نوشته شده توسط : ایران ماداس

همان طور که می دانیم هرکسی اختیار اموال خودش را دارد و این امر توسط قانون مورد تأکید قرار گرفته است. بر همین اساس هرکس هرطور که مایل است می تواند با اموال خود برخورد نماید. اما اگر شخصی بدون اجازه قانونی، مال دیگری را به فروش برساند، طبق قانون مرتکب جرم انتقال مال غیر شده و به موجب قانون با آن شخص برخورد خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم شما را با موضوع جرم انتقال مال غیر و قانون انتقال مال غیر آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

منظور از انتقال مال غیر چیست؟

انتقال مال غیر به این معناست که شخصی مال دیگری را با علم و آگاهی به این که آن مال به دیگری تعلق دارد، در معرض فروش قرار داده یا به فروش برساند. معمولا این انتقال از دو حالت انتقال عین و انتقال منفعت خارج نیست. با توجه به تعریف مذکور، انتقال مال غیر زمانی جرم محسوب می شود که شخص با آگاهی از این که مال متعلق به شخص دیگری است آن را مورد معامله قرار می دهد. اما در صورتی که تصور نماید آن مال به خودش تعلق دارد و نسبت به معامله آن دارای حق قانونی است، عمل او جرم محسوب نشده و هیچ گونه مجازاتی در پی ندارد.

جرم انتقال مال غیر یکی از انواع کلاهبرداری می باشد. این جرم با توجه به موضوع، در دسته ی جرایم علیه اموال محسوب می گردد و با توجه به قانون مالکیت افراد و تسلط اشخاص بر اموال خود به رسمیت شناخته شده است. با توجه به این موضوع، انتقال مال غیر یا هر نوع دخالت در معامله ی آن، جرم به شمار می رود و دارای مجازات است.

نگاهی به عناصر تحقق جرم انتقال مال غیر

در ارتباط با وقوع هر جرم و قابل مجازات دانستن آن، وجود سه عنصر مادی، معنوی و قانونی الزامی است. در ادامه به توضیح هریک از این عناصر خواهیم پرداخت:

عنصر مادی

از آن جایی که موضوع جرم انتقال مال غیر مال می باشد، لذا به موجب قانون اشیایی که ارزش چندانی ندارند، نمی توانند موضوع این جرم قرار بگیرند. مال در این جرم از نوع عین و منفعت و به غیر تعلق دارد.

عنصر معنوی

عنصر معنوی جرم انتقال مال غیر عبارت است از سوء نیت و سلب مالکیت از صاحب آن مال با نیت متضرر کردن آن شخص. به عبارت دیگر مرتکب، جرم انتقال مال غیر را با سوء نیت و آگاهی از این که آن مال متعلق به شخص دیگری است انجام می دهد.

عنصر قانونی

به موجب ماده ۱۷ قانون ثبت اسناد و املاک و ماده ۱ قانون انتقال مال غیر، عنصر قانونی جرم انتقال مال غیر چنین مقرر می داند: کسی که مال غیر را با آگاهی به این که مال غیر است به نحوی از انحا منفعتا یا عینا بدون داشتن مجوز قانونی به غیر انتقال دهد، کلاهبردار محسوب شده و طبق ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی محکوم خواهد شد. لازم است بدانید قانون مجازات عمومی نسخ شده است؛ بر همین اساس نمی توان به مجازات مزبور در خصوص مرتکب جرم انتقال مال غیر، استناد نمود. اما مطابق رأی وحدت رویه شماره ۵۹۴ که توسط هیأت عمومی دیوان عالی کشور مورخ ۰۱/۰۹/۱۳۷۳ مصوب شد، انتقال دهنده و انتقال گیرنده به موجب ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، کلاهبرداری و ارتشا، محکوم می شوند.

هم چنین باید خاطر نشان ساخت در صورتی که مالک از انتقال مطلع گردد، ظرف یک ماه از حصول اطلاع، اظهاریه ای جهت ابلاغ انتقال گیرنده و مطلع ساختن او از مالکیت خود به دفتر بدایت یا ثبت اسناد تسلیم نکند، به موجب قانون معاون جرم شناخته می شود. هریک از دفاتر مذکور مکلف به دادن رسید در مقابل اظهاریه می باشند و باید بدون هیچ گونه فوت وقتی آن را به شخص برسانند.

نحوه رسیدگی به جرم انتقال مال غیر در قانون مجازات اسلامی

در ارتباط با مجازات جرم انتقال مال غیر می توان گفت این جرم در زمره جرایم کلاهبرداری به شمار می رود. البته با توجه به تغییر و اصلاح مجازات های مربوط به کلاهبرداری تا حدودی دچار تغییر گشته است. در حال حاضر در خصوص تعیین مجازات این جرم می توان به ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس، کلاهبرداری و ارتشا مصوب سال ۱۳۶۷ مراجعه نمود. به موجب ماده مذکور، مجازات جرم انتقال مال غیر، همانند مجازات کلاهبرداری می باشد و شخص انتقال دهنده کلاهبردار محسوب می شود. بر همین اساس مرتکب جرم به ۱ تا ۷ سال حبس تعزیری، رد مال به صاحب آن و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که به دست آورده محکوم می شود. هم چنین در صورتی که مرتکب منصبی دولتی داشته باشد، محکوم به انفصال ابد از آن منصب خواهد شد.

باید خاطر نشان ساخت به موجب ماده ۱۱ قانون کاهش حبس تعزیری، در مواردی که ارزش آن مال تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد، مجازات انتقال مال غیر به نصف این مبلغ کاهش یافته است. بنابراین زمانی که ارزش مال انتقال یافته تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد، مرتکب جرم انتقال مال غیر از شش ماه به سه سال و نیم حبس تعزیری محکوم می شود که درجه ۵ به شمار می رود. اما اگر مشمول ماده ۱ باشد، درجه ۴ محسوب شده و به ۱ تا ۷ سال حبس تعزیری محکوم خواهد شد.

یادآوری این نکته ضروری است که قانونگذار انتقال گیرنده ای را که نسبت به معامله آگاهی کامل داشته باشد، معاون جرم می داند. مطابق قانون مجازات اسلامی، مجازات معاون از مجازات انتقال دهنده، ۱ تا ۲ درجه پایین تر است.

محاکم صلاحیت دار برای رسیدگی به جرم انتقال مال غیر

در حقیقت دو مرجع صالح در خصوص جرم انتقال مال غیر، دادگاه انقلاب و دادسرای عمومی می باشند. در خصوص شکایت باید به دادسرا و دادگاهی مراجعه نمود که جرم انتقال مال غیر در آن حوزه به وقوع پیوسته است. به طور مثال اگر ملکی در حوزه قضایی اصفهان باشد اما عملیات معامله و انتقال آن در تهران صورت گرفته باشد؛ دادگاه انقلاب و دادسرای عمومی شهر تهران مرجع صالح برای رسیدگی به این جرم می باشد. چرا که انتقال مال غیر در این شهر صورت گرفته است.

هم چنین شاکی می تواند با مراجعه به یکی از شعب دفاتر خدمات قضایی و پرداخت هزینه دادرسی نسبت به ثبت شکایت خود اقدام کند. از طرف دیگر شاکی با درخواست توقیف مال از مقام قاضی، از اقدامات بعدی مجرم ممانعت به عمل می آورد.

نحوه پیگیری پرونده های ملکی

پرونده های ملکی یکی از پرونده های پر تکرار در دادگستری است. دعاوی ملکی در اثر ارتباط شخص با اموال غیر منقول به وجود می آیند. اموالی که امکان جا به جایی آن وجود نداشته باشد را غیر منقول می گویند. افراد مختلف مانند مالک و شخص ثالث درباره این گونه اموال حق و حقوقی دارند. از جمله حقوق مالک تصرف و مالکیت می باشد.

در پرونده های ملکی شخص ثالث نیز ممکن است ورود پیدا کند. به طور مثال درباره اموال غیر منقولی که وقف شده باشد، شخص ثالث از حق وقف برخوردار است. همچنین زمانی که اموال غیر منقول طی قرارداد سرقفلی یا اجاره در تصرف شخص دیگری در آید، این شخص درباره مال مذکور حق و حقوقی پیدا می کند.

وکیل متخصص در پرونده های ملکی

برای پیگیری پرونده های ملکی باید به سراغ وکیل متخصص رفت. این گونه پرونده ها دارای ظرافت و پیچیدگی های زیادی است و آیین دادرسی مربوط به خود را دارد.

وکیل ملکی با اشراف به مواد قانونی مختلف، آرا وحدت رویه صادره از دیوان عالی کشور، نظرات مشورتی و… پرونده ملکی را پیگیری می کند. ارتباطات و تعاملات گسترده وکیل در این باره اهمیت زیادی دارد. وکیل با نهاد ها و اشخاص مختلف ارتباط برقرار می کند و درباره صحت و سقم اسناد، نوع کاربری ملک، کد رهگیری و … اطلاعات لازم را به دست می آورد.

در پرونده های ملکی جمع آوری اسناد و مدارک اهمیت زیادی دارد. وکیل در اسرع وقت لایحه دفاعیه قوی نگارش می کند. اتلاف وقت در این گونه دعاوی ممکن است منجر به توقیف ملک یا مصادره آن شود. به همین دلیل باید پرونده ملکی را به وکیل متخصص سپرد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ملکی

پرونده های ملکی ممکن است در مراجع کیفری، حقوقی و ثبتی مورد پیگیری مواقع شوند. با توجه به موضوع پرونده هر کدام از دادگاه های حقوقی، کیفری و مراجع ثبتی صالح به رسیدگی می باشند. در برخی از پرونده ها امکان طرح موضوع در دادگاه کیفری وجود ندارد و در برخی دیگر پیگیری کردن از طریق دادگاه حقوقی نتیجه بهتری خواهد داشت.

بنابراین تشخیص این امر که پرونده های ملکی باید در کدام مرجع قانونی مطرح شود با وکیل خبره می باشد. اما از نظر محل طرح شکایت، دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است. در صورتی که عملیات ثبتی ملک پایان یافته باشد، اداره ثبت اسناد رسمی محل وقوع ملک به پرونده اختلاف ملکی رسیدگی می کند.

به این دلیل دادگاه محل وقوع ملک در پرونده های ملکی صالح به رسیدگی است که سایر امور حقوقی مربوط به ملک با سرعت بیشتری انجام می شود. به طور مثال در بیشتر دعاوی ملکی پرونده به کارشناسی ارجاع داده خواهد شد. در این صورت کارشناس فورا در محل وقوع ملک حاضر شده و گزارش خود را ارائه می کند و از اطاله دادرسی جلوگیری می نماید.

نحوه نگارش دادخواست دعاوی ملکی

در پرونده های ملکی وکیل ابتدا اختلاف حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد سپس با توجه به مدارک و مستندات موجود به نگارش دادخواست ملکی می پردازد. بررسی صحت و سقم اسناد اهمیت زیادی دارد. وکیل با استعلام از مراجع قانونی درباره مدارک موجود اطلاعات دقیقی به دست می آورد.

پرونده های ملکی بسته به اینکه کیفری، حقوقی یا ثبتی هستند آیین دادرسی مختص خود را دارند. وکیل تمام نکات قانونی را در پیگیری چنین پرونده هایی لحاظ خواهد کرد. مزیت سپردن پرونده به وکیل ملکی آن است که از پرداختن به امور موازی در مسیر دادرسی جلوگیری خواهد شد.

برای پیگیری پرونده های ملکی نیاز به سعه صدر و صبوری است. وکیل پرونده ملکی با پشتکار و تلاش دلایل محکمه پسند را جمع آوری کرده و موکل خود را برای حضور در جلسات دادرسی آماده می کند.

در نگارش دادخواست دعاوی ملکی استناد به مواد قانونی مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. وکیل باید بتواند مقام قضایی را اقناع نماید به همین دلیل اشراف به موضوعات مختلف و آشنایی با قوانین و آیین نامه های ثبتی در این باره راهگشا می باشد.

انواع پرونده های ملکی

پرونده های ملکی انواع مختلفی دارد. به طور مثال دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، دعوی ابطال قرارداد، دعوی مطالبه اجرت المثل، دعوی تخلیه ید، دعوی اثبات وقفیت، دعوی ابطال وقفیت، دعوی خیانت متولی، دعوی انتصاب متولی، دعوی فروش مال غیر، دعوی استرداد ملک، دعوی رفع مزاحمت و… از جمله دعاوی است که حول اموال غیر منقول در دادگستری مطرح می شود.

همانطور که ملاحظه می شود پرونده های ملکی ممکن است درباره مالکیت یا حق استفاده و بهره برداری از آن باشد. یکی از دعاوی که در دادگستری شایع می باشد دعوی خلع ید، دعوی تخلیه ید و دعوی تصرف عدوانی است.

این سه دعوی شباهت های زیادی به هم دارند اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر خواهند داشت. تشخیص نوع دعوی با وکیل ملکی است. به این ترتیب پس از مطالعه پرونده و تشخیص اینکه اختلاف درباره چیست لایحه دفاعیه قوی تنظیم خواهد کرد. در زیر درباره این سه دعوی توضیحاتی ارائه می شود.

پرونده خلع ید: دعوی خلع ید زمانی مطرح می شود که شخص از ابتدا مالک ملک بوده است اما شخص دیگری آن را غصب نموده باشد. در اینجا خواهان باید ابتدا مالکیت خود را بر ملک اثبات نماید و سپس خلع ید خوانده را از دادگاه بخواهد.

پرونده تخلیه ید: دعوی تخلیه ید در روابط موجر و مستاجر به وجود می آید. به این ترتیب که ابتدا تصرف خوانده به صورت قانونی و طبق قرارداد بوده است اما خواهان ادعا دارد که بعد از پایان قرارداد ادامه تصرفات شخص غیر قانونی است. ممکن است در مقام دفاع خوانده ادعای ابطال قرارداد یا انتقال ملک پس از پایان قرارداد را داشته باشد.

پرونده تصرف عدوانی: در پرونده تصرف عدوانی غاصب ملک دیگری را تصرف کرده است. تفاوت این نوع دعوی با دعوی خلع ید آن است که در خلع ید خواهان باید حتما مالکیت خود را اثبات نماید. اما در تصرف عدوانی خواهان باید سبق تصرفات خود را اثبات کرده و نیاز به ارائه سند مالکیت نیست.

برای پیگیری پرونده های ملکی نکات حقوقی مختلف باید مد نظر قرار داده شود. وکیل ملکی پس از جمع آوری مدارک مستند لایحه دفاعیه را نگارش می کند و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیر خواهد کرد.

وکیل ملکی کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

ممکن است شما نیز دچار مشکلات ملکی شده باشید و پیدا کردن راه چاره و مشورت با یک وکیل متخصص در این زمینه بتواند راه را برای شما هموار سازد. در این حالت بهترین وکیلی که می تواند شما را با قوانین پیچیده ی موجود آشنا کند، وکیل ملکی است. این گروه از وکلا در مورد دعاوی ملکی تخصص و تجربه ی فراوانی دارند و می توانند مسئولیت پرونده ی شما را به عهده بگیرند.

لازم به ذکر است که دعاوی ملکی، طیف وسیعی از دعاوی حقوقی می باشند که به اموال غیرمنقول و انسان ارتباط دارند. اموال غیر منقول نیز اموال و دارایی هایی هستند که امکان جابجاییِ مکان آنها وجود ندارد. در بعضی تقسیم بندی ها، این اموال شامل املاک و اراضی هستند. در تقسیم بندی های دیگر، برای هر یک از این عبارات، محدوده های خاصی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، اراضی به محدوده ی داخلی یا خارجیِ شهر تقسیم می شوند! املاک را نیز به انواع تجاری یا مسکونی تفکیک می کنند.

ضرورت حضور وکیل ملکی در پرونده

در بسیاری از پرونده های مالی که احتمال ایجاد خطا در پرونده ممکن است برای برخی از افراد، به ناحق ضرر و زیانی ایجاد کند! و یا حتی سود و منفعتی به وجود بیاورد، حضور یک وکیل ملکی کاردان می تواند درصد خطا را تا حد زیادی کاهش دهد. زیرا که چگونگیِ طرح دعوا و آگاهی داشتن از روند پرونده، از اهمیت بالایی برخوردار است. این مهم تا اندازه ای تاثیرگذار است که می تواند در روند دادرسی و تعیین محدوده ی حق طرفین دعوا تغییرات جدی ایجاد کند. حتی در پرونده هایی که یک ملک مورد تصرف قرار می گیرد، وکیل متخصص تشخیص می دهد که این پرونده یک دعوای حقوقی تصرف عدوانی است و یا یک پرونده ی کیفری .

به علت وجود چنین قوانین پیچیده ای، تنها وکیل ملکی ارزش معاملاتی ملک را می داند! وی با استفاده از این علم و آگاهی به قوانین و تبصره های شهرداری و مالیاتی، در زمان مناسب از ابراز و ادله ی موجود استفاده می کند تا حق موکل خود را بازپس بگیرد. زیرا که در این دعاوی، تنها یک اشتباه کوچک و یا ناآگاهی، می تواند ضررهای مالی سنگینی را به افراد وارد کند.

ویژگی های یک وکیل ملکی خوب

یک وکیل ملکی خوب می بایست شخصی آگاه، صادق و با حسن نیت و همچنین دارای اخلاق برگزیده باشد. یک وکیل خوب باید بتواند در برابر موانع و مشکلاتی که در پرونده به وجود می آید، صبور باشد! و با عقل و درایت کافی، مسائل را تجزیه تحلیل نموده و با جمع آوری ادله ی محکمه پسند، راه حلی منطقی خلق نماید. وظیفه ی این وکیل، تحققِ حقوق موکل و جلوگیری از تضییع حقوق وی است. همچنین علاوه بر تسلط و آگاهی از قوانین و مقررات مربوطه، باید بتواند آراء و رویه ی رایج دادگاه را به درستی پیش بینی کرده و در زمان مناسب، دلایل محکمی ارائه دهد. این وکلا علاوه بر ریزبینی و دقتی که به جزئیات پرونده دارند، با مشاوره هایی که به موکل خود می کنند، تمامی جوانب پرونده را برای موکل ترسیم می نمایند. همچنین با قلم شیوا و تسلطی که بر لوایح قانونی دارند، می توانند بهترین دادخواست و یا قرارداد را تنظیم نمایند.

سایر پرونده هایی که این وکلا می توانند بر عهده بگیرند

 

  1. پرونده های فسخ قرارداد: پایان دادن به یک قرارداد بین چند نفر.
  2. دعاوی خلع ید: درخواست خارج کردن متصرفان از ملک.
  3. دعوای تصرف عدوانی: این پرونده ها نیز مانند دعاوی خلع ید هستند و تنها در برخی جزئیات قانونی با یکدیگر تفاوت دارند.
  4. افراز ملک مشاع: تفکیک سهم هر یک از شرکا و صاحبان ملک.
  5. گرفتن دستور تخلیه ی ملک.
  6. دعاویسرقفلی: سرقفلی مبلغی است که مستاجر برای داشتن مالکیتِ منافعِ یک ملک، به موجر می پردازد. در این حالت، مالکیت ملک همچنان متعلق به موجر باقی خواهد ماند.
  7. دریافت اجاره های عقب افتاده.
  8. اخذ پایان کار برای ملک .
  9. پیگیری پرونده های اصل ۴۹ : پرونده هایی که در آن، ملک به تملک و تصرف نهادهای اجرایی درآمده است.

 

  • جرائم مربوط به مواد مخدر.
  • کمیسیون ماده ی ۵۶: پیگیری پرونده ی صاحبیناراضی و باغاتِ خارج از شهر و روستا که این املاک به صورت منابع ملی اعلام شده اند.
  • کمیسیون ماده ی ۱۲: پیگیری درخواست متقاضیان زمین، با توجه به تشخیص دادن زمین موات از زمین دایر و بایر.
  • پیگیری دعاوی شرکت ها: ثبت شرکت، تنظیم و انعقاد قراردادها و اظهارنامه ها، انجام کارهای حقوقی شرکت و ….
  • پیگیری پرونده های خانواده: دریافت مهریه، نفقه و اجرت المثل؛ دریافت حضانت فرزندان؛ استرداد جهیزیه؛ طلاق و …
  • پیگیری دعاوی انحصار وراثت.
  • الزام به انجام تعهدات موجود در یک قرارداد.
  • الزام به تنظیم اسناد رسمی مربوط به یک ملک ، پیگیری وضعیت پایان کار و همچنین نبودن خلافی در حین کار و…
  • اثبات مالکیت یک ملک با توجه به ماده ی ۳۵ قانون مدنی، اثبات مالکیت در املاکِ بدون سند و ….
  • تنظیم انواع قراردادها.

هزینه ی دادرسی ملکی

شغل وکالت، یک شغل آزاد به حساب می آید. بنابراین درآمد وکلا نیز براساس تعرفه های سالانه و به صورت توافقی بین وکیل و موکل تعیین می شود. حتی در برخی موارد، به علت توافقی بودن این مبلغ، وکیل می تواند مبلغ بیشتری نسبت به عرف موجود دریافت نماید. اما برای اینکه بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، بهتر است قبل از انتخاب یک وکیل، از افراد متخصص مشاوره بگیرید. سپس می توانید با آگاهی کامل، وکیل با سابقه و مرتبطی استخدام نمایید.

از آن جایی که تمامی املاک دارای قیمت معینی هستند، حق الوکاله وکیل ملکی نیز به صورت درصدی و براساس قیمت ملک یا زمین تخمین زده می شود. براساس تعرفه های سال جاری، حق الوکاله ی این وکلا به صورت زیر است:

 

  1. زمین یا ملکی با ارزش حداکثر ۵۰ میلیون تومان، ۸% ارزش ملک.
  2. زمین یا ملک ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی، ۷% ارزش ملک.
  3. زمین یا ملک ۲۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومانی، ۵% ارزش ملک.
  4. زمین یا ملکی بیش از ۵ میلیارد تومان، به شرط آنکه این مبلغ مازاد بین ۱ تا ۳ میلیارد تومان باشد؛ برای مبلغ مازاد نیز ۴% مبلغِ اضافه، حق الوکاله دریافت می شود.
  5. زمین یا ملکی بیش از ۵ میلیارد تومان، به شرط آنکه این مبلغ مازاد بیشتر از ۳ میلیارد تومان باشد؛ برای مبلغ مازاد نیز ۳% مبلغِ اضافه، حق الوکاله دریافت می شود.


:: برچسب‌ها: وکیل , وکیل پایه یک دادگستری , وکیل ملکی , وکیل حقوقی , موسسه حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 27 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

مالکیت، کامل ترین حق مالی است که اشخاص ممکن است نسبت به اموال منقول یا غیر منقول داشته باشند. مطابق با ماده ۳۰ قانون مدنی هر مالک حق دارد نسبت به دارایی خود هر گونه تصرفی داشته باشد. مالکیت مالک نسبت به یک مال ممکن است در مورد عین، و یا منافع آن مال باشد. منظور از عین مال، موجودیت بیرونی مال است که آن را از دیگر اشیاء متمایز می سازد. مثلاً عین مال در مورد یک باب منزل مسکونی، بنای مشخصی می باشد که از آجر، آهن، چوب و … ساخته شده است. در مقابل منظور از منافع مال، قابلیت ها و استفاده های بالقوه ای هستند که ارزش اقتصادی داشته و در بسیاری از مواقع مورد معامله قرار می گیرند. برای مثال در مورد یک باب منزل مسکونی، حق سکونت، یکی از منافع مالی بنای مزبور محسوب می شود.

اثبات مالکیت یکی از موضوعات حقوقی اساسی در رابطه با اموال و دارایی های اشخاص در جامعه می باشد. مهمترین عامل تعیین کننده در نحوه اثبات مالکیت اموال، نوع اموالی می باشد که نسبت به آنها دعوای مالکیت طرح می گردد. از نظر یک تقسیم بندی اموال به منقول و غیر منقول تقسیم می گردند. اموال منقول اموالی هستند که بدون این که به خودشان یا محل قرار داشتن آنها آسیبی وارد شود، بتوان آن ها را از محل فعلی به جای دیگر انتقال داد. مداد، لباس و خودرو از اموال منقول به شمار می روند. در مقابل منظور از اموال غیر منقول اموالی می باشد که بدون آنکه به خودشان یا محل اتصالشان آسیبی وارد شود، نمی توان آنها را از محلشان جدا کرده و به جای دیگری انتقال داد. زمین اصلی ترین مال غیر منقول است. پُل، منزل، مغازه و … به اعتبار اتصالشان به زمین، به عنوان مصادیق اموال غیر منقول شناخته می شوند.

اثبات مالکیت اموال منقول و غیر منقول

مطابق با ماده ۳۵ قانون مدنی ایران، اثبات مالکیت اموال منقول اصولاً با استناد به قاعده ید صورت می گیرد. منظور از قاعده ید یا تصرف این است که هر کس مال منقولی را در دست داشته باشد، مالک آن مال محسوب می شود، مگر آنکه خلافش ثابت شود. بنابراین در مورد اموال منقول از قبیل کتاب و صندلی، از نظر قانون هر کسی که آن اموال را در تصرف داشته باشد، مالک آن محسوب می شود. ولیکن در خصوص برخی از دیگر اموال منقول مثل اتومبیل اثبات مالکیت این اموال با ارائه سند مالکیت صورت می گیرد.

در مورد اموال غیر منقول که اصطلاحاً ملک یا املاک نامیده می شوند، اثبات مالکیت ملک از اهمیت و ارزش اقتصادی بسیاری برخوردار است. با توجه به تصویب قوانین ثبتی متعدد، اصولاً می بایست در خصوص املاک، توسط دفاتر اسناد رسمی، سند مالکیت صادر گردد. با این حال دلایل اثبات مالکیت ملک، موارد متعددی را شامل می شود که در ادامه این نوشتار به بررسی برخی از مهمترین آنها می پردازیم.

برخی از راهکار های قانونی اثبات مالکیت ملک

مطابق با قانون ثبت، در مورد املاکی که فرایند ثبت در دفاتر ثبتی در مورد آنها سپری شده باشد، قانوناً مالکیت ملک با کسی است که در دفاتر ثبت به عنوان مالک شناخته شود. اگر نام شخصی به عنوان مالک در دفاتر ثبت اداره ثبت نوشته شده باشد، دفاتر اسناد رسمی مکلف اند مطابق با قانون، به نام مالک، سند مالکیت صادر کنند. سند مالکیت که امروزه در دو نوع تک برگ و دفترچه ای ( منگوله دار سیم و سرب) رواج دارد، مدرکی است که نشان از مالکیت مالک نسبت به ملک معینی دارد. با این حال موضوعی که در این خصوص باید در نظر داشت این است که لزوماً مالکیت ملک به نفع کسی که به نام او سند مالکیت صادر شده است، محقق نمی باشد. بلکه ممکن است با وجود صدور سند مالکیت به نام شخصی، مالکیت آن با طرح دعوای اثبات مالکیت ملک به نفع شخص دیگری ثابت گردد.

یکی از شیوه های اثبات مالکیت ملک بدون سند، ارائه مبایعه نامه، قولنامه، قرارداد و سایر مدارکی است که انعقاد عقد بیع را گواهی می دهد. در صورتی که در مرجع صلاحیت دار ثابت گردد که مالک ( کسی که سند مالکیت به نام او صادر شده ) با انعقاد عقد بیع، ملک خود را به دیگری فروخته، قانوناً مالکیت آن ملک متعلق به کسی می باشد که به موجب عقد بیع مالک شده است. در نتیجه کسی که مبایعه نامه یا قولنامه معتبری در دست دارد، می تواند از آن به عنوان سند مالکیت، در دادگاه صالح اقامه دعوا نماید.

شیوه طرح درخواست اثبات مالکیت ملک

طرح درخواست اثبات مالکیت ملک، توسط مدعی مالکیت به عنوان خواهان، و بر علیه متصرف فعلی یا مالک سابق به عنوان خوانده انجام می گیرد. با توجه به این که موضوع این دعوا اموال غیر منقول است، بنابراین طبق ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی، خواهان می بایست به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه کند. این امر به دلیل وجود اصل صلاحیت محلی در مورد دعاوی مربوط به اموال غیر منقول در قانون ایران است. در نتیجه فرقی نمی کند، خوانده در کدام شهر اقامت داشته باشد، دادگاه صلاحیت دار برای رسیدگی به دعوای اثبات مالکیت ملک، دادگاه عمومی و حقوقی شهرستانی است که ملک در آنجا واقع می باشد. بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی به دعوای اثبات مالکیت ملک، مستلزم نگارش و تقدیم دادخواست است. دادخواست برگه چاپی مخصوصی است که توسط خواهان یا نماینده او تنظیم شده و به دفتر دادگاه تحویل می گردد. در دادخواست موارد زیر باید قید گردد:

  • نام، نام خانوادگی، نشانی و سایر اطلاعات شخصی خواهان.
  • نام، نام خانوادگی، نشانی و سایر اطلاعات خوانده یا خواندگان.
  • موضوع: دعوای اثبات مالکیت ملک
  • بهای خواسته
  • دلایل و مدارک مورد استناد، از قبیل مبایعه نامه، قولنامه، دست نوشته و … .
  • در صورتی که دادخواست به نمایندگی یا وکالت از اصیل طرح شده باشد، مدرک اثبات کننده نمایندگی از قبیل وکالتنامه نیز می بایست در ضمن دادخواست به دفتر دادگاه تقدیم شود.

لازم به ذکر است که رسیدگی به دعوای اثبات مالکیت ملک، منوط به پرداخت مبلغی به عنوان هزینه دادرسی می باشد. در خصوص دعوای اثبات مالکیت ملک، هزینه دادرسی در مرحله نخستین مطابق با هزینه دادرسی دعاوی مالی از قرار سه درصد بهای خواسته خواهد بود.

اثبات مالکیت ملک بدون سند

همانطور که اشاره شد در بسیاری از موارد ممکن است اثبات مالکیت ملک بدون سند، انجام گیرد. در مورد املاکی که سند مالکیت ندارند، یا سند مالکیت آن مفقود شده و … قانوناً می بایست از دیگر شیوه های اثبات مالکیت استفاده کرد. به طور کلی مالکیت یک ملک حتی ممکن است با قول لفظی مالک آن به دیگری انتقال یابد. همچنین ممکن است با انعقاد قولنامه یا مبایعه نامه در دفاتر مشاورین املاک و یا به شیوه دست نویس، قرارداد بیع را منعقد نمود.

نحوه اثبات مالکیت ملک بدون سند، به این صورت است که مدعی مالکیت ملک می بایست به دادگاه محل مراجعه نموده و دادخواست تقدیم کند. در مورد املاکی که سند مالکیت آنها صادر نشده است، تصمیم گیرنده نهایی در خصوص اثبات مالکیت ملک بدون سند، قاضی دادگاه می باشد. دادگاه مدارک و مستندات هر کدام از طرفین را بررسی نموده و بر مبنای آن رای اعلامی صادر می کند. رسیدگی به دعوای اثبات مالکیت ملک، مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی انجام می گیرد. علاوه بر اسناد و مدارک، دادگاه ممکن است قرار کارشناسی، معاینه محل و … صادر کند. چنانچه هر کدام از طرفین دعوای اثبات مالکیت ملک برای اثبات ادعای خود به شهادت شهود استناد نماید، دادگاه موظف به بررسی است. همچنین طرف مقابل می تواند شهود طرف مقابل را جرح نماید، یعنی نسبت به صلاحیت شهود برای شهادت دادن، ایراد وارد کند.

اثبات مالکیت ملک با شهود، مستلزم اعلام نام، نام خانوادگی و سایر مشخصات هویتی شاهد است. همچنین کسی که در دعوای اثبات مالکیت ملک به شهادت شهود استناد می کند، می بایست نشانی محل اقامت شاهد مورد نظر را نیز به دادگاه اعلام نماید. تکلیف مدعی به اعلام نشانی محل اقامت شاهد، به این خاطر است که برای احضار شاهد می بایست ابلاغیه در محل اقامات او تحویل گردد.

شیوه اثبات مالکیت ملک قولنامه ای

چنانچه ملکی فاقد سند مالکیت باشد، انتقال آن معمولاً به شیوه قولنامه ای و با نگارش مبایعه نامه صورت می گیرد. مبایعه نامه معمولاً در دفاتر مشاور املاک، بر روی برگه های چاپی مخصوص و در سه نسخه تنظیم می گردد. خریدار و فروشنده ملک بدون سند، تعهدات، زمان و نحوه اجرای آن را با تنظیم مبایعه نامه تعیین می کنند. با استناد به ماده ۱۰ قانون مدنی و اصل آزادی قراردادی، طرفین بیع می توانند در ضمن مبایعه نامه، به طور آزاد بر سر نحوه اجرای تعهدات توافق نمایند. بنابراین در صورتی که در مبایعه نامه قید شده باشد که مالکیت ملک از همان ابتدای امضای مبایعه نامه به خریدار تعلق یابد، خریدار می تواند به استناد مبایعه نامه، دادخواست اثبات مالکیت ملک قولنامه ای را طرح نماید.

اصولاً اثبات مالکیت ملک قولنامه ای، با توجه به مفاد و مندرجات قولنامه (مبایعه نامه) انجام می گیرد. در این روش دادگاه با توجه به مفاد قرارداد، عرف محل وقوع قرارداد و سایر ادله و قرائن، در خصوص دعوای اثبات مالکیت ملک مورد دعوا تعیین تکلیف می نماید. در مورد اثبات مالکیت ملک قولنامه ای باید در نظر داشت، حکم دادگاه در این خصوص اعلامی است. منظور از حکم اعلامی، حکمی است که یک وضعیت حقوقی مثل مالکیت را اعلام می کند. در واقع حکم اعلامی خبر از وجود یک موقعیت حقوقی می دهد، و خود به تنهایی ایجاد کننده موقعیت حقوقی نیست. بنابراین در صورتی که دادگاه حکم به مالکیت خریدار نسبت به ملک را صادر کند، مالکیت خریدار نسبت به ملک از روز انعقاد قرارداد بیع برقرار خواهد بود، و نه از روز صدور حکم دادگاه. در نتیجه چنانچه از فاصله انعقاد عقد بیع تا زمان صدور حکم مالکیت خریدار، ملک دارای منافعی از قبیل میوه باشد، متعلق به خریدار خواهد بود.

چگونگی اثبات مالکیت ملک اوقافی

اثبات مالکیت ملک اوقافی از نظر حقوقی غیر ممکن نیست. ولیکن باید در نظر داشت که به طور کلی ملک وقف شده، مالک مستقلی ندارد. در واقع عقد وقف به معنای حبس کردن مالکیت مال است. یعنی در صورتی که ملکی وقف گردد، مالکیت مالک نسبت به آن زائل شده، ولیکن به مالکیت افراد جدیدی نیز نمی رسد. بلکه در عالم اعتبارات مالکیت ملک وقف شده، متعلق به کسی نیست، بلکه تنها منافعی که از ملک حاصل می شود، در راه معینی که مالک تعیین نموده، هزینه می شود. بنابراین هر چند املاک اوقافی ارزش اقتصادی دارند، اما مالک خاصی ندارند و در واقع مالکیت این اموال حبس گردیده است.

وقف یکی از عقود اسلامی بوده و معمولاً با اهداف خیرخواهانه از قبیل منافع عمومی، رشد دانش و … انجام می گیرد. با توجه به افرادی که منافع ملک وقف شده به آنها میرسد، وقف ممکن است بر محصور و یا بر غیر محصور باشد. منظور از وقف بر محصور این است که تعداد افرادی که از منافع مال موقوفه استفاده می کنند، محصور و قابل شمارش باشند. مثلاً ممکن است مالک یک باشگاه ورزشی، منافع آن را وقف اعضای یک تیم فوتبال مشخص بکند. در مقابل منظور از وقف بر غیر محصور این است که افرادی که منافع وقف برای آنها تعیین شده است، غیر قابل شمارش باشد. مثلاً ممکن است مالک یک کارخانه کلیه منافع آن را در راه حمایت از زوجین جوان وقف کرده باشد. در این صورت با توجه به این که همسران جوان قابل شمارش نیستند، وقف بر غیر محصور محسوب می شود.

نکات پایانی در خصوص مالکیت

مالکیت ملک، یک موضوع اعتباری است. یعنی در عالم اعتبارات مطرح می شود، نه در عالم واقع. بنابراین لزوماً کسی که متصرف یک ملک است، مالک آن ملک محسوب نمی شود. چرا که ممکن است مالکیت ملک متعلق به شخص دیگری باشد، ولی به جهتی مثل انعقاد قرارداد اجاره، فعلاً در تصرف مستاجر قرار دارد. یکی از نتیجه های مهم اعتباری بودن مالکیت این است که با فروش ملک، مالکیت آن از همان ابتدا به خریدار انتقال می یابد، حتی اگر فروشنده ملک را به خریدار تحویل نداده باشد.

نحوه پیگیری پرونده های ملکی

پرونده های ملکی یکی از پرونده های پر تکرار در دادگستری است. دعاوی ملکی در اثر ارتباط شخص با اموال غیر منقول به وجود می آیند. اموالی که امکان جا به جایی آن وجود نداشته باشد را غیر منقول می گویند. افراد مختلف مانند مالک و شخص ثالث درباره این گونه اموال حق و حقوقی دارند. از جمله حقوق مالک تصرف و مالکیت می باشد.

در پرونده های ملکی شخص ثالث نیز ممکن است ورود پیدا کند. به طور مثال درباره اموال غیر منقولی که وقف شده باشد، شخص ثالث از حق وقف برخوردار است. همچنین زمانی که اموال غیر منقول طی قرارداد سرقفلی یا اجاره در تصرف شخص دیگری در آید، این شخص درباره مال مذکور حق و حقوقی پیدا می کند.

وکیل متخصص در پرونده های ملکی

برای پیگیری پرونده های ملکی باید به سراغ وکیل متخصص رفت. این گونه پرونده ها دارای ظرافت و پیچیدگی های زیادی است و آیین دادرسی مربوط به خود را دارد.

وکیل ملکی با اشراف به مواد قانونی مختلف، آرا وحدت رویه صادره از دیوان عالی کشور، نظرات مشورتی و… پرونده ملکی را پیگیری می کند. ارتباطات و تعاملات گسترده وکیل در این باره اهمیت زیادی دارد. وکیل با نهاد ها و اشخاص مختلف ارتباط برقرار می کند و درباره صحت و سقم اسناد، نوع کاربری ملک، کد رهگیری و … اطلاعات لازم را به دست می آورد.

در پرونده های ملکی جمع آوری اسناد و مدارک اهمیت زیادی دارد. وکیل در اسرع وقت لایحه دفاعیه قوی نگارش می کند. اتلاف وقت در این گونه دعاوی ممکن است منجر به توقیف ملک یا مصادره آن شود. به همین دلیل باید پرونده ملکی را به وکیل متخصص سپرد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ملکی

پرونده های ملکی ممکن است در مراجع کیفری، حقوقی و ثبتی مورد پیگیری مواقع شوند. با توجه به موضوع پرونده هر کدام از دادگاه های حقوقی، کیفری و مراجع ثبتی صالح به رسیدگی می باشند. در برخی از پرونده ها امکان طرح موضوع در دادگاه کیفری وجود ندارد و در برخی دیگر پیگیری کردن از طریق دادگاه حقوقی نتیجه بهتری خواهد داشت.

بنابراین تشخیص این امر که پرونده های ملکی باید در کدام مرجع قانونی مطرح شود با وکیل خبره می باشد. اما از نظر محل طرح شکایت، دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است. در صورتی که عملیات ثبتی ملک پایان یافته باشد، اداره ثبت اسناد رسمی محل وقوع ملک به پرونده اختلاف ملکی رسیدگی می کند.

به این دلیل دادگاه محل وقوع ملک در پرونده های ملکی صالح به رسیدگی است که سایر امور حقوقی مربوط به ملک با سرعت بیشتری انجام می شود. به طور مثال در بیشتر دعاوی ملکی پرونده به کارشناسی ارجاع داده خواهد شد. در این صورت کارشناس فورا در محل وقوع ملک حاضر شده و گزارش خود را ارائه می کند و از اطاله دادرسی جلوگیری می نماید.

نحوه نگارش دادخواست دعاوی ملکی

در پرونده های ملکی وکیل ابتدا اختلاف حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد سپس با توجه به مدارک و مستندات موجود به نگارش دادخواست ملکی می پردازد. بررسی صحت و سقم اسناد اهمیت زیادی دارد. وکیل با استعلام از مراجع قانونی درباره مدارک موجود اطلاعات دقیقی به دست می آورد.

پرونده های ملکی بسته به اینکه کیفری، حقوقی یا ثبتی هستند آیین دادرسی مختص خود را دارند. وکیل تمام نکات قانونی را در پیگیری چنین پرونده هایی لحاظ خواهد کرد. مزیت سپردن پرونده به وکیل ملکی آن است که از پرداختن به امور موازی در مسیر دادرسی جلوگیری خواهد شد.

برای پیگیری پرونده های ملکی نیاز به سعه صدر و صبوری است. وکیل پرونده ملکی با پشتکار و تلاش دلایل محکمه پسند را جمع آوری کرده و موکل خود را برای حضور در جلسات دادرسی آماده می کند.

در نگارش دادخواست دعاوی ملکی استناد به مواد قانونی مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. وکیل باید بتواند مقام قضایی را اقناع نماید به همین دلیل اشراف به موضوعات مختلف و آشنایی با قوانین و آیین نامه های ثبتی در این باره راهگشا می باشد.

انواع پرونده های ملکی

پرونده های ملکی انواع مختلفی دارد. به طور مثال دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، دعوی ابطال قرارداد، دعوی مطالبه اجرت المثل، دعوی تخلیه ید، دعوی اثبات وقفیت، دعوی ابطال وقفیت، دعوی خیانت متولی، دعوی انتصاب متولی، دعوی فروش مال غیر، دعوی استرداد ملک، دعوی رفع مزاحمت و… از جمله دعاوی است که حول اموال غیر منقول در دادگستری مطرح می شود.

همانطور که ملاحظه می شود پرونده های ملکی ممکن است درباره مالکیت یا حق استفاده و بهره برداری از آن باشد. یکی از دعاوی که در دادگستری شایع می باشد دعوی خلع ید، دعوی تخلیه ید و دعوی تصرف عدوانی است.

این سه دعوی شباهت های زیادی به هم دارند اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر خواهند داشت. تشخیص نوع دعوی با وکیل ملکی است. به این ترتیب پس از مطالعه پرونده و تشخیص اینکه اختلاف درباره چیست لایحه دفاعیه قوی تنظیم خواهد کرد. در زیر درباره این سه دعوی توضیحاتی ارائه می شود.

پرونده خلع ید: دعوی خلع ید زمانی مطرح می شود که شخص از ابتدا مالک ملک بوده است اما شخص دیگری آن را غصب نموده باشد. در اینجا خواهان باید ابتدا مالکیت خود را بر ملک اثبات نماید و سپس خلع ید خوانده را از دادگاه بخواهد.

پرونده تخلیه ید: دعوی تخلیه ید در روابط موجر و مستاجر به وجود می آید. به این ترتیب که ابتدا تصرف خوانده به صورت قانونی و طبق قرارداد بوده است اما خواهان ادعا دارد که بعد از پایان قرارداد ادامه تصرفات شخص غیر قانونی است. ممکن است در مقام دفاع خوانده ادعای ابطال قرارداد یا انتقال ملک پس از پایان قرارداد را داشته باشد.

پرونده تصرف عدوانی: در پرونده تصرف عدوانی غاصب ملک دیگری را تصرف کرده است. تفاوت این نوع دعوی با دعوی خلع ید آن است که در خلع ید خواهان باید حتما مالکیت خود را اثبات نماید. اما در تصرف عدوانی خواهان باید سبق تصرفات خود را اثبات کرده و نیاز به ارائه سند مالکیت نیست.

برای پیگیری پرونده های ملکی نکات حقوقی مختلف باید مد نظر قرار داده شود. وکیل ملکی پس از جمع آوری مدارک مستند لایحه دفاعیه را نگارش می کند و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیر خواهد کرد.

نحوه پیگیری پرونده های ملکی

پرونده های ملکی یکی از پرونده های پر تکرار در دادگستری است. دعاوی ملکی در اثر ارتباط شخص با اموال غیر منقول به وجود می آیند. اموالی که امکان جا به جایی آن وجود نداشته باشد را غیر منقول می گویند. افراد مختلف مانند مالک و شخص ثالث درباره این گونه اموال حق و حقوقی دارند. از جمله حقوق مالک تصرف و مالکیت می باشد.

در پرونده های ملکی شخص ثالث نیز ممکن است ورود پیدا کند. به طور مثال درباره اموال غیر منقولی که وقف شده باشد، شخص ثالث از حق وقف برخوردار است. همچنین زمانی که اموال غیر منقول طی قرارداد سرقفلی یا اجاره در تصرف شخص دیگری در آید، این شخص درباره مال مذکور حق و حقوقی پیدا می کند.

وکیل متخصص در پرونده های ملکی

برای پیگیری پرونده های ملکی باید به سراغ وکیل متخصص رفت. این گونه پرونده ها دارای ظرافت و پیچیدگی های زیادی است و آیین دادرسی مربوط به خود را دارد.

وکیل ملکی با اشراف به مواد قانونی مختلف، آرا وحدت رویه صادره از دیوان عالی کشور، نظرات مشورتی و… پرونده ملکی را پیگیری می کند. ارتباطات و تعاملات گسترده وکیل در این باره اهمیت زیادی دارد. وکیل با نهاد ها و اشخاص مختلف ارتباط برقرار می کند و درباره صحت و سقم اسناد، نوع کاربری ملک، کد رهگیری و … اطلاعات لازم را به دست می آورد.

در پرونده های ملکی جمع آوری اسناد و مدارک اهمیت زیادی دارد. وکیل در اسرع وقت لایحه دفاعیه قوی نگارش می کند. اتلاف وقت در این گونه دعاوی ممکن است منجر به توقیف ملک یا مصادره آن شود. به همین دلیل باید پرونده ملکی را به وکیل متخصص سپرد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ملکی

پرونده های ملکی ممکن است در مراجع کیفری، حقوقی و ثبتی مورد پیگیری مواقع شوند. با توجه به موضوع پرونده هر کدام از دادگاه های حقوقی، کیفری و مراجع ثبتی صالح به رسیدگی می باشند. در برخی از پرونده ها امکان طرح موضوع در دادگاه کیفری وجود ندارد و در برخی دیگر پیگیری کردن از طریق دادگاه حقوقی نتیجه بهتری خواهد داشت.

بنابراین تشخیص این امر که پرونده های ملکی باید در کدام مرجع قانونی مطرح شود با وکیل خبره می باشد. اما از نظر محل طرح شکایت، دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است. در صورتی که عملیات ثبتی ملک پایان یافته باشد، اداره ثبت اسناد رسمی محل وقوع ملک به پرونده اختلاف ملکی رسیدگی می کند.

به این دلیل دادگاه محل وقوع ملک در پرونده های ملکی صالح به رسیدگی است که سایر امور حقوقی مربوط به ملک با سرعت بیشتری انجام می شود. به طور مثال در بیشتر دعاوی ملکی پرونده به کارشناسی ارجاع داده خواهد شد. در این صورت کارشناس فورا در محل وقوع ملک حاضر شده و گزارش خود را ارائه می کند و از اطاله دادرسی جلوگیری می نماید.

نحوه نگارش دادخواست دعاوی ملکی

در پرونده های ملکی وکیل ابتدا اختلاف حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد سپس با توجه به مدارک و مستندات موجود به نگارش دادخواست ملکی می پردازد. بررسی صحت و سقم اسناد اهمیت زیادی دارد. وکیل با استعلام از مراجع قانونی درباره مدارک موجود اطلاعات دقیقی به دست می آورد.

پرونده های ملکی بسته به اینکه کیفری، حقوقی یا ثبتی هستند آیین دادرسی مختص خود را دارند. وکیل تمام نکات قانونی را در پیگیری چنین پرونده هایی لحاظ خواهد کرد. مزیت سپردن پرونده به وکیل ملکی آن است که از پرداختن به امور موازی در مسیر دادرسی جلوگیری خواهد شد.

برای پیگیری پرونده های ملکی نیاز به سعه صدر و صبوری است. وکیل پرونده ملکی با پشتکار و تلاش دلایل محکمه پسند را جمع آوری کرده و موکل خود را برای حضور در جلسات دادرسی آماده می کند.

در نگارش دادخواست دعاوی ملکی استناد به مواد قانونی مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. وکیل باید بتواند مقام قضایی را اقناع نماید به همین دلیل اشراف به موضوعات مختلف و آشنایی با قوانین و آیین نامه های ثبتی در این باره راهگشا می باشد.

انواع پرونده های ملکی

پرونده های ملکی انواع مختلفی دارد. به طور مثال دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، دعوی ابطال قرارداد، دعوی مطالبه اجرت المثل، دعوی تخلیه ید، دعوی اثبات وقفیت، دعوی ابطال وقفیت، دعوی خیانت متولی، دعوی انتصاب متولی، دعوی فروش مال غیر، دعوی استرداد ملک، دعوی رفع مزاحمت و… از جمله دعاوی است که حول اموال غیر منقول در دادگستری مطرح می شود.

همانطور که ملاحظه می شود پرونده های ملکی ممکن است درباره مالکیت یا حق استفاده و بهره برداری از آن باشد. یکی از دعاوی که در دادگستری شایع می باشد دعوی خلع ید، دعوی تخلیه ید و دعوی تصرف عدوانی است.

این سه دعوی شباهت های زیادی به هم دارند اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر خواهند داشت. تشخیص نوع دعوی با وکیل ملکی است. به این ترتیب پس از مطالعه پرونده و تشخیص اینکه اختلاف درباره چیست لایحه دفاعیه قوی تنظیم خواهد کرد. در زیر درباره این سه دعوی توضیحاتی ارائه می شود.

پرونده خلع ید: دعوی خلع ید زمانی مطرح می شود که شخص از ابتدا مالک ملک بوده است اما شخص دیگری آن را غصب نموده باشد. در اینجا خواهان باید ابتدا مالکیت خود را بر ملک اثبات نماید و سپس خلع ید خوانده را از دادگاه بخواهد.

پرونده تخلیه ید: دعوی تخلیه ید در روابط موجر و مستاجر به وجود می آید. به این ترتیب که ابتدا تصرف خوانده به صورت قانونی و طبق قرارداد بوده است اما خواهان ادعا دارد که بعد از پایان قرارداد ادامه تصرفات شخص غیر قانونی است. ممکن است در مقام دفاع خوانده ادعای ابطال قرارداد یا انتقال ملک پس از پایان قرارداد را داشته باشد.

پرونده تصرف عدوانی: در پرونده تصرف عدوانی غاصب ملک دیگری را تصرف کرده است. تفاوت این نوع دعوی با دعوی خلع ید آن است که در خلع ید خواهان باید حتما مالکیت خود را اثبات نماید. اما در تصرف عدوانی خواهان باید سبق تصرفات خود را اثبات کرده و نیاز به ارائه سند مالکیت نیست.

برای پیگیری پرونده های ملکی نکات حقوقی مختلف باید مد نظر قرار داده شود. وکیل ملکی پس از جمع آوری مدارک مستند لایحه دفاعیه را نگارش می کند و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیر خواهد کرد.

چرا باید وکیل خود را از موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور انتخاب کنیم؟

موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور یکی از موسسه های حقوقی برتر در استان تهران است. در این موسسه تعداد زیادی از وکلای پایه یک دادگستری با یک دیگر همکاری می کنند. علاوه بر این، در این موسسه تعداد زیادی مشاور حقوقی در حال فعالیت است. موکلین می توانند با مراجعه حضوری و یا برقراری تماس تلفنی با آن ها ارتباط برقرار کنند. مشاوران موسسه با تنظیم زمان ملاقات حضوری، با موکل جلسات مشاوره حضوری برقرار می کنند. در این جلسات موکل می تواند تمام سوالات خود را مطرح کند و پاسخ آن ها را از مشاوران موسسه دریافت کند.

 



:: برچسب‌ها: وکیل , وکیل پایه یک دادگستری , وکیل ملکی , موسسه حقوقی , وکیل حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 449
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

الزام به تنظیم سند رسمی ملک چیست؟ به طور کلی، مالکیت بر روی برخی از اموال باید همراه با انعقاد سند رسمی انجام شود. با این حال ممکن است فروشنده در زمان امضای قرارداد رسمی، حضور نداشته باشد. الزام به تنظیم سند رسمی ملک دعوی است که از جانب خریدار و با حکم دادگاه انجام شده و علیه فروشنده صادر می گردد.

الزام به تنظیم سند رسمی چیست؟

املاک، یکی از دارایی های مهمی است که مباحث حقوقی خود را دارد از جمله الزام به تنظیم سند رسمی ملک. برای بررسی این موضوع ابتدا لازم است به مبحث الزام به تنظیم سند رسمی بپردازیم. به طور کلی اسناد مالکیت دارای ۲ نوع هستند که می توان آن ها را به حالت های عادی و نیز رسمی طبقه بندی کرد. برای اسناد رسمی لازم است ثبت آنها نزد مامورین و نیز در دفاتر اسناد رسمی انجام گردند. غیر از این حالت را اسناد عادی می گویند. به واسطه ارزش بالایی که این گونه اسناد دارند، از آنها در قراردادها، عقود و غیره استفاده می شوند.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک یکی از نمونه های کاربردی استفاده از این نوع مدارک است. به طور کلی، الزام به تنظیم سند رسمی برای صدور این مدارک زمانی مهم می گردد که ما با موضوع مالکیت بر روی برخی دارایی ها مواجه هستیم که تنها با انجام این کار، مالکیت خریدار مستقر می شود. به عنوان مثال می توان به موارد مختلفی از این دارایی ها اشاره کرد که شامل معاملات املاک، اموال غیر منقول ذاتی مانند خودرو، موتور سیکلت و سهام شرکت ها است. زمانی که فروشنده به اختیار خود اقدام به تنظیم سند رسمی نکند، از سوی خریدار این الزام قانونی وجود دارد که از محاکم آن را طلب نماید. در این حالت دعوای دعوی الزام به تنظیم سند رسمی مطرح می گردد.

همچنین بخوانید بهترین وکیل ملکی تهران

بررسی الزام به تنظیم سند رسمی ملک

در مورد الزام به تنظیم سند رسمی ملک به این نکته مهم اشاره کردیم که مالکیت برای این قبیل دارایی ها صرفا با وجود سند رسمی اثبات می شود. آنچه که در عرف جامعه کنونی برای تنظیم سند رسمی ملک وجود دارد، در ۳ مرحله صورت می گیرد. مرحله اول امضا مبایعه نامه در دفتر املاک، مرحله دوم پرداخت بخشی از هزینه توسط خریدار و مرحله سوم پرداخت مابقی هزینه در زمان تنظیم سند رسمی از فروشنده است. اما الزام به تنظیم سند رسمی ملک در این ماجرا چه تداخلی دارد؟

الزام به تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت زمانی رخ می دهد که در زمان موعود برای تنظیم قرارداد رسمی ملک، فروشنده حاضر نشود و این کار صورت نگیرد. در این موقعیت شما به عنوان خریدار باید یک نکته مهم را رعایت کنید. خریدار باید بتواند اصل وقوع بیع و نیز انتقال مالکیتی که از مال شما به فروشنده ارائه شده را برای قاضی اثبات کند. شما می توانید برای این کار از وکیل الزام به تنظیم سند رسمی کمک بگیرید. در این صورت است که می توانید دعوی الزام به تنظیم سند رسمی ملک را علیه فروشنده اقامه کنید. حال نوبت دادگاه است که بیع را احراز کرده و نیز انتقال را قانونی بداند. سپس حکم به الزام فروشنده برای تنظیم قرارداد صادر می شود.

انواع الزام به تنظیم سند رسمی ملک

برای موضوع الزام به تنظیم سند رسمی ملک، می توان به دو مورد مهم اشاره کرد که عبارتند از:

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک وقفی

املاکی وجود دارند که به عنوان دارایی های وقفی شناخته می شوند. این نوع املاک می توانند با قیمت کمتری معامله گردند. مال وقفی، دارایی است که قابل انتقال و معامله نبوده و منافع آن برای عموم آزاد است. ملک وقفی توسط صاحب آن وقف می شود و در این صورت، اداره اوقاف آن را با اقساط ده ها ساله، به اشخاص دیگر واگذار می کند. همین موارد هستند که موجب شده تا نسبت به خرید آن تردیدهایی وجود داشته باشد. به همین خاطر سند اوقافی به مالک آنها تا زمان پرداخت این اقساط اختیار کاملی نمی دهد که منجر می شود تا نقل و انتقال بدون اجازه اوقاف میسر نباشد.

دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاع

مسئله دیگر دربحث الزام به تنظیم سند رسمی ملک، املاک مشاعی هستند که در آنها مالک بیشتر از ۱ نفر می باشد. در این حالت به جای سند تفکیکی، هر کدام از مالکان دارای قولنامه ای هستند که در آن مقدار و سهم آنها تعیین شده است. به طور کلی برای الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاعی باید گفت در صورتی که خریدار در دفترخانه حضور داشته اما فروشنده غایب باشد، ملک مشاعی به صورت رسمی به خریدار منتقل نمی شود. در این حالت خریدار بایستی با تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک مشاعی به دادگاه اقدام کند.

مراحل انجام این درخواست به شرح زیر است:

  • مراجعه خریدار به دفتر خدمات الکترونیک قضایی،
  • ثبت نام در سامانه ثنا،
  • گردآوری مدارک از جمله اسناد خرید زمین و مدارک هویتی،
  • پرداخت هزینه دادرسی،
  • تکمیل فرم تعیین ارزش ملک به صورت منطقه ای،
  • تعیین زمان و مکان شعبه برای رسیدگی به دادخواست.

پرسش و پاسخ های متداول

در انتهای این مقاله راجع به الزام به تنظیم سند رسمی ملک می توان به چند سوال و جواب متداول پرداخت که عبارتند از:

  • برای دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک، به چه مدارکی نیاز داریم؟

از جمله مدارکی که در این بخش باید ذکر کرد، عبارتند از:

  1. مبایعه نامه و یا تصویری از مصدق قرارداد
  2. چک های پرداختی و تصویر مصدق فیش ها
  3. تصویر مصدق از گواهی عدم حضور
  4. قرارداد مشارکت در ساخت
  5. شهادت شهود
  6. استعلام گرفتن از اداره ثبت
  7. قرارداد پیش فروش
  8. قرار معاینه و نیز تحقیق محل
  9. آیا برای درخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک آپارتمان نیاز به گرفتن وکیل است؟

در این خصوص باید گفت این امر الزامی نیست. اما با این وجود در صورت پیچیدگی و نیز قوانین و حساسیت هایی که در این بخش وجود دارند، می توان برای طرح یا دفاع از خود، از یک وکیل استفاده کرد.

  • در صورت عدم ذکر تاریخ تنظیم سند در مبایعه نامه، امکان الزام به تنظیم سند برای فروشنده وجود دارد؟

این امر باید در مبایعه نامه انجام شود. در غیر این صورت لازم است دادخواستی برای تعیین زمان تنظیم سند از سوی دادگاه برای فروشنده ارائه شود.

نحوه پیگیری پرونده های ملکی

پرونده های ملکی یکی از پرونده های پر تکرار در دادگستری است. دعاوی ملکی در اثر ارتباط شخص با اموال غیر منقول به وجود می آیند. اموالی که امکان جا به جایی آن وجود نداشته باشد را غیر منقول می گویند. افراد مختلف مانند مالک و شخص ثالث درباره این گونه اموال حق و حقوقی دارند. از جمله حقوق مالک تصرف و مالکیت می باشد.

در پرونده های ملکی شخص ثالث نیز ممکن است ورود پیدا کند. به طور مثال درباره اموال غیر منقولی که وقف شده باشد، شخص ثالث از حق وقف برخوردار است. همچنین زمانی که اموال غیر منقول طی قرارداد سرقفلی یا اجاره در تصرف شخص دیگری در آید، این شخص درباره مال مذکور حق و حقوقی پیدا می کند.

وکیل متخصص در پرونده های ملکی

برای پیگیری پرونده های ملکی باید به سراغ وکیل متخصص رفت. این گونه پرونده ها دارای ظرافت و پیچیدگی های زیادی است و آیین دادرسی مربوط به خود را دارد.

وکیل ملکی با اشراف به مواد قانونی مختلف، آرا وحدت رویه صادره از دیوان عالی کشور، نظرات مشورتی و… پرونده ملکی را پیگیری می کند. ارتباطات و تعاملات گسترده وکیل در این باره اهمیت زیادی دارد. وکیل با نهاد ها و اشخاص مختلف ارتباط برقرار می کند و درباره صحت و سقم اسناد، نوع کاربری ملک، کد رهگیری و … اطلاعات لازم را به دست می آورد.

در پرونده های ملکی جمع آوری اسناد و مدارک اهمیت زیادی دارد. وکیل در اسرع وقت لایحه دفاعیه قوی نگارش می کند. اتلاف وقت در این گونه دعاوی ممکن است منجر به توقیف ملک یا مصادره آن شود. به همین دلیل باید پرونده ملکی را به وکیل متخصص سپرد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ملکی

پرونده ملکی ممکن است در مراجع کیفری، حقوقی و ثبتی مورد پیگیری مواقع شوند. با توجه به موضوع پرونده هر کدام از دادگاه های حقوقی، کیفری و مراجع ثبتی صالح به رسیدگی می باشند. در برخی از پرونده ها امکان طرح موضوع در دادگاه کیفری وجود ندارد و در برخی دیگر پیگیری کردن از طریق دادگاه حقوقی نتیجه بهتری خواهد داشت.

بنابراین تشخیص این امر که پرونده های ملکی باید در کدام مرجع قانونی مطرح شود با وکیل خبره می باشد. اما از نظر محل طرح شکایت، دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است. در صورتی که عملیات ثبتی ملک پایان یافته باشد، اداره ثبت اسناد رسمی محل وقوع ملک به پرونده اختلاف ملکی رسیدگی می کند.

به این دلیل دادگاه محل وقوع ملک در پرونده های ملکی صالح به رسیدگی است که سایر امور حقوقی مربوط به ملک با سرعت بیشتری انجام می شود. به طور مثال در بیشتر دعاوی ملکی پرونده به کارشناسی ارجاع داده خواهد شد. در این صورت کارشناس فورا در محل وقوع ملک حاضر شده و گزارش خود را ارائه می کند و از اطاله دادرسی جلوگیری می نماید.

نحوه نگارش دادخواست دعاوی ملکی

در پرونده های ملکی وکیل ابتدا اختلاف حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد سپس با توجه به مدارک و مستندات موجود به نگارش دادخواست ملکی می پردازد. بررسی صحت و سقم اسناد اهمیت زیادی دارد. وکیل با استعلام از مراجع قانونی درباره مدارک موجود اطلاعات دقیقی به دست می آورد.

پرونده های ملکی بسته به اینکه کیفری، حقوقی یا ثبتی هستند آیین دادرسی مختص خود را دارند. وکیل تمام نکات قانونی را در پیگیری چنین پرونده هایی لحاظ خواهد کرد. مزیت سپردن پرونده به وکیل ملکی آن است که از پرداختن به امور موازی در مسیر دادرسی جلوگیری خواهد شد.

برای پیگیری پرونده های ملکی نیاز به سعه صدر و صبوری است. وکیل پرونده ملکی با پشتکار و تلاش دلایل محکمه پسند را جمع آوری کرده و موکل خود را برای حضور در جلسات دادرسی آماده می کند.

در نگارش دادخواست دعاوی ملکی استناد به مواد قانونی مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. وکیل باید بتواند مقام قضایی را اقناع نماید به همین دلیل اشراف به موضوعات مختلف و آشنایی با قوانین و آیین نامه های ثبتی در این باره راهگشا می باشد.

انواع پرونده های ملکی

پرونده های ملکی انواع مختلفی دارد. به طور مثال دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، دعوی ابطال قرارداد، دعوی مطالبه اجرت المثل، دعوی تخلیه ید، دعوی اثبات وقفیت، دعوی ابطال وقفیت، دعوی خیانت متولی، دعوی انتصاب متولی، دعوی فروش مال غیر، دعوی استرداد ملک، دعوی رفع مزاحمت و… از جمله دعاوی است که حول اموال غیر منقول در دادگستری مطرح می شود.

همانطور که ملاحظه می شود پرونده های ملکی ممکن است درباره مالکیت یا حق استفاده و بهره برداری از آن باشد. یکی از دعاوی که در دادگستری شایع می باشد دعوی خلع ید، دعوی تخلیه ید و دعوی تصرف عدوانی است.

این سه دعوی شباهت های زیادی به هم دارند اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر خواهند داشت. تشخیص نوع دعوی با وکیل ملکی است. به این ترتیب پس از مطالعه پرونده و تشخیص اینکه اختلاف درباره چیست لایحه دفاعیه قوی تنظیم خواهد کرد. در زیر درباره این سه دعوی توضیحاتی ارائه می شود.

پرونده خلع ید: دعوی خلع ید زمانی مطرح می شود که شخص از ابتدا مالک ملک بوده است اما شخص دیگری آن را غصب نموده باشد. در اینجا خواهان باید ابتدا مالکیت خود را بر ملک اثبات نماید و سپس خلع ید خوانده را از دادگاه بخواهد.

پرونده تخلیه ید: دعوی تخلیه ید در روابط موجر و مستاجر به وجود می آید. به این ترتیب که ابتدا تصرف خوانده به صورت قانونی و طبق قرارداد بوده است اما خواهان ادعا دارد که بعد از پایان قرارداد ادامه تصرفات شخص غیر قانونی است. ممکن است در مقام دفاع خوانده ادعای ابطال قرارداد یا انتقال ملک پس از پایان قرارداد را داشته باشد.

پرونده تصرف عدوانی: در پرونده تصرف عدوانی غاصب ملک دیگری را تصرف کرده است. تفاوت این نوع دعوی با دعوی خلع ید آن است که در خلع ید خواهان باید حتما مالکیت خود را اثبات نماید. اما در تصرف عدوانی خواهان باید سبق تصرفات خود را اثبات کرده و نیاز به ارائه سند مالکیت نیست.

برای پیگیری پرونده های ملکی نکات حقوقی مختلف باید مد نظر قرار داده شود. وکیل ملکی پس از جمع آوری مدارک مستند لایحه دفاعیه را نگارش می کند و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیر خواهد کرد.

وکیل ملکی کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

ممکن است شما نیز دچار مشکلات ملکی شده باشید و پیدا کردن راه چاره و مشورت با یک وکیل متخصص در این زمینه بتواند راه را برای شما هموار سازد. در این حالت بهترین وکیلی که می تواند شما را با قوانین پیچیده ی موجود آشنا کند، وکیل ملکی است. این گروه از وکلا در مورد دعاوی ملکی تخصص و تجربه ی فراوانی دارند و می توانند مسئولیت پرونده ی شما را به عهده بگیرند.

لازم به ذکر است که دعاوی ملکی، طیف وسیعی از دعاوی حقوقی می باشند که به اموال غیرمنقول و انسان ارتباط دارند. اموال غیر منقول نیز اموال و دارایی هایی هستند که امکان جابجاییِ مکان آنها وجود ندارد. در بعضی تقسیم بندی ها، این اموال شامل املاک و اراضی هستند. در تقسیم بندی های دیگر، برای هر یک از این عبارات، محدوده های خاصی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، اراضی به محدوده ی داخلی یا خارجیِ شهر تقسیم می شوند! املاک را نیز به انواع تجاری یا مسکونی تفکیک می کنند.

ضرورت حضور وکیل ملکی در پرونده

در بسیاری از پرونده های مالی که احتمال ایجاد خطا در پرونده ممکن است برای برخی از افراد، به ناحق ضرر و زیانی ایجاد کند! و یا حتی سود و منفعتی به وجود بیاورد، حضور یک وکیل ملکی کاردان می تواند درصد خطا را تا حد زیادی کاهش دهد. زیرا که چگونگیِ طرح دعوا و آگاهی داشتن از روند پرونده، از اهمیت بالایی برخوردار است. این مهم تا اندازه ای تاثیرگذار است که می تواند در روند دادرسی و تعیین محدوده ی حق طرفین دعوا تغییرات جدی ایجاد کند. حتی در پرونده هایی که یک ملک مورد تصرف قرار می گیرد، وکیل متخصص تشخیص می دهد که این پرونده یک دعوای حقوقی تصرف عدوانی است و یا یک پرونده ی کیفری .

به علت وجود چنین قوانین پیچیده ای، تنها وکیل ملکی ارزش معاملاتی ملک را می داند! وی با استفاده از این علم و آگاهی به قوانین و تبصره های شهرداری و مالیاتی، در زمان مناسب از ابراز و ادله ی موجود استفاده می کند تا حق موکل خود را بازپس بگیرد. زیرا که در این دعاوی، تنها یک اشتباه کوچک و یا ناآگاهی، می تواند ضررهای مالی سنگینی را به افراد وارد کند.

ویژگی های یک وکیل ملکی خوب

یک وکیل ملکی خوب می بایست شخصی آگاه، صادق و با حسن نیت و همچنین دارای اخلاق برگزیده باشد. یک وکیل خوب باید بتواند در برابر موانع و مشکلاتی که در پرونده به وجود می آید، صبور باشد! و با عقل و درایت کافی، مسائل را تجزیه تحلیل نموده و با جمع آوری ادله ی محکمه پسند، راه حلی منطقی خلق نماید. وظیفه ی این وکیل، تحققِ حقوق موکل و جلوگیری از تضییع حقوق وی است. همچنین علاوه بر تسلط و آگاهی از قوانین و مقررات مربوطه، باید بتواند آراء و رویه ی رایج دادگاه را به درستی پیش بینی کرده و در زمان مناسب، دلایل محکمی ارائه دهد. این وکلا علاوه بر ریزبینی و دقتی که به جزئیات پرونده دارند، با مشاوره هایی که به موکل خود می کنند، تمامی جوانب پرونده را برای موکل ترسیم می نمایند. همچنین با قلم شیوا و تسلطی که بر لوایح قانونی دارند، می توانند بهترین دادخواست و یا قرارداد را تنظیم نمایند.

سایر پرونده هایی که این وکلا می توانند بر عهده بگیرند

  1. پرونده های فسخ قرارداد: پایان دادن به یک قرارداد بین چند نفر.
  2. دعاوی خلع ید: درخواست خارج کردن متصرفان از ملک.
  3. دعوای تصرف عدوانی: این پرونده ها نیز مانند دعاوی خلع ید هستند و تنها در برخی جزئیات قانونی با یکدیگر تفاوت دارند.
  4. افراز ملک مشاع: تفکیک سهم هر یک از شرکا و صاحبان ملک.
  5. گرفتن دستور تخلیه ی ملک.
  6. دعاویسرقفلی: سرقفلی مبلغی است که مستاجر برای داشتن مالکیتِ منافعِ یک ملک، به موجر می پردازد. در این حالت، مالکیت ملک همچنان متعلق به موجر باقی خواهد ماند.
  7. دریافت اجاره های عقب افتاده.
  8. اخذ پایان کار برای ملک .
  9. پیگیری پرونده های اصل ۴۹ : پرونده هایی که در آن، ملک به تملک و تصرف نهادهای اجرایی درآمده است.
  • جرائم مربوط به مواد مخدر.
  • کمیسیون ماده ی ۵۶: پیگیری پرونده ی صاحبیناراضی و باغاتِ خارج از شهر و روستا که این املاک به صورت منابع ملی اعلام شده اند.
  • کمیسیون ماده ی ۱۲: پیگیری درخواست متقاضیان زمین، با توجه به تشخیص دادن زمین موات از زمین دایر و بایر.
  • پیگیری دعاوی شرکت ها: ثبت شرکت، تنظیم و انعقاد قراردادها و اظهارنامه ها، انجام کارهای حقوقی شرکت و ….
  • پیگیری پرونده های خانواده: دریافت مهریه، نفقه و اجرت المثل؛ دریافت حضانت فرزندان؛ استرداد جهیزیه؛ طلاق و …
  • پیگیری دعاوی انحصار وراثت.
  • الزام به انجام تعهدات موجود در یک قرارداد.
  • الزام به تنظیم اسناد رسمی مربوط به یک ملک ، پیگیری وضعیت پایان کار و همچنین نبودن خلافی در حین کار و…
  • اثبات مالکیت یک ملک با توجه به ماده ی ۳۵ قانون مدنی، اثبات مالکیت در املاکِ بدون سند و ….
  • تنظیم انواع قراردادها.

هزینه ی دادرسی ملکی

شغل وکالت، یک شغل آزاد به حساب می آید. بنابراین درآمد وکلا نیز براساس تعرفه های سالانه و به صورت توافقی بین وکیل و موکل تعیین می شود. حتی در برخی موارد، به علت توافقی بودن این مبلغ، وکیل می تواند مبلغ بیشتری نسبت به عرف موجود دریافت نماید. اما برای اینکه بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، بهتر است قبل از انتخاب یک وکیل، از افراد متخصص مشاوره بگیرید. سپس می توانید با آگاهی کامل، وکیل با سابقه و مرتبطی استخدام نمایید.

از آن جایی که تمامی املاک دارای قیمت معینی هستند، حق الوکاله وکیل ملکی نیز به صورت درصدی و براساس قیمت ملک یا زمین تخمین زده می شود. براساس تعرفه های سال جاری، حق الوکاله ی این وکلا به صورت زیر است:

  1. زمین یا ملکی با ارزش حداکثر ۵۰ میلیون تومان، ۸% ارزش ملک.
  2. زمین یا ملک ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی، ۷% ارزش ملک.
  3. زمین یا ملک ۲۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومانی، ۵% ارزش ملک.
  4. زمین یا ملکی بیش از ۵ میلیارد تومان، به شرط آنکه این مبلغ مازاد بین ۱ تا ۳ میلیارد تومان باشد؛ برای مبلغ مازاد نیز ۴% مبلغِ اضافه، حق الوکاله دریافت می شود.
  5. زمین یا ملکی بیش از ۵ میلیارد تومان، به شرط آنکه این مبلغ مازاد بیشتر از ۳ میلیارد تومان باشد؛ برای مبلغ مازاد نیز ۳% مبلغِ اضافه، حق الوکاله دریافت می شود.

پیدا کردن یک وکیل موفق در کلانشهر تهران

همانطور که همه می دانند پیدا کردن یک وکیل موفق و با تجربه در کلانشهر هایی مثل تهران بسیار دشوار است. در شهر های بزرگ به دلیل زیاد بودن وکلا، موکل سردرگم می شود. در واقع معیار های خود را از دست می دهد و انتخاب نادرست انجام می دهد. در این مواقع بهتر است از موسسه های حقوقی معتبر برای پیدا کردن وکیل خبره در زمینه پرونده خود کمک بگیرید.

چرا باید وکیل خود را از موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور انتخاب کنیم؟

موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور یکی از موسسه های حقوقی برتر در استان تهران است. در این موسسه تعداد زیادی از وکلای پایه یک دادگستری با یک دیگر همکاری می کنند. علاوه بر این، در این موسسه تعداد زیادی مشاور حقوقی در حال فعالیت است. موکلین می توانند با مراجعه حضوری و یا برقراری تماس تلفنی با آن ها ارتباط برقرار کنند. مشاوران موسسه با تنظیم زمان ملاقات حضوری، با موکل جلسات مشاوره حضوری برقرار می کنند. در این جلسات موکل می تواند تمام سوالات خود را مطرح کند و پاسخ آن ها را از مشاوران موسسه دریافت کند.

در این موسسه رزومه وکلا در اختیار موکل قرار داده می شود!

یکی از مهم ترین مشخصات وکلای موسسه دادیاران عدالت پرور ارائه اطلاعات کامل در مورد رزومه وکلا است. در حین جلسات مشاوره حضوری که موکل با مشاورین موسسه برگزار می کند عنوان پرونده تشخیص داده می شود. سپس مشاوران موسسه موکل را به سمت یکی یا چند تا از وکلای با تجربه و موفق در زمینه موضوع پرونده هدایت می کنند. موکل با بررسی رزومه وکلا تصمیم می گیرد که کدام وکیل را انتخاب کند.

هدف از نگارش این محتوا چیست؟

هدف ما در این مقاله علاوه بر معرفی کردن بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران، شکل دادن معیار های ذهنی شما است. ما قصد داریم بهترین ویژگی هایی را که یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند داشته باشد به شما معرفی کنیم، زیرا بهترین انتخاب را زمانی می توانید انجام دهید که برترین معیار های ذهنی را داشته باشید. در ادامه محتوا چند مورد از مهم ترین ویژگی های یک وکیل کیفری خوب را مطرح می کنیم. برای یادگیری هر چه بهتر تا آخر محتوا با ما همراه باشید.

دریافت حق الوکاله منصفانه!

یکی از بزرگترین دغدغه های موکلان حق الوکاله است. یک وکیل خوب با هر زمینه تخصصی، باید انصاف را در دریافت حق الوکاله رعایت کند. وکلای موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور یکی از بهترین موسسه های حقوقی استان تهران هستند. از طرف دیگر موکل نیز باید انتظار دادن یک حق الوکاله ناچیز را نداشته باشد. حق الوکاله هیچ گاه نرخ مشخص و معینی ندارد و به یک سری ارزش وابسته است. این ارزش ها می توانند سواد علمی وکیل، سابقه کار و تجارب فوق العاده او در زمینه موضوع پرونده شما باشند.

وکیلی را که به شما ضمانت موفقیت می دهد انتخاب نکنید!

هرگز وکیلی را انتخاب نکنید که به شما در مورد نتیجه پرونده تضمین بدهد. حرفه وکالت با علوم دیگر مثل ریاضی و … متفاوت است. یعنی شما هرگز نمی توانید با نگاه به ظاهر قضیه پاسخ آن را به یقین بگویید. بلکه فقط می توانید برای حل پرونده حدس و گمان هایی داشته باشید. بنابراین اگر یک وکیل دارای اخلاق غیر حرفه ای، به شما در زمینه موفقیت در پرونده تضمین دهد، هرگز او را انتخاب نکنید.

نتیجه پرونده های حقوقی به چه چیزی بستگی دارد؟

نتایج پرونده به رویداد هایی که در مسیر پرونده اتفاق می افتد وابسته است. علاوه بر این نظر قاضی نیز بسیار مهم است. ممکن قضات پرونده تفسیر های متفاوتی از متن قانون استخراج کنند و رای های متفاوتی صادر کنند. هیچ کدام از وکلای با تجربه در مورد نتیجه پرونده به موکل خود ضمانت نمی دهند. آن ها با تلاش مداوم و با بهره بردن از هوش و ذکاوت خود، سعی می کنند نظر قاضی را جلب کنند.

وظیفه شناس بودن یک وکیل پایه یک دادگستری!

جدیت وکیل و تعهد او نسبت به پرونده ای که می پذیرد نیز بسیار مهم است. یک وکیل وظیفه شناس باید همواره پیگیر پرونده های موکلین خود باشد. به هیچ وجه نباید میان پرونده ها تبعیض قائل شود. گاهی اوقات بعضی از وکلا نسبت به پرونده هایی با حق الوکاله کم بی توجهی می کنند. این امر در واقع خیانت در حق الناس محسوب می شود و کاملا متضاد اخلاق کاری برای یک وکیل حرفه ای است.

موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور

همانطور که گفتیم موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور از یک تیم متخصص تشکیل شده است. وکلایی که در این موسسه فعالیت می کنند جمعی از بهترین وکلای استان تهران هستند. اگر یک پرونده حقوقی ناتمام در محکمه دارید و به دنبال یک وکیل مدافع برای پرونده خود هستید باید از ابتدای مسیر با یک وکیل خوب همکاری کنید. توجه کنید که استفاده از وکلای کم تجربه می تواند شما را به صورت غیر قابل برگشت از مسیر صحیح دور کند. در نتیجه بهترین راه کار همکاری با موسسات حقوقی با تجربه است. برای یافتن پاسخ سوالات خود و دریافت وقت مشاوره حضوری حتما با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمایید.

 



:: برچسب‌ها: وکیل , وکیل پایه یک دادگستری , وکیل ملکی , وکیل دادگستری , وکیل حقوقی , موسسه حقوقی , مشاوره حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 472
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

همانطور که همه می دانند پیدا کردن یک وکیل موفق و با تجربه در کلانشهر هایی مثل تهران بسیار دشوار است. در شهر های بزرگ به دلیل زیاد بودن وکلا، موکل سردرگم می شود. در واقع معیار های خود را از دست می دهد و انتخاب نادرست انجام می دهد. در این مواقع بهتر است از موسسه های حقوقی معتبر برای پیدا کردن وکیل خبره در زمینه پرونده خود کمک بگیرید.

چرا باید وکیل خود را از موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور انتخاب کنیم؟

موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور یکی از موسسه های حقوقی برتر در استان تهران است. در این موسسه تعداد زیادی از وکلای پایه یک دادگستری با یک دیگر همکاری می کنند. علاوه بر این، در این موسسه تعداد زیادی مشاور حقوقی در حال فعالیت است. موکلین می توانند با مراجعه حضوری و یا برقراری تماس تلفنی با آن ها ارتباط برقرار کنند. مشاوران موسسه با تنظیم زمان ملاقات حضوری، با موکل جلسات مشاوره حضوری برقرار می کنند. در این جلسات موکل می تواند تمام سوالات خود را مطرح کند و پاسخ آن ها را از مشاوران موسسه دریافت کند.

در این موسسه رزومه وکلا در اختیار موکل قرار داده می شود!

یکی از مهم ترین مشخصات وکلای موسسه دادیاران عدالت پرور ارائه اطلاعات کامل در مورد رزومه وکلا است. در حین جلسات مشاوره حضوری که موکل با مشاورین موسسه برگزار می کند عنوان پرونده تشخیص داده می شود. سپس مشاوران موسسه موکل را به سمت یکی یا چند تا از وکلای با تجربه و موفق در زمینه موضوع پرونده هدایت می کنند. موکل با بررسی رزومه وکلا تصمیم می گیرد که کدام وکیل را انتخاب کند.

هدف از نگارش این محتوا چیست؟

هدف ما در این مقاله علاوه بر معرفی کردن بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران، شکل دادن معیار های ذهنی شما است. ما قصد داریم بهترین ویژگی هایی را که یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند داشته باشد به شما معرفی کنیم، زیرا بهترین انتخاب را زمانی می توانید انجام دهید که برترین معیار های ذهنی را داشته باشید. در ادامه محتوا چند مورد از مهم ترین ویژگی های یک وکیل کیفری خوب را مطرح می کنیم. برای یادگیری هر چه بهتر تا آخر محتوا با ما همراه باشید.

دریافت حق الوکاله منصفانه!

یکی از بزرگترین دغدغه های موکلان حق الوکاله است. یک وکیل خوب با هر زمینه تخصصی، باید انصاف را در دریافت حق الوکاله رعایت کند. وکلای موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور یکی از بهترین موسسه های حقوقی استان تهران هستند. از طرف دیگر موکل نیز باید انتظار دادن یک حق الوکاله ناچیز را نداشته باشد. حق الوکاله هیچ گاه نرخ مشخص و معینی ندارد و به یک سری ارزش وابسته است. این ارزش ها می توانند سواد علمی وکیل، سابقه کار و تجارب فوق العاده او در زمینه موضوع پرونده شما باشند.

وکیلی را که به شما ضمانت موفقیت می دهد انتخاب نکنید!

هرگز وکیلی را انتخاب نکنید که به شما در مورد نتیجه پرونده تضمین بدهد. حرفه وکالت با علوم دیگر مثل ریاضی و … متفاوت است. یعنی شما هرگز نمی توانید با نگاه به ظاهر قضیه پاسخ آن را به یقین بگویید. بلکه فقط می توانید برای حل پرونده حدس و گمان هایی داشته باشید. بنابراین اگر یک وکیل دارای اخلاق غیر حرفه ای، به شما در زمینه موفقیت در پرونده تضمین دهد، هرگز او را انتخاب نکنید.

نتیجه پرونده های حقوقی به چه چیزی بستگی دارد؟

نتایج پرونده به رویداد هایی که در مسیر پرونده اتفاق می افتد وابسته است. علاوه بر این نظر قاضی نیز بسیار مهم است. ممکن قضات پرونده تفسیر های متفاوتی از متن قانون استخراج کنند و رای های متفاوتی صادر کنند. هیچ کدام از وکلای با تجربه در مورد نتیجه پرونده به موکل خود ضمانت نمی دهند. آن ها با تلاش مداوم و با بهره بردن از هوش و ذکاوت خود، سعی می کنند نظر قاضی را جلب کنند.

وظیفه شناس بودن یک وکیل پایه یک دادگستری!

جدیت وکیل و تعهد او نسبت به پرونده ای که می پذیرد نیز بسیار مهم است. یک وکیل وظیفه شناس باید همواره پیگیر پرونده های موکلین خود باشد. به هیچ وجه نباید میان پرونده ها تبعیض قائل شود. گاهی اوقات بعضی از وکلا نسبت به پرونده هایی با حق الوکاله کم بی توجهی می کنند. این امر در واقع خیانت در حق الناس محسوب می شود و کاملا متضاد اخلاق کاری برای یک وکیل حرفه ای است.

موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور

همانطور که گفتیم موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور از یک تیم متخصص تشکیل شده است. وکلایی که در این موسسه فعالیت می کنند جمعی از بهترین وکلای استان تهران هستند. اگر یک پرونده حقوقی ناتمام در محکمه دارید و به دنبال یک وکیل مدافع برای پرونده خود هستید باید از ابتدای مسیر با یک وکیل خوب همکاری کنید. توجه کنید که استفاده از وکلای کم تجربه می تواند شما را به صورت غیر قابل برگشت از مسیر صحیح دور کند. در نتیجه بهترین راه کار همکاری با موسسات حقوقی با تجربه است. برای یافتن پاسخ سوالات خود و دریافت وقت مشاوره حضوری حتما با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمایید.

همچنین بخوانید : وکیل پایه یک دادگستری

اگر به علت مشکلات حقوقی به دنبال یک وکیل ملکی مناسب هستید، مطالبی که در این محتوا گردآوری شده است، راهگشای شما خواهد بود.

وکیل ملکی کیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

ممکن است شما نیز دچار مشکلات ملکی شده باشید و پیدا کردن راه چاره و مشورت با یک وکیل متخصص در این زمینه بتواند راه را برای شما هموار سازد. در این حالت بهترین وکیلی که می تواند شما را با قوانین پیچیده ی موجود آشنا کند، وکیل ملکی است. این گروه از وکلا در مورد دعاوی ملکی تخصص و تجربه ی فراوانی دارند و می توانند مسئولیت پرونده ی شما را به عهده بگیرند.

لازم به ذکر است که دعاوی ملکی، طیف وسیعی از دعاوی حقوقی می باشند که به اموال غیرمنقول و انسان ارتباط دارند. اموال غیر منقول نیز اموال و دارایی هایی هستند که امکان جابجاییِ مکان آنها وجود ندارد. در بعضی تقسیم بندی ها، این اموال شامل املاک و اراضی هستند. در تقسیم بندی های دیگر، برای هر یک از این عبارات، محدوده های خاصی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، اراضی به محدوده ی داخلی یا خارجیِ شهر تقسیم می شوند! املاک را نیز به انواع تجاری یا مسکونی تفکیک می کنند.

ضرورت حضور وکیل ملکی در پرونده

در بسیاری از پرونده های مالی که احتمال ایجاد خطا در پرونده ممکن است برای برخی از افراد، به ناحق ضرر و زیانی ایجاد کند! و یا حتی سود و منفعتی به وجود بیاورد، حضور یک وکیل ملکی کاردان می تواند درصد خطا را تا حد زیادی کاهش دهد. زیرا که چگونگیِ طرح دعوا و آگاهی داشتن از روند پرونده، از اهمیت بالایی برخوردار است. این مهم تا اندازه ای تاثیرگذار است که می تواند در روند دادرسی و تعیین محدوده ی حق طرفین دعوا تغییرات جدی ایجاد کند. حتی در پرونده هایی که یک ملک مورد تصرف قرار می گیرد، وکیل متخصص تشخیص می دهد که این پرونده یک دعوای حقوقی تصرف عدوانی است و یا یک پرونده ی کیفری .

به علت وجود چنین قوانین پیچیده ای، تنها وکیل ملکی ارزش معاملاتی ملک را می داند! وی با استفاده از این علم و آگاهی به قوانین و تبصره های شهرداری و مالیاتی، در زمان مناسب از ابراز و ادله ی موجود استفاده می کند تا حق موکل خود را بازپس بگیرد. زیرا که در این دعاوی، تنها یک اشتباه کوچک و یا ناآگاهی، می تواند ضررهای مالی سنگینی را به افراد وارد کند.

ویژگی های یک وکیل ملکی خوب

یک وکیل ملکی خوب می بایست شخصی آگاه، صادق و با حسن نیت و همچنین دارای اخلاق برگزیده باشد. یک وکیل خوب باید بتواند در برابر موانع و مشکلاتی که در پرونده به وجود می آید، صبور باشد! و با عقل و درایت کافی، مسائل را تجزیه تحلیل نموده و با جمع آوری ادله ی محکمه پسند، راه حلی منطقی خلق نماید. وظیفه ی این وکیل، تحققِ حقوق موکل و جلوگیری از تضییع حقوق وی است. همچنین علاوه بر تسلط و آگاهی از قوانین و مقررات مربوطه، باید بتواند آراء و رویه ی رایج دادگاه را به درستی پیش بینی کرده و در زمان مناسب، دلایل محکمی ارائه دهد. این وکلا علاوه بر ریزبینی و دقتی که به جزئیات پرونده دارند، با مشاوره هایی که به موکل خود می کنند، تمامی جوانب پرونده را برای موکل ترسیم می نمایند. همچنین با قلم شیوا و تسلطی که بر لوایح قانونی دارند، می توانند بهترین دادخواست و یا قرارداد را تنظیم نمایند.

سایر پرونده هایی که این وکلا می توانند بر عهده بگیرند

 

  1. پرونده های فسخ قرارداد: پایان دادن به یک قرارداد بین چند نفر.
  2. دعاوی خلع ید: درخواست خارج کردن متصرفان از ملک.
  3. دعوای تصرف عدوانی: این پرونده ها نیز مانند دعاوی خلع ید هستند و تنها در برخی جزئیات قانونی با یکدیگر تفاوت دارند.
  4. افراز ملک مشاع: تفکیک سهم هر یک از شرکا و صاحبان ملک.
  5. گرفتن دستور تخلیه ی ملک.
  6. دعاویسرقفلی: سرقفلی مبلغی است که مستاجر برای داشتن مالکیتِ منافعِ یک ملک، به موجر می پردازد. در این حالت، مالکیت ملک همچنان متعلق به موجر باقی خواهد ماند.
  7. دریافت اجاره های عقب افتاده.
  8. اخذ پایان کار برای ملک .
  9. پیگیری پرونده های اصل ۴۹ : پرونده هایی که در آن، ملک به تملک و تصرف نهادهای اجرایی درآمده است.

 

  • جرائم مربوط به مواد مخدر.
  • کمیسیون ماده ی ۵۶: پیگیری پرونده ی صاحبیناراضی و باغاتِ خارج از شهر و روستا که این املاک به صورت منابع ملی اعلام شده اند.
  • کمیسیون ماده ی ۱۲: پیگیری درخواست متقاضیان زمین، با توجه به تشخیص دادن زمین موات از زمین دایر و بایر.
  • پیگیری دعاوی شرکت ها: ثبت شرکت، تنظیم و انعقاد قراردادها و اظهارنامه ها، انجام کارهای حقوقی شرکت و ….
  • پیگیری پرونده های خانواده: دریافت مهریه، نفقه و اجرت المثل؛ دریافت حضانت فرزندان؛ استرداد جهیزیه؛ طلاق و …
  • پیگیری دعاوی انحصار وراثت.
  • الزام به انجام تعهدات موجود در یک قرارداد.
  • الزام به تنظیم اسناد رسمی مربوط به یک ملک ، پیگیری وضعیت پایان کار و همچنین نبودن خلافی در حین کار و…
  • اثبات مالکیت یک ملک با توجه به ماده ی ۳۵ قانون مدنی، اثبات مالکیت در املاکِ بدون سند و ….
  • تنظیم انواع قراردادها.

هزینه ی دادرسی ملکی

شغل وکالت، یک شغل آزاد به حساب می آید. بنابراین درآمد وکلا نیز براساس تعرفه های سالانه و به صورت توافقی بین وکیل و موکل تعیین می شود. حتی در برخی موارد، به علت توافقی بودن این مبلغ، وکیل می تواند مبلغ بیشتری نسبت به عرف موجود دریافت نماید. اما برای اینکه بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، بهتر است قبل از انتخاب یک وکیل، از افراد متخصص مشاوره بگیرید. سپس می توانید با آگاهی کامل، وکیل با سابقه و مرتبطی استخدام نمایید.

از آن جایی که تمامی املاک دارای قیمت معینی هستند، حق الوکاله وکیل ملکی نیز به صورت درصدی و براساس قیمت ملک یا زمین تخمین زده می شود. براساس تعرفه های سال جاری، حق الوکاله ی این وکلا به صورت زیر است:

 

  1. زمین یا ملکی با ارزش حداکثر ۵۰ میلیون تومان، ۸% ارزش ملک.
  2. زمین یا ملک ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی، ۷% ارزش ملک.
  3. زمین یا ملک ۲۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومانی، ۵% ارزش ملک.
  4. زمین یا ملکی بیش از ۵ میلیارد تومان، به شرط آنکه این مبلغ مازاد بین ۱ تا ۳ میلیارد تومان باشد؛ برای مبلغ مازاد نیز ۴% مبلغِ اضافه، حق الوکاله دریافت می شود.
  5. زمین یا ملکی بیش از ۵ میلیارد تومان، به شرط آنکه این مبلغ مازاد بیشتر از ۳ میلیارد تومان باشد؛ برای مبلغ مازاد نیز ۳% مبلغِ اضافه، حق الوکاله دریافت می شود.

همچنین بخوانید : وکیل دعاوی ملکی

پرونده های ملکی انواع مختلفی دارند و در مراجع کیفری، حقوقی و ثبتی می توان آنها را پیگیری کرد.

نحوه پیگیری پرونده های ملکی

پرونده های ملکی یکی از پرونده های پر تکرار در دادگستری است. دعاوی ملکی در اثر ارتباط شخص با اموال غیر منقول به وجود می آیند. اموالی که امکان جا به جایی آن وجود نداشته باشد را غیر منقول می گویند. افراد مختلف مانند مالک و شخص ثالث درباره این گونه اموال حق و حقوقی دارند. از جمله حقوق مالک تصرف و مالکیت می باشد.

در پرونده های ملکی شخص ثالث نیز ممکن است ورود پیدا کند. به طور مثال درباره اموال غیر منقولی که وقف شده باشد، شخص ثالث از حق وقف برخوردار است. همچنین زمانی که اموال غیر منقول طی قرارداد سرقفلی یا اجاره در تصرف شخص دیگری در آید، این شخص درباره مال مذکور حق و حقوقی پیدا می کند.

وکیل متخصص در پرونده های ملکی

برای پیگیری پرونده های ملکی باید به سراغ وکیل متخصص رفت. این گونه پرونده ها دارای ظرافت و پیچیدگی های زیادی است و آیین دادرسی مربوط به خود را دارد.

وکیل ملکی با اشراف به مواد قانونی مختلف، آرا وحدت رویه صادره از دیوان عالی کشور، نظرات مشورتی و… پرونده ملکی را پیگیری می کند. ارتباطات و تعاملات گسترده وکیل در این باره اهمیت زیادی دارد. وکیل با نهاد ها و اشخاص مختلف ارتباط برقرار می کند و درباره صحت و سقم اسناد، نوع کاربری ملک، کد رهگیری و … اطلاعات لازم را به دست می آورد.

در پرونده های ملکی جمع آوری اسناد و مدارک اهمیت زیادی دارد. وکیل در اسرع وقت لایحه دفاعیه قوی نگارش می کند. اتلاف وقت در این گونه دعاوی ممکن است منجر به توقیف ملک یا مصادره آن شود. به همین دلیل باید پرونده ملکی را به وکیل متخصص سپرد.

مرجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ملکی

پرونده های ملکی ممکن است در مراجع کیفری، حقوقی و ثبتی مورد پیگیری مواقع شوند. با توجه به موضوع پرونده هر کدام از دادگاه های حقوقی، کیفری و مراجع ثبتی صالح به رسیدگی می باشند. در برخی از پرونده ها امکان طرح موضوع در دادگاه کیفری وجود ندارد و در برخی دیگر پیگیری کردن از طریق دادگاه حقوقی نتیجه بهتری خواهد داشت.

بنابراین تشخیص این امر که پرونده های ملکی باید در کدام مرجع قانونی مطرح شود با وکیل خبره می باشد. اما از نظر محل طرح شکایت، دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است. در صورتی که عملیات ثبتی ملک پایان یافته باشد، اداره ثبت اسناد رسمی محل وقوع ملک به پرونده اختلاف ملکی رسیدگی می کند.

به این دلیل دادگاه محل وقوع ملک در پرونده های ملکی صالح به رسیدگی است که سایر امور حقوقی مربوط به ملک با سرعت بیشتری انجام می شود. به طور مثال در بیشتر دعاوی ملکی پرونده به کارشناسی ارجاع داده خواهد شد. در این صورت کارشناس فورا در محل وقوع ملک حاضر شده و گزارش خود را ارائه می کند و از اطاله دادرسی جلوگیری می نماید.

نحوه نگارش دادخواست دعاوی ملکی

در پرونده های ملکی وکیل ابتدا اختلاف حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد سپس با توجه به مدارک و مستندات موجود به نگارش دادخواست ملکی می پردازد. بررسی صحت و سقم اسناد اهمیت زیادی دارد. وکیل با استعلام از مراجع قانونی درباره مدارک موجود اطلاعات دقیقی به دست می آورد.

پرونده های ملکی بسته به اینکه کیفری، حقوقی یا ثبتی هستند آیین دادرسی مختص خود را دارند. وکیل تمام نکات قانونی را در پیگیری چنین پرونده هایی لحاظ خواهد کرد. مزیت سپردن پرونده به وکیل ملکی آن است که از پرداختن به امور موازی در مسیر دادرسی جلوگیری خواهد شد.

برای پیگیری پرونده های ملکی نیاز به سعه صدر و صبوری است. وکیل پرونده ملکی با پشتکار و تلاش دلایل محکمه پسند را جمع آوری کرده و موکل خود را برای حضور در جلسات دادرسی آماده می کند.

در نگارش دادخواست دعاوی ملکی استناد به مواد قانونی مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. وکیل باید بتواند مقام قضایی را اقناع نماید به همین دلیل اشراف به موضوعات مختلف و آشنایی با قوانین و آیین نامه های ثبتی در این باره راهگشا می باشد.

انواع پرونده های ملکی

پرونده های ملکی انواع مختلفی دارد. به طور مثال دعوی الزام به تنظیم سند رسمی، دعوی ابطال قرارداد، دعوی مطالبه اجرت المثل، دعوی تخلیه ید، دعوی اثبات وقفیت، دعوی ابطال وقفیت، دعوی خیانت متولی، دعوی انتصاب متولی، دعوی فروش مال غیر، دعوی استرداد ملک، دعوی رفع مزاحمت و… از جمله دعاوی است که حول اموال غیر منقول در دادگستری مطرح می شود.

همانطور که ملاحظه می شود پرونده های ملکی ممکن است درباره مالکیت یا حق استفاده و بهره برداری از آن باشد. یکی از دعاوی که در دادگستری شایع می باشد دعوی خلع ید، دعوی تخلیه ید و دعوی تصرف عدوانی است.

این سه دعوی شباهت های زیادی به هم دارند اما تفاوت هایی نیز با یکدیگر خواهند داشت. تشخیص نوع دعوی با وکیل ملکی است. به این ترتیب پس از مطالعه پرونده و تشخیص اینکه اختلاف درباره چیست لایحه دفاعیه قوی تنظیم خواهد کرد. در زیر درباره این سه دعوی توضیحاتی ارائه می شود.

پرونده خلع ید: دعوی خلع ید زمانی مطرح می شود که شخص از ابتدا مالک ملک بوده است اما شخص دیگری آن را غصب نموده باشد. در اینجا خواهان باید ابتدا مالکیت خود را بر ملک اثبات نماید و سپس خلع ید خوانده را از دادگاه بخواهد.

پرونده تخلیه ید: دعوی تخلیه ید در روابط موجر و مستاجر به وجود می آید. به این ترتیب که ابتدا تصرف خوانده به صورت قانونی و طبق قرارداد بوده است اما خواهان ادعا دارد که بعد از پایان قرارداد ادامه تصرفات شخص غیر قانونی است. ممکن است در مقام دفاع خوانده ادعای ابطال قرارداد یا انتقال ملک پس از پایان قرارداد را داشته باشد.

پرونده تصرف عدوانی: در پرونده تصرف عدوانی غاصب ملک دیگری را تصرف کرده است. تفاوت این نوع دعوی با دعوی خلع ید آن است که در خلع ید خواهان باید حتما مالکیت خود را اثبات نماید. اما در تصرف عدوانی خواهان باید سبق تصرفات خود را اثبات کرده و نیاز به ارائه سند مالکیت نیست.

برای پیگیری پرونده های ملکی نکات حقوقی مختلف باید مد نظر قرار داده شود. وکیل ملکی پس از جمع آوری مدارک مستند لایحه دفاعیه را نگارش می کند و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیر خواهد کرد.

همچنین بخوانید : پرونده ملکی

منبع : موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور



:: برچسب‌ها: وکیل , وکیل پایه یک دادگستری , وکیل ملکی , وکیل دادگستری , وکیل حقوقی , موسسه حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 396
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

حکم تخلیه فوری از سوی دادگاه یا شورای حل اختلاف صادر می شود. اغلب این حالت زمانی اتفاق می افتاد که شخصی با رضایت کامل ملک خود را در اختیار مستأجر قرار دهد و بعد از پایان مدت اجاره خواهان تخلیه ملک خود شود. حال اگر مستأجر از تصرف ملک دست نکشد و آن را تخلیه نکند مالک می تواند با مراجعه به دادگاه یا شورای حل اختلاف تقاضای تخلیه فوری ملک را مطرح کند. واژه تخلیه در قانون به دو صورت معنی می شود. اول اینکه به معنی صرفه نظر از چیزی و خالی کردن آن است و دوم به معنی دست کشیدن شخص مستأجر از ملک اجاره شده است. لازم به ذکر است که تخلیه فوری باید به نحوی انجام بگیرد که ملک بدون کم و کاست در اختیار مالک قرار بگیرد.

شرایط تخلیه فوری مستأجر

برای اخذ حکم تخلیه فوری شرایطی لازم است که عبارت اند از:

● مدت اجاره پایان گرفته باشد.

● دو نسخه از اجاره نامه در دسترس باشد به این معنی که دو نسخه تنظیم شده باشد.

● نسخه های اجاره نامه تنظیم شده باید به امضای مالک و مستأجر رسیده باشند.

● نسخه های تنظیم شده اجاره نامه باید به امضاء دو نفر شاهد رسیده باشند.

● اجاره نامه دارای مدت باشد.

● مبلغ ودیعه از طرف مالک به مستأجر پرداخت شد ه باشد.

●مبلغ ودیعه به حساب دادگاه واریز شده باشد.

مراحل اخذ حکم تخلیه فوری

برای گرفتن حکم تخلیه فوری و اجرایی کردن آن باید مراحلی را طی کرد. در اولین مرحله لازم است مالک دادخواست خود را در قالب دعوا تنظیم کرده و آن را بر روی فلش یا سی دی ذخیره کند. سپس لازم است شخص خواهان یا مالک نسبت به ثبت نام در سامانه ثنا اقدام کند. زیرا در صورت عدم ثبت نام در این سامانه امکان ثبت دعوا وجود ندارد. بعد از طی این مرحله موجر برای دریافت حکم مربوطه نیاز به ثبت دادخواست خود از طریق یکی از دفاتر الکترونیکی قضایی دارد. زیرا تنها در این حالت است که دادخواست او به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود. بعد از دریافت دادخواست توسط شورا اگر امکان رسیدگی به آن در شورا وجود داشته باشد به آن رسیدگی می شود. در مرحله نهایی جهت دریافت حکم، لازم است مالک به بخش اجرای حکم شورا مراجعه کرده تا حکم صادر شده به مرحله اجرا در بیاید.

همچنین بخوانید وکیل ملکی دادیاران عدالت پرور

نکته مهم در خصوص صدور این حکم

نکته حائز اهمیت در رابطه با دریافت و صدور حکم تخلیه فوری آن است که در صورت خواست مستأجر شورای حل اختلاف یا دادگاه مهلتی برای او در نظر خواهند گرفت. مدت زمان مهلت تخلیه معمولاً ۳۰ روز است و مستأجر در این مدت باید نسبت به تخلیه ملک و در اختیار قرار دادن آن به مالک اقدام فوری انجام دهد.

مدت زمان لازم جهت گرفتن حکم تخلیه فوری

به طور کلی برای گرفتن حکم تخلیه فوری از دادگاه یا شورای حل اختلاف به یک ماه زمان نیاز است. البته این زمان یک زمان تقریبی است که قطعیت ندارد. همچنین لازم است یادآوری شود که به لحاظ قانونی زمان مشخص و معلومی برای این کار در نظر گرفته نشده است.

مدت زمان تخلیه ملک بعد از صدور و ابلاغ حکم

بعد از رسیدگی به دادخواست فرد موجر در دادگاه و صدور رأی مبنی بر حکم تخلیه فوری ملک، مستأجر به مدت ۱۰ روز مهلت دارد تا ملک را تخلیه کند. در غیر این صورت دادگاه خود وارد عمل شده و ملک را از تصرف مستأجر آزاد می کند.

تفاوت حکم تخلیه با دستور تخلیه

تفاوت اصلی میان دستور با حکم تخلیه فوری در نحوه صدور حکم و مراحل آن است. به این معنی که در دستور تخلیه جلساتی مبنی بر رسیدگی به دادخواست تشکیل نمی شود. در حالی که در رابطه با حکم تخلیه جلساتی جهت رسیدگی تشکیل می شود و بعد از رسیدگی های لازم حکم صادر و اجرایی خواهد شد.

 در چه صورتی مالک مجاز به گرفتن حکم تخلیه فوری است

به طور معمول مالک در چهار حالت ممکن می تواند نسبت به اخذ حکم تخلیه فوری اقدام کند که عبارت اند از:

●      پایان یافتن مدت اجاره:

در صورتی که مدت تعهد نامه یا قرارداد اجاره به پایان رسیده باشد و اقدامی برای تمدید آن صورت نگرفته باشد همچنین مستأجر ملک را تخلیه نکرده و توجهی به خواست مالک ننماید. شخص موجر می تواند برای اخذ حکم مربوطه اقدام کند.

●      استفاده از ملک توسط مستأجر جهت انجام اعمال خلاف کارانه و غیر قانونی:

در صورتی که مستأجر ملک را با هدف انجام اعمال تبهکارانه اجاره کرده باشد و از آن به همین منظور استفاده کند. موجر مجاز است حتی پیش از به پایان رسیدن مدت اجاره حکم مذبور را از دادگاه دریافت کند.

●      عدم پرداختن اجاره بها به مدت سه ماه:

در چنین حالتی نیز مالک اختیار خارج کردن ملک خود از دست مستأجر را دارد و این یکی از حقوقی است که قانون برای او در نظر گرفته است. در چنین حالتی مالک می تواند بعد از گذشت ۱۰ روز از سومین ماهی که مستأجر اجارۀ ملک را پرداخت نکرده باشد نسبت به تنظیم دادخواست حکم تخلیه اقدام کند. البته مستأجر با پرداخت اجاره عقب افتاده خود در ظرف مدت ۱۰ روز می تواند از وقوع این کار جلوگیری کند. لازم به ذکر است که مستأجر تنها یک مرتبه قادر به جلوگیری از اجرای این حکم با پرداخت اجاره عقب افتاده خود است. در غیر این صورت و بعد از پایان مهلت ۱۰ روزه حکم تخلیه اجرایی می شود.

●      انتقال مال اجاره شده به غیر:

انتقال مال به شخص غیر یکی دیگر از دلایلی است که مالک می تواند با استناد به آن خواستار حکم تخلیه از دادگاه شود. در صورتی که مستأجر بدون رضایت و اجازۀ مالک ملک او را در اختیار شخص دیگری قرار دهد و یا به او اجاره دهد، موجر مجاز به ارائه دادخواست صدور حکم تخلیه به دادگاه یا شورای حل اختلاف است.

جهت مشاهده بهترین وکیل پایه یک دادگستری کلیک کنید

سخن پایانی

حکم تخلیه فوری از جمله موارد حقوقی است که تنها از طریق مراجع قانونی امکان پذیر است. از آنجا که مسائل حقوقی معمولاً پیچیده و زمان بر هستند. لذا بهتر است برای تنظیم دادخواست مربوطه و پیگیری آن در دادگاه یا شورای حل اختلاف از یک وکیل متخصص کمک گرفت.



:: برچسب‌ها: وکیل,وکیل پایه یک دادگستری,وکیل ملکی,وکیل دادگستری,وکیل حقوقی,موسسه حقوقی,مشاوره حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 369
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

ابطال سند رسمی یک دعوای حقوقی است که طی آن شخصی خواهان باطل کردن و بی اثر کردن سند رسمی ملک یا املاک است. به طور کلی این اقدام زمانی صورت می گیرد و طرح چنین دعوایی زمانی قانونی است که ملک به چند نفر فروخته شده باشد. همچنین سند ملک مطابق با قوانین و مقررات ثبت اسناد رسمی صادر نشده باشد. گاهی اوقات هم ممکن است یک ملک دارای دو سند باشد. در اینجا لازم است یادآور شویم که یک مالک زمانی مالکیتش قانونی خواهد شد که ملک به نام او به ثبت رسیده باشد و یا از طریق سهم الارث به او رسیده باشد.

شرایط ابطال سند رسمی

 

برای اقدام در جهت ابطال سند رسمی باید شرایط خاصی فراهم و مهیا باشد و بر اساس آن ها عمل کرد. در غیر این صورت هر گونه تلاشی برای باطل کردن اسناد رسمی بی نتیجه و غیر قانونی خواهد بود. برخی از این شرایط عبارت اند از:

اسناد غیر واقعی و غیر قانونی

ابطال سند رسمی چگونه انجام می شود؟ هرگاه اسناد موجود درباره یک ملک غیر واقعی باشند و افراد بدون طی مراحل قانونی به صورت غیر قانونی اسناد را تنظیم کرده باشند. می توان نسبت به باطل کردن این اسناد حتی اگر در ظاهر رسمی باشند اقدام کرد.

اسنادی که از طریق غیر قانونی و کلاه برداری صادر شده باشند

قطعاً در چنین مواردی باید فوراً نسبت به ابطال سند رسمی اقدام کرد و دادخواست حقوقی خود را به مراجع حقوقی ارجاع داد. هر چند گاهی هم ممکن است افراد از طریق دادخواست کیفری اقدام کنند و در مراجع کیفری موفق به ابطال سند شوند. اما به طور معمولاً مراجع حقوقی صلاحیت رسیدگی به چنین شکایت و دعواهایی را دارند.

همچنین مشاهده کنید بهترین وکیل ملکی

اسناد مجهول

آیا ابطال سند رسمی شامل اسناد مجهول می شود؟ اسناد مجهول زمانی به وجود می آیند و به ثبت می رسند که افراد فرصت طلب به اوراق و مهرهای دولتی دسترسی پیدا کنند. سپس اسناد را به نام خود و یا به نام سایر افراد به ثبت برسانند. بنابراین هرگاه این افراد موفق به جعل سند شده باشند و خود را مالک یک ملک معرفی کنند و ملک را به فروش برسانند. مالک اصلی و یا شخص خریدار می تواند نسبت به باطل شدن سند رسمی همان ملک اقدام قانونی انجام دهد.

اسناد مالکیت معارض

هرگاه ملکی دارای سند مالکیت معارض باشد و درباره کل ملک و یا قسمتی از آن دو بار سند صادر شده باشد می توان برای ابطال سند رسمی آن وارد عمل شد. سند مالکیت معارض سندی است که همه یا بخشی از سند مالکیت پیشین را شامل شود و تمام یا بخشی از یک ملک در قالب دو سند مالکیت باشد. حال سند مالکیتی که آخرین بار صادر شده است را سند معارض می گویند.

ابطال اسنادی که بری تضمین به دارنده سند سپرده یا منتقل شده باشد

گاهی اوقات ممکن است شخصی به دلیل ناتوانی مالی و از روی نیاز از فردی تقاضای وام و یا قرض کند. در برابر نیز شخص وام دهنده از فرد متقاضی تقاضای پشتوانه و تضمین نماید. حال شخص متقاضی وام به عنوان تضمین اقدام به تنظیم قولنامه عادی ملک خود اعم از خانه، مغازه و یا زمین به نام وام دهنده می کند. اما شخص وام دهنده او را وادار به تنظیم قرارداد رسمی می کند. در چنین شرایطی ممکن است که وام گیرنده تمام قرض خود را پرداخت کند. با این حال قرض دهنده از باز گرداندن مال و تضمین داده شده به او خودداری کند و سند رسمی که در دست دارد سوء استفاده کند. در این حالت مالک یا همان وام گیرنده می تواند نسبت به باطل کردن سند اقدام کند.

انتخاب وکیل پایه یک دادگستری از موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور

نکات مهم درباره ابطال سند رسمی

برای ابطال سند رسمی لازم است چند نکته کلیدی و مهم را مورد توجه قرار داد که عبارت اند از:

●      بسیاری از اسناد و اسناد موجود در چهارچوب یک قرارداد تنظیم می شوند اما باید آگاه بود که هر سندی قرار داد به شمار نمی آید.

●      در رابطه با اسناد رسمی ادعای انکار و تردید وارد نیست. به این معنی که این ادعاها نمی توان طرح دعوا کرد. بلکه افراد تنها با ادعای جعل بودن سند می توانند نسبت به باطل کردن آن ها اقدام کنند.

●      در اکثر موارد تنها دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به دعوای ابطال سند را دارد، دادگاهی است که در محل تنظیم سند واقع شده است.

●      دادخواست ابطال اسناد رسمی یک دادخواست و دعوای غیر مالی است. به همین دلیل شخص خواهان جدای از ارزش سند باید خواهان هزینه دادرسی را نیز پرداخت کند.

●      بعد از باطل شدن سند تمامی رابطه مالک و ملک به زمان پیش از تنظیم سند برمی گردد.

دادگاه ذی صلاح برای رسیدگی به موضوع ابطال سند رسمی

در رابطه با دادگاه ذی صلاح برای رسیدگی به دعوای ابطال سند رسمی باید گفت که گاهی ممکن است دادگاه صالح بر اساس موضوع دادخواست متغیر باشد. مثلاً درباره دعوای حقوقی در رابطه با امور مالکیت و همچنین مال غیرمنقول مانند تصرف عدوانی، ممانعت از حق و مزاحمت دادگاه اصلح دادگاهی است که مال غیرمنقول در حوزه آن قرار دارد. حتی اگر شخص هرچند که خوانده در یک شهر و محل دیگر ساکن باشد. در برخی از موارد مانند رسیدگی به دعوای سند معارض به دلیل وجود دو سند هم زمان، امور رسیدگی به دادخواست دارنده آخرین سند مالکیت بر دادخواست مالک سند اولی مقدم تر است. لازم به ذکر است که چنین حالتی تنها در رابطه با اسناد معارض روی می دهد و در اکثر موارد دادگاه واقع شده در محل ملک مسئول رسیدگی به دعوا خواهد بود.

سخن پایانی

برای ابطال سند رسمی باید بدانیم معمولاً اسناد به دو شکل عادی و رسمی وجود دارند. اسناد رسمی اسنادی هستند که زیر نظر حاکمیت، مراجع دولتی و تحت نظر مراجع قانونی به ثبت رسیده اند. همچنین بر اساس قوانین مربوطه و با طی مراحل قانونی دولت و اداره و نهادهای دولتی ذی ربط آن ها را به رسمیت شناخته اند. حال اگر اسناد موجود از چنین قابلیت ها و ویژگی هایی برخوردار نباشند و با توجه به موارد ذکر شده به ثبت نرسیده باشند در جمله اسناد جعلی قرار می گیرند. در نتیجه می توان نسبت به ابطال آن ها و با ارائه ادله و شواهد محکمه پسند اقدام قانونی انجام داد.

 

منبع : همه چیز درباره ابطال سند رسمی



:: برچسب‌ها: وکیل,وکیل پایه یک دادگستری,وکیل ملکی,وکیل دادگستری,وکیل بانکی,وکیل حقوقی,موسسه حقوقی,مشاوره حقوقی,حقوقی,وظایف مشاور حقوقی,پرونده ملکی ,
:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

اعتراض ثالث اصلی و طاری دو نوع اعتراض ثالث هستند که مطابق با ماده ۴۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی تعیین شده اند. بر خلاف باور عموم این دو اعتراض با یکدیگر متفاوت هستند و دارای احکام مخصوص به خود هستند. به طور خلاصه باید گفت که اعتراض ثالث طاری در جریان یک دعوا مطرح می شود اما اعتراض ثالث اصلی از همان فرایند اولیه اعتراض توسط شخص ثالث انجام می شود.

منظور از اعتراض ثالث اصلی و طاری چیست؟

 

در تعریف اعتراض ثالث اصلی و طاری باید گفت که اعتراض ثالث اصلی عبارت است از اعتراض فرد سوم به رأی که در جریان دادگاه و طی دعوای میان دو نفر برعلیه و به ضرر او صادر شده است. اعتراض طاری نیز یکی از روش های اعتراضی است که توسط شخص ثالث مطرح می شود. زمانی این اعتراض مطرح می شود که یکی از طرفین دعوا به رأیی که پیش تر در دادگاه صادر شده و طرف مقابل در جریان دادرسی جهت ثابت کردن ادعای خود آن را به عنوان ادله مطرح کرده باشد. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که این دو اعتراض در عین متفاوت بودن با مفهوم دادخواست و دعوای ثالث اصلی و طاری نیز متفاوت هستند.

نکته: زمانی که شخص سوم در جریان دعوای اولیه میان طرفین دعوا حضور نداشته باشد و به کل از آن بی خبر باشد و رأی دادگاه به زیان او صادر شده است. سپس در جریان دادرسی از رأی صادر آگاه شود و نسبت به آن اعتراض کند به آن اعتراض شخص ثالث طاری گفته می شود.

همچنین بخوانید بهترین وکیل ملکی

مهلت اعتراض ثالث اصلی و طاری چقدر است؟

نکته بسیار مهمی که در خصوص اعتراض ثالث اصلی و طاری وجود دارد آن است که قانون گذار جهت اعتراض مهلت و زمان مشخصی مقرر نکرده است. زیرا شخص ثالث در جریان دعوایی که پیش تر اقامه شده و همچنین از حکم صادره بی اطلاع بوده است حکمی از سوی دادگاه برای او ارسال نمی شود. به همین دلیل نمی توان مهلتی جهت اعتراض او تعیین کرد. زیرا زمان دقیق اطلاع او از حکم صادر شده برای مراجع قضایی محرز و قابل تشخیص نیست. با این تفاسیر شخص ثالث اصلی و طاری هر زمان که مایل باشند می توانند نسبت به رأی صادر شده برعلیه خود اعتراض کنند.

نحوه اعتراض ثالث اصلی و طاری چگونه است؟

 

نحوه اعتراض ثالث اصلی و طاری اندکی با هم متفاوت است. اعتراض ثالث اصلی به این صورت است که هر زمان شخص خوانده و یا محکوم علیه از حکم صادر شده توسط دادگاه آگاه نباشد و تنها زمانی مطلع شود که حکم به مرحله اجرا در آمده باشد می تواند بر اساس مراحل قانونی نسبت به آن اعتراض کند. اما مراحل اعتراض کدم اند و چگونه طی می شوند؟ در جواب باید گفت که لازم است ابتدا محکوم علیه به صورت رسمی دادخواست اعتراض ثالث خود را به دادگاه تقدیم کند. با ارائه دادخواست مربوطه دادگاه درباره آن رأی صادر می کند. لازم به ذکر است که خوانده و خواهان باید همان افرادی باشند که پیش تر به دادگاه فرا خوانده شده اند.

اما چگونگی انجام اعتراض ثالث طاری به این صورت است که اگر یکی از طرفین دعوا در جریان برگزاری جلسه دادگاه بخواهد اعتراض کند. و این اعتراض برای اثبات بر حق بودن خود باشد. حال اگر طرف مقابل هم برای دفاع از حق خود به دلایل و ادله طرف دیگر معترض باشد و اعتراض کند. حالت اعتراض طاری رخ می دهد.

نکته: در اعتراض ثالث اصلی باید دادخواستی را تنظیم و به دادگاه ارائه داد. این در حالی است که در اعتراض ثالث طاری نیازی به طرح دادخواست نیست.

انواع دادخواست اعتراض ثالث اصلی

انواع دادخواست اعتراض ثالث اصلی و طاری به سه نوع طرح می شوند که عبارت اند از:

● اعتراض نسبت به حکم صادره از سوی دادگاه.

●      اعتراض به توقیف ملک مورد مناقشه.

●      اعتراض درباره تصمیم واحد ثبتی برای افراز.

مراجع ذی صلاح در رسیدگی به اعتراض شخص ثالث اصلی و طاری

دادگاه ذی صلاح برای رسیدگی به اعتراض ثالث اصلی و طاری چه از طریق تنظیم دادخواست باشد و یا بدون طرح دادخواست در سه دادگاه ذیل قابل رسیدگی است.

●      دادگاه بدوی یا اولیه که به دادگاه عمومی یا انقلاب معروف است. رسیدگی در این دادگاه در صورتی انجام می شود که رأی صادره از طرف خود دادگاه به طرفین دعوای مربوطه اعلام شده باشد.

● دادگاه تجدید نظر که معمولاً بعد از صدور رأی در دادگاه بدوی تشکیل می شود.

●      دیوان عالی کشور که معمولاً زمانی تشکیل می شود که از یک حکم فرجام خواهی شده باشد.

اهمیت اعتراض ثالث اصلی و طاری

 

به طور حتم اعتراض ثالث اصلی و طاری و همچنین رسیدگی به آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا حکم صادره از سوی دادگاه تنها درباره طرفین دعوا یعنی خواهان و خوانده قابل اجرا است. بنابراین در خصوص حق و حقوق دیگران به صورت بی طرف عمل می کند. واقعیت امر این است که گاهی حکم دادگاه افرادی غیر از طرفین دعوا را درگیر پرونده و حکم صادر شده می کند. حتی در بسیاری مواقع حکم صادر شده برای رسیدگی به دعوای دو نفر در دعوای افراد دیگری تأثیرگذار است. بنابراین شخص قانون گذار راهی را تعیین کرده تا شخص ثالث که در دعوای دیگران متضرر شده است بتواند اعتراض کند. و این روش اعتراض ثالث نام دارد. این حق به عنوان حق مسلم برای فردی در نظر گرفته شده که بدون حضور در دادگاه محکوم شده است. زیرا شخص ثالث بدون حضور در دادگاه و بدون برخورداری از شرایط دفاع از حق خود محکوم شده است.

همچنین بخوانید بهترین وکیل پایه یک دادگستری

سخن پایانی

اعتراض ثالث اصلی و طاری جزء دعواهای حقوقی هستند که قانون گذار آن ها را برای فردی غیر از خواهان و خوانده دعوا در نظر گرفته اند. اعتراض ثالث اصلی و اعتراض طاری دو مقوله جدا از هم هستند که مراحل انجام آن ها نیز با هم متفاوت هستند. بنابراین بهتر است برای انجام و طی پروسه چنین اعتراض هایی از تجربه یک وکیل متخصص استفاده شود. زیرا وکلای متخصصی که در این باره فعالیت می کنند با تمامی مراحل پیش روی آشنا بوده و به خوبی می توانند افراد را راهنمایی کنند.

منبع : اعتراض ثالث اصلی و طاری چیست؟



:: برچسب‌ها: وکیل , وکیل ملکی , وکیل پایه یک دادگستری , موسسه حقوقی , مشاوره حقوقی , دادیاران عدالت پرور ,
:: بازدید از این مطلب : 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

به طور کلی هرگونه هزینه ای که برای استفاده از ملک، باید به دولت یا دیگر سازمان ها مثل شهرداری پرداخت شود را بدهی های ملکی می گویند. مالیات بر ملک، قبض آّب، برق، گاز، عوارض شهرداری، جریمه های ساخت و ساز موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و … برخی از بدهی های ملک به شمار می روند. اصولاً مالکی که ملک را در تصرف دارد و حقوق مالکانه خود را نسبت به آن اجرا می کند، مسئول پرداخت هزینه ها و بدهی های ملک می باشد. معمولاً هر کدام از بدهی های ملکی می بایست در ظرف مدت زمان مشخصی که قانون تعیین می کند، پرداخت شوند. برای مثال مهلت پرداخت مالیات بر املاک معمولاً تا پایان سال مالی است.

همچنین بخوانید وکیل دعاوی ملکی

چنانچه مالک ملک نسبت به فروش آن اقدام نماید، در ضمن قرارداد یا مبایعه نامه طرفین ممکن است در خصوص مسئولیت پرداخت بدهی های ملک به شکل خاصی توافق نمایند. مثلاً ممکن است توافق کنند که مسئولیت پرداخت تمام بدهی های پیشین ملک، با خریدار است. همچنین طرفین ممکن است پرداخت بدهی های ملک را میان خود تقسیم کنند یا به هر نحو دیگری در مورد آن تعیین تکلیف نمایند. این موضوع از ماده ۱۰ قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها برداشت می شود. به موجب اصل آزادی قراردادها، طرفین می توانند در مورد تعهدات قراردادی از قبیل پرداخت بدهی های ملک، تنظیم سند رسمی و … تراضی نمایند.

در صورتی که مبایعه نامه نسبت به تعیین مسئول پرداخت بدهی های ملک ساکت باشد، مسئولیت پرداخت بدهی هایی که پیش از انتقال مالکیت به خریدار حادث شده، با فروشنده (مالک سابق) می باشد. اما اگر بدهی های ملکی پس از انعقاد قرارداد و انتقال مالکیت ملک حادث شد، مسئولیت پرداخت آن با خریدار (مالک جدید) است.

دعوای الزام به پرداخت بدهی های ملک

همانطور که اشاره شد اصل بر این است که بدهی های ملک را باید مالک آن پرداخت کند. در مواردی ممکن است بدهی هایی که در زمان مالکیت مالک سابق حادث شده، برای خریدار معلوم نباشد و این بدهی ها پس از انتقال مالکیت مطالبه شوند. برای مثال ممکن است مالک جریمه های اضافه ساخت را پرداخت نکرده باشد. در این شرایط هرچند رابطه حقوقی مالک سابق با ملک خاتمه پیدا کرده است، لیکن مسئولیت پرداخت بدهی های ملک همچنان با مالک سابق و بر عهده او است. در نتیجه چنانچه مالک سابق از پرداخت بدهی های ملک خودداری نمود، مالک جدید می تواند بر علیه او در دادگاه عمومی حقوقی طرح دعوا کند.

جهت طرح دعوای الزام مالک به پرداخت بدهی های ملک، با توجه به غیر منقول بودن موضوع دعوا، خواهان می بایست به دادگاه حقوقی محل وقوع ملک مراجعه نماید. به طور کلی هرگاه موضوع دعوا، اموال غیر منقول از قبیل زمین، آپارتمان و … باشد، برای طرح دعوای حقوقی، خواهان می بایست دعوا را در دادگاهی اقامه نماید که ملک موضوع دعوا در حوزه قضایی آن قرار دارد. برای مثال چنانچه محل وقوع ملک اصفهان باشد، برای اقامه دعوای الزام به پرداخت بدهی های ملک باید به دادگاه عمومی و حقوقی شهرستان اصفهان مراجعه کرد.

طرح دعوای الزام به پرداخت بدهی های ملک مستلزم نگارش و تقدیم دادخواست به دادگاه است. دادخواست برگه چاپی مخصوصی است که باید موارد زیر در آن قید گشته و به امضای خواهان برسد:

  • نام، نام خانوادگی، نشانی و سایر مشخصات هویتی خواهان.
  • نام، نام خانوادگی، نشانی و سایر مشخصات هویتی خوانده.
  • موضوع دعوا که در این مورد عبارت است از: الزام به پرداخت بدهی های ملک.
  • بهای خواسته
  • مدارک و مستندات دعوا از قبیل مبایعه نامه و …

شیوه اجرای حکم محکومیت به پرداخت بدهی های ملک

با تحویل دادخواست توسط مدیر دفتر و ارائه رسید به خواهان، رسیدگی به دعوا آغاز می گردد. مدیر دفتر پرونده را به نظر قاضی رسانده و در صورتی که کامل باشد، قاضی دستور تعیین وقت رسیدگی را صادر می کند. سپس مدیر دفتر نسبت به تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ احضاریه به خواهان و خوانده اقدام می کند. حداقل بین روز ابلاغ تا روز رسیدگی می بایست پنج روز فاصله باشد. پس از تشکیل جلسه رسیدگی دادگاه دلایل و مستندات خواهان و خوانده را بررسی می کند و نسبت به صدور قرارهای مورد نیاز از جمله قرار معاینه محلی، قرار کارشناسی و … اقدام می نماید.

پس از اعلام ختم دادرسی، قاضی موظف است فی المجلس یا اگر نشد نهایتاً تا یک هفته نسبت به صدور رای اقدام نماید. چنانچه دادگاه حکم محکومیت مالک به پرداخت بدهی های ملک را صادر نمود، مالک موظف است ظرف مدت معینی (ده روز پس از ابلاغ حکم) نسبت به پرداخت بدهی های ملک مبادرت به عمل آورد. اگر محکوم علیه از پرداخت بدهی های ملک خودداری نماید، مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، بدهی های مورد حکم از سایر اموال و دارایی محکوم علیه وصول می شود. طبق ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی چنانچه محکوم علیه بدون عذر موجه از پرداخت محکوم علیه خودداری نماید، به درخواست محکوم له زندانی می شود تا این که یا محکوم به را پرداخت نماید، یا مالی از او پیدا شود که بتوان نسبت به وصول محکوم به از آن اقدام نمود.

نکات پایانی در خصوص دعوای پرداخت بدهی های ملک

به طور کلی مسئولیت پرداخت بدهی های ملک از قبیل مالیات، عوارض، قبوض امتیازات و … با شخصی است که ملک در مالکیت او قرار داشته یا از منافع آن استفاده می کند. به هر دلیلی مالکیت ملک به دیگری انتقال یابد، مسئولیت پرداخت بدهی های ملک همچنان با کسی است که هزینه ها در زمان مالکیت او ایجاد شده است. برای مثال اگر معلوم شود در زمان انعقاد قرارداد، برای ملک بدهی هایی موجود بوده که خریدار از آنها بی خبر بوده است، مالک سابق مسئول پرداخت بدهی های ملک خواهد بود. همانطور که گذشت، در صورتی که مالک سابق از پرداخت بدهی های ملکی خودداری نماید، مالک جدید می تواند بر علیه او در دادگاه حقوقی دعوای الزام به پرداخت بدهی های ملک طرح کند.

منبع : چگونگی مسئولیت مالک نسبت به پرداخت بدهی های ملک



:: برچسب‌ها: پرداخت بدهی‌های ملک , وکیل ملکی , وکیل , وکیل پایه یک دادگستری , موسسه حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 417
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

در نوشتار حاضر، به بررسی انواع مشاوره حقوقی و وظایف مشاور حقوقی می پردازیم. منظور از مشاور حقوقی (legal adviser)، کسی است که به سبب دانش آموخته بودن در رشته حقوق یا داشتن دانش تخصصی خاص در این زمینه، مسائل حقوقی مشاوره گیرندگان را می شنود و راهکارهای قانونی برای حل مشکلات آنها ارائه می دهد. برخی ممکن است در نگاه اول مشاور حقوقی را با وکیل دادگستری اشتباه گیرند، ولیکن معنای این دو با یکدیگر متفاوت است. اصلی ترین تفاوت میان مشاور حقوقی و وکیل دادگستری در این است که وکیل دادگستری به اعتبار انعقاد عقد وکالت، دارای سمت است و می تواند در دادگاه مستقیماً مداخله کند. این در حالی است که مشاور حقوقی دارای سمت نیست و تنها مانند آموزگاری، در خصوص موضوع اظهار نظر کرده و راهنمایی های لازم را به مشاوره گیرنده ارائه می دهد.

انواع مشاوره حقوقی

امروزه معمولاً مشاوره حقوقی به دو شیوه حضوری و غیر حضوری انجام می گیرد. شیوه حضوری مشاوره حقوقی با مراجعه به دفاتر وکالت و موسسات حقوقی و گفتگوی رو در روی مشاوره گیرنده و مشاوره دهنده صورت می پذیرد. در مقابل با توجه به گستردگی راه های ارتباط از راه دور از قبیل اینترنت، ماهواره، تلفن و … شیوه غیر حضوری استفاده از خدمات و وظایف مشاور حقوقی روز به روز در حال افزایش است. هرچند برخلاف وکالت در دادگستری، ارائه مشاوره حقوقی مستلزم دارا بودن پروانه وکالت نیست، ولیکن معمولاً مشاوره حقوقی توسط وکلای دادگستری انجام می گیرد. برای استفاده از خدمات مشاوره حقوقی به شیوه غیر حضوری کافی است به سایت کانون وکلای دادگستری هر استان وارد شد. در سامانه های اینترنتی کانون های دادگستری نام، نشانی و شماره تلفن وکلای عضو کانون وکلا، در دسترس بازدیدکنندگان سایت قرار دارد.

علاوه بر این یکی دیگر از شیوه های استفاده از خدمات مشاوره حقوقی به صورت غیر حضوری، مراجعه به سامانه های جست و جوی وکیل است. در چنین سامانه های اینترنتی، معمولاً وکلا با توجه به میزان تحصیلات، رشته و گرایش تحصیلی، محل فعالیت و …. گروه بندی می شوند. در نتیجه با توجه به موضوعاتی که مشاوره گیرندگان می خواهند برای حل آنها مشاوره حقوقی بگیرند، می توانند وکلای متخصص و مجرب در هر زمینه حقوقی را به صورت مجزا به عنوان مشاور حقوقی برگزینند.

وظایف مشاور حقوقی شرکت

همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، وظایف مشاور حقوقی با توجه به مولفه هایی مثل شخصیت مشاوره گیرنده، موضوع حقوقی مورد مشاوره و … تعیین می گردد. از نظر شخصیت مشاوره گیرنده، مشاوره حقوقی ممکن است نسبت به شخص حقیقی یا حقوقی انجام پذیرد. منظور از شخص حقیقی، انسان است که به مناسب انسان طبیعی بودن از حقوق گوناگونی مثل حق آزادی جسم، حق انتخاب شغل و … برخوردار است. در مقابل منظور از شخصیت حقوقی، یک شرکت، موسسه، سازمان و … است که جدای از تشکیل دهندگان آن مطابق با قانون مورد حق و تکلیف قرار می گیرد. مشاور حقوقی شرکت، حقوقدانی است که برای بهبود بازدهی شرکت در زمینه هایی مثل وصول مطالبات، ثبت علائم تجاری و … مشاوره حقوقی ارائه می دهد.

وظایف مشاوره حقوقی شرکت با توجه به این که طرف مشاوره گیرنده شخصیت حقوقی دارد، از پیچیدگی های خاصی برخوردار است. معمولاً شرکت ها مورد قانونگذاری های خاص و بوروکراسی های اداری وسیعی قرار می گیرند. برای مثال به موجب قانون ثبت شرکت ها مصوب سال ۱۳۱۰، کلیه شرکت های بازرگانی که در ایران تاسیس شده یا در ایران مشغول به فعالیتند، باید در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت برسند. بر اساس قانون تجارت، شرکت ها اصولاً توسط هیات مدیره و مدیر عامل اداره می شوند. هیات مدیره را اعضای مجمع عمومی انتخاب می کنند. در نتیجه از جمله موضوعاتی که شرکت ها در زمینه آن از مشاور حقوقی استفاده می کنند، ثبت شرکت است.

اصلی ترین وظایف مشاوره حقوقی در شرکت

اصلی ترین وظایف مشاور حقوقی ثبت شرکت از قرار زیر است:

  • ارائه راهنمایی های قانونی برای انتخاب نام شرکت، میزان سرمایه شرکت، تنظیم اساسنامه و سایر اسناد  مقررات در بدو تاسیس شرکت.
  • ارائه راهنمایی ها و راهکارهای حقوقی برای بهبود عملکرد شرکت در زمینه افزایش درآمدها و کاهش هزینه ها.
  • بررسی مطالبات و بدهکاری های شرکت و تهیه راهکارهای قانونی برای وصول مطالبات و تادیه دیون شرکت.
  • یکی دیگر از وظایف مشاور حقوقی که برای شرکت کار می کند، تکمیل اظهارنامه مالیاتی و ارائه راهکارهای قانونی برای بهره مندی از بخشودگی های مالیاتی و جلوگیری از جریمه های مالیاتی است.
  • در مواردی که به موجب قانون می بایست یک شرکت انحلال یابد، یکی از وظایف مشاور حقوقی ارائه راهنمایی ها و راهکارهای قانونی برای تصفیه امور شرکت و پرداخت سود شرکا است.

مشاوره حقوقی برای سایر اشخاص حقوقی

علاوه بر شرکت های بازرگانی که به موجب ماده ۲۰ قانون تجارت بر هفت نوع تقسیم می شوند، مشاوره حقوقی برای دیگر اشخاص حقوقی از قبیل شهرداری ها، بانک ها، بیمارستان ها و … نیز رواج دارد. با توجه به نوع شخصیت حقوقی که هر کدام از موسسات و سازمان های مذکور دارند، وظایف مشاور حقوقی نیز متفاوت است. از جمله وظایف مشاور حقوقی شهرداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی عملکرد شهرداری و تطبیق آن با قوانین تصویب شده در این موضوع، از قبیل قانون شهرداری مصوب سال ۱۳۳۴.
  • ارائه راهکار های قانونی لازم برای پرداخت مطالبات کارکنان شهرداری.
  • بررسی حقوقی گزارشات کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری جهت اطمینان از رعایت مقررات قانونی.
  • نظارت بر فعالیت سازمان های وابسته به شهرداری مثل سازمان نظام مهندسی.
  • بررسی اوراق صادر شده توسط شهرداری از قبیل پروانه ساخت، جریمه های ساخت و …

وظایف مشاور حقوقی بانک

همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، یکی دیگر از انواع شخصیت های حقوقی مشاوره گیرنده، بانک ها هستند. به طور کلی وظایف مشاور حقوقی بانک طبق قوانین جاری مطابق با موارد زیر است:

  • اشراف بر رعایت قانون پولی و بانکی کشور در بانکی مورد مشاوره حقوقی است.
  • ارائه مشاوره حقوقی در زمینه موضوعات مربوط به اعطای تسهیلات بانکی، از قبیل پرداخت وام و … .
  • ارائه راهنمایی ها و راهکار های قانونی برای وصول مطالبات بانک از مشتریان بد حساب.
  • بررسی میزان درآمد های بانک و میزان حقوق، دستمزد و پاداش کارکنان بانک.
  • ارائه راهکارهای قانونی مناسب در مواقعی که بانک از طرف یکی از مشتریان مورد شکایت در مراجع قضایی و غیر قضای واقع می شود.

وظایف مشاور حقوقی بیمارستان

به طور کلی بیمارستان ها به دو گروه عمومی (دولتی) و خصوصی تقسیم می گردند. بیمارستان ها معمولاً توسط هیات امنا اداره می شوند. طبق قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ و همچنین قانون مسئولیت مدنی مصوب سال ۱۳۳۹، پزشک در مورد معالجاتی که انجام می دهد، در برابر بیمار یا اولیای دم وی مسئول است. مسئولیت پزشک در قبال بیمار در صورتی محرز است، که ثابت شود پزشک در معالجاتی که نسبت به بیمار انجام می دهد مرتکب تقصیر شده است. تقصیر اعم از تعدی و تفریط به معنای انجام دادن کاری که نمی بایست و انجام ندادن کاری که می بایست انجام می گردیده است. امروزه بسیاری از پرونده های کیفری و حقوقی مطروحه در محاکم دادگستری در مورد تقصیرات پزشک است. مشتکی عنه اغلب این پرونده ها پزشک و بیمارستان است. از همین مقدمه، ضرورت وجود مشاور حقوقی برای پزشک و بیمارستان روشن می شود.

وظایف مشاور حقوقی بیمارستان، معمولاً بررسی پرونده پزشکی بیمارانی است که از بیمارستان شکایت نموده اند. در این بررسی مشاور حقوقی از یک سو تلاش می کند تا اقداماتی که پزشک برای معالجه بیمار ترتیب داده است را از حیث رعایت اصول پزشکی بررسی کند. مشاور حقوقی در این خصوص راهنمایی ها و راهکار های قانونی را جهت مبرا شدن از مسئولیت ارائه می دهد. چنین پرونده هایی معمولاً در بردارنده نظریه پزشکی قانونی در خصوص وجود رابطه علیت میان معالجه پزشک و آسیب وارده می باشد. معمولاً مهمترین موضوع در خصوص پرونده تقصیر پزشکی، اثبات رابطه علیت(سببیت) میان رفتار پزشک و آسیب های وارده به بیمار است. از جمله دیگر وظایف مشاور حقوقی پزشک، بررسی رابطه سببیّت در ایجاد آسیب است.

وظایف کارشناس حقوقی جهاد کشاورزی

در سازمان ها و موسسات دولتی مثل ادارات زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی، بخشی تحت عنوان اداره حقوقی، موضوعات حقوقی مطروحه برای موسسه را پیگیری می کند. وظایف کارشناس حقوقی جهاد کشاورزی به عنوان یکی از کارکنان اداره حقوقی جهاد، از قرار زیر است:

  • دفاع، پاسخگویی و پیگیری کلیه دعاوی از قبیل دعاوی حقوقی یا کیفری مطروحه لَه یا علیه سازمان جهاد کشاورزی و ادارات تابعه آن.
  • اقامه دعوا، اعم از کیفری یا حقوقی در مراجع صلاحیت دار (مراجع قضایی یا اداری) بر علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی مثل شرکت ها.
  • وصول مطالبات سازمان جهاد کشاورزی.
  • دریافت اسناد مربوط به مالکیت اموال منقول و غیر منقول سازمان.
  • پاسخگویی نسبت به استعلامات ثبتی در مورد اموال سازمان.
  • انجام وظایف مشاور حقوقی نسبت به کلیه ادارات و سازمان های زیر مجموعه وزارت جهاد و کشاورزی.

وظایف مشاور حقوقی پروژه

در اینجا به بررسی وظایف مشاور حقوقی پروژه می پردازیم. اصولاً مشاورین حقوقی خدمات خود را به اشخاص حقوقی مثل شرکت ها، به موجب انعقاد قرارداد مشاوره ارائه می دهند. روابط میان شخص حقوقی مشاوره گیرنده با مشاور حقوقی طبق ماده ۱۰ قانون مدنی تابع اصل آزادی قرارداد هاست. بنابراین طرفین می توانند در قرارداد مشاوره در مورد موضوع مورد مشاوره، وظایف مشاور حقوقی، وظایف مشاوره گیرنده و … توافق نمایند. در نتیجه معمولاً قرارداد های مشاوره حقوقی به صورت پروژه ای انعقاد می یابند. برای مثال یک شرکت ساختمان سازی، در مورد مسائل حقوقی پروژه ای خاص، با مشاور حقوقی، قرارداد می نویسد. اصلی ترین وظایف مشاور حقوقی پروژه می بایست در قراردادی که میان طرفین انعقاد می یابد، تعیین گردد. در چنین مواردی حیطه موضوعاتی که در مشاوره حقوقی مورد بحث قرار می گیرد، محدود بوده و مشاوره حقوقی به صورت خاص و تنها در مورد موضوع از پیش تعیین شده انجام می شود. در نتیجه برای مثال اگر برای شرکت ساختمان سازی مذکور، مسئله ای حقوقی خارج از پروژه مثل خطر ورشکستگی مطرح گردد، مشاور حقوقی الزامی به پاسخگویی و ارائه راهکار در خصوص مسائل حقوقی خارج از پروژه نخواهد داشت.

نکات پایانی در خصوص مشاوره حقوقی

هر چند مشاور حقوقی مداخله مستقیم در اقدامات حقوقی که از طرف مشاوره گیرنده انجام می گیرد ندارد، ولیکن در قبال راهنمایی ها و مشاوره هایی که ارائه می دهد، مسئولیت حقوقی دارد. بنابراین اگر ثابت شود مشاور حقوقی بدون آگاهی تخصصی نسبت به موضوع اقدام به مشاوره خلاف واقع کرده، و از این خاطر، خسارتی به مشاوره گیرنده رسیده باشد، مطابق با قانون مسئولیت مدنی، مشاور حقوقی ضامن خسارات وارده می باشد. در پایان بر این نکته تاکید می شود که مشاوره حقوقی به معنای اعطای وکالت به شخص مشاوره دهنده نیست. وکالت در دعاوی مستلزم مداخله مستقیم و انجام اقدامات قانونی به نمایندگی از موکل است. در حالی که مشاور حقوقی تنها راهکارهای قانونی ارائه می دهد، و ان مشاوره گیرنده است که به عنوان اصیل، تصمیم گیرنده نهایی در مورد اعمال قانونی است که انجام می دهد.

منبع : مروری بر وظایف مشاور حقوقی در حقوق ایران



:: برچسب‌ها: وظایف مشاور حقوقی , مشاوره حقوقی , موسسه حقوقی , وکیل پایه یک دادگستری , وکیل ,
:: بازدید از این مطلب : 472
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 14 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

آب را می توان مهم ترین و اصلی ترین نوشیدنی که در طول روز از آن استفاده می کنیم به شمار آورد. این روز ها برخی از شرکت ها در ساختار این نوشیدنی نیز تغییراتی داده اند و به قول آن را غنی کرده اند ، اما این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

از باشگاه که بیرون آمدم، تشنه ام بود. خواستم آب بخورم ولی طبق معمول آب سردکن باشگاه خراب بود. رفتم از بوفه دانشگاه آب معدنی بخرم. از همیشه گران تر بود…

به شوخی گفتم:«گاه آب طلاست؟» جوان صاحب بوفه جواب داد: «این با قبلی ها فرق داره، مخصوص ورزشکارهاست، اکسیژن داره». راست می گفت، روی برچسب بطری هم همین عبارت به چشم می خورد. نمی دانستم میزان اکسیژن در آبی که می خوریم و به معده می رود، چه ارتباطی به مقدار اکسیژن در دستگاه گردش خون دارد. جسته و گریخته آگهی ها و تبلیغاتی در این باره می دیدم ولی هیچ وقت توضیحی درباره مکانیسم این تاثیر ندیده بودم. در جستجوهای اینترنتی هم به جز صفحات تبلیغاتی درباره آب های غنی شده با اکسیژن، فقط یک خبر کوتاه درباره سخنرانی یک متخصص جراحی قفسه سینه ساکن آلمان درباره روش ابداعی و تجربی اش در استفاده از آب غنی شده با اکسیژن وجود داشت. در این خبر کوتاه، بدون اشاره به مکانیسم این فرآیند، درباره تاثیر مثبت درمانی اکسیژن محلول در آب بر بدن انسان صحبت شده بود بنابراین تصمیم گرفتم تا این موضوع را با چند نفر از متخصصان رشته های مختلف و مرتبط مطرح کنم. آنچه در ادامه می خوانید، چکیده ای از نظرات متخصصان درباره «آب غنی شده با اکسیژن» است.

با توجه به اینکه آب (چه با اکسیژن و چه بدون اکسیژن) بخشی از آشامیدنی های روزمره است، ابتدا با یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی صحبت کردم. دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نظرات جالبی در این مورد دارد:

«در دنیای امروز، تجارت وجه مهمی از تهیه و تولید موادغذایی را تشکیل می دهد و اینکه تولیدکنندگان محصولات غذایی گوناگون، با ترفندهای مختلف سعی کنند به نوعی کیفیت و برتری محصول خود را به اثبات برسانند، عیب نیست. در تبلیغ بسیاری از محصولات غذایی ای که از خواص درمانگری آنها صحبت می شود، تمام تمرکز بر بیان نتایج یک تحقیق نه چندان معتبر و مستحکم است و از این رو نمی توان به آنها اعتماد کرد.

آنچه از منابع علمی معتبر و قابل استناد در حوزه علوم تغذیه می توان به آن استناد کرد، مطلبی است که در کتاب اصول تغذیه کراوس درباره خواص اکسیژن محلول در آب به چشم می خورد. در این مطلب ۳ خاصیت مهم برای اکسیژن محلول در آب مطرح شده است؛ اول اینکه باعث تولید کمتر اسید لاکتیک می شود، دوم اینکه می تواند متابولیسم هوازی را افزایش دهد و سوم اینکه باعث افزایش توانایی ورزشکاران می شود.

باید توجه داشته باشیم که در کتاب کراوس به هیچ وجه به مکانیسم اثر اکسیژن در دستگاه گوارش اشاره نشده و حتی مقادیر مورد نیاز و استاندارد ذکر نشده است و به نظر می رسد تحقیق های وسیع و کامل تری موردنیاز است. آنچه امروز درباره مکانیسم های فرآیند تاثیر اکسیژن محلول در آب بر سلامت افراد مطرح می شود، بیشتر بر اساس حدس ها و تجربه های آماری ای است که در این باره وجود دارد.»

بیشتر شبیه فرضیه است

جهت مشاهده انواع ویلچر فوق سبک کربوران کلیک کنید

برای آگاهی بیشتر، با دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و مدیر گروه صنایع غذایی دانشگاه تربیت مدرس هم گفت وگو کردیم:

«براساس مستندات علمی امروز، جذب اکسیژن در دستگاه تنفس و ریه ها انجام می شود و دستگاه گوارش نمی تواند نقشی در این مورد داشته باشد. هنوز هیچ منبع معتبر علمی ای به طور دقیق در این مورد اظهارنظر نکرده است. نکته دیگر اینکه اکسیژن حلالیت چندانی در آب ندارد و نمی توان حجم زیادی از آن را در آب حل کرد. از سوی دیگر، ترکیب اکسیژن با آب نیز از لحاظ منطقی عملی نیست چون با این کار ماده جدید آب اکسیژنه به دست می آید که نه فقط برای انسان مفید نیست بلکه ضرر هم دارد. حال باید دید این میزان کم اکسیژن حل شده در آب، حتی در صورت جذب از طریق دستگاه گوارش، تا چه میزان برای فرد بازده خواهد داشت. اولین بار افزودن اکسیژن به آب، به شکل تجربی برای بیماران در آستانه جراحی قلب به کار گرفته شد و به تدریج برخی تولیدکنندگان آب های معدنی نیز این کار را انجام دادند. البته این محصول هنوز هم حجم قابل ملاحظه ای از تولید نوشیدنی های دنیا را به خود اختصاص نداده است و فقط چند شرکت آن را تولید می کنند. عبارت «غنی شده با اکسیژن» برای آب آشامیدنی بیشتر استفاده از کلمات است. ضمن اینکه افزودن اکسیژن به آب آشامیدنی با وجود تبلیغاتی که درباره آن انجام می شود، بیشتر بر مبنای مشاهده های تجربی انجام شده و هنوز مکانیسم ثابت شده ای برای آن وجود ندارد، بنابراین می توان گفت که تاثیر اکسیژن محلول در آب بر سلامت بدن، بیشتر شبیه یک فرضیه است.»

هر ادعایی را نباید آسان قبول کرد

اگرچه آب حاوی اکسیژن محلول، یک محصول آشامیدنی است اما در هر حال موضوع مطرح شده، درباره جذب اکسیژن از طریق رگ های اطراف دستگاه گوارش است. به همین دلیل با دکتر بابک شریف کاشانی، متخصص قلب و عروق بیمارستان مسیح دانشوری در این مورد گفت وگو کردیم:

«هر روز در دنیا راه های مختلفی برای تامین اکسیژن به خصوص برای بیماران دچار مشکلات تنفسی و مبتلایان به بیماری های قلبی ـ عروقی مطرح می شود. مثلا در برخی کشورها مانند ژاپن، فضاهایی با نام «اکسیژن بار» طراحی شده که افراد می توانند برای استنشاق اکسیژن به آنجا مراجعه کنند. این روش و روش های شبیه به آن برای ایجاد یک محیط مناسب تر برای بیماران طراحی شده اند، اما در هیچ یک از این روش ها، بحث جذب اکسیژن به صورت خوراکی مطرح نبوده است و براساس مستندات علمی ای که تاکنون وجود داشته، تمام جذب اکسیژن بدن از طریق سیستم تنفسی انجام می گیرد. اگر آمار و مستنداتی هم درباره جذب اکسیژن در دستگاه معده ای ـ روده ای وجود دارد، حتما باید ارائه شود تا بحث در این باره به شکل علمی باشد. ادعاهایی که صحت علمی آنها هنوز مشخص نشده است، نمی تواند مبنای مصرف و عرضه یک محصول باشد. در سال های گذشته نیز شاهد چنین ادعاهایی بوده ایم و بحث درباره آب درمانی و خواص آن بالا گرفته بود. در آن سال ها نام یکی از همکاران که در آمریکا پیرامون این موضوع فعالیت می کرد، بسیار بر سرزبان ها افتاد. کار به جایی رسید که حتی نظریاتی در مورد مصرف آب طی ۴۰ روز متوالی و تاثیر آن در درمان مطرح شد. ادعای این پزشک مبنی بر اینکه آزمایش هایی در آمریکا انجام داده است، دروغ نبود ولی انجام این آزمایش ها، دلیلی بر تایید آن نظریات هم نبود. علوم تجربی در تمام شاخه ها، با علومی مانند ریاضی تفاوت دارد. معادلات در علوم تجربی گاهی در شرایط مختلف بیش از یک جواب دارد. شاید همین اکسیژن محلول در آب، حتی اگر بپذیریم که خاصیت درمانی دارد برای گروهی از افراد حتی مضر هم باشد. به طور قطع باید در این زمینه تحقیقات علمی و پژوهش های کامل تری انجام داد تا از شکل یک ادعای تجربی صرف، به صورت یک بحث علمی درآید.»

این نوشیدنی، دارو نیست

چون در هر حال متولی موادغذایی و آشامیدنی در کشور، وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست، نظر دکتر آزاده صفرچی، مدیر کل نظارت بر محصولات آشامیدنی و غذایی سازمان غذا و دارو را نیز در مورد آب های معدنی حاوی اکسیژن محلول که به تازگی وارد بازار داخلی ما شده اند، جویا شدیم:

خانم دکتر! آب های حاوی اکسیژن محلول برای مصرف آشامیدنی با چه بررسی هایی وارد بازار کشور شدند؟

جهت مشاهده انواع تب سنج کلیک کنید

این نوع محصولات مختص کشور ما نیستند و در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهایی مثل آلمان و اتریش که در زمینه تولید آشامیدنی های مربوط به ورزشکاران پیشگام هستند، تولید می شوند. در حال حاضر ۲ شرکت ایرانی (یکی برای تولید و دیگری برای واردات) در این زمینه اقدام کرده اند که با توجه به بررسی های انجام شده مبنی بر بی ضرر بودن آنها برای سلامت افراد و رواج مصرف این محصولات در کشورهای دیگر، به آنها مجوز داده شد.

یعنی مجوز فقط بر مبنای بی ضرربودن اکسیژن محلول در آب اعطا شده و خاصیت درمانی در نظر گرفته نشده است؟

به طور کلی مجوزهای اعطا شده به وسیله وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر مبنای خواص درمانی مواد غذایی نیست و آنچه در نظر گرفته می شود، صرفا سلامت و بهداشت آنهاست. شرکت های تولیدکننده نیز فقط اجازه درج عنوان ماده موردنظر را در فهرست و جدول ترکیب های آن ماده غذایی دارند و نباید روی محصول خود به خواص درمانی اشاره کنند. حتی اگر این ادعاها ثابت شوند نیز تولیدکننده اجازه درج آن را روی محصول نخواهد داشت.

چرا؟

این یک موضوع بسیار ساده است. هدف ما در این بخش، نظارت بر مواد آشامیدنی و غذایی است و اگر تولید کننده بخواهد خواص درمانی محصول خود را مطرح کند، آن محصول دیگر از حوزه موادغذایی و آشامیدنی خارج می شود و نظارت های دارویی را می طلبد. آنچه در مورد آب های معدنی اکسیژن دار نیز مطرح شده، گزینه هدف را روی ورزشکاران قرار داده است نه بیماران.

اما تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم این محصولات بر خاصیت درمانی آنها نیز تاکید می کند.

چنین موضوعی از نظر ما به هیچ وجه پذیرفته نیست و اگر در مورد ادعاهای درمانی و پزشکی این محصولات و تبلیغات آنها مستنداتی وجود داشته باشد، این موضوع از لحاظ قانونی، قابل پیگیری خواهد بود. البته همان طور که می دانید، پیگیری تخلفات تبلیغاتی در حوزه پزشکی، بیشتر مربوط به سازمان نظام پزشکی و وزارت ارشاد است و ما در این بخش فقط یک نماینده برای نظارت داریم.

با توجه به بار مثبتی که هر دو کلمه «آب» و «اکسیژن» دارند، فکر نمی کنید نام محصول، مصرف کنندگان آن را تحت تاثیر قرار دهد و به نوعی باعث فروش شود؟

قطعا مصرف کنندگان یک ماده غذایی یا آشامیدنی برای انتخاب محصول موردنظر خود باید علاوه بر نام محصول به موارد دیگری مانند مواد تشکیل دهنده و تاریخ تولید و انقضای آن نیز توجه کنند. استفاده از یک ماده غذایی تنها با اتکا به نام آن نمی تواند توجیه چندان مناسبی باشد. در کل آنچه سازمان غذا و دارو برای موادغذایی و آشامیدنی می تواند در نظر بگیرد، رعایت استانداردها از نظر سلامت و بهداشت محصول تولید شده است و افراد باید در انتخاب های خود آگاهانه تر عمل کنند.

منبع: نکاتی مهم در مورد آب های غنی شده



:: برچسب‌ها: دستگاه گوارش , وزارت بهداشت, آب ,
:: بازدید از این مطلب : 442
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی یکی از دعاوی بسیار رایج و مطرح در حوزه املاک بخصوص آپارتمان و خانه های مسکونی جدید التاسیس است. این دعوا از جمله دعواهای غیر مالی است و دادگاه ذی‌صلاح جهت رسیدگی به آن دادگاه نزدیک به محل قرارگیری ملک است.

شرایط ایجاد دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی

دعوی الزام به صورت مجلس تفکیکی تحت شرایط خاصی قابل تنظیم است. به همین دلیل در رابطه با املاکی که دارای سند مالکیت باشند طرح چنین دعوایی امکان پذیر نخواهد بود. به طور کلی این نوع دعوا تنها زمانی قابل تنظیم است که پیش تر سند مالکیت برای ملک مورد نظر صادر نشده باشد. زیرا املاکی که دارای سند مالکیت هستند بر اساس قانون طرح دادخواست صورت مجلس تفکیکی برای آن ها غیر قابل پیگیری است.

همچنین ببینید بهترین وکیل دعاوی ملکی

هدف از طرح دعوای الزام

به طور کلی افراد با طرح دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی اهدافی را دنبال می کنند که عبارت‌اند از:

●       تنظیم تفکیک نامه میان مالکین مشاعی.

●       به فروش رساندن قطعات مفروزی.

●       کمک به صدور مالکیت قطعات مفروزی.

نحوه طرح دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی

زمانی که یکی از طرفین درباره اخذ صورت مجلس تفکیکی کم‌کاری کند طرف مقابل می تواند اقدام به طرح دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی کند. برای انجام این کار لازم است ابتدا به مراجع قضایی مراجعه کرد و دادخواستی در همین رابطه تنظیم و آن را به دادگاه تسلیم کرد. در متن دادخواست یکی از طرفین به عنوان خواهان و طرف دیگر به عنوان خوانده معرفی می شوند. سپس طرفین دعوا در تاریخ و زمان مشخصی به دادگاه فراخوانده می شوند.

لازم به ذکر است که اگر ملک مورد مناقشه دارای چندین مالک باشد باید همگی آن ها در دادگاه حضور پیدا کنند. به این معنی که دعوای مذبور باید از سوی تمام مالکان ملک طرح گردد. بنابراین اگر شخص خواهان تنها نام آخرین و یا یکی از مالکان را در متن دادخواست قید کرده باشد دعوای مورد نظر از طرف دادگاه رد می شود.

دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی بعد از طی مراحل مقدماتی به طور جدی در دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد. سپس بر اساس مدارک و ادله های ارائه شده دادگاه رأی نهایی را صادر می کند.

اقدام مؤثر در جلوگیری از طرح دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی

بهترین کار جهت جلوگیری از طرح دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی اخذ صورت مجلس تفکیکی از دفتر ثبت اسناد است. به این ترتیب که پس از آنکه ساختمانی با تعداد واحدهای مشخص بنا شد لازم است نسبت به اخذ تأییدیه مهندس ناظر اقدام کرد. با گرفتن تائیدیه مهندس ناظر می توان عملاً و به طور قانونی گواهی پایان کار را از شهرداری اخذ کرد. حال اگر ساختمان احداث شده شخصی باشد و همچنین در محدوده قانونی شهر باشد باید بر اساس ماده قانونی ۱۰۱ شهرداری ها و همچنین سند مالکیت خود اقدام کرد. البته در خصوص آپارتمان ها مسئله اندکی متفاوت خواهد بود و آنچه که حائز اهمیت است پایان کار شهرداری است. به این معنی که عمل تفکیک طبق قانون آپارتمان ها انجام می گیرد.

در مرحله بعدی جهت جلوگیری از طرح دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی مالک ملکی که از لحاظ مالکیت شخصی است باید نقشه تفکیکی را به دفتر اسناد تقدیم کند. سپس درخواست صورت مجلس تفکیکی کند. همچنین اگر ملک آپارتمانی باشد باید مالکین و یا مالک گواهی پایان کار را به دفتر ثبت اسناد رسمی ارجاع دهند و خواهان صورت مجلس تفکیکی درباره ملک خود شوند. در مرحله بعدی کارشناس از ملک بازدید کرده و اقدام به قید مشخصات بخش های مختلف هر واحد و مشاعت آن می کند. سپس مشاهدات و تحقیقات خود را در قالب پرونده ای کامل به اداره ثبت اسناد تسلیم می کند تا حکم صورت مجلس تفکیکی صادر شود. بعد از صدور حکم، مالک یا مالکان ملک اقدام به تنظیم تفکیک نامه می کنند و آن را امضاء می کنند و این به معنی مشخص شدن سهم هر مالک و جلوگیری از بروز طرح دعوای مربوطه است.

مدارک لازم برای طرح دعوای صورت مجلس تفکیکی

برای تهیه دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی ابتدا باید مشخصات شخصی و هویتی فرد درخواست کننده و مدارک مثبت مالکیت ملک مانند سند تعهد و مبایعه نامه یا بیع و انتقال تهیه شوند. سپس آن ها را ضمیمه دادخواست کرده و به مراجع قضایی ارجاع داد. بهتر است یادآور شویم که طرح این نوع دعوا تنها در مورد املاکی خواهد بود که از قابلیت افراز و تفکیک برخوردار باشند.

نکات طلایی در خصوص دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی

پیش تر نیز شرح دادیم که تهیه و تنظیم دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی تحت شرایط خاصی امکان پذیر است. حال علاوه بر شرایط یاد شده لازم است چندین نکته مهم و اساسی در رابطه با آن مورد توجه قرار بگیرند که مهم ترین آن ها عبارت‌اند از:

●       در صورت مجلس تفکیکی یا همان سند تفکیکی تنها ویژگی های اربعه که شامل شمال، جنوب، شرق، غرب می شوند برای هر واحد یا ساختمان لحاظ می شوند.

●       در صورت مجلس تفکیکی مالکیت اختصاصی واحدها در نظر گرفته نمی شود.

●       برای طرح دعوای مربوطه باید گواهی پایان کار ساختمانی که از شهرداری منطقه قابل اخذ است را در دست داشت.

●       در صورت در دسترس نداشتن گواهی پایان کار شخص خواهان یا همان متقاضی طرح دعوا می تواند صورت مجلس تفکیکی از دادگاه ذی‌صلاح طلب کند.

●       تنظیم صورت مجلس تفکیکی به نوعی پیش نیاز و مقدمه اخذ تقسیم نامه و تنظیم سند رسمی است.

●       دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را می توان ضمن طرح دادخواست مربوطه درخواست کرد.

●       گرفتن تائیدیه شهرداری جهت اخذ صورت مجلس تفکیکی لازم و ضروری است.

● برای اراضی و املاکی که در خارج از حریم شهری واقع شده اند باید طبق آئین نامه اراضی جهت تفکیک و صدور الزام به دریافت صورت مجلس تفکیکی آن ها اقدام کرد. در غیر این صورت مسئله تفکیک غیر قابل اجرا خواهد بود.

● تفکیک ملک یا املاک بخصوص بناهای مسکونی در اداره ثبت اسناد بر اساس دستورالعمل تفکیک آپارتمان ها انجام خواهد شد.

کلام پایانی:

دعوای الزام به صورت مجلس تفکیکی را می توان به کمک یک وکیل با تجربه تنظیم کرد و سپس آن را در مراجع قضایی مورد پیگیری قرار داد. به طور حتم وکلای متخصص ملکی در این حوزه قادرند در مدت زمانی اندک دعواهای حقوقی از این دست را به نتیجه برسانند.



:: برچسب‌ها: دعوای الزام مجلس , مجلس تفکیکی , وکیل ملکی , پرونده ملکی , وکیل ,
:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

پیش از پرداختن به موضوع دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی لازم است شرح مختصری از واژه اعیان داشته باشیم. اعیان به معنی املاک و بناهای هستند که بر روی زمین ملک‌ ساخته شده اند. لازم به ذکر است که مالکیت عرصه و اعیان املاک یک نفر هستند. البته در موارد خاصی می توان مالکیت این دو را از یکدیگر جدا کرد و هر کدام را در اختیار یک نفر قرار داد. در صورتی که مالک اعیانی اجازه ساخت بنا را در ملک خود دهد می توان نسبت به گرفتن سند مالکیت اعیانی اقدام کرد. چنین اقدامی باید از طریق اداره ثبت اسناد و املاک صورت بگیرد. به عبارت ساده تر چنین دعوایی زمانی صورت می گیرد که مالک اعیانی از انتقال سند رسمی امتناع کند.

همچنین بخوانید بهترین وکیل ملکی تهران

دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی چیست؟

دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی یکی از دعاوی مشترک ملکی است. معمولاً زمانی صورت می گیرد که پیش تر اعیانی ملک به شکل رسمی به ثبت رسیده باشد. یا اینکه مالک بر اساس قراردادی اقدام به واگذاری آن به شخص دیگری کرده باشد. حال اگر مالک اعیانی از انتقال رسمی اعیانی خودداری کند گیرنده مجاز است چنین دعوایی را مطرح کند.

شایع ترین نمونه دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی کدام است؟

رایج ترین نوع دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی آن است که فرد اقدام به ساخت اعیانی در زمین های اوقافی کند. چنین فردی قادر است سند رسمی اعیانی را اخذ کند. لازم به توضیح است که اگر مستأجری در زمین موقوفه اقدام به ساخت بنا به هزینه خود کند در صورتی که این عمل او با اجازه سازمان اوقاف صورت گرفته باشد مالک اعیانی به حساب می آید.

مرجع صالح جهت رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی

مرجع ذیصلاح برای رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی مراجع عمومی حقوقی و دادگاه محل قرارگیری ملک است.

چگونگی اجرای حکم در خصوص دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی

بعد از طرح دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی و صادر شدن اجراییه دادگاه ذیصلاح خوانده یا همان شخص محکوم را به دادگاه فرا می خواند. فرا خواندن خوانده به دادگاه طی صدور ابلاغیه ای به او انجام می شود. بنابراین خوانده موظف است در مهلت تعیین شده در دادگاه حاضر شود. در این مدت دادگاه اقدام به استعلام از اداره‌ ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک می کند. سپس درباره مالکیت رسمی شخص خوانده تحقیق می کند و در صورت قانونی بودن قرارداد حکم مربوطه در خصوص تنظیم سند رسمی به اسم شخص خریدار اعیانی را صادر می کند. در صورتی که محکوم علیه یا همان خوانده در دفترخانه حاضر نشود نماینده قانونی دادگاه در دفترخانه حضور پیدا می کند. سپس مراحل انتقال رسمی اعیانی ملک را انجام می دهد. لازم به ذکر است که حضور نماینده دادگاه به درخواست سردفتر اسناد رسمی انجام می گیرد.

نکات مهم در خصوص دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی

در جریان تنظیم دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی نکات و موارد مهمی وجود دارد که لازم است مدنظر قرار دهند. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

●در صورتی که اعیانی ملک پیش تر به وسیله اداره ثبت اسناد و املاک محل قرارگیری ملک به ثبت نرسیده باشد و دارای سند مجزا از عرصه نباشد دعوای مربوطه قانونی نیست.

●زمانی که فروشنده اعیانی شخصی به غیر از مالک رسمی‌باشد شخص متعهد تنظیم سند مجبور به پرداخت هزینه خسارات و ضررهای وارده می شود.

●اگر اعیانی ملکی دارای سابقه ثبتی نباشد. همچنین وضعیت پیش آمده شامل مفاد قانونی در خصوص بناهای بدون سند در سال ۱۳۹۰ شود. مالک اعیانی مجاز است به وسیله اداره‌ ثبت نسبت به دریافت سند مالکیت اقدام کند.

مفاد و مستندات قانونی در خصوص دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی

در رابطه با دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی مفاد قانونی متعددی وجود دارند که برخی از مهم ترین آن ها عبارت‌اند از:

ماده ۵۰۴ قانون مدنی

در این ماده قانونی در خصوص دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی چنین عنوان شده است؛ مستأجر بعد از عقد قرار داد اجاره مجاز است در زمین مربوطه بنا یا مستغلاتی بنا کند. در چنین حالتی شخص اجاره دهنده نمی تواند مستأجر را مجبور به خراب کردن بنا کند. حال بعد از پایان یافتن مدت اجاره در صورتی که بازهم در تصرف مستأجر باقی بماند شخص اجاره دهنده یا موجر می تواند مطالبه گر اجرت المثل زمین خود باشد. همچنین در صورتی که زمین یا ملک در تصرف اجاره دهنده باشد مستأجر می تواند اجرت المثل آن را از موجر طلب کند.

ماده ۳۹ قانون مدنی

بر اساس این قانون در خصوص دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی هرگونه بنا و درختی که بر روی زمین وجود داشته باشد و یا هر بنا و چاله یا حفره ای که در زیرزمین است ملک مالک آن زمین است. این امر تنها زمانی قابل انکار است که خلاف آن ثابت شود.

ماده ۱ قانون مدنی

طبق این ماده قانونی و با هدف صدور سند یا اسناد مالکیت برای بناهای ساخته شده، زمین های ثبتی که تصرف آنان توسط افراد متصرف قانونی باشد صدور سند از طریق قانون امکان پذیر نیست. همچنین صدور اسناد مالکیت برای زمین های کشاورزی و باغات و زمین های زراعی دارای شرایط ذکر شده میسر نخواهد بود.

کلام پایانی

در تمامی دفاتر و حوزه های ثبت، هیئتی به نام هیئت حل اختلاف جهت بررسی دعوای الزام به سند اعیانی حضور دارند. این هیئت اقدام به حل اختلافات میان افراد در خصوص مورد ذکر شده می کنند. در رأس این هیئت افرادی ذیصلاح حضور دارند که ریاست هیئت حل اختلاف را بر عهده دارند. رئیس اداره راه و شهرسازی، رئیس اداره جهاد کشاورزی، قاضی و رئیس اداره ثبت یا معاون او از جمله افرادی هستند که در رأس هیئت نامبرده قرار دارند. لازم به ذکر است که قاضی مربوطه باید مورد تائید رئیس قوه قضائیه باشد. اعضاء هیئت تشکیل شده ابتدا مبادرت به بررسی مدارک و شواهد ارائه شده می کنند. سپس تحقیقات مقتضی را انجام داده و در نهایت اقدام به صدور رأی می کنند.

منبع : همه چیز درباره دعوای الزام به تنظیم سند اعیانی



:: برچسب‌ها: دعوای الزام تنظیم , تنظیم سند , سند اعیانی , وکیل , وکیل پایه یک دادگستری ,
:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

آیا به دنبال از دست دادن وزن تان هستید؟ اگر پاسخ مثبت است، پس باید مطمئن شوید که صبحانه شما که مهم‌ ترین وعده غذایی روزانه تان است، سالم باشد. خوردن دونات و کیک راهی برای خوردن یک صبحانه سالم نیست.

با این تفاسیر این سوال مطرح می شود که چگونه باید یک صبحانه سالم آماده کنید؟ در ابتدا مواد غذایی که کالری کمی دارند را انتخاب کنید. سپس مطمئن شوید که مواد غذایی شما دارای سطوح بالایی از مواد مغذی مانند پروتئین‌ و فیبر که شما را سیر نگه می دارند، هستند.

دانشمندان توضیح می دهند که مواردی که در قسمت زیر مطرح می شوند، بهترین انتخاب برای صبحانه ای که به سرعت وزن شما را کاهش می دهد هستند. در ادامه با ما همراه باشید.

آجیل

آجیل تعادل ایده‌ آل بین چربی ‌های سالم، پروتئین و فیبر را ارائه می ‌دهد و آن‌ ها را به یک افزودنی کامل برای صبحانه شما تبدیل می‌ کند. تحقیقات نشان داده ‌است که آجیل موجود در رژیم غذایی مدیترانه ‌ای، وزن شما را به شدت کاهش می ‌دهد.

مطالعه دیگری شامل ۶۵ بزرگسال بوده و اثرات یک رژیم غذایی کم کالری با روزانه ۸۴ گرم بادام در مقابل رژیم غذایی کم کالری با کربوهیدرات‌ های پیچیده را مقایسه کرد.

هر دو رژیم غذایی مقادیر مساوی از پروتئین‌ ها و کالری را داشتند. اما در پایان شش ماه، شرکت کنندگانی که بادام مصرف کرده بودند، ۵۶ درصد چربی بدن و ۶۲ درصد وزن بدن، بیشتر از کسانی که دارای رژیم غذایی کربوهیدرات ‌های پیچیده بودند، از دست دادند.

به یاد داشته باشید که آجیل نیز سرشار از کالری است. در نتیجه مهم است که مصرف خود را به حدود ۲۸ گرم در هر بار مصرف محدود کنید تا از انباشته شدن کالری موجود در بدن تان جلوگیری کنید.

مقداری آجیل را با گرانولا خانگی، پنیر خانگی (پنیر کاتیج) و یا ماست ترکیب کنید تا یک صبحانه مقوی و دلچسب درست کنید و در عین حال وزن تان را نیز کم کنید.

دانه کتان

دانه کتان دارای سطوح بالایی از فیبر ویسکوز، یک نوع فیبر قابل ‌حل است و آب را جذب می‌ کند تا یک ژل در سیستم گوارشی شما ایجاد کند. تحقیقات نشان می ‌دهند که فیبر محلول مخصوصا در کاهش سرعت هضم غذا موثر است که می ‌تواند به کاهش اشتها و کاهش جذب کالری کمک کند و در نتیجه به شما در کاهش وزن کمک می ‌کند.

جهت مشاهده انواع تجهیزات استریلیزاسیون و لندری کلیک کنید

مطالعات نشان می ‌دهند که قرار دادن دانه کتان در رژیم غذایی صبحانه می‌ تواند تاثیر زیادی بر کنترل اشتها و کاهش وزن داشته باشد.

یک مطالعه کشف کرد که مصرف نوشیدنی تهیه شده از دانه های کتان احساس سیری را افزایش داده و اشتها را به حداقل می ‌رساند. این در مقایسه با نوشیدنی شیرین شده با شکر بود.

مطالعه دیگری متشکل از ۱۸ مرد نشان داد که نان با فیبر بذر کتان، اشتها را کاهش داده و احساس سیری را در مقایسه با نان‌ های معمولی افزایش داده‌ است.

دانه های کتان چند منظوره هستند و به راحتی لذت بخش هستند. دانه های کتان زمینی را می توان بر روی غلات پاشید، با آب مخلوط کرد، و یا برای تهیه صبحانه به کار برد.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر یک گزینه صبحانه خوش‌ مزه و سالم است، به خصوص اگر می ‌خواهید وزن کم کنید. بلغورها کالری کمی دارند اما سرشار از پروتئین و فیبر هستند، دو ترکیب که کنترل وزن و اشتها را تحت ‌تاثیر قرار می ‌دهند.

به طور خاص، بلغور جو یک منبع غنی از بتا گلوکان است. ثابت شده‌ است که این فیبر، سلامت قلب، ایمنی و… را افزایش می ‌دهد. طبق تحقیقات، بتا گلوکان می‌ تواند میزان قند خون را به منظور جلوگیری از افزایش اشتها، متعادل کند.

مطالعه ای شامل ۱۴ بزرگسال با اضافه وزن نیز نشان می دهد که مصرف مقدار زیادی بتا-گلوکان منجر به افزایش سطح هورمون YY پپتید شده است که در تنظیم میزان مصرف غذا از طریق کاهش اشتها کمک می کند.

۲۳۵ گرم بلغور جو را با ۷۴ گرم تمشک، یک مشت بادام و ۷ گرم بذر کتان میکس کنید. شما یک صبحانه عالی سرشار از فیبر خواهید داشت.

دانه چیا

دانه چیا یک مکمل صبحانه کامل و عالی است که به شما کمک می کند سریع وزن کم کنید.

جهت مشاهده انواع فشارسنج عقربه ای کلیک کنید

این دانه ها غنی از فیبر هستند و می‌ توانند آب را جذب کنند تا یک ژل ایجاد شود که در معده شما منبسط می ‌شود، و سپس به شما کمک می ‌کند مدت طولانی‌ تری احساس سیری داشته باشید.

آن ‌ها همچنین دارای سطوح بالایی از پروتئین هستند. این می‌ تواند روند خالی شدن معده شما را کند کرده و میزان هورمون گرلین که برای تحریک گرسنگی تلاش می ‌کند را به حداقل برساند.

یک مطالعه با ۱۱ شرکت کننده بزرگسال نشان داد که مصرف دانه های چیا پخته در نان سفید، باعث کاهش سطح قند خون و اشتها می شود.

یک مطالعه ۳ ماهه دیگر که شامل ۱۹ بزرگسال بود، نشان داد که مصرف روزانه ۳۵ گرم پودر چیا به شدت سایز دور کمر و وزن بدن را کاهش می دهد.

سعی کنید یک صبحانه دانه چیا را با ترکیب ۲۸ گرم از دانه های چیا و ۲۴۵ گرم ماست آماده کنید.

دانه های چیا نیز می توانند با جو، اسموتی ها و چای مصرف شوند.

چای سبز

چای سبز یک جز مهم در اکثر مکمل‌ های سوزاندن چربی و قرص‌ های رژیمی است. این نوشیدنی به طور گسترده ای برای توانایی های چربی سوزی و متابولیسمش مورد مطالعه قرار گرفته است.

به عنوان مثال، مطالعه ای که شامل ۲۳ بزرگسال بود نشان داد که مصرف سه کپسول عصاره چای سبز باعث بهبود چربی سوزی به میزان ۱۷ درصد در نیم ساعت شده است.

مطالعه دیگری که شامل ۱۰ شرکت کننده بود نشان داد که عصاره چای سبز سرعت متابولیسم را افزایش داده است. همچنین سوزاندن کالری ‌های اضافی را در طول یک روز به میزان ۴ درصد افزایش داده ‌است.

یک مطالعه مشابه با ۳۱ شرکت کننده نشان داد که نوشیدن سه بار در روز از یک نوشیدنی که دارای کلسیم، کافئین و ترکیبات خاصی است که در چای سبزوجود دارد، تعداد کالری های سوخته شده را به ۱۰۶ کالری در روز ارتقا می دهد.

در نتیجه شما می ‌توانید با چای سبز به سرعت وزن کم کنید.

جهت مشاهده انواع ویلچر کلیک کنید

راه‌ های متعددی برای صرف چای سبز برای صبحانه وجود دارد. زمانی که چای سبز را درست می‌ کنید یک لیمو در آن بچکانید و مقداری عسل به اضافه مقداری زنجبیل یا نعناع به آن اضافه کنید.

کیوی

کیوی غنی از پتاسیم، ویتامین K و ویتامین C است. این میوه همچنین دارای سطح بالایی از فیبر است. شما می‌ توانید ۲۱ درصد از نیازمندی‌ های روزانه خود را از ۱۷۷ گرم کیوی دریافت کنید.

تحقیقات در ۸۳ زن نشان داد که رژیم غذایی با فیبر بالا در کاهش اشتها و تمایل به غذا موثر بوده‌ است در حالی که سایز دور کمر، چربی بدن و وزن بدن را کاهش می ‌دهد.

علاوه بر این، کیوی دارای نوع فیبر خاصی به نام پکتین است.

ثابت شده ‌است که پکتین باعث احساس سیری در فرد شده و اشتها را کاهش می ‌دهد و به شما کمک می‌ کند وزن تان را کم کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده کیوی یک ملین طبیعی است که حرکت روده شما را تحریک می کند.

کیوی ها از نظم و ترتیب پشتیبانی می ‌کنند و به شما کمک می‌ کنند که به طور موقت وزن خود را از دست بدهید.

برش های کیوی برای یک صبحانه مغذی فوق ‌العاده هستند. همچنین آن ‌ها می ‌توانند به غلات اسموتی ها و ماست اضافه شوند.

قهوه

بسیاری از مطالعات ثابت کرده‌ اند که فنجان قهوه ای که روزانه می نوشید می ‌تواند به کاهش وزن تان کمک کند. با توجه به محتوای کافئین، قهوه می‌ تواند با بهبود چربی سوزی و سوخت و ساز به کاهش وزن بدن کمک کند.

طبق تحقیقات در ۸ شرکت ‌کننده، مصرف کافئین میزان متابولیسم را ۱۳ درصد افزایش داده و تجزیه چربی ‌ها را ممکن ساخته‌ است.

جهت مشاهده انواع دستگاه فور استریل کلیک کنید

مطالعه دیگر شامل ۵۸،۱۵۷ بزرگ‌ سال نشان داد که قهوه می ‌تواند به کنترل وزن در طولانی ‌مدت کمک کند از این رو افزایش مصرف قهوه با افزایش وزن کم ‌تر در طول ۱۲ سال مرتبط بوده است.

از آنجا که قهوه نمی‌ تواند به عنوان یک صبحانه کامل مصرف شود، می‌ توانید آن را با غذای سالم دیگر جفت کنید تا صبحانه خود را ارتقا دهید.

دقت کنید که در استفاده از مکمل قهوه یا شکر زیاده‌ روی نکنید. این کار فقط کالری بیشتری به آن اضافه می ‌کند و برخی فواید سلامتی بالقوه قهوه را معکوس می‌ کند.

گریپ فروت

گریپ فروت جزء شناخته شده ای از رژیم های غذایی و برنامه های متعددی است که به که به شما کمک می‌ کنند وزن کم کنید. علاوه بر کم بودن کالری، آن‌ ها غنی از فیبر و محتوای آب هستند که به کاهش وزن کمک می‌ کنند.

بررسی ۹۱ شرکت‌ کننده، نشان داد که مصرف نیمی از گریپ ‌فروت قبل از غذا منجر به کاهش وزن می ‌شود. این مطالعه سه ماه طول کشید؛ افرادی که گریب فروت می‌ خوردند حدود ۱.۶ کیلوگرم از وزنشان را از دست دادند که این مقدار پنج برابر بیشتر از گروه کنترل بود.

مطالعه دیگری که شامل ۸۵ شرکت‌ کننده بود، نشان داد که مصرف آب گریپ‌ فروت یا خود گریپ ‌فروت قبل از یک غذای کم ‌کالری به مدت سه ماه چربی بدن را تا ۱/۱ درصد کاهش داده، میزان مصرف کالری را تا ۲۰ الی ۲۹ درصد کاهش داده و کاهش وزن را به میزان ۷.۱ درصد افزایش داده‌ است.

تکه‌ های گریپ ‌فروت تازه برای یک صبحانه متعادل عالی هستند. شما همچنین می توانید آن ها را به سالاد میوه، اسموتی ها، و پارفی (نوعی دسر سرد) اضافه کنید.

در صورتی که دارو مصرف می ‌کنید، حتما قبل از مصرف گریپ ‌فروت به پزشک تان اطلاع دهید. مصرف داروهای خاص با گریپ ‌فروت می ‌توانند تاثیر متقابل داشته و به طور بالقوه منجر به برخی عوارض جانبی شوند.

آیا صبحانه مهمترین وعده غذایی است؟

اگر صبحانه نخورید، چربی روی چربی انباشت می‌کنید، اینطور نیست؟ وقتی می‌خواهید وزن کم کنید، متخصصین تناسب اندام، بر سر صبحانه قسم می‌خورند، اما تحقیقات نشان داده‌اند که ارتباط بین وعده‌ی صبحانه و وزن شما ارتباط ضعیفی است، البته اگر ارتباطی وجود داشته باشد!

جهت مشاهده انواع الکتروسرجی کلیک کنید

گفته نشده که یک صبحانه‌ی سالم به شما کمک نخواهد کرد که روزتان را خوب شروع کنید، اما اگر صبحانه هم نخورید، وزنتان زیاد نخواهد شد.

تحقیق

تحقیقات جدیدی که در دانشگاه آلابامای بیرمنگام صورت گرفته است، این تصور که صبحانه بر وزن شما موثر است را به چالش کشیده است. شاید این تحقیق حساس‌ترین مطالعاتی باشد که تا به الان در این زمینه انجام شده است، چرا که تحقیقات قبلی تنها ارتباطی دو طرفه بین صبحانه و وزن یافته بودند، نه یک رابطه‌ی منطقی و علمی.

پس با وجود اینکه قبلا میزان زیادی از افرادی که دچار اضافه وزن بودند، ممکن بود جزو آن دسته‌ای باشند که صبحانه نمی‌خورند، امروزه دیگر نخوردن صبحانه گواهی بر تغییرات وزنی آنها نیست.

دیوید آلیسون، سرپرست محققان مرکز تحقیقات چاقی دانشگاه آلاباما، می‌گوید: «موضوع چاقی و کاهش وزن سرشار از عقایدی است که آزمایش نشده هستند، این یک اخطار بیدار باش برای همه‌ی ماست که از این پس هر توصیه‌ای که می‌شنویم مدرکش را هم بخواهیم.»

تعداد ۳۰۹ بزرگسال چاق و دارای اضافه وزن، در این تحقیق شرکت کردند، که بصورت اتفاقی تعدادی شان توصیه به خوردن صبحانه شدند و به تعدادی نیز گفته شد تا بدون صبحانه روزشان را آغاز کنند.

بعلاوه یک گروه کنترل نیز وجود داشت، که هیچ دستوری در مورد عادات صبحانه‌شان دریافت نمی‌کردند. بعضی‌ها در این گروه صبحانه می‌خوردند و بعضی ها نه.

نتیجه؟

در مورد اضافه وزن، هیچ گروهی نسبت به گروه دیگر پیشی نگرفت. و همین موضوع مطلبی را برای ما روشن ساخت، و آن اینکه صبحانه خوردن یا نخوردن، ارتباطی با کاهش وزن ندارد. با یک بازه‌ی ۱۶ هفته‌ای، این تحقیق نسبت به تمامی تحقیق‌های مشابه، طولانی‌تر بود.

با وجود این یافته، کسانی که قضاوت به آنها سپرده شده است، هنوز درباره ی اینکه صبحانه خوردن یا نخوردن تاثیری بر کنترل وزن دارد یا خیر، خاموشند.

علاوه بر این، در این تحقیق چیزهایی مثل سطح گرسنگی، سطح چربی بدن و متابولیسم در نظر گرفته نشده است. از آنجایی که وقتی بدنتان از غذا محروم شود، تمایل دارد تا کمتر هم کالری بسوزاند، هنوز هم امکانش وجود دارد که با نادیده گرفتن صبحانه، در طولانی مدت سوخت و ساز کندتان باعث افزایش وزن شود.

آیا باید صبحانه بخورید؟

جهت مشاهده انواع تیلت تیبل کلیک کنید

چه بخواهید وزن کم کنید و چه نه، هنوز هم صبحانه‌ای مغذی ایده‌ی خوبی است. مغز و عضلات شما برای اینکه به خوبی عمل کنند، به کربوهیدرات احتیاج دارند. همچنین مقدار کالری که از صبحانه دریافت می‌کنید شما را شاداب و پر انرژی خواهد کرد.

برای اینکه به بدنتان کمک کنید تا صبح جان بگیرد، می‌توانید یک‌کاسه جو دو سر به اضافه‌ی شیر بادام و انواع توت، و یا یک املت تخم مرغ بهمراه اسفناج و قارچ را امتحان کنید. دونات و کورن‌فلکس‌های شیرین را هم فراموش کنید، آن‌ها سرشار از کالری‌های تهی هستند. پس از خوردن آن‌ها به سرعت دوباره گشنه‌تان خواهد شد!

اگر کاهش وزن را در نظر نگیریم، یک صبحانه‌ی متعادل به شما کمک خواهد کرد تا سلامت بدنتان را حفظ کنید.

منبع: صبحانه چه بخوریم لاغر شویم؟



:: برچسب‌ها: کاهش وزن , رژیم غذایی , صبحانه , رژیم لاغری , لاغری ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

وکیل دعاوی حقوقی معمولاً در پرونده هایی مانند اختلافات خانوادگی، طلاق، مناقشات مالی میان افراد، اختلافات معاملاتی و اقتصادی ورود می کند. گستردگی دعواهای حقوقی در جوامع امروزی سبب استفاده روز افزون از تخصص چنین وکلایی شده است. از طرفی دعواهای حقوقی بسیار متنوع هستند و افراد زیادی با نوعی از آن درگیر هستند. لازم به توضیح است که زمانی به حضور چنین وکیلی نیاز است که دعواهای حقوقی میان افراد به وجود بیایند. از این رو افراد برای دست‌یابی به حقوق خود و جبران خسارات وارده به وکیل حقوقی مراجعه می کنند.

مشاوره وکیل حقوقی در چه زمینه هایی است؟

وکیل دعاوی حقوقی در زمینه های مختلف حقوقی قادر به ارائه مشاوره به موکل خود است. از آنجا که موضوعات حقوقی بسیار متنوع هستند بهتر است وکیل تنها در یک یا دو زمینه بخصوص فعالیت کند و در موضوعاتی که دارای تجربه و تخصص باشد اقدام به ارائه مشاوره کند. نحوه تنظیم دادخواست، نحوه دفاع افراد از خود در دادگاه و مراحل رسیدگی به دعوا از جمله مواردی هستند که وکیل می تواند در خصوص آن ها مشاوره دهد.

وکیل دعاوی حقوقی کیست؟

وکیل دعاوی حقوقی کسی است که دارای تحصیلات عالی در رشته حقوق باشد و سال ها در این زمینه اقدام به نوشتن چندین مقاله و حتی رساله کرده باشد. همچنین با پشتوانه دانش خود در موضوعات و مسائل مختلف حقوقی به شکلی کاملاً تخصصی وکالت افراد را قبول کند.

نکته: وکالت تخصصی به این معنی است که یک وکیل فعالیت خود را تنها در یک موضوع خاص خلاصه کند. از آنجا که قبول وکالت در دعواهای حقوقی به تخصص و تجربه و دانش بالایی نیاز دارد بهتر است وکالت خود را به وکیلی با سابقه و آگاه سپرد.

اقدامات وکیل دعاوی حقوقی

وکیل دعاوی حقوقی بعد از قبول وکالت موکل خود اقدامات مؤثری در جهت گرفتن حقوق او انجام می دهد. این اقدامات شامل موارد ذیل هستند:

● تنظیم دادخواست.

●تنظیم لایحه دفاعیه.

● تنظیم لایحه اعتراض به حکم بدوی.

●درخواست تجدید نظرخواهی.

● تقاضای ارجاع پرونده به کارشناسی.

●جمع آوری ادله و شواهد محکم و ارائه آن ها به دادگاه.

●دادن اطلاعات مفید و کاربردی به موکل خود.

مزایای مشاوره با وکیل دعاوی حقوقی

مشورت با وکیل دعاوی حقوقی دارای مزایا و فواید بسیاری است. به همین دلیل امروزه افراد به محض روبه رو شدن با دعواهای حقوقی پیش از هر اقدامی با یک وکیل متخصص مشورت می کنند. در جلسه مشاوره وکیل حقوقی تمامی نکات و مسائل مربوط به دعوا را بررسی می کند. سپس نتیجه را به اطلاع موکل خود می رساند. همچنین موکل خود را در جریان اقدامات صورت گرفته قرار می دهد. در صورت مشورت با چنین وکیلی پرونده در مدت زمان اندکی به جریان می افتد. در نتیجه سریع تر به نتیجه می رسد. بنابراین از هدر رفت وقت و هزینه افراد جلوگیری می شود.

تخصص های یک وکیل حقوقی در چه زمینه هایی است؟

یک وکیل دعاوی حقوقی می تواند در زمینه های مختلف تخصص لازم را کسب کند. انواع تخصص های حقوقی این نوع وکیل شامل موارد ذیل هستند.

● تخصص حقوقی در زمینه‌ حقوق تجارت.

●       تخصص در زمینه امور مالی.

●       تخصص حقوقی در زمینه تمامی مسائل خانواده اعم از طلاق، حضانت فرزندان، پرداخت نفقه و غیره.

● تخصص حقوقی مربوط به امور کیفری.

● تخصص حقوقی در مسائل حقوق مدنی مانند انواع قراردادهای مربوط به ارث و میراث، قراردادهای معین و غیر معین، قراردادهای حق شفعه و غیره.

اهمیت مراجعه به وکیل دعاوی کیفری

با اندکی دقت و در نظر گرفتن میزان گستردگی ارتباطات و مناسبات اجتماعی و همچنین ایجاد مناقشه و اختلاف میان افراد مختلف جامعه می توان به اهمیت مراجعه به وکیل دعاوی حقوقی پی برد. همچنین افراد جهت رفع اختلافات خود با سایر افراد مجبور هستند به مراجع قضایی مراجعه کنند. از آنجا که رسیدگی قضایی به اختلافات باید بر اساس و در چهارچوب قانون صورت بگیرد. بدهی است که رعایت این قوانین زمان بر خواهد بود. همچنین افراد عادی از تخصص کافی برای پیگیری پرونده خود برخوردار نیستند. به همین دلیل است در دادگاه نمی توانند آن طور که باید و شاید به حقوق خود دست پیدا کنند. همچنین طرح شکایت و رسیدگی به دعواهای حقوقی مستلزم صرف وقت بسیار است. به همین دلیل اغلب افراد نمی تواند وقت کافی به انجام این کار اختصاص دهند.

هزینه حق الوکاله وکیل دعاوی حقوقی

حق الوکاله وکیل دعاوی حقوقی بر اساس فاکتورهای مهمی تعیین و محاسبه می شود. پیش از ذکر این فاکتورها لازم است بدانید که معمولاً هزینه وکالت در حین رسیدگی به پرونده و انجام مراحل دادرسی تعیین می شود. نوع پرونده، مدت زمان صرف شده جهت به سرانجام رساندن پرونده، تخصص وکیل و سابقه او از جمله فاکتورهای تعیین کننده دستمزد یک وکیل حقوقی هستند. به طور کلی هرچه پرونده پیچیده تر باشد هزینه رسیدگی به آن توسط وکیل بالاتر خواهد بود اما یقیناً انصاف وکیل نیز در این باره بی تأثیر نیست.

تأثیر وکیل متخصص امور حقوقی بر پرونده حقوقی

بهتر است بدانید زمانی که از یک وکیل دعاوی حقوقی سخن به میان می آید. دقیقاً منظور وکیل متخصص در حوزه مسائل حقوقی است. بنابراین چنین وکیلی به طور حتم تأثیر مثبتی بر روی فرایند روند دادرسی پرونده می گذارد. وکیلی که در زمینه موضوعات حقوقی فعالیت می کند به طرز فوق العاده ای با قوانین مربوطه آشنایی دارد. بنابراین به خوبی قادر است به کمک دانش و علم خود دعوای مربوطه را تشخیص دهد. سپس متناسب با آن اقدام به تنظیم دادخواست کند. به طور حتم تنظیم یک دادخواست مناسب می تواند بر روی رأی نهایی دادگاه تأثیرگذار باشد.

کلام پایانی

وکیل دعاوی حقوقی از جمله وکلای پایه یک دادگستری است که در اغلب مواقع به صورت هم‌زمان درگیر چندین پرونده است. دلیل این امر هم تعداد بالای پرونده ها و دعواهای حقوقی است. همچنین اکثریت قریب به اتفاق وکلای دادگستری در زمینه مسائل حقوقی فعالیت می کنند. بنابراین به راحتی می توان به چنین وکلایی دسترسی پیدا کرد و پرونده حقوقی خود را به آنان سپرد. با این حال لازم است بدون تحقیق درباره سابقه و عملکرد وکیل مورد نظر از بستن قرارداد با او خودداری کرد.

منبع : همه چیز درباره وکیل دعاوی حقوقی



:: برچسب‌ها: وکیل حقوقی , وکیل , وکیل دادگستری , وکیل پایه یک دادگستری , موسسه حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

وکیل دعاوی تجاری یک وکیل پایه یک دادگستری است که طی سال های اخیر به شدت فعال و معروف شده است. زیرا وسیع بودن حوزه تجارت و زد و بندهای ایجاد شده در آن سبب ایجاد مناقشات و اختلافات متعدد میان افراد شده است. علاوه بر آن مراکز تجاری عظیم برای پیش برد اهداف و برنامه های خود همواره به افرادی متخصص و با تجربه در زمینه قانون و حقوق نیاز دارند. بنابراین طبیعی است که به دنبال استخدام چنین وکیلی برای دست‌یابی به اهداف خود باشند. اما واقعاً این وکیل چگونه وکیلی است؟ و چه وظایفی بر عهده دارد؟ و مزایای استفاده از دانش و تجربه او چیست؟ جواب این پرسش ها و بسیاری پرسش های دیگر را در متن ذیل خواهیم داد.

دعاوی تجاری چیست؟

وکیل دعاوی تجاری دعواها و شکایت مرتبط با امور تجاری را شامل موارد و مسائل ذیل می داند.

●       سو استفاده از اختراع ثبت شده به نام دیگران.

● کپی طرح های صنعتی.

● نقض و زیر پا گذاشتن حقوق علائم تجاری.

● باطل شدن گواهینامه علامت تجاری بنا به دلایل خاص.

●  باطل شدن ورقه اختراع ثبت شده.

● ابطال گواهینامه و تصدیق طرح های صنعتی.

●  درخواست مطالبه وجه چک.

●       باطل شدن صورت جلسه هیئت مدیره.

وکیل دعاوی تجاری کیست؟

وکیل دعاوی تجاری به وکیلی گفته می شود که در خصوص مسائل تجاری دارای دانش و تجربه ای بالا است. بنابراین قادر است وکالت افراد را در خصوص پرونده ها و دعواهای تجاری بر عهده بگیرد. همچنین او با تکیه بر توانایی خود در زمینه حل مسائل تجاری قادر است در مراجع قضایی به دنبال گرفتن حق موکل خود باشد. علاوه بر آن او شخصی است که تسلط بالایی بر قوانین تجاری دارد. همچنین چنین وکیلی به خوبی با انواع کسب و کارها و شرکت‌های تجاری آشنایی داشته و آئین نامه های مربوطه را از بر است.

چه دعواهایی نیاز به دخالت وکیل دعاوی تجاری دارند؟

به طور کلی برای رسیدگی به تمامی امورات و موضوعات تجاری وجود یک وکیل دعاوی تجاری لازم و ضروری است. اما در برخی از موارد این نیاز به شدت احساس می شود که از آن جمله می توان به دعواهای ذیل اشاره کرد.

● دعوای شرکت ها.

● مالکیت فکری.

●  دعوای شرکت ها با افراد حقیقی.

●  دعوای مراکز تجاری با افراد حقیقی و حقوقی.

● پرونده های مالکیت معنوی.

چگونگی اعطای وکالت به وکیل دعاوی تجاری

یکی از مسائل مهمی که در خصوص رسیدگی به پرونده های تجاری مطرح است نحوه دادن وکالت به وکیل دعاوی تجاری می باشد. بر خلاف اعطای وکالت در سایر بخش ها دادن وکالت به وکیل تجاری دارای فرایند خاصی است و به راحتی استخدام وکیل در حوزه های دیگر نیست. اعطای وکالت به یک وکیل تجاری باید از سوی افرادی صورت بگیرد که در رأس شرکت یا امور تجاری مربوطه قرار دارند. سپس لازم است به صورت قانونی وکالت او به ثبت برسد. حتی در خصوص شرکت های تجاری باید دادن وکالت به صورت رسمی در روزنامه های کثیرالانتشار اعلام شود.

نقش مدیر تجاری در رسیدگی به امور شرکت ها

پیش از هر چیز لازم است بدانید یک وکیل دعاوی تجاری بعد از اخذ وکالت از سوی شرکت مربوطه به صورت غیر مستقیم در امور مالی آن دخالت می کند. چنین وکیلی قادر است در مورد مسائل مالی و میزان سود و زیان راهنمایی های ارزنده ای در اختیار افراد و هیئت مدیره قرار دهد. نکته بسیار مهم بعدی که تنها از عهده یک وکیل تجاری بر می آید موضوع مالیات شرکت ها است. چنین وکیلی می تواند مشاوره های مثبتی در این باره به افراد ارائه دهد. همچنین وکیل قادر است در خصوص چگونگی صدور چک توسط مدیر و یا هیئت مدیره و همچنین نحوه نگارش آن مشاوره های حقوقی بی نظیری ارائه دهد.

نقش وکیل دعاوی تجاری در کاهش شکایات مربوط به بیمه کار

کاهش دعواها و شکایات مرتبط با بیمه کار از جمله فواید انکار ناپذیر استفاده از مشاوره وکیل دعاوی تجاری است. چنین وکیلی به خوبی می تواند راجع به مسئولیت صاحبان مشاغل و مدیران در خصوص به کار گیری نیروی کار و استخدام کارمندان و کارگران مشاوره بی نقصی ارائه دهد. نحوه پرداخت حقوق و مزایای، چگونگی بستن قرارداد و پرداخت حق بیمه از دیگر موارد مهمی هستند که یک وکیل تجاری رسیدگی به آن ها را در رأس کار خود قرار می دهد.

اهمیت استخدام وکیل دعاوی تجاری

اغلب کسب و کارها و شرکت‌ های تجاری بزرگ پیش از شروع فعالیت خود اقدام به استخدام وکیل دعاوی تجاری می کنند. چنین شرکت و کسب و کارهایی به خوبی این مسئله را درک کرده اند که انجام مشاوره و کسب راهنمایی از وکیل تجاری نوعی تضمین قانونی برای فعالیتشان است. همچنین انجام چنین کاری باعث می شود تا درصد اشتباه آنان در امور تجاری به طرز چشمگیری پایین بیاید.

نکته: وکلای تجاری موظف‌اند در حل مشکلات حوزه تجارت موکل خود نهایت سعی و تلاش خود را به کار بگیرند. همچنین با تکیه بر دانش و آگاهی خود و قوانین مربوطه امورات موکلین خود را به نحو احسنت به انجام برسانند.

ویژگی های وکیل دعاوی تجاری

وکیل دعاوی تجاری باید دارای ویژگی ها و مشخصه های بارزی باشد که برخی از آنان عبارت‌اند از:

●       دارای پروانه وکالت باشد.

●       به روز باشد و از آخرین تغییرات قوانین تجاری و شرکت ها آگاه باشد.

●       تسلط کاملی بر موارد علمی و تخصصی تجارت داشته باشند.

●       از تجربه بالایی برخوردار باشد.

●       پرونده ها و دعاوی تجاری بسیاری را به سرانجام رسانده باشد.

●       دارای تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی باشد.

●       از روابط عمومی بالایی برخوردار باشد.

وقت شناس و منظم باشد.

●       در زمان مشخص شده اقدامات لازم را به انجام برساند.

●       آگاهی کاملی درباره نحوه تنظیم دادخواست و شکایت داشته باشد.

سخن پایانی

در صورتی که برای پیشبرد امور تجاری خود نیاز به وکیل دعاوی تجاری دارید بهتر است پیش از هر اقدامی درباره نوع فعالیت و ویژگی های چنین وکیلی تحقیق کنید. همچنین از میزان آگاهی و دانش او مطمئن شوید. زیرا به روز بودن اطلاعات و آگاهی یک وکیل از جمله ویژگی های بارزی هستند که در دادن وکالت به او باید به آن توجه کرد.

منبع : همه چیز درباره وکیل دعاوی تجاری



:: برچسب‌ها: وکیل دعاوی تجاری , وکیل , وکیل پایه یک دادگستری , وکیل دادگستری , دادیاران عدالت پرور ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

یک سوم بزرگسالان چاق هستند درحال حاضر اکثر ما از خطرات سلامتی مربوط به چاقی آگاه هستیم.اما آیا می دانستید که چربی اضافه شکمی، بطور خاص خطرات مخصوص به خودش را دارد. یک نسبت بالای دور کمر به باسن که توسط چربی احشایی داخل شکم و اطراف اندام های تان بوجود می آید، با ۵ مشکل سلامتی درازمدت زیر مرتبط است.این مقاله از راستینه را بخوانید تا بفهمید که چاقی شکمی چه خطراتی ایجاد می کند.

کاهش عملکرد کلیه

سال گذشته، تیمی از محققان فنلاندی دریافتند که دور کمر زیاد با کاهش حجم و عملکرد کلیه مرتبط است. در مقایسه با سایر بزرگسالان سالم و غیرسیگاری که چربی اضافه شکمی نداشتند، آنهایی که چربی شکمی بیشتری داشتند، در تست های اسپیرومتری (سنجش تنفس) بسیار ضعیف تر ظاهر شدند. این کاهش عملکرد به مرور زمان می تواند به باریک شدن راه هوایی و در نهایت بیماریهای مزمن ریه مانند آسم منجر شود.

دژنراسیون شریانی

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۲ دریافت که بین چاقی شکمی و شیوع بالای آرترواسکلروز و سفتی شریانی رابطه ای وجود دارد. محققان افراد مبتلا به چاقی شکمی، چاقی عمومی و همچنین افراد سالم را بررسی کردند و دریافتند که به ازای هر ۰٫۱ افزایش در نسبت دور کمر به قد، مشکلات شریانی بدتر شدند. این گرایش در افرادی که چربی شکمی بیش از حد داشتند، کاملا مشهود بود. دژنراسیون شریانی می تواند به سکته مغزی و انواع بیماری های قلبی منجر شود.

جهت مشاهده انواع صندلی خون گیری کلیک کنید

تنظیم نامناسب قندخون

چربی احشایی ــ نوع چربی که در افراد مبتلا به چاقی شکمی وجود دارد ــ هورمون هایی تولید می کند که می توانند به سیستم متابولیک صدمه بزنند. این هورمون ها می توانند باعث بروز تغییراتی در گیرنده های انسولین در بدن شوند این بدان معناست که انسولین نمی تواند در کمک به تنظیم قند خون شما، بطور موثری عمل کند. و این یکی از دلایل اصلی دیابت است.

زوال عقل و بیماری آلزایمر

بنظر می رسد آنچه در شکم و روده شما در جریان است، می تواند تاثیر زیادی روی مغزتان بگذارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ دریافت که یک نسبت دور کمر به باسن بالا و همچنین وجود چربی احشایی شکمی بطور کلی، با حجم کم مغز مرتبط است. حجم کم مغز به نوبه خود با زوال عقل مرتبط است و ممکن است یک عامل موثر در ابتلا به بیماری آلزایمر نیز باشد.

کلسترول بالا

چربی احشایی می تواند توسط بدن به اسیدهای چرب آزاد تبدیل شود که به تولید LDL (کلسترول بد) و تری گلیسیرید منجر می شود. علاوه بر این، اسیدهای چرب آزاد، سطح HDL (کلسترول خوب) بدن را نیز کاهش می دهند. همانند رابطه چاقی شکمی با دژنراسیون شریانی، اثرات مربوط به کلسترول ناشی از چربی اضافی شکمی، یک عامل مهم برای ابتلا به بیماری قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی هستند. جایی که شما چربی را ذخیره می کنید، عمدتا توسط ژن های شما مشخص می شود. اما اگر چربی اضافی شکمی دارید، راههایی برای به حداقل رساندن ریسک تان وجود دارد. به گفته کارشناسان، ورزش بهترین راه برای خلاص شدن از شر چربی احشایی است و حتی از محدود کردن کالری نیز موثرتر است (اگر چه پایبندی به یک رژیم غذایی سالم همیشه ایده خوبی است). سعی کنید در اکثر روزهای هفته ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش کنید. با عزم و اراده محکم، شما قادر خواهید بود شکم تان را کوچک کنید و احتمال ابتلا ی تان به هریک از این مشکلات سلامتی درازمدت را کاهش دهید.

منبع: ۵ دلیلی که چربی شکمی اضافه، سلامت شما را به خطر می اندازد!



:: برچسب‌ها: چربی شکمی , اضافه وزن , کاهش وزن , لاغری , بدنسازی ,
:: بازدید از این مطلب : 260
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

انحراف چشم یا بیماری استرابیسم (Strabismus) یک اختلال نسبتاً شایع به‌خصوص در نوزادان و کودکان به شمار می‌رود. در این مقاله از سری مقالات اطلاعات بیماری ها در سایت سیب به تعریف این اختلال و راهکارها و روش‌های درمانی آن خواهیم پرداخت.

دوبینی و انحراف چشم

هر کدام از دو چشم انسان در حالت طبیعی قادر به حرکت در جهات مختلف افقی و عمودی هستند. نکتۀ جالب توجه آن است که، دو چشم برای نگاه‌کردن به یک نقطه از طریق مکانیسم‌های چشمی و مغزی با یکدیگر هماهنگ شده و به‌صورت هم‌زمان و هماهنگ به شیء موردنظر نگاه می‌کنند.

حال اگر این هماهنگی از بین برود درحالی‌که یک چشم بر روی هدف متمرکز شده و چشم دیگر به جهتی دیگر نگاه کند؛ این ناهمترازی ایجاد شده منجر به تشکیل‌نشدن یک تصویر واحد از شیء خواهد شد که به دوبینی و انحراف چشم معروف است.

باید به این موضوع توجه کافی داشت که، در شرایط مختلفی مانند خستگی روزانه و استرس‌های شغلی ممکن است فرد موقتاً دچار دوبینی یا اختلال دیداری شود که بعد از خوابیدن و استراحت چشم‌ها برطرف خواهد شد.

معروف‌ترین نوع این بیماری، دوبینی یا Diplopia نام دارد که می‌تواند علت‌های مختلفی مانند یک عیب انکساری نظیر آستیگماتیسم، قوز قرنیه یا آب‌مروارید داشته باشد یا هشداری برای وجود یک توده در چشم باشد. چندین بیماری درگیرکنندۀ عضلات، مانند میاستنی گراویس یا دیستروفی‌های ناتوان‌کنندۀ عضلانی، نیز خود را با دوبینی نشان می‌دهند.

انواع مختلف بیماری استرابیسم

عضلات مختلف چشم توسط 3 عصب مغزی (اعصاب شماره 3، 4 و6)، که هریک نام مخصوص خود را دارند، عصب‌دهی می‌شوند. فلج عصب 6 (عصب Abducens) اکثر اوقات اگر وجود داشته باشد، در افراد دیابتی یا مبتلابه فشارخون‌های کنترل‌نشده دیده می‌شود.

نوزادانی که در شرایط یک زایمان سخت یا ضربه به سر به دنیا آمده‌اند نیز ممکن است دچار فلج کامل یا نسبی عصب 6 و درنتیجه مبتلابه انحراف چشم شوند. راه درمان فلج عصب چشم در این اختلال ابتدا تزریق سم بوتولینوم به داخل عضلۀ چشمی و درصورت پاسخ ناکافی جراحی است.

جهت مشاهده انواع کالسکه سی پی CP کلیک کنید

این بیماری می‌تواند به‌دلیل مشکلات ساختاری عدسی یا کرۀ چشم و مشکلات مربوط به عملکرد بینایی اجزای آن باشد. «ازوتروپی غیرتطابقی» نوعی از یک انحراف غیرفلجی است که در شیرخواران زیر 6 ماه دیده شده و زمینۀ خانوادگی دارد.

در این اختلال چشم به سمت داخل منحرف شده است و با دوربینی خفیف در سنین نوزادی همراه است. در «ازوتروپی تطابقی» کودک دچار دوربینی شدید است به‌گونه‌ای که درمان اصلی آن تجویز عینک برای رفع عیب انکساری زمینه‌ای است.

علل استرابیسم

انحراف چشم در موارد متعددی مادرزادی است که معمولاً علتی برای آن یافت نمی‌شود. دوبینی و استرابیسم در کودکی شایع‌تر هستند اما در هر سنی ممکن است بروز پیدا کنند.

عفونت‌ها، تصادفات و ضربه به چشم و جمجمه، بیماری‌های سیستمیک درگیرکنندۀ اعصاب و عضلات، سکتۀ مغزی، بیماری‌های عروقی و پاره‌ای از علل دیگر می‌توانند موجب استرابیسم شوند.

دوبینی ناگهانی در یک فرد باید بسیار جدی تلقی شود؛ چراکه می‌تواند علامتی از یک سکتۀ مغزی و فلج عصب مربوط به عضلات چشم باشد که خود را با دوبینی نشان داده است.

علائم انحراف چشم

اینکه چه علائم چشمی بیمار را آزار دهد بستگی به نوع و درجۀ انحراف چشم دارد که چشم‌پزشک تشخیص می‌دهد. ولی درمجموع علائمی که در یک استرابیسم شاهد آن هستیم شامل موارد زیر است:

  • درد عمقی چشم: بیشتر در مواقع مطالعه و در زمان انجام کارهای ظریف.
  • دوبینی متناوب: که با خستگی چشم‌ها تشدید می‌شود؛ به‌ویژه در هنگام رانندگی در شب یا مطالعه در نور کم.
  • سردرد و تاری دید: که از شکایت‌های شایع بیماران با انحراف چشم هستند.

راه‌های تشخیص استرابیسم

در بسیاری از مواقع با نگاه‌کردن به چشم‌های کودک متوجه ناهمترازی مردمک‌های دو چشم می‌شویم. مردمک می‌تواند به سمت خارج، داخل، بالا یا پایین قرار گرفته باشد. این نوع از انحراف چشم، به انحراف چشم آشکار یا تروپیا (tropia) معروف است.

انحراف پنهان یا فوریا (phoria) گونه‌ای دیگر از انحراف چشم است که درصورت تشخیص‌ندادن عوارض زیادی برای کودک در آینده خواهد داشت. الزاماً تشخیص استرابیسم با چشم‌پزشک است و معاینات مخصوص برای کودک باید انجام شود.

جهت مشاهده انواع اتوسکوپ کلیک کنید

درمان

درمان انحراف چشم در نوزاد یا کودک کم‌سن‌وسال به جهت پیشگیری از بروز تنبلی چشم (Amblyopia) بسیار مهم است.

در آخر باید گفت که درمان انحراف چشم باید دراسرع‌وقت و زیر نظر چشم‌پزشک با پیگیری‌های دوره‌ای انجام شود؛ چراکه کودک را در آینده مستعد تنبلی چشم و کاهش شدید دید خواهد کرد.

درمان تنبلی چشم باید در سنین پایین انجام شود و درمان بعد از 10 سالگی تأثیر چندانی بر بهبود دید نخواهد داشت. در موارد خفیف، معمولاً توصیه می‌شود هر روز 1 تا 3 ساعت و برای موارد شدید 3 تا 6 ساعت چشم سالم با یک پارچه یا پد چشمی پوشانده شود.

درمان انحراف چشم پنهان و آشکار

درمان انحراف چشم پنهان و آشکار ممکن است شامل عینک، لنز، تمرینات بینایی یا جراحی باشد. لنزهای منشوری از یک طرف ضخیم‌تر از طرف دیگر هستند و نور ورودی به چشم را تغییر می‌دهند تا چرخش چشم برای دیدن اشیا کاهش یابد.

چشم‌پزشک ممکن است یک برنامه از فعالیت‌های بینایی را برای بهبود هماهنگی چشم و تمرکز چشم تجویز کند. در این فعالیت‌ها چشم و مغز آموزش می‌بینند تا به‌طور مؤثرتری با هم هماهنگ باشند. این تمرینات موجب بهبود مشکلات حرکتِ چشم و تمرکز چشم بر یک نقطه می‌شوند.

درصورتی‌که نیاز باشد، ممکن است پزشک توصیه به عمل جراحی کند. در طی این عمل، طول یا موقعیت عضلات اطراف چشم تغییر داده می‌شود تا چشم در جای خود و سالم به نظر برسد. افرادی که این عمل برای آن‌ها انجام می‌شود برای جلوگیری از ناهماهنگی مجددِ چشم‌ها نیاز به انجام‌دادن تمرینات بینایی نیز خواهند داشت.

پیشگیری از استرابیسم

استرابیسم پیشگیری‌ناپذیر است. اگر به‌موقع تشخیص داده شود می‌توان از عوارض و مشکلاتی که ایجاد می‌کند پیشگیری کرد. بنابراین، کودکان حداقل باید دو بار ازنظر استرابیسم غربالگری شوند. یک‌بار قبل از 6 ماهگی و یک بار بین 3 تا 5 سالگی.

چنانچه سؤالی دربارۀ بیماری انحراف چشم یا استرابیسم دارید، اینجا بپرسید تا پزشکان مجلۀ سیب به شما پاسخ دهند.

جهت مشاهده انواع الکتروسرجی کلیک کنید

پرسش‌وپاسخ

  • بیماری استرابیسم چیست؟ استرابیسم وضعیتی است که فرد مبتلا‌به آن نمی‌تواند برای دید صحیح حرکات هماهنگ چشم داشته باشد. این بیماری موجب تاری دید، دوبینی و مشکلات دیگر چشمی می‌شود.
  • راه درمان فلج عصب چشم چیست؟ فلج عصب چشم یکی از علت‌های استرابیسم است. درصورتی‌که، عصب چشم فلج شود نمی‌توان خود عصب را درمان کرد؛ اما، می‌توان با عمل جراحی و یک سری تمرینات بینایی استرابیسم را اصلاح کرد.
  • غربالگری کودکان ازنظر استرابیسم باید چه زمانی انجام شود؟ برای جلوگیری از ایجاد عوارض ناشی از استرابیسم باید دو بار، قبل از 6 ماهگی و بین 3 تا 5 سالگی، کودکان ازنظر استرابیسم غربالگری شوند و درصورت نیاز به چشم‌پزشک ارجاع داده شوند.

منبع: همه چیز از تشخیص انحراف چشم تا درمان آن



:: برچسب‌ها: درمان , انحراف , تشخیص , انحراف درمان , فلج عصب , بیماری چشم ,
:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 5 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

وکیل جرایم سایبری یک وکیل متخصص و باتجربه در زمینه جرم های مربوط به فضای مجازی است. او به شیوه ملموسی با چنین جرم هایی آشنا بوده و از نحوه وقوع آن ها آگاه می باشد. همچنین دارای تحصیلات عالیه و آکادمیک در زمینه وکالت است. علاوه بر آن وکیل مربوطه به شکل فوق العاده ای از چگونگی طرح دعوا و پروسه قانونی این نوع جرایم مطلع و آگاه می باشد. در واقع بهترین وکیل در زمینه جرایم اینترنتی شخصی است که راه های عملی دادگاه را بشناسد. همچنین قادر به ارائه نظر و دیدگاهی حقوقی در زمینه پرونده مربوطه باشد.

جرایم سایبری کدم‌اند و دلایل بروز آن ها

بنا به گفته وکیل جرایم سایبری این جرم ها جزء جدیدترین قانون شکنی هایی هستند که طی یک دهه گذشته به شدت رواج پیدا کرده اند. قانون شکنی هایی که در فضای مجازی انجام می شوند و به نوعی جان و مال، ناموس و امنیت و ابروی افراد را تهدید می کنند جرایم سایبری نامیده می شوند. همچنین در دسترس بودن گسترده اینترنت و تلفن های هوشمند مهم ترین دلایل بروز این جرم ها هستند.

وکیل جرایم سایبری به چه نوع پرونده هایی رسیدگی می کند؟

به طور کلی یک وکیل جرایم سایبری در انواع دعواها و پرونده هایی که به نوعی با جرم های فضای مجازی یا رایانه ای و همچنین کلاهبرداری اینترنتی در ارتباط باشند دخالت می کند. برخی از پرونده هایی که توسط این نوع وکیل مورد بررسی قرار می گیرند عبارت‌اند از:

●  دعواهای مربوط به سرقت اطلاعات.

● پرونده های مرتبط با کلاهبرداری هایی که در بستر اینترنت انجام می شوند.

● پرونده های مربوط به شکایت به دلیل اخاذی از طریق فضای مجازی.

● دعواهای مرتبط با نادیده گرفتن حقوق مؤلفین.

● پرونده های مربوط به تهدید در فضای مجازی.

● پرونده های مربوط به طرح شکایت در خصوص ایجاد ترس و ارعاب شهروندان در فضای مجازی.

● شکایات مربوط به آزار و اذیت روانی از طریق فضای مجازی.

● شکایاتی در خصوص توهین به شخص یا اشخاص و یا دسته یا گروهی خاص از جامعه.

● پرونده های مربوط به شکایت به دلیل افترا و بهتان.

● پرونده های مرتبط با توهین و نشر اکاذیب.

● شکایت از شخص یا اشخاص در زمینه بازی با آبروی افراد.

نکته: باید توجه نمود که جرم های رایانه ای زمانی جرم تلقی می شوند که به نوعی در تضاد با مشی‌های عرفی و فرهنگی جامعه‌ باشند. همچنین افراد مرتکب، قانون اساسی کشور را به طرز محسوس و محرز زیر پا گذاشته باشند.

ویژگی های وکیل جرایم سایبری

به دلیل وجود حساسیت در پرونده های مربوط به جرایم اینترنتی یک وکیل جرایم سایبری باید دارای ویژگی ها و مشخصه های بارزی باشد. برخی از این ویژگی ها عبارت‌اند از:

●       نسبت به مسائل حقوقی و قوانین مرتبط کاملاً مطلع و آگاه باشد.

●       دارای اطلاعات کافی درباره انواع جرایم اینترنتی و فضای مجازی باشد.

●       با فرایند طرح دادخواست و شکایت و همچنین ارائه آن به مراجع قضایی آشنایی داشته باشد.

●       وقت شناس باشد و در زمان مقرر در دادگاه حاضر شود.

●       شجاعت و نترس باشد و از تهدیدات احتمالی از سوی طرف مقابل پرونده واهمه نداشته باشد.

● از احساس مسئولیت بالایی برخوردار باشد و خود را در مقابل موکلش مسئول بداند.

●       صبور باشد و از انجام اعمال غیر ضروری و نامناسب بپرهیزد.

● از وجدان کاری بالایی برخوردار باشد.

شرایط موفقیت وکیل جرایم رایانه ای

وکیل جرایم سایبری زمانی موفق خواهد شد که بتواند در خصوص جرائم سایبری فعالیت مناسب و گسترده ای داشته باشد. همچنین آگاهی کافی از روش های ارتکاب چنین جرائمی داشته باشد و با انواع ترفندهای مجرمان برای فرار از دست قانون آشنا باشد. به طور کلی چنین وکیلی زمانی در کار خود موفق خواهد بود که بر تمام جوانب و زوایای پرونده مسلط باشد و بتواند در فرصت مناسب بهترین عملکرد را از خود نشان دهد.

دلیل ضرورت مراجعه به وکیل جرایم سایبری

دلیل اهمیت و ضرورت استفاده از وکیل جرایم سایبری بسیار ساده و روشن است. در یک کلام می توان چنین گفت که به دلیل استفاده روزافزون از اینترنت و بسترهای متنوع آن شاهد بروز تخلفات مختلفی در این فضا هستیم. بنابراین ممکن است به عنوان یک کاربر و یا فعال در این فضا درگیر جرائم و افراد مجرم شویم. به همین جهت امنیت جانی و مالی خود را از دست بدهیم و قادر به محافظت و دفاع از خود نباشیم. علاوه بر آن با راه های قانونی جهت طرح شکایت در زمینه احقاق حق خود آشنایی نداشته باشیم. در اینجا است که لزوم مراجعه به چنین وکیلی احساس می شود.

همچنین بدون وکیل جرایم سایبری قطعاً درصد موفقیتمان در مراجع قضایی بسیار پایین خواهد بود. لازم است این نکته را در نظر داشت که در صورت عدم اثبات جرم، دعوای ما از لحاظ قانونی افترا تلقی می شود. در این صورت نه تنها به حقوق خود دست پیدا نمی کنیم بلکه عواقب بسیار خطرناکی گریبان گیرمان خواهند شد.

بهترین نوع دفاع به وسیله وکیل متخصص جرایم رایانه ای

مناسب ترین و ایده آل ترین نوع دفاع از سوی وکیل جرایم سایبری تعیین استراتژی دعوا است. به این معنی که دفاع از موکل را به نحوی انجام دهد که در نهایت به احقاق حق او منجر شود. برای این منظور لازم است تمام آن چیزی که به عنوان مدرک و ادله جمع آوری کرده است را در زمان مناسب تسلیم مقام قضایی کند. لازم به ذکر است که وکیل باید دادخواست تنظیم شده را به صورت کتبی تسلیم مراجع قضایی کند. همچنین تمام شواهد و قرائن را ضمیمه آن کند تا روند رسیدگی به پرونده در کانال قانونی قرار بگیرد.

سخن پایانی

جرائمی که در فضای مجازی و اینترنتی رخ می دهند بسیار وسیع و متنوع هستند. بنابراین لازم است یک وکیل جرایم سایبری تمامی آن ها را بشناسد و در این باره چند قدمی جلوتر از مجرمین باشد. بنابراین در صورت نیاز به داشتن چنین وکیلی بهتر است از سابقه و تجربه و دانش او در این زمینه اطمینان حاصل کنید. در این صورت می توان با خیالی آسوده وکالت خود را به او سپرد و نسبت به دریافت حقوق خود امیدوار بود.

منبع : همه چیز درباره وکیل جرایم سایبری



:: برچسب‌ها: جرایم سایبری , فضای مجازی , مشاوره حقوقی , موسسه حقوقی , وکیل سایبری ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

وکیل دعاوی بانکی کسی است که از آگاهی و علم کافی درباره مسائل حقوقی مربوط به بانک و اشخاص حقیقی یا حقوقی برخوردار است. همچنین او یک وکیل پایه یک دادگستری است که مدت ها وقت خود را صرف رسیدگی به پرونده های بانکی کرده است. بنابراین از تجربه و دانش کافی در این خصوص برخوردار است.

موارد مهم در خصوص انتخاب وکیل دعاوی بانکی

برای انتخاب وکیل دعاوی بانکی لازم است موارد و نکات بسیار مهمی را مد نظر قرار داد. وکیلی که به عنوان یک وکیل پایه یک دادگستری طرح دعوا می کند باید دارای پروانه وکالت باشد. در غیر این صورت هر گونه اقدام او غیر قانونی بوده و راه به جایی نخواهد برد. دومین مورد مهم داشتن سابقه کاری و تجربه کافی درخصوص دعاوی بانکی است. نکته دیگری که باید پیش از انتخاب چنین وکیلی آن را مد نظر قرار داد تحقیق درباره عملکرد او از موکلین پیشین است. زیرا میزان رضایت موکلینی که وکالت خود را به وکیل مربوطه واگذار کرده اند می تواند ملاک ایده الی برای سنجش عملکرد او باشد.

وظایف وکیل دعاوی بانکی

وکیل دعاوی بانکی که وکالت اشخاص حقیقی و حقوقی را می پذیرد وظایفی بر عهده دارد که باید در انجام آن ها کوشا باشد. اولین و مهم ترین وظیفه چنین وکیلی طرح یک دعوای کامل و کاربردی است. در مرحله بعد او موظف است در جلسات محاکمه حقوقی و همچنین در مراکز انتظامی در کنار موکل خود باشد. همچنین از حقوق او دفاع کند. وکیلی که در خصوص دعاوی بانکی فعالیت می کند باید در همه دعواهایی که افراد حقیقی یا حقوقی علیه بانک طرح می‌کنند هم در دادسرا و هم در جلسات محاکمه قضایی دفاعیه ای بی نقص برای دفاع از حق موکل خود ارائه دهد. لازم به ذکر است که حضور او و ارائه دفاعیه باید در چهارچوب قانون باشد. به عبارتی در حدی که قانون به او اجازه داده است عمل کند.

بر همین اساس می توان وظایف وکیل دعاوی بانکی را به شرح ذیل اعلام کرد:

●       جمع آوری شواهد و قرائن در خصوص دعوای مطرح شده و بهره گیری از اطلاعات موجود.

●       تنظیم قراردادهای بانکی ما بین موکل خود و بانک مربوطه.

●       به انجام رساندن تمامی امور حقوقی که مربوط به مناقصه ها و مزایده ها می شوند.

● طرح دعوا علیه بانک ها و رسیدگی به دعاوی مربوط به افرادی که بدهکار بانک هستند.

●       رسیدگی به دعاوی اسنادی و دعاوی مربوط به ضمانت نامه ها.

بر اساس قوانین کشور ایران وکیلی که تمامی فرایند رسیدگی به پرونده را بر عهده دارد می تواند در جلسات محاکمه حضور پیدا نکند. در واقع حضور او لزومی ندارد زیرا او بر اساس مدارک و شواهد تمامی دفاعیه خود را به صورت کتبی تسلیم دادگاه کرده است.

اهمیت و لزوم مشاوره با وکیل دعاوی بانکی پیش از عقد قرارداد

با توجه به رواج استفاده از تسهیلات بانکی از طرف افراد حقیقی و حقوقی مراجعه به وکیل دعاوی بانکی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا افراد جهت دادن تضمین به بانک برای بازپرداخت این تسهیلات اقدام به گرو گذاشتن املاک و دارایی های خود می کنند. از طرفی بانک‌ها هم شرایط فراوان و متعددی را به صورت یک طرفه بر عهده متقاضیان می گذارند. همچنین انواع ضمانت های اجرایی را برای این افراد تعیین می کند. حال در صورت خودداری متقاضی از بازپرداخت تسهیلات یا تأخیر در پرداخت اقساط آن ها بانک جریمه های مشخص و البته سنگینی را برای افراد در نظر می گیرد.

در چنین حالتی است که اهمیت انجام مشاوره با وکیل دعاوی بانکی نمایان می شود و افراد را بر آن می دارد تا به چنین وکیلی مراجعه کنند. بنابراین بهتر است پیش از عقد هر گونه قرارداد بانکی به این نوع وکیل مراجعه کرد. با انجام مشاوره قبل از عقد قرارداد با بانک باعث می شود تا افراد با آگاهی بیشتر از تعهداتی که بانک بر عهده آن ها می گذارد مطلع شوند. در این صورت پیش از هر اقدامی شرایط خود را در نظر گرفته و در صورت قبول و امضای قرارداد با بانک در آینده با مشکلات و موانع جدی روبه‌رو نمی شوند.

مشاوره با وکیل بعد از عقد قرارداد

انجام مشاوره با وکیل دعاوی بانکی بعد از انعقاد قرارداد با بانک همانند مشاوره پیش از آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. لازم به توضیح است که مشاوره بعد از عقد قرارداد با بانک اغلب مربوط به طرح و رسیدگی و پیگیری دعوا است. با این حال بعد از بستن قرارداد و پیش از وقوع هر نوع اختلافی می توان با انجام مشاوره حقوقی مداوم از ملزومات حقوقی و تخفیفات احتمالی آگاه شد. درنتیجه در صورت بروز هر مشکلی می توان بهترین و مناسب ترین اقدام را برای رفع آن انجام داد.

ویژگی های وکیل متخصص در امور بانکی

پیش از هر چیز باید دانست که یک وکیل دعاوی بانکی می تواند هم وکالت بانک و هم وکالت افراد حقیقی و حقوقی که علیه بانک طرح دعوا کرده اند را بر عهده بگیرد. بنابراین باید دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد بسیاری باشد. از جمله مهمترین ویژگی های چنین وکیلی داشتن دانش و اطلاعات جامع و کامل در خصوص آئین نامه ها و قوانین بانکی است. علاوه بر آن دانش و آگاهی او باید کاملاً به روز باشد و از سیاست های بانک مرکزی مطلع باشد. همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که مراوده بانک و افراد به وسیله تنظیم قراردادها است لازم است وکیل تسلط کاملی بر نحوه تنظیم و مفاد و مقتضیات این قراردادها داشته باشد.

میزان هزینه وکیل بانکی

دستمزد یا حق‌الوکاله وکیل دعاوی بانکی بر اساس فاکتورهای متعددی تعیین و محاسبه می شود. مدت زمان لازم برای رسیدگی و به نتیجه رساندن پرونده، میزان تخصص وکیل، نوع پرونده، سختی و پیچیدگی پرونده از جمله این فاکتورها هستند. البته نباید فراموش کرد که تعرفه دستمزد وکلا معمولاً در زمان رسیدگی به پرونده مشخص می شود.

مزایای مراجعه به وکیل متخصص دعاوی بانکی

به طور حتم مراجعه به وکیل دعاوی بانکی و استفاده از دانش و آگاهی او دارای مزایای بسیاری است. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

● طرح یک دعوای کامل.

●       استفاده از قوانین و تبصره ها و مفاد قانونی مرتبط در جهت موفقیت در دعوا.

●       بالا بردن میزان موفقیت خود در محاکمه قضایی.

●       تسریع در روند پیشبرد پرونده.

کلام پایانی:

وکیل دعاوی بانکی در هر شرایط و موقعیتی می تواند خدمات ارزنده و قابل توجهی به افراد ارائه دهد. با این حال بهتر است پیش از هر گونه اقدامی در جهت بستن قرارداد با بانک به چنین وکیلی مراجعه کرد تا از بروز مشکلات و مناقشات جدی خودداری کرد.

 

منبع : وکیل دعاوی بانکی کیست و چه وظایفی دارد؟



:: برچسب‌ها: وکیل بانکی , وکیل پایه یکی دادگستری , دعاوی بانکی , مشاوره با وکیل دعاوی بانکی , مشاوره حقوقی ,
:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


فتق دیسک بین مهره ای عارضه ای است که برای ستون فقرات افراد اتفاق می افتد

فتق دیسک درون مهره ای (Intervertebral Disc Herniation)

اصطلاحاتی که برای این نوع عارضه استفاده می شوند معمولاً شامل فتق دیسک،جابجایی، برجستگی و سرخوردگی دیسک می باشد. ستون فقرات متشکل از مهره ها است و دیسک ها در درون مهره ها قرار دارند. در واقع دیسک همانند صفحه ای میان دو مهره در ستون فقرات است و فشارهایی که به ستون فقرات وارد می شوند را دریافت می کند.

خود ستون فقرات شامل سه قسمت مهره های گردن، قفسه سینه و مهره های کمر می باشد. می توان گفت دیسک مانند کمک فنری است که مانع وارد شدن ضربات به کمر می شود.

شکل اصلی دیسک یک فرد عادی به صورت کروی است اما زمانی که میان مهره ها در فشار قرار می گیرند شکل کروی خود را ازدست داده و به شکل تخم مرغی در می آیند.هر دیسک دارای دو بخش است:

1. بخش مرکزی یا نوکلئوس پالپوزوس: این بخش حالتی نرم و انعطاف پذیر دارد و مقدار آب موجود در آن نسبت به الیاف کلاژن بیشتر است.

هسته دیسک ها در طول روز و بر حسب فشار وارده مقداری از آب موجود را از دست می دهند و به طور میانگین از صبح تا عصر، حدود 2سانتی متر کوتاه تر می شوند اما با استراحت کافی دوباره به حالت قبل باز می گردند.

2. بخش محیطی یا حلقه فیبری: بخش محیطی همان طور که از نامش پیدا است، هسته ی دیسک را احاطه کرده و با جنس غضروفی رشته ای تا حد امکان مانع رسیدن فشار به بخش مرکزی می شود. پس بخش محیطی به نوعی حافظ قسمت مرکزی است.

خاصیت ارتجاعی دیسک به کافی بودن مقدار آب موجود در هسته مرکزی و سالم بودن حلقه لیفی بستگی دارد که در فردی به فرد دیگر متفاوت است.

علل ضعیف شدن دیسک

برداشتن غیر اصولی اجسام سنگین، یکی از عوامل ایجاد فتق دیسک بین مهره ای است.

علت کلی ایجاد فتق دیسک بین مهره ای نتیجه ی سایش تدریجی و افزایش سن در افراد است. هر چه سن شما بالاتر می رود، آب های موجود در دیسک های نخاعی نیز کمتر می شوند که موجب پارگی یا سوراخ شدن آن ها می شود.

در ادامه دیگر عوامل اییجاد فتق دیسک بین مهره ای را آورده ایم:

• ژنتیک

جهت مشاهده انواع تخت ژنیکولوژی کلیک کنید

• فشار های ناگهانی

• استعمال دخانیات

• بلند کردن نادرست اجسام

• داشتن وزن بدنی بیش از حد معمول

• داشتن مشاغل فیزیکی و فعالیت هایی از قبیل برداشتن اجسام به طور مداوم، هل دادن و...

برداشتن اصولی اجسام خطر اییجاد عارضه هایی مانند فتق دیسک بین مهره ای را کم میکند

رشد مهره های کمر

بر اساس یافته های علم تجربی، بیرون بودن دیسک درون مهره ها منجر به کمر درد در افراد می شود اما گاهی دیده شده که شکل مهره های کمر بعضی از افراد به مهره های شامپانزه و اورانگوتان شباهت دارد و در روند تکامل و رشد، مهره های این افراد برای راه رفتن بر روی دو پا منطبق شده است.

یکی از توضیحاتی که ارائه شده این است  که در دوره بالغ شدن از موجودی چهار دست و پا به موجودی دو پا فشار بر روی ستون مهره ها بیشتر شده است و به همین دلیل افرادی با ایین نوع ستون فقرات به طور رفته رفته به فتق دیسک بین مهره ای دچار می شوند.

جهت مشاهده انواع دستگاه آندوسکوپی کلیک کنید

علائم فتق دیسک بین مهره ای مزمن

1. احساس درد در ناحیه بازو یا پا

2. بی حسی یا ضعف و سوزش در قسمت کمر

3. مشکلاتی در ایستادن و نحوه راه رفتن

4. اختلال در دفع ادرار و مدفوع

5. کاهش حس سطحی و عمقی در پوست

6. کاهش قدرت عضلات و آتروفی عضلانی: این ضعف مربوط به ریشه عصبی است که گرفتار فشار دیسک شده است. به طور مثال افرادی که دیسک کمر دارند توانایی بالا اوردن مچ پا و انگشت شست پا را ندارند.

محل فتق دیسک ببین مهره ای

در اکثریت مواقع دیسک در بین مهره 4و5 کمری(L4-L5) یا میان 5 کمری و اول خارجی(L5-S1) رخ می دهند. فتق معمولاً در قسمت کناری یا خارجی رباط حلقوی،که بسیار ضعیف و نازک است اتفاق می افتد.

جهت مشاهده انواع دستگاه سونوگرافی کلیک کنید

کمری

علائم دیسک کمر شامل احساس درد در ناحیه ران و سرین تا انتهای انگشتان است و به طور کلی در مسیر عصب سیاتیک گسترش می یابد. اگر عصب های خارجی گرفتار شده باشند ممکن است علائم بی اختیاری در ادرار و مدفوع در فرد بروز یابد.

گردنی

علائم دیسک گردن، احساس درد در ناحیه شانه، کتف است و گاهی نیز درد در انتهای انگشتان پخش می شود.

نحوه تشخیص فتق دیسک بین مهره ای

روش تشخیص فتق دیسک با انجام معاینات بالینی و غیر بالینی است. در ادامه این روش ها را توضیح می دهیم:

1. ام آر آی: با استفاده از این روش ریشه های عصبی و نخاع و بافت های اطراف آن به طور واضح نشان داده خواهد شد و تغییرات ایجاد شده را ثبت می شود.ام آر ای یکی از بهترین امکانات تشخیصی برای فتق دیسک است. در این روش با استفاده از امواج مغناطیسی تصاویر را ثبت می کنند.

2. رادیو گرافی: این روش با پرتونگاری ساده، کمک شایانی در تشخیص این عارضه نمی کند اما برای رد کردن تشخیص بیماری و در برخی از موارد مشکوک استفاده می شود.

جهت مشاهده انواع الکتروشوک کلیک کنید

3. سی تی اسکن یا مقطع نگاری کامپیوتری: در بررسی قطر نخاع و ضایعه مورد استفاده قرار می گیرد.

4. میلوگرافی: در این روش ماده ی رنگی مخصوصی را در محوطه مغزی-نخاعی تزریق می کنند و با پرتونگاری همزمان، موجب واضح شدن ریشه های عصبی و فتق دیسک می شوند.از معایب میلوگرافی می توان به این نکته اشاره کرد که با اضافه شدن مایع تزریقی به ناحیه دیسک، احساس درد آن بیشتر می شود.

5. آزمایش انتشار عصب: این آزمایش با بررسی الکترومیوگرافی عضلات  و توانایی انتشار عصب، برای تشخیص فتق دیسک کمک شایانی می کند.

داروهای فتق دیسک

اگر درد ایجاد شده خفیف باشد،پزشک به شما داروهای ایبوپروفن و ناپروکسن که ضدالتهاب هستند را تجویز می کند. اما اگر درد شما با داروهای قید شده بهبود نیافت، پزشک مربوطه برای زمان محدودی دارو های کدئین و ترکیب اکسیدکتون و استامینوفن را تجویز می کند.

این دارو ها عوارض های جانبی از قبیل آرامش، سردرگمی، یبوست و تهوع را در پی دارند.

اگر اسپاسم عضلانی داشته باشید، احتمال دارد شل کننده های عضلانی برایتان تجویز شود که سرگیجه از عوارض نادر آن ها است.

برای کاهش تورم و التهاب نیز گاهی تزریق کورتیزون کمک دهنده است.

درمان فتق دیسک بین مهره ای چگونه انجام می شود؟

اگر شما جزو کسانی هستید که دچار این عارضه شده اید و از عمل های جراحی واهمه دارید؛ باید به شما بگوییم که جای نگرانی نیست. هرچقدر سریع تر برای درمان اقدام کنید بهتر است.

در حقیقت اگر شدت علائم دیسک زیاد باشد؛ در مرحله اول پزشک مربوطه به شما درمان از طریق فیزیوتراپی و استفاده از وسایل طبی را پیشنهاد می کند. طول این درمان معمولاً 3 الی 6  ماه است و روازنه به مدت 30 دقیقه صورت می گیرد.

نکته حائز اهمیت درزمینهٔ درمان غیر جراحی این است که اگر علائم اورژانسی از قبیل اختلال حسی و حرکتی پیش رونده و بی اختیاری ادرار و مدفوع در فرد بروز پیدا کرد، بیمار باید ظرف 48 ساعت عمل شود.

تمرینات فیزیوتراپی که دکتر به شما ارائه می دهد برای حفظ انعطاف پذیری عضلات شما است.

بهتر است تمرینات هوازی از قبیل دوچرخه سواری و پیاده روی را در برنامه روزانه تان قرار دهید.

پیاده روی به حفظ انعطاف عضلات بیمار کمک می کند.

جهت مشاهده انواع ایرموتور گلدنت کلیک کنید

درمان فتق دیسک بین مهره ای گردن

• استفاده از گردن بند طبی

• فیزیوتراپی

• تزریق کورتیکواستروئید

• دارو

انواع درمان جراحی فتق دیسک بین مهره ای

در حقیقت اگر پزشک شما تشخیص دهد که علائم فشار بر روی نخاع یا دم اسب قرار دارد یا در مواردی متوجه شود که شما در آستانه فلج شدن قرار گرفته اید، در اسرع وقت شما را عمل می کند.

وظیفه ی شما (که دچار این عارضه اید)این است که زمانی که با تغییراتی از جمله تغییر در روده و مثانه، احساس فلج شدن و به طور کلی اختلال در پایین تنه مواجه شدید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

به طور کلی دو نوع جراحی برای درمان دیسک فتق وجود دارد:

جهت مشاهده انواع تخت CPR کلیک کنید

1. جراحی باز

از نظر پزشکان روشی که بازدهی خوبی داشته باشد جراحی از نوع باز است. در طی این عمل، دیسک خراب شده تراشیده و برداشته می شود و در مواردی مهره بالا و پایین را به هم جوش می دهند، جوش دادن مهره ها توسط پلاتین و پیچ و مهره انجام می شود.

2. جراحی شکاف پوستی

این جراحی به دو روش آندوسکوپی و لیزری از طریق یک برش کوچک پوستی انجام می شود.

جراحی فتق دیسک بین مهره ای با استفاده از جراحی شکاف پوستی

بر اساس یافته ها و گزارش های سازمان بهداشت جهانی، ماساژهای سنگین و رگ برداری در فتق دیسک مهره ای نه تنها این عارضه را درمان نکرده بلکه منجر به عوارض شدیدتری شده است.

جراحی فتق دیسک میان مهره های گردن

جهت مشاهده انواع انکوباتور آزمایشگاهی کلیک کنید

1. فیوژن مهره ها: اصطلاح فیوژن به معنی جوش دادن است. در این نوع جراحی ابتدا دیسک بین مهره ای خارج و یک قطعه استخوان دیگر به جای آن گذاشته می شود تا از این طریق دو مهره ی مجاور به هم جوش بخورند.

در این عمل، مهره ها از هم فاصله می گیرند و همین ایجاد فاصله مانع وارد شدن فشار به عصب می شود.

2. فورامینوتومی: در روش مذکور، به سوراخی که ریشه عصبی از آن خارج می شود فورامن می گویند.به علت تنگی این سوراخ فشاری را بر آن متحمل می کنند تا گشادتر شود و عصب بهتر آزاد شود.

3. دیسککتومی: در دیسککتومی مهره ای که به ریشه عصبی فشار می آورد را خارج می کنند؛ که معمولاً با فیوژن مهره ها انجام می شود.

فتق دیسک بین مهره ای در موردی در مهره های گردن نیز رخ می دهد

رنج سنی فتق دیسک بین مهره ای

فتق دیسک در مهره های کمر در اغلب موارد بین سنین 30 الی 50 سال رخ می دهد و فتق دیسک بین مهره ای گردن در رنج سنی بالاتر یعنی در سنین 40 ای 60 سالگی اتفاق می افتد.

منبع: علل، علایم و درمان فتق دیسک بین مهره ای



:: برچسب‌ها: فتق دیسک بین , دیسک بین مهره‌ای , ضایعه نخاعی , دیسک کمر , ستون فقرات ,
:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


اسهال، روش و ترفند بدن برایی خلاصی از شر باکتری‌های بد و مضر است و اکثر افراد نیز چندین بار در طول عمر خود به بیماری اسهال مبتلا می‌شوند. با چند روش ذکرشده در ادامه می‌توان این فرایند را کوتاه‌تر کرد.

موارد شدید اسهال از عوامل مختلفی همچون آنفلوآنزا، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، مسمومیت غذایی، عفونت ویروسی، مصرف آب آلوده، برخی انواع جراحی‌ها و برخی از بیماری‌های دستگاه گوارشی ناشی می‌شود.

بیماری اسهال به طور معمول به دو نوع حاد و مزمن طبقه‌بندی می‌شود. نوع حاد این بیماری معمولا پس از چند روز، برطرف می‌شود اما نوع مزمن آن بیش از ۱۴ روز طول می‌کشد و در اثر بیماری‌ها و مشکلات جدی‌تری بروز می‌کند و نیاز است تا به شکل جدی درمان شود.

اسهال در کودکان بیشتر دیده می‌شود که معمولا عفونت ویروسی دلیل آن است. همچنین اسهال می‌تواند از مسافرت به مناطق غیربهداشتی هم ناشی شود. کودکان، زنان باردار و افراد مسن مبتلا به اسهال ضرورت دارد مراقبت بیشتری از خود داشته باشند چرا که این بیماری می‌تواند برای کودکان و افراد مسن کشنده باشد.

به نقل از هلث لاین، راهکارهای مختلفی برای تسکین و بهبود این بیماری وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

۱- مصرف دارو:

می‌توان برخی انواع دارو‌ها را با نظارت پزشک برای درمان اسهال مصرف کرد. داروهایی همچون «بیسموت ساب سالیسیلات» و «آتاپولگیت» به تسکین علائم اسهال کمک کرده هرچند عامل بوجود آورنده آن را درمان نمی‌کند. همچنین مصرف این دارو‌ها بدون تجویز پزشک برای مبتلایان به اسهال مزمن توصیه نمی‌شود.

۲- پرهیز از خوردن برخی غذا‌ها:

مراقبت در خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در مواقع ابتلا به اسهال حائز اهمیت است. فراموش نکنید که از دست رفتن آب بدن ناشی از اسهال برای کودکان و افراد مسن می‌تواند کشنده باشد و بنابراین مهم‌ترین نکته در موارد ابتلا به این بیماری، تامین آب بدن است. مصرف مواد الکلی، شیر و نوشیدنی‌های حاوی کافئین علائم این بیماری را تشدید می‌کند. همچنین لازم است از خوردن میوه‌ها و سبزیجاتی که موجب گاز معده می‌شود همچون کلم بروکلی، لوبیا، نخود سبز و ذرت خودداری شود.

۳- پروبیوتیک‌ها:

پروبیوتیک‌ها شیوه درمانی طبیعی برای اسهال به حساب می‌آیند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده‌ای هستند که در برخی مواد خوراکی مثل ماست وجود دارند. همچنین به شکل پودر یا قرص هم وجود دارند. آنتی بیوتیک‌ها اغلب باکتری‌های خوب را که در معده وجود دارد از بدن خارج می‌کنند و این امر می‌تواند عامل بروز اسهال شدید باشد.

۴- مخمر «ساکارومایسس بولاردی»:

جهت مشاهده انواع تجهیزات هتلینگ بیمارستانی کلیک کنید

«ساکارومایسس بولاردی» مخمری است که به منظور حفظ عملکرد معده عمل می‌کند. این مخمر اگرچه پروبیوتیک به حساب نمی‌آید اما مانند آن اثر می‌کند. ساکارومایسس بولاردی موثر‌ترین شیوه درمان برای اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک است. همچنین به روده کمک می‌کند تا با میکروب‌های بیماری‌زای اضافی مقابله و تضمین کند که مواد مغذی به درستی جذب شوند.

۵- طب سوزنی:

طب سوزنی معمولا اولین روش مورد نظر در درمان اسهال نیست اما پزشکان چینی از به کار بردن این روش در درمان اسهال حاد در کودکان نتایج مثبتی گرفته‌اند. همچنین استفاده همزمان طب سوزنی با مصرف دارو در تسکین علائم اسهال در افراد بزرگسال موثر خواهد بود.

۶- هومئوپاتی:

در صورتی که شیوه‌های درمانی دیگر موثر نباشد روش هومئوپاتی تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: ۶ راهکار مفید و موثر برای درمان سریع‌تر اسهال



:: برچسب‌ها: درمان , اسهال , آنتی بیوتیک , زنان باردار , طول عمر ,
:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


امگا ۶ یک اسید چرب ضروری است که برای سلامتی مطلوب لازم است اما نمی تواند به تنهایی توسط بدن تولید شود. اسیدهای چرب امگا ۶ مانند امگا ۳ اسیدهای چرب ضروری هستند که تنها از طریق غذا و مکمل به دست می ‌آیند. اسیدهای چرب امگا ۶ برای مغز بسیار مهم هستند و در رشد و تکامل نقش اساسی ایفا می ‌کنند.

با این وجود این اسید چرب غیر اشباع (PUFA) بیشتر از حفظ مغز در نظم خوب بدن موثر است. علاوه بر این، امگا ۶ رشد پوست و مو را تحریک می‌ کند، سلامت استخوان را حفظ می‌ کند، به تنظیم متابولیسم کمک می‌ کند، سیستم تولید مثل را سالم نگه می ‌دارد و این لیست همچنان ادامه دارد و فایده های بسیار دیگری هم دارد.

با این شرایط آیا اسیدهای چرب امگا ۶ برای شما مفیدند؟ این چیزی است که شما باید در مورد این اسید چرب ضروری و اینکه چگونه بر سلامتی شما تاثیر می ‌گذارد، بدانید. با ما همراه باشید تا به پاسخ تمام سوال هایتان برسید.

به کاهش درد عصب کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که استفاده از اسید گاما لینولینیک (GLA) – یک نوع اسید چرب امگا ۶ – ممکن است علائم درد عصب را در افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی در درازمدت کاهش دهد. نوروپاتی دیابتی نوعی آسیب عصبی است که می ‌تواند در نتیجه دیابت با کنترل ضعیف اتفاق بیفتد.

یک مطالعه در مجله “مراقبت دیابت” نشان داد که دریافت GLA به مدت یک سال به میزان قابل‌ توجهی در کاهش علایم نوروپاتی دیابتی در مقایسه با دارونما، موثرتر بود. گرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما این می ‌تواند اثرات گسترده‌ ای داشته باشد و ممکن است برای افرادی با شرایط مختلف با درد عصب، از جمله سرطان و HIV مفید باشد.

ممکن است آرتریت روماتوئید را درمان کند.

آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن التهابی است که با علایم ورم مفاصل مثل درد مفاصل، سفتی و ورم مفاصل مشخص می ‌شود. اگر چه درمان سنتی معمولا شامل استفاده از داروهای تجویزی و درمان فیزیکی است، انواع ویژه ‌ای از اسیدهای چرب امگا ۶ می توانند به کاهش علایم کمک کنند.

به طور خاص، “روغن پامچال شب” از دانه‌ های گیاهی بومی آمریکا به دست می آید و حاوی ۷ تا ۱۰ درصد GLA است. شواهد اولیه حاکی از آن است که روغن پامچال شب ممکن است درد، تورم و سفتی صبح را کاهش دهد. روند مشخص شدن تاثیرات ممکن است ۶ ماه طول بکشد، اما ممکن است در واقع روند پیشروی این بیماری را متوقف نکند، که به این معنی است که هنوز هم ممکن است آسیب‌ های مفصلی رخ دهد.

برای درمان آرتریت روماتوئید، بنیاد آرتروز دریافت روزانه ۵۴۰ میلی ‌گرم تا ۲.۸ گرم روغن پامچال شب در دوزهای تقسیم ‌شده را پیشنهاد می کند، اما توصیه می‌ شود قبل از استفاده از مکمل‌ ها ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

جهت مشاهده انواع آون پارافین کلیک کنید

می تواند به کاهش علایم اختلال بیش فعالی کم توجهی (ADHD) کمک کند

اختلال بیش فعالی کم‌ توجهی، که به ADHD نیز مشهور است، وضعیتی است که می‌ تواند هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت ‌تاثیر قرار دهد و می ‌تواند علائمی نظیر بی توجهی، بیش ‌فعالی، و نوسانات روحی را به دنبال داشته باشد.

یک مطالعه خارج از سوئد، بر درمان موضوعات با اختلال بیش ‌فعالی کم‌ توجهی (ADHD)با استفاده از مکمل امگا ۳ و امگا ۶ را بررسی کرد. این مطالعه شامل مجموعا شش ماه آزمایش با ۷۵ کودک و نوجوان بوده‌ است.

در حالی که اکثریت آن‌ ها به درمان امگا ۳ و امگا ۶ پاسخ ندادند، یک گروه از ۲۶ درصد با بیش از ۲۵ درصد کاهش علائم اختلال بیش ‌فعالی  کم ‌توجهی واکنش نشان دادند. پس از شش ماه، ۴۷ درصد بهبود در علائم را نشان دادند.

فشار خون را کاهش می دهد

فشار خون بالا یک وضعیت جدی است که می تواند نیروی خون را در مقابل دیواره های شریانی افزایش دهد، فشار اضافی بر روی ماهیچه قلب وارد کند و در طول زمان آن را تضعیف می کند.

مطالعات نشان می دهد که GLA به تنهایی یا همراه با روغن ماهی امگا ۳ ممکن است به کاهش علائم فشار خون بالا کمک کند. در حقیقت، یک مطالعه بر روی مردان با فشار خون بالا نشان داد که دریافت روغن انگور سیاه، که نوعی روغن حاوی مقادیر زیاد GLA است، می ‌تواند به طور قابل ‌توجهی فشار خون انقباضی را کاهش دهد.

خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد

سازمان های بهداشتی مانند انجمن قلب آمریکا اغلب توصیه می کنند که روغن های گیاهی حاوی چربی های اشباع نشده مانند اسید لینولئیک را جایگزین چربی های اشباع شده کنید تا خطر بیماری های قلبی عروقی کاهش یابد.

البته، به خاطر داشته باشید که زمانیکه نوبت به روغن های گیاهی می رسد، برخی از انتخاب ‌ها بهتر از دیگران هستند، چرا که بسیاری از آن‌ها اغلب بسیار تصفیه‌ شده و از محصولات اصلاح‌ شده ژنتیکی مشتق می ‌شوند، که باید از آن‌ها اجتناب شود.

با این حال، اسید لینولئیک می ‌تواند از منابع دیگری نیز مانند آجیل و دانه به دست آید. گردو به طور خاص، یک منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۶ است که در حدود ۱۱ گرم اسید لینولئیک و نیز مقدار خوبی از اسید چرب امگا ۳ است که می ‌تواند به حفظ متعادل کردن اسیدهای چرب شما کمک کند.

از سلامت استخوان پشتیبانی می کند

جهت مشاهده انواع دستگاه سی پی ام cpm کلیک کنید

همانطور که سن ما بیشتر می شود، به تدریج بافت استخوان هایمان را در طول زمان از دست می ‌دهیم، و منجر به افزایش خطر شکستگی استخوان می ‌شود.

مطالعات انجام‌ شده در کالیفرنیای جنوبی و منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می ‌دهد که  اسیدهای چرب چند غیر اشباع  (PUFA)  می توانند به حفظ ساختار اسکلتی ما کمک کند، و گزارش می ‌دهد که هم مردان و هم زنان در هنگام دریافت چربی‌ های امگا ۶ و امگا ۳، شاهد بهبود سلامت استخوان‌ های کفل و ستون فقرات بودند.

علاوه بر این، نسبت این اسیدهای چرب ضروری نیز ممکن است وارد عمل شود. محققان گزارش داده ‌اند که خوردن یک نسبت بالاتر از اسیدهای چرب امگا ۶ نسبت به اسیدهای چرب امگا ۳ با کاهش تراکم معدنی استخوان در ناحیه مفصل ران برای هر دو جنس همراه است و این نشان می‌ دهد که اعتدال در مصرف اسیدهای چرب در رژیم غذایی نیز بسیار مهم است.

با این حال چه غذاهایی حاوی امگا ۶ زیاد است؟ انواع مختلفی از اسیدهای چرب امگا ۶ وجود دارد و بیشتر از روغن های گیاهی مانند اسید لینولئیک به دست می آیند. اسید لینولئیک در بدن به GLA تبدیل می شود. GLA در چندین روغن گیاهی از جمله روغن پامچال شب، روغن گل گاوزبان و روغن دانه انگور سیاه یافت می‌ شود.

گوشت گاو، مرغ، تخم مرغ، آجیل و دانه نیز منبع عالی از اسیدهای چرب امگا ۶ هستند. با این حال، انتخاب مواد غذایی ارگانیک، فرآوری نشده و غیر اصلاح ‌شده ژنتیکی برای به حداکثر رساندن مزایای بالقوه امگا ۶ نکته ای حائز اهمیت است.

مکمل های امگا ۶ نیز در دسترس هستند، اما همیشه بهتر است که مواد مغذی مورد نیاز بدن را از طریق منابع غذایی دریافت کنید. نه تنها این اسیدهای چرب امگا ۶، به تامین چربی‌ های ضروری موردنیاز شما کمک می‌ کند، بلکه شامل مقدار زیادی از ویتامین‌ های مهم، مواد معدنی و آنتی‌ اکسیدان‌ ها نیز هستند.

در اینجا لیستی از انواع مختلف اسیدهای چرب امگا ۶ که می ‌توانید آن ‌ها را به دست آورید، وجود دارد:

  • اسید لینولئیک: روغن سویا، روغن ذرت، روغن گلرنگ (گل خشت) ، روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، روغن پنبه دانه، روغن سبوس برنج
  • اسید آراشیدونیک: روغن بادام زمینی، گوشت، تخم مرغ، محصولات لبنی
  • GLA: دانه های شاهدانه، اسپیرولینا، روغن پامچال شب، روغن گل گاوزبان، روغن دانه ی انگور سیاه
  • گلرنگ
  • روغن هسته انگور
  • روغن آفتابگردان
  • روغن تخم خرفه
  • روغن ذرت
  • روغن گردو
  • روغن پنبه دانه
  • روغن سویا
  • روغن کنجد

عوارض امگا ۶

متاسفانه، رژیم غذایی معمولی آمریکایی، عمدتا حاوی اسید های چرب امگا -۶ قابل توجهی نسبت به اسیدهای چرب امگا -۳ است، به خصوص به این دلیل که امگا ۶ در بسیاری از غذاهای ناسالم مانند سس سالاد، چیپس، پیتزا، غذاهای پاستا و گوشت فرآوری شده مانند سوسیس قرار دارد.

چرا زمانی که امگا ۶ به مقدار زیاد مصرف شود، مضر است؟ مصرف بیش از حد روغن های گیاهی، یا اسیدهای چرب می‌ تواند به التهاب کمک کند و خطر بیماری‌ های جدی مانند بیماری ‌های قلبی، سرطان، آسم، ورم مفاصل و افسردگی را افزایش دهد و این یکی از دلایلی است که شما باید مصرف امگا ۶ خود را در حد متوسط حفظ کنید.

از طرف دیگر، این اسیدهای چرب کاملا برای حفظ سلامت کلی حیاتی هستند، بنابراین نباید آن ‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. در عوض، در مصرف غذاهای حاوی امگا ۳ و امگا ۶ در رژیم غذایی خود تعادل را برقرار کنید و از منابع ناسالم اسیدهای چرب امگا ۶ جلوگیری کنید.

گرچه متوسط رژیم غذایی غربی حاوی امگا ۶ نسبت به امگا ۳ حدود ۱۵ به ۱ است، نسبت پیشنهاد شده باید برای سلامتی مطلوب نزدیک به ۲ به ۱ باشد.

جهت مشاهده انواع تخت زیبایی کلیک کنید

افراد با شرایط خاص مثل اگزما، پسوریازیس، ورم مفاص و یا دیابت باید قبل از مصرف مکمل های امگا ۶ با پزشک خود مشورت کنند.

منبع: خواص امگا ۶



:: برچسب‌ها: رژیم غذایی , فشار خون , اسیدهای چرب , امگا6 , مغز و اعصاب ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 آبان 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


در این مقاله ، ما به چگونگی بروز بیماری رادیکولوپاتی همراه با علائم ، تشخیص و درمان آن می پردازیم.

رادیکولوپاتی چیست؟

وقتی دیسک های ستون فقرات آسیب می بینند، می توانند ریشه های عصبی اطراف را تحت تأثیر قرار دهند. این منجر به رادیکولوپاتی می شود.

ستون فقرات یک ساختار انباشته است که از 33 استخوان یا مهره تشکیل شده است ، که از نخاع در برابر آسیب و ضربه محافظت می کند.

استخوان های ستون فقرات به فرد اجازه می دهد تا به حالت ایستاده ، خم و پیچ خورده قرار بگیرد. آنها توسط شبکه ای از عضلات ، تاندون ها و رباط ها ثابت نگه داشته می شوند. اعصاب از ستون فقرات به سایر نواحی بدن مانند بازوها و پاها گسترش می یابد.

ستون فقرات به شکل S منحنی می شود ، که برای سلامت ستون فقرات بسیار حیاتی است. این منحنی ها عامل جذب ضربه ، تعادل و دامنه حرکات هستند.

هر منطقه از ستون فقرات دارای نام و عملکرد خاصی است. آنها عبارتند از:

- ستون فقرات گردنی یا گردن

- ستون فقرات قفسه سینه یا وسط کمر

- ستون فقرات کمری یا کمر

- استخوان خاجی ، ستون فقرات را به باسن متصل می کند

- دنبالچه یا استخوان دم

هر مهره توسط یک دیسک بین مهره ای از مهره کناری محافظت می کند. با این کار مهره ها از مالیدن روی هم محافظت می کنند.

وقتی صدمات ایجاد می شود ، این دیسک های بین مهره ای آسیب دیده و باعث فشرده سازی یا تحریک ریشه عصب اطراف می شوند. بسته به اینکه کدام عصب فشرده شده باشد ، فرد می تواند درد را در مکان های مختلف در سراسر بدن تجربه کند.

جهت مشاهده انواع دستگاه ایست آسان (ایزی استند) easy stand کلیک کنید

افراد می توانند به دلیل آسیب دیدگی دچار رادیکولوپاتی شوند ، یا ممکن است بدون دلیل مشخصی رخ دهد. آن دسته از افراد 30 تا 50 ساله به احتمال زیاد رادیکولوپاتی را در نواحی گردنی و کمر تجربه می کنند.

ستون فقرات به شکل S منحنی می شود

علل و عوامل خطر رادیکولوپاتی

رادیکولوپاتی می تواند به دلیل شرایط یا آسیب های مختلفی ایجاد شود ، از جمله:

• فتق دیسک ، هنگامی که دیسک بیرون می زند ، ریشه عصب را فشرده می کند.

• سیاتیک

• بیماری دژنراتیو دیسک

• خار استخوان

• تومورهای ستون فقرات

• آرتروز یا آرتروز نخاعی

جهت مشاهده انواع لاکر بیمارستانی کلیک کنید

• تنگی نخاع ، یک وضعیت دردناک در هنگام باریک شدن کانال نخاع

• شکستگی های فشاری

• اسپوندیلولیستیز ، هنگامی که یک مهره حرکت می کند و روی مهره زیر قرار می گیرد.

• اسکولیوز ناشی از انحنای غیرطبیعی در ستون فقرات

• دیابت ، ناشی از تغییر جریان خون عصب

• سندرم دم اسب ، یک وضعیت غیرمعمول اما جدی است که فشرده سازی ریشه عصب بر اندام های لگن و اندام تحتانی تأثیر بگذارد.

عوامل خطر اضافی برای ایجاد رادیکولوپاتی عبارتند از:

• سالخوردگی

• اضافه وزن داشتن

• وضعیت بد بدن

• تکنیک های نادرست بلند کردن

جهت مشاهده انواع تخت اتاق عمل کلیک کنید

• حرکات تکراری

• سابقه خانوادگی بیماریهای تحلیل برنده استخوان

راههای تشخیص رادیکولوپاتی

علائم رادیکولوپاتی

از آنجا که اعصاب گسترش یافته از نخاع به نقاط مختلف بدن منتقل می شوند ، بسته به اینکه در کدام قسمت از ستون فقرات فشرده سازی عصب رخ دهد ، افراد علائم مختلفی را تجربه می کنند.

رادیکولوپاتی گردنی

رادیکولوپاتی گردنی هنگامی اتفاق می افتد که عصبی در گردن یا قسمت فوقانی کمر فشرده شود. علائم مرتبط با رادیکولوپاتی گردنی شامل موارد زیر است:

- درد در گردن ، شانه ، قسمت فوقانی کمر یا بازو

- ضعف یا بی حسی به طور معمول در یک طرف تجربه می شود.

رادیکولوپاتی توراسیک

هنگامی که فشرده سازی عصب یا تحریک در ناحیه وسط کمر ایجاد می شود ، ممکن است فردی درد در قفسه سینه و بالاتنه را تجربه کند.

رادیکولوپاتی قفسه سینه یک وضعیت غیرمعمول است که ممکن است به عنوان عوارض زونا ، قلب ، شکم یا کیسه صفرا تشخیص داده نشود.

علائم مرتبط با رادیکولوپاتی توراسیک شامل موارد زیر است:

- سوزش یا درد در ناحیه دنده ، پهلو یا شکم

- بی حسی و گزگز

رادیکولوپاتی کمر

هنگامی که فشرده سازی عصب یا تحریک در قسمت تحتانی کمر ایجاد می شود ، ممکن است فردی در ناحیه کمر ، پاها و ناحیه ران احساس درد کند.

رادیکولوپاتی کمر به عنوان سیاتیک نیز شناخته می شود و علائم آن شامل درد و بی حسی در کمر ، باسن ، ساق پا یا پا است. علائم به طور معمول با نشستن طولانی مدت یا راه رفتن بدتر می شوند.

جهت مشاهده انواع قطار هفت کاره اتاق تاریک کلیک کنید

در برخی موارد ، اعصاب موثر بر روده و مثانه می توانند فشرده شوند و منجر به بی اختیاری روده یا مثانه یا از دست دادن کنترل شوند.

سایر علائم عمومی رادیکولوپاتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- درد شدید از پشت شروع می شود ، تا پا گسترش می یابد.

- درد شدید همراه با نشستن یا سرفه

- بی حسی یا ضعف در پا

- بی حسی یا گزگز در پشت یا پا

- احساس یا تغییرات رفلکس ، حساسیت بیش از حد

- درد در بازو یا شانه

- بدتر شدن درد همراه با حرکت گردن یا سر

تشخیص رادیکولوپاتی

علاوه بر معاینه فیزیکی و بررسی علائم ، پزشکان ممکن است رادیکولوپاتی را با استفاده از موارد زیر تشخیص دهند:

- تصویربرداری رادیولوژیک با اشعه ایکس ، MRI و سی تی اسکن

- آزمایش تکانه الکتریکی به نام الکترومیوگرافی یا EMG ، برای آزمایش عملکرد عصب

راههای درمان رادیکولوپاتی

درمان رادیکولوپاتی

به طور معمول رادیکولوپاتی بدون جراحی قابل درمان است. بسته به شدت رادیکولوپاتی و سایر شرایط سلامتی ، پزشکان ممکن است داروهای خاصی را توصیه کنند ، از جمله:

درمان های رادیکولوپاتی ممکن است شامل داروهای ضد درد و استفاده از یقه گردن رحم باشد.

- داروهای غیر استروئیدی ، مانند ایبوپروفن ، آسپرین یا ناپروکسن

- کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا استروئیدهای تزریقی

- داروهای مسکن

- فیزیوتراپی

- گردنبند طبی نرم

- کاربرد یخ و گرما

در بعضی موارد ، پزشکان ممکن است جراحی را برای درمان علت فشرده سازی عصب توصیه کنند. برخی از روشهای جراحی شامل ترمیم دیسک فتق ، بزرگتر شدن فضای کانال نخاع ، برداشتن خار استخوان یا جوش خوردن استخوانها است.

هر مورد منحصر به فرد است و توصیه های جراحی به طور مفصل مورد بحث قرار خواهد گرفت. این انتخاب ها به علت رادیکولوپاتی ، سلامت کلی فرد و سایر عوامل فردی بستگی دارد.

جلوگیری از رادیکولوپاتی

برخی از استراتژی ها ممکن است از درد فشرده سازی عصب جلوگیری کنند. این شامل:

- حفظ وضعیت خوب ، حتی هنگام رانندگی

- تکنیک های مناسب بلند کردن

جهت مشاهده انواع تجهیزات تخصصی دندانپزشکی کلیک کنید

- انجام فعالیت بدنی منظم ، از جمله تمرینات تحمل وزن

- حفظ وزن سالم

- استراحت مکرر و استفاده از کشش در برنامه های معمول

- جلوگیری از کج شدن سر برای نگه داشتن تلفن به شانه

منبع: رادیکولوپاتی چیست؟ علل، علایم و درمان رادیکولوپاتی



:: برچسب‌ها: ستون فقرات , درمان رادیکولوپاتی , رادیکولوپاتی , مغز اعصاب , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 آبان 1401 | نظرات ()