نوشته شده توسط : ایران ماداس


غم و اندوه، جزئی از تجربیات طبیعی انسان است. همه ما زمانی که عزیزی را از دست می دهیم یا با چالش هایی مثل جدایی و طلاق یا بیماری های جدی مواجه می شویم، ممکن است احساس غم و اندوه کنیم.

اما این احساسات معمولا و به طور طبیعی کوتاه مدت هستند. فردی که به طور دائم یا به مدت طولانی، احساس اندوه و ناامیدی را تجربه کند، ممکن است به اختلال افسردگی عمده یا همان افسردگی ماژور (MDD) مبتلا باشد.

اختلال افسردگی عمده (اساسی) که آن را تحت عنوان افسردگی بالینی نیز می شناسند، یک بیماری جدی است که می تواند بخش های مختلف زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

این وضعیت، می تواند بر روی خلق و خو، رفتارها و حتی عملکردهای فیزیکی متعدد مثل خواب و اشتها تاثیر بگذارد.

افراد مبتلا به اختلال افسردگی، ممکن است دیگر از فعالیت هایی که پیش از این از انجام آنها لذت می برده اند، لذتی نبرند و همچنین د انجام فعالیت های عادی روزمره نیز مشکل داشته باشند. آنها حتی گاهی اوقات حس می کنند، که این زندگی ارزش زیستن ندارد.

افسردگی MDD، یکی از رایج ترین اختلالات روانی در ایالات متحده آمریکا است. در سال 2015، تقریبا 7 درصد از آمریکایی های بالای 18 سال دارای اختلال افسردگی عمده بودند.

برخی از افراد دچار این بیماری، هرگز به دنبال درمان نیستند. با این حال، اغلب این افراد می توانند به کمک روش های درمانی موجود بهبود پیدا کنند.

دارودرمانی، روان درمانی و روش های دیگری وجود دارند که می توانند به طور موثر علائم این بیماری را بهبود بخشند و به افراد مبتلا کمک کنند.

علائم و نشانه های افسردگی ماژور

جهت مشاهده انواع تخت معاینه ژنیکولوژی کلیک کنید

روانپزشکان یا متخصصین بهداشت روان، می توانند اختلال افسردگی عمده را بر اساس علائم موجود، احساسات و الگوهای رفتاری افراد تشخیص دهند.

روانپزشک سوالاتی از بیمار می پرسد و یا پرسشنامه ای در اختیار او قرار می دهد تا بتواند دقیق تر اختلال MDD را تشخیص دهد.

برای تشخیص اختلال افسردگی عمده، بیماران باید حداقل دارای 5 علامت از علائم ذکر شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) باشند و به مدت بیش از دو هفته، حداقل یک بار در روز این علائم را تجربه کرده باشند.

موارد زیر از جمله این علائم اند:

  • اگر در سرتاسر روز و تقریبا هر روز هفته احساس غم و ناراحتی دارید.
  • نسبت به خیلی از فعالیت هایی که تا به حال از آن لذت می برده اید، احساس بی علاقگی می کنید.
  • اگر به طور ناگهانی دچار کاهش یا افزایش وزن شده اید یا تغییراتی در  اشتهای خود حس می کنید.
  • اگر نسبت به قبل، بیشتر می خوابید و یا برای به خواب رفتن مشکل دارید.
  • اگر دچار اضطراب و بی قراری هستید.
  • اگر به طور غیر عادی احساس خستگی و کمبود انرژی دارید.
  • اگر احساس پوچی یا احساس گناه می کنید، به خصوص در مواقعی که نباید چنین احساسی داشته باشید.
  • اگر برای تفکر، تمرکز کردن و یا تصمیم گیری دچار مشکل هستید.
  • اگر افکار آسیب به خود یا افکار خودکی به ذهنتان خطور می کند.

علت  بروز اختلال MDD

علت بروز اختلال افسردگی عمده، به طور دقیق مشخص نیست. با این حال، عوامل متعددی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

ترکیبی از عوامل ژنتیکی و فشارهای زندگی، می تواند بر روی شیمی مغز و توانایی حفظ ثبات خُلق تاثیر بگذارد. همچنین تغییرات هورمونی نیز ممکن است در بروز اختلال MDD دخیل باشند.

عوامل و محرک های زیر نیز می توانند در بروز MDD یا اختلال افسردگی عمده، نقش داشته باشند:

  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • وجود برخی بیماری ها مثل سرطان یا کم کاری تیروئید
  • مصرف برخی داروها؛ از جمله استروئید ها

درمان بیماری

درمان اختلال افسردگی عمده، غالبا به مصرف دارو همراه با روان درمانی نیاز دارد. همچنین ایجاد تغییراتی اساسی در سبک زندگی نیز، می تواند علائم این بیماری را بهبود بخشد.

جهت مشاهده انواع کروماتوگرافی گازی کلیک کنید

افرادی که به نوع شدیدتر این اختلال دچار هستند و افکار خودکشی یا آسیب زدن به خود را در سر دارند، بهتر است که در طول دوره درمان، در بیمارستان بستری باشند.

درمان دارویی

معمولا روانپزشکان، درمان این بیماری را با تجویز داروهای داروهای ضد افسردگی آغاز می کنند.

داروهای اس اس آر آی (SSRIs) یا همان مهار کننده های بازجذب سروتونین، از متداول ترین انواع داروهای ضد افسردگی هستند. این داروها، از طریق ممانعت از تجزیه سروتونین در مغز و در نتیجه افزایش میزان این انتقال دهنده عصبی، به درمان افسردگی کمک می کنند.

سروتونین، یکی از مواد شیمیایی مغز و مسئول تنظیم خلق و خو می باشد. این ماده می تواند به بهبود خلق و خو، افزایش انرژی، شادمانی و ایجاد الگوهای سالم خواب کمک کند.

در افراد مبتلا به افسردگی، سطح ماده سروتونین در مغز پایین تر از سایر افراد است.

داروهای ضد افسردگی اس اس آر آی، می توانند با افزایش میزان سروتونین، علائم افسردگی را بهبود بخشند.

اس اس آر آی ها شامل داروهای بسیار متداول و شناخته شده ای مثل فلوکسیتین، سیتالوپرام، سرترالین و غیره هستند. این داروها اثربخشی بالا و عوارض جانبی بسیار کمی دارند و اغلب بیماران، به خوبی آنها را تحمل می کنند و به این داروها به طور موثر پاسخ می دهند.

انواع دیگر داروها، از جمله ضد افسردگی های سه حلقه ای (Tricyclic) و یا داروهای آتیپیکال (atypical)، نیز در صورتی که بیمار به داروهای دیگر پاسخ نداده باشد، برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می گیرند. این قبیل داروها می توانند عوارضی از جمله خواب آلودگی یا اضافه وزن ایجاد کنند.

توجه: برخی از داروهای ضد افسردگی، در دوران بارداری یا شیردهی منع مصرف دارند. بنابراین چنانچه قصد باردار شدن دارید و یا به فرزند خود شیر می دهید، بهتر است که با روانپزشک خود درباره مصرف دارو مشورت کنید.

روان درمانی

جهت مشاهده انواع اسپیرومتری کلیک کنید

اصلی ترین درمان افسردگی، روان کاوی یا روان درمانی است، که از طریق صحبت و گفتگو با یک روانشناس انجام می شود و برای درمان بیماران مبتلا به اختلال MDD، بسیار موثر واقع خواهد شد.

این نوع درمان، شامل ملاقات های مکرر و منظم با یک روانکار یا روان درمانگر است که در این جلسات درمانی، شما و روان درمانگرتان درباره بیماری فعلی شما و مسائل مربوط به آن گفتگو می کنید.

روان درمانی به شما کمک می کند تا:

  • از بحران ها، فشارها و حوادث استرس زای زندگی به سلامت عبور کنید.
  • باورهای منفی و واکنش ها و رفتارهای غلط و آسیب زننده خود را با تفکر مثبت و سالم جایگزین کنید.
  • مهارت های ارتباطی تان را بهبود ببخشید.
  • برای مقابله با چالش ها و حل مشکلات، روش های بهتری پیدا کنید.
  • اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.
  • احساس رضایت و کنترل زندگی و اوضاع اطرافتان را دوباره به دست گیرید.

علاوه بر این، روان درمانگر شما ممکن است روش های دیگر درمانی از جمله شناخت درمانی رفتاری (cognitive behavioral therapy) و یا روان درمانی بین فردی (interpersonal therapy) را نیز به شما توصیه کند.

گروه درمانی (group therapy) نیز یکی دیگر از روش های درمانی جدید است که به شما این امکان را می دهد تا احساسات خود را با افرادی که تجربیات مشابه دارند، به اشتراک بگذارید.

تغییرات سبک زندگی

علاوه بر مصرف دارو و شرکت درجلسات درمانی، شما می توانید با ایجاد تغییراتی در روش زندگی خود، به بهبود شرایطتان کمک کنید و علائم این بیماری را کاهش دهید.

تغذیه مناسب: تحقیقات نشان داده است که مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، مثل سالمون یا ماهی آزاد و همچنین خوردن ویتامین ب مثل لوبیا و غلات کامل، می تواند در بهبود علائم MDD موثر باشد. مصرف منیزیم نیز می تواند با بهبود افسردگی در ارتباط باشد. این ماده در ماست، آجیل و دانه های روغنی یافت می شود.

پرهیز از الکل و برخی از مواد غذایی فرآوری شده: مصرف الکل می تواند با تحریک سیستم عصبی، علائم افسردگی را شدت بخشد. همچنین برخی از غذاهای سرخ شده یا فراوی شده حاوی اسیدهای چرب امگا 6 هستند که می تواند در ایجاد اختلال MDD دخیل باشد.

ورزش و فعالیت بدنی به اندازه کافی: اگرچه اختلال افسردگی عمده می تواند موجب احساس خستگی در شما شود، اما برای بهبود این وضعیت بسیار مهم است که فعالیت جسمانی خود را بیشتر کنید. ورزش، به ویژه در خارج از منزل و در نور معتدل خورشید، می تواند باعث بهبود خلق و خو و افزایش نشاط و شادمانی  در شما گردد.

داشتن خواب کافی: داشتن حداقل 6 تا 8 ساعت خواب شبانه بسیار مهم است. اگر برای به خواب رفتن مشکل دارید، با روانپزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

چشم انداز بیماری افسردگی

بیماران MDD، ممکن است نسبت به درمان قطعی بیماری خود ناامید شوند. اگر شما نیز از بیماری افسردگی رنج می برید، بسیار مهم است که به خاطر داشته باشید، این بیماری را می توان به طور موفقیت آمیز درمان کرد.

اما برای درمان موثر، لازم است که به برنامه درمانی خود کاملا پایبند باشید، جلسات درمانی و ملاقات های منظم خود را با روانشناس و روانپزشکتان پشت گوش نیندازید.

دوز داروها را کم و زیاد نکنید و آنها را کاملا طبق دستور پزشک مصرف کنید. همچنین به هیچ وجه نباید مصرف دارو را بدون دستور پزشک و سر خود قطع کنید.

اگر با وجود این که تحت درمان قرار دارید، باز هم روزهایی احساس اندوه و ناامیدی دارید، هرگز ناامید نشوید. پروسه درمان این بیماری گاهی اوقات می تواند زمانبر باشد و باید صبر و تحملتان را افزایش دهید تا به نتیجه مطلوب دست یابید.

منبع: اختلال افسردگی عمده (MDD)



:: برچسب‌ها: اختلال افسردگی , روان درمانی , افسردگی , روانشناسی , روان پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


رویاهای شیرین، کابوس های وحشتناک، قبل از اینکه چشمان خود را باز کنید رویاها فراموش شده اند. محققان از طریق دفتر خاطرات روزانه و نظارت بر فعالیت مغز، در تلاش برای درک چگونگی رویاهای ما هستند. درباره اینکه چرا رویا می بینیم؟ احساسات پنهان در پشت رویاها و کابوس ها چیست؟ تفاوت میان زن و مرد در دیدن رویا چگونه است؟ و ….

مطالعات در حال حاضر، مشغول ضربه زدن و تلنگری به علم گسترده از رویا دیدن است؛ اما در این مقاله اطلاعاتی است که ما تا به حال درباره رویا می دانستیم. به امید رسیدن روزی که رویاهای ما و واقعیت های آن کشف شود:

1- چرا رویا می بینیم؟

لاری لونبرگ، نویسنده کتاب ““Dream on it میگوید: ما رویا می بینیم چون فکر میکنیم؛ رویا های خود را باز کنید، زندگی خود را تغییر دهید و از طریق وب سایت ها ببینید معنی رویاهای شما چیست؟ او میگوید: خوابیدن یک فرآیند تفکر است و در واقع ادامه افکاری است که در طی روز داشته اید. این جریان هوشیاری در هنگام خواب، باعث توقف آن پریشانی درونی نمی شود که از طریق سرما در تمام طول روز عبور می کند.

در حالی که به خواب رفته اید، بخشی از مغز که مسئول تفکر منطقی است، خاموش می شود، و درعوض منطقه ای که احساسات را کنترل می کند، فعال تر می شود. وی می افزاید: برای بیشتر مردم، در هر 90 دقیقه در طول شب، آن رویا قطع و وصل می شود. کلمات، اندیشه ها و احساسات روزانه از طریق این بخش متفاوت مغز، پردازش می شود و در رویاهای ما، به صورت تصاویر، نمادها، احساسات و استعاره ها درآمده و شما آن را تجربه می کنید.

2- کابوس ها فقط ترسناک نیستند

بر طبق مطالعه ای که در سال 2014 در مجله Sleep منتشر شد، کابوس ها، تاثیرات احساسی بسیار قوی تری نسبت به رویاهای بد دارند. لزوما ترس نیست که یک رویا را به یک کابوس تبدیل می کند. حتی در یک سوم کابوس ها نیز ترس وجود ندارد. این مطالعه نشان داد که غم و اندوه، گناه، سردرگمی و انزجار، برخی از احساساتی هستند که درمیان شرکت کنندگان در مطالعه، پس از بیداری از کابوس، تجربه شده بود.خواب بد، ممکن است ناخوشایند باشد، اما این خواب بد معمولا به بیداری ناگهانی از خواب منجر نمی شود؛ در نتیجه احساساتی که ایجاد می کند نیز تا مدت طولانی باقی نمی ماند.

3- رویاهای متفاوت زن و مرد

در مطالعه نشان داده شد که رویاهای مردان معمولا زمینه ای از بلاهای طبیعی یا جنگ دارد، در حالی که زنان دو برابر بیشتر از مردان رویا می بینند و این رویاها معمولا در مورد تعارضات بین فردی متمرکز است. چنین تفاوت هایی می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. لونبرگ میگوید: شاید در نتیجه واکنش های اجتماعی بر اساس جنسیت، و یا شاید به شیمی زیستی آنها مربوط باشد.

جهت مشاهده انواع بالابر بیمار (لیفت بیمار) کلیک کنید

ما تمایل داریم بدترین منتقد خود باشیم؛ بنابراین اگر ما به خود سخت بگیریم و دائما خود را خوار و خفیف کنیم و یا درحال بازسازی تعامل با کسی باشیم که پیش از این با او رابطه داشته ایم، در رویاهایمان، به این صورت بیان می شوند که به شکلی در حال استدلال با برخی از این افراد هستیم و یا حتی  به صورت آزار و اذیت روحی یا حتی جسمی خود، رویا می بینیم.

4- افرادی که خواب سبک دارند، رویاهای خود را بهتر به یاد می آورند

برخی از افراد می توانند هر روز صبح رویاهای خود را بازگو کنند، در حالی که بعضی دیگر به ندرت آنها را به یاد می آورند. بر طبق یک مطالعه فرانسوی که در سال 2014 در مجله “عصب شناسی دارویی” منتشر شد، افرادی که اغلب در طی دوره خواب خود، از خواب بیدار می شوند، قادر به یادآوری رویاهای خود هستند. این لحظات کوتاه بیداری، اجازه می دهد تا رویای شما به حافظه بلند مدت شما رمزگذاری شود.

به طوری که بعدها می توانید آن را به یاد بیاورید. این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی که قادر به فراخوانی رویاهای خود بودند، در ناحیه ای از مغز که به محرک ها پاسخ می دهد، دارای فعالیت بیشتری بودند. دکتر پرین رابی، پژوهشگر علوم اعصاب شناختی در مرکز تحقیقات علوم اعصاب لیون فرانسه میگوید: این می تواند توضیح دهد که چرا آنها بیدار می شوند؛ چون به محرک ها سریع واکنش نشان داده و بیدار می شوند، در نتیجه فرصتی برای رمز گذاری رویاهای خود در حافظه خود دارند.

5- درمان می تواند کابوس ها را از بین ببرد

دکتر آنتونیو زادرا همکار مطالعاتی این مطالعه در دانشگاه مونترال میگوید: کابوس ها می توانند درمان شوند. وی افزود: متاسفانه متخصصان بهداشت روانی همیشه کابوس ها را جدی نمی گیرند. بسیاری از این کابوس ها به عنوان یک مشکل ثانویه از مسائل دیگر هستند؛ و بسیاری از آنها از اثرات درمان موثر رفتاری-شناختی که با بیشتر کابوس های متفاوت از جمله موارد مرتبط با تروما کار می کند، آگاه نیستند. لونبرگ اشاره کرد که ممکن است کابوس ها ریشه در مسائل سختی داشته باشند که بد اداره شده و یا نادیده گرفته شده اند.

وی افزود: بهترین راه برای پاسخ دادن به یک کابوس، اصلاح مسئله ای است که با آن مرتبط است. به عنوان مثال: نوشتن دفتر خاطرات روزانه در باره رویا هایتان ممکن است به یافتن ریشه کابوس شما کمک کند. می توانید کابوس خود را دوباره بنویسید، اما با پایانی جدید که خودتان به آن اضافه می کنید. این کار می تواند یک راه موثر برای آموزش ناخودآگاه شما باشد تا در دفعه بعدی که این کابوس رخ می دهد، به طور متفاوتی به آن پاسخ دهید.

منبع: آنچه علم در باره رویاها می داند



:: برچسب‌ها: علوم اعصاب , زن و مرد , غم و اندوه , نویسنده کتاب , رویا ,
:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


از نظر علمی به اثبات رسیده است که انجام کارهای خانه واقعا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. فعالیت‌هایی همچون رسیدگی به گل و گیاه، پخت و پز، شستن ظروف،‌ شستن لباس‌ها، و جارو کشیدن بنظر کارهایی ابتدایی می‌آیند، اما اگر منظما آنها را انجام دهید، متوجه خواهید شد در کنار اینکه بدنتان خسته می‌شود، وزنتان هم کاهش پیدا می‌کند.

در این مطلب راه‌هایی را با شما مطرح خواهیم کرد که فواید و سودمندی کارهای خانه و روزمره در زمینه‌ی کاهش وزن را برایتان دو چندان خواهد کرد.

کارها را دستی انجام دهید

یک کوه بشقاب برای شستن دارید؟ آنها را در ماشین ظرفشویی نچینید! در عوض، خودتان آنها را با دست بشویید. بنظر می‌رسد آن پنج شش دقیقه اضافه‌ای که برای شستن ظرف‌ها وقت می‌گذارید ارزشش را دارد که کالری بسوزانید.

به همین شکل، سعی کنید کارهای دیگر همچون غبار روبی، تمیز کردن و شستن البسه و غیره را هم خودتان و بدون کمک گرفتن از ماشین‌ها انجام دهید. هر چه بیشتر انرژی بگذارید، عضلات بیشتری را درگیر خواهید کرد، و نتیجتا قادر خواهید بود تا وزن بیشتری هم کم کنید.

بیشتر راه بروید

بعد از شام میز را شما تمیز می‌کنید؟ اگر ۲۰ تکه ظرف روی میز هست، بجای اینکه همه را جمع کنید و یک مرتبه حملشان کنید، ۲۰ بار تا آشپزخانه بروید و برگردید! اینکار تنها چند دقیقه بیشتر وقتتان را خواهد گرفت، اما ارزشش را خواهد داشت که بدین واسطه چند دقیقه‌ای بیشتر راه بروید.

همچنین همیشه بجای استفاده از آسانسور، از پله‌ها استفاده کنید. هنگام مطالعه یا کار، نزدیک خودتان آب نگاه ندارید، تا هر بار که تشنه شدید کمی به سمت یخچال پیاده روی کنید. پس، در کارهای خانه، تا جایی که می‌توانید پیاده روی بیشتری انجام دهید. پیاده روی، بهترین راه برای کاهش وزن است؛ مخصوصا در پایین تنه.

چیزها را مرتب کنید

اگر دیدید گنجه‌تان بهم ریخته شده است، آنرا مرتب کنید. همین کار را برای کمد لباس‌هایتان، کابینت‌های آشپزخانه، کتابخانه، و تقریبا همه چیز خانه‌تان انجام دهید.

هر چه بعنوان یک شخص، اطرافتان سازماندهی شده‌تر باشد، زندگی منظم‌تری خواهید داشت. همچنین در فرایند مرتب سازی، با بلند کردن یا چیدمان اشیاء، وزن بیشتری هم کم خواهید کرد.

جهت مشاهده انواع دستگاه جرمگیر دندان پزشکی کلیک کنید

کارها را تکرار کنید

یک تکه لباس را از درون لگن شستشو در بیاورید، بچلانیدش تا خشک شود. سپس به سراغ تکه‌ی دوم بروید، و دوباره بچلانیدش. همین سیکل را برای تمام تکه‌های لباس تکرار کنید.

تمام کارهای روزمره‌تان را به همین شکل پشت هم تکرار کنید، دقیقا همانند ست‌های یک تمرین. شاید بنظرتان بیاید که یکی از اعضای خط تولید کارخانه هستید، اما اطمینان داشته باشید که کاهش وزن، همراه این کار است!

به همین شکل وقتی می‌خواهید کتابخانه‌تان را تمیز کنید، بجای اینکه یکباره کل کتاب‌ها را با هم گردیگیری کنید، یک کتاب را بردارید، گردگیری کنید و دوباره در قفسه قرارش دهید و به سراغ کتاب بعدی بروید. روش تکرار، باعث خواهد شد عضلاتتان بیشتر کار کند، و در نتیجه بیشتر هم کالری خواهید سوزاند.

کارهای بیشتری انجام دهید

با وجود اینکه محول کردن کارها به اعضای خانواده یا بعضی اوقات به کارگران همیشه خوب است، اما اکثر کارها را خودتان انتخاب کنید و انجام دهید. مثل بیرون بردن حیوان خانگی‌تان، تمیز کردن یا حتی رنگ کردن دیوارها!

این کارها وقت زیادی نیاز ندارند و به راحتی هم می‌توانید در برنامه‌ی فعلی‌تان بگنجانیدشان. زمانی که برای باشگاه رفتن وقت ندارید، این نوع کارهای روزمره‌ی خانه به شما کمک می‌کند تا به تناسب اندامی که در ذهن دارید برسید و برای سوزاندن کالری‌تان هدف بگذارید.

ایده‌ی کلی این است که بیشتر فعال باشید. تنبلی و بی‌حالی را کنار بگذارید و هنگام انجام کارهای خانه خوش بگذرانید. بزودی زود، اندامی خوش تراش و بدنی سالم پیدا خواهید کرد!

البته باید در تمام مراحل فوق مراقب ستون فقرات و مفاصل خود باشید چون انجام حرکات فوق به شکل غیر استاندارد ممکن است در بلند مدت بر روی مفاصل شما تاثیر منفی داشته باشد.

منبع: خانه داری و لاغری – ۵ راه کاهش وزن با کارهای خانه



:: برچسب‌ها: کاهش وزن , لاغری , رژیم لاغری , سلامتی , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


کلوتریمازول برای درمان عفونت های پوستی مانند پای ورزشکار، خارش ژوک (jock itch)، عفونت قارچی و سایر عفونت های قارچی پوست (کاندیدیازیس) استفاده می شود. این دارو همچنین برای درمان نوعی بیماری پوستی موسوم به پیتیریازیس (tinea versicolor)، که یک عفونت قارچی است و سبب روشن شدن یا تیره شدن پوست گردن، سینه، بازوها و پاها می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. کلوتریمازول یک ضد قارچ آزول است که با جلوگیری از رشد قارچ عمل می کند.

نحوه مصرف کلوتریمازول

از کلوتریمازول فقط بر روی پوست استفاده کنید. محل مورد نظر را تمیز و کاملا خشک کنید. این دارو را معمولا دو بار در روز یا طبق تجویز پزشک، بر روی پوست استفاده کنید. دوز و طول درمان بستگی به نوع عفونت دارد. این دارو را بیشتر از آنچه در نسخه تجویز شده است استفاده نکنید. با این کار وضعیت شما سریعتر بهبود نخواهد یافت، بلکه ممکن است عوارض جانبی افزایش یابند.

مقداری کافی از دارو برای پوشش ناحیه مورد نظر و مقداری از پوست اطراف آن را استفاده کنید. پس از استفاده از این دارو، دست های خود را بشویید. ناحیه مورد نظر را نپوشانید و یا باندپیچی نکنید، مگر اینکه پزشک شما دستور چنین کاری را داده باشد.

از این دارو در چشم، بینی، دهان و واژن استفاده نکنید.

از این دارو به طور مرتب استفاده کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. به یاد داشته باشید که هر روز در همان زمان ها از دارو استفاده کنید.

استفاده از دارو را تا زمانی که مقدار تجویز شده تمام نشده است متوقف نکنید، حتی اگر پس از شروع کلوتریمازول علائم از بین بروند. متوقف کردن زود هنگام این دارو ممكن است باعث افزایش رشد قارچ ها شود كه ممكن است به عود عفونت منتهی شود.

اگر وضعیت شما پس از ۴ هفته درمان همچنان ادامه داشت یا در هر زمانی بدتر شد، به پزشک اطلاع دهید.

عوارض جانبی

با مصرف این دارو سوزش، خارش، تورم، تحریک، قرمزی، برآمدگی های جوش مانند، حساسیت به لمس یا پوسته پوسته شدن ممکن است رخ دهد. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

اگر پزشک این دارو را تجویز کرده است به خاطر داشته باشید که او نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این موارد بعید، اما جدی، فورا به پزشك خود اطلاع دهید: تاول، تراوش چرک یا مایع، زخم های باز.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است، اما اگر متوجه بروز آن شدید، به پزشک مراجعه کنید. علائم واکنش آلرژیک جدی عبارتند از: بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی.

در اینجا ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا را ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از استفاده از کلوتریمازول، اگر به این دارو یا به سایر ضد قارچ های آزول مانند اكونازول، كتوكونازول یا میكونازول حساسیت دارید؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید با پزشک در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند سبب واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگر شوند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع کنید.

این دارو در دوران بارداری تنها باید در صورت نیاز شدید مورد استفاده قرار گیرد. در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

جهت مشاهده انواع تخت کششی غلتکی کلیک کنید

تداخلات دارویی

پزشکان و داروسازان ممکن است از هر گونه تداخل احتمالی دارو مطلع باشند و ممکن است این مسئله را در مورد شما بررسی کنند. پیش از مشورت با آنها، مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و دوز آن ها را تغییر ندهید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه یا گیاهی که ممکن است استفاده کنید مطلع سازید.

فهرستی از تمام داروهای خود تهیه کنید و آن را به پزشک یا داروساز ارائه دهید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

نکته های مهم

کلوتریمازول را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، فقط از آن برای شرایط کنونی خود استفاده کنید. بعد از آن برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

در درمان پیتیریازیس، این دارو ممکن است منجر به بازگشت فوری پوست به حالت طبیعی نشود. ممکن است چند ماه طول بکشد تا رنگ پوست به حالت طبیعی بازگردد.

منبع: موارد استفاده و عوارض کلوتریمازول



:: برچسب‌ها: عوارض , درمان بیماری , دوران بارداری , عوارض کلوتریمازول , پزشک داروساز ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


شاید شما هم از جمله کسانی باشید که از تاری دید، حساس شدن چشم به نور، خشکی چشم، تورم، قرمزی، درد و دیگر مشکلات چشم رنج می برید و دلیل آن را نمی دانید. این مقاله از راستینه ضمن بالا بردن آگاهی شما درباره انواع مشکلات چشم، از شما خواهشمند است در اسرع وقت برای درمان مشکل خود به چشم پزشک مراجعه فرمایید.

علائم هشدار دهنده مشکلات چشم

تاری دید، لکه دیدن، حساسیت به نور در شب، این ها مشکلات معمول چشم هستند که می توانند نارضایتی بی ضرر و یا نشانه های اولیه بیماری باشند. بیان تفاوت بین آنها همیشه آسان نیست. بنابراین برای اطمینان در مورد هر گونه تغییر و یا نگرانی در مورد بینایی خود فورا به پزشک مراجعه کنید.

آزمایش کور رنگی

چه عددی را در سمت چپ می ببینید؟ اگر عدد “۳” است، احتمالا دید رنگ طبیعی دارید. اگر “۵” است، ممکن است کور رنگی داشته باشید. این دید در مرکز پانل شبیه سازی می شود و نشان دهنده یک کور رنگی خفیف است. کور رنگی کامل (که بسیار نادر است) در سمت راست شبیه سازی می شود. هیچ عددی قابل مشاهده نیست. شیشه های رنگی می توانند به افراد کور رنگ کمک کنند تا بهتر ببینند.

جهت مشاهده انواع یخچال آزمایشگاهی کلیک کنید

نزدیک بینی (میوپی)

یکی از مشکلات چشم نزدیک بینی می باشد. هنگامی که شما نزدیک بین هستید، همه چیز را در فاصله دور، تار می بینید. پزشکان این مشکل را میوپی می نامند. در صورتی که موارد زیر را دارید به احتمال زیاد دچار نزدیک بینی هستید:

  • پدر یا مادر یا هر دوی آنها دچار این مشکل باشند.
  • مطالعه فروان از فاصله نزدیک داشته باشید.

نزدیک بینی می تواند رانندگی، بازی های ورزشی، و یا دیدن تخته سیاه و یا تلویزیون را دشوار کند. علائم این بیماری شامل تاری دید، دوبینی، و خستگی هستند. برای اصلاح این علائم، می توانید عینک بزنید، لنز بگذارید، و یا در برخی موارد عمل جراحی انجام دهید.

دوربینی (هایپروپی)

اکثر مردم با دوربینی خفیفی به دنیا می آیند و در دوران کودکی آن را پشت سر می گذارند. هنگامی که دوربینی همچنان ادامه یابد، ممکن است اشیاء دور را به خوبی ببینید، اما کتاب، بافندگی، و دیگر اشیاء نزدیک را تار ببینید. این مشکل در خانواده انتقال می یابد. علائم این بیماری شامل مشکل در مطالعه، تاری دید در شب، خستگی چشم و سردرد هستند. برای درمان آن، می توانید از عینک یا لنز استفاده کنید. برخی از افراد برای درمان آن به عمل جراحی نیاز دارند.

مشکل پیر چشمی

دشواری در خواندن نوشته هایی با چاپ ریز نشانه ای از پیر چشمی است. این مشکل پرسبیوپی نامیده می شود، که به یونانی به معنی “چشم های پیر” است. برای اکثر افراد، این مشکل در ۴۰ سالگی آنها آغاز می شود. لنزهای چشم کمتر انعطاف پذیر هستند و نمی توانند برای تمرکز بر روی نوشته هایی در فاصله دور تغییر شکل دهند. راه حل: استفاده از عینک مطالعه یا عینک دو کانونی، که هم دید نزدیک و هم دور را اصلاح کند. اگر از لنز استفاده می کنید در مورد لنزها برای افراد مبتلا به پیر چشمی با چشم پزشک خود مشورت کنید.

جهت مشاهده انواع فیزیوتراپی و توانبخشی کلیک کنید

نزدیک بینی: در نزدیک بینی چه اتفاقی می افتد؟

علت نزدیک بینی معمولا کره چشمی است که بیش از حد گشاد شده است. قرنیه و یا عدسی ها با شکل غیر طبیعی نیز می توانند موجب این مشکل شوند. پرتوهای نور به جای تمرکز مستقیم بر روی شبکیه چشم، تنها روی سطح جلویی آن، متمرکز می شوند. این خطوط غشاء حساس پشت چشم (به رنگ زرد دیده می شود) سیگنال هایی از طریق عصب بینایی به مغز می فرستند. نزدیک بینی اغلب در کودکان در سن مدرسه و نوجوانان ایجاد می شود، که اغلب همان طور که رشد می کنند نیاز به تغییر عینک یا لنز دارند. این حالت معمولا در اوایل ۲۰ سالگی تثبیت می شود.

دوربینی: در دوربینی چه اتفاقی می افتد؟

دوربینی یکی دیگر از مشکلات چشم است. دوربینی اغلب به دلیل کره چشمی که بیش از حد کوچک شده است رخ می دهد. اشعه های نور پشت شبکیه متمرکز می شوند، که این مسئله موجب می شود اشیاء نزدیک تار دیده شوند. اگر دوربینی شدید باشد، دید دور نیز می تواند مبهم شود. شکل غیر طبیعی در قرنیه یا عدسی ها نیز می تواند به دوربینی منجر شود. کودکان مبتلا به دوربینی به احتمال زیاد چشم های لوچی (استرابیسم) و یا تنبلی چشم (آمبلیوپی) دارند و ممکن است در مطالعه مشکل داشته باشند. این یکی از دلایلی است که چشم پزشک معاینات بینایی را برای کودکان خردسال توصیه می کند.

آستیگماتیسم

اگر در یک یا هر دو چشم خود دچار آستیگمات هستید، دید شما ممکن است در هر فاصله ای خارج از کانون باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که قرنیه، یعنی روزنه روشنی که جلوی چشم را پوشش می دهد، بدشکل باشد. اشعه های نور می توانند به نقاط مختلف بر روی شبکیه، به جای تمرکز بر روی یک نقطه تنها، پراکنده شوند. عینک و یا لنزهای عدسی این مشکل را بر طرف می کنند. جراحی ممکن است گزینه دیگری برای رفع مشکل باشد. همراه با تاری دید، علائم ممکن است شامل سردرد، خستگی، و فشار چشم باشند.

جهت مشاهده انواع صندلی کرنرسیت کلیک کنید

جراحی عیوب انکساری چشم

آیا آرزو دارید بدون عینک همه چیز را به وضوح ببینید؟ جراحی به منظور تغییر شکل قرنیه می تواند نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم را اصلاح کند. این نوع جراحی بیش از ۹۰٪ زمان ها با موفقیت انجام شده است. در صورتی که خشکی چشم شدید، قرنیه نازک یا شکل غیر طبیعی، و یا مشکلات شدید بینایی داشته باشید، جراحی ممکن است برای شما مناسب نباشد. عوارض جانبی این جراحی شامل تابش خیره کننده یا حساسیت به نور هستند.

آب سیاه: دید

شما نمی توانید آب سیاه را احساس کنید، اما این مشکل می تواند با آسیب رساندن به عصب بینایی، دید شما را بگیرد. ممکن است تا زمانی که پس از، از دست رفتن بینایی محیطی، بینایی مرکزی را از دست ندهید، نشانه ای نداشته باشید. به منظور تشخیص به موقع این مشکل، باید به طور منظم هر ۱-۲ سال، به خصوص بعد از سن ۴۰ سالگی، معاینه چشم انجام دهید. پزشکان می توانند آب سیاه را با دارو یا جراحی درمان کنند.

آب سیاه: در آب سیاه چه اتفاقی رخ میدهد؟

در رایج ترین شکل آب سیاه، افزایش فشار چشم منجر به آسیب عصب بینایی و از دست رفتن بینایی می شود. چشم شما به طور طبیعی پر از مایعی است که تعذیه ساختار داخلی آن را برعهده دارد. گاهی اوقات این مایع بیش از حد افزایش می یابد. این تجمع فشار را افزایش می دهد و به عصب بینایی در پشت چشم آسیب می رساند، جایی که در آن دسته یک میلیونی فیبرهای عصبی اطلاعات را به مغز منتقل می کنند. آب سیاه بدون درمان، می تواند موجب کوری کامل شود.

دایره زرد روشن سر عصب بینایی را نشان می دهد که به خاطر آب سیاه آسیب دیده است. قسمت مرکزی تیره ماکولا است، که مسئول دید مرکزی دقیق و خوب است.

جهت مشاهده انواع صندلی کوادرسپس کلیک کنید

دژنراسیون ماکولا: دید

دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) ابتدا به دید مرکزی آسیب می زند و سپس آن را از بین می برد، که این امر موجب دشواری مطالعه و رانندگی می شود. علائم می توانند شامل یک نقطه تار مرکزی و یا خطوط راست که راه راه به نظر می رسند باشند. در صورتی که سن شما بیشتر از ۶۰ سال است، سیگاری هستید، فشار خون بالا دارید، چاق هستید، زن هستید، و یا سابقه خانوادگی این بیماری را دارید، به احتمال زیاد دچار این مشکل می شوید. به طور منظم برای بررسی AMD به پزشک مراجعه کنید. درمان سریع می تواند به آهسته شدن روند از دست دادن بینایی کمک کند.

دژنراسیون ماکولا: در این مشکل چه اتفاقی می افتد؟

AMD بخش مرکزی شبکیه، به نام ماکولا، را تحت تاثیر قرار می دهد. شما می توانید AMD “خشک” و یا “مرطوب” داشته باشید. در شکل خشک، پزشکان اغلب رسوبی زرد به نام دروزن در ماکولا می بینند. هنگامی که این مشکل بدتر شود، بافت ماکولا از بین می رود. این مشکل به تدریج مانع تحویل تصاویر به مغز می شود. در شکل مرطوب، عروق خونی غیر طبیعی، رشد می کنند. آنها خون و مایع را منتشر می کنند (که در اینجا دیده می شود)، که بافت ماکولا را زخم می کند و بیشتر به آن آسیب می رساند. هر دو نوع آن شما را به نقطه کوری مرکزی دچار می کنند.

دژنراسیون ماکولا: آزمایش

یک چشم را بپوشانید و به نقطه مرکزی در شبکه Amsler از فاصله ۱۲ تا ۱۵ سانتی متری، خیره شوید (شما می توانید عینک مطالعه خود را بزنید.) آیا شما خطوط مواج، شکسته، و یا تار را می ببینید؟ آیا قسمتی است که بد بینید یا اصلا نبینید؟ این آزمایش را برای چشم دیگر خود تکرار کنید. اگرچه هیچ خودآزمایی نمی تواندجایگزین معاینه چشم شود، این شبکه می تواند به تشخیص علائم اولیه AMD کمک کند.

جهت مشاهده انواع پاراوان کلیک کنید

دژنراسیون ماکولا: علائم

همان طور که در اینجا دیده می شود، شبکه Amsler می تواند برای فرد مبتلا به دژنراسیون ماکولا کاملا بدشکل به نظر برسد و ممکن است شامل یک نقطه تاریک مرکزی باشد. خطوط مستقیم که مواج به نظر می رسند نیز موجب نگرانی می شوند، چرا که آنها می توانند از اولین علائم AMD مرطوب، یعنی نوع جدی تر با پیشرفت سریع دژنراسیون ماکولا، باشند. برای معاینه چشم گشاده شده، به چشم پزشک مراجعه کنید.

رتینوپاتی دیابتی: دید

دیابت نوع ۱ و نوع ۲ می تواند بینایی را کاهش دهد (در اینجا دیده می شود) و منجر به کوری شود. این آسیب شامل مویرگ های خونی در شبکیه چشم است. رتینوپاتی دیابتی در اغلب موارد می تواند درمان شود، اما منتظر علائم نشوید. زمانی که علائم ظاهر می شوند، علائمی همچون تاری دید، لکه ها، سایه ها، یا درد، در این بیماری ممکن است شدید باشد. افراد مبتلا به دیابت باید به صورت سالانه معاینه چشم انجام دهند، حتی زمانی که افراد دیابتی قبلا تغییرات چشم دیابتی را تجربه کردند، بیشتر باید معاینه انجام دهند. بهترین پیشگیری ادامه کنترل قند خون خود است.

در رتینوپاتی دیابتی چه اتفاقی می افتد؟

سطح قند خون بالا می تواند به مویرگ های خونی که شبکیه را پشتیبانی می کنند آسیب برساند. این رگ های خونی می توانند متورم شوند، پاره شوند، و مایع منتشر کنند. در برخی موارد، ده ها عروق خونی غیر طبیعی و جدید رشد می کنند، که مشکلی به نام رتینوپاتی پرولیفراتیو را ایجاد می کنند. این عروق غیر طبیعی بسیار شکننده هستند و به راحتی پاره می شوند. این فرایندها به تدریج به شبکیه چشم آسیب می رسانند، که به موجب آن تاری دید، نقاط کور، یا نابینایی پدید می آیند.

جهت مشاهده انواع تخت تشریح جسد کلیک کنید

آب مروارید: دید

در سن ۸۰ سالگی بیش از نیمی از ما دچار آب مروارید، یا کدر شدن عدسی خواهیم شد. بینایی به تدریج تار می شود و موجب می شود مطالعه، رانندگی، و دید در شب دشوار شوند. دیابت، سیگار کشیدن، و یا قرار گرفتن بیش از حد در آفتاب این خطر را افزایش می دهد. نوعی جراحی که عدسی های تیره را با عدسی های مصنوعی جایگزین می کنند، بسیار موثر است.

در آب مروارید چه اتفاقی می افتد؟

یک عدسی سالم نور را به یک تصویر دقیق و واضح بر روی شبکیه متمرکز می کند، شبکیه تصویر را مانند فیلم در دوربین ذخیره می کند. با افزایش سن، پروتئین در عدسی تجمع می یابد و موجب تیرگی آن می شود. اشعه های نور به جای تمرکز شبکیه روی تصویر دقیق و واضح، پراکنده می شوند. نتیجه این مشکل می تواند تاری دید، تغییر در بینایی رنگ، و تابش خیره کننده، به خصوص در شب باشد. آب مروارید بسیار پیشرفته قابل توجه است، مانند دایره گل آلود در مرکز این تصویر است.

رتینیت پیگمنتوزا (RP)

می توانید این اختلال را از پدر و مادر خود به ارث ببرید. این بیماری اغلب با مشکلات دید در شب آغاز می شود. بعد به از دست دادن تدریجی بینایی تبدیل می شود، سپس به دید کانونی، و سرانجام، در برخی موارد، به نابینایی توسعه می یابد. مطالعه ای نشان داد که مکمل های ویتامین A با دوز بالا می توانند از دست دادن بینایی را محدود کنند. اما از آنجا که ویتامین A بیش از حد می تواند سمی باشد، قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید.

جهت مشاهده انواع ترالی حمل پرونده کلیک کنید

در رتینیت پیگمنتوزا چه اتفاقی می افتد؟

در افراد مبتلا به RP، طی گذشت سال ها بافت حساس به نور شبکیه به آرامی از بین می رود. همانطور که این اتفاق رخ می دهد، بافت ارسال سیگنال به مغز را متوقف می کند، و شما مقداری از بینایی خود را از دست می دهید. معاینات چشم لکه های تیره غیر طبیعی (رنگدانه) پراکنده در اطراف شبکیه چشم را نشان می دهند. آب مروارید زودرس، همچنین تورم شبکیه چشم به نام ادم ماکولا، نیز می توانند رخ دهند (توده نارنجی مرکزی که در اینجا دیده می شود).

فلوتر (یا مگس پران) و لکه لکه دیدن

لکه ها یا نقاط تار در بینایی شما که حرکت می کنند می توانند فلوتر باشند، که باقی مانده ژل زجاجیه چشم هستند. آنها دید را مسدود نمی کنند و برای دیدن در نور روشن راحت تر هستند. فلوتر شایع و معمولا بی ضرر است. اما اگر ناگهانی پدید آید و یا به صورت ناگهانی افزایش یابد، و یا شما نور روشنی ببینید، باید به چشم پزشک مراجعه کنید. لکه های سیاه و سفید مداوم و یک سایه ناگهانی و یا از دست دادن دید محیطی نیاز به توجه فوری پزشکی دارند.

آمبلیوپی (تنبلی چشم)

هنگام کودکی، اگر یکی از چشم های شما نتواند به خوبی ببیند، مغز شما گاهی اوقات چشم دیگر را پشتیبانی می کند. این وضعیت، به نام آمبلیوپی، ممکن است به دلیل مشکل تراز بودن چشم ها (استرابیسم یا لوچی چشم یا انحراف چشم) باشد. لکه و یا قطره هایی که بینایی را در چشم بیمار تار می کنند می توانند موجب شوند مغز از چشم دیگر استفاده کند. اگر این بیماری در دوران کودکی درمان نشود، از دست دادن بینایی به خاطر آمبلیوپی می تواند دائمی باشد.

مراقبت از چشم: جسم خارجی در چشم

پایانه های عصبی بسیاری، درست در زیر سطح و یا قرنیه شما هستند، بنابراین یک لکه کوچک می تواند دردناک باشد. چشم را مالش ندهید، وگرنه ممکن است آسیب جدی ببینید. به آرامی چشم را با آب ولرم بشویید. در صورتی که شئ بیرون نیامد، به پزشک مراجعه کنید تا او شئ را خارج کند و قطره آنتی بیوتیک برای محافظت قرنیه از عفونت، به شما بدهد.

اشک و خشکی چشم

اشک چشم های شما را نرم می کند. هنگامی که به اندازه کافی اشک جریان نیابد، شاید به دلیل هوای خشک، پیری، و یا دیگر مشکلات سلامتی، چشم شما ممکن است دردناک و تحریک شود. برای افراد مبتلا به موارد خفیف خشکی چشم، گاهی اوقات استفاده از قطره های چشمی با برچسب اشک های مصنوعی می تواند ترفند خوبی باشد. اگر مشکل بزرگ تر باشد، ممکن است به داروها یا روش های دیگر برای درمان آن نیاز داشته باشید.

ورم ملتحمه (كونژكتيويت)

این مشکل چشم التهاب ناشی از یک ویروس، باکتری، تحریک کننده، و یا آلرژی است. چشم شما قرمز است و ممکن است خارش یا سوزش احساس کنید و همچنین ترشح از چشم داشته باشید. اگر خارش علامت اصلی شما است، آلرژی عامل احتمالی است. اغلب موارد ورم ملتحمه عفونی مسری هستند، که به آنتی بیوتیک نیاز ندارند. در صورتی که ورم ملتحمه ناشی از باکتری باشد، پزشک شما تنها قطره های چشمی آنتی بیوتیک را تجویز می کند. هر دو ورم ملتحمه باکتریایی و ویروسی بسیار مسری هستند، بنابراین هنگامی که با دستان خود چشمتان را پاک می کنید، دستان خود را به صورت مکرر بشویید.

جهت مشاهده انواع ترالی دارو کلیک کنید

گل مژه

گل مژه رایج است، گل مژه برآمدگی قرمزی است که مانند یک جوش است و در نزدیکی لبه پلک ظاهر می شود. این مشکل یک نوع عفونت پلک (بلفاریت) است.گل مژه ها معمولا طی یک هفته التیام می یابند. می توانید سه تا شش بار در روز از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید، تا بهبودی سرعت یابد. تا زمانی که گل مژه التیام نیافته است، از لنز استفاده نکنید و از آرایش چشم اجتناب کنید.

آلرژی

آلرژی می تواند موجب آبریزش و خارش چشم ها شود. گرده، چمن، گرد و غبار، علف های هرز، و موی حیوانات خانگی از عوامل محرک رایج هستند. پزشک می تواند به شما بگویید از چه چیزهایی اجتناب کنید. در خانه و در ماشین خود پنجره ها را بسته نگه دارید. از تشک و بالش های ویژه که مواد حساسیت زا را دور نگه می دارند، استفاده کنید. خانه خود را به طور کامل تمیز کنید، و در اجاق و تهویه هوا از فیلتر های آلرژن استفاده کنید. قطره های چشمی آلرژی، اشک مصنوعی، و آنتی هیستامین ها نیز می توانند کمک کننده باشند.

معاینات چشم را ادامه دهید.

شما باید در سراسر زندگی خود به طور منظم چشم خود را معاینه کنید، به خصوص اگر مشکلات چشم در خانواده شما رواج داشته باشند و یا اگر عوامل خطر دیگری داشته باشید. معاینه چشم می تواند مشکلات دیگر، همچون دیابت و فشار خون بالا و یا حتی تومور یا سکته مغزی را نیز آشکار سازد. چشم های برآمده (پف کرده) نشانه ای از بیماری تیروئید، و یک ته رنگ زرد در سفیدی چشم می تواند نشانه ای از مشکلات کبدی باشد.

جهت مشاهده انواع استندینگ هایپر کلیک کنید

حفاظت از چشم: پرتوهای خورشید

اشعه های UV می توانند به چشم شما آسیب برسانند. با گذشت زمان، قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب می تواند ۸ تا ۱۰ سال زودتر آب مروارید زودرس را پدید آورد. تنها یک بار قرار گرفتن طولانی در معرض آفتاب می تواند قرنیه شما را بسوزاند. بنابراین کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید که اشعه های UV را مسدود کنند. همچنین می توانید به پنجره های طرفین ماشین خود پرده محافظ، که UV را مسدود می کند، اضافه کنید. افراد با چشمان رنگ روشن بیشتر به نور حساس هستند. اگر به طور ناگهانی، از حد معمول به نور حساس تر می شوید، به چشم پزشک خود مراجعه کنید، چرا که این نشانه می تواند نشانه ای از یک مشکل چشم باشد.

محافظت از چشمان خود

پاشیدن قطرات روغن از ماهی تابه، پریدن آت و آشغال حیاط از ماشین چمن زنی و پاشیدن محلول های تمیز کننده از سطل، برخی از بزرگترین خطرات برای چشم شما در خانه خود شما هستند. متخصصان مراقبت از چشم توصیه می کنند که هر خانواده عینک محافظ تایید شده ANSI داشته باشد. حتی اگر آسیب چشم جزئی به نظر برسد، برای بررسی آن فورا به پزشک مراجعه کنید.

تغذیه برای سلامت چشم

هویج واقعا برای چشم ها مفید است. همین طور اسفناج، آجیل، پرتقال، گوشت گاو، ماهی، غلات کامل، و بسیاری از غذاهای دیگر جزو رژیم غذایی سالم هستند. به دنبال مواد غذایی حاوی آنتی باشید مانند: اسیدهای چرب امگا ۳ ، ویتامین E، ویتامین C ، بتا کاروتن و همچنین روی، لوتئین و زیگزانتین باشید. تحقیقات نشان می دهند این مواد مغذی می توانند احتمال ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، را کمتر کنند.

منبع: انواع مشکلات چشم ! علائم، تشخیص و درمان آنها



:: برچسب‌ها: آنتی بیوتیک , کور رنگی , مشکلات , دوران کودکی , شبیه سازی ,
:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

دیابت را می توان از جمله بیماری های شایع در سرتاسر دنیا نام برد. علل ابتلا به دیابت متفاوتند، اما شایع ترین علت ابتلا به دیابت مربوط به ژنتیک افراد است که از والدین به فرزندان انتقال می یابد. ابتلا به دیابت عوارض مختلفی را برای فرد در پی دارد که از جمله خطرناک ترین آنها می توان به رتینوپاتی دیابتی اشاره کرد. در ادامه به بررسی علل ابتلا به این بیماری و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

ديابت يا بيماي قند به علت ناتواني بــدن در توليــد يــا بــه كــارگيري انـسولين پديــد مــيآيــد. انــسولين مـاده اي اسـت كـه در بـدن توسـط لوزالمعده توليد مي شـود و باعـث ميشود قند يا به عبـارتي مهمتـرين منبــع انــرژي بــدن مــورد اســتفاده سلولها قرار گيرد. اگر مبتلا به ديابت هستيد، بدن شما نميتواند بدرستي از قند موجود در خونتان استفاده كند، در نتيجه غلظت قندخون افزايش مـييابـد.قند خون بالا ميتواند سبب پيدايش تغييراتي در رگهاي كوچك بدن شود و از اين طريق ديابت روي بينايي اثر ميگذارد.

رتینوپاتی

رتینوپاتی را می توان از جمله خطرناک ترین عوارض ابتلا به دیابت دانست. اندام این عارضه هدف این عارضه چشم است! رتینوپاتی عروق چشم را تحت تاثیر قرار می دهد؛ این عارضه موجب آسیب رسیدن به شبکیه چشم می شود؛ شبکیه یا رتین از جمله اصلی ترین قسمت های چشم است و انجام اعمال متفاوتی را بر عهده دارد.

كارهايي كه قسمت هاي مختلف چشم مثل عدسي، قرنيه و… انجام مي دهند براي ايجاد يك تصوير دقيق و روشن روي شبكيه است تا اثر آن به مغز ارسال شود و ما بتوانيم ببينيم. آسيب به اين قسمت سبب ايجاد رتينوپاتي مي شود. ابتلا به اين مشكل در بيماران ديابتي سبب نابينايي مي گردد. اگر مبتلا به ديابت هستيد، به خاطر داشته باشيد كه روشهاي تشخيصي و درماني جديدي براي تشخيص زودرس و درمان سريع مشكلات بينايي وجود دارد كه مي توان از پيشرفت ضايعات چشمي جلوگيري نمود.

جهت مشاهده انواع روتور دندانپزشکی کلیک کنید

بررسی انواع رتینوپاتی

رتینوپاتی زمینه ای مرحله اول

رتینوپاتی دیابتی است. در این مرحله عروق کوچک در پرده شبکیه صدمه دیده و مایع یا خون از آنها نشت می­کند . مایع نشت کرده باعث تورم پرده شبکیه شده و یا رسوباتی بنام اگزودا را ایجاد می­نماید.با اینکه این مرحله معمولاً روی دید تاثیری نمی­گذارد اما ممکن است بعداً به مراحل شدیدتری که منجر به کاهش دید می­شود تبدیل شود. از این رو رتینوپاتی زمینه ای به عنوان یک علامت هشداردهنده محسوب می­شود.

گاهی مایعی که نشت کرده است در مرکز دید جمع می­شود. مرکز دید مسئول دیدن جزئیات ریز اشیا می­باشد (مثلاً حروف یا اعداد). این مسئله بنام تورم مرکز دید خوانده می­شود و ممکن است سبب شود خواندن یا انجام کارهای نزدیک مشکل­تر شود.

رتینوپاتی پرولیفراتیو (تکثیری)

حالتی است که رگهای خونی جدید و غیرطبیعی بروی سطح شبکیه رشد می­کنند. این پدیده “نئوواسکولاریزاسیون – Neovascularization” خوانده می شود. این عروق جدید دیواره ضعیف­تری داشته و شکننده هستند و ممکن است منجر به خونریزی شوند. زجاجیه ماده شفاف و ژله مانندی است که مرکز چشم را پر می­کند. خون نشت کرده باعث کدر شدن زجاجیه شده و بصورت نسبی عبور نور را از مردمک به پرده شبکیه را مانع میشود در نتیجه تصویر تار و درهم می­ شود.

رگهای خونی غیرطبیعی همچنین ممکن است اطراف مردمک ، روی عنبیه (قسمت رنگی چشم) رشد کرده و با افزایش فشار داخل چشم باعث ایجاد آب سیاه شود. رتینوپاتی دیابتی تکثیری پرولیفراتیو، شدیدترین نوع بیماری شبکیه ناشی از دیابت می­باشد. حدود ۲۰% افراد دیابتی به آن مبتلا می­شوند.

علائم ابتلا به رتینوپاتی

معمولاً در مرحله رتینوپاتی زمینه ای علامتی وجود ندارد. اگرچه ممکن است در صورت ایجاد تورم مرکز دید تاری دید بصورت تدریجی ایجاد شود. شما ممکن است هرگز به تغییر میزان دید خود پی نبرید. معاینه چشم پزشکی تنها راهی است که به کمک آن می­ توان تغییرات داخل چشم شما را پیدا کرد.

جهت مشاهده انواع جوراب واریس کلیک کنید

وقتیکه خونریزی ایجاد می­شود دید شما تار شده، لکه­ هایی در آن پیدا می­شود و حتی ممکن است بکلی دید شما از بین برود. رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو اگرچه بدون درد است اما شکل شدیدی از بیماری است و نیازمند توجه پزشکی فوری است. حاملگی و افزایش فشار خون ممکن است رتینوپاتی دیابتی را تشدید کنند.

روش های تشخیص بیماری رتینوپاتی

بهترین راه برای تشخیص رتینوپاتی دیابتی معاینه چشمی در فواصل منظم می­باشد که توسط چشم پزشک بایستی انجام شود. رتینوپاتی بسیار شدید ممکن است کاملاً بدون علامت باشد. بیماری را می­توان با درمان بهبود بخشید. برای تشخیص رتینوپاتی دیابتی چشم پزشک با استفاده از دستگاهی بنام افتالموسکوپ بداخل چشم شما نگاه می­کند. چشم پزشکی ممکن است قبل از معاینه با استفاده از قطره چشمی مردمک را باز کند.

چنانچه چشم پزشک رتینوپاتی دیابتی را تشخیص دهد ممکن است نیاز به عکس رنگی ته چشم یا آزمایش خاصی بنام “آنژیوگرافی با فلوئورسئین” باشد تا مشخص شود که شما احتیاج به درمان دارید یا نه؟ در آنژیوگرافی با فلوئورسئین یک ماده رنگی به داخل رگ شما تزریق می­شود و عکسهای مخصوصی از چشم شما گرفته می­شود.

عوارض ابتلا به رتینوپاتی

1- خونریزی زجاجیه چشم

زجاجیه ماده ژله‌مانند شفافی است که وسط چشم را پر کرده است. رگ های خونی جدید تشکیل شده در رتینوپاتی ممکن است باعث خونریزی در زجاجیه شوند. اگر میزان خونریزی کم باشد، فقط لکه ها یا خطوط سیاهی در جلوی چشم خود می بینید (مگس پران چشم). در موارد شدید خونریزی، خون حفره زجاجیه را پر کرده و به طور کامل جلوگیری دید شما را می گیرد.

2- جدا شدن شبکیه چشم

رگ های خونی غیرطبیعی که در اثر رتینوپاتی دیابتی رشد می کنند، باعث ایجاد بافت رخمی روی شبکیه می شوند. این بافت زخمی باعث کشیده شدن شبکیه از عقب چشم و در نتیجه جدا شدن آن می شود.این عارضه باعث ایجاد لکه های شناور در چشم (مگس پران چشم)، دیدن جرقه نور در چشم (جرقه چشمی) و کاهش شدید بینایی می شود.

3- گلوکوم یا آب سیاه چشم

رگ های خونی جدیدی که در چشم رشد می کنند، مانع از جریان طبیعی مایعات به خارج از چشم می شوند. در نتیجه فشار داخل چشم زیاد شده و باعث بروز گلوکوم می شود. این فشار زیاد باعث آسیب عصب بینایی که تصاویر دیده شده را از چشم به طرف مغز می برد، می شود.

جهت مشاهده انواع صندلی CP کلیک کنید

4- کوری

سرانجام رتینوپاتی دیابتی، گلوکوم و یا هر دو، باعث از دست دادن کامل بینایی یا کوری می شود.

روش های درمان رتینوپاتی دیابتی

برای درمان چشم پزشک مسائل زیر را در نظر می­گیرد:

  • سن شما
  • تاریخچه پزشکی شما
  • چگونگی نحوه زندگی شما
  • چه مقدار شبکیه صدمه دیده است ؟

خوشبختانه امروزه ابتلا به رتینوپاتی نیازی به درمان ندارد اما این گفته بدان معنا نیست که می توان به سادگی از کنار این اختلال گذشت! از جمله اصلی ترین توصیه های پزشکان به افراد مبتلا به رتینوپاتی مراجعه منظم به پزشک و تحت نظر بودن است.

در دیگر موارد، درمان برای متوقف کردن صدمات ناشی از رتینوپاتی دیابتی و در صورت امکان بهبود دید انجام می­شود.

جراحی لیزر:

این روش اغلب در درمان رتینو پاتی دیابتی موثر است. یک اشعه قوی از نور لیزر بر بروی قسمت صدمه دیده شبکیه متمرکز می­شود. تابش اشعه لیزر رگهای نشت کننده را می­بندد و بدینوسیله تورم مرکز دید کم می­شود. این نوع درمان فوتوکوآگولاسیون – Photocoagulation نامیده می شود.

کرایوتراپی (سرد کردن):

اگر زجاجیه بدلیل وجود خون کدر باشد جراحی لیزر را تا زمانیکه خون جذب شود نمیتوان انجام داد. در بعضی موارد خونریزی زجاجیه، کرایوتراپی یا یخ زدن شبکیه ممکن است در کوچک شدن رگهای خونی غیرطبیعی کمک کننده باشد.

ویترکتیومی (برداشتن زجاجیه):

در رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو پیشرفته ممکن است چشم پزشک برداشتن زجاجیه را توصیه کند. این جراحی میکروسکوپی در اطاق عمل انجام می­شود. ویترکتیومی زجاجیه پر شده از خون را بر می دارد و به جای آن ماده شفافی را جایگزین می­کند. در حدود 70% بیماران بعد از برداشتن زجاجیه بهبودی دید دارند . گاهی اوقات قبل از انجام عمل برداشتن زجاجیه چشم پزشک ممکن است برای چند ماه یا یکسال صبر کند تا شاید خونریزی خود بخود جذب شود.

ترمیم شبکیه:

جهت مشاهده انواع زانوبند کلیک کنید

در صورتیکه بافت تخریب شده منجر به جداشدگی شبکیه از پشت چشم شود کاهش شدید دید یا کوری را باعث می­شود مگر اینکه جراحی برای چسباندن شبکیه بموقع و با موفقیت انجام شود.

دیابت در صورت عدم کنترل بیماری بسیار خطرناکی است؛ اما با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی به سادگی می توان این اختلال را کنترل کرد و از زندگی لذت برد.

منبع: رتینوپاتی دیابتی چیست؟ از عوارض تا درمان



:: برچسب‌ها: رتینوپاتی دیابتی , دیابت , چشم پزشکی , بیماری چشم , پزشکی ,
:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


استخوان و ماهیچه های لگن باعث می شوند که رحم به صورت ثابت در جایگاه خود قرار داشته باشد، زایمان مخصوصا به صورت طبیعی و یا دشوار در زنان باعث تضعیف عضلات لگن خواهد شد و با بالا رفتن سن و کاهش طبیعی هورمون های استروژن در بدن، رحم به سمت پایین حرکت کرده که در اصطلاح به آن افتادگی لگن می گویند

گاهی عضلات لگن آنقدر ضعیف و شل می شوند که ممکن است رحم از ناحیه واژن بیرون بزند، درجه پیشرفت این بیماری بستگی به میزان افتادگی رحم دارد، پس باید درجات این افتادگی بررسی شود

زمانی که قسمتی از رحم از واژن خارج شده باشد، در این مرحله شخص به شدیدترین وضعیت افتادگی رحمی دچار شده است و باید هر چه سریع تر درمان شود

 

دلایل افتادگی رحم :

همان طور که اشاره شد، بارداری و چند قلوزایی و یا زایمان پیچیده و طبیعی میتواند باعث افتادگی رحم شود.

از دیگر دلایل آن میتوان به افزایش سن و در نتیجه تضعیف عضلات لگن، کاهش حجم بافت بعد از یائسگی و کاهش استروژن، فشار شدید وارد شده به شکم به دلایل مختلف: از جمله سرفه مزمن، یبوست و یا تجمع مایعات در شکم، چاقی و یا افزایش وزن و کشیده شدن بیش از اندازه عضلات اشاره کرد

نشانه های افتادگی رحم :

جهت مشاهده انواع لوازم یکبار مصرف پزشکی و بهداشتی کلیک کنید

شل شدگی وافتادگی رحم اگر شدید نباشد معمولا علائم و نشانه ای هم نخواهد داشت، اما اگر این افنتادگی شدید باشد با علائم زیر خود را نشان می دهد :

  • احساس کشیدگی و یا سنگینی در ناحیه لگن
  • بی اختیاری در ادرار و یا بروز مشکلات دیگری در مجاری ادراری
  • اختلال در حرکات روده
  • حس شل شدگی در واژن

دقت داشته باشید که اگر این علائم را دارید و باعث اذیت شدن شما شده است حتما به پزشک مراجعه کنید

برای تشخیص افتادگی رحم چه اقداماتی باید انجام داد :

پزشک برای شناسایی این بیماری، معاینه بدنی لگن را انجام می دهد و گاهی سابقه پزشکی فرد را هم بررسی می کند

این معاینه می تواند به صورت سرپایی و یا در حالت دراز کش انجام شود

پزشک از شما خواهد خواست که سرفه کنید و یا کمی زور بزنید تا به شکم فشار وارد شود

جهت مشاهده انواع استندینگ هایپر کلیک کنید

گاهی به علت افتادگی کامل رحم،  لوله حالب که مسئول انتقال ادرار از کلیه ها به سوی مثانه است مسدود شده و ممکن است در این شرایط نیاز به انجام سونوگرافی کلیه ها باشد

گاهی از اولتراسوند هم برای بررسی مشکلات دیگر استفاده میشود.

درمان افتادگی رحم :

افتادگی رحم فقط در صورتی نیاز به درمان دارد که به رحم صورت کامل افتاده باشد در غیر این صورت نیاز به درمان نیست

با انجام یک سری تمرینات ورزشی میتوان ضعف ماهیچه های لگن را جبران کرد

ورزشهای تقویت عضلات لگن که شامل انقباضات مداوم است و باید تا سه الی شش ماه انجام شود

مصرف بعضی از داروهای استروژنی هم برای خانم هایی که در دوران یائسگی خود هستند میتواند باعث قدرتمندتر شدن بافت ها شود

وزن خود را با رژیم درمانی کاهش دهید و از گن و رحم بند استفاده کنید

فعالیت هایی که باعث فشار داخلی به شکم می شوند را به حداقل ممکن برسانید

در صورتی که ورزش، رژیم و مصرف دارو موثر واقع نشد، راه حل بعد انجام جراحی است

در جراحی قسمت هایی از بافت رحم که دچار شل شدگی هستند را به حالت اول خود بر میگردانند

منبع: تمام آنچه که باید در مورد افتادگی رحم بدانید



:: برچسب‌ها: افتادگی رحم , پزشکی , سلامت , دکتر زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


فروش ملک مشاع به دلیل تعداد زیاد مالکینی که دارد معمولاً با اختلافات و مشکلات فراوانی همراه است. همین امر در بسیاری از موارد باعث می شود که قیمت ملک هایی که مشاع هستند نسبت به املاکی که تنها یک مالک دارند پایین‌تر باشد. در این مقاله به طور جامع و خلاصه به فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک و راه کارهای آن پرداخته ایم. پس پیشنهاد می‌شود تا پایان این مقاله را مطالعه کنید.

مجازات و پیگیری فروش ملک بدون اجازه شریک : یکی از مهمترین مسائلی که در زمینه اموال مشاعی مطرح می شود فروش ملک بدون اجازه شریک است. باتوجه به اینکه بسیاری از شرکا به علت عدم اطلاع از قوانین املاک مشاعی، مبادرت به تصرف غیرقانونی در ملک مربوطه می کنند سوالات زیادی در این زمینه مطرح می شود.

ملک مشاع چیست؟

پیش از آنکه در مورد فروش ملک مشاع بدون اذن شریک توضیحات لازم را ارائه دهیم لازم است که به خود مفهوم ملک مشاء بپردازیم. این مفهوم را می توان این گونه توضیح داد :

ملک مشاع، به ملکی گفته می شود که مالکیت آن بین دو یا چند نفر مشترک است، اصطلاح حقوقی این شرایط را «اشاعه» می نامند و این معنا را می دهد که در ملک مشاع تمام شرکا در جز به جز ملک حق مالکیت دارند.

مالکیت ملک از چند طریق می تواند مشاع شود:

  • ۱- فردی شش دانگ از یک ملک را در اختیار داشته باشد و بخشی از این ملک را مثلاً دو دانگ را به نام شخص دیگری کند.
  • ۲-در حالت بعدی شرایط اشاعه در ماترک است که طبق آن ملکی به چند نفر ارث می رسد. هر یک از اشخاص به اندازه سهم الارثی که دارند در این ملک شریک می شوند. در این شرایط افراد می توانند هر کدام سند مالکیتی جداگانه داشته باشند که در هر کدام از آن ها میزان سهم فرد ذکر شده باشد.
  • ۳-افرادی که به طور شریکی اقدام به خرید یک ملک می کنند و در هر قسمت از آن ملک بر اساس دانگ یا سایر توافقات سهمی دارند.

شریک شدن چند فرد در یک ملک موجب می شود که فروش آن محدودیت هایی داشته باشد و فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک نیز ضمانت اجراهای مخصوص خود را به دنبال داشته باشد.

آیا فروش ملک مشاع بدون اذن شریک امکان پذیر است ؟

با توجه به مشکلات ذکر شده باید بدانیم که تمام مالکان می توانند اقدام به فروش و اجاره سهم خود کنند. این در حالی است که اگرچه سهم فروش رفته است اما تصرف مادی در آن بابد با اذن دیگر مالکین صورت گیرد. در واقع بدان معناست که فروش ملک نوعی از تصرف حقوقی است که به خریدار اجازه تصرف مادی تا رضایت دیگر مالکین نباشد را نمی دهد.

تصرفات شرکاء در ملک مشاعی

ملک مشاعی هم آنجوری که گفتیم ، شریک های املاک مشاعی در نقطه نقطه ملک مشاعی شریک هستند و کسی که مال بیشتری دارد نمی تواند از بهره مندی شریک دیگر از ملک مشاعی جلوگیری کند و هر شریک می تواند تصرفاتی در ملک مشاعی داشته باشد.

اما این تصرفات بایست در چارچوب ضابطه اجرا شود وگرنه تصرفات فضولی و در صورتی که شریک رضایت به این تصرفات خارج از حدود قانونی ندهد، باطل است و شریک خطاکار مسئول هر شیوه جبران خسارت به شریک دیگر یا سایرین خواهد بود.

آغاز مثالی بیان می شود تا بر اساس مثال هر دو تصرف را تشریح کنیم؛ فرض بگیرید زوجه و شوهری در ملکی مسکونی با متراژ ۱۱۰ متر، دو خواب با سهمی مساوی هر کدام سه دانگ شریک هستند، در این شروط زوجه و شوهر که مالک ملک مشاعی می باشند، وضعیت تصرفات حقوقی و مادی ایشان به چه نحو وجود دارد؟

تصرفات حقوقی

آغاز بایست تعریفی از تصرفات حقوقی عرضه شود؛ منظور از تصرفات حقوقی هر شیوه اعمال حقوقی از جمله، فروش، صلح، اجاره، هبه، و تا اینکه عقودی که قبض در آنها از جمله ارکان صحت پیوند وجود دارد مثل وقف را تصرفات حقوقی در ملک مشاعی می گویند.

طبق گفته بالا، زوجه می تواند سهم سه دانگ از ملک که اگر سند جدا دارد و مشخص شده باشد، را به شخص دیگری بفروشد یا اینکه می تواند هدیه بدهد و یا اینکه وصیت کند که بعد از فوتش وقف در کار خیریه باشد. ضابطه تمام این تصرف حقوقی شریک در مال مشاع را مورد قبول قرار می دهد تا زمانی که این تصورف حقوقی نیازی به تصرف مادی و تملیک آن سه دانگ نداشته باشد.

وکیل فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

شما اگر درباره فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک سوالی دارید، می توانید با شماره های داخل سایت گروه وکلای آریا دادیار تماس گرفته و با وکلای مجرب و کاربلد ما صحبت کنید.

راه های خارج کردن ملک از حالت مشاع

نوع و ماهیت مال اهمیت ویژه ای در پایان دادن به مالکیت مشاع دارد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در قانون با توجه به نوع مال احکام و شرایط خاصی وجود دارد. در خصوص اموال غیر منقول همچون زمین و ملک، مالکین می توانند با توافق ملک مشاع را میان خود تقسیم کنند. در چنین حالتی است که فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک امکان پذیر می شود و بدین ترتیب با تنظیم یک تقسیم نامه عادی یا رسمی که توسط دفترخانه انجام می شود اقدام به این عمل کنید.

البته در صورتی می توان از این طریق اقدام کرد که میان مالکین غایب، کودک و شخصی که دارای سلامت کامل ذهنی نیست نباشد. در صورت وجود این شرایط دادگاه صلاحیت تصمیم درباره نحوه چگونگی تقسیم را دارد و این موضوع از طریق دادگاه پیگیری می شود.

افراز املاک چه تاثیری در فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک دارد ؟

همواره مالکان یک به توافق یکسانی در خصوص فروش ملک نمی رسند، در نتیجه هر کدام از شرکا می توانند در جهت تقسیم ملک که افراز ملک مشاع نامیده می شود اقدام کنند. در حقیقت افراز ملک همان تقسیم ملک مشاع میان افراد است که گاهی توافقی به نتیجه می رسد و گاهی به طرح دعوا نیاز دارد.

افراز ملک موجب می شود تا قدر السهم هر کس در ملک مشخص شود و در نتیجه آن فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک امکان پذیر شود. البته که این فروش می تواند در ابتدا با موانعی رو به رو است که از آن به نام حق اخذ به شفعه یاد می شود.

اخذ به شفعه و فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک

حق اخذ به شفعه یکی از حقوقی است که قانون برای شرکای یک ملک در نظر گرفته اند. اگر بخواهیم این حق را به طور ساده تعریف کنیم به این شرح است :

اگر در مالی غیر منقول که میان دو نفر به صورت مشاع است یکی از طرفین قصد فروش سهم خود را داشته باشد باید ابتدا برای فروش سهم خود به شریک ملک مراجعه نماید. یعنی شریک فروشنده حق شفعه خوهد داشت.
  • اگر در چنین مالی فرد اقدام به فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک خود کند یعنی برای فروش سهم خود به طرف دوم مراجعه نکند فرد می توان از این حق استفاده کرد و معامله فروش را باطل کند.
  • ملک حتما باید غیر منقول باشد یعنی ملکی باشد که به طور ذاتی امکان جا به جایی آن وجود نداشته باشد.
  • ملک باید حتما میان دو نفر مشاع باشد در غیر این صورت حق شفعه وجود نخواهد داشت.
  • اگر فرد دوم یا شریک به هر علتی به خرید سهم شریک خود اقدام نکند در این صورت حق شفعه ساقط و فرد می تواند اقدام به فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک خود کند.

برای حل اختلاف شرکا ملک مشاع به کجا باید مراجعه کرد؟

برای آنکه اقدام به حل اختلاف کنید بستگی به آن دارد که ملک شما دارای سابقه ثبتی در دفتر املاک اداره ثبت داشته باشد یا خیر.

در صورتی که ملک در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد به راحتی می توانید از اداره ثبتی که در محل وقوع ملک قرار دارد اقدام به افراز ملک مشاع کرد یا اختلافات ناشی از فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک را مورد برسی قرار داد. در غیر این صورت برای پیگیری این دسته از پرونده نیاز به مراجعه به دادگاه می باشد.

به شما پیشنهاد می کنیم برای پیگیری این دسته از پرونده های حتما از طریق یک وکیل ملکی اقدام نمایید.

فرآیند اداره ثبت برای افراز ملک مشاع

  • ۱-در مراجعه به اداره ثبت و ارائه درخواست افراز، در اولین مرحله نماینده ثبت به ملک مشاعی که ذکر شده مراجعه می کند.
  • ۲-در ادامه بررسی های مامور ثبت بر اساس شماره پلاک ثبتی که در سند مالکیت درج شده است، پرونده را به نقشه بردار ثبت ارائه می کند. در صورتی که مساحت ملک مورد نظر حد نصاب تعیین شده را دارا باشد، در روزی معین شرکا ، نماینده ثبت و نقشه بردار حضور می یابند و نقشه بردار صورت جلسه ای را تنظیم می کند که به امضای شرکا خواهد رسید.
  • ۳-در ادامه نیز نسبت به عملی بودن افراز ملک مشاع توسط نقشه بردار تصمیماتی گرفته خواهد شد و در صورت عدم اعتراض امکان فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک ممکن می باشد.
  • ۴-تصمیم واحد ثبتی مبنی بر عدم قابلیت افراز از طرف هریک از شرکا، ظرف ده روز قابل اعتراض در دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک است.
  • ۵-در صورتی که ملک دارای سابقه ثبتی نباشد باید جهت تصمیم درباره ملک مشاع به دادگاهی که ملک در حوزه آن واقع شده است مراجعه کنید و درخواست افراز ملک مشاع کنید.
  • ۶-در برخی از مواقع با وجود مراجعه به اداره ثبتی ملک مورد نظر به دلایلی امکان افراز را ندارد که از جمله این دلایل می توان به مساحت کم ملک اشاره کرد. در این صورت متقاضی ناگزیر است تا با مراجعه به دادگستری نسبت به طرح دعوی اقدام کند.

فروش ملک مشاع غیرقابل افراز بدون اذن شریک

در برخی از موارد پس از مراجعه به اداره ثبتی مورد نظر ملک غیرقابل افراز تعیین می شود، در این صورت متقاضی ناچار است با استفاده از گواهی که نشان دهنده افراز ناپذیری ملک است به همراه سایز مدارک مورد نیاز دادخواستی را مبنی بر درخواست فروش ملک را به دادگاه حقوقی حوزه ملک ارسال کند تا اجازه فروش ملک مشاع بدون اذن شریک صادر گردد.

با توجه به مدارکی ارسال می شود پرونده ای برای ملک مورد نظر تشکیل داده خواهد شد که دادگاه دستوری مبنی بر فروش را خواهد داد و در انتها مدیر اجرا با توجه به قوانین حاکم اقدام به فروش یا مزایده ملک مشاع مورد نظر خواهد کرد.

منبع : فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک



:: برچسب‌ها: وکیل ملکی , موسسه حقوقی , ملک مشاع , حقوقی , قضایی ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


دستورالعمل عمومی برای کاهش وزن و لاغری فقط گرفتن رژیم لاغری است! اما شاید کسی توان گرفتن رژیم را نداشته باشد حالا دلیلیش هرچیزی که باشد! پس راهکار این افراد چیست؟ در این مقاله به بررسی بهترین روش‌های کاهش وزن بدون گرفتن رژیم خواهیم پرداخت:

وعده‌های غذایی خود را زمانبندی کنید:

تایمر خود را بر روی ۲۰ دقیقه تنظیم کنید و سعی کنید غذای خود را با آرامش کامل میل نمایید. این عادت یکی از بهترین عادت‌هایی است که به شما کمک می‌کند بدون داشتن یک برنامه غذایی پیچیده وزن خود را کم کنید. هر کدام از وعده‌های غذایی خود را کمتر کنید تا بتوانید از این طریق نیز به کاهش وزن مورد نظر خود دست یابید.

هر چقدر آرام تر غذا بخورید به همان اندازه قادر خواهید بود از وعده‌های غذایی کم حجم تر نیز لذت ببرید. در این شرایط هورمون‌های سیری بیشتر تحریک می‌شود.

زمانی که غذای خود را با عجله می‌خورید، بدن شما زمان کافی نخواهد داشت که سیری را به مغز اعلام کند. همین امر باعث پرخوری می‌شود.

بیشتر بخوابید وزن کمتری به دست آورید:

بر اساس مطالعه‌ای که محققان دانشگاه میشیگان انجام داده اند، یک ساعت بیشتر خوابیدن در شب به بدن انسان کمک می‌کند در عرض یک سال ۶.۳۵ کیلوگرم وزن کم کند.

این سناریو نشان می‌دهد زمانی که خواب جایگزین فعالیت‌های دیگر می‌شود(فعالیت‌هایی که در آن وقت فرد به بطالت می‌گذرد) امکان کاهش کالری دریافتی تا ۶ درصد وجود دارد.

خواب همچنین به روش دیگری نیز می‌تواند به بدن انسان کمک کند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند اشتهای بیشتری خواهند داشت و بدون دلیل گرسنه خواهند بود.

سبزیجات بیشتری بخورید:

جهت مشاهده انواع الکتروسرجی کلیک کنید

از امروز با وعده‌های غذایی خود سه نوع سبزی بخورید. افرادی که پرخور هستند می‌توانند با مصرف میوه و سبزیجات بیشتر وزن بیشتری کم کنند.

فیبر بالا و محتوای آب این سبزیجات و میوه‌ها کالری کمتری دارد. آن‌ها را بدون افزودن چربی بپزید. سپس به جای اینکه از سس‌های پرچرب استفاده کنید،روی این مواد آب لیمو بریزید.

زمانی که سوپ بیشتری می‌خورید افزایش وزن کمتر می‌شود:

سوپ را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید. این ماده کالری بسیار اندکی دارد. مصرف سوپ در ابتدای وعده غذایی مصرف غذا را کندتر می‌کند و از اشتهای شما می‌کاهد.

سعی کنید از سوپ کم سدیم ، تازه و به همراه سبزیجات مختلف استفاده کنید. از خوردن سوپ‌های خامه‌ای خودداری کنید زیرا می‌تواند چربی و کالری زیادی وارد بدن شما بکند.

از غلات کامل استفاده کنید:

غلات کامل همچون برنج قهوه‌ای،جو، جوی دوسر، گندم سیاه و گندم سبوس دار می‌تواند به استراتژی کاهش وزن شما کمک کند. این مواد به شما کمک می‌کند احساس سیری بیشتری داشته باشید و کالری کمتری مصرف کنید.

این مواد همچنین می‌تواند سطح کلسترول خون را بهبود ببخشد. غلات کامل هم اکنون در تولید محصولات مختلفی همچون خمیر پیتزا،مافین‌های آماده، پاستا و نان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به لباس‌های قدیمی خود نگاه کنید که در آن لاغر بودید:

سعی کنید لباس‌های مورد علاقه و قدیمی خود را در جایی آویزان کنید که بتوانید همیشه به آن نگاه کنید.

اینکار به شما کمک می‌کند انگیزه ادامه کار را پیدا کنید. آیتمی را انتخاب کنید که کمی تنگ تر از سایز فعلی شماست. بنابراین قادر خواهید بود در زمان کوتاه به هدف خود دست یابید.

از مصرف بیکن خودداری کنید:

بیکن به گوشت نمک زده می‌گویند. سعی کنید از مصرف این نوع مواد خودداری کنید.

همین امر باعث می‌شود ۱۰۰ کالری کمتر وارد بدن شما شود و در عرض یکسال قادر خواهید بود بیش از ۴ کیلوگرم وزن کم کنید. می‌توانید از موارد جایگزین استفاده کنید که کالری کمتری دارد.

به مواردی همچون برش‌های گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای تفت داده شده، پنیر به همراه سبزیجات فکر کنید. این مواد جایگزین خوبی هستند.

برش‌های خوبی از پیتزا ایجاد کنید:

به جای اینکه از گوشت برای تهیه پیتزای خود استفاده کنید، سعی کنید از پیتزای سبزیجات استفاده کنید.

همین امر موجب می‌شود ۱۰۰ کالری کمتر وارد بدن شود. همچنین بهتر است از پنیرهای بدون چربی یا کم چرب و خمیر پیتزای شبیه نان که با روغن زیتون تهیه شده است برای پیتزای خود استفاده کنید.

جهت مشاهده انواع پارالل بار کلیک کنید

مصرف شکر را تا حد امکان کمتر کنید:

مصرف نوشیدنی‌های شکردار همچون نوشابه را با آب یا نوشیدنی‌های بدون کالری جایگزین کنید. همین امر موجب می‌شود ۱۰ قاشق چایخوری شکر کمتری مصرف شود.

لیموی تازه، نعناع یا توت فرنگی مجمد را برای طعم بخشیدن به نوشیدنی‌های خود مورد استفاده قرار دهید. شکر مایعی که در نوشابه‌ها وجود دارد نشانه‌های سیری طبیعی در بدن را کنار می‌گذارد.

مطالعه‌ای مصرف شکلات‌های ژله ای و نوشابه را در افراد مورد بررسی قرار داده است.

افرادی که عاشق این شکلات‌ها هستند ناخودآگاه کالری کمتری نسبت به افرادی که نوشابه می‌خورند، مصرف خواهند کرد. البته مصرف بی رویه این شکلات‌ها نیز می‌تواند باعث افزایش وزن شود.

از لیوان‌های بلند و نازک استفاده کنید:

با استفاده از لیوان‌های بلند و نازک به جای لیوان‌های کوتاه و عریض، قادر خواهید بود کالری دریافتی از نوشیدنی‌ها را کمتر کنید و بدون رژیم غذایی از وزن خود بکاهید.

در این صورت ۲۵ تا ۳۰ درصد شربت لیمو، نوشابه یا نوشیدنی کمتری مصرف خواهید کرد. محققان بر این باورند که نشانه‌های بصری می‌تواند شما را به مصرف بیشتر یا کمتر ترغیب کند.

منبع: چگونه بدون رژیم غذایی لاغر شویم؟



:: برچسب‌ها: کاهش وزن , افزایش وزن , رژیم غذایی , ورزش , سلامتی ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

تمریناتی که با استفاده از تردمیل انجام می‌شود می‌تواند تاثیر خوبی بر روی سلامت بدن داشته باشد. اگر آن را به صورت آرام و پایدار به کار می‌برید پیشرفت زیادی نخواهید داشت.

افرادی که از تردمیل استفاده نمی‌کنند ممکن است چربی‌های خود را با سرعت کمتری بسوزانند. این افراد قادر نخواهند بود نتایج مد نظر خود را دریافت کنند.

در این مقاله قصد داریم ترفندهایی را بیان کنیم که استفاده از آن‌ها می‌تواند تاثیر تمرینات مرتبط با تردمیل را دوچندان کند.

  • تمرینات سرعتی انجام دهید:

تمرینات سرعتی انجام دهید:

انجام این تمرینات بسیار ساده است. ابتدا ۳۰ ثانیه با سرعت کامل تمرین کنید، سپس ۶۰ الی ۹۰ ثانیه را با سرعت کم بدوید. اینکار به بدن شما کمک می‌کند سلامت بهتری داشته باشد. تمرینات سرعتی را حداقل یکبار در هفته انجام دهید تا اثر تمرینات ورزشی را بیشتر نماید. تنها با ۲۰ دقیقه تمرین سرعتی، کالری بیشتری خواهید سوزاند.

  • شیب و سرعت آن را تنظیم کنید:

شیب و سرعت آن را تنظیم کنید:

ممکن است در برخی از مواقع دویدن آرام و ثابت به شما کمک کند اما باید تمرینات سخت و سریع نیز داشته باشید. بیشتر تردمیل‌ها دارای برنامه از پیش تعیین شده برای افزایش شدت و سرعت دویدن هستند. شما می‌توانید از این برنامه‌ها به خوبی استفاده کنید.

  • با وزنه کار کنید:

با وزنه کار کنید:

این گزینه برای دوره طولانی توصیه نمی‌شود اما برای تمرینات کوتاه مدت عالی است. دمبل‌های سبکی را به مدت دو الی سه دقیقه در دست بگیرید و همچنان که بر روی تردمیل می‌دوید از آن‌ها نیز استفاده کنید. افزایش این وزنه‌ها بر شدت تمرینات شما می‌افزاید.

  • فقط به سمت جلو حرکت نکنید:

فقط به سمت جلو حرکت نکنید:

برای اینکه بتوانید از تردمیل بیشترین استفاده را ببرید، سعی کنید به سمت عقب بدوید یا حرکت کنید. اینکار به پاهای شما اجازه می‌دهد تمرینات خوبی داشته باشد و برای تست تعادل بدن مفید است. اینگونه حرکات بدن شما را مجبور می‌سازد سخت کار کند. در این شرایط به سرعت بالا نیاز ندارید.

جهت مشاهده انواع دستکش معاینه کلیک کنید

  • از شیب بیشتر استفاده کنید:

از شیب بیشتر استفاده کنید:

اگر از دویدن پایدار و با شدت کمتر لذت می برید می‌توانید با اضافه کردن شیب به تردمیل خود، تمرین خود را بهتر کنید. اینکار باعث می‌شود ماهیچه‌های پا به چالش کشیده شود و سیستم قلبی –عروقی شما را تقویت می‌کند. اما فشار زیادی بر روی زانوها وارد نخواهد کرد.

  • سرعت خود را بیشتر کنید:

سرعت خود را بیشتر کنید:

افرادی که به سرعت پایدار و ثابت عادت کرده‌اند، باید به فکر افزایش آن باشند. سعی کنید با سرعت بیشتری بدوید. سرعت خود را از ۴.۵ به ۴.۸ یا ۵.۰ تغییر دهید. اینکار به شما کمک می‌کند در زمان کمتر، کالری بیشتری بسوزانید و باعث می‌شود سیستم قلبی-عروقی به خوبی کار کند. در ابتدا ممکن است سریع‌تر خسته شوید اما به تدریج به این شرایط عادت می‌کنید.

  • گاهی اوقات از تردمیل فاصله بگیرید:

گاهی اوقات از تردمیل فاصله بگیرید:

استفاده از تردمیل می‌تواند لذت بخش باشد اما باید از سایر تمرینات نیز استفاده کنید. تردمیل را در باشگاه بگذارید و سعی کنید به دنبال دویدن در پارک بروید. اینکار شما را تشویق می‌کند به پیشرفت خود توجه کنید و کمک می‌کند تغییر خوب و مداومی در سرعت داشته باشید.

منبع: چگونه با تردمیل وزن کم کنیم و لاغر شویم؟



:: برچسب‌ها: تردمیل , ورزش , سلامتی , پزشکی , لاغری ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

یک نقل قول از چین باستان، که منسوب به فیلسوف «لائو تزو» است می‌گوید: «یک سفر چند هزار مایلی، تنها با یک قدم آغاز می شود.»

مطمئنا درست است. اما چند نفر از ما اهمیت تلاش‌های اولیه را فراموش می‌کنیم! ما اغلب بجای اینکه چیزهای امکان پذیر را بعنوان هدفمان انتخاب کنیم،  بیش از حد روی چیزهای بزرگ تمرکز می‌کنیم. ما به سرعت به جلو حرکت می‌کنیم، تصمیم می‌گیریم که بدن، شغل و روابطمان را تغییر دهیم و در نهایت،  هرگز به هدفمان نمی‌رسیم. اهداف بلند مدت و بزرگ را کنار بگذارید و چیزهای کمتر و کوچکتری انتخاب کنید.

کریستین کارتر،  دکتر و جامعه شناس مرکز علوم دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: موفقیت‌های کوچک، اغلب منجر به موفقیت‌های بزرگتر می‌شوند و می‌توانند پایه و اساس یک تغییر اساسی باشند.

دلایل آن می‌تواند مستقیم (بیشتر خوابیدن و رابطه جنسی بیشتر، هر دو می‌توانند برای سلامتی مفید باشند) یا غیر مستقیم (یک انتخاب مثبت می‌تواند برای انجام کارهای دیگر به ما انگیزه دهد) باشد. بنابراین به توصیه‌هایی که باعث افزایش سلامتی و شادی شما می‌شوند، توجه کنید: قدم‌های کوچک که می‌تواند در این سال و سال‌های دیگر، تاثیر بزرگی روی ذهن، بدن و روح شما داشته باشد.

۱. روند کاهش وزنتان را کامل کنید

آمار نشان می دهد که کاهش وزن در صدر فهرست تصمیماتی قرار دارد که مردم اتخاذ می‌کنند. اگر این کار، جزئی از لیست برنامه‌های امسال شما هم هست، یک یا چند گزینه‌ی گیاهی را که می‌تواند به افزایش شانس موفقیتتان کمک کند، بررسی کنید.

بعنوان مثال، معلوم شده که کتون موجود در تمشک (که یک ترکیب تولید شده توسط تمشک قرمز است) می‌تواند باعث افزایش از دست دادن چربی شود و همچنین جلوی تجمع چربی‌ها را بگیرد و مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد که در برابر آسیب سلولی و بیماری هم از ما محافظت می‌کند.

همچنین مشخص شده که زعفران جلوی اشتها را می‌گیرد و باعث افزایش سطح سروتونین می‌شود – هورمونی که خلق و خو، خواب و اشتها را کنترل می‌کند – و اما قهوه! البته نه به شکلی که شما فکر می‌کنید. تحقیقات اخیر که در نشریه‌ی دیابت، سندرم متابولیک و چاقی منتشر شده است، نشان داده که افراد مورد آزمایشی که عصاره دانه‌ی قهوه مصرف کردند، در طول دوره‌ی مطالعه ۲۲هفته‌ای، بطور متوسط ۸کیلو وزن کم کرده‌اند.

همچنین بخوانید: خواص زعفران برای سلامتی

لیندسی دانکن، پزشک و متخصص تغذیه مشهور در آستین تگزاس می‌گوید: یک ترکیب طبیعی بسیار فعال به نام «اسید کلروژنیک» با مهار ترشح گلوکز در بدن، اینکار را انجام می‌دهد، و باعث می‌شود که از چربی بعنوان سوخت استفاده شود (چربی سوزی). این دو مکانیزم ترکیبی، برای جلوگیری از جذب چربی و از بین بردن وزن اضافه باهم همکاری می‌کنند.

۲. به طبیعت نگاه کنید

جهت مشاهده انواع یونیت و صندلی دندانپزشکی کلیک کنید

تحقیق درباره‌ی اینکه گذراندن وقت در فضای طبیعی بیرون از خانه چه فوایدی برای سلامتی دارد، همچنان ادامه دارد، مخصوصا توسط پژوهشگران ژاپنی. بطوریکه بعضی از شرکت‌های ژاپنی شامل «جنگل تراپی» برای سلامتی کارکنانشان هستند و در جنگل‌های ژاپن برنامه‌های سلامتی با معاینات رایگان وجود دارد.

در یک مطالعه که توسط موسسه تحقیقات محصولات جنگلی و جنگلداری در ژاپن انجام شد، مشخص شد که گذراندن وقت در محیط‌های جنگلی باعث سطوح پایین‌تر از کورتیزول (هورمون استرس)، آهسته شدن ضربان قلب، کاهش فشار خون و احساس آرامش بیشتر می‌شود.

دیگر مطالعات ژاپنی نشان داده‌اند که پیاده روی در جنگل به کنترل سطح قند خون (نه فقط بخاطر اینکه نوعی ورزش است) و افزایش پروتئین‌های ضد سرطانی و همچنین تقویت ایمنی سلول‌های کشنده‌ی طبیعی کمک می‌کند. «سارا سیمپرمن» که یک پزشک درمان طبیعی در شهر نیویورک است، می‌گوید: توضیح کامل درباره‌ی مزایای جنگل تراپی سخت است اما مناظر سرسبز، صدای آرام رودخانه‌ها و آبشارها و رایحه‌ی چوب،گیاهان و گلها، همه در این اکوسیستم پیچیده نقشی ایفا می‌کنند.

جنگل تراپی، مثال خوبی است از اینکه چطور سلامت ما به سلامت محیط طبیعی اطرافمان وابسته است، همچنین یک دلیل عالی برای پیاده روی در جنگل است. سیمپرمن می‌گوید: اگر نمی‌توانید به جنگل بروید، می‌توانید چنین محیطی را در خانه ایجاد کنید، از طریق نگهداری از گیاهان آپارتمانی، گوش دادن به سی‌دی‌های طبیعت و استفاده از روغن با کیفیت و ۱۰۰درصد خالص درخت سرو، کاج، صنوبر یا سرو کوهی.

گیاهان آپارتمانی برای سلامتی ما نیز مفیدند زیرا به پاکسازی هوا و جداسازی مواد شیمیایی مضر مانند بنزن، فرمالدئید، تری کلرو اتیلن و تولوئن کمک می‌کنند. فهرستی از بهترین سم زداها: سرخس بوستون، پیچک انگلیسی، ارکیده پروانه‌ای، ارکیده دندروبیوم، درخت فیکوس، آفتابگردان ژربرا، شیپوری پیچی آمریکا، زنبق صلح، گیاه مار،گیاه عنکبوت و چندین گونه از گیاه خون سیاوشان.

۳. از جایتان بلند شوید

ایالات متحده، کشور مردم کم تحرک است و به این دلیل مردم در معرض خطر مشکلات سلامتی و حتی مرگ زودرس قرار دارند. استیون بلر، استاد علوم ورزشی و اپیدمیولوژی در دانشگاه کارولینای جنوبی می‌گوید: عدم فعالیت بدنی امریکایی‌ها،  بزرگترین مشکل بهداشت عمومی در قرن ۲۱است.

او به تحقیقاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهند حدود ۲۵تا ۳۵درصد از بزرگسالان آمریکایی، فعالیت بدنی ندارند ــ این بدین معنی است که آنها شغل کم تحرک دارند یا هیچ برنامه‌ای برای فعالیت بدنی منظم ندارند و بطور کلی در اطراف خانه یا حیاط تحرکی ندارند – این ۴۰تا ۵۰میلیون نفر در معرض خطر بی تحرکی قرار دارند.

بر طبق مطالعات طولانی مدتی که در مورد تمرینات هوازی در مجله‌ی پزشکی بریتانیا منتشر شد، عدم تناسب اندام، حدود ۱۶درصد از مرگ و میرهای زنان و مردان را به خود اختصاص می‌دهد ( این عدد با تخمین تعداد مرگ و میرهایی که با ۳۰دقیقه پیاده روی قابل پیشگیری بودند، محاسبه شده است)

بلر می‌گوید: برای این مقایسه، چاقی بعنوان دلیل ۲تا ۳درصد از مرگ‌ها در نظر گرفته شد. فعالیت بدنی برای مغز و سلامت روانی نیز ضروری است. در واقع مطالعات نشان می‌دهد که ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی و زوال عقل را در فرد کاهش دهد.

بنابراین با خودتان قرار بگذارید که هرگز بیشتر از یک ساعت در یک جا ننشینید و هر از چند گاهی چند دقیقه بلند شوید. بر طبق یک تحقیق، ایجاد وقفه در بی تحرکی، می‌تواند به کاهش قند خون، تری گلیسیرید، شاخص توده‌ی بدنی و اندازه‌ی دور کمر کمک کند و همچنین متعهد شوید که هر روز حداقل ۳۰دقیقه را به فعالیت بدنی اختصاص دهید مانند پیاده روی.

۴. چیز جدیدی یاد بگیرید

جهت مشاهده انواع تجهیزات هتلینگ بیمارستانی کلیک کنید

فرا گیری علم و دانش، مغز شما را تحریک و از آن محافظت می‌کند، مخصوصا اگر چیزی مانند نواختن یک ساز یا یادگیری زبان دوم را انتخاب کنید. مطالعات متعددی ارتباط بین درس‌های موسیقی و افزایش توانایی‌های شناختی و هوش را نشان داده‌اند.

بر اساس تحقیقات دانشگاه نورث وسترن، کسانی که به دو زبان صحبت می‌کنند نسبت به کسانی که به یک زبان حرف می‌زنند، شاید راحت‌تر بتوانند تمرکز، الویت بندی و چند کار همزمان را انجام دهند. مطالعات دیگری نشان می‌دهند که صحبت کردن به دو زبان، خطر ابتلا به زوال عقل در سنین بالای ۶۵سال را کاهش می‌دهد.

علاوه بر مزایای عقلی، فواید عاطفی‌ای نیز در این رابطه وجود دارد. روانشناس «گری مارکوس» رئیس مرکز دانشگاهی زبان و موسیقی توضیح می‌دهد: دستیابی به یک مهارت جدید و با دوام ــ که می‌تواند نواختن گیتار یا صحبت به زبان فرانسه باشد ــ می‌تواند لذت مغز برای یادگیری چیزهای جدید را مهار کند و به شما ارزشی دائمی بدهد: یک حس رضایت و شادی که روانشناس پیشگام «آبراهام مزلو» آن را «خودشکوفایی» نامیده است.

مارکوس توضیح می‌دهد که دو نوع لذت وجود دارد: لذت لحظه‌ای و لذت طولانی مدتی که در جستجوی کمال در زندگی وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که احساس هدف و رشد شخصی بیشتر، به لذت نوع دوم مربوط است و باعث کاهش سطح کورتیزول، عملکرد بهتر سیستم ایمنی، و خواب با کیفیت می‌شود.

برای شروع، به دنبال کلاس‌های موسیقی یا زبان که در کالج یا مکان‌های دیگر برگزار می‌شود بروید، و در هر کدام که علاقمندید، ثبت نام کنید. مارکوس اشاره می‌کند: مهم‌ترین چیز بعد از نظم و انضباط خود شخص، داشتن یک معلم عالی است، اما بهترین معلم لزوما بهترین موسیقیدان یا زبان شناس نیست.

کسی را پیدا کنید که با شما بخوبی ارتباط برقرار کند، به آنچه که شما در آن نیاز به تمرین دارید، توجه کند و برای رفع نقاط ضعفتان، پیشنهادات خوبی داشته باشد. همچنین کتاب، دی وی دی و دیگر منابع آموزشی بسیاری در دسترس شما هستند. درباره‌ی چیزی که می‌خواهید یاد بگیرید، یک جستجوی سریع اینترنتی انجام دهید و اجازه دهید که تغییر و تحول آغاز شود.

۵. مقداری شاهدانه بخورید

شاهدانه گیاهی است که می‌تواند برای ساختن کاغذ، پلاستیک، طناب و پارچه مورد استفاده قرار گیرد و همچنین بعنوان یک غذای فوق العاده مغذی نیز مشهور است. «اشلی کوف» متخصص تغذیه در لس آنجلس می‌گوید: شاهدانه یکی از معدود منابع پروتئین کامل گیاهی است. بدین معنا که حاوی مقادیر کافی از همه نوع اسید آمینو است، از جمله آنهایی که برای سم زدایی سلولی، تولید آنزیم‌های حیاتی، رشد و بازسازی عضلات و حتی ترمیم DNA لازم هستند.

شاهدانه همچنین اسیدهای چرب ضروری‌تان را فراهم می‌کند – از جمله  «اسید لینولئیک گاما» که کمیاب است اما برای خانم‌ها ضروری است ــ و باعث می‌شود که شاهدانه، یک بخش مهم از رژیم غذایی ضد التهاب را تشکیل دهد و برای تعادل هورمون‌ها موثر باشد.

اگر نمی‌دانید که چطور این ماده‌ی بسیار عالی را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، مقداری شاهدانه روی سالادتان بپاشید یا شیره‌ی شاهدانه‌ی بدون شکر را درون چای یا قهوه‌تان بریزید. همچنین می‌توانید دستور غذاهای مختلفی در یک کتاب آشپزی با عنوان «آشپزی با شگفت انگیزترین مواد غذایی طبیعی» که بتازگی توسط جولی موریس منشر شده، پیدا کنید.

از جمله حموس شاهدانه و شاهدانه‌ی شکلاتی با جو دوسر و … کوف اضافه می‌کند: من انواع آجیل و دانه‌ها را پیشنهاد می‌کنم، بنابراین مجبور نیستید که همیشه شاهدانه مصرف کنید. اما این ماده می‌تواند در ترکیب رژیم غذایی شما جایی داشته باشد.

۶. رابطه جنسی داشته باشید

جهت مشاهده انواع کالسکه فلج مغزی کلیک کنید

کمی خوشگذرانی می‌تواند برای شما مفید باشد. «برایان کلمنت» و «ماریا کلمنت» متخصصان تغذیه، پزشکان درمان طبیعی و مشاوران سلامت در موسسه‌ی بهداشت بقراط در غرب پالم پیچ، می‌گویند: رابطه‌ی جنسی سالم، یک داروی قوی است. فعالیت جنسی، افسردگی، عصبانیت، اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد.

این کار، نوعی مواد شیمیایی در بدن آزاد می‌کند که سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند، حتی با تولید مواد شیمیایی که به ساخت دندریت‌های جدید کمک می‌کنند و ارتباط نورون‌ها در مغز را تسهیل می‌کنند، باعث بهبود حافظه می‌شود. در واقع محققان دانشگاه Wilkes متوجه شدند کسانی که در هفته یک یا دوبار رابطه جنسی دارند، نسبت به کسانی که رابطه جنسی کمتری دارند، به میزان ۳۰درصد بیشتر دارای ایمونوگلوبولین A ( یک آنتی بادی برای مبارزه با ویروس و باکتری) هستند.

اما کسانی که شریک زندگی ندارند چطور؟ مشکلی نیست! محققان مطالعه‌ی دیگری انجام دادند و دریافته اند که نوازش یک حیوان خانگی به مدت ۱۸دقیقه در روز، همان اثرات را دارد.

منبع: راه های افزایش سلامتی بدن با رعایت سبک زندگی سالم

 



:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


آووکادو، تقریباً میوه یگانه ای است.

در حالی که اکثر میوه ها در درجه اول حاوی کربوهیدرات هستند، آووکادو سرشار از چربی های سالم و مفید است.

مطالعات گوناگون نشان می دهد که این میوه دارای فواید و مزایای بیشماری برای سلامتی است.

در این مقاله، به 12 خاصیت شگفت انگیز آووکادو که با تحقیقات علمی به اثبات رسیده است، اشاره می کنیم.

1. خواص غذایی باور نکردنی!

آووکادو، میوه درخت آووکادو است که نام علمی آن پِرسی آمریکانا (Persea americana) می باشد.

از این میوه به‌ دلیل ارزش غذایی بالا، طعم مطبوع و بافت غنی که دارد، در پخت غذاهای مختلف استفاده می شود. آووکادو، از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده خوراک گواکاموله (guacamole) است که یکی از غذاهای سنتی مکزیک است.

امروزه، میوه آووکادو به یک ماده‌ی غذایی بسیار محبوب برای افرادی تبدیل شده است که به داشتن تغذیه سالم اهمیت می دهند. گاهی از این میوه با عنوان «اَبَرغذا» (superfood) یاد می شود که با توجه به خواص سلامتی بخش آن چیز عجیبی نیست.

انواع مختلف آووکادو در رنگ ها و شکل های مختلف وجود دارد. از سبز تا سیاه و از گرد تا بیضی شکل. وزن این میوه نیز از ۲۲۰ گرم تا یک کیلوگرم متغیر است.

محبوب‌ترین نوع آووکادو، آووکادوی هَس (Hass) است.

به‌ دلیل ظاهر این نوع آووکادو، به آن «گلابی تمساح» می‌گویند، چون شکلی شبیه گلابی دارد و پوست آن مانند تمساح، سبز، زبر و ناصاف است.

گوشت زرد و سبز داخل این میوه، قابل خوردن است اما پوست و دانه‌ آن را باید جدا کرد.

آووکادو، میوه ای بسیار مغذی و حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله موارد زیر است. هر صد گرم آووکادو دارای ارزش غذایی به شرح زیر است:

  • ویتامین K: 26 درصد از نیاز روزانه (DV)
  • آهن: 20 درصد DV
  • ویتامین C:  17 درصد DV
  • پتاسیم: 14 درصد DV
  • ویتامین ب5: 14 درصد DV
  • ویتامین ب6: 13 درصد DV
  • ویتامین  E: 10 درصد DV

این میوه همچنین حاوی مقادیر کمی منیزیم، منگنز، مس،  آهن، روی (زینک)، فسفر و ویتامین های A، (تیامین)B1، B2 (ریبوفلاوین) و B3 (نیاسین) نیز می باشد.

علاوه بر این، این مقدار آووکادو شامل 160 کالری، 2 گرم پروتئین و 15 گرم چربی سالم است. هرچند که این میزان حاوی 9 گرم کربوهیدرات نیز هست، اما 7 گرم آن فیبر و فقط 2 گرم آن کربوهیدرات خالص است. بنابراین آووکادو یکی از مواد غذایی گیاهی کم کربوهیدرات است.

آووکادو، هیچ سدیم و کلسترولی ندارد و میزان چربی اشباع آن نیز بسیار پایین است. می دانید که چربی های اشباع امروزه موضوع بسیار مورد بحثی برای کارشناسان و متخصصان تغذیه است.

2. آووکادو نسبت به موز، دارای پتاسیم بیشتر است.

پتاسیم، یک ماده‌ی مغذی است که بیشتر افراد دچار کمبود آن هستند.

این ماده‌، به حفظ شیب‌های الکتریکی در سلول‌های بدن کمک می‌کند و وظایف مهم دیگر ینیز بر عهده دارد. مخت

آووکادو دارای مقدار زیادی پتاسیم است و هر 100 گرم از آن، حدود 14 درصد از نیاز روزانه‌ افراد را به این ماده تامین می کند. جالب است بدانید میوه موز که در واقع جزو مواد غذایی غنی از پتاسیم به شمار می رود، تنها 10 درصد پتاسیم دارد.

مطالعات متعدد نشان داده اند که مصرف بالای پتاسیم، می تواند باعث کاهش فشار خون م‌شود؛ فشار خون بالا یکی از عوامل خطر مهم برای حملات قلبی، سکته های مغزی و مشکلات و نارسایی  های کلیوی است.

جهت مشاهده انواع صندلی CP کلیک کنید

3. آووکادو سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع مفید برای قلب است.

آووکادو، میوه ای با چربی بالا است.

در حقیقت، 77 درصد از کالری آووکادو را چربی ها تشکیل می دهند که این میوه را تبدیل به یکی از چرب‌ ترین مواد غذایی گیاهی می کند.

اما در عین حال، چربی آووکادو از جمله چربی‌های مفید و سالم به شما می آید.  اکثر چربی های موجود در این میوه، اسید اولئیک (oleic acid) هستند که همان اسید چرب تک غیراشباعی است که ماده‌ اصلی تشکیل‌ دهنده‌ روغن زیتون نیز می باشد. خاصیت غذایی روغن زیتون نیز به دلیل وجود این ماده است.

اسید اولئیک می تواند کاهش دهنده التهاب های بدن باشد و ثابت شده است که روی ژن‌های مرتبط با  سرطان نیز اثرات مفید دارد.

چربی‌های موجود در آووکادو، در برابر اکسیداسیون ناشی از گرما بسیار مقاوم هستند که همین امر روغن آووکادو را به انتخابی سالم و مطمئن برای پخت‌وپز تبدیل می‌کند.

4. سرشار از فیبر است.

فیبر یکی دیگر از مواد مغذی است که در مقادیر نسبتا زیاد در آووکادو وجود دارد. فیبر، ماده‌ی گیاهی هضم‌نشدنی است که می‌تواند در کاهش وزن و  کاهش قند خون نقش داشته باشد و همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها شود.

دو نوع فیبر مختلف وجود دارد: فیبر محلول و فیبر نامحلول.

فیبر محلول قادر است از باکتری‌های مفید در روده تغذیه کند؛ این باکتری‌ها برای عملکرد مطلوب بدن، بسیار مهم هستند.

جهت مشاهده انواع تخت های پزشکی بیمارستانی کلیک کنید

هر 100 گرم آووکادو، حاوی 7 گرم فیبر است که 27 درصد از نیاز روزانه بدن را به فیبر برطرف می کند.

حدود 25 درصد از فیبر موجود در آووکادو از نوع محلول و 75 درصد آن نامحلول است.

5. کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید

یکی از از شایع ‌ترین علل مرگ‌ ومیر در جهان، بیماری های قلبی هستند.

می دانیم که چندین نشانگر خون، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط هستند. این نشانگرها عبارتند از کلسترول، تری‌گلیسیرید، نشانگرهای التهابی، فشار خون وغیره.

8 آزمایش و مطالعه کنترل شده بر روی افراد در این زمینه، نشان داد که آوو اثرات آووکادو تا حد زیادی بر روی این نشانگرها تاثیرگذار است.

موارد زیر جزو نتایج این مطالعات هستند:

  • آووکادو می تواند باعث کاهش قابل توجهی در سطوح کلی کلسترول  شود.
  • تری‌گلیسیرید خون را تا 20 درصد کاهش دهد.
  • کلسترول منفی یا LDL را تا 22 درصد کاهش دهد.
  • کلسترول مفید یا HDL را تا 11 درصد افزایش دهد.

نتایج یکی از این مطالعات نشان می دهد که گنجاندن آووکادو در یک رژیم گیاهخواری کم‌ چرب، می تواند به کاهش میزان کلسترول منجر شود.

هرچند که نتایج این آزمایشات و مطالعات چشمگیر هستند، اما متأسفانه جامعه آماری تمام این مطالعات انسانی شامل 13 تا 37 نفر بیشتر نیست و در یک دوره‌ کوتاه  1 تا 4 فته ا صورت گرفته است.

6. افرادی که آووکادو مصرف می‌کنند، سالم‌تر می مانند.

در مطالعه ای که با هدف بررسی عادات غذایی و سلامت افراد  صورت گرفت، داده‌های مربوط به 17,567 شرکت‌ کننده در ایالات‌متحده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد که مصرف‌ کنندگان آووکادو بسیار سالم‌تر از عده ای بودند که از آووکادو در رژیم روزانه خود استفاده نمی‌کردند.

این افراد، مواد مغذی بیشتری دریافت کرده بودند و احتمال ابتلایشان به سندروم متابولیک، تا 50 درصد کاهش یافته بود. سندروم متابولیک، گروهی از علائم است که در واقع عامل خطر عمده‌ بیماری  هایقلبی و دیابت می باشند.

افرادی که به ‌طور منظم آووکادو مصرف می کنند، قادر خواهند بود که وزن خود را کاهش دهند، شاخص توده بدنی (ام بی آی) خود را پایین بیاورند و چربی های شکمی را نیز کاهش دهند. همچنین کلسترول مفید (HDL) آنها نیز بالاتر بود.

7. چربی موجود در آووکادو باعث جذب بهتر مواد مغذی از غذاهای گیاهی می شود.

زمانی که از مواد مغذی حرف می زنیم، تنها مقدار کلی این مواد نیست که اهمیت دارد، بلکه جذب مواد مغذی مصرفی نیز به‌همان اندازه مهم است.

بدن شما باید بتواند این مواد را جذب، در دستگاه گوارش هضم و برای استفاده به سایر اندام‌های بدن بفرستد.

برخی از این مواد مغذی، محلول در چربی هستند؛ یعنی برای جذب بهتر، باید با چربی ترکیب شوند که عبارت‌اند؛ مثل ویتامین های  A، D ، E وK  به ‌همراه آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل کاروتنوئیدها (carotenoids).

مطالعه ای در این زمینه نشان داد که افزودن آووکادو یا روغن آووکادو به سالاد، می‌تواند میزان جذب آنتی‌اکسیدان‌ها را 2.6  تا 15 برابر افزایش دهد.

بنابراین این میوه نه ‌تنها بسیار مغذی است، بلکه می‌تواند ارزش غذایی سایر مواد گیاهی مصرفی شما را نیز به‌ طرز چشمگیر افزایش دهد.

از این رو، بهتر است هنگام مصرف سبزیجات همیشه از یک منبع چربی سالم نیز استفاده کنید. بدون وجود چربی سالم، بسیاری از مواد مغذی گیاهی هدر خواهند رفت.

8. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی محافظ چشم است.

جهت مشاهده انواع دستگاه سی پپ کلیک کنید

آووکادو، نه ‌تنها جذب آنتی‌ اکسیدان از سایر مواد غذایی را افزایش می‌دهد، بلکه خود نیز از جمله خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان است. این آنتی‌اکسیدان‌ها شامل کاروتنوئیدهایی به‌ نام لوتئین (lutein) و زاکسانتین (zeaxanthin) هستند که برای سلامت چشم بسیار ضروری می باشند.

مطالعات نشان می‌دهند که این مواد مغذی با کاهش شدید خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراتیو ماکولا (نوعی بیماری چشمی) در ارتباط هستند. هر دوی این بیماری‌ها در سالمندان شایع تر اند.

بنابراین مصرف آووکادو در طولانی ‌مدت و طی سالیان نیز می تواند برای سلامت چشم‌ها مفید باشد.

9. کمک به پیشگیری از سرطان

شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد آووکادو در پیشگیری از سرطانیا درمان آن نیز می تواند مفید باشد.

مطالعه ای در این زمینه نشان داد که آووکادو می‌تواند به کاهش عوارض جانبی شیمی‌ درمانی در لنفوسیت‌های انسانی کمک کند.

همچنین عصاره‌ی آووکادو نیز مانع از رشد سلول‌های سرطان پروستات  می‌شود.

با‌این‌حال، باید به خاطر داشت که این مطالعات در سلول‌های مجزا صورت گرفته اند و واقعا اثبات نمی‌کنند که در بدن یک انسان زنده چه اتفاقی می‌افتد.

10. عصاره‌ی آووکادو برای کمک به کاهش علائم آرتریت

آرتریت، مشکلی شایع در کشورهای غربی است. این بیماری انواع مختلف دارد که اغلب مزمن هستند و مشکلاتی برای تمام عمر ایجاد می کنند.

مطالعات متعدد نشان می دهند که عصاره‌ آووکادو و روغن سویا که مخلوط غیرصابونی آووکادو و سویا نامیده می‌شود، می‌تواند باعث کاهش علائم استئوآرتریت شوند که به آرتروز نیز معروف است.

اما در مورد این که آیا خود آووکادو نیز دارای چنین اثری است یا این خاصیت فقط مختص عصاره‌ آن است، موضوعی است که هنوز مورد بررسی است.

جهت مشاهده انواع تخت ژنیکولوژی کلیک کنید

11.  خوردن آووکادو می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آووکادو، یک ماده‌ غذایی مفید برای کاهش وزن است.

افراد شرکت کننده در یک مطالعه که به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه وعده‌غذایی حاوی آووکادو و به گروه دیگر، وعده ای مشابه اما بدون آووکادو داده شد. سپس از آنها تعدادی سؤال در مورد حس گرسنگی و سیری ‌شان پرسیده شد. افرادی که آووکادو خورده بودند، ۲۳ درصد بیشتر احساس سیری می کردند. و تمایل آنها به خوردن غذا طی 5 ساعت آینده، 28 درصد کمتر بود.

اگر بتوانید برای طولانی مدت آووکادو را در رژیم غذایی روزانه تان جای دهید،  به شما کمک کند تا به‌ طور طبیعی کالری کمتری مصرف کنید و راحت‌ تر به یک رژیم غذایی سالم پایبند بمانید.

از آنجا که آووکادو چنان که گفتیم سرشار از فیبر و دارای کربوهیدرات بسیار کم است، می تواند در یک رژیم غذایی سالم باعث کاهش وزن شود.

12. آواکادو میوه ای لذیذ است و به راحتی می توان آن را در رژیم غذایی روزانه جای داد.

این میوه، نه تنها خاصیت غذایی بالایی دارد و برای سلامتی بسیار مفید است، بلکه به دلیل طعم مطبوع و لذیذی که دارد، آن را می توان همراه به خیلی از غذاها یا دسرها نیز افزود.

این میوه دارای بافت چرب و خامه ای است و به خوبی با ترکیبات غذایی دیگر مخلوط می شود.

نمونه بسیار خوب این موارد گواکامولی است که از غذاهای سنتی مکزیک می باشد (و همراه با خمیر یا سس ساخته شده از آواکادوی له شده، نمک، لیمو و ادویه جات مصرف می شود).

این میوه را باید به صورت کاملا رسیده مصرف کرد و زمانی که چیره می شود، باید به صورت تازه مصرف شود زیرا اگر کهنه شود، رنگ ان قهوه ای و اکسیده می شود. اما با افزودن آبلیمو به آن می توانید فرایند خراب شدن آن را به تاخیر بیاندازید.

منبع: خواص شگفت انگیز آووکادو



:: برچسب‌ها: مواد مغذی , رژیم غذایی , مواد غذایی , کاهش وزن ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

رینیت غیر آلرژیک چیست؟ رینیت (التهاب مخاط بینی) غیر آلرژیک شامل عطسه کردن و آبریزش بینی بدون هیچ دلیل مشخصی است. علائم رینیت غیر آلرژیک شبیه علائم رینیت آلرژیک یا تب یونجه هستند (از جمله تب) اما هیچ نشانه ای از عکس العمل آلرژی دیده نمی شود. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به شما خواهیم گفت که رینیت غیر آلرژیک می تواند کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد اما بیشتر در سنین بالاتر از ۲۰ سالگی خود را نشان می دهد. محرک هایی که سبب به وجود آمدن رینیت غیر آلرژیک می شوند شامل علائمی مثل بوهای خاص یا محرک های موجود در هوا، تغییرات در آب و هوا، برخی از داروها، برخی از مواد غذایی خاص و برخی اختلالات مزمن هستند.

علائم رینیت غیر آلرژیک

رینیت غیر آلرژیک همراه با علائمی اتفاق می افتد که شبیه به علائم آلرژی بینی و تب هستند اما به نظر می رسد که دلیل مشخصی نداشته باشند. علائم رینیت غیر آلرژیک شامل این مواردند:

  • آبریزش از عقب بینی
  • آبریزش بینی
  • عطسه
  • درد در بینی

علائم رینیت غیر آلرژیک در بزرگسالی خود را نشان می دهند و معمولا بیش از یک سال دوام دارند. برخلاف رینیت آلرژیک، رینیت غیر آلرژیک سیستم ایمنی بدن را در درگیر نمی کند. حدود  ۵۸ میلیون فرد در آمریکا دچار رینیت آلرژیک هستند. به علاوه ۱۹ میلیون نفر هم دچار رینیت غیر آلرژیک هستند. رینیت غیر آلرژیک می تواند به اندازه رینیت آلرژیک سخت و دشوار باشد. علاوه بر این می تواند علائمی نظیر موارد زیر را نیز داشته باشد:

  • سینوزیت، که به معنی التهاب و ورم در بافت های سینوس است.
  • اختلال در عملکرد شیپور استاش. گوش میانی به وسیله لوله باریکی که شیپور یا لوله استاش نامیده می‌شود به پشت بینی متصل شده‌ است.
  • عفونت مزمن گوش که به آن عفونت گوش میانی هم گویند.
  • از دست دادن بویایی یا آنوسمیا
  • تنگی نفس
  • وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب

انواع رینیت غیر آلرژیک

هر دو نوع رینیت می توانند سبب بروز این اختلالات شوند:

  • کاهش عملکرد در محیط کار
  • بالا رفتن نیاز مراجعه به پزشک
  • عوارض جانبی درمان این اختلالات شامل خواب آلودگی، خون دماغ شدن و خشک شدن بینی هستند.

از آن جایی که دو نوع رینیت به هم شباهت دارند برای تشخیص آن ها از هم، انجام آزمایش حساسیت و تست خون ضروری است.

رینیت عفونی:

رینیت عفونی یا رینیت ویروسی بر اثر عفونتی مثل سرما خوردگی ساده یا آنفولانزا به وجود می آید. در این شرایط پس از حمله ویروس، جدار بینی و گلو ملتهب می شوند. التهاب روی تولید مخاط تاثیر می گذارد که این امر سبب عطسه و آبریزش بینی می شود.

رینیت وازوموتور:

رینیت وازوموتور هنگامی اتفاق می افتد که رگ های خونی در بینی خیلی حساس می شوند و نوعی کنترل عصب غیر طبیعی عروق خونی در بینی به وجود بیاید. این امر سبب بروز التهاب می گردد. به طور کلی انبساط و انقباض رگ های خونی در بینی به کنترل جریان مخاط کمک می کنند. اگر رگ های خونی بیش از حد حساس باشند، برخی از محرک های محیطی باعث می شوند که این رگ ها بیش از حد بزرگ شوند. همین امر سبب تولید بیش از حد مخاط درون بینی می شود. به طور کلی این محرک ها شامل بوی برخی از عطرها، بوی رنگ، دود، تغییرات رطوبت، کاهش دما، مصرف الکل، مواد غذایی ادویه دار و فشار ذهنی هستند.

خصوصیات رینیت وازوموتور

رینیت وازوموتور نوعی از رینیت مزمن است که شامل عطسه، آبریزش بینی و انقباض رگ های خونی غشای مخاطی بینی است. آلودگی های هوا، گرد و غبار، کپک و فضولات حیوانی هم می توانند سبب بروز رینیت وازوموتور شوند با این که ممکن است فرد واقعا به این چیزها آلرژی نداشته باشد. افرادی که دچار رینیت وازوموتور هستند به طور غیر طبیعی به محرک ها حساسند، حتی اگر به میزان پایین در معرض آن ها قرار بگیرند. به نظر می رسد که رینیت وازوموتور پاسخ افراطی بینی به محرک ها است.

افرادی که دچار رینیت وازوموتور هستند به دو گروه اساسی تقسیم می شوند:

افرادی که مدام آبریزش بینی دارند و افرادی که دچار انسداد جریان هوا و انقباض بینی می شوند و علائم آبریزش بینی در آن ها بسیار جزئی است. از این دسته، افرادی که مدام آبریزش بینی دارند (رینیت کولینرژیک) دچار افزایش ترشحات کولینرژیک می شوند و مصرف آتروپین میزان این ترشحات را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. باید بدانید که رینیت وازوموتور پاسخی به ناخالصی و آلودگی های مختلف هوا است و با رینیت آلرژیک متفاوت است. رینیت آلرژیک شامل آلرژی به آلودگی، گرد و غبار، کپک و فضولات حیوانی است.

نکات اساسی درباره رینیت غیر آلرژیک وازوموتور

گاهی افرادی که دچار رینیت وازوموتور می شوند هیچ سابقه ای از آلرژی نداشته اند. معمولا هیچ عفونتی باعث بروز علائم این اختلال نمی شود. معمولا افرادی که دچار این اختلال می شوند سن بالاتری از افرادی که دچار تب یونجه هستند، دارند. رینیت وازوموتور می تواند با تغییرات دما و رطوبت خود را نشان دهد. بیماران علائمی مثل سردرد در قسمت جلوی سر، احتقان و آبریزش بینی از خود نشان می دهند و اغلب هیچ علائمی از خارش در آن ها دیده نمی شود. خیلی از بیماران عقیده دارند که بعد از خوردن مواد غذایی ادویه دار دچار آبریزش بینی و احتقان می شوند.

محرک های رینیت غیر آلرژیک وازوموتور

برخی از عوامل محرک بروز رینیت وازوموتور شامل موارد زیر هستند:

  • تغییرات دمای هوا، تغییرات فشار هوا و آلودگی هوا
  • برخی از عطرها، بوی غذاهای پختنی، بوی دود
  • غذاهای ادویه دار
  • مصرف الکل
  • برخی از داروها مثل قرص های فشار خون
  • استرس (احساسی یا فیزیکی)

رینیت آتروفیک:

جهت مشاهده انواع صندلی گردان کلیک کنید

رینیت آتروفیک هنگامی اتفاق می افتد که غشای درونی بینی (بافت توربینیت) تنگ تر و سفت تر می شود و سبب می شود که مجرای بینی عریض تر و خشک تر شود. منظور از بافت توربینیت بافتی است که سه برآمدگی استخوانی درون بینی را می پوشاند. این بافت به مرطوب نگه داشتن درون بینی، محافظت در برابر باکتری و تنظیم فشار هوا هنگام تنفس کمک می کند. علاوه بر این عصب هایی دارد که در حس بویایی نقش دارند. وقتی بافت توربینیت تنگ تر شود، باکتری ها به آسانی می توانند درون حفره بینی رشد کنند. بنابراین از دست دادن بافت توربینیت با بالا رفتن احتمال عفونت در ارتباط است. در رینیت آتروفیک، پوسته هایی درون بینی شکل می گیرند که ممکن است بوی بدی داشته باشند. اگر کسی بخواهد این پوسته ها را بردارد باعث خونریزی می شوند. از دست دادن بافت توربینیت با بالا رفتن سن اتفاق می افتد. علاوه بر این عفونت و جراحی بینی هم می توانند سبب از دست دادن بافت توربینیت شوند. معمولا رینیت آتروفیک در افرادی اتفاق می افتد که چندین جراحی بینی داشته اند. اما گاهی در اثر یک جراحی این بافت از دست می رود.

دسته بندی فرعی رینیت غیر آلرژیک

رینیت غیر آلرژیک چشایی:

نوعی از رینیت وازوموتور است که هنگام خوردن یا آشامیدن، فرد به طور مداوم دچار آبریزش بینی می شود. این نوع رینیت با مصرف ایپراتروپیوم (آتروونت) قبل از غذا خوردن، متوقف می شود.

رینیت وازوموتور حساسیتی و سوزشی:

در برخی از بیماران علائم رینیت وازوموتور حاد با قرار گرفتن در برابر محرک هایی مثل بوهای قوی، بوی سیگار، آلودگی های هوا یا عطرها به وجود می آیند. وقتی از این بیماران سوال بپرسید که چه محرکی سبب بروز رینیت در آن ها شده به آسانی می توانند آن را تشخیص دهند.

رینیت وازوموتور حساس به تغییرات آب و هوا یا دما:

در دسته دیگری از بیماران، تغییرات دما، رطوبت، فشار جوی و قرار گرفتن در برابر هوای سرد یا خشک می توانند سبب بروز علائم رینیت شوند. معمولا تشخیص این محرک ها کار آسانی نیست. گاهی این نوع از رینیت را با حساسیت فصلی اشتباه می گیرند چون معمولا در بهار و پاییز و با تغییر فصل اتفاق می افتد. باید بدانید که اسپری های استروئیدی برای درون بینی برای برطرف کردن این نوع رینیت کارساز نیستند. برخی از محرک هایی مثل دود سیگار، مواد مخدر و بوی عطر را می توان حذف کرد اما دوری از محرک هایی مثل تغییرات آب و هوا ممکن نیست.

داروهای تحریک کننده رینیت غیر آلرژیک

داروهای مختلفی هستند که سبب بروز رینیت حاد یا مزمن می شوند. داروهای محرک رینیت به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

داروهای مربوط به التهاب:

آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی سبب بالا رفتن ریسک التهاب می شوند و در نتیجه باعث بروز رینیت شدید و علائم تنگی نفس می شوند. تا حد امکان از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آسپرین استفاده نکنید.

داروهای مربوط به نوروژنیک:

شامل داروهای آگونیست آلفا (کلونیدین) و داروهای آنتاگونیست (پرازوسین) هستند. علاوه بر این داروهای متسع کننده عروق که شامل مهار کننده های ۵ فسفودی استراز مثل سیلدنافیل (ویاگرا) هستند می توانند سبب بروز علائم رینیت حاد شوند.

مکانیسم های ناشناخته:

داروهای دیگری هم هستند که می توانند از طریق مکانیسم های ناشناخته سبب بروز رینیت شوند. این داروها شامل داروهای مهار کننده بتا، مهار کننده آنزیم تبدیل ‌کننده آنژیوتانسین، مسدود کننده کانال کلسیم، قرص ضد بارداری و گاباپنتین (نورونتین) هستند. در صورتی که مشکوک به داشتن رینیت هستید مصرف این داروها را قطع کنید.

رینیت غیر آلرژیک دارویی (رینیت به وجود آمده در اثر مصرف دارو)

رینیت دارویی به علت استفاده بیش از حد از برخی از داروها ایجاد می شود. این رینیت می تواند در اثر مصرف داروهای خوردنی و تزریقی یا در اثر استفاده از اسپری های بینی ایجاد شود. رینیت ایجاد شده در اثر مصرف بیش از حد از اسپری بینی را رینیت مدیکامنتوزا (رینیت برگشتی) گویند. برای متوقف کردن چرخه برگشت رینیت ۵ الی ۷ روز باید از استروئید استفاده کرد.

رینیت غیر آلرژیک عفونی

یکی از اصلی ترین دلایل رینیت حاد، عفونت سیستم تنفسی است. عفونت سیستم تنفسی فوقانی معمولا با ترشحات غلیظ بینی، عطسه و انسداد بینی همراه است. این حالات معمولا بین ۷ تا ۱۰ روز طول می کشند اما گاهی تا سه هفته ادامه دارند. علاوه بر این سینوزیت باکتریایی حاد هم می تواند در کمتر از ۲ درصد از بیماران ایجاد شود که علائم آن می توانند شامل احتقان مداوم بینی، مخاط بی رنگ، درد در ناحیه صورت، سرفه و گاهی تب باشند. هنگامی که رینیت با سینوزیت همراه باشد به آن رینوسینوزیت گویند. رینوسینوزیت مزمن سندرمی است که همراه با التهاب مخاط سینوس است و می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. رینوسینوزیت می تواند بیش از ۱۲ هفته ادامه داشته باشد. این اختلال را با سی تی اسکن تشخیص می دهند. درمان این اختلال می تواند شامل ۳ هفته مصرف آنتی بیوتیک، مصرف کوتاه استروئید دهانی و مصرف روزانه اسپری استروئید بینی باشد. بسیاری از بیماران می توانند توسط پزشک عمومی درمان شوند اما گاهی نیاز است که بیماران نزد متخصص گوش، حلق و بینی، متخصص آلرژیست و ایمونولوژیست فرستاده شوند.

دلایل رینیت غیر آلرژیک

جهت مشاهده انواع ترالی مانیتورینگ کلیک کنید

رینیت غیر آلرژیک معمولا هنگامی اتفاق می افتد که درون بینی متورم و ملتهب می شود. این التهاب و تورم به خاطر ورم رگ های خونی و مایعاتی است که در بافت های بینی شکل گرفته اند. این ورم مجرای بینی را مسدود می کند و غدد مخاطی درون بینی را تحریک می کند و گاهی سبب آبریزش بینی می شود. برخی از دلایل رینیت غیر آلرژیک شامل این مواردند:

  • عفونت
  • محرک های محیطی
  • دارو و واکنش دارویی
  • استفاده بیش از حد از داروی ضد احتقان بینی
  • عدم توازن هورمونی
  • آسیب به بافت بینی

عفونت:

همان طور که قبلا هم گفته شد گاهی رینیت به علت عفونت بینی و گلو اتفاق می افتد. این عفونت معمولا ویروسی است (مثل سرما خوردگی) اما می تواند باکتریایی یا قارچی هم باشد.

استفاده بیش از حد از داروی ضد احتقان بینی:

استفاده از اسپری ضد احتقان بینی در کاهش ورم رگ های خونی در بینی نقشی اساسی دارد اما اگر از این دارو بیش از حد استفاده کنید می تواند نتیجه برعکس داشته باشد و سبب ورم دوباره رگ های بینی شود. اگر فکر می کنید استفاده زیاد از اسپری ضد احتقان در درمان سریع تر سودمند است باید به شما بگوییم که استفاده بیش از حد از این اسپری تنها مشکل را بدتر می کند.

عدم توازن هورمونی:

هورمون ها نقشی اساسی در بزرگ شدن رگ های خونی بینی دارند و می توانند سبب بروز رینیت شوند. رینیت غیر آلرژیک هم می تواند به علت تغییرات هورمونی ایجاد شده توسط این موارد اتفاق بیفتد:

  • بارداری
  • بلوغ
  • مصرف داروهای مربوط به هورمون مثل هورمون درمانی یائسگی یا داروهای پیشگیری از بارداری

اختلالاتی هستند که سبب عدم توازن هورمونی و بروز رینیت می شوند، از جمله آن ها می توان به کم کاری غده تیروئید اشاره کرد. برخی از عواملی که احتمال بروز رینیت غیر آلرژیک را افزایش می دهند شامل این مواردند:

  • قرار گرفتن در برابر محرک های نامبرده
  • سن بالاتر از ۲۰، بر خلاف رینیت آلرژیک که معمولا در کودکی اتفاق می افتد، رینیت غیر آلرژیک معمولا بعد از ۲۰ سالگی اتفاق می افتد.
  • از آن جایی که تغییرات هورمونی در زنان بیش از مردان اتفاق می افتند و احتقان بینی در بارداری و قاعدگی شدیدتر می شوند، احتمال بروز رینیت در زنان بالاتر می رود.
  • قرار گرفتن در برابر بوها به طور دائم، در برخی موارد اگر شغل فرد به نحوی باشد که به طور مداوم در برابر بوهای مختلف قرار بگیرد احتمال بروز رینیت غیر آلرژیک در او بالا می رود.

عوارض رینیت غیر آلرژیک

عوارض رینیت غیر آلرژیک شامل این مواردند:

پولیپ بینی:

جهت مشاهده انواع پالس اکسی متر کلیک کنید

پولیپ بینی توموری غیر سرطانی است که از غشاء مخاطی بینی و سینوس‌ ها به‌ طور غیر طبیعی رشد می کند. پولیپ های کوچک معمولا مشکل ساز نمی شوند اما پولیپ های بزرگ تر می توانند راه بینی را مسدود کنند و سبب بروز مشکلات تنفسی شوند.

سینوزیت:

احتقان طولانی مدت بینی به علت رینیت غیر آلرژیک احتمال عفونت، التهاب غشاء سینوس ها و سینوزیت را بالا می برد.

عفونت گوش میانی:

افزایش مایعات و احتقان بینی سبب عفونت گوش میانی می شوند.

کاهش عملکرد روزانه:

رینیت غیر آلرژیک عملکرد فرد در مدرسه و محیط کار را پایین می آورد.

بیشتر بدانید: رینیت آلرژیک/ عامل اصلی آلرژی در فرش منزلتان!

درمان رینیت غیر آلرژیک

درمان رینیت غیر آلرژیک به این بستگی دارد که رینیت تا چه میزان شما را اذیت می کند. در موارد خفیف این اختلال، درمان خانگی و دوری از محرک ها کافی است. اما در موارد شدیدتر باید از برخی داروهای خاص مثل این موارد استفاده کرد:

اسپری بینی آب نمک:

می توانید این اسپری را بدون تجویز پزشک هم تهیه کنید. یا می توانید از محلول شستشوی آب نمک خانگی استفاده کنید تا به نرم کردن غشای مخاطی بینی کمک کنید.

اسپری بینی کورتیکواستروئید:

اگر حتی با مصرف داروی ضد احتقان و آنتی هیستامین هم هیچ تغییری در علائمتان ایجاد نشد ممکن است که پزشک اسپری بینی کورتیکواستروئید از جمله فلوتیکازون (فلوناز)، تریامسینولون (نازوکورت) را تجویز کند. داروهای کورتیکواستروئید به پیشگیری و درمان التهاب ناشی از رینیت غیر آلرژیک کمک می کنند. عوارض جانبی این داروها شامل خشکی بینی، خونریزی از بینی، سردرد و خشکی گلو هستند.

اسپری های بینی آنتی هیستامین:

می توانید از اسپری های بینی آنتی هیستامین از جمله آزلاستین و اولوپاتادین هیدروکلراید استفاده کنید. معمولا مصرف دهانی آنتی هیستامین به درمان رینیت غیر آلرژیک کمکی نمی کند اما مصرف اسپری بینی که حاوی آنتی هیستامین باشد به کاهش علائم رینیت غیر آلرژیک کمک می کند.

اسپری آنتی کولینرژیک:

ایپراتروپیوم (آتروونت) معمولا در درمان آسم استفاده می شود. اکنون هم فرم اسپری آن در دسترس است و می توان از آن برای آبریزش بینی و رینیت غیر آلرژیک استفاده کرد. عوارض جانبی این دارو شامل خونریزی از بینی و خشکی درون بینی هستند.

داروی ضد احتقان:

این دارو هم به صورت تجویزی و هم بدون تجویز پزشک در دسترس است. مثال هایی از این دارو شامل این موارد هستند: داروهای حاوی سودوافدرین (سودافد) و فنیل افرین (نئوسینفرین). این داروها به باریک کردن رگ ها و کاهش احتقان بینی کمک می کنند. عوارض جانبی احتمالی این دارو شامل فشار خون بالا، بالا رفتن ضربان قلب و بی قراری هستند.

آنتی هیستامین های بدون تجویز پزشک شامل دیفن هیدرامین (بنادریل)، ستیریزین (زیرتک)، فکسوفنادین (آلگرا) و لوراتادین (کلاریتیدین) هستند و بیشتر از این که برای رینیت غیر آلرژیک استفاده شوند برای رینیت آلرژیک استفاده می شوند. در برخی موارد از جراحی برای درمان مشکلاتی مثل انحراف سپتوم بینی یا پولیپ بینی استفاده می کنند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی رینیت غیر آلرژیک

برای رهایی از علائم رینیت غیر آلرژیک این نکات را رعایت کنید:

جهت مشاهده انواع مانیتورینگ علائم حیاتی کلیک کنید

شستن مجرای بینی:

برای مثال می توانید از محلول آب نمک برای شستن و پاکسازی مجرای بینی خود استفاده کنید. این کار باعث می شود که محرک ها نتوانند روی بینی شما تاثیر بگذارند. اگر از این محلول به طور روزانه استفاده شود می تواند در درمان رینیت غیر آلرژیک موثر باشد. برای پیشگیری از عفونت می توانید از آب مقطر و استریل که قبلا جوشانده شده و سرد شده برای شستشوی بینی استفاده کنید.

مرطوب کردن:

اگر دمای اتاق یا دفتر کارتان خشک است، یک مرطوب کننده هوا در محیط کار یا کنار تخت خواب تان قرار دهید. مرطوب کننده را به طور مرتب طبق دستورالعمل مصرف کننده تمیز کنید. می توانید از بخور آب گرم هم استفاده کنید.

نوشیدن مایعات:

نوشیدن مایعاتی مثل آب، آبمیوه و چای بدون کافئین می تواند سودمند باشد. از مصرف نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید.

داروهای دیگر برای درمان رینیت غیر آلرژیک

برخی از مطالعات نشان داده اند که استفاده مکرر از کپسایسین یا کاپسی ‌سین (که در فلفل تند یافت می شود) در درون بینی می تواند به کاهش احتقان کمک کند. این درمان را گاهی باید چند بار در روز تکرار کرد و آثار درمان تا ۳۶ هفته دوام دارند. اما در این زمینه به مطالعات بیشتری نیاز است.

پیشگیری از رینیت غیر آلرژیک

هنوز هیچ روش قطعی برای پیشگیری از رینیت غیر آلرژیک وجود ندارد اما در کسانی که ماهی چرب و چربی های غیر اشباع مصرف می کنند احتمال بروز رینیت آلرژیک و غیر آلرژیک پایین می آید. بهتر است حداقل هفته ای یک بار شاه ماهی، ماهی سالمون و ماهی خال خالی یا اسقومری مصرف کنید. اگر در حال حاضر دچار رینیت غیر آلرژیک هستید با رعایت برخی نکات می توانید علائم آن را کاهش دهید:

از محرک ها دوری کنید:

اگر تشخیص داده اید که چه چیزی سبب بروز علائم رینیت در شما می شود با دوری از آن ها می توانید سبب ایجاد تفاوت چشمگیری شوید.

از مصرف زیاد داروی ضد احتقان بپرهیزید:

همان طور که گفته شد مصرف زیاد این داروها نتیجه عکس دارد.

درمانی را برگزینید که جواب دهد:

اگر درمانی که انتخاب کردید جواب نمی دهد به پزشک مراجعه کنید. پزشک در کاهش و کنترل علائم نقشی اساسی ایفا می کند.

آماده شدن برای ملاقات با پزشک برای درمان رینیت غیر آلرژیک

در اینجا به مواردی اشاره می کنیم که به شما برای آمادگی جهت ملاقات با پزشکتان کمک خواهند کرد.

کارهایی که باید انجام دهید:

  • پیش از ملاقات با پزشک، در مورد کارهایی که باید از قبل انجام دهید سوال کنید (مانند قطع مصرف دارو)
  • همه علائمی که تجربه کرده اید را یادداشت کنید، حتی اگر بی ربط به دلیل مراجعه تان به نظر برسند.
  • اطلاعات شخصی تان را یادداشت کنید، مواردی مانند تغییرات اخیر در زندگیتان یا استرس هایی که تجربه کرده اید.
  • لیستی از همه داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.
  • لیستی از سوالاتی که می خواهید از پزشکتان بپرسید تهیه کنید.

آماده کردن این لیست به شما کمک می کند که از وقت خود بیشترین استفاده را ببرید. سوالات خود را به ترتیب از مهم ترین تا کم اهمیت ترین، یادداشت کنید. درمورد رینیت غیر آلرژیک، سوالات اساسی ای که می توانید از پزشک خود بپرسید شامل موارد زیر هستند:

  • علت علائم من چه چیزی است؟
  • چه آزمایشاتی باید انجام دهم؟
  • وضعیت من موقت است یا طولانی مدت؟
  • چه درمان هایی موجود هستند و شما کدام را به من پیشنهاد می دهید؟
  • من مشکل سلامتی دیگری هم دارم. چگونه می توانم به بهترین شکل هر دوی این مشکلات را مدیریت کنم؟
  • آیا جایگزین دیگری برای دارویی که تجویز می کنید وجود دارد؟
  • برای این که بیشتر در مورد مشکلم اطلاع پیدا کنم، چه سایت هایی را توصیه می کنید؟

همه سوالات تان را در زمان ملاقات بپرسید.

جهت مشاهده انواع تخت تک شکن کلیک کنید

هنگام ملاقات با پزشک

سوالاتی که ممکن است پزشکتان از شما بپرسد شامل موارد زیر است:

  • آیا اخیرا سرماخوردگی یا بیماری دیگری داشته اید؟
  • علائم شما از چه زمانی شروع شدند؟
  • آیا علائم شما دائمی هستند یا گذرا؟
  • شدت علائمتان چقدر است؟
  • چه چیزی به بهبود علائم کمک می کند؟
  • چه چیزی علائم شما را بدتر می کند؟
  • برای کاهش علائم، چه داروهایی را امتحان کرده اید؟ آیا به کاهش علائم کمک کرده اند؟
  • آیا علائم شما زمانی که غذاهای ادویه دار می خورید یا داروهایی خاص مصرف می کنید بدتر می شوند؟
  • آیا شما معمولا در معرض دود، مواد شیمیایی یا دیگر آلاینده های هوا قرار دارید؟

منبع: رینیت غیر آلرژیک چیست؟ راه های تشخیص، درمان و علائم آن



:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

آیا نیاز به کمی تنبلی دارید؟ در این زمانه ی پر هیاهو شاید بسیاری از ما آرزو کنیم که کاش می توانستیم بعضی از روزها با فراغ خاطر از کارها و مسئولیت های متعددمان کناره گیری کرده و ساعاتی را به استراحت و بی خیالی بگذرانیم. با این که «تنبلی کردن» چندان مطلوب نیست، اما گاهی اوقات خیلی به آن نیاز داریم!

با این حال، اگر شما بیش از حد در انجام کارها، تنبلی یا اهمال کاری می کنید، این موضوع می تواند نشانه یک مشکل جدی باشد که باید برای برخورد با آن اقدام کنید.

بی علاقگی به شغلی که دارید، فهرستی بلند بالا از کارهای دشوار و کسل کننده ای که باید انجام دهید و یا حتی وجود کسالت یا بیماری، از جمله عواملی هستند که باعث می شوند اشتیاق و انگیزه لازم را برای انجام مسئولیت هایتان از دست بدهید.

در این مقاله به راهکارهایی می پردازیم که با کمک آنها می توانید در امور و حرفه خود موثرتر و کارآمدتر عمل کنید.

چگونه می توان به تنبلی غلبه کرد؟

در حقیقت پاسخِ این سوال که «دقیقا چگونه می توان به تنبلی پایان داد؟»، آنقدرها هم که انتظار دارید ساده و شسته رُفته نیست.

شاید برخی افراد بیشتر از سایرین تنبلی کنند. اما گاهی اوقات، انجام بعضی کارها حتی برای زرنگ ترین و مسئولیت شناس ترین آدم ها نیز دشوار به نظر می رسد و آنها را به سوی تنبلی سوق می دهد.

در اینجا توصیه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند بتوانید به احساس تنبلی خود فایق آیید و در انجام وظابف خود موثرتر عمل کنید.

1. اهدافی برای خود تعیین کنید که قابل کنترل و قابل دسترس باشند.

داشتن اهداف ایده آلی و غیر واقع گرایانه، باعث می شود که انرژی تان تحلیل رود و آخر سر کم بیاورید. این که بگوییم شخصی کم آورده و به پایان خط رسیده و انرژی کافی برای رسیدن به اهداف خود ندارد، یک تشخیص دقیق آزمایشگاهی نیست، اما قطعاً روانشناسان حرفه ای می توانند بر اساس نشانه ها و علائم خاص دریابند که شما واقعا انرژی کم آورده اید و دارید تنبلی می کنید.

اگر در شغل و حرفه خود کم بیاورید، این امر باعث احساس خستگی، فرسودگی و از دست دادن علاقه و انگیره در شما می شود و در نهایت به دنبال راهی برای فرار می گردید.

جهت مشاهده انواع تجهیزات تخصصی ریه کلیک کنید

بنابراین سعی کنید اهداف کوچک تر و قابل دسترس تری برای خود تعیین کنید تا شما را به نقطه ای برسانند که انتظار داشتید به آنجا برسید، بدون این که در این مسیر انرژی بیش از حد از دست دهید، درمانده شوید یا هدفتان را نیمه تمام رها کنید.

2. از خودتان انتظار کامل و بی نقص بودن نداشته باشید.

کمال گرایی (پرفکشنیسم) این روزها نسبت به گذشته در افراد بیشتری دیده می شود و چنان که می دانید، این مشکل به لحاظ روانی یک زنگ خطر محسوب می شود.

بنا به مطالعه ای که در سال 2017 بر روی عده ای از دانشجویان صورت گرفته است، کمال گرایی از سال 1989 تا 2016 رو به افزایش بوده است.

تحقیقات نشان می دهد که اکنون دانشجویان در محیطی زندگی می کنند که نسبت به گذشته رقابتی تر است، انتظارات غیر واقعی تری در جامعه وجود دارد و علاوه بر این، والدین نیز نسبت به نسل های گذشته مضطرب تر به نظر می رسند و روی فرزندان خود کنترل بیشتری دارند.

این کمال گرایی رو به فزونی، باعث شده که افراد نسبت به خود و یکدیگر دیدِ انتقادی تری داشته باشند و همین موضوع منجر به اضطراب و افسردگی آنان شده است.

3.  نگاه منفی به خود نداشته باشید و نسبت به قابلیت هایتان مثبت نگرتر باشید.

نگرش منفی نسبت به خود، باعث می شود که در تمام جنبه های زندگی، تلاش هایتان از مسیر خود خارج شوند. این که به خودتان بگویید که تو یک آدم تنبل یا بی مسئولیت هستی، مسلما نوعی نگرش منفی نسبت به خود است.

می توانید با تمرین جملات تاکیدی مثبت، درون نگری بدبینانه خود را از بین برده و صدای منفی درونتان را خاموش کنید. مثلا می توانید به جای این که بگویید «هیچ راهی وجود ندارد که بتوانم این کار را انجام بدهم»، بگویید «تمام تلاشم را می کنم تا این کار را انجام بدهم».

4. برای انجام هر کاری، ابتدا برنامه ریزی کنید.

اگر با برنامه ریزی پیش بروید، قطعا کارها را بهتر انجام خواهید داد. اما به یاد داشته باشید که نسبت به مدت زمان لازم، میزان تلاش لازم و دیگر عوامل مورد نیاز برای تحقق هدفتان، کاملا واقع گرا باشید. شما به کمک برنامه ریزی، می توانید جهت و مسیر خود را تعیین کنید و طی این مسیر اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید که کمکتان می کند از موانع نترسید و جا نزنید.

5. از قدرت و توانمندی های خود استفاده کنید.

جهت مشاهده انواع تجهیزات تخصصی دندانپزشکی کلیک کنید

ابتدا میزان توانمندی و قابلیت های خود را بسنجید و سپس برای انجام امور مختلف برنامه ریزی کنید. برای رسیدن به موفقیت هر چه بیشتر، ازتوانمندی خود در تمام جنبه ها و جوانب امور استفاده کنید. تحقیقات نشان داده اند که تمرکز بر روی توانایی ها و میزان قدرتمندی، احتمال و میزان موفقیت را افزایش می دهد و باعث می شود که کارامد تر عمل کنید، حس مثبت تری داشه باشید و به طور موثر درگیر انجام کار شوید.

6. به دستاوردهایتان توجه کنید.

توجه به دستاوردها، به شما انگیزی بیشتری می دهد تا ثابت قدم به مسیر خود ادامه دهید. در مسیر تحقق اهدافتان، تمام کارهایی را که با موفقیت انجام داده اید یادداشت نمایید؛ چه در منزل و چه درمحل کار. این روش برای بالا بردن اعتماد به نفستا و مثبت نگری تان بسیار موثر است و به شما انرژی بیشتری برای ادامه مسیر می دهد.

7.  از دیگران کمک بگیرید.

بسیاری از افراد گمان می کنند که کمک گرفتن از دیگران نشانه ضعف است. اما گاهی اوقات بدون کمک گرفتن از دیگران هم شانس شکست خود را افزایش می دهید. بر اساس نتیجه ی مطالعه ای که در سال 2018 صورت گرفته است، افرادی که در محیط کار به هیچ وجه از همکاران خود کمک نمی گیرند، از شغل خود نارضایتی بیشتری دارند و میزان موفقیتشان هم کمتر است. همچنین این افراد در نظر کارفرماهایشان نیز چندان مطلوب و کارامد نیستند.

بنابراین، مشارکت با دیگران در کارها باعث می شود که از افراد دیگر نیز ایده و انگیزه بگیرید و شانس موفقیت تان افزایش یابد.

8.  از گیجی و حواس پرتی اجتناب کنید.

همه ما زمانی که در حال انجام کاری هستیم که اشتیاق کافی نسبت به آن نداریم، ممکن است ناخوداگاه حواسمان را به کار دیگری پرت کنی، مثل چرخیدن در فضای مجازی یا هر کار دیگری.

برای اجتناب از این موضوع، باید تمام عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید. یعنی مکان ساکت و خلوتی برای کار کردن یا درس خواندن پیدا کنید.

9.  کارهای خسته کننده را به سرگرمی تبدیل کنید.

ما معمولا از انجام کارهای خسته کننده و حوصله سر بر اجتناب می کنیم و انجام آنها را تا می توانیم به تعویق می اندازیم. مثلا نظافت خانه و شستن حمام و توالت، کار لذت بخش و جذابی نیست، اما شما می توانید حین انجام این قبیل کارهای اجباری، موسیقی یا پادکست مورد علاقه تان را گوش کنید و یا از نرم افزارهایی استفاده کنید که حین انجام کار کالری هایی را که از دست می دهید محاسبه می کنند.

10. به خودتان پاداش بدهید.

جهت مشاهده انواع پمپ سرم کلیک کنید

به پایان رساندن کارها، خود نوعی پاداش است. اما گرفتن پاداش بیرونی نیز برای بعضی افراد به عنوان انگیزه عمل می کند. در این صورت می توانید، هنگام انجام کار به پاداشی فکر کنید که اگر آن کار را با موفقیت به پایان برسانید، دریافت خواهید کرد. مثلا گرفتن ترفیع در شغلی که دارید می تواند یک پاداش باشد. همچنین می توانید برای خودتان یک جایزه در نظر بگیرید و اگر پروژه ای را به نحو احسن به انجام رساندید، یک ممانی ترتیب دهید یا با دوستانتان برای شام بیرون بروید.

با تغییر سبک زندگی، به جنگ تنبلی بروید.

وقتی از پایان دادن به تنبلی صحبت می کنیم، ایجاد تغییرات سالم و مثبت می تواند بهترین رویکرد باشد.

1. مصرف پروتئین بالا

آیا واقعا مایل هستید که به احساس رخوت و تنبلی خود خاتمه دهید؟ مواد غذایی دارای پروتئین بالا (از جمله موارد زیر)، انرژی شما را افزایش داده و قند خونتان را ثابت نگه می دارند. در نتیجه کمتر احساس کسالت، خستگی و تنبلی خواهید داشت.

  • ماست یونانی
  • بادام
  • تخم مرغ
  • ماهی تونا

2. از خوراکی های چرب و شیرین اجتناب کنید.

میزان کارامد و ثمربخش بودن افراد با تغذیه آنان ارتباط مستقیم دارد. از خوردن مواد غذایی دیرهضم که قند خونتان را افزایش می دهند، جداً خودداری کنید. چرا که انرژی تان را تحلیل می برند. موارد زیر از این جمله اند:

  • مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین (دارای شکر فراوان)
  • کربو هیدرات های تصفیه شده مثل پاستا، ماکارونی یا نان های سفید
  • الکل
  • فست فود و غذاهای سرخ شده

3. ورزش کنید.

ورزش، علاوه بر فواید بی شمار دیگری که دارد، می تواند راه بسیار خوبی برای رهایی از تنبلی باشد. تنها چند دقیقه تمرین ورزشی، می تواند سطح انرژی شما را به میزان زیادی افزایش دهد، خلق و خویتان را بهبود بخشد، استرس، اضطراب و افسردگی تان را کاهش دهد که خود اضطراب و افسردگی چنان که می دانید باعث تحلیل انرژی و انگیزه می شود. حتی پیاده روی ساده یا دوچرخه سواری هم به شما نشاط بخشیده و احساس تنبلی را از بین می برد.

4. استراحت و خواب کافی داشته باشید.

برای این که شب ها خواب راحت تری داشته باشید، کارهای زیادی می توانید انجام دهید. مثلا قبل از خواب تلویزیون تماشا نکنید تا شب ها زودتر بخوابید و در طول شب بین هفت تا نُه ساعت خواب کامل داشته باشید. این باعث می شود که در طول روز سرحال باشید و نیاز به چرت زدن نداشته باشید.

5. استرس هایتان را کنترل کنید.

استرس انرژی شما را از بین می برد و باعث می شود هم به لحاظ روانی و هم از نظر جسمانی احساس خستگی و کسالت کنید. راهکارهایی برای مقابله با استرس وجود دارد که به شما در این زمینه کمک می کند. وقت گذراندن با عزیزانتان، دوش گرفتن یا بازی کردن با حیوان خانگی یا باغبانی کردن بعضی از این راهکارها هستند.

6. بیشتر آب بنوشید.

فواید نوشیدن آب بی شمار اند و بسیاری از این مزایا نیز به رفع تنبلی کمک می کنند. اگر آب مورد نیاز بدنتان حفظ شود، سطح انرژی تان افزایش می یابد و عملکرد مغزتان نیز بهبود می یابد. همچنین نوشیدن آب باعث می شود که عملکرد جسمی و فیزیکی تان نیز افزایش یابد. همچنین زمانی که احساس خواب آلودگی می کنید، نوشیدن چند جرعه آب می تواند چرتتان را بپراند.

7. سیگار را ترک کنید.

اکسیژن بیشتر و جریان خون بهتر،  باعث افزایش انرژی می شوند که همگی از مزایای ترک سیگار هستند. همچنین ترک سیگار سیستم ایمنی شما را نیز تقویت کرده و کیفیت روابط جنسی تان را بالا می برد و احتمال ابتلا به بسیاری ها را در شما از بین می برد.

ترک سیگار ممکن است کمی دشوار باشد. اما برای این اقدام می توانید از پزشک کمک بگیرید.

منبع: 17 راهکار موثر برای غلبه بر تنبلی



:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

شاید تابحال اسم چاکرا را نشنیده باشید ، اما باید بدانید که ، بسیاری از شرایط بدنی ما به تنظیم بودن چاکراهایمان ارتباط دارد. وقتی که چاکرا ها در حالت متعادل نباشند ، فرد دچار مشکلاتی مانند بی حوصلگی ، عصبانیت ، ناراحتی و … می شود.

چاکرا چیست؟

چاکراها (مراکز انرژی) مراکز هفتگانه قدرتند که در ستون فقرات در کالبد اثیری قرار دارند و در واقع رابط بین روح و جسم هستند. چاکرا کلمه ای سانسکریت و به معنای چرخ است. چاکراها مدام در حال چرخش هستند که به آنها نیروی حیات هم می گویند و از میان شبکه ای از مجراهای باریک به نام نادی در سراسر بدن جریان دارند. در حدود ۷۲۰۰۰ نادی در کالبد انسان وجوددارد. چاکراها روی نادی اصلی قرار دارند و در سرتاسر ستون فقرات امتداد دارند. چاکراها دوار هستند.

چاکراهای اصلی، اعضای حیاتی کالبد فیزیکی را کنترل می کنند و به آنها انرژی می دهند. چاکراهای اصلی مانند نیروگاهی هستند که اگر به خوبی کار نکنند، اعضای حیاتی ضعیف یا بیمار می شوند، زیرا برای درست کار کردن انرژی حیاتی کافی را ندارند. در شرق آنها را به نیلوفر آبی تشبیه کرده اند؛ دایره ای که گلبرگ ها احاطه اش کرده اند.

بدن ما شامل انرژی های مثبت و منفی است. سمت راست بدن حاوی انرژی مثبت و سمت چپ بدن حاوی انرژی منفی است. این انرژی ها بر مسیر چرخشی چاکراها نیز تاثیر می گذارند. به نظر می رسد هر چاکرا نام و رنگ به خصوصی نیز دارد که به طور مارپیچ از مرکز آن به سمت بیرون در حرکت است و به یکی از رنگ های رنگین کمان مربوط می شود. هزاران سال است که چاکراها در شرق شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته اند.

جهت مشاهده انواع استندینگ هایپر کلیک کنید

چاکرا چیست و به چه درد می خورد؟

هفت چاکرا

۱ چاکرای ریشه: در پایین ستون فقرات قرار دارد و رنگش قرمز است.

۲ چاکرای خارجی: در پشت و تقریبا پنج سانتیمتری زیر ناف قرار دارد و رنگ آن نارنجی است.

۳ چاکرا خورشیدی: چهار انگشت بالاتر از ناف است. به آن گوهر ناف می گویند و رنگش زرد است.

۴ چاکرا قلب: در مرکز سینه و در امتداد قلب قرار دارد و رنگ آن سبز است.

جهت مشاهده انواع کالسکه سی پی کلیک کنید

۵ چاکرا گلو: در سطح گلو قرار گرفته است و رنگ آن آبی است.

۶ چاکرا چشم سوم (پیشانی): در پیشانی و بین دو ابرو قرار دارد و به رنگ نیلی است.

۷ چاکرا فرق سر: در بالاترین قسمت سر قرار دارد و قوی ترین ارتعاشات انرژی بدن را زیر نظر دارد که رنگ آن بنفش است.

زمانی که مجرای چاکراها بسته شود و یا از حالت تعادل خارج شوند، منجر به بیماری می شود. سرکوب کردن هر نوع احساسات و عواطف و شوک عصبی و هر نوع ناراحتی و لطمه روحی باعث می شود که چاکراها، یعنی مراکز انرژی حیاتی از حالت تعادل خارج شوند. غم و غصه، عصبانیت، حسادت، خودخوری و رنجش، صدمه شدیدی به چاکراها می زند و آنها بسته می شوند. برای برقراری تعادل مجدد، باید فورا هر نوع احساس ناخوشایند خود را شناسایی و هر نوع انرژی منفی را رها کنید تا چاکراها بتوانند دوباره متعادل شوند.

چگونه چاکراها را متعادل کنیم

۱ چاکرای ریشه

این چاکرا انرژی حیات را تشکیل می دهد و فرد را سفت و محکم بر زمین نگه می دارد.

چاکرای سالم ریشه: از طریق این چاکرا احساس شادابی و انرژی می کنید. این چاکرا بر حس بویایی و قسمت های محکم بدن مانند دندان ها و استخوان ها و ناخن ها نظارت دارد.

پرکاری چاکرا: باعث می شود فرد سلطه جو، خودمحور و مادی گرا شود.

کم کاری چاکرا: در این صورت فرد احساس اضطراب و ناامنی می کند و مدام عصبی می شود.

علائم فیزیکی عدم توازن چاکرا: درد مفاصل، کمردرد، چاقی، یبوست و سیستم ایمنی ضعیف.

روش توازن چاکرای ریشه:

جهت مشاهده انواع دستگاه سی پپ کلیک کنید

هر نوع دلخوری که در گذشته بین شما و خانواده تان رخ داده است را حل کنید.

هر نوع شک و تردید و منفی بافی را از خودتان دور کرده و به مادیات کمتر توجه کنید.

سعی کنید بیشتر با مردم بجوشید و معاشرت کنید.

۲ چاکرای خاجی

این چاکرا نشان دهنده خلاقیت و توازن احساسی است.

چاکرای سالم خاجی: شما را خوشبین و امیدوار می کند و باعث می شود به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید.

پرکاری چاکرا: بیش از حد احساساتی شده و خیلی سریع عاشق می شوید.

جهت مشاهده انواع صندلی سی پی CP کلیک کنید

کم کاری چاکرا: در لاک خودتان فرو می روید و در مورد همه چیز بی تفاوت می شوید.

علائم فیزیکی عدم توازن چاکرا: مشکلات مثانه، ناتوانی جنسی، کمردرد (در قسمت پایین کمر)؛ مشکلات روده بزرگ

روش توازن چاکرای خاجی:

باید خوشبین و امیدوار باشید و به دیگران خدمت کنید.

از عذاب وجدان و عصبانیت دست بردارید.

ترک کردن هر نوع عادت ناپسند مانند اعتیاد، سیگار کشیدن و از بین بردن هر نوع احساس منفی.

۳ چاکرای خورشیدی

جهت مشاهده انواع تخت بستری کلیک کنید

این چاکرا به عزت نفس و درک و فهم شخصی مربوط می شود. در سطوح احساسی ایجاد خوش بینی و خلاقیت می کند.

چاکرای سالم خورشیدی: فرد با اعتماد به نفسی هستید و هرگز احساس بطالت و بیهودگی نمی کنید.

پرکاری چاکرا: دچار خشم و حالات تهاجمی می شوید. زیاد با دوستانتان سر سازگاری نخواهید داشت.

کم کاری چاکرا: فردی منفی گرا می شوید و نمی توانید در هر موردی تصمیم بگیرید.

علائم فیزیکی عدم توازن: انرژی ندارید. همیشه خسته هستید. ممکن است به مشکلات کبدی و دردهای مفصلی دچار شوید.

روش توازن چاکرای خورشیدی:

۱ دست از حالات تهاجمی بردارید.

۲ دنبال دلایلی بگردید که چرا اینقدر خرده گیر و بیش از حد حساس شده اید.

۳ سعی کنید برای خودتان و دیگران احترام قائل شوید.

۴ چاکرای قلب

این چاکرا به عشق ورزیدن و محبوب شدن و ارتباط برقرار کردن مربوط می شود.

چاکرای سالم قلب: شما فردی با محبت، دلسوز و با شفقت هستید و دوستان بسیاری به سوی شما جذب می شوند.

پرکاری چاکرا: در عشق احساس مالکیت و طلبکاری می کنید و بداخلاق می شوید.

کم کاری چاکرا: به حال خود افساس می خورید؛ وحشت زده هستید. عذاب وجدان دارید و بی تفاوت می شوید.

علائم فیزیکی عدم توازن: فشار خون بالا، مشکلات تنفسی و قلبی، شانه درد، نفس تنگی و درد سینه.

روش توازن چاکرای قلب:

۱ سعی کنید احساسات سرکوب شده تان را بروز دهید.

۲ خودتان و دیگران را ببخشید.

۳ اگر ارتباطی به نفع شما نیست آن را تمام کنید. سعی کنید بر خودتان مسلط شده و با خودتان دوست و رفیق باشید.

۵ چاکرای گلو

جهت مشاهده انواع صندلی سی پی کلیک کنید

این چاکرا نقش مهمی در انتقال افکار و عقاید دارد.

چاکرای سالم گلو: از ابراز حقیقت ترسی ندارید. دوست دارید به حرف های دیگران گوش دهید و نظرات دیگران را قبول کنید.

پرکاری چاکرا: اصلا حرف گوش نمی کنید؛ چرا که مدام در حال حرف زدن هستید. با صدای خودتان تمام صداهای دیگر را خفه می کنید.

کم کاری چاکرا: از حقیقت گریزان هستید. در مواقعی که لازم باشد حرف دلتان را نمی زنید. خجالتی هستید و نمی توانید خودتان را مطرح کنید.

علائم فیزیکی عدم توازن چاکرا: عفونت گوش، مشکلات تیروئید و گلو و بیحالی.

روش توازن چاکرای گلو:

۱ دروغ نگویید.

۲ قبل از اینکه حرف بزنید به ندای دلتان گوش کنید.

۳ با اعتماد به نفس و جدی و شفاف حرف بزنید.

۶ چاکرای پیشانی (چشم سوم)

این چاکرا، چاکرای درک و اشراقی شما است. بر ذهنتان نظارت دارد و مرکز فرماندهی و ناظر بر چاکراهای دیگر است.

چاکرای سالم پیشنانی: به شهود خودتان گوش می کنید. خلاقیت بسیار قوی دارید، راه حل مشکلاتتان را تجسم می کنید.

پرکاری چاکرا: واقع بینی را از دست می دهید. مغرور، مقتدر، انحصارطلب و متعصب می شوید.

جهت مشاهده انواع دستکش معاینه کلیک کنید

کم کاری چاکرا: به جای فکر کردن به موضوع، به شکل مستقل هر کس هر چیزی گفت همان را انجام می دهید. بی ثبات و بزدل می شوید.

علائم فیزیکی عدم توازن: دائم نگران هستید. دچار سردرد، حواس پرتی، حافظه ضعیف و دچار مشکلات چشمی می شوید.

روش توازن چاکرای پیشانی:

۱ سعی کن به شم و شهود خودتان اعتماد کنید.

۲ تمرینات مربوط به مراقبه و تجسم را انجام دهید.

۳ ابراز عقیده کنید.

۷ چاکرای فرق سر

چاکرای سالم فرق سر: متوجه می شوید که تمام موجودات در کائنات به نحوی به یکدیگر مرتبط هستند.

پرکاری چاکرا: دچار افسردگی و ناامیدی شده و از لذت زندگی محروم می شوید.

کم کاری چاکرا: منزوی و کم حرف و گوشه گیر می شوید.

علائم فیزیکی عدم توازن: دردهای میگرنی، ناراحتی های سیستم عصبی، بیخوابی، ناراحتی های روحی و روانی و بیماری های پوستی.

روش توازن چاکرای فرق سر:

۱ سعی کنید در آگاهی و خرد بیشتر پیشرفت کنید.

۲ مراقبه کنید.

۳ از دنیای اطرافتان لذت ببرید.

۴ از منیت خود دست بردارید و بیشتر به معنویت بچسبید.

نکته مهم: هم اکنون که از گنجینه انرژی های بدن خودتان آگاه شده اید، با توجه به چاکراهای هفتگانه و روش متعادل کردن آن، می توانید خودتان را از شر بیماری های گوناگون خلاص کنید.

منبع: هر آنچه درمورد چاکرا باید بدانید



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

کلسترول از جمله چربی های موجود در خون می باشد، که نقش بسزایی در ساخت، استحکام و انعطاف بخشی به غشای سلولی بدن دارد. کلسترول یکی از مهمترین نیازهای بدن شناخته شده است ولی در عین حال، افزایش بیش از حد آن بسیار خطرناک است و گاهی منجر به سکته می شود. راستینه در این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینه کلسترول در اختیارتان قرار می دهد.

کلسترول چیست؟

ممکن است کلسترول را با غذاهای چرب مرتبط سازیم، اما بیشتر این ماده مومی شکل توسط خود بدن ما ساخته میشود. کبد هفتاد وپنج درصد از کلسترولی که در خون ما در گردش است را تولید میکند، بیست وپنج درصد دیگر از مواد غذایی منشاء می گیرند. در سطوح نرمال، کلسترول خون در واقع نقش مهمی در کمک به عملکرد سلول ها ایفا می کند. اما بیش از صد میلیون نفر درگیر کلسترول بالا هستند.

علائم کلسترول بالا

کلسترول بالا هیچ علامتی ندارد، اما موجب آسیب های عمیقی در بدن میشود. با گذشت زمان، میزان زیاد کلسترول ممکن است به ساخت پلاک داخل رگ های خونی منجر شود. این مشکل که تحت عنوان آترواسکلروز شناخته می شود، فضای موجود برای جریان خون را تنگ می کند و می تواند آغازی برای بیماری قلبی باشد. خبر خوب این است که کلسترول بالا به راحتی شناسایی می شود، و راه های بسیاری برای پایین آوردن آن وجود دارد.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

آزمایش کلسترول

افراد بالاتر از بیست سال باید سطوح کلسترول خود را حداقل هر شش سال یک بار بررسی کنند. این بررسی با یک آزمایش خون ساده که به عنوان شرح لیپوپروتئین ناشتا شناخته می شود، انجام می گیرد. این آزمایش بعد از نه تا دوازده ساعت ناشتا انجام می شود و اشکال مختلف کلسترول، که در گردش خون هستند را اندازه گیری می کند. نتایج این آزمایش سطوح کلسترول بد، کلسترول خوب و تری گلیسیرید را نشان می دهند.

کلسترول بد

اکثر کلسترول در خون توسط پروتئین هایی به نام لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL ، حمل می شوند. این کلسترول تحت عنوان کلسترول بد شناخته میشود زیرا با سایر مواد ترکیب می شود و رگ ها را مسدود می کند. رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع شده و چربی های ترانس به بالا رفتن سطح کلسترول LDL منتهی می شود. برای بسیاری از افراد داشتن عدد LDL زیر ۱۰۰ نشانه سلامت است، اما افراد مبتلا به بیماری قلبی ممکن است به عدد حتی پایین تر نیاز داشته باشند.

کلسترول خوب

بیش از یک سوم کلسترول خون توسط لیپوپروتئین هایی با چگالی بالا یا HDL حمل می شوند. این نوع کلسترول، کلسترول خوب نامیده می شود زیرا به حذف کلسترول بد کمک میکند و از تجمع آن در داخل رگها جلوگیری می کند. هر چه سطح کلسترول HDL بالاتر باشد، بهتر است. افراد با کلسترول HDL خیلی پایین، بیشتر احتمال دارد به بیماری های قلبی مبتلا شوند. خوردن چربی های سالم مانند روغن زیتون، میتواند به افزایش کلسترول HDL کمک کند.

جهت مشاهده مقاله صندلی انتقال بیمار چیست و چه استفاده ای دارد؟ کلیک کنید

تری گلیسرید

بدن کالری های اضافی و شکر را به تری گلیسرید تبدیل می کند. تری گلیسرید نوعی چربی است که در خون حمل میشود و به صورت سلول های چربی در سراسر بدن ذخیره می شود. افراد مستعد  تری گلیسرید بالا، عبارتند از: کسانی که اضافه وزن دارند، غیر فعال هستند، سیگاری هستند و همین طور افرادی که رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار بالا دارند. نمره تری گلیسرید ۱۵۰ یا بالاتر، شما را در معرض خطر سندرم متابولیک قرار می دهد که با بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

کلسترول کل

کلسترول کل، ترکیب LDL، HDL و VLDL (لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین) در جریان خون شما را اندازه گیری میکند. VLDL (پیش ماده LDL) کلسترول بد، است. نمره کلسترول کل کمتر از ۲۰۰ در اکثر موارد سالم در نظر گرفته می شود. افرادی که نمره کلسترول کل آنها در محدوده بالا است در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

محاسبه نسبت کلسترول

برای محاسبه نسبت کلسترول خود، کلسترول کل خود را بر کلسترول HDL تقسیم کنید. به عنوان مثال، نمره کل ۲۰۰ تقسیم بر نمره HDL 50 برابر نسبت کلسترول ۴ به ۱ است. پزشکان توصیه میکنند نسبت ۴ به ۱ یا پایین تر حفظ شود. هر چه نسبت کمتر باشد، بهتر است. در حالی که این رقم در برآورد خطر بیماری قلبی مفید است، در هدایت درمان مهم نیست. پزشکان به کلسترول کل، کلسترول HDL و LDL برای تعیین درمان نگاه میکنند.

کلسترول در غذاها

مواد غذایی غنی از کلسترول مانند تخم مرغ، میگو و خرچنگ دریایی به طور کامل ممنوع نیستند. تحقیقات نشان می دهند که کلسترولی که ما می خوریم تنها اثر کوچکی روی سطح کلسترول خون دارد. و همین طور مشخص شده است که تعداد کمی از افراد پس از خوردن تخم مرغ، سطح کلسترول خونشان تغییر می کند. اما برای بسیاری از افراد، چربی اشباع شده و چربی های ترانس، نگرانی های بزرگتری به شمار می آیند. محدودیت کلسترول روزانه، ۳۰۰ میلی گرم برای افراد سالم و ۲۰۰ میلی گرم برای افراد در معرض خطر بالاتر، است.

یک عدد تخم مرغ ۱۸۶ میلی گرم کلسترول دارد.

کلسترول و سابقه خانوادگی

منشاء کلسترول از دو منبع “ بدن و مواد غذایی ”  است و هر یک از این منابع می توانند در کلسترول بالا نقش داشته باشند. برخی از افراد ژن هایی را به ارث می برند که باعث تولید کلسترول بسیار زیاد می شوند. برای افراد دیگر، رژیم غذایی مقصر اصلی است. چربی اشباع و کلسترول در مواد غذایی حیوانی، از جمله گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی وجود دارند. در بسیاری از موارد، کلسترول بالا ناشی از ترکیب رژیم غذایی و ژنتیک می باشد.

چه مواردی خطر کلسترول بالا را افزایش می دهند؟

چندین عامل می توانند احتمال ابتلا به کلسترول بالا را افزایش دهند. عبارتند از:

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه ایست آسان، ایزی استند چیست؟ کلیک کنید

  • رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع و کلسترول
  • سابقه خانوادگی کلسترول بالا
  • اضافه وزن یا چاقی
  • بالا رفتن سن

کلسترول و جنسیت

تا زمان یائسگی، معمولا زنان نسبت به مردان هم سن و سال خود سطح کلسترول کل کمتری دارند. آنها دارای سطوح بالاتر کلسترول HDL، یعنی نوع خوب کلسترول، هستند. یکی از دلایل این امر استروژن است. هورمون جنسی زنانه سطح کلسترول HDL را افزایش می دهد. تولید استروژن در طول سال های باروری به اوج خود میرسد و در دوران یائسگی کاهش می یابد. پس از پنجاه و پنج سالگی، خطر ابتلا زنان به کلسترول بالا افزایش می یابد.

کلسترول و کودکان

شواهد نشان می دهند که کلسترول می تواند گرفتگی عروق را در دوران کودکی آغاز کند و منجر به آترواسکلروز و بیماری قلبی در زندگی شود. انجمن قلب آمریکا به کودکان و نوجوانان مبتلا به کلسترول بالا توصیه می کند اقداماتی برای پایین آوردن آن انجام دهند. در حالت ایده آل، کلسترول کل در افراد دو تا نوزده سال باید زیر ۱۷۰ باشد.

چرا کلسترول بالا اهمیت دارد؟

کلسترول بالا یکی از  عمده ترین عوامل خطر برای بیماری های عروق کرونر، حمله قلبی و سکته مغزی است. همچنین به نظر می رسد افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را بالا می برد. همانطور که قبلا گفته شد، کلسترول بالا منجر به ساخت پلاک می شود که شریان ها را تنگ می کند. این مسئله خطرناک است، زیرا می تواند جریان خون را محدود کند. اگر عرضه خون به بخشی از قلب یا مغز به طور کامل قطع شود، حمله قلبی یا سکته مغزی رخ می دهد

جهت مشاهده مقاله انواع ترالی بیمارستانی، راهنمای خرید انواع ترالی بیمارستانی کلیک کنید

راه های کاهش کلسترول:

خوردن فیبر بیشتر

تغییرات رژیم غذایی روشی قدرتمند برای مبارزه با کلسترول بالا است. شاید تعجب کنید که چرا ادعا می شود برخی غلات برای داشتن قلبی سالم مفید هستند، در صورتیکه باید گفت این مفید بودن به خاطر داشتن فیبر است. فیبر محلول موجود در بسیاری از مواد غذایی کمک می کند تا LDL، یعنی کلسترول بد، کاهش یابد. منابع خوب فیبر محلول، شامل: نان و غلات، بلغور جو دوسر، میوه ها، میوه های خشک، سبزیجات، حبوباتی همچون لوبیا، می باشند.

چربی هایی که میخورید را بشناسید.

کمتر از سی و پنج درصد از کالری روزانه شما چربی است. اما همه چربی ها یکسان نیستند. چربی های اشباع از محصولات حیوانی و روغن های گرمسیری کلسترول LDL را افزایش می دهند. چربی های ترانس مشکل را دو چندان می کنند، کلسترول بد را افزایش می دهند، در حالی که نوع خوب کلسترول را پایین می آورند. این دو چربی بد در بسیاری از محصولات پخته شده، غذاهای سرخ شده (پیراشکی، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس) مارگارین، و بیسکوییت ها یافت می شوند. چربی های اشباع نشده هنگامی که با تغییرات رژیم غذایی سالم دیگر ترکیب می شوند، می توانند LDL را کاهش دهند. این نوع چربی ها در آووکادو، روغن زیتون و روغن بادام زمینی یافت می شوند.

پروتئین هوشمند

گوشت و شیر پر چرب مقدار زیادی پروتئین دارند، اما آنها منابع اصلی کلسترول نیز به شمار می روند. شما می توانید با جایگزینی پروتئین سویا در برخی از وعده های غذایی، کلسترول LDL را کاهش دهید. ماهی انتخاب عالی دیگر است. برخی از انواع آن، مانند ماهی آزاد، غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، که می توانند سطوح کلسترول را بهبود بخشند. انجمن قلب خوردن ماهی حداقل دو بار در هفته را توصیه می کند.

رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین

شواهد نشان می دهند که رژیم های غذایی با کربوهیدرات پایین نسبت به رژیم های کم چربی، تاثیر بیشتری در بهبود سطوح کلسترول دارد. در طی تحقیقات دو ساله انجام شده توسط موسسه ملی بهداشت تامین مالی، مشخص شده است که  افرادی که برنامه کربوهیدرات پایین را دنبال کردند نسبت به کسانی که از برنامه چربی پایین پیروی کردند، به نحو چشمگیری سطح HDL (کلسترول خوب) بهتری داشتند.

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، با پزشک خود در مورد شروع یک برنامه کاهش وزن صحبت کنید. کاهش وزن می تواند به شما کمک کند سطح تری گلیسیرید، LDL و کلسترول کل را کاهش دهید. کاهش حتی چند کیلو می تواند سطح کلسترول خوب را نیز افزایش دهد به ازای هر دو کیلو کاهش وزن یک امتیاز کسب خواهید کرد.

ترک سیگار

ترک دخانیات دشوار است، اما با قطع مصرف سیگار، کلسترول خوب شما احتمالا تا ده درصد بهبود می یابد. در صورتی که چند استراتژی ترک سیگار را ترکیب کنید، میتوانید موفق تر باشید. با پزشک خود در مورد گزینه هایی که برای شما بهتر هستند، مشورت کنید.

ورزش

اگر سالم هستید اما زیاد فعال نیستید، شروع یک برنامه ورزشی هوازی می تواند کلسترول خوب شما را تا پنج درصد در دو ماه اول افزایش دهد. ورزش منظم نیز باعث کاهش کلسترول بد می شود. فعالیتی را انتخاب کنید که ضربان قلب شما را بالا ببرد، مانند دویدن، شنا، و یا پیاده روی سریع، و در اکثر روزهای هفته حداقل سی دقیقه را به ورزش اختصاص دهید. این سی دقیقه نباید به طور مداوم باشد؛ دو پیاده روی پانزده دقیقه ای می تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

داروها

اگر کلسترول بالا در خانواده شما وجود دارد، ممکن است رژیم غذایی و ورزش به اندازه کافی شما را به آنچه می خواهید نرسانند. در آن صورت، دارو می تواند سطح کلسترول شما را به مقدار مطلوب برساند. استاتین ها معمولا انتخاب اول هستند. آنها از تولید کلسترول در کبد جلوگیری می کنند. گزینه های دیگر شامل: مهار کننده های جذب کلسترول، رزین های اسید صفراوی و فیبرات ها هستند. پزشک شما ممکن است ترکیبی از این داروها را توصیه کند.

مکمل های غذایی

مکمل های خاص میتوانند به بهبود سطوح کلسترول کمک کنند. این مکمل ها عبارتند از: گیاه استرول، جو و جو دوسر، فیبر و چای سبز.

داروهای گیاهی

برخی مطالعات نشان می دهند سیر می تواند چند درصد کلسترول کل را کاهش دهد. اما قرص های سیر می توانند عوارض جانبی داشته باشند و ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. گیاهان دارویی دیگر که میتوانند کلسترول را کاهش دهد عبارتند از:

  • دانه های شنبلیله
  • عصاره برگ کنگر فرنگی
  • ریحان
  • بومادران

چه میزان کلسترول را باید کاهش داد؟

بسیاری از افراد از طریق ترکیب دارو و تغییر شیوه زندگی، قادر به کاهش سطح کلسترول هستند. اما چه میزان کاهش کافی است؟ برای افراد مبتلا به دیابت و یا در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی، نمره LDL کمتر از ۱۰۰ مطلوب است. اگر قبلا مبتلا به بیماری قلبی و یا بیماری عروق کرونر بوده اید، برخی از پزشکان کاهش LDL تا ۷۰ یا پایین تر را توصیه می کنند.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با دستگاه مانیتورینگ علائم حیاتی کلیک کنید

آیا این آسیب غیر قابل بازگشت است؟

سالها طول می کشد تا کلسترول بالا شریان ها را با پلاک مسدود کند. اما شواهدی وجود دارند که نشان می دهند آترواسکلروز، حداقل تا حدی، می تواند معکوس شود. دکتر دن اورنیش، چندین مقاله منتشر کرده است که نشان می دهند رژیم غذایی گیاهی کم چرب، مدیریت استرس و ورزش منظم می توانند از ساخت پلاک در داخل عروق کرونر جلوگیری کنند. تحقیقات دیگر این ایده که کاهش زیاد کلسترول تا حدودی می تواند به باز شدن شریانهای مسدود کمک کند، را تایید می کنند.

منبع : بررسی سطوح کلسترول



:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


دپاکین برای درمان برخی از انواع حملات ناگهانی و تشنج استفاده می‌شود. این دارو ممکن است به تنهایی یا با داروهای ضد تشنج دیگر تجویز شود. برای اطلاعات بیشتر با این مقاله از راستینه همراه باشید.

مهمترین دانستنی‌ها در مورد دپاکین

دپاکین در ۶ ماه اول می‌تواند باعث آسیب جدی به کبد شود و حتی کشنده باشد. كودكان زير ۲ سال بیشترین آسیب‌پذیری را نسبت به این دارو دارند به خصوص اگر داروهای ضد تشنج دیگری نیز مصرف می‌كنند و دچار اختلالات دیگر مانند عقب ماندگی ذهنی هستند. خطر آسیب کبدی با افزایش سن کاهش می‌یابد. اما همیشه باید نسبت به علائم زیر هوشیار باشید. از بین رفتن کنترل تشنج، ضعف، سرگیجه، خواب آلودگی، احساس مریضی، تورم صورت، از دست دادن اشتها، استفراغ و زردی پوست و چشم. اگر احساس می‌کنید مشکل کبدی دارید، فوراً با پزشك خود تماس بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که دپاکین می‌تواند باعث آسیب جدی و کشنده به لوزالمعده شود. این مشکل می‌تواند در هر زمان حتی بعد از سالها درمان بروز کند. در صورت بروز هر یک از این علائم ، فوراً با پزشک تماس بگیرید: درد شکم، کاهش اشتها، حالت تهوع و استفراغ.

چگونه باید دپاکین را مصرف کنید؟

اگر دپاکین باعث آزار سیستم گوارشی می‌شود، دارو را با غذا میل کنید. برای جلوگیری از آزار دهان و گلو، کپسول دپاکین را بلع کنید و آنرا نجویید. اگر روزی یکبار دپاکین مصرف می‌کنید و فراموش کردید دارو را استفاده کنید، دوز مصرفی را به محض یادآوری استفاده کنید و اگر روز بعد به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده اید دوز را بیشتر نکنید و روال طبیعی مصرف دارو را پیش بگیرید. اگر روزانه بیش از یکبار دپاکین مصرف می‌کنید، دوز فراموش شده را تا ۶ ساعت پس از زمان مصرف دارو بلافاصله استفاده کنید و به یاد داشته باشید که هرگز دو دوز را به طور همزمان مصرف نکنید.

عوارض جانبی دپاکین

عوارض جانبی در صورت استفاده همزمان دارو با دیگر داروهای صرع و یا استفاده دارو در مقادیر زیاد تشدید می‌شوند. سوء‌هاضمه، حالت تهوع و استفراغ شایع‌ترین عوارض جانبی است که برای اولین بار پس از مصرف این دارو تجربه می‌کنید. اگر شدت عوارض جانبی زیاد بود و یا دچار عوارض دیگر شدید، هرچه سریع‌تر با پزشک خود تماس بگیرید. فقط پزشک می‌تواند تشخیص دهد که آیا ادامه مصرف دیپاکین برای شما خطرناک است یا خیر. دیگر عوارض جانبی شایع دپاکین ممکن است شامل موارد زیر شود: گرفتگی عضلات شکم، فراموشی، مشکل در تنفس، افسردگی، اسهال، تاریکی یا تاری دید، خواب‌آلودگی، ریزش مو، سوء‌هاضمه، عفونت، حرکات غیر ارادی چشم، کاهش یا افزایش اشتها، حالت تهوع، عصبی شدن، صدای شنیدن زنگ در گوش، بی‌خوابی، تورم بازوها و پاها به دلیل احتباس مایعات، التهاب گلو، لرزش و استفراغ. عوارض جانبی نادر این دارو ممکن است شامل موارد زیر شود: خواب دیدن‌های غیرطبیعی، راه رفتن غیرطبیعی، حس چشایی غیرطبیعی، پرخاشگری، کم خونی، اضطراب، کمردرد، آروغ زدن، خونریزی، اختلالات خونی، درد استخوان، بزرگ شدن سینه، شیردار شدن پستان که مربوط به بارداری نباشد، کبودی، تغییر در رفتار، درد قفسه سینه، کما، سردرگمی، یبوست، سرفه، ناشنوایی، مشکل در صحبت، سرگیجه، دوبینی، خشکی پوست، کسل شدن، درد گوش و التهاب، ناراحتی عاطفی، ادرار بیش از حد (عمدتاً کودکان)، احساس ناخوشی، تب، نارسایی رشد در کودکان، توهم، سردرد، فشار خون بالا، لرزش غیرارادی، ضربان نامنظم قلب، قاعدگی نامنظم، خارش، درد مفاصل، کمبود هماهنگی بدن، گرفتگی ساق پا، بیماری کبد، از دست دادن کنترل مثانه، از دست دادن هماهنگی بدن، ناهنجاری‌های قاعدگی، درد عضلات، ضعف عضلانی، خونریزی بینی، بیش‌فعالی، اختلال شخصیت، ذات‌الریه ، احساس لرزش یا سوزن سوزن شدن، جوش زدن بدن، نرمی استخوان (بیشتر در کودکان)، حساس شدن به نور، التهاب سینوس، متورم شدن غدد بدن، عفونت ادراری، عفونت واژینال، خونریزی، ضعف، کاهش یا افزایش وزن.

جهت مشاهده انواع چراغ پیشانی کلیک کنید

در چه زمانی نباید دپاکین تجویز شود؟

اگر بیماری کبد دارید یا کبد شما به درستی کار نمی‌کند و یا اگر نسبت به این دارو آلرژی دارید باید از مصرف دپاکین خودداری کنید.

هشدارهای مهم درباره دپاکین

به یاد داشته باشید که هنگام مصرف دارو ممکن است دچار نارسایی کبد شوید. پزشک باید عملکرد کبد شما را در فواصل منظم آزمایش کند. همچنین خطر آسیب به لوزالمعده را در نظر داشته باشید. این مشکل می‌تواند به سرعت بروز کند، بنابراین در صورت بروز هرگونه علائم فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. دپاکین ممکن است در برخی افراد که دچار اختلالات ژنتیکی هستند اثرات منفی بر مغز بگذارد. همچنین مشاهده شده که دپاکین باعث تغییر در پوست می‌شود که می‌تواند بسیار کشنده باشد. در صورت مشاهده هرگونه تغییر در پوست، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر میگرن داشته باشید احتمال مبتلا شدن به عوارض جانبی بیشتر می‌شود که معمولا در این حالت دکتر با دقت بیشتر مراقب درمان شما خواهد بود. به دلیل احتمال اختلالات خونی به عنوان یکی از عوارض جانبی، پزشک احتمالاً قبل از تجویز دپاکین از شما آزمایش خون می‌گیرد و در طی دوره درمان این کار را به طور منظم انجام می‌دهد. کبودی، خونریزی یا لخته شدن خون معمولاً به این معنی است که باید دوز کاهش یابد یا مصرف دارو کاملا متوقف شود. دپاکین ممکن است باعث خواب آلودگی شود، بخصوص در بزرگسالان. تا زمانی که تاثیر دارو را بر بدن مشاهده نکرده اید، نباید رانندگی کنید و از انجام هرگونه فعالیت که نیاز به رانندگی دارد بپرهیزید. هرگز بدون دستور پزشک مصرف دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید. معمولا برای جلوگیری از تشنج مقدار دوز مصرفی به تدریج کم می‌شود. این دارو همچنین می‌تواند اثر مسکن‌ها و داروهای بی‌هوشی را افزایش دهد. قبل از هر عمل جراحی یا عمل جراحی دندان، مطمئن شوید که پزشک می‌داند شما دپاکین مصرف می‌کنید.

تداخلات دارویی

اگر دپاکین با داروهای خاص دیگری مصرف شود، می‌تواند باعث افزایش یا کاهش تاثیرات دارو شود. اگر هریک از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، پیش از مصرف دپاکین با دکتر خود مشورت کنید.

  • آمی‌تریپتیلین
  • آسپرین
  • باربیتورات هایی مانند فنوباربیتال و سکونال
  • داروهای رقیق کننده خون
  • کاربامازپین
  • کلونازپام (کلونوپین)
  • دیازپام (والیوم)
  • اتوسوکسیمید
  • فلبامات (فلباتول)
  • لاموتریژین
  • نورتریپتیلین (پاملور)
  • فنیتوئین (دیلانتین)
  • پریمیدون (میسولین)
  • ریفامپین (ریفاتر)
  • تولبوتامید (اوریناز)
  • زیدوودین (رتروویر)

اگر دپاکین همراه با الکل مصرف شود، می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی شود.

جهت مشاهده انواع ماساژور کلیک کنید

مصرف دپاکین در دوران بارداری یا شیردهی

مصرف دپاکین در دوران بارداری ممکن است به کودک آسیب برساند. این دارو برای زنان باردار توصیه نمی‌شود مگر اینکه فواید درمانی بسیار بیشتر از خطرات باشد. در حقیقت تنها در صورت لزوم به زنان باردار دپاکین تجویز می‌شود. از آنجایی که دپاکین در شیر مادر نیز تاثیر می‌گذارد، مادران باید با احتیاط این دارو را مصرف کنند.

منبع: دپاکین چیست؟



:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


زگیل و میخچه از رایجترین رنج های پوستی میباشند. زگیل ها توسط ویروس پاپیلوم انسانی و میخچه بدلیل فشار های مداوم برروی ناحیه ای از پوست بوجود می آیند. سیر بعنوان یک درمان موثر برای ناراحتی های پوستی مانند : جوش ، عفونت قارچی ، ترک خوردن بین انگشتان پا و آنفولانزا عمل میکند و این بدلیل خواص ضد باکتریایی ، ضد قارچ و ضد ویروس آن میباشد. همچنین ثابت شده است که سیر از سرطان و رشد آن جلوگیری میکند. محققان باور دارند این بدلیل ترکیبات آلی گوگرد آن است. و احتمال بروز سرطان را تا ۴۴ درصد کاهش میدهد.

 

گسترش معلومات در مورد سیر

طی مطالعات انجام شده ، سیر هر زگیلی را که با آن تماس داشته باشد از بین میبرد و ۸۰ درصد میخچه ها را درمان میکند و این قابل درک است چراکه سیر یک ضد ویروس است . در یک مطالعه ، ۲۳ بیمار که ۲ تا ۹۶ زگیل داشتند ، شروع به درمان کردند و از عصاره سیر قابل حل در چربی و موضعی استفاده کردند و بطور مستقیم برروی آن ناحیه مالیدند. بعد از یک تا دو هفته از درمان زگیل ها ، بهبود کامل در تمام موارد دیده شد. زگیل ها بدون بر جا گذاشتن اثری کاملا محو شدند. بعلاوه ، از ۹ بیماری که از میخچه رنج میبردند و با عصاره سیر درمان شدند ، ۷ نفر ظرف ۱۰ تا ۲۰ روز بهبودی کامل دریافت کردند. در دو مورد باقی مانده نیز علائم بهبودی دیده شد اما زمان بیشتر برای درمان کامل آنها ، میخچه ها را بطور کامل ریشه کن نکرد ، در حالیکه بسیار به بهبودی کامل نزدیک بودند.

از فریز کردن تا زدن نوار چسب

افراد مبتلا به این بیماری های پوستی همه نوع درمان را بکار میبرند تا از شر زگیل ها خلاص شوند. حتی فریز کردن آنها همیشه موثر نیست و اغلب جای آن باقی میماند و باعث ناراحتی آنها میشود. اسید سالیسیلیک موثر است اما هفته ها و ماهها طول میکشد و همیشه بطور دائم این فاجعه ویروسی مزاحم را از بین نمیبرد. هیچ کدام از این ها برای افرادی که مبتلا به دیابت یا اختلالات گردش خون هستند ، روش ماندنی نیست.

محققان با دقت موردهای مورد بررسی را زیر نظر گرفتند تا در صورت بازگشت زگیل ها متوجه آن شوند : درمان های اخیر برای زگیل ها در کلینیک شامل : الکتروکوتر ، کرایوتراپی و کراتولیستیک میباشند. این روش ها بطور کامل موفقیت آمیز نبوده اند ودر بعضی موارد زگیل ها دوباره ظاهر شدند.در تحقیقات ، در درمان با عصاره سیر هیچ بازگشتی از زگیل ها در مدت ۳ تا ۴ ماه دیده نشد. از ریشه کندن میخچه ها با عمل جراحی ، که در بیشتر کلینیک ها صورت میگیرد ، بسیار دردناک و هزینه بر است. بنظر میرسد درمان با عصاره سیر راحت ترین روش باشد.

استدلال چگونگی رسیدن به این نتایج

  • ضد ویروس _ همه میدانیم که آلیسین موجود در سیر بدلیل ترکیبات ضد ویروسی ، ضد قارچی و آنتی باکتریایی شناخته شده است.
  • ضد تومورــ دی آلیل دی سولفید یکی از ترکیبات آلی گوگرد موجود در سیر میباشد که احتمال نابودی سلولهای سرطانی را افزایش میدهد.
  • عملکرد فیبرینولیتیک ــ این عملکرد یعنی شکستن تعدادی سلولها و جداسازی از سایر سلولها . فیبرینولیتیک برای درمان مشکلات قلبی و خونی بکار میرود ، برای مثال در منحل کردن لخته های خون.

جهت مشاهده انواع ویلچر برقی کلیک کنید

این روش برای درمان میخچه ها بکار گرفته شد:

“استفاده از عصاره سیر بر روی میخچه باعث بیرون کشیدن آن از جای خود شد. و بنظر می آید دلیل آن اثر فیبرینولیتیک سیر باشد، بافت فیبرین اطراف کیسه میخچه تجزیه شده و کیسه از بافت اصلی جدا میشود.”

  • تعدیل سیستم ایمنی ـ سیر عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود میبخشد. یک سیستم ایمنی قوی میتواند موثرتر با ویروس ها و سایر عفونت ها مبارزه کند.

برای استفاده از سیر در درمان زگیل :

  • یک حبه سیر را پوست کنده و رنده کنید.
  • آن را بطور مستقیم برروی زگیل یا میخچه بگذارید.
  • روی آن را با پنبه ای تمیز و چسب یا یک باند بپوشانید.
  • هر روز دو بار این کار را ادامه دهید تا میخچه و زگیل بیافتد.

این روش آسان تر ، کم خطرتر و کم دردناک تر است . بنظر می آید ما پیروز شدیم.

منبع: سیر صد در صد زگیل های پوستی را درمان می کند!



:: بازدید از این مطلب : 177
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


لکه‌های پوستی زمانی رخ می‌دهد که در برخی از نواحی پوست، تغییر رنگی غیر معمول مشاهده شود. این رخداد، معضلی رایج است که دلایل مختلف زیادی دارد. برخی از رایج‌ترین دلایل بروز لکه‌های پوستی عبارت است از هرگونه بیماری، آسیب‌دیدگی و مشکلات التهابی.

 

عواملی که باعث بروز لکه‌های پوستی می‌شود:

عوامل زیادی در بروز لکه‌های پوستی نقش دارند. فهرستی از این مشکلات احتمالی به شرح ذیل است:

پرتو درمانی

  • فقط در میان افرادی که تحت پرتو درمانی قرار دارند بروز می‌دهد.
  • تاول، خشکی، خارش و پوست پوست شدن پوست
  • ریزش مو در قسمتی که دچار لکه پوستی شده

آفتاب زدگی (سوختن پوست بر اثر تابش نور آفتاب)

  • سوختگی سطحی بیرونی‌ترین لایه پوست
  • قرمزی پوست، درد و ورم‌کردگی
  • پوست پوست شدن و خشک شدن پوست
  • با در معرض آفتاب قرار گرفتن‌های مکرر، ممکن است تاول‌های ناشی از سوختگی بیشتر و شدیدتری روی پوست ایجاد شود.

کاندیدا (عفونت قارچی پوست)

جهت مشاهده مقاله زخم بستر و انواع آن کلیک کنید

  • معمولاً بر روی پوست‌های چند لایه همچون پوست زیر بغل، باسن، زیر سینه و بین انگشتان دست و پا ایجاد می‌شود.
  • با خارش، سوزش و جوش‌های قرمز و دردناکی آغاز می‌شود که ظاهری تَر و پوسته‌ای خشک در حاشیه دارد.
  • در ادامه به پوستی ترک خورده و زخمی و همراه با تاول‌های چرکی منجر می‌شود که می‌تواند به انواع باکتری آلوده شود.

انواع سوختگی

این مورد، موردی اضطراری محسوب می‌شود و ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشد.

  • شدت سوزش از جهت اندازه و عمق دسته بندی می‌شود.
  • سوختگی‌های درجه ۱: خشکی و ورم‌کردگی سطحی، قرمزی و حساس شدن پوست که پس از اعمال فشار به رنگ سفید درخواهد آمد.
  • سوختگی‌های درجه ۲: بسیار دردناک، تاول‌های آبکی و پوستی قرمز که البته می‌تواند به صورت لکه‌هایی با رنگ‌های دیگر نیز ظاهر شود.
  • سوختگی‌های درجه ۳: رنگ سفید یا قهوه‌ای سوخته، با ظاهری همچون چرم و با حساسیت کم و یا بدون حساسیت نسبت به لمس

تینه‌آ ورسیکالر

  • بروز تدریجی نقاط سفید، قهوه‌ای، صورتی و یا قرمز روی پوست که می‌تواند روشن‌تر و یا تیره‌تر از رنگ عادی پوست باشد.
  • خشکی، پوسته پوسته شدن و احساس خارش اندک در پوست
  • به وجود آمدن نواحی در روی پوست که برنزه نمی‌شوند.
  • این لکه‌های رنگی ممکن است در آب و هوای سرد ناپدید و مجددا در بهار و تابستان پدیدار شوند.

 

آماس پوست (التهاب پوستی)

  • ساعت‌ها یا روزها پس از تماس با ماده‌ای حساسیت‌زا در فرد ایجاد می‌شود.
  • جوش‌های ظاهر شده، حاشیه معینی دارند و در نواحی از پوست ظاهر می‌شوند که با ماده حساسیت‌زا تماس داشته است.
  • قرمزی، زبری، خارش و زخم شدن پوست
  • به وجود آمدن تاول‌های چرکی و پوسته مانند

خال توت فرنگی (خال همانژیوم)

  • لکه قرمز یا بنفش رنگ که معمولاً روی صورت، سر، کمر و یا سینه رویت می‌شود.
  • در هنگام تولد و یا در کودکان با سنین بسیار پایین شکل می‌گیرد.
  • به مرور زمان و با بزرگتر شدن کودک، کوچک‌تر و یا ناپدید می‌شود.

اگزما

  • لکه‌های زبر زرد یا سفیدی که به نقاط ریز ریز و کوچک تبدیل می‌شوند.
  • ناحیه مبتلا ممکن است قرمز شود و با خارش و یا چربی پوست همراه باشد.
  • ناحیه‌ای که روی آن جوش ایجاد شده می‌تواند دچار ریزش مو شود.

خون‌ریزی درون پوست

این مورد، موردی اضطراری محسوب می‌شود و ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشد.

  • زمانی رخ می‌دهد که لکه‌ای خونی در زیر پوست پاره یا دچار نشتی شود.
  • خونریزی درون پوست می‌تواند خودش را در غالب نقطه‌های ریزی به نام خون مردگی و یا دانه‌هایی بزرگ‌تر به نام پورپورا نشان دهد.
  • رایج‌ترین دلیل خونریزی درون پوست، آسیب‌دیدگی است اما ممکن است بر اثر ابتلا به بیماری‌های خطرناک نیز بروز پیدا کند.
  • اگر خونریزی شما ارتباطی به آسیب‌دیدگی خاصی ندارد و یا با ورم‌کردگی یا درد بیش از حد همراه است، حتما آن را با پزشک خود درمیان بگذارید.

زخم‌های استاز

  • وجود علائم پیشرفته‌ی آماس استاز
  • در نواحی از بدن رخ می‌دهد که جریان خون ضعیفی دارد. بیشتر در پا و قسمت پایینی پاها شکل می‌گیرد.
  • دردناک، شکل غیر معمول، زخم سطحی به همراه با خشکی و چرک
  • روند درمان بسیار کند

اکتینیک کراتوز

  • معمولاً کمتر از ۲ سانتی‌متر و به اندازه یک پاک‌کن کوچک است.
  • لکه‌ای انبوه، زبر و سخت است.
  • در قسمت‌هایی از بدن ایجاد می‌شود که به میزان زیادی در معرض نور آفتاب قرار دارد (دست، بازو، صورت، فرق سر و گردن).
  • معمولاً صورتی رنگ‌اند اما بنیانی قهوه‌ای و یا خاکستری دارند.

کارسینوم سلول سنگفرشی

  • اغلب در نواحی که در معرض اشعه ماورا بنفش قرار گرفته شکل می‌گیرد؛ نواحی همچون صورت، گوش و پشت دستان.
  • لکه‌های زبر و قرمزی که تبدیل به برآمدگی می‌شوند و به رشد خود ادامه می‌دهند.
  • به وجود آمدن توموری که به راحتی خونریزی می‌کند و درمان هم نمی‌شود و یا در صورت درمان، دوباره به وجود می‌آید.

ملانوم

  • خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است و بیشتر در میان افرادی با پوست سفید رایج است.
  • به وجود آمدن خال‌هایی در هر قسمت از بدن که اشکالی غیر معمول و نامتقارن دارند و دارای چندین رنگ هستند.
  • خال‌هایی که به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهند و یا بزرگ‌تر می‌شوند.
  • معمولاً بزرگتر از یک پاک‌‌کن هستند.

ملازما

  • عارضه پوستی رایجی که منجر به به وجود آمدن لکه‌های تیره بر روی صورت یا به شکلی نادری بر روی گردن و سینه و بازو می‌شود.
  • بیشتر در میان زنان باردار و افرادی که پوستی تیره و یا بیش از اندازه در معرض آفتاب دارند، رایج است.
  • به جز تغییر رنگ پوست، نشانه دیگری ندارد.
  • ممکن است طی یک سال خود به خود از بین برود و یا می‌تواند برای همیشه روی پوست باقی بماند.

مونگولین اسپات

  • عارضه پوستی بی‌خطری که در هنگام تولد نوزاد رویت می‌شود.
  • بیشتر در میان نوزادان آسیایی رایج است.
  • لکه‌هایی بزرگ، مسطح، خاکستری و یا آبی رنگ که حاشیه‌ای غیر معمول دارند و بر روی کمر یا باسن شکل می‌گیرند.
  • معمولاً با رسیدن به سن بلوغ از بین می‌روند.

چه عواملی به لکه‌های پوستی منجر می‌شود؟

عوامل بسیاری، از مشکلات خوش‌خیم تا بدخیم، منجر به شکل‌گیری لکه‌های پوستی می‌شود.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

سوختگی

سوختگی بر اثر تابش نور خورشید و یا از هر نوع دیگر می‌تواند به پوست آسیب برساند و زمانی که سوختگی درمان شود، ممکن است بافتی زخمی باقی بماند که با رنگ طبیعی پوست تفاوت دارد. لکه‌های پوستی همچنین در صورت استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب نیز می‌تواند گسترش پیدا کند و پوستی آفتاب سوخته و همراه با لکه‌های پوستی را باقی بگذارد. مصرف برخی داروهای خاص نیز می‌تواند پوست را نسبت به نور آفتاب حساس‌تر کند و در نتیجه احتمال قرمز شدن رنگ پوست را افزایش دهد.

عفونت

عفونت‌های بسیاری می‌توانند به تغییر رنگ موضعی پوست منجر شوند. با ورود باکتری به زخم و خراشیدگی، فرد دچار عفونت پوستی می‌شود. چنین رخدادی منجر به بروز تغییراتی در بافت پوست می‌شود و اطراف آن را قرمز و یا سفید رنگ می‌کند. عفونت‌های قارچی همچون کرمک، تینه‌آ ورسیکالر و کاندیدا نیز می‌توانند منجر به شکل‌گیری لکه‌های پوستی در هر نقطه‌ای از بدن شوند.

بیماری خود ایمنی و انواع حساسیت‌ها

سیستم ایمنی معمولا با مبارزه با عواملی که منجر به بروز عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌شوند، در پی حفظ سلامت بدن عمل می‌کند. اما در افرادی که به بیماری خود ایمنی و انواع حساسیت‌ها دچار هستند، سیستم ایمنی بدن در تشخیص سلول‌های سالم و عوال بیماری‌زا دچار مشکل می‌شود و در جهت نابودی سلول‌های سالم عمل می‌کند. چنین رخدادی منجر به بروز انواع التهابات در سراسر بدن و شکل‌گیری علائم بسیاری، از جمله ورم‌کردگی و قرمز شدن پوست می‌شود. انواع حساسیت نسبت به غذا، گیاهان و یا محرک‌ها نیز می‌تواند منجر به بروز لکه‌های پوستی در نقاط مختلف بدن شود. این تغییرات می‌توانند خود را در قالب جوش و یا برآمدگی‌هایی که با خارش و سوزش همراه هستند، نشان دهند. حساسیت رایجی که می‌تواند منجر به تغییر رنگ پوست شود، اگزما نام دارد. اگزما سیستم ایمنی بدن را به حمله به پوست وا می‌دارد.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی خصوصا در دوران بارداری، می‌تواند منجر به تغییر رنگ پوست شود. چنین تغییراتی اغلب بواسطه افزایش میزان هورمون زنانه استروژن و پروژسترون شکل می‌گیرد.

لکه‌های مادرزادی

لکه‌های مادرزادی در زمان تولد و یا پس از تولد به وجود می‌آیند. برخی از رایج‌ترین انواع این لکه‌ها عبارتند از:

  • خال. نقطه‌های سیاه یا قهوه‌ای رنگی که در زمان تولد روی پوست ظاهر می‌شوند. اکثر خال‌ها بی‌خطرند و جایی برای نگرانی ندارند اما تغییر اندازه یا شکل آن‌ها می‌تواند نشان از وجود مشکل باشد و بایستی توسط پزشک بررسی شود.
  • مونگولین اسپات. لکه‌هایی مایل به آبی هستند که روی کمر نوزادان و یا کودکان ظاهر می‌شوند.
  • خال توت فرنگی. لکه‌ای قرمز رنگ است که در میان کودکان و نوزادان رایج است. این لکه معمولاً تا سن ۱۰ سالگی از بین می‌رود.

سرطان پوست

سرطان می‌تواند رنگ یا بافت پوست را تغییر دهد. سرطان پوست زمانی رخ می‌دهد که مواد ژنتیکی داخل سلول‌های پوستی بر اثر تابش نور آفتاب و یا در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن، آسیب ببیند. این آسیب‌دیدگی می‌تواند به رشد غیرقابل کنترل سلول‌ها و شکل‌گیری توده‌ای از سلول‌های سرطانی منجر شود. اگرچه بسیاری از لکه‌های پوستی، نتیجه سرطان پوست نیستند اما بهتر است از پزشک خود بخواهید هرگونه خال بدقواره و یا هرگونه زخمی که منجر به تغییر حالت پوست می‌شود را بررسی کند.

لکه‌های پوستی چگونه بررسی می‌شوند؟

در صورت مشاهده موارد زیر بایستی به پزشک مراجعه شود:

  • هرگونه تغییر ماندگاری در رنگ پوست
  • مشاهده خال و یا برآمدگی جدیدی روی پوست
  • مشاهده هرگونه تغییر در ظاهر و یا اندازه خال یا برآمدگی که پیشتر روی پوستتان وجود داشته

پزشک به بررسی فیزیکی شما می‌پردازد و لکه پوستی شما را رسیدگی می‌کند. همچنین ممکن است سوالاتی در رابطه با تغییرات پوستی‌تان پرسیده شود. مواردی همچون:

جهت مشاهده مقاله ماشین بیهوشی چیست و چگونه کار می کند؟ کلیک کنید

  • اولین باری که متوجه تغییر رنگ پوست شدید
  • اینکه آیا تغییر رنگ پوست به تدریج شکل گرفته یا اینکه ناگهانی و سریع بوده
  • اینکه آیا لکه پوستی در حال تغییر یا وخیم‌تر شدن است یا نه
  • وجود هرگونه علائم دیگری همراه با بروز لکه پوستی

لکه‌های پوستی چگونه مداوا می‌شوند؟

چگونگی درمان لکه پوستی به دلیل بروز آن بستگی دارد. چنانچه پزشک شما عارضه پزشکی خاصر را تشخیص دهد، ابتدا درصدد رفع آن عارضه برمی‌آید. لکه‌های پوستی با استفاده از روش‌های پزشکی، خانگی و یا ترکیبی از هر دو درمان می‌شوند.

روش درمان پزشکی

  • لیزر درمانی
  • کرم‌های موضعی
  • ماسک‌های شیمیایی

روش درمان خانگی

  • کرم‌هایی که نیازی به نسخه پزشک ندارند: کرم‌های ویتامین A و ویتامین E لکه‌های پوستی را کاهش می‌دهند و سلامت عمومی پوست را بهبود می‌بخشند.
  • آبِ لیمو: با قرار دادن آب لیمو بر روی پوست تیره به مدت دو مرتبه در روز، می‌توان تیرگی آن را کاهش داد. آب لیمو همچنین طی ۶ تا ۸ هفته، لکه‌های پوستی را کاهش می‌دهد.
  • روغن کرچک: دو بار در روز روی لکه‌های پوستی روغن کرچک بمالید و یا شب هنگام خواب، لکه پوستی را با بانداژی که در روغن کرچک غوطه‌ور شده، ببندید. چنین عملی پوست را لطیف می‌کند و لکه‌های سیاه پوست را از بین می‌برد.
  • ویتامین C: غذاهایی که سرشار از ویتامین C هستند مصرف کنید. ویتامین C ویتامینی حیاتی برای سلامت پوست است. میوه‌هایی همچون طالبی، پرتقال و آناناس سرشار از ویتامین C هستند.
  • چای: مصرف چای گیاه بابا آدم، چای شبدر قرمز و یا چای شیرتیغک می‌تواند لکه‌های پوستی را کاهش دهد.

منبع : لکه‌های پوستی و تمام دلایل بروز آن



:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


چقدر درمورد ارتباط بین دیابت نوع دوم و انسولین می دانید؟ یاد بگیرید که بدن شما چگونه از انسولین استفاده می کند و چگونه این کار بر سلامت بدن شما تاثیر خواهد گذاشت. با مطالعه در این باره به این نتیجه می رسیم که انسولین نقش مهمی در بدن بازی می کند و با انسولین درمانی می توان دیابت نوع دوم و انسولین را مدیریت کرد. در این مقاله از بخش دیابت دکتر سلام به بررسی دیابت نوع دوم می پردازیم.

دیابت نوع دوم – انسولین برای بدن شما حیاتی است

انسولین هورمونی است که به وسیله پانکراس تولید می شود. انسولین به بدن کمک می کند که قند موجود در غذاها را مصرف و ذخیره کند. اگر از دیابت نوع دوم رنج می برید، بدن تان از انسولین به درستی استفاده نمی کند. پانکراس قادر به تامین انسولین به درستی نخواهد بود بنابریان تولید انسولین در بدن کاهش می یابد. در نتیجه قند خون افزایش می یابد. با گذر زمان، افزایش قند خون باعث تخریب سلول های عصبی، رگ های خونی، چشم ها و دیگر بافت ها خواهد شد.

دیابت نوع دوم – انسولین درمانی به کاهش قند خون کمک می کند

اگر دچار دیابت نوع دوم هستید، مدیریت قند خون یک راه برای کنترل سلامتی و کاهش ریسک ابتلا به عوارض طولانی مدت می شود. برای کاهش میزان قند خون پزشک ممکن است که توصیه های زیر را به شما کند:

  • تغییر سبک زندگی
  • داروهای خوراکی
  • عدم استفاده از تزریق انسولین دارویی
  • انسولین درمانی
  • جراحی برای کاهش وزن

انسولین درمانی به اکثر افرادی که دچار دیابت نوع دوم هستند کمک می کند که میزان قند خون خود را کنترل کنند و ریسک خطرانی طولانی مدت را کاهش می دهد.

انسولین انواع مختلفی دارد

انواع مختلفی از انسولین وجود دارد که آن ها را در دو گروه دسته بندی می کنند.

  • انسولینی که به صورت سریع / کوتاه برای وعده های غذایی فعال است
  • انسولینی که بین وعده های غذایی و در طول شب فعال است.

مارک ها و برند های مختلفی از انسولین در هر مورد از گروه های بالا وجود دارند. نوعی مخلوط از هر دو گروه نیز در دسترس است. هر کسی نیازی به هر دو نوع انسولین نخواهد داشت و تجویزی انسولین برای هر شخصی که به آن نیاز دارد باید صورت بگیرد.

دیابت نوع دوم – نوعی از انسولین که می تواند استنشاقی باشد

جهت مشاهده انواع پدال مینی کلیک کنید

در امریکا، یک برند انسولین وجود دارد که می تواند بو کشیدنی باشد و به ریه ها وارد شود. یک گونه بسیار سریع از انسولین می باشد. این نوع انسولین برای هر فردی که دچار دیابت نوع دوم است مفید نمی باشد.

اگر پزشکتان تشخیص داد که باید از این نوع سریع انسولین استفاده کنید از او در مورد مزایا و عوارض آن حتما بپرسید. برای استفاده از این نوع انسولین باید ریه ها چکاب شوند.

انواع دیگر انسولین که تزریقی هستند

به جز نوع سریع انسولین که از راه تنفس مورد استفاده قرار می گیرد، بقیه نوع ها تزریقی هستند. انسولین های متوسط و طولانی مدت تنها باید تزریق شوند. انسولین به صورت قرص قابل مصرف نیست زیرا آنزیم های دستگاه گوارش توانایی شکستن آن ها را ندارند تا بدن بتواند آن را مورد استفاده قرار دهد.

انسولین فقط باید در چربی زیر پوست تزریق شود. می توان آن را در چربی شکم، بالای بازو، ران ها و باسن تزریق کرد.

دیابت نوع دوم – از ابزار متفاوت برای تزریق می توانید استفاده کنید

برای تزریق انسولین می توانید از هر کدام از ابزار های زیر استفاده کنید:

سرنگ: سرنگ لوله ای مدرج است که با وصل کردن سوزن به آن می توان دوز مشخصی از انسولین را به بدن تزریق کرد.

خودکار انسولین: این ابزار تزریق، مقدار مشخصی از انسولین را در خود دارد. می توان دوزهای مورد نیاز هر شخص را به صورت فردی وارد آن کرد.

پمپ انسولین: این دستگاه خودکار به گونه ای است که به طور متناوب انسولین را به بدن فرد بیمار وارد می کند به گونه ای که شیلنگ آن را در زیر پوست ثابت می کنند.

برای این که از کدام روش استفاده کنید می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

جهت مشاهده انواع آمبوبگ کلیک کنید

سبک زندگی و وزن می تواند بر انسولین مورد نیاز بدن تاثیر بگذارد

داشتن عادت های سالم در زندگی باعث به تاخیر انداختن یا جلوگیری از انسولین درمانی می شود. اگر انسولین درمانی را آغاز کرده اید تغییر نوع زندگی می تواند نیاز به انسولین را در شما کاهش دهد.

به عنوان مثال، کارهای زیر می تواند به شما کمک کنند:

  • کاهش وزن
  • تغییر رژیم غذایی
  • ورزش کردن

دیابت نوع دوم – برای بهبود استفاده از انسولین نیاز به زمان دارید

اگر شروع به انسولین درمانی کرده اید ممکن است که ابتدا دچار کمی اشتباه شوید که چه مقدار انسولین برای شما کافی است. تست قند خون می تواند به شما و پزشکتان در این باره کمک کند تا متوجه شوید به چه میزان انسولین نیاز دارید. اگر لازم باشد پزشک می تواند نوع درمان شما را تغییر دهد.

منبع: دیابت نوع دوم و انسولین؛ 8 واقعیت که باید در مورد آن بدانید



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


مننژیت بیماری ای است که درآن غشاء (مننژ یا meninges) اطراف مغز و نخاع ملتهب می شود. ورم همراه با مننژیت اغلب باعث بروز نشانه های معمول بیماری مننژیت، شامل سردرد، طب و خشکی گردن می شود.

 

بیماری مننژیت

مننژیت در انواع ویروسی، باکتریایی، قارچی و غیره وجود دارد، اما عفونت های ویروسی معمولا شایع تر از سایر عفونت ها باعث ابتلای فرد به این بیماری می شوند. بسته به علت مننژیت، ممکن است این بیماری بعد از چند هفته بهبود یافته و یا ممکن است زندگی فرد را تهدید نماید.

رایج‌ترین نشانه‌های مننژیت، سردرد و خشکی گردن همراه با تب، گیجی یا هشیاری دگرگون شده، استفراغ، و ناتوانی در تحمل نور (نورهراسی) یا صداهای بلند (صداهراسی) می‌باشد. معمولاً در کودکان فقط نشانه‌های غیراختصاصی مانند تحریک‌پذیری و خواب‌آلودگی مشاهده می‌شود. اگر ضایعهٔ پوستی مشاهده شود، ممکن است نشان دهندهٔ علت مشخصی برای مننژیت باشد؛ مثلاً، این بیماری در اثر باکتری مننژوکک ممکن است همراه با ضایعهٔ پوستی مشخصی باشد.

مننژیت، می‌تواند به دلیل نزدیکی التهاب به مغز و نخاع، زندگی بیمار را به خطر اندازد، بنابراین این بیماری را تحت عنوان فوریت پزشکی دسته بندی می‌کنند. اگر شک دارید که خود و یا یکی از اعضای خانواده تان دچار این بیماری شده اند، سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید. درمان بموقع مننژیت باکتریایی جلوی بروز خیلی از عوارض جدی بیماری را می گیرد.

علائم بیماری مننژیت

اشتباه گرفتن علائم و نشانه های این بیماری با بیماری آنفولانزا ممکن می باشد. علائم و نشانه های مننژیت، در چند ساعت و یا بین ۱ تا دو روز خود را نشان می دهند. علائم و نشانه هایی که در هرفرد بالای ۲ سال ممکن است ظاهر شود، شامل:

  • تب بالا و ناگهانی
  • سردرد شدید
  • خشکی گردن
  • تهوع و استفراغ بهمراه سردرد
  • گیجی و یا ناتوانی در تمرکز کردن
  • تشنج
  • خواب آلودگی و یا مشکل در بیدار شدن
  • حساسیت به نور
  • فقدان علاقه به خوردن و آشامیدن
  • التهاب های پوستی در بعضی از انواع مننژیت.

علائم بیماری مننژیت در کودکان شامل:

  • تب بالا
  • گریه‌ پی در پی
  • بی خواب و بی قراری شدید
  • تغذیه ضعیف
  • برآمدگی در قسمت نرم بالای سر کودک
  • خشکی گردن و بدن کودک

کودکان مبتلا به مننژیت، بسختی آرام می شوند و حتی زمانیکه بغلشان می کنید، شدیدتر گریه می کنند.

جهت مشاهده انواع مینی ویبراتور گفتاردرمانی کلیک کنید

دلایل ابتلا به این بیماری

معمول ترین دلیل ابتلا به مننژیت، عفونت های ویروسی بوده که معمولا بدون درمان بهبود می یابند. بعضی اوقات علت مننژیت عفونت باکتریایی است. یکی دیگر از دلایل مننژیت، که اغلب کم تر رخ می دهد عفونت های قارچی می باشند. از آنجاییکه مننژیت باکتریایی از همه خطرناک تر بوده و باعث مشکلات جدی می شود، پیدا کردن منبع عفونت مننژیتی، یکی از مهم ترین بخش های برنامه درمانی مننژیت می باشد.

اغلب ویروس هایی که باعث مننژیتهای ویروسی می شوند، شامل آنتروویروس، ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲، ویروس زونا (که به عامل آبله مرغان و زونا شناخته می‌شود)، ویروس اوریون، اچ آی وی می باشند.

سایر مواردیکه بجز موارد ذکر شده می توانند فرد را دچار مننژیت نمایند، شامل مواد شیمیایی، آلرژی به بعضی از داروها، بعضی از انواع سرطان و بیماری های التهابی همچون سارکوئیدوز می باشند.

عوامل خطرزا

عوامل و مواردیکه می توانند خطر ابتلا به مننژیت را افزایش دهند شامل:

  • رد کردن نوبت واکسن – اگر شما یا کودکان یکی از نوبت های واکسن زدن را رد نمایید خطر ابتلای شما به این بیماری را افزایش می یابد.
  • سن فرد – اغلب انواع مننژیت ویروسی در سنین قبل از ۵ سال رخ می دهند و اکثر موارد مننژیت ویروسی در افراد زیر بیست سال را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • زندگی در مکان های اجتماعی – داشنجویان ساکن در خوابگاه، پرسنل نظامی ساکن پایگاه های نظامی و کودکان مدرسه رو یا کودکانیکه در رورشگاه هستند، در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری می باشند.
  • بارداری – اگر شما باردار هستید، در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارید.
  • سیستم ایمنی مختل شده – عواملی که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده همچون بیماری ایدز، الکلی بودن، دیابت و … می تواند فرد را مستعد ابتلا به این بیماری نماید.

عوارض بیماری مننژیت

مننژیت، می تواند عوارضی جدی در پی داشته باشد. هرچه مدت بیشتری شما یا کودکان دچار بیماری مننژیت درمان نشده باشید، بیشتر در خطر عوارض آن از جمله تشنج و آسیب عصبی دائمی از جمله موارد زیر هستید. انواع آسیب های عصبی مننژیت می توانند، شامل:

  • از دست دادن شنوایی
  • مشکل حافظه
  • ناتوانی در یادگیری
  • آسیب مغزی
  • مشکل در راه رفتن
  • تشنج
  • نارسایی کلیه
  • شک
  • مرگ

تشخیص بیماری مننژیت

پزشک یا پرستار شما را معاینه کرده و مواردی هچون ضربان قلب شما، تب، تغییر وضعیت ذهنی و خشکی گردن را چک می نماید. اگر پزشک به اینکه شما دچار این بیماری شده اید شک داشته باشد، از آزمایش مایع نخاعی و سایر آزمایش ها همچون کشت خون، اشعه ایکس قفسه سینه و سی تی اسکن سر استفاده می نماید.

درمان بیماری مننژیت

درمان این بیماری بسته به نوع مننژیت شما یا کودکتان متفاوت است.

درمان مننژیت باکتریایی

مننژیت حاد باکتریایی نیاز به درمان سریع با آنتی بیوتیک های داخل وریدی و داروهای کورتیزونی برای اطمینان از بهبود و کاهش عوارض آن همچون ورم مغذی و یا تشنج دارد. آنتی بیوتیک و یا ترکیب آنتی بیوتیکی و دارویی شما که پزشکتان برای شما انتخاب می کند، بسته به نوع عفونت متفاوت می باشد.

درمان مننژیت ویروسی

آنتی بیوتیک ها قادر به درمان مننژیت ویروسی نیستند و در بیشتر موارد مننژیت ویروسی خود بخود در طول چند هفته بهبود می یابد. درمان انواع ساده آن شامل:

  • استراحت
  • مصرف فراوان مایعات
  • داروهای مسکن برای کاهش درد و تب
  • اگر علت مننژیت شما ویروس تب خال است، می شود از داروی ضد ویروسی استفاده نمود.

درمان سایر انواع مننژیت

اگر علت مننژیت، معلوم نباشد، پزشکتان شروع به استفاده از درمان های ضدویروسی و آنتی بیوتیکی تا زمان مشخص شدن علت بیماری می کند.

مننژیت قارچی با داروهای ضدقارچ درمان می شود. البته این داروها اثرات جانبی جدی داشته و ممکن است شروع درمان با این داروها تا زمان تشخیص آزمایشگاهی مننژیت قارچی به تعویق افتد.

مننژیت مزمن بسته به علت آن که عموما عفونت قارچی هست، درمان می شود.

مننژیتهای غیرعفونی که بعلت حساسیت و یا بیماری های خود ایمنی رخ داده اند را ممکن است با داروهای کورتیزونی درمان نمایند. در بعضی از موارد نیاز به درمان خاصی نبوده و بیماری خود بخود بهبود می یابد. در مننژیت مرتبط با سرطان نیز نیاز به درمان سرطان برای درمان مننژیت دارد.

پیشگیری از این بیماری

مننژیتهای باکتریایی و ویروسی واگیردار هستند، البته هیچکدام به واگیرداری سرماخوردگی یا آنفولانزا نیستند. احتمال انتقال هر دو از طریق ذرات ترشحات تنفسی در حین برخوردهای نزدیک مانند بوسیدن، عطسه یا سرفه کردن به طرف کسی وجود دارد، اما صرف تنفس هوایی که فرد مبتلا به مننژیت، در آن نفس کشیده است باعث انتقال آن‌ها نمی‌شود. مننژیت ویروسی معمولاً توسط آنتروویروس‌ها به وجود می‌آید، و بیشتر از طریق آلودگی مدفوعی منتشر می‌شود. احتمال آلودگی را می‌توان با تغییر رفتارهای منجر به انتقال کاهش داد.

بعضی از انواع خاص واکسن ها می توانند از ابتلا به بعضی از مننژیتها پیشگیری نمایند. این واکسن ها شامل:

  • واکسن هموفیلوس (HiB vaccine) در کودکان جلوی شیوع یکی از انواع مننژیت باکتریایی را می گیرد.
  • واکسن کونژوگه پنوموکوک (pneumococcal conjugate vaccine) نیز از سایر روش های موثر در پیشگیری از ابتلا به مننژیت پنوموکوکی می باشد.

افراد خانواده و کسانیکه رابطه نزدیکی با فرد مبتلا به مننژیت مننگوکوکی دارند، باید از داروهای آنتی بیوتیکی برای پیشگیری از ابتلایشان به این نوع این بیماری دریافت نمایند.

جهت مشاهده انواع مانیتورینگ علائم حیاتی کلیک کنید

واکسیناسیون مننگوکوکی (meningococcal) برای افراد زیر توصیه می شود:

  • نوجوانان در سنین ۱۱ تا ۱۲ سال که وارد دبیرستان می شوند و تاکنون این واکسن را دریافت نکرده اند.
  • همه دانشجویان سال اول دانشگاه که قصد اقامت در خوابگاه دارند.
  • کودکان دو ساله و یا بزرگتر که طحال نداشته و یا دچار سایر مشکلات سیستم ایمنی هستند.
  • افرادیکه قصد سفر به کشورهایی دارند که مننگوکوک در آنجا شایع می باشد.

منبع: بیماری مننژیت چیست؟ علائم, دلایل, پیشگیری و درمان آن



:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس


آشنایی با کاربرد شاک ویو تراپی

شاک ویوتراپی یک گزینه مناسب برای بسیاری از بیمارانی است که با تاندینوپاتی مزمن مواجه هستند و به درمان های محافظه کارانه بیشتری پاسخ نداده است. تاندونوپاتی مزمن که معمولاً دشوار است، با درد موضعی و تغییرات پاتولوژیک تاندون مشخص می شود. این وضعیت به طور یکسان بر روی ورزشکاران و غیر ورزشکاران تأثیر می گذارد.

شاک ویو تراپی یک درمان غیر تهاجمی است که شامل ایجاد یک سری ضربان های موج صوتی با انرژی کم است که مستقیماً از طریق پوست فرد از طریق محیط ژل به قسمت آسیب دیده وارد می شود. شاک ویو درمانی در مجوز مطالعات علمی برای درمان بیماری های مزمن موفقیت آمیز بوده است.

شاک ویو تراپی یک درمان غیر تهاجمی است

چه کسی کاندیدای شاک ویو تراپی(ESWT) است؟

سازمان غذا و دارو استفاده از شاک ویو تراپی را برای درمان فاسیوپاتی کف پا تایید کرده است. با این حال چندین آزمایش بالینی تصادفی با کیفیت بالا شواهد قابل توجهی ارائه کرده است که نشان می دهد شاک ویو تراپی یک گزینه غیرتهاجمی ایمن و موثر برای درمان تاندینوپاتی در کل سیستم اسکلتی عضلانی است.

جهت مشاهده انواع صندلی انتظار کلیک کنید

در حال حاضر از شاک ویو تراپی برای درمان تاندینوپاتی مزمن در سراسر بدن استفاده می کنند. متخصصان پزشکی ورزشی این درمان را برای درمان مناطق زیر از تاندینوپاتی مفید دانسته اند:

• روتاتور کاف

• اپی کوندیل جانبی

• اپی کندیل داخلی

• بورسیت تروکانتر

• ماهیچه همسترینگ

• ماهیچه راست رانی

• ماهیچه چهارسر ران

• تاندون کشکک

• خلفی درشت نی عقبی

• پرونئال

• آشیل

• فاشیای پلانتار

• ورم کف پا (خارپاشنه)

شاک ویو تراپی چگونه کار می کند؟

شاک ویو تراپی روشی است که در فیزیوتراپی انجام می شود. استفاده از انرژی بسیار کمتر از کاربردهای پزشکی ، شوک درمانی یا شاک ویو تراپی (ESWT) ، در درمان بسیاری از بیماری های اسکلتی عضلانی ، در درجه اول مواردی که شامل بافت های همبند مانند رباط ها و تاندون ها است ، استفاده می شود.

در اولین مراجعه توسط فیزیوتراپ ارزیابی خواهید شد تا تأیید کند که شما کاندید مناسبی برای شاک ویوتراپی هستید. فیزیوتراپ اطمینان حاصل می کند که شما در مورد شرایط خود و آنچه می توانید همراه با درمان انجام دهید آموزش دیده اید. شاک ویوتراپی ارزشمندانه هفته ای یک بار به مدت 3-6 هفته بسته به نتیجه انجام می شود. این روش درمانی باعث می شود ناراحتی خفیف شود ، اما فقط 4-5 دقیقه طول می کشد و می تواند قدرت آن را تنظیم کند تا راحت باشد. یک پروب بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده می شود و امواج لیزر از طریق پوست دریافت می شوند و به صورت امواج رادیویی انحنا دار، درون بافت آسیب دیده گسترش می یابند. این امواج شاک ویو باعث ایجاد یک پاسخ التهاب مانند در بافت آسیب دیده ای که تحت درمان است، می شود و باعث می شود که بدن طی یک پاسخ طبیعی به این وضعیت، جریان خون، تعداد رگ های خونی و در نتیجه متابولیسم بافت آسیب دیده را افزایش دهد.

شاک ویو تراپی نسبت به هزینه اثربخشی بسیار خوبی دارد

فواید شاک ویوتراپی

جهت مشاهده انواع ترالی حمل غذا کلیک کنید

این روش نیاز به ورزشکارانی را جبران می کند که صدمات آنها به درمان های خط اول پاسخ نمی دهد، مانند استراحت، یخ، ورزش درمانی، مهاربند و ارتزیک، اما هنوز آماده بررسی گزینه های تهاجمی یا جراحی نیستند.

شاک ویو تراپی نسبت به هزینه اثربخشی بسیار خوبی دارد.

عوارض جانبی شاک ویو تراپی

عوارض جانبی ناشی از شاک ویو تراپی محدود به کبودی ، تورم ، درد ، بی حسی یا گزگز در ناحیه تحت درمان است و بهبودی در مقایسه با مداخلات جراحی حداقل است.

بیشتر بیماران پس از درمان یک یا دو روز مرخصی می گیرند اما به دوره بهبودی طولانی مدت نیاز ندارند.

منبع: شاک ویو تراپی چیست؟ فواید و عوارض جانبی شاک ویو تراپی



:: بازدید از این مطلب : 343
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

همه‌ی ما قبلا اینها را شنیده‌ایم: شما برای محافظت از خودتان در برابر آنفولانزا باید واکسن دریافت کنید یا درواقع هیچ درمان خوبی برای سرماخوردگی معمولی وجود ندارد و اینکه بهترین کاری که می‌توانید برای سرماخوردگی یا آنفولانزا انجام دهید، پر کردن بدن‌تان با انواع داروهایی است که برای سرکوب علائم طراحی شده‌اند، تا زمانی که بیماری ناپدید شود.

ویروس‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

با این حال مشکل این روش، آن است که درواقع برای بدن شما بهتر است که اجازه دهید سرماخوردگی یا آنفولانزا دوره‌اش را سپری کند، نه آنکه سعی کنید سرکوبش کنید. سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو از ویروس‌هایی می‌آیند که در سطح سلولی بر بدن‌تان تأثیر می‌گذارند.

برخلاف سلول‌های شما، ویروس‌ها نمی‌توانند خودشان را تکثیر کنند اما هنگامی که به یکی از سلول‌های شما دسترسی پیدا کنند، دو راه اصلی وجود دارد که ویروس‌ها از آن طریق در بدن شما چند برابر می‌شوند.

انواع خاصی از ویروس‌ها می‌توانند چندین بار خودشان را در درون یک سلول تکثیر کنند تا زمانی که سلول منفجر شود (اثر لیتیک) و درنتیجه ویروس‌های جدی برای حمله به سایر سلول‌ها آزاد می‌شوند.

ویروس‌های دیگر، خودشان را به DNA سلول های شما می چسبانند، بطوری که بخشی از یاخته‌ی دختر می‌شوند که از سلول اصلی تولید می شود.

مقاله مرتبط : تفاوت سرماخوردگی با آنفولانزا

چرا شما باید از داروهای متداول ساخته شده توسط صنایع دارویی اجتناب کنید؟

اگرچه سرماخوردگی یا آنفولانزا می تواند باعث ناراحتی زیادی شود اما درواقع می تواند سیستم ایمنی شما را در درازمدت تقویت کند. در حقیقت ویروس‌ها معمولا ضعیف‌ترین سلول های شما را آلوده می کنند؛ یعنی آنهایی که در حال حاضر پر از سموم و مواد زائد هستند. با اجازه دادن به سرماخوردگی معمولی برای پاک کردن این سلول‌ها، بدن شما می‌تواند خودش را از شر این سلول‌های پیر و از قبل آسیب‌دیده خلاص کند.

جهت مشاهده انواع تخت بستری کلیک کنید

آیا تا بحال تعجب کرده‌اید که وقتی سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، چقدر ترشح از بینی‌تان خارج می‌شود؟ در درون تمام آن مخاط‌ها مقدار زیادی سلول‌های مرده وجود دارد که بدن شما دارد از آنها خداحافظی می‌کند و این عمدتا به دلیل تأثیر لیتیک ویروس‌هاست.

بنابراین با درنظر گرفتن تمام این موارد، آنفولانزا و سرماخوردگی معمولی، روش طبیعی برای حفظ سلامتی شما در درازمدت است. از زمانی که بیمار هستید، برای استراحت و ریکاوری خودتان هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی استفاده کنید. اگر بیش‌ازحد احساس ناراحتی می‌کنید، می‌توانید از برخی داروهای ضددرد بدون نیاز به نسخه استفاده کنید اما از آنهایی که باعث کاهش تب یا سرکوب سرفه یا آبریزش بینی می‌شوند، استفاده نکنید. تمام این علائم، درواقع روش بدن شما برای خلاص شدن از شر سلول‌های آلوده است.

آیا لازم است مریض شوید؟

اگرچه برای بدن شما نرمال و طبیعی است که با حمله‌ی ویروس‌ها مبارزه کند اما این بدان معنا نیست که اگر شما بندرت بیمار می‌شوید، باید نگران باشید. اگر شما با غذا خوردن سالم، ورزش منظم و داشتن خواب کافی، یک سبک زندگی سالم داشته باشید، ممکن است بدن‌تان سلول‌های آسیب‌دیده و ضعیف که مستعد آلوده شدن توسط ویروس‌ها هستند، ایجاد نکند.

تفاوت آنها چیست؟

اگرچه سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو توسط یک حمله‌ی ویروسی مشابه ایجاد می‌شوند اما بدن شما به روش‌های مختلفی به آنها واکنش نشان می‌دهد. اگر سرماخوردگی داشته باشید، احتمالا باید با علائم معمول سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه و عطسه مواجه شوید.

اگر تب داشته باشید، آن تب فقط کمی بالاتر از درجه حرارت نرمال بدن خواهد بود. علائم شما به آهستگی در طی چند روز ظاهر می‌شوند. در سمت مقابل، آنفولانزا اغلب بطور ناگهانی ظاهر می‌شود. علاوه بر داشتن تب بالا، شما احساس درد خواهید کرد و از لرز، گلودرد و سردرد رنج می‌برید.

بهترین نکات شما برای مقابله با سرماخوردگی معمولی یا آنفولانزا چیست؟ آنها را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

منبع: سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه



:: بازدید از این مطلب : 179
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

اگر شما نیز همانند بیشتر افراد باشید، هر روز صبح از رختخواب خود بلند می‌شوید و بلافاصله کارهای روزمره خود را آغاز می کنید. با این وجود صرف چند دقیقه زمان در رختخواب قبل از دوش گرفتن، آماده کردن صبحانه، رفتن به سر کار و انجام کارهای روزمره می‌تواند تاثیر زیادی بر روی سلامت و احساس شما داشته باشد. در این مقاله قصد داریم ۶ مورد از کشش‌هایی را بیان کنیم که انجام آن می‌تواند حس شادابی و سرزندگی را در طول روز برای شما به ارمغان بیاورد.

کشش کل بدن:

 

در حالیکه دراز کشیده‌اید و نفس خود را به داخل برده اید( در حال دم هستید)، دستان خود را به بالای سر ببرید و انگشتان دست را به همدیگر گره بزنید. کف دست خود را به سمت دیوار بچرخانید و پشت سر خود نگه دارید. حالا کف دست را تا جایی که می‌توانید از سر خود دور کنید. در همین زمان، انگشتان پا را از بدن دور کنید و زانوها را به شکل مستقیم نگه دارید. این موقعیت را به اندازه شمردن ۵ عدد نگه دارید و سپس بازدم کنید. در کل می‌توانید این حرکت کششی را سه بار تکرار کنید. این حرکت تنگی و سفتی که در حالت خواب در بدن ایجاد شده است را رها می‌کند.

کشش شکل چهار:

 

برای انجام این کشش در حالیکه در رختخواب خود دراز کشیده اید، پای راست را روی زانوی چپ قرار دهید.در این حالت باید پاهای شما شکل ۴ انگلیسی را درست کند. به آرامی زانوی چپ خود را به سمت سقف خم کنید و سعی کنید پای سمت چپ را روی تشک نگه دارید یا به سمت قفسه سینه بکشید. این حرکت را به مدت ۵ ثانیه ادامه دهید.

کشش رختخواب به سمت کف اتاق:

 

روی تختخواب خود بنشینید و سعی کنید بدن خود را به سمت کف اتاق خم نمایید. زانوهایتان را در حالت خم شده نگه دارید و سر و بازوی خود را آویزان کنید. اجازه دهید سر و بازوهایتان به سمت کف اتاق باشد. شما می‌توانید این کشش را به مدت ۵ ثانیه ادامه دهید. چنین کششی به کمرتان کمک می‌کند و به خاطر تامین اکسیژن کافی برای مغز به بیدار شدنتان کمک فراوانی خواهد کرد.

کشش زانو به قفسه سینه:

 

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر دستی تاشو کلیک کنید

روی پشت بخوابید. زانوهای خود را به گونه ای خم کنید که کف پاهایتان روی رختخواب باشد. حالا از دست خود کمک بگیرید و زانو را به سمت قفسه سینه ببرید. دو بازوی خود را دور زانو بپیچید و به آرامی آن را به سمت قفسه سینه هدایت نمایید. از دستان خود برای کشیدن زانو به سمت قفسه سینه استفاده کنید. سر خود را روی بالشت قرار دهید و ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید. این کشش به شما کمک می‌کند با انرژی بیشتری از خواب بیدار شوید و روز خود را با احساس بهتری آغاز نمایید.

پیچ و تاب دادن پشت:

 

به پشت بخوابید. سعی کنید زانوی خود را با کمک دست به سمت قفسه سینه ببرید. سپس در همین حالت به یک طرف بدن بپیچید. این حرکت را به مدت ۱۰ ثانیه انجام دهید و سپس در طرف دیگر بدن خود آن را تکرار نمایید. پیچ و تاب دادن بدن باعث می‌شود جریان خون افزایش پیدا کند و عضلات ستون فقرات کشیده شود.

مقاله مرتبط: حرکات کششی تقویت کمر

کشش نشسته به سمت جلو:

 

روی رختخواب خود بنشینید. پاهای خود را دراز کنید. حالا سعی کنید با دست خود انگشتان پا را لمس کنید و بدن خود را به سمت جلو بیاورید. بعد از ۱۰ ثانیه دوباره به حالت اول برگردید. این حرکت کششی که به سمت جلو انجام می‌شود بعد از یک خواب سنگین مفید خواهد بود. این حرکت به کشش پشت زانو، لگن و ستون فقرات کمک می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

بهترین روغن برای سرخ کردن عمیق چیست؟ غذاهای سرخ شده همیشه محبوب هستند. آنها بخش بزرگی از بسیاری از غذاهای سنتی هستند و همچنین جزء صنعت فسا فودها هستند. متاسفانه، سرخ کردن غذاها جزء سالم ترین روش های پخت و پز نیستند، به ویژه اگر که در مقیاس صنعتی انجام شوند. اما سرخ کردن کامل غذاها در خانه قطعا نباید ناسالم باشد. این به طور عمده به نوع روغنی که انتخاب می کنید و روش استفاده از آن بستگی دارد. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی بهترین روغن ها برای سرخ کردن عمیق می پردازیم.

 

 

چگونه سرخ کردن عمیق کار می کند؟

سرخ کردن عمیق به معنی خوطه ور کردن غذاها در روغن داغ است. دمای مطلوب برای این کار حدود 350 تا 375 درجه فارنهایت است. هنگامی که یک غذا در روغنی به این دما غوطه ور می شود، سطح بالای آن بلافاصله پخته می شود و نوعی لایه بر روی آن تشکیل می شود که روغن نمی تواند به داخل غذا نفوذ کند. در عین حال، رطوبت داخل غذا به بخار تبدیل می شود و این سبب می شود که لایه های داخلی غذا نیز پخته شود. همچنین بخار تولید شده به جلوگیری از نفوذ روغن به داخل غذا کمک می کند. اگر دمای پخت و پز خیلی پایین باشد، روغن به مواد غذایی نفوذ می کند و سبب روغنی و مضر شدن غذا می شود. اما اگر دما بیش از حد بالا باشد، می تواند مواد غذایی را خشک و روغن را اکسید کند.

پایداری روغن های پخت و پز یک عامل کلیدی است

بعضی از روغن ها می توانند در برابر درجه حرارت های بالاتر نسبت به سایر روغن ها، بیشتر مقاومت کنند. لازم است که شما روغن هایی را که نقطه ی اشتعال بالایی داشته باشد و همچنین روغن هایی که پایدار هستند و در هنگام گرم شدن با اکسیژن واکنش ندهد، انتخاب کنید. چربی های اشباع شده در روغن بیشتر است و زمانیکه حرارت ببینند، پایدارتر می شوند. به همین دلیل، انتخاب روغن هایی که بیشتر اشباع شده هستند، بهترند، و لازم است از روغن های پخت و پزی که شامل مقدار زیادی از چربی های غیر اشباع هستند، پرهیز شود. چربی های اشباع نشده دارای پیوندهای دوگانه ای در ساختار شیمیایی خود هستند. این پیوندهای دوگانه با اکسیژن واکنش می دهند و زمانیکه در معرض گرمای بالا قرار بگیرند، ترکیبات مضری را تشکیل می دهند.

روغن نارگیل بهترین روغن برای سرخ کردن های عمیق است

روغن نارگیل بهترین انتخاب شما است. مطالعات نشان می دهد که حتی پس از 8 ساعت سرخ کردن عمیق در دمای 365 درجه فارنهایت، کیفیت آن از بین نمی رود. بیش از 90 درصد اسیدهای چرب در روغن نارگیل، از نوع اسیدهای چرب اشباع شده هستند که این سبب می شود که روغن نارگیل در برابر حرارت بسیار مقاوم باشند. چربی های اشباع شده به عنوان چربی های ناسالم در نظر گرفته می شود، اما مطالعات جدید نشان می دهد که آنها سراسر منبع انرژی بی خطر برای انسان هستند. علاوه بر این، روغن نارگیل دارای مزایای سلامتی فراوان است. به عنوان مثال، این روغن می تواند به از بین بردن باکتری ها و ویروس های مضر و حتی ممکن است به کاهش چربی شکم نیز کمک کند.

 

چند انتخاب خوب دیگر

چند گزینه ی مناسب دیگر برای پخت و پز وجود دارد.

جهت مشاهده و خرید انواع یونیت دندانپزشکی کلیک کنید

روغن زیتون

روغن زیتون یکی از سالمترین روغن های روی زمین است. روغن زیتون حاوی مقدار بسیار زیادی چربی اشباع نشده است که یک پیوند دوگانه دارند. مانند چربی های اشباع شده، چربی های اشباع نشده ی دارای یک پیوند دوگانه، نسبت به حرارت مقاوم هستند. در تحقیقی مشخص شده که روغن زیتون را می توان برای سرخ کردن عمیق به مدت 24 ساعت قبل از اینکه اکسید شود، استفاده کرد. همین عامل باعث می شود که روغن زیتون یک انتخاب عالی برای سرخ کردن عمیق باشد. با این حال، طعم و عطر روغن زیتون ممکن است برای گرم نگه داشتن طولانی مدت مناسب نباشند.

روغن آووکادو

ترکیبات موجود در آووکادو مشابه روغن زیتون است. روغن آووکادو در ابتدا اشباع نشده با یک پیوند دوگانه است که برخی از چربی های اشباع شده یا نشده را با آن ترکیب کرده اند. روغن آووکادو نقطه ی اشتعال بالایی در حدود 520 درجه فارنهایت دارد و حاوی مزه ی قابل احساسی است.

 

روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی دارای نقطه ی اشتعال بالایی در حدود 446 درجه فارنهایت است. همچنین به دلیل طعم خنثی آن برای سرخ کردن بسیار مناسب است. روغن بادام زمینی طعم و مزه ی غذا را جذب نمی کند، بنابراین می توان آن را بارها و بارها برای سرخ کردن غذاهای مختلف استفاده کرد. با این حال، از نظر سلامتی، روغن بادام زمینی بسیار مناسب نیست. روغن بادام زمینی نسبت بالایی از چربی های اشباع نشده را دارا می باشد که سبب آسیب اکسیداتیو در دماهای بالا می شود.

روغن پالم

روغن نخل عمدتا از چربی های اشباع شده و اشباع نشده ی حاوی یک پیوند دوگانه تشکیل شده است و می تواند یک انتخاب عالی برای سرخ کردن عمیق باشد. گفته می شود که روغن پالم طعم کاملا خنثی ای دارد، به ویژه انواع مختلف که به عنوان روغن نخل قرمز شناخته می شود. با این حال، نگرانی های جدی در مورد پایداری برداشت روغن نخل، مطرح شده است.



:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

خودارضایی چیست؟

خودارضایی به معنی تحریک اندام جنسی خود برای رسیدن به آرامش و لذت است. کودکان ممکن است اندام جنسی خود را با دست یا اشیای دیگر مالش دهند. خودارضایی در کودکان معمولا بیش ازیک بررسی ساده اندام های تناسلی است که معمولا در ۲سالگی هنگام حمام کردن کودک مشاهده می شود. در حین خودارضایی یک کودک معمولاً چهره ای متعجب، هیجان زده یا شیفته و پریشان حواس به خود می گیرد. کودک ممکن است چندین بار در طی یک روز و یا فقط هفته ای یک بار با اندام جنسی خود بازی کند. این اتفاق معمولا زمانی می افتد که کودک کسل است و حوصله اش سر رفته و یا در حال تماشای تلویزیون، خواب آلوده یا تحت استرس است. 

چرا کودک من خود ارضایی می کند؟

خودارضایی گاه و بیگاه، در بسیاری ازکودکان خردسال و پیش از دبستان، یک رفتار عادی است. حدود یک سوم کودکان در این گروه سنی هنگام کاوش اعضای بدن خود، خودارضایی و بازی با اندام جنسی خود را کشف می کنند. آنها صرفاً به این دلیل که با این کار حس خوبی دارند، به این عمل ادامه می دهند. برخی از کودکان به این دلیل خودارضایی می کنند که از چیزی احساس ناخوشنودی می کنند، مثلا زمانی که آنها را از پستانک می گیرید، به طور مکرر خودارضایی می کنند. عده ای دیگر نیز این کار را در واکنش به تنبیه یا فشار ناشی از اجبار قطع کامل این عمل انجام می دهند.  هیچ گونه دلیل پزشکی و بیولوژیک برای این کار وجود ندارد. همچنین ناراحتی های ناحیه تناسلی که موجب درد یا خارش می شود نیز نمی تواند دلیلی برای خودارضایی باشد و باعث این حرکت شود. 

 

این رفتار تا کی ادامه دارد؟

زمانی که کودک شما این رفتار را کشف می کند، معمولا به راحتی نمی تواند آن را یکباره کنار بگذارد. اگر کمبود ها، ناراحتی و نارضایتی های کودک خود را برطرف کنید، ممکن است کمتر دست به این حرکت بزند. تا سن ۵ یا ۶ سالگی اکثر کودکان محافظه کاری و احتیاط را یاد می گیرند و این عمل را تنها در خفا و فقط زمانی که تنها باشند، انجام می دهند. خودارضایی در دوره بلوغ   یک امر جهانی و همگانی است که در واکنش به تغییرات هورمونی و تحریک جنسی رخ می دهد.

 

آیا خودارضایی باعث بروز مشکلات بعدی در زندگی فرد می شود؟

خودارضایی موجب هیچ گونه آسیب فیزیکی یا صدمه به بدن نمی شود، چرا که امری غیر عادی و افراطی نیست مگر این که پس از سن ۵ یا ۶سالگی عمداً در مکان های عمومی صورت گیرد. این مسئله اصلا به معنای این نیست که کودک شما مشکل انحراف جنسی دارد. اما اگر بزرگسالان نسبت به خودارضایی کودک واکنش های شدید نشان دهند و او را برای این موضوع مواخذه و تنبیه کنند، می توانند موجب آسیب های احساسی مثل احساس گناه و فوبیای جنسی در کودک شوند که روابط آینده او را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

چگونه می توانم به کودک خود کمک کنم؟

اهداف واقع گرایانه داشته باشید.

جهت مشاهده و خرید انواع دستگاه آندوسکوپی کلیک کنید

این که انتظار داشته باشید کودک شما به یکباره و به طور کامل این رفتار را ترک کند، امری غیر ممکن است. این واقعیت را بپذیرید که کودک شما این حرکت را کشف کرده و از آن لذت می برد. در این مورد تنها چیزی که می توانید آن را کنترل کنید، مکانی است که کودک در آن مرتکب این عمل می شود. بهتر است به کودک اجازه دهید که فقط در اتاق خواب و در حمام با اندام تناسلی خود تماس برقرار کند. می توانید به او بگویید: اشکالی ندارد زمانی که خسته هستی، در اتاق خواب خودت ایم کار را انجام دهی. اگر این عمل او فارغ از این که کجا انجام شود، کلا نادیده بگیرید، آن وقت کودک گمان می کند که آزاد است تا هر کجا دلش خواست و در هر شرایطی به این رفتار بپردازد. 

از خودارضایی کودک در زمان خواب و هنگام چرت زدن چشم پوشی کنید.

در این زمان ها بهتر است کودک را تنها بگذارید و دائما او را چک نکنید. نباید اورا از خوابیدن بر روی شکم منع کنید و یا اگرمشاهده کردید که دست هایش را در وسط پاهایش قرار داده، او را بازخواست نکنید.

حواس کودک را پرت کنید یا در مورد ارتکاب خودارضایی در زمان های دیگر برای او قوانین تعیین کنید. 

ابتدا سعی کنید حواس کودک را به فعالیتی دیگر یا به اسباب بازی هایش پرت کنید. اگر نتوانستید ذهن او را از این کار منحرف کنید، می توانید موضوع را برای او این چنین تفهیم کنید: "می دانم این کار حس خوشایندی به تو می دهد، اما فقط می توانی آن را اتاق خواب و حمام و زمانی که تنها هستی انجام دهی و اجازه نداری آن را در بقیه مکان ها و در حضور دیگران انجام دهی". هنگامی که کودک به سن ۴یا ۵ سالگی می رسد، به احساسات و نگرش دیگر افراد نسبت به خود حساس می شود و این را درک می کند که فقط در تنهایی می تواند خود ارضایی کند. اما کودکان خردسال را ممکن است مجبور شوید حین انجام این رفتار در حضور دیگران، به اتاق خودشان بفرستید. 

این رفتار کودک و رویکرد خود را مربی مهد کودک یا کارکنان مدرسه درمیان بگذارید. 

از پرستار کودک یا مربی مهد کودک او بخواهید تا به این گونه رفتار او ابتدا با پرت کردن حواس کودک واکنش نشان دهد. اگر این کار موثر واقع نشد، بهتر است کودک را به چنین عباراتی توجه دهند: " ما الان منتظریم که تو هم به جمع ما بپیوندی". در مدرسه عمل خود ارضایی کودک را فقط در هنگام چرت زدن می توان مورد چشم پوشی قرار داد. 

تماس جسمی و فیزیکی را با کودک خود بیشتر کنید.

برخی از کودکان درصورتی که طی روز بیشتر مورد نوازش قرار گیرند و در آغوش گرفته شوندف کمتر به خود ارضایی رو می آورند. اطمینان حاصل کنید که کودک شما در طی روز حد اقل یک ساعت با شما وقت می گذراند و به او محبت می کنید و او را مورد نوازش قرار می دهید. 

 

اشتباهات رایج

رایج ترین اشتباهی که والدین انجام می دهند تلاش برای از بین بردن عمل خودارضایی کودک به صورت کامل است. تلاش برای دستیابی به این مقصود، معمولا برای والدین موفقیت آمیز نیست. تنبیه فیزیکی کودک برای خود ارضایی کار بسیار غلطی است و هرگز نباید انجام شود. همچنین در این مورد به هیچ وجه سر کودک داد نکشید یا او را مورد مواخذه قرار ندهید. عمل خود ارضایی را برای او عملی شنیع و کثیف و زشت و بد قلمداد نکنید. نیازی نیست که دست های او را ببندید و یا از ابزارها و موانع دیگری برای این منظور استفاده کنید. چرا که تمام این رویکرد های غل می تواند در آینده موجب آسیب های احساسی یا سرخوردگی و ناتوانی های جنسی کودک شود. 

جهت مشاهده و خرید انواع اکسیژن ساز کلیک کنید

چه وقت باید با پزشک کودکم تماس بگیرم؟ در صورت مشاهده موارد زیر می توانید از یک متخصص کمک بگیرید: اگر کودک شما در حضور دیگران نیز به خودارضایی ادامه می دهد.  اگر گمان می کنید کودک شما  عمل خودارضایی را از فردی دیگر یاد گرفته است و در این زمینه آموزش دیده است. اگر کودک شما تلاش می کند با اندام جنسی سایر افراد تماس برقرار کند و آن را لمس نماید. اگر فکر می کنید کودکتان از چیزی ناخشنود و غمگین است.  اگر انتظار ندارید عمل خودارضایی را از فرزندتان ببینید و این عمل به هیچ وجه برایتان پذیرفته نیست.  اگر رویکرد و تکنیکی که برای مقابله با این عمل کودک به کار گرفته اید، طی یک مال موثر واقع نشود. اگر برای این منظور تکنیک ها و روش های دیگری درنظر دارید.  اگر سوالات و نگرانی های خاصی در این زمینه دارید. 



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

آب برای زندگی ضروری است. این تکنیک زمانی مفید خواهد بود که برای زنده ماندن مجبور هستید از منابع آبی که به  پاک بودنش مطمئن نیستید استفاده نمایید. انسان ها می توانند هفته ها بدون غذا زنده بمانند اما تنها دو یا سه روز قادرند بدون آب زندگی کنند اگر در حیات وحش گیر افتاده باشید  پیدا کردن آب تمیز و پاکیزه کمی دشوار خواهد بود.  اگر مجبور شدید منبع آبی خود را تامین کنید،  می توانید از تکنیک هایی که در این مقاله بیان می کنیم استفاده کنید و ناخالصی های آب را کمتر کنید.

 بخش اول: تهیه فیلتر آب

۱. منابع مور دنیاز خود را جمع آوری کنید.

برای تهیه فیلتر آب به لایه های مختلفی نیاز دارید تا بتواند آب را تمیز کند. اگر قصد دارید از این آب برای نوشیدن استفاده نمایید باید آن را بعد از فیلتر کردن، بجوشانید. در ادامه فهرستی از مواردی که برای تهیه فیلتر نیاز دارید را مشاهده می کنید:

 

  • بطری پلاستیکی با درب آن
  • چاقو
  • چکش و میخ
  • فیلتر قهوه
  • فنجان بزرگ
  • زغال چوب فعال شده
  • شن
  • سنگریزه
  • ظرفی برای گرفتن آب تمیز شده

۲. از چاقو برای برش دادن انتهای ظرف استفاده کنید.

 

  • اگر کودک هستید از یک فرد بزرگسال برای انجام این مرحله کمک بگیرید.
  • یک گیره اضافه کنید تا بتوانید آن را به هنگام فیلتر کردنش آویزان کنید. کار خود را با ایجاد دو سوراخ در لبه برش خورده بطری خود آغاز کنید. سوراخ ها را در موقعیت مخالف هم ایجاد کنید. رشته ای را از دو سوراخ رد کنید. آن ها را به هم گره بزنید.

۳. از چکش و میخ برای ایجاد سوراخ در درب آن استفاده کنید.

 

این سوراخ می تواند سرعت جریان آب را کندتر کند و فرآیند فیلتر کردن را موثرتر نماید. اگر چکش یا میخ ندارید از چاقو برای اینکار استفاده نمایید.

۴. فیلتر قهوه را بالای درب بطری قرار دهید و درب را بالای آن محکم کنید:

 

جهت مشاهده و خرید انواع تیلت تیبل کلیک کنید

فیلتر قهوه، زغال چوب فعال را داخل بطری نگه می دارد. درب آن نیز فیلتر قهوه را در جایگاه خودش قرار می دهد.

۵. حالا بطری را سرو ته کنید و داخل یک فنجان یا لیوان بزرگ بگذارید:

 

اینکار به شما کمک می کند به هنگام پر کردن بطری، آن را ثابت نگه دارید. اگر فنجان یا لیوان ندارید می توانید بطری را بر روی میز بگذارید.

۶. حالا یک سوم از بطری را با زغال چوب فعال شده پر کنید:

 

اگر زغال شما تکه های بزرگی دارد، می توانید آن را به تکه های کوچک تر تبدیل کنید. برای اینکار می توانید زغال را داخل کیسه بگذارید و با یک شیء سخت آن را به هم بمالید. نباید تکه های آن بزرگ تر از نخود باشد.

۷. میانه بطری را با شن پر کنید:

 

شما می توانید از هر نوع شنی که دوست دارید استفاده نمایید اما از به کار بردن شن های رنگ شده خودداری کنید. شن های رنگ شده ممکن است رنگ را به آب پس بدهند. سعی کنید لایه ای از شن را به اندازه ضخامت زغال ایجاد کنید. در این مرحله باید نصف بطری پر شده باشد. می توانید از دو نوع شن استفاده کنید: شنی با دانه های ریز و خالص و شنی با دانه های بزرگ. هر چقدر شن ریزتر باشد، بالای زغال قرار خواهد گرفت. اینکار باعث ایجاد لایه های بیشتری برای عبور آب می شود و به تمیز شدن آن کمک می کند.

۸. باقی بطری را با سنگریزه پر کنید.

 

جهت مشاهده و خرید انواع لگن بیمار کلیک کنید

یک اینچ از بطری را با سنگریزه پر کنید.سعی کنید از دو نوع سنگریزه استفاده نمایید.سنگریزه ریز و درست.

مقاله مرتبط: بهترین مارک دستگاه تصفیه آب خانگی

بخش دوم: استفاده از فیلتر آب

  • ظرف مربایی را برای گرفتن آب تمیز شده انتخاب کنید: مطمئن شوید که این ظرف تمیز است و فضای کافی برای گرفتن آب را دارد. اگر ظرف مربا ندارید می توانید از کاسه، فنجان یا لیوان بزرگ استفاده کنید.
  • فیلتر را بالای ظرف قرار دهید: درب باید به سمت پایین ظرف باشد. اگر ضرف مربا دهانه بزرگی دارد سعی کنید فیلتر را به خوبی در آن قرار دهید.
  • آب را در فیلتر خود بریزید: مطمئن شوید که آب را به تدریج می ریزید. این کار به آب اجازه می دهد سر ریز نشود. اگر آب به بالای فیلتر رسید، کار را متوقف کنید و اجازه دهید به سمت پایین بورد.  وقتی دوباره سنگریزه ها را مشاهده کردید می توانید آب بیشتری بریزید.
  • منتظر بمانید تا آب به داخل ظرف مربا جریان پیدا کند: اینکار ممکن است هفت تا ده دقیقه طول بکشد. زمانی که آب از لایه های مختلف عبور می کند، تمیز تر می شود.
  • اگر احساس کردید آب زیاد تمیز نشده است آن را دوباره از فیلتر رد کنید: بعد از اینکه آب متوقف شد، می توانید ظرف را از زیر فیلتر بردارید. ظرف دیگری زیر فیلتر بگذارید و آب فیلتر شده را دوباره بریزید. ممکن است مجبور شوید اینکار را دو یا سه بار تکرار کنید.
  • آب را حداقل برای یک دقیقه بجوشانید تا بتوانید به خوبی از آن برای نوشیدن ستفاده کنید: آب ممکن است هنوز هم باکتری ها، مواد شیمیایی و میکروارگانیسم های خطرناکی داشته باشد. با جوشاندن آب می توانید از شر این موارد خلاص شوید. اگر ۱۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارید، باید آب را حداقل سه دقیقه بجوشانید.
  • قبل از ذخیره کردن آب در ظرف دربسته و تمیز، اجازه دهید خنک شود. هرگز آب را برای مدت طولانی ذخیره نکنید.

بخش سوم: ساخت انواع دیگری از فیلترها

  • می توانید آب مه آلود را با ریختن آن در فیلتر قهوه تمیز کنید: یک فیلتر قهوه گرد پیدا کنید و آن را برگردانید. سپس بر روی درب بگذارید/ باند لاستیکی را اطراف آن قرار دهید تا فیلتر حرکت نکند. به آرامی آب را بالای فیلتر بریزید. سپس آب را بجوشانید و بنوشید. اگر فیلتر قهوه ندارید می توانید از حوله کاغذی یا یک تکه پارچه پنبه ای استفاده کنید. مطمئن شوید که مربع به اندازه کافی بزرگ است و دهانه ظرف را می گیرد. سعی کنید از پارچه های سفید استفاده نمایید. پارچه های رنگی حاوی مواد رنگ شده هستند و می توانند آب را آلوده سازند.
  • می توانید به کمک پوست موز یک فیلتر تهیه کنید: پوست میوه ها قابلیت جذب باکتری ها را دارند. موز را پوست بکنید و پوستش را در مخلوط کن بریزید. می توانید موز را بخورید. برای فیلتر کردن آب نیازی به خودِ موز ندارید. بعد از اینکه پوست موز را در مخلوط کن ریختید، آن را در فیلتر قهوه قرار دهید. حالا فیلتر را بالای ظرف بگذارید. آب را بر روی فیلتر بریزید. پوست موز به جذب باکتری ها کمک می کند و فیلتر قهوه به تمیز شدن آب کمک خواهد کرد.
  • از بافت چوبی گیاهان برای تهیه فیلتر استفاده کنید: برخی از گیاهان همچون کاج، بافت چوبی دارند که می توانند آلودگی و باکتری ها را جذب و فیلتر کنند. این فیلتر قادر است ۹۹.۹ درصد باکتری ها را از آب حذف نماید اما ویروس هایی همچون هپاتیت ها را حذف نمی کند. بعد از فیلتر کردن آب باید آن را بجوشانید و سپس بنوشید. نحوه ساخت این نوع فیلتر را در ادامه با هم مرور می کنیم:
  • از شاخه درخت کاچ یک تکه ۴ اینچی برش دهید
  • پوست ان را بکنید و مطمئن شوید برای بطری مناسب است. اگر زیاد عریض بود آن را برش دهید.
  • ان را روی بطری قرار دهید
  • انتهای بطری را برش دهید و سروته کنید
  • بطری را با آب پر کنید
  • اجازه ندهید چوب خشک شود اگر خشک شد دیگر کارایی نخواهد داشت.


:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

اجازه ندهید که حال و هوایتان همراه با دمای هوا کاهش یابد.

اگر فکر می کنید لبخندتان همراه با سرد شدن هوا و کاهش دما رو به سقوط است، اشتباه نمی کنید، شما با مشکل اختلال فصلی روبرو هستید. طبق گفته انجمن روان‌ پزشکی آمریکا، اختلال عاطفی فصلی (SAD)، واکنش به کاهش نور خورشید، حدود پنج درصد از آمریکایی‌ ها را تحت‌ تاثیر قرار می ‌دهد و این در زنان رایج ‌تر از مردان است.

بی حالی، رخوت، پرخوری و ناراحتی می توانند فاجعه ای برای سلامتی شما باشند. به هیچ وجه اجازه ندهید که روزهای کوتاه و شبهای بلند زمستان بر شما چیره شوند و شما را تحت تاثیر قرار دهند. ما در قسمت زیر به نکات تقویتی که اختلال فصلی را تسکین می دهند، می پردازیم.

بیشتر ما این فکر را کرده‌ایم:” وای، می‌توانستم الان ساحل باشم”، در وسط زمستان وقتی آسمان خاکستری می‌شود، آفتاب زودتر غروب می‌کند و شب‌ها سرد هستند، دلمان می‌خواهد کاش هوا گرم بود و کنار دریا بودیم. تقریبا دو درصد افراد، با تغییرات فصلی دچار نوعی افسردگی می‌شوند، که به آن SAD یا اختلال خُلقی فصلی می‌گویند. این حالت با کمتر در معرض نورخورشید بودن در پاییز و زمستان روی می‌دهد.

این اختلال تاثیرات متفاوتی روی افراد دارد، اما یک سری علائم هستند که شناسایی‌شان مهم است و باید بتوانیم آنها را تشخیص دهیم.

احساس خستگی و فرسودگی

کسی که با این اختلال در جدال است ممکن است احساس کمبود انرژی کند که دلیل خاصی ندارد. احساس خستگی جسمی و ذهنی هم احتمالا وجود دارد.

مراودات اجتماعی کمتر

معمولا افراد زمان کمتری را با دوستان می‌گذرانند، فعالیت‌های اجتماعی کمتری دارند و تفریحات هم کمتر می‌شود در حالی‌که پیش از شروع سرما برای تمام این موارد وقت زیادی صرف می‌کردند. کمبود ارتباطات روزمره با نزدیکان همراه با کاهش نظافت شخصی از علائم جدی‌تر این اختلال محسوب می‌شود.

کاهش تمرکز

ممکن است حافظه دچار مشکلی ناگهانی شود و همچنین تمرکز بهم بریزد. مثلا در یادآوری قرارهای ملاقات مشکل ایجاد شده و تصمیم‌گیری‌های عادی و همیشگی به کُندی صورت می‌گیرد.

جهت مشاهده و خرید انواع دستگاه ایست آسان (ایزی استند) easy stand کلیک کنید

اختلالات خواب

تغییرات ناگهانی در خوردوخوراک یا خواب می‌تواند علامتی قابل توجه در چنین اختلاتی باشد. اغلب فرد، کمتر یا بیشتر از معمول می‌خوابد ولی همچنان احساس کمخوابی دارد در نتیجه مکررا احساس خستگی و فرسودگی می‌کند.

درد بی‌دلیل درعضله و مفصل

همه‌جای بدن درد می‌کند اما دلیل خاصی ندارد. ممکن است درناحیه گردن، کمر، زانوها، لگن، شانه‌ها، درد وجود داشته باشد همچنین سردرد و دل آشوبگی هم دراین حالت رخ می‌دهد.

زودخشمی و بدخلقی

بسیاری از افرادی که از اختلال SAD رنج می‌برند احساس می‌کنند پریشانند و دلیلش را هم نمی‌دانند. همچنین احساس می‌کنند خلق و خوی‌شان متغیر است و از موقعیت‌هایی که بوجود می آید و چیزهایی که معمولا تاثیری روی‌شان نداشته، آزرده می‌شوند.

اضطراب

خیلی از افراد دچار این اختلال، نگران و بیقرارند و ربطی هم به شرایط خاصی در زندگی‌شان ندارد که بتوانند شناسایی‌اش کنند. این نگرانی می‌تواند طیف‌های مختلفی داشته باشد، از نگرانی خفیف گرفته تا ترسی ازپادرآور.

حالا که این علائم احتمالی را شناختید چه باید بکنید؟

این روش‌های منطبق بر علم را بررسی کنید تا این اختلال را شکست داده و احساس بهتری داشته باشید. با مجله سلامت همراه باشید.

  • یک پیاده روی آفتابی را امتحان کنید

یک پیاده روی آفتابی را امتحان کنید

 

جهت مشاهده و خرید انواع قدسنج کلیک کنید

قدم زدن در یک روز زمستانی آفتابی به کاهش علایم اختلال عاطفی فصلی کمک می کند. یکی دیگر از مزایای این کار دریافت ویتامین D است، در روزهای خاکستری زمستان بدن نیاز بیشتری به این ویتامین دارد.

جالب است بدانید کمبود ویتامین D نیز به افسردگی مرتبط بوده و مطالعه سال ۲۰۱۸ از مجله درد نشان می‌ دهد که کمبود ویتامین D ممکن است باعث سردرد خوشه ‌ای در پاییز و زمستان شود.

همچنین بخوانید: گیاهان دارویی ضد افسردگی
  • خانه تان را روشن کنید

خانه تان را روشن کنید

 

اندوه تاریک زمستان باعث کاهش تولید سروتونین شما ، که انتقال دهنده عصبی تنظیم کننده خلق و خو است می شود.

ذخیره سروتونین بدن تان را با استفاده از یک جعبه نور که دارای دیودهای LED آبی است، تازه کنید. این نورها مهیج تر است و نسبت به جعبه های نور سفید روشنایی زننده کمتری تولید می کنند.

یکی دیگر از راه های ساده روشن کردن خانه، کشیدن پرده ها اول صبح است. با این کار نور دلپذیر خورشید را به خانه تان دعوت کنید و از اختلال عاطفی فصلی پیشگیری کنید.

  • بیشتر حرکت کنید

بیشتر حرکت کنید

 

ما می ‌دانیم که این کار وسوسه ‌انگیز است، اما در برابر میل به خواب زمستانی تا بهار مقاومت می‌ کنیم.

راه رفتن به طور طبیعی شما را در معرض نور طبیعی خورشید قرار می ‌دهد که می تواند به دفع افسردگی در زمستان کمک کند. خیلی سرد است که بیرون از خانه تمرین کنید؟ این تمرینات ورزشی را در خانه انجام دهید.

جهت مشاهده و خرید انواع پمپ سرم کلیک کنید

  • محصولات غذایی مقوی و مفید مصرف کنید.

محصولات غذایی مقوی و مفید مصرف کنید.

 

راز خوشبختی ممکن است در انتهای چنگال شما باشد. افرادی که از اختلال عاطفی فصلی رنج می برند و یا افسرده هستند، دوست دارند که غذاهای چرب و پر از کربوهیدرات را مصرف کنند، اما زیاد خوردن این غذاها دارای عواقب ناسالم است. در عوض، سعی کنید از غذاهایی مانند سالمون، سبزیجات و دانه‌ های کامل استفاده کنید و به افسردگی فصلی پایان دهید.

  • استفاده از بابونه را فراموش نکنید

استفاده از بابونه را فراموش نکنید

 

اگر احساس شما نیاز به آرامش دارید، یک چای بابونه را در نظر بگیرید. مطالعه ۲۰۱۶ از Phytomedicine نشان می ‌دهد که عصاره بابونه می‌ تواند به کاهش علائم اختلال اضطراب کلی کمک کند.

همچنین بخوانید: فواید شگفت انگیز گل بابونه
  • ورزش جدیدی را امتحان کنید

ورزش جدیدی را امتحان کنید

 

در زمستان با یک سرگرمی فصلی مانند اسکیت روی یخ، اسکی و یا ورزش همگانی هیجان ‌زده شوید.

الیزابت رم لمباردو روانشناس ، دکترا و نویسنده کتاب “یک فرد شاد: تجویز نهایی شما برای شادی” می گوید: داشتن چیزی جالب برای حرکت به آینده، به بالا بردن روحیه شما در طول آب و هوای سرد زمستان کمک خواهد کرد.

  • کارهای داوطلبانه مفید انجام دهید

کارهای داوطلبانه مفید انجام دهید

جهت مشاهده و خرید انواع یخچال دارویی کلیک کنید

 

لومباردو پیشنهاد می کند که فرصت های داوطلبانه ای پیدا کنید که در آن می توانید تفاوت ایجاد کنید. جمع آوری کت برای بی خانمان ها، بردن یک اسباب بازی برای کودکان نیازمند، و یا صرف زمان داوطلبانه در پناهگاه حیوانات می تواند مفید باشد. او می گوید کارهای بشردوستانه یک بهبود روحی خوب است.

همچنین بخوانید: داروهای گیاهی شادکننده
  • محیط اطراف خود را کنترل کنید

محیط اطراف خود را کنترل کنید

 

شما ممکن است قادر به کنترل هوای اطراف خود نباشید، اما می‌ توانید محیط خود را کنترل کنید. تغییرات ساده مثل نقاشی کردن دیوارهایتان با یک رنگ روشن ‌تر، خریدن لوازم التحریر رنگارنگ، آویزان کردن کارهای هنری الهام بخش، و تغییر پس ‌زمینه کامپیوترتان به یک منظره ساحلی می ‌تواند در تغییر روحیه شما بسیار تاثیر گذار باشد.



:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

شما قبلا می دانستید که باید چند کیلو از وزن خود را بر روی چیپس ها و برگرها و …بریزید. درعوض، شما احساس خوبی خواهید داشت. مردان درهنگام پیدا کردن دلیلی برای ملاقات نکردن با پزشک، نابغه هستند. اما یکی از مهم ترین چیزهایی که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید برنامه ریزی و برای دیدار منظم با پزشک، وقت گذاشتن است.

 

1- فکر می کنید که شما نمی توانید یک حمله قلبی داشته باشید

یک حمله “بزرگ” آن، چیزی است که بیشتر بچه ها در مورد پدر و یا پدربزرگشان نگران هستند. اما تهدید، اغلب برای مردان بسیار جوان نیز وجود دارد. اگر بیماری قلبی در خانواده شما اتفاق می افتد، می تواند شما را در اوایل 30 سالگی نیز پیدا کند. مهم نیست که سن شما چقدر است، آن را نقطه ای برای مراقبت از تیک تاک عمر خود به حساب آورید.

2- نادیده گرفتن خروپف

در شب صدای اره برقی می آید؟ تقریبا نیمی از جوانهایی که خرخر می کنند، چیزی به نام “آپنه انسدادی خواب” دارند. این حالت بیشتر از آن است که فرد کناری شما را آزار دهد. این اختلال می تواند تنفس شما را برای چند ثانیه متوقف کند. همچنین با بیماری قلبی و فشار خون مرتبط است.

 

3- فراموش کردن کرم های ضد آفتاب

ما فقط درباره روزهای گلف و روزهای کنار ساحل صحبت نمی کنیم. شما باید هر زمانی که بیرون می روید برای پیشگیری از سرطان پوست از یک محصول با SPF 30 یا بالاتراستفاده کنید. اکثر جوانها هرگز آن را روی چهره یا هر قسمت پوست در معرض دیگر خود قرار نمی دهند. از خود محافظت کنید.

4- خودداری کردن از دریافت کمک برای ناتوانی جنسی

شرمنده نشوید. مشکلات اتاق خواب هیچ ارتباطی با مردانگی شما ندارند. شانس به وجود آمدن آنها نیز درهر حال، ناشی از حالت ذهنی شما نیست. علت اصلی ناتوانی جنسی معمولا فقدان جریان خون به آلت تناسلی است. این حالت همچنین می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی باشد، بنابراین غرور خود را کنار بگذارید و پزشک را ببینید.

جهت مشاهده و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی کلیک کنید

5- نادیده گرفتن حزن و اندوه

زنان بیشتر از مردان افسرده می شوند. این بخشی از مشکل است؛ این ایده که افسردگی “یک مشکل زنانه است”، اغلب بیش از 6 میلیون مرد را از جستجو برای کمک بازمی دارد. در نتیجه، پسران جوان بیشتری به مواد مخدر و الکل رو می آورند تا به آنها کمک کند احساس خوبی داشته باشند. این فقط باعث می شود تا افسردگی خیلی سخت تر کشف و درمان شود.

6- دائم در توالت بودن

امروز چند بار به توالت رفته اید؟ واقعا، چه کسی زمانی برای پیگیری دارد؟ شاید شما باید این کار را انجام دهید. اگر بیش از هشت بار در روز یا بیشتر از دو بار در شب باشد، می تواند چیزی بیش از یک مزاحمت باشد. این می تواند یک نشانه ای از یک مشکل پزشکی مانند پروستات بزرگ شده، مثانه بیش فعال (OAB) یا حتی برخی از انواع سرطان باشد. در مورد آن با دکتر خود صحبت کنید.

7- دهانت را بسته نگهدار

در ایالات متحده آمریکا، به نظر می رسد زنان بیشتر از مردان برای بررسی های منظم دندانپزشکی مراجعه می کنند. اما مردان جوان نیز باید دندانپزشک را به طور منظم ببینند. نه تنها به این خاطر که آنها می توانند مشکلات دندانپزشکی را شناسایی و یا پیشگیری کنند، اما نشستن در صندلی دندانپزشکی و گفتن “آه” همچنین می تواند نشانه هایی از دیابت، بیماری کرون، لوپوس و حتی لوسمی را نیز نشان دهد.

 

8- چسبیدن به گوشت و سیب زمینی

کم پیش می آید که یک مرد جوان در طول روز به اندازه کافی میوه ها و سبزیجات را دریافت کند. پزشکان توصیه می کنند چهار تا پنج وعده از هر یک برای داشتن رژیم غذایی سالم برای قلب لازم است. اگر این کافی نیست، خوردن چیزهای خوب باعث می شود که احتمال سکته، سرطان یا مشکلات گوارشی پایین بیاید. و قند خون شما را ثابت نگه می دارد.

9- وسوسه برای سرنوشت

برخی از مردان جوان ممکن است فقط نوشیدنی، سیگار کشیدن، قماربازی، رانندگی سریع و یا پریدن از هواپیما را دوست داشته باشند. مطمئنا اینها سرگرم کننده هستند، اما همه آنها می توانند برای سلامتی شما بد باشند. حقیقت این است که مردان نسبت به زنان بیشتر احتمال دارد تا همه این کارها را انجام دهند. چرا؟ بعضی از مردان جوانی که با قضاوتشان مشکل دارند، بیشتر مشروبات الکلی می نوشند. دیگران فقط زمان کمتری را صرف نگرانی در مورد نتایج اقدامات خود می کنند. گاهی اوقات، اینگونه افراد باید برای فکر کردن دو برابر وقت بگذارند.

برگردان: سیما آزادفلاح

جهت مشاهده و خرید انواع حمام پارافین کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

ویروس اچ آی وی (HIV) چیست؟

 

اچ آی وی (HIV) یا همان ویروس نقص ایمنی انسانی، اخیرا در کشورهای در حال توسعه کمتر موجب مرگ و میر افراد می شود؛ چرا که راه های درمان این بیماری کشف شده اند. هنوز هم میلیون ها نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به این ویروس و در آخرین مرحله این بیماری جان خود را از دست می دهند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تا اواخر سال 2014، حدود یک و یک دهم از مردم آمریکا، در سنین بالای 13 سال مبتلا به بیماری ایدز بوده اند.

دلایل زیادی وجود دارد که تمامی افراد باید اطلاعات کافی در مورد این بیماری داشته باشند، چه از این جهت که بدانند چه میزان در خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند و چه به این دلیل که یاد بگیرند با بیمار مبتلا به ایدز چگونه باید برخورد کنند.

در این مقاله به نکات و مطالب مهمی اشاره شده است که باید در مورد این بیماری بدانید:

1. هرکسی ممکن است به ویروس اچ آی وی مبتلا گردد.

 

اولین بار که بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی شناخته شد، با نام های دیگری از  جمله «سرطان همجنس بازان» وGRID  که علامت اختصاری نقص ایمنی مرتب با همجنسگرایی است از آن یاد می شد. امروزه دیگر این اسامی استفاده نمی شوند، زیرا مشخص شده است که هرکسی می تواند به این ویرووس مبتلا شود.

جهت مشاهده مقاله هر آن چه که باید در مورد الکتروکوتر آزمایشگاهی دانست! کلیک کنید

در ایالات متحده آمریکا، مردان همجنس گرا و دوجنس گرا بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت HIV قرار دارند. اما طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، مردان و زنانی که گرایش های همجنسگرایانه ندارند نیز نسبت به این ویروس آسیب پذیر می باشند و 20 درصد از عفونت های جدید HIV را تشکیل می دهند.

این ویروس همچنین ممکن است از طریق به اشتراک گذاشتن وسایل دارویی با افراد مبتلا به HIV (مثل سوزن) نیز انتقال یابد. برخی گروه های قومی و نژادی در ایالات متحده بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.

طبق آمار و گزارشات CDC، نژادهای آفریقایی-آمریکایی تنها حدود 12 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، اما تقریبا نیمی از این این اقوام که در ایالات متحده زندگی می کنند، مبتلا به اچ آی وی هستند.

تشخیص های جدید  HIVدر اقوام آفریقایی-آمریکایی، عمدتاً در میان مردانی صورت گرفته است که همجنس گرا یا دوجنس گرا هستند.

2. آمار مبتلایان به ایدز، نجومی است.

 

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و همچنین سازمان بهداشت جهانی، از سال 1981 که ویروس ایدز شایع شده است، بیش از 70 میلیون نفر در سراسر جهان با این ویروس آلوده شده اند و حدود 35 میلیون نفر(675,000 نفر در ایلات متحده) در اثر این بیماری جان خود را ازدست داده اند.

به در آبان 97 آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از ۶۶ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

در سایر نقاط جهان، شدت این بیماری در افراد مبتلا به آن بیشتر است. در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، تقریبا از هر 25 فرد بزرگسال، 1 نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی است.

با وجود این، CDC چنین گزارش می کند که به طور کلی، اخیراً میزان ابتلا به عفونت های HIV در ایالات متحده آمریکا، با کمک تلاش های پیشگیرانه در حال کاهش است. اما پیشرفت ناهموار بوده است. گروه های خاصی مثل مردان همجنسگرا و دوجنسگرای نژاد هیسپانیک و آمریکای لاتین، آمار تشخیص این بیماری را افزایش می دهند.  

جهت مشاهده مقاله کمردرد و آنچه باید در مورد آن بدانیم کلیک کنید

3. شما نیز ممکن است مبتلا به ویروس HIVبوده و خود از آن بی خبر باشید.

افرادی که مبتلا به ویروس اچ آی وی می شوند، در ابتلا علائمی شبیه به آنفولانزا را تجربه می کنند؛ مثل احساس خستگی، تب، سردرد، گلو درد و دردهای عضلانی و مفصل. (علائم دیگر ممکن است شامل تورم و درد غدد لنفاوی، بثورات پوستی با ایجاد برآمدگی های قرمز یا صورتی باشد.)

اما بسیاری از افراد دیگر نیز در طول مراحل اولیه (مرحله حاد) عفونت، هیچ علائمی را تجربه نمی کنند و ممکن است بدون اطلاع از این موضوع، این ویروس را به دیگران نیز انتقال دهند.

تنها راه اطمینان از اینکه آیا شما یا همسرتان مبتلا به ویروس اچ آی وی هستید یا نه، انجام آزمایش HIV است. در مرحله آخر و قبل از اینکه این ویروس تبدیل به بیماری ایدز شود، علائمی ایجاد می کند، اما بازهم ممکن است با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود.

4. پیشگیری از HIV مهم است.

 

از آنجا که ویروس اچ آی وی، از طریق تبادل مایعات بدن منتقل می شود، بهترین راه برای جلوگیری از عفونت این است که همیشه رابطه جنسی سالم و بی خطر داشته باشید و از به اشتراک گذاشتن لوازم دارویی مثل سوزن اجتناب کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، توصیه می کند که همه ی افراد بین سنین 13 تا 64 سال، حداقل یک بار باید آزمایش اچ آی وی آزمایش دهند. همچنین افرادی که دارای شرکای جنسی متعدد هستند، روابط جنسی پرخطر دارند و برای تزریق دارو از سوزن مشترک استفاده می کنند، تقریبا هر 6 ماه باید آزمایش دهند.

همچنین افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند؛ مثلا شریک جنسی شان مبتلا به اچ آی وی است، لازم است برای امنیت بیشتر پیشگیری قبل از مواجهه (PrEP) انجام دهند. ممکن است به شما در حفظ امنیت کمک کند. این درمان پیشگیرانه باعث کاهش احتمال ابتلا به ویروس می شود که منجر به توقف جا گرفتن ویروس در بدن می شود.

بسیار مهم این است که شما PrEP را به طور مداوم و طبق دستور پزشک استفاده کنید. به گفته CDC، این نوع پیشگیری می تواند خطر ابتلا به اچ آی وی در اثر رابطه جنسی را تا 90 درصد و خطر انتقال آن را در میان تزریق کنندگان دارو، بیش از 70 درصد کاهش دهد.

جهت مشاهده مقاله راهکارهای تقویت عضلات تحلیل رفته کلیک کنید

5. ویروس اچ آی وی، یک حریف قدرتمند دارد.

قبل از سال 1996، ابتلا به اچ آی وی اساساً به مثابه حکم مرگ افراد بود. اما پس از آن و طی دو دهه بعد، دسته ای از داروها که به عنوان درمان آنتی رتروویرال (ART)  شناخته می شوند، برای درمان این بیماری به کار گرفته شدند. این داروها به جلوگیری از تکثیر ویروس کمک می کند و می تواند از عفونت ایدز جلوگیری کرده و این بیماری کشنده را به یک بیماری قابل کنترل تبدیل کند.

به گفته پزشکان، تولید این داروها یک پیشرفت علمی حیرت انگیز بوده است.  بسیاری از افرادی که امروزه در اثر این بیماری می میرند، کسانی هستند که تا زمانی که علائمشان شدید نشود، از ابتلا به این ویروس مطلع نمی شوند.

حتی کسانی که فکر می کنند ممکن است در معرض ویروس اچ آی وی باشند، در صورتی که سریعاً اقدام کنند، گزینه های مختلفی برای درمان دارند. به این افراد توصیه می شود که پزشک خود را از این موضوع مطلع سازند و طی 72 ساعت، مصرف یک دسته از داروهای ART با نام پیشگیری پس از مواجهه (PEP) را شروع کنند.

6. ابتلا به اچ آی وی از طریق هیچ نوع تماس امکان پذیر نیست.

 

هنوز هم افسانه های مختلفی در مورد ایدز و اچ آی وی وجود دارد. مثلا بنا به گفته CDC ، ویروس اچ آی وی از طریق نیش حشرات یا گزیدگی، در آغوش گرفتن یکدیگر، دست دادن و یا استفاده از توالت مشترک یا ظروف منتقل نمی شود. همچنین این ویروس از طریق بوسه با دهان بسته، یا تماس با اشک یا عرق فرد مبتلا منتقل نمی شود.

همچنین اچ آی وی از طریق کار کردن یا تعامل با فرد مبتلا نیز منتقل نمی گردد. علاوه بر این، بنا به گفته CDC، انتقال این ویروس از یک زن به زن دیگر از طریق تماس جنسی نیز نادر است.

 

7. این بیماری مخصوص مردان نیست.

جهت مشاهده مقاله هر آن چه که باید در مورد الکتروکوتر آزمایشگاهی دانست! کلیک کنید

 

بنا به گزارش مرکز کنترل بیماری، تقریبا یک چهارم افراد مبتلا به اچ آی وی در ایالات متحده آمریکا زن هستند و بیشتر آنها از طریق رابطه جنسی با مردان به این ویروس مبتلا شده اند.

همچنین زنان باردار مبتلا به اچ آی وی می توانند در دوران بارداری، این  ویروس را به جنین خود نیز منتقل کنند؛ آنها همچنین در طول زایمان و هنگام شیردهی نیز می توانند ویروس را به نوزادشان انتقال دهند.

8. اچ آی وی، پیچیده تر از آن است که فکر می کنید.

 

مقالاتی که در روزنامه ها و مجلات چاپ می شوند، اغلب به اچ آی وی به چشم یک موجودیت واحد اشاره می کنند، اما در واقع دو نوع از این ویروس وجود دارد: HIV-1 و HIV-2.

 بیشترین عفونت های اچ آی وی در سراسر جهان و در ایالات متحده از نوع HIV-1 هستند. این ویروس اگر درمان نشود، منجر به بیماری ایدز خواهد شد.

نوع دیگر ویروس اچ آی وی، HIV-2 است که بیشتر در آفریقای غربی یافت می شود. این نوع اچ آی وی در ایالات متحده نادر است و همچنین احتمال تبدیل آن به ایدز نیز کمتر است.

9. شما می توانید آزمایش اچ آی وی را در محیط منزل نیز انجام دهید.

 

جهت مشاهده مقاله کمردرد و آنچه باید در مورد آن بدانیم کلیک کنید

چندین نوع از آزمایشات اچ آی وی خانگی تا کنون مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته اند. و می توان این تست ها را به صورت آنلاین یا از داروخانه ها تهیه کرد. فقط باید از تاییدیه آنها مطمئن شوید.

انجام بسیاری از این تست ها به این صورت است که فرد با یک سوزن به نوک انگشت خود می زند و چند قطره خون را روی یک پد مخصوص قرار داده و نمونه را به یک آزمایشگاه ارسال می کند.

این آزمایش را پزشک نیز می تواند برایتان تجویز کند و یا با مراجعه به آزمایشگاه، می توانید آزمایش خون یا بزاق اچ آی وی را انجام دهید.

توصیه می شود که اگر از هریک از این آزمایشات نتیجه مثبت گرفتید، برای اطمینان و تایید درستی آزمایش، به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات دیگری نیز انجام دهید.

10. اچ آی وی یا ایدز هنوز یک مشکل بزرگ است که گاه نادیده گرفته می شود.

امروزه در ایالات متحده آمریکا، بیش از 1.1 بیمار مبتلا به اچ آی وی زندگی می کنند، اما تعداد زیادی از این افراد (تقریبا 1 نفر از هر 7 نفر) خود نمی دانند که آلوده به این ویروس هستند.



:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

ویروس اچ آی وی (HIV) چیست؟

 

اچ آی وی (HIV) یا همان ویروس نقص ایمنی انسانی، اخیرا در کشورهای در حال توسعه کمتر موجب مرگ و میر افراد می شود؛ چرا که راه های درمان این بیماری کشف شده اند. هنوز هم میلیون ها نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به این ویروس و در آخرین مرحله این بیماری جان خود را از دست می دهند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تا اواخر سال 2014، حدود یک و یک دهم از مردم آمریکا، در سنین بالای 13 سال مبتلا به بیماری ایدز بوده اند.

دلایل زیادی وجود دارد که تمامی افراد باید اطلاعات کافی در مورد این بیماری داشته باشند، چه از این جهت که بدانند چه میزان در خطر ابتلا به این ویروس قرار دارند و چه به این دلیل که یاد بگیرند با بیمار مبتلا به ایدز چگونه باید برخورد کنند.

در این مقاله به نکات و مطالب مهمی اشاره شده است که باید در مورد این بیماری بدانید:

1. هرکسی ممکن است به ویروس اچ آی وی مبتلا گردد.

 

اولین بار که بیماری ایدز و ویروس اچ آی وی شناخته شد، با نام های دیگری از  جمله «سرطان همجنس بازان» وGRID  که علامت اختصاری نقص ایمنی مرتب با همجنسگرایی است از آن یاد می شد. امروزه دیگر این اسامی استفاده نمی شوند، زیرا مشخص شده است که هرکسی می تواند به این ویرووس مبتلا شود.

جهت مشاهده مقاله هر آن چه که باید در مورد الکتروکوتر آزمایشگاهی دانست! کلیک کنید

در ایالات متحده آمریکا، مردان همجنس گرا و دوجنس گرا بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت HIV قرار دارند. اما طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، مردان و زنانی که گرایش های همجنسگرایانه ندارند نیز نسبت به این ویروس آسیب پذیر می باشند و 20 درصد از عفونت های جدید HIV را تشکیل می دهند.

این ویروس همچنین ممکن است از طریق به اشتراک گذاشتن وسایل دارویی با افراد مبتلا به HIV (مثل سوزن) نیز انتقال یابد. برخی گروه های قومی و نژادی در ایالات متحده بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.

طبق آمار و گزارشات CDC، نژادهای آفریقایی-آمریکایی تنها حدود 12 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، اما تقریبا نیمی از این این اقوام که در ایالات متحده زندگی می کنند، مبتلا به اچ آی وی هستند.

تشخیص های جدید  HIVدر اقوام آفریقایی-آمریکایی، عمدتاً در میان مردانی صورت گرفته است که همجنس گرا یا دوجنس گرا هستند.

2. آمار مبتلایان به ایدز، نجومی است.

 

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و همچنین سازمان بهداشت جهانی، از سال 1981 که ویروس ایدز شایع شده است، بیش از 70 میلیون نفر در سراسر جهان با این ویروس آلوده شده اند و حدود 35 میلیون نفر(675,000 نفر در ایلات متحده) در اثر این بیماری جان خود را ازدست داده اند.

به در آبان 97 آمار مبتلایان به ایدز در ایران بیش از ۶۶ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

در سایر نقاط جهان، شدت این بیماری در افراد مبتلا به آن بیشتر است. در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، تقریبا از هر 25 فرد بزرگسال، 1 نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی است.

با وجود این، CDC چنین گزارش می کند که به طور کلی، اخیراً میزان ابتلا به عفونت های HIV در ایالات متحده آمریکا، با کمک تلاش های پیشگیرانه در حال کاهش است. اما پیشرفت ناهموار بوده است. گروه های خاصی مثل مردان همجنسگرا و دوجنسگرای نژاد هیسپانیک و آمریکای لاتین، آمار تشخیص این بیماری را افزایش می دهند.  

جهت مشاهده مقاله کمردرد و آنچه باید در مورد آن بدانیم کلیک کنید

3. شما نیز ممکن است مبتلا به ویروس HIVبوده و خود از آن بی خبر باشید.

افرادی که مبتلا به ویروس اچ آی وی می شوند، در ابتلا علائمی شبیه به آنفولانزا را تجربه می کنند؛ مثل احساس خستگی، تب، سردرد، گلو درد و دردهای عضلانی و مفصل. (علائم دیگر ممکن است شامل تورم و درد غدد لنفاوی، بثورات پوستی با ایجاد برآمدگی های قرمز یا صورتی باشد.)

اما بسیاری از افراد دیگر نیز در طول مراحل اولیه (مرحله حاد) عفونت، هیچ علائمی را تجربه نمی کنند و ممکن است بدون اطلاع از این موضوع، این ویروس را به دیگران نیز انتقال دهند.

تنها راه اطمینان از اینکه آیا شما یا همسرتان مبتلا به ویروس اچ آی وی هستید یا نه، انجام آزمایش HIV است. در مرحله آخر و قبل از اینکه این ویروس تبدیل به بیماری ایدز شود، علائمی ایجاد می کند، اما بازهم ممکن است با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود.

4. پیشگیری از HIV مهم است.

 

از آنجا که ویروس اچ آی وی، از طریق تبادل مایعات بدن منتقل می شود، بهترین راه برای جلوگیری از عفونت این است که همیشه رابطه جنسی سالم و بی خطر داشته باشید و از به اشتراک گذاشتن لوازم دارویی مثل سوزن اجتناب کنید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، توصیه می کند که همه ی افراد بین سنین 13 تا 64 سال، حداقل یک بار باید آزمایش اچ آی وی آزمایش دهند. همچنین افرادی که دارای شرکای جنسی متعدد هستند، روابط جنسی پرخطر دارند و برای تزریق دارو از سوزن مشترک استفاده می کنند، تقریبا هر 6 ماه باید آزمایش دهند.

همچنین افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند؛ مثلا شریک جنسی شان مبتلا به اچ آی وی است، لازم است برای امنیت بیشتر پیشگیری قبل از مواجهه (PrEP) انجام دهند. ممکن است به شما در حفظ امنیت کمک کند. این درمان پیشگیرانه باعث کاهش احتمال ابتلا به ویروس می شود که منجر به توقف جا گرفتن ویروس در بدن می شود.

بسیار مهم این است که شما PrEP را به طور مداوم و طبق دستور پزشک استفاده کنید. به گفته CDC، این نوع پیشگیری می تواند خطر ابتلا به اچ آی وی در اثر رابطه جنسی را تا 90 درصد و خطر انتقال آن را در میان تزریق کنندگان دارو، بیش از 70 درصد کاهش دهد.

جهت مشاهده مقاله راهکارهای تقویت عضلات تحلیل رفته کلیک کنید

5. ویروس اچ آی وی، یک حریف قدرتمند دارد.

قبل از سال 1996، ابتلا به اچ آی وی اساساً به مثابه حکم مرگ افراد بود. اما پس از آن و طی دو دهه بعد، دسته ای از داروها که به عنوان درمان آنتی رتروویرال (ART)  شناخته می شوند، برای درمان این بیماری به کار گرفته شدند. این داروها به جلوگیری از تکثیر ویروس کمک می کند و می تواند از عفونت ایدز جلوگیری کرده و این بیماری کشنده را به یک بیماری قابل کنترل تبدیل کند.

به گفته پزشکان، تولید این داروها یک پیشرفت علمی حیرت انگیز بوده است.  بسیاری از افرادی که امروزه در اثر این بیماری می میرند، کسانی هستند که تا زمانی که علائمشان شدید نشود، از ابتلا به این ویروس مطلع نمی شوند.

حتی کسانی که فکر می کنند ممکن است در معرض ویروس اچ آی وی باشند، در صورتی که سریعاً اقدام کنند، گزینه های مختلفی برای درمان دارند. به این افراد توصیه می شود که پزشک خود را از این موضوع مطلع سازند و طی 72 ساعت، مصرف یک دسته از داروهای ART با نام پیشگیری پس از مواجهه (PEP) را شروع کنند.

6. ابتلا به اچ آی وی از طریق هیچ نوع تماس امکان پذیر نیست.

 

هنوز هم افسانه های مختلفی در مورد ایدز و اچ آی وی وجود دارد. مثلا بنا به گفته CDC ، ویروس اچ آی وی از طریق نیش حشرات یا گزیدگی، در آغوش گرفتن یکدیگر، دست دادن و یا استفاده از توالت مشترک یا ظروف منتقل نمی شود. همچنین این ویروس از طریق بوسه با دهان بسته، یا تماس با اشک یا عرق فرد مبتلا منتقل نمی شود.

همچنین اچ آی وی از طریق کار کردن یا تعامل با فرد مبتلا نیز منتقل نمی گردد. علاوه بر این، بنا به گفته CDC، انتقال این ویروس از یک زن به زن دیگر از طریق تماس جنسی نیز نادر است.

 

7. این بیماری مخصوص مردان نیست.

جهت مشاهده مقاله هر آن چه که باید در مورد الکتروکوتر آزمایشگاهی دانست! کلیک کنید

 

بنا به گزارش مرکز کنترل بیماری، تقریبا یک چهارم افراد مبتلا به اچ آی وی در ایالات متحده آمریکا زن هستند و بیشتر آنها از طریق رابطه جنسی با مردان به این ویروس مبتلا شده اند.

همچنین زنان باردار مبتلا به اچ آی وی می توانند در دوران بارداری، این  ویروس را به جنین خود نیز منتقل کنند؛ آنها همچنین در طول زایمان و هنگام شیردهی نیز می توانند ویروس را به نوزادشان انتقال دهند.

8. اچ آی وی، پیچیده تر از آن است که فکر می کنید.

 

مقالاتی که در روزنامه ها و مجلات چاپ می شوند، اغلب به اچ آی وی به چشم یک موجودیت واحد اشاره می کنند، اما در واقع دو نوع از این ویروس وجود دارد: HIV-1 و HIV-2.

 بیشترین عفونت های اچ آی وی در سراسر جهان و در ایالات متحده از نوع HIV-1 هستند. این ویروس اگر درمان نشود، منجر به بیماری ایدز خواهد شد.

نوع دیگر ویروس اچ آی وی، HIV-2 است که بیشتر در آفریقای غربی یافت می شود. این نوع اچ آی وی در ایالات متحده نادر است و همچنین احتمال تبدیل آن به ایدز نیز کمتر است.

9. شما می توانید آزمایش اچ آی وی را در محیط منزل نیز انجام دهید.

 

جهت مشاهده مقاله کمردرد و آنچه باید در مورد آن بدانیم کلیک کنید

چندین نوع از آزمایشات اچ آی وی خانگی تا کنون مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته اند. و می توان این تست ها را به صورت آنلاین یا از داروخانه ها تهیه کرد. فقط باید از تاییدیه آنها مطمئن شوید.

انجام بسیاری از این تست ها به این صورت است که فرد با یک سوزن به نوک انگشت خود می زند و چند قطره خون را روی یک پد مخصوص قرار داده و نمونه را به یک آزمایشگاه ارسال می کند.

این آزمایش را پزشک نیز می تواند برایتان تجویز کند و یا با مراجعه به آزمایشگاه، می توانید آزمایش خون یا بزاق اچ آی وی را انجام دهید.

توصیه می شود که اگر از هریک از این آزمایشات نتیجه مثبت گرفتید، برای اطمینان و تایید درستی آزمایش، به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات دیگری نیز انجام دهید.

10. اچ آی وی یا ایدز هنوز یک مشکل بزرگ است که گاه نادیده گرفته می شود.

امروزه در ایالات متحده آمریکا، بیش از 1.1 بیمار مبتلا به اچ آی وی زندگی می کنند، اما تعداد زیادی از این افراد (تقریبا 1 نفر از هر 7 نفر) خود نمی دانند که آلوده به این ویروس هستند.



:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

خوردن محصولاتی که از ریشه تا ساقه یک گیاه به دست می‌آید، یک روش عالی برای کاهش ضایعات است. با این همه، قسمت‌های خوردنی و خوشمزه برخی از گیاهان همچون برگ‌های چغندر قرمز نادیده گرفته می‌شوند زیرا افراد هرگز به فکر خوردن آن نمی‌افتند. اما قبل از اینکه بخواهید ریشه، ساقه و دانه‌های گیاهان را در آشپزخانه خود نگهداری کنید، باید در مورد آن‌ها اطلاعات مناسبی کسب کنید. برخی از قسمت‌های گیاهان خوردنی نیستند و باید از مصرف آن اجتناب کنید. در این مقاله قصد داریم ۷ گیاهی را معرفی کنیم که مصرف ریشه تا ساقه آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

  • ساقه و جوانه سیب زمینی:

ساقه و جوانه سیب زمینی:

 

سیب زمینی متعلق به خانواده بادنجانیان است که همه آن‌ها حاوی ترکیبات سمی به نام سولانین هستند. در حقیقت، پادشاه معروف اسکاتلند به نام مکبوث ازشابیزک یا همان بلادونا( متعلق به همین خانواده) برای کشتن دشمنان دانمارکی استفاده کرده است. در سیب زمینی، سولانین عمدتا در ساقه و جوانه‌های آن یافت می‌شود. بنابراین باید قبل از پختن آن، این قسمت‌ها را برش دهید. سولانین، بیشتر در سیب زمینی‌های سبز دیده می‌شود.

  • برگ‌های گوجه فرنگی:

برگ‌های گوجه فرنگی:

 

گوجه فرنگی متعلق به شاخه دیگری از خانواده بادنجانیان است. گوجه فرنگی در اروپا به مدت بیش از ۲۰۰ سال مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. برگ‌های آن حاوی مقادیر اندکی از سولانین و توماتین است که اگر زیاد مصرف گردد می‌تواند باعث شکم درد شود.

  • دانه‌های سیب:

دانه‌های سیب:

 

همانطور که ممکن است شنیده باشید، دانه‌های سیب حاوی سیانور سمی است. به طور خاص، این دانه‌ها حاوی آمیگدالین هستند. آمیگدالین ماده‌ای است که به هنگام برخورد با آنزیم‌های گوارشی در روده، سیانور سمی آزاد می‌کند. قسمت خارجی و سخت دانه‌های سیب، معمولا از بروز این عمل جلوگیری می‌کند مگر اینکه به هنگام خوردن آن را بجوید. با جویدن ۲۰۰ عدد دانه‌ی سیب، سیانور به دوز کشنده خود می‌رسد. بهتر است این دانه‌ها را دور بیندازید زیرا طعم خوبی ندارد و مصرف آن ممکن است خطرناک باشد.

  • میوه مارچوبه:

میوه مارچوبه:

 

جهت مشاهده و خرید انواع شولدرویل فیزیوتراپی کلیک کنید

اگر تا به حال مارچوبه را پرورش داده باشید، حتما می‌دانید که گیاه ماده آن نوعی میوه قرمز رنگ توتی شکل تولید می‌کند. نباید این میوه‌ها را لمس کنید. این میوه‌ها باعث کشته شدن انسان نمی‌شود اما می‌تواند باعث ایجاد بیماری شدید شود زیرا در آن ساپوژنین وجود دارد. ساپوژنین نوعی از ترکیبات است که سمیت خفیفی دارد.اگر این میوه‌ها را بخورید ممکن است استفراغ و اسهال داشته باشید.

همچنین بخوانید: خواص مارچوبه
  • برگ‌های روبارب(از سرده ریواس):

برگ‌های روبارب(از سرده ریواس):

 

ساقه‌های این گیاه می‌تواند به همراه توت فرنگی شیرین یک پای تابستانی خوشمزه باشد اما برگ‌های آن خوردنی نیست. برگ‌های روبارب حاوی اگزالیک اسید و گلیکوزیدهای آنتراکینون است که به هنگام قورت دادن برای انسان سمی هستند. نشانه‌های مسمومیت از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به مقدار مصرف بستگی دارد اما برخی از نشانه‌ها شامل استفراغ ، درد شکمی و تشنج است.

  • برگ و گل بادمجان:

برگ و گل بادمجان:

 

بادمجان عضو دیگری از خانواده بادنجانیان است. برخی از اوقات افراد فکر می‌کنند که مصرف بادمجان خام می‌تواند سمی باشد ولی چنین نیست. با اینحال، برگ‌ و گل‌های آن به احتمال زیاد باعث بیماری شما خواهد شد زیرا سولانین سمی بیشتری در این قسمت‌ها یافت می‌شود.

  • درخت آقطی:

درخت آقطی:

 

تقریبا همه قسمت‌های درخت آقطی برای انسان و حیوانات سمی است. ریشه، برگ، شاخه‌ها و پوست آن سمیت بیشتری دارد. تمامی قسمت‌های آن حاوی ترکیباتی است که می‌تواند اسید هیدروسیانیک تولید کند که سیانور سمی آزاد می‌کند. شما باید از مصرف این درخت خودداری کنید. مصرف انواع مختلف توت‌های نپخته نیز می‌تواند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شود. بنابراین باید مراقب باشید و به جای تجربه کردن از دستورهای پخت صحیح استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.



:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

اضطراب در برخورد با افراد غریبه ها:

 

زمانی که نوزاد تازه متولد می شود، تا زمانی که سیر باشد، دمای بدنش متعادل باشد و احساس راحتی کند از این که از یک آغوش به آغوش فرد دیگر برود خوشحال است. به محض این که سن نوزاد کمی بالا برود این که در مواجهه با افراد غریبه احساس اضطراب داشته باشند طبیعی است

طبیعتا، این که کودکی که طی چند ماه ابتدای تولد خوش خلق بوده در حال حاضر به کودکی وابسته به والدین و حساس در مواجهه با یک پرستار جدید یا یک غریبه تبدیل شده است، ممکن است برای والدین موقعیت ترسناکی را ایجاد کند. اما باید به این نکته توجه کرد که این رفتار کودک در روند تکامل طبیعی است

 

اضطراب در برخورد با غریبه ها چیست؟

 

این اضطراب عبارت است از آشفتگی که کودک در برخورد با افراد غریبه دارد یا زمانی که توسط فرد ناشناس تحت پرستاری قرار می گیرد تجربه می کند. همان طور که گفته شد یکی از مراحل طبیعی تکامل می باشد و معمولا اوایل 6 ماهگی تا 8 ماهگی آغاز می شود و بین 12 تا 15 ماهگی به اوج خود می رسد و بعد از آن به تدریج با بالا رفتن سن کودک و پیشرفت پروسه تکامل، کاهش می یابد. شروع اضطراب و ترس از غریبه ها همزمان با شروع فرایند نظم و ساماندهی در مغز کودک می باشد. حول و هوش شروع این حس کودک متوجه می شود رابطه ای که با افرادی که بیشتر وقت خود را با آن ها می گذراند ( که معمولا والدین هستند) با رابطه ای که با افراد غریبه و یا افرادی که شناخت زیادی از آن ها ندارد، متفاوت است. به محض درک کردن این مورد کودک در هر جایی که قرار بگیرد به دنبال فرد آشنا می گردد و از افراد غریبه و ناآشنا دوری می کند

اضطراب و ترس از افراد غریبه در مقابل اضطراب جدایی: ترس از غریبه ها و اضطراب جدایی تقریبا در یک زمان  در کودک پدیدار می شوند و نقطه عطفی در روند تکامل کودک می باشند. ترس از غریبه ها به احساس ناخوشایندی که کودک هنگام قرار گرفتن در بین افراد جدید تجربه می کند گفته می شود در حالی که اضطراب جدایی زمانی اتفاق می افتد که کودک تنها مانده است یا از والدین یا مراقبین خود جدا شده است. اگر کودک در حضور فرد آشنا مثلا پدربزرگ یا مادربزرگ و یا پرستار خود دچار آشفتگی و اضطراب شود، اضطراب جدایی از والدین را تجربه می کند نه ترس از غریبه ها و اگر در برخورد با افراد غریبه و جدید دچار آشفتگی شد، احتمالا اضطراب در برخورد با غریبه ها را تجربه می کند

 

 

 

جهت مشاهده و خرید انواع اتوکلاو دندانپزشکی کلیک کنید

در چه مواردی باید نگران رفتار کودکان باشیم؟

 

اضطراب و ترس از افراد غریبه طبیعی است اما شدت و مدت احساس درماندگی که هر کودک تجربه می کند و همین طور حالتی که این احساسات خود را نشان می دهند، ممکن است از یک کودک به کودکدیگر متفاوت باشد. بعضی از کودکان احساس نا امنی خود را با رها نکردن آغوش والدین نشان می دهند. می توانند بسیار آرام و ساکت باشند و تا زمانی که فرد غریبه در اطراف آن ها باشد یا تا زمانی که با محیط احساس راحت تری داشته باشند، حس ترس و نا امنی در حالات چهره آن ها باقی می ماند. کودکان دیگر ممکن است احساس اضطراب خود را واضح تر نشان بدهند: مثلا با پنهان کردن صورت در سینه مادر و یا پناه بردن به آغوش والدین. کودکان بزرگتر که می توانند حرف بزنند و راه بروند، می توانند پشت سر والدین پنهان شوند

 

نظر متخصصان در خصوص ترس از غریبه ها در کودکان چیست؟

 

یک مطالعه که در سال 2017 انجام شده بود نشان داد کودکانی که این احساس را بین سن 6 تا 36 ماهگی تجربه می کنند، با احتمال بیشتری تا حدود 8 سالگی این اضطراب را همراه خود دارند

مطالعه دیگری که در سال 2013روی دوقلو ها انجام شد نشان داد که سطح احساس اضطراب و ترس در برابر غریبه ها، ارتباط بالایی با رفتار مادر دارد. محققان متوجه شده اند مادری که سطح استرس بالایی دارد این اضطراب را به فرزند خود از طریق ژنتیک و رفتار منتقل می کند. همچنین مطالعه دیگری نشان داده که در بعضی موارد رفتار و عکس العمل های پدر حتی بیشتر از مادر روی این حس کودک تاثیر می گذارد

تمام این موارد به چه معناست؟ آیا تمام کودکانی که ترس از غریبه ها را در شیرخوارگی تجربه می کنند در دوران مدرسه هم این مشکلات را دارند؟ آیا والدینی که اختلالات اضطرابی دارند این اختلال را به کودکان خود منتقل می کنند؟ ضرورتا این اتفاق نخواهد افتاد و فاکتور های زیادی در رشد اجتماعی، احساسی و تکاملی کودکان مؤثر است. زمانی که نمی توانید از ایجاد این حس در کودک خود پیشگیری کنیدمخصوصا در روند طبیعی تکامل، باید با راه کار های برخورد با این احساسات آشنا باشید

 

کنترل اضطراب و ترس از غریبه ها:

 

جهت مشاهده و خرید انواع استند فریم کلیک کنید

در حالی که این احساس کاملا در کودکان طبیعی است، راه کار های زیادی برای کمک به گذراندن این مرحله با اهمیت دادن و توجه کردن به کودک، ایجاد حس همدلی و مهربانی و... وجود دارد

 

  • در نظر داشته باشید که هر کودک با دیگری متفاوت است. هر بچه با افراد جدید با روش و سرعت مختص خودشان کنار می آیند. زمانی که والدین متوجه شوند که احساس تردید کودکشان در برخورد با افراد غریبه طبیعی می باشد، با خیالی آسوده زمان بیشتری را صرف کمک کردن به فرزند خود جهت گذراندن این برهه احساسی می کنند
  • راه کار های کاردبردی تری را جهت کمک به کودک برای ملاقات افراد جدید انجام دهید. این روش شامل به تدریج معرفی کردن افراد جدید به کودک به جای ملاقات های ناگهانی می باشد. برای مثال قصد دارید یک پرستار کودک جدید داشته باشید، بهتر است چند روز ابتدایی پرستار همراه با والدین با کودک وقت بگذراند و بعد از آن می توانید کودک را با پرستارش تنها بگذارید. اجازه دهید پرستار با کودک در حضور شما وقت بگذراند و با کودک بازی هایی انجام دهد تا احساس صمیمیت بیشتری بین آن ها ایجاد شود. اگر والدین هم به نظر مشتاق برسند، حس اعتماد به پرستار در کودک هم به وجود می آید
  • حتی برای نزدیکان خود هم  یک روش تدریجی جهت نزدیک شدن به کودکتان در نظر داشته باشید. ممکن است افرادی که کودک با آن ها احساس راحتی می کرده، مثلا پدربزرگ، مادربزرگ یا خاله ها و عمو ها و یا حتی دوستان خانوادگی، به صورت ناگهانی به یک منبع استرس تبدیل شوند که مخصوصا در مورد رفتار کودک با پدربزرگ یا مادربزرگش تبدیل به معضل می شود اما این رفتار هم در روند تکامل طبیعی تلقی می شود. در این مورد باید به صورت تدریجی با کودک برخورد داشت تا زمان لازم جهت شناخت در اختیار داشته باشد
  • در صورتی که کودک در حال تجربه کردن این احساسات آزار دهنده می باشد او را حمایت کنید. متخصصان توصیه می کنند نباید به احساسات کودک بی توجهی شود یا به آن ها برای تغییر رفتار فشار آورد. تحت فشار قرار دادن کودک برای برخورد با فرد غریبه قبل از این که خودش احساس آمادگی داشته باشد، می تواند احساس اضطراب را افزایش دهد و ملاقات های آینده را حتی به موقعیت استرس آور بدتری تبدیل کند
  • آرامش و دید مثبت خود را حفظ کنید. زمانی که کودک برای تنها بودن با یک پرستار تازه یا معرفی شدن به فرد جدید احساس آشفتگی می کند، با حفظ آرامش خود و صحبت کردن با تون صدای آسوده کودک خود را آرام کنید. می توانید کودک را در آغوش بگیرید و ببوسید یا شعر مورد علاقه او را بخوانید تا زمانی که با شرایط کنار بیاید و احساس آرامش کند و به این طریق این مرحله را پشت سر بگذارد
  • توقعات دیگران از کودک خود را کنترل کنید. همان طور که گفته شد اکراه کودک از در آغوش گرفته شدن توسط افراد آشنا مثل پدربزرگ یا مادر بزرگ هم طبیعی است اما این واکنش می تواند برای پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ناراحت کننده و غیر قابل درک و انتظار باشد. والدین باید این موقعیت های پیش آمدده را مدیریت کنند و به تدریج زمینه نزدیک شدن به کودک را فراهم نمایند
  • به افرادی که غریبه محسوب می شوند مثلا دوست های خانوادگی، کارهایی که برای کودک خوشایند است را گوش زد کنید. توصیه کنید که به آرامی و با لحن و تون صدای پایین و نرم با کودک صحبت کنند یا اسباب بازی که مورد علاقه وی می باشد را برای شروع ارتباط به کودک بدهند و اجازه بدهند که کودک احساس آرامش و راحتی داشته باشد. این نکته بسیار مهم است: قبل از تلاش برای در آغوش گرفتن باید زمان و وقت زیادی را به کودک اختصاص بدهند
  • سعی کنید در هر ملاقات یک فرد جدید را به کودک معرفی کنید و از ملاقات های گروهی افراد غریبه پرهیز کنید. با بالا رفتن احساس اعتماد کودک می توان دو یا چند نفر را به کودک معرفی کرد. در این زمان کودک خود را تنها نگذارید و این اطمینان را به او بدهید که قرار نیست با غریبه ها تنها گذاشته شوند
  • برای کودکان کمی بزرگتر توضیح دهید که فرد جدید چه کسی است و چه اتفاقی در حال رخ دادن می باشد. برای مثال توضیح دهید که پرستار جدید برای شما قابل اعتماد است و همین طور توضیح دهید که چه زمانی پیش کودک باز می گردید
  • کودک خود را مرتب با افراد جدید آشنا کنید. هرچه کودک با افراد بیشتری آشنا شود و بفهمد که این افراد خطری ندارند، میزان اضطراب او بیشتر کاهش می یابد

 

 

 

ترس از غریبه ها در کودکان بالاتر از 2 سال:

 

در بیشتر کودکان اضطراب و ترس از غریبه ها تا سن 2 سالگی از بین می رود اما در کودکان با سن بالاتر هم وجود این ترس غیر عادی نیست. یک راه برای کاهش این حس در کودکان، افزایش استقلال کودک است. هرچه بیشتر احساس استقلال در کودک وجود داشته باشد احتمال این که در برخورد با چهره های جدید اعتماد بنفس بیشتری داشته باشند بیشتر است:

 

  • به کودک خود اجازه بدهید کارهایش را خودش انجام دهد، مثلا غذا خوردن و یا بازی کردن با اسباب بازی ها و اکتشاف در زمین بازی به تنهایی
  • تجربه های جدیدی برای کودک خود رقم بزنید و آن ها را با چهره های جدید آشنا کنید. با گذشت زمان آن ها متوجه می شوند که قرار نیست اتفاق بدی رخ بدهد
  • سعی کنید در رفع مشکلات کودک عجله نکنید و به کودک این شانس را بدهید که برای حل مشکل خود راه حل پیدا کند
  • کودک را تشویق کنید تا در کارهای مربوط به خانواده دخیل باشد: مثلا در سوپرمارکت وسایل را در چرخ دستی قرار بدهد یا صندلی ها را مرتب کند

 

دوره آشنایی با غریبه ها می تواند هم برای کودکو هم برای والدین به یک چالش تبدیل شود. زمانی که کودک دچار احساسات ترسناک می باشد والدین هم از بی قراری و استرس های او آشفته خواهند شد. با این وجود یک پروسه کاملا طبیعی است و با رفتار مناسب والدین قبل از تولد دو ساالگی کاملا برطرف می شود

 

جهت مشاهده و خرید انواع ترالی کپسول اکسیژن کلیک کنید

​​​​​​​

 



:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

زمانی که صحبت از کاهش وزن به میان می‌اید، قطعات مختلفی از پازل وجود خواهد داشت که باید در کنار یکدیگر قرار گیرد. چند مورد از این قطعات بزرگ رژیم غذایی، تمرینات ورزشی و خواب است. اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که از موضوع خواب به سادگی عبور می‌کنند، ممکن است با مشکلات متعددی مواجه شوید.

تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کمبود خواب می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. حتما از خود می‌پرسید چرا؟ خستگی می‌تواند تاثیر زیادی بر روی هورمون‌های شما بگذارد. زمانی که خواب کافی دریافت نمی‌کنید؛ هورمون گرلین که مسئول سیگنال رسانی در مورد گرسنگی است و هورمون لپتین که مسئول سیری است دچار اختلال می‌شوند.

طبیعتا این مورد باعث می‌شود تمایل بیشتری به خوردن غذا داشته باشید. افزایش وزن مرتبط با خستگی احتمالا توسط فاکتورهای متعدد دیگری نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

افرادی که خواب خوب و مناسبی ندارند کمتر از سایر افراد فعال هستند و همین امر باعث افزایش وزن آن‌ها می‌شود. در حال حاضر خواب کافی و مناسب دارید؟ تبریک می‌گوییم اما زیاد هیجان زده نشوید.

اگر در حال حاضر خواب کافی و مناسب دارید باید بدانید که چند ساعت خواب اضافی باعث کاهش وزن شما نمی‌شود. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

از مصرف داروهای بدون نسخه پرهیز کنید:

 

استفاده از داروهای خواب آوری که بدون نسخه تهیه می‌شوند به نظر بهترین روش برای خوابیدن است اما خوردن چنین داروهایی می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با ورزش یوگا کلیک کنید

لوییس ارون یکی از متخصصان این حوزه هشدار می‌دهد که استفاده از داروهای خواب مبتنی بر آنتی هیستامین که بدون نسخه خریداری می‌شوند بسیار مضر است و می‌تواند باعث افزایش وزن و سایر مشکلات گردد.

همانطور که می‌دانید هیستامین یکی از مسیرهای تنظیم کننده وزن در بدن است. بنابراین زمانی که این مسیر مسدود می‌شود، امکان افزایش وزن بالاتر خواهد بود. از خوردن این داروها به صورت منظم و در طولانی مدت پرهیز کنید.

از حضور بیش از حد در رسانه‌های اجتماعی خودداری کنید:

 

بیشتر افراد سعی می‌کنند تا دیروقت بیدار بمانند و در رسانه‌های اجتماعی مختلف حضور داشته باشند. این تفاوت زمانی که بدن مجبور می‌شود هر بار خود را با آن تنظیم کند، باعث افزایش وزن خواهد شد. اگر شما همیشه اینکار را می‌کنید بهتر است همین امروز ان را متوقف کنید.

یکی از مطالعات منتشر شده در Current Biology نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی با فاکتورهای چاقی و خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی مرتبط است. این مطالعه نشان می‌دهد افرادی که بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند سطح قند و چربی بالاتری در خون خود دارند.

یک زمانبندی مناسب برای خواب داشته باشید:

 

خوب حالا باید ببینیم چگونه می‌توانیم خود را از رسانه‌های اجتماعی دورنگه داریم. شما می‌توانید برای انجام اینکار یک برنامه زمانی مناسب برای خواب تعیین کنید که ثابت است.

متخصصان توصیه می‌کنند یک زمانبندی منظم برای خواب خود داشته باشید که ۷ الی ۹ ساعت خواب شبانه در آن وجود دارد. در هر دو حالت نباید زمان خواب و بیداری متغیری داشته باشید. زمانی که بدن ما با یک ریتم خواب منظم روبرو می‌شود می‌تواند خود را با عادت‌های سالم دیگری همچون ورزش کردن نیز منطبق کند.

جهت مشاهده مقاله معرفی پارالل بار فیزیوتراپی و کاربردهای آن کلیک کنید

یک روش آرام سازی پیدا کنید که برای شما کارساز و مفید است:

 

این موضوع ممکن است به تجربه نیاز داشته باشد. برخی از اوقات یک روش مدیتیشن و آرام سازی ممکن است برای فردی مفید باشد اما همین روش برای فرد دیگر کارساز و موثر نباشد.

برخی از افراد ممکن است با تماشای تلویزیون آرامش بگیرند. این در حالیست که برخی از افراد با این روش بیشتر احساس اضطراب و تشویش خواهند داشت. یک تکنیک رایج و محبوب آرام سازی، جلو رونده و مترقی است. در این روش شما به تدریج و آگاهانه عضلات بدن خود را یک به یک آرام می‌کنید.

از نور آبی پرهیز کنید:

 

حتما شما نیز تا به حال صحبت‌های زیادی را در مورد فرکانس آبی حاصل از رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه شنیده اید. اینگونه موارد می‌تواند شما را بیدار نگه دارد و از خوابتان بکاهد. فرکانس آبی باعث سرکوب ملاتونین می‌شود. همانطور که می‌دانید ملاتونین هورمونی است که در خواب تاثیر دارد.

سرکوب کردن این هورمون اثر بسیار بدی بر روی بدن خواهد داشت. بیشتر اپلیکیشن‌هایی که امروزه در بازار وجود دارد می‌تواند شما را در این مورد آگاه سازد. اگر اهل استفاده از اپلیکیشن نیستید بهتر است از عینک‌های مخصوص استفاده کنید یا کلا گوشی یا رایانه خود را به هنگام خواب خاموش نمایید. به جای استفاده از این موارد کتاب بخوانید.

اگر نمی‌توانید بخوابید، اتاق خواب را ترک کنید:

 

جهت مشاهده مقاله انواع ترالی بیمارستانی، راهنمای خرید انواع ترالی بیمارستانی کلیک کنید

اگر نمی‌توانید بخوابید بهتر است اتاق خواب خود را ترک کنید. اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که نمی‌توانند خواب راحتی داشته باشند بهتر است اتاق خواب خود را ترک کنید و سعی نمایید فعالیت‌های آرامش بخشی را انجام دهید.

بعد از انجام این فعالیت‌ها می‌توانید دوباره به رختخواب برگردید. این روش، درمان کنترل محرک نام دارد و بدین معنی است که اضطراب را کاهش دهید و با خیال آسوده بخوابید.



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

در هر لحظه‌ای از روز، گروه زیادی از زنان را در توییتر می‌یابیم که خودشان را با هشتگ‌های بسیار خسته، خواب آلود، یا به طور کل نیاز به چرت توصیف می‌کنند. (غیرمنتظره است که در بررسی اخیر CDC زنان دو برابر مردان خودشان را اغلب بسیار خسته توصیف می‌کردند.) گرچه شکایت کردن در شبکه‌های اجتماعی نیروبخش‌ترین عادت نیست، اما ما جایگزین موثرتری را پیشنهاد می‌دهیم: نگاهی به برنامه خود بیاندازید و نیشگون کوچکی بگیرید. این پیشنهاد ساعت به ساعت شما را هوشیار نگه می‌‌دارد و در تمام روز به شما انرژی می‌دهد.

۶:۳۰ صبح

برای پباده‌روی صبحگاهی در هوای آزاد از خانه خارج شوید. دکتر رابرت روزنبرگ متخصص خواب، نویسنده‌ی کتاب هرشب خوب بخوابد و در روز حس خارق‌العاده‌ای داشته باشید، توضیح می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید دو ساعت پس از طلوع خورشید سیگنال‌های قدرتمندی را به ساعت بیولوژیک بدن شما مخابره می‌کند که اکنون وقت بیدار شدن است. نتایج؟ بدن شما نه تنها هوشیارتر خواهد شد، بلکه به احتمال زیاد، همان شب دیرتر احساس خواب‌آلودگی کنید اما سریع‌تر به خواب می‌رود.

۷:۱۵ صبح

با آب لیمو، آب بدن را زیاد کنید. دلایل بسیاری برای نوشیدن آب لیمو وجود دارد: از دست دادن آب به نوبه‌ی خود از بین برنده‌ی اصلی انرژی است. (برای مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ از زنان جوان سالم نشان داد که از دست دادن آب بدن موجب خستگی می‌شود.) دکتر رین ریک، متخصص تغذیه در مرکز غذا خوردن سالم در ساتن سیاتل توضیح می‌دهد که، افزودن قطرات لیمو به آب، آن را بهتر می‌کند، زیرا این نوع مرکبات مملو از الکترولیت‌هایی است که به سلول‌ها در تولید انرژی کمک می‌کند.

مقاله مرتبط: ۷ دلیل خستگی دائم

۷:۳۰ صبح

برای صبحانه املت بخورید. با وجود اینکه تحقیقات نشان داده شما برای داشتن انرژی نیازمند صبحانه هستید، تحقیقی جدید نشان داد شما نیاز دارید حتی‌الامکان پروتئین جمع کنید. گزارشات دال بر آن است گروهی که صبحانه می‌خورند حداقل تا ۵۰٪ آگاهی و دقت بیشتری را در ساعات اولیه‌ی روز نسبت به کسانی که بیشتر کربوهیدرات مصرف می‌کنند، تجربه می‌نمایند.

چرا؟ دکتر گری کاپلن، استادیار بالینی در موسسه‌ی پزشکی خانواده و اجتماع در دانشکده پزشکی دانشگاه جورج‌تاون توضیح می‌دهد که پروتئین حاوی آمینواسید‌هایی است که مواد شیمیایی مانند دوپامین و نوروپین‌فیرین را افزایش و در نتیجه انرژی مغز را افزایش می‌دهد و همچنین کمک می‌کند تا احساس سیری داشته باشید، بنابراین کمتر احتمال دارد به ماشین خودکار برای قند خون ضربه بزنید.

۸:۳۰ صبح

به این لحظه فکر کنید. در ترافیک گیر کرده‌اید؟ این ورزش تنفس عمیق آرام دکتر هالی فیلیپس، نویسنده‌ی The Exhaustion Breakthrough ( چاپ شده در Rodale که همچنین Prevention را نیز منتشر کرده است.) را امتحان کنید:

جهت مشاهده و خرید انواع فیزیوتراپی و توانبخشی کلیک کنید

از راه دهان بازدم کامل ، سپس دهان را بسته و به ‌آرامی برای ۵ ثانیه نفس بکشید. نفس خود را برای ۶ ثانیه حبس ، سپس از راه دهان با ۷ شماره بازدم کنید. ۵ بار تکرار کنید.

این تمرین موجب آرام کردن سیستم عصبی شما و به کمتر کردن خستگی کمک می‌کند: در مطالعه‌‌ی انجام شده در سال ۲۰۱۱ بر روی افرادی که از بیماری انسداد ریه‌ی مزمن رنج می‌برند (COPD) نشان داده شد که انجام این تمرین ۴ بار در روز در طول یک دوره‌ی ۱۰ روزه خستگی را ۲۷٪ کاهش می‌دهد.

۹:۳۰ صبح

بایستید. مطالعات نشان می‌‌دهد درست کردن یک کارگاه قابل تنظیم (توانایی نشستن و ایستادن) در محل کار، میزان تحرک شما را در محل کار بهبود می‌بخشد.

کریکلند شیو، می‌گوید: نشستن و سیگار کشیدن جدید است و شما را سریع‌تر پیر و انرژی را تضعیف می‌کند. به گفته‌ی شیو، لزومی ندارد که ۳۰۰۰ دلار برای یک میز ثابت بپردازید، هر از گاهی بایستید، مثلا هنگامی که با تلفن صحبت می‌کنید، یا مانیتور کامپیوترتان را با استفاده از کتاب‌ها یا جعبه‌ها بالا بیاورید و خودتان هم بایستید.

متناوبا روی توپی سوئیسی مقابل میزتان بشینید تا مغزتان و ماهیچه‌های پایین بدن را به‌کار بیاندازید.

همچنین بخوانید: چرا همیشه خسته ام؟

۱۰:۳۰ صبح

استراحت ۳۰ ثانیه‌ای داشته باشید. پشت میزان بایستید و خودتان را بکشید، با همکارتان گفتگو کنید، به دستشویی بروید. طبق مطالعه‌ای در دانشگاه ایلینویز، داشتن دو استراحت کوتاه در حین کار، تکرار آن هر ۵۰ دقیقه‌ عملکرد شما را حقیقتا بهتر می‌کند.

تحقیقی دیگر نشان می‌دهد کارمندانی که هر یک ساعت توقف‌های کوتاه ۳۰ ثانیه‌ای دارند، در طول روز انرژی بیشتری داشتند. به گفته‌ی فیلیپس از آنجایی که این امر شما را مجبور می‌کند از کاری که انجام می‌‌دهید رها شوید، در نتیجه وقتی دوباره به سراغ آن بر می‌گردید احساس انرژی می‌کنید.

۱۱:۳۰ صبح

ضربه بزنید. تکنیکی موسوم به تکنیک آزادی احساسی (EFT)، چنانچه بر روی برخی از نقاط محرک بدنتان برای ۳ تا ۵ دقیقه ضربه بزنید، نشان داده شده است وقتی ضربه می‌زنید هم ورزش کرده‌اید و هم عملکرد حرفه‌ای بدن را افزایش داده‌اید.

جهت مشاهده و خرید انواع فلومتر کلیک کنید

نیک اورتنر نویسنده‌ی The Tapping Solution توضیح می‌دهد هنگامی که ضربه می‌زنید، سیگنال‌هایی را به بخشی از مغز مخابره می‌کنید که موجب ترشح هورمون استرس کورتیزول می‌شود. درنتیجه، بدنتان استراحت کرده و می‌تواند خودش را مجددا شارژ کند، با ضربه زدن به یک سمت دستتان شروع کنید، درست بالای مچتان (حرکتی که به عنوان چاپ کاراته شناخته شده است.) وقتی ضربه می‌زنید با خود بگویید، خسته‌ام اما حالا باید انرژی بگیرم.

هر بار در روز که احساس می‌کنید انرژیتان کم شده، این کار را تکرار کنید.

۱۲:۳۰ ظهر

ناهار ماهی سالمون، کینوا و سالاد کلم‌پیچ بخورید. به‌گفته‌ی فیلیپس، وعده‌ی ناهار انرژی را با غذاهای ویژه افزایش می‌دهد. ماهی سالمون غنی ازاسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد، التهابات بدن که موجب افزایش خستگی می‌شود را کاهش می‌دهد (وقتی بدنتان با التهابات مبارزه می‌کند، خیلی خسته‌کننده است که کار دیگری را انجام دهد.)

کینوا سرشار از آمینواسیدها می‌باشد که به بهبود عضله، فولیت، منیزیم و فسفر و همه آنچه که از انرژی پشتیبانی می‌کند، کمک شایانی می‌نماید. و اما کلم‌پیچ یکی از سبزیجات غنی از مواد مغذی روی زمین است، مقادیر زیادی فیبر دارد که به افزایش انرژی و پایدار کردن میزان قند خون کمک می‌کند.

۱:۳۰ بعدازظهر

یک فنجان قهوه بنوشید. اگر مقدور است، دفترتان را ببندید و یک چرت ۱۵ دقیقه‌ای بزنید. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه لاوبوروگ در انگلستان، این استراتژی در افزایش آگاهی و دقت نسبت به خواب‌های کوتاه بسیار موثرتر است. دلیل آن؟ روزنبرگ توضیح می‌دهد که، چرت مختصر ذهن شما را از ادنوسین، ترکیبات خواب‌آور، پاک می‌سازد، اما به محض آنکه بیدار می‌شوید، قهوه‌ی شما با آن مشارکت کرده و شما را تواتمندتر و قدرتمندتر می‌سازد.

۲:۳۰ بعدازظهر

تمرینات کششی انجام دهید. این حرکات سریع از آموزش آمادگی بدنی جول هارپر مشهور، نویسنده‌ی Mind Your Body را امتحان کنید: روی پاهایتان بایستید و بازوانتان را با دستانتان روی عضله دو سر بازو صلیب کنید.

اکنون، به‌آرامی به سمت جلو روی کمرتان بکشید و اجازه دهید بدنتان شل شود، همه‌ی کشش را رها سازید. برای ۱۰ ثانیه بازوانتان را نگه دارید، سر و دستانتان را در گوشه‌ای رها کنید و به ‌نوبت هر زانو را به‌مدت ۳۰ ثانیه بکشید. سمت دیگر را امتحان کنید. هارپر می‌گوید، هربار که سرتان را تا پایین قلبتان می‌کشید، فورا انرژی تولید می‌کنید زیرا که خون در بدن جریان می‌یابد.

۳:۳۰ بعدازظهر

عصرانه تارت شیرین بخورید. وای؟ واقعا؟ متخصصین می‌گویند، بله. دکتر مارک مویاد، مدیر مرکز پیشگیری و آگاهی پزشکی در دانشگاه میشیگان می‌گوید که، غذاهای سریعی که من برای افزایش انرژی می‌خورم یک تکه کوچک شکلات یا آب‌ نبات ی چیزهایی مثل Sweet Tarts یا توستی رول Halloween است.

جهت مشاهده و خرید انواع آینه فیزیوتراپی کلیک کنید

من دریافتم بیمارانی که تلاش می‌کنند تا سلامت خود را بازیابند از رژیم‌های غذایی خوبی پیروی می‌کنند، اما مقادیر بسیار کمی شکر در روز مصرف می‌کنند.

نتایج؟ آن‌ها به دلیل مصرف کم گلوکز احساس گیجی و خستگی می‌کنند. مویاد می‌گوید که تنها یک تکه از تارت شیرین یا شکلات کوچک می‌تواند گلوکز آن‌ها را بالا ببرد تا احساس بهتری داشته باشند. کمی آب هویج یا روغن نارگیل بخورید، هر دو گلوکز و پتاسیم دارند.

۴:۳۰بعدازظهر

بدنتان را چک کنید. فیلیپس می‌‌گوید آنچه انجام می‌دهید را متوقف سازید، بایستید، چشمانتان را ببندید و توجه خود را روی اینکه از لحاظ بدنی چه احساسی دارید متمرکز کنید.

از بالای سرتان شروع کنید و تا پایین پا کار کنید، نواحی کشش و ناراحتی را بیابید. او توضیح می‌دهد که اگر در مقابل کامپیوتر لم داده‌اید در حالی که فکتان را گره کرده‌اید، موجب آسیب به خودتان می‌شوید که به نوبه‌ی خود موجب ازبین‌رفتن انرژی می‌شود. اگر ناحیه‌ای از بدنتان آسیب دیده است، آن را بکشید.

۵:۳۰ بعدازظهر

وقتی به خانه می‌روید، کمی به باغچه برسید. طبق مطالعه‌ای در دانشگاه روچستر، اگر زمانی را در طبیعت سپری کنید، انرژیتان زیاد می‌شود. علاوه بر این، به گفته‌ی کاپلان، نورخورشید ترشح سرتونین که با حال بهتر و انرژی بیشتر همراه است، را در مغز افزایش می‌دهد.

۶:۳۰ بعدازظهر

شام سبک بخورید. دکتر سامانتا هلر، متخصص تغذیه در مرکز پزشکیNYU و نویسنده‌ی The Only Cleanse می‌گوید، هر چه غذا سنگین‌تر باشد، مدت بیشتری طول می‌کشد که بدنتان آن را هضم کند که با خوابیدن تداخل ایجاد می‌کند.

در صورت امکان، غذاهای گیاهی‌ را انتخاب کنید که شامل لوبیا و عدس است، که هر دو مملو از تریپتوفان، آمینواسیدی ضروری که خواب را بهتر می‌کند، می‌باشد. غذاهای گیاهی تند را امتحان کنید، یا سوپ کنگر فرنگی عدس.

۷:۳۰ شب

با سگتان به پیاده‌روی بروید. طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه جورج واشنگتن، ۱۵ دقیقه ورزش کردن بعد از هر وعده‌ی غذایی قند خون که شما را خسته و گرسنه می‌کند، تحت کنترل در می‌آورد. شیو معتقد است علاوه بر این، ورزش دمای بدن را افزایش می‌دهد، که به همین دلیل اغلب بعد از ورزش احساس انرژی می‌کنید. اما این حس ۲ تا ۳ ساعت بعد کم می‌شود و احساس خواب می‌کنید، باید برای خوابیدن آماده شوید.

جهت مشاهده و خرید انواع دستگاه سونوکید کلیک کنید

۸:۳۰ شب

قطع ارتباطات. روزنبرگ می‌گوید ۹۰ دقیقه قبل از خواب تمام دستگاه‌های برقی از قیبل کامپیوتر، گوشی هوشمند و غیره را خاموش کنید. دلیل: نورهای آبی که از این دستگاه‌ها ساتع می‌شود، مانع از ترشح ملاتونین، هورمون بهبود دهنده‌ی خواب است.

محض اطلاع: مطابق با مطالعه اخیر در هاروارد، افرادی که قبل از خوابیدن با iPad یا دستگاه‌های مشابه کتاب می‌خوانند، نسبت به کسانی که با کتاب‌های چاپی مطالعه می‌کنند، مدت بیشتری طول می‌کشد تا به خواب بروند.

آن‌ها همچنین صبح سخت‌تر از خواب بیدار می‌شوند و سخت‌تر هوشیار می‌شوند، حتی اگر مدت خواب آنها با کسانی که از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنند، یکسان باشد.

۹ شب

میان‌وعده گردو یا تارت گیلاس بخورید. گردو سرشار از تریپتوفان است، در حالی که تارت گیلاس (ترش مزه) از معدود غذاهایی است که شامل ملاتونین یعنی هورمون خواب است.

مطالعه‌ایی در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه ایالتی لوئیزانا مشخص شد، افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، چنانچه دوبار در روز آب گیلاس بنوشند تقریبا یک و نیم برابر دیگران خواب بهتری در شب دارند.

۹:۳۰ شب

در وان استراحت کنید. روزنبرگ توضیح می‌دهد، حمام با آب گرم، دمای بدن شما را افزایش می‌دهد، چنانچه درمعرض دمای اتاق قرار بگیرید و خنک شوید، سیگنالی به مغز مخابره می‌شود دال بر آنکه، اکنون زمان خوابیدن است. کمی نمک‌ مخصوص در آب بریزید. آن‌ها غنی از منیزیم است، که می‌توانید از راه پوستتان جذب شود و به مبارزه با خستگی کمک کنند.

مطالعه USDA نشان داد زنانی که منیزیم کمتری دارند، نسبت به‌ آن‌هایی که میزان طبیعی از منیزیم برخوردارند، در معرض خطرات قلبی بیشتری هستند و به اکسیژن بیشتری برای انجام کارهای فیزیکی نیاز دارند.



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

جازه دهید صادق باشیم. در این دنیا هیچ ماده غذایی جادویی وجود ندارد که بتواند تمامی چربی‌های شکمی شما را به آسانی آب کند.

برای اینکه چربی شکمی کمتری داشته باشید باید شکر کمتری مصرف نمایید، مواد غذایی ناسالم را حذف کنید، خوب بخوابید، سطح استرس خود را کنترل کنید و از تمرینات ورزشی صحیحی بهره مند شوید.

بعد از اینکه تمامی موارد را انجام دادید باید به دنبال روشی باشید که این چربی دیگر باز نگردد.

در این مقاله قصد داریم موادی را معرفی کنیم که بر اساس مطالعات انجام شده بهترین مواد برای سوزاندن و کاهش چربی هستند و می توانند به شما کمک کنند چربی بیشتری در شکم ذخیره نکنید.

  • آب لیمو

آب لیمو

 

شاید شما هم از دیگران شنیده‌اید که مصرف آب گرم با لیمو به هنگام بیدار شدن از خواب ،می‌تواند سیستم گوارش بدن را حمایت کند. استفاده از آب لیمو قبل و در هنگام وعده‌های غذایی نیز می تواند مفید باشد.

پلی فنولی که در لیمو وجود دارد افزایش وزن را سرکوب می‌کند و از تجمع چربی در بدن جلوگیری می نماید. شما می‌توانید کمی آب لیموی تازه را به آب اضافه کنید یا آن را روی سالاد و ماهی خود بریزید.

  • دارچین

دارچین

 

دارچین می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد زیرا خالی شدن معده را کند می‌کند و احساس سیری سریع‌تر حاصل می‌شود.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که دارچین تعادل گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود می‌بخشد. به همین خاطر این ماده بهترین گزینه برای مبارزه با دیابت محسوب می شود.

جهت مشاهده و خرید انواع کیف احیا کلیک کنید

یک و نیم قاشق چایخوری از دارچین می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. فقط مطمئن شوید که دارچین تازه است زیرا در اثر گذشت زمان، پلی فنول و مواد فعال موجود در آن از بین می رود.

همچنین بخوانید: خواص دارچین
  • فلفل قرمز

فلفل قرمز

 

فلفل قرمز به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید و یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش وزن محسوب می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کپسایسین می‌تواند سرعت متابولیسم بدن را افزایش دهد و باعث سوزاندن چربی بیشتری در بدن گردد.

  • زردچوبه

زردچوبه

 

التهاب معمولا در هر بیماری دیده می‌شود. شما می‌توانید از خاصیت ضد التهابی زردچوبه به نفع خود استفاده کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ماده فعال موجود در زردچوبه به نام کورکومین می‌تواند چاقی را کاهش دهد و به درمان بیماری‌های مختلف کمک نماید.

اگر به طور مرتب از زردچوبه استفاده نمی‌کنید و می‌خواهید از مزایای ضد التهابی آن بهره مند شوید، می‌توانید از مکمل‌های موجود استفاده نمایید.

همچنین بخوانید: خواص زردچوبه
  • دانه کتان

دانه کتان

 

جهت مشاهده و خرید انواع واکر کلیک کنید

دانه کتان تازه منبع بسیار عالی از آلفا لینولنیک اسید است که می تواند به کاهش التهاب و تعادل هورمون‌های بدن کمک کند.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که دانه کتان می‌تواند باعث کاهش وزن گردد و التهاب را کاهش دهد. همیشه از دانه کتان ارگانیک استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

جازه دهید صادق باشیم. در این دنیا هیچ ماده غذایی جادویی وجود ندارد که بتواند تمامی چربی‌های شکمی شما را به آسانی آب کند.

برای اینکه چربی شکمی کمتری داشته باشید باید شکر کمتری مصرف نمایید، مواد غذایی ناسالم را حذف کنید، خوب بخوابید، سطح استرس خود را کنترل کنید و از تمرینات ورزشی صحیحی بهره مند شوید.

بعد از اینکه تمامی موارد را انجام دادید باید به دنبال روشی باشید که این چربی دیگر باز نگردد.

در این مقاله قصد داریم موادی را معرفی کنیم که بر اساس مطالعات انجام شده بهترین مواد برای سوزاندن و کاهش چربی هستند و می توانند به شما کمک کنند چربی بیشتری در شکم ذخیره نکنید.

  • آب لیمو

آب لیمو

 

شاید شما هم از دیگران شنیده‌اید که مصرف آب گرم با لیمو به هنگام بیدار شدن از خواب ،می‌تواند سیستم گوارش بدن را حمایت کند. استفاده از آب لیمو قبل و در هنگام وعده‌های غذایی نیز می تواند مفید باشد.

پلی فنولی که در لیمو وجود دارد افزایش وزن را سرکوب می‌کند و از تجمع چربی در بدن جلوگیری می نماید. شما می‌توانید کمی آب لیموی تازه را به آب اضافه کنید یا آن را روی سالاد و ماهی خود بریزید.

  • دارچین

دارچین

 

دارچین می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد زیرا خالی شدن معده را کند می‌کند و احساس سیری سریع‌تر حاصل می‌شود.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که دارچین تعادل گلوکز را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود می‌بخشد. به همین خاطر این ماده بهترین گزینه برای مبارزه با دیابت محسوب می شود.

جهت مشاهده و خرید انواع کیف احیا کلیک کنید

یک و نیم قاشق چایخوری از دارچین می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. فقط مطمئن شوید که دارچین تازه است زیرا در اثر گذشت زمان، پلی فنول و مواد فعال موجود در آن از بین می رود.

همچنین بخوانید: خواص دارچین
  • فلفل قرمز

فلفل قرمز

 

فلفل قرمز به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید و یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش وزن محسوب می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که کپسایسین می‌تواند سرعت متابولیسم بدن را افزایش دهد و باعث سوزاندن چربی بیشتری در بدن گردد.

  • زردچوبه

زردچوبه

 

التهاب معمولا در هر بیماری دیده می‌شود. شما می‌توانید از خاصیت ضد التهابی زردچوبه به نفع خود استفاده کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ماده فعال موجود در زردچوبه به نام کورکومین می‌تواند چاقی را کاهش دهد و به درمان بیماری‌های مختلف کمک نماید.

اگر به طور مرتب از زردچوبه استفاده نمی‌کنید و می‌خواهید از مزایای ضد التهابی آن بهره مند شوید، می‌توانید از مکمل‌های موجود استفاده نمایید.

همچنین بخوانید: خواص زردچوبه
  • دانه کتان

دانه کتان

 

جهت مشاهده و خرید انواع واکر کلیک کنید

دانه کتان تازه منبع بسیار عالی از آلفا لینولنیک اسید است که می تواند به کاهش التهاب و تعادل هورمون‌های بدن کمک کند.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که دانه کتان می‌تواند باعث کاهش وزن گردد و التهاب را کاهش دهد. همیشه از دانه کتان ارگانیک استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 99
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

وقتی که وزن کم می‌کنید و چربی می‌سوزانید، همه چیز در هاله‌ای از ابهام است. اما تحقیقی جدید نشان می‌دهد که ممکن است فوایدی در چربی قهوه ای وجود داشته باشد.

محققان مدت‌هاست متوجه شده‌اند که بسیاری از ما مقدار زیادی چربی سفید داریم: نوعی از چربی که خطر بیماری قلبی، دیابت و سایر مشکلات مرتبط با سلامت را افزایش می‌‌دهد.

 

اما اکنون، در تحقیقی که اخیرا منتشر شده ثابت شد که افزایش مقدار چربی قهوه‌ای بدن امکان‌پذیر است، بافتی از چربی که سالم به نظر می‌رسد و حتی به سوزاندن کالری‌ و چربی سفید اضافی بدن کمک می‌کند. خوشبختانه، راه‌های ساده‌ای برای افزایش چربی قهوه‌ای وجود دارد که عبارتند از:

  • خودتان را از گرسنگی نکشید، پرخوری هم نکنید.

خودتان را از گرسنگی نکشید، پرخوری هم نکنید.

ما به نرون‌های تنظیم‌کننده گرسنگی در مغز اعتماد می‌کنیم تا هنگامی که به مقدار کافی غذا خوردیم آگاهمان کنند. اکنون وظیفه‌ی دیگری نیز بر عهده این نرون‌ها محول شده. محققین در دانشکده‌ی پزشکی یال دریافتند که در بدن موش‌ها نیز این نرون‌ها چربی‌های معمول را به قهوه‌ای شدن تشویق می‌کنند.

در مطالعه‌ای که در مجله‌ی سلول منتشر شد، آمده است که مصرف کالری اندک مانع از تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای می‌شود، در حالی که مصرف آن به میزان کافی، تا حد سیر شدن، موجب عملکرد نرون‌ها و تبدیل چربی سفید به قهوه‌ای می‌شود. تحقیقی دیگر نشان می‌دهد که پرخوری می‌تواند مضر باشد: پرخوری کردن نه تنها موجب افزایش چربی سفید بدن می‌شود، بلکه توانایی چربی قهوه‌ای در کالری سوزی را مختل می‌کند.

خواص سیب برای چربی سوزی

  • سیب بخورید.

سیب بخورید.

جهت مشاهده مقاله صندلی انتقال بیمار چیست و چه استفاده ای دارد؟ کلیک کنید

خوردن یک سیب در روز شما را از دکتر و چربی دور نگه ‌می‌دارد، محققان در دانشگاه لووا دریافتند که اسید اورسولیک (موجود در پوست سیب که موجب درخشش‌ آن می‌شود)موجب افزایش چربی قهوه‌ای در بدن موش‌ها می‌شود، حتی اگر با رژیمی پر چرب تغذیه شوند.

  • ورزش کنید.

ورزش کنید.

اگر پای سوزاندن چربی و لاغری در میان باشد، حرکت دادن بدن کار ساده‌ای به‌نظر می‌رسد. نتایج تحقیقات بر مبنای موفقیت افرادیست که به صورت منظم در باشگاه ورزش می‌کنند؛ در مطالعه‌ای که بر مبنای آزمایشات انجام شده بر روی حیوانات در مجله‌ی مکانیسم‌ها و مدل‌های بیماری منتشر شد (Disease Models and Mechanisms) نشان می‌دهد که ورزش کردن موجب ترشح آنزیمی به نام آیریسین/ فیبرونکتین می‌شود که سلول‌های چربی سفید را به چربی قهوه‌ای بدل می‌کند.

تحقیقی جدیدتر که در نشست سالانه انجمن دیابت امریکا در سال ۲۰۱۳ ارائه شد حاکی از آن است که ورزش موجب تسریع شکل‌گیری چربی قهوه‌ای در بدن مردان می‌شود، فواید آن حتی ۱۲ هفته پس از ورزش همچنان ادامه دار خواهد بود، حتی اگر این ورزش دوچرخه سواری باشد.

  • ترموستات را غیر فعال کنید

ترموستات را غیر فعال کنید

هنگامی که هوای بیرون وحشتناک سرد است، شاید برای چربی سوزی فوایدی داشته باشد، نتایج مطالعه‌‌ی منتشر شده در مجله‌ی تحقیقات بالینی (Clinical Investigation) مردان جوان که چربی قهوه‌ای فعال آنها کمتر از میزان متوسط بود را مورد مطالعه قرار داد، از آنها خواسته شد تا برای مدت ۶ هفته، در اتاقی با دمای ۶۳ درجه فارنهایت به مدت دو ساعت در روز بنشینند.

آن‌ها در هوای سرد در مقایسه با دمای طبیعی داخل ۱۰۸ کالری بیشتر می‌سوزاندند. حتی بهتر از این، بعد از ۶ هفته بدن‌ آنها بیشتر از ۲۸۹ کالری در هوای سرد می‌سوزاند، همین امر موجب شد محققان فرض کنند، سرما فعالیت ژن‌هایی که چربی سفید را به چربی قهوه‌ای تبدیل می‌کند افزایش می‌دهد.

  • تولید ملاتونین بدنتان را تحریک کنید.

تولید ملاتونین بدنتان را تحریک کنید.

هورمون ملاتونین نه تنها به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند، بلکه بر اساس تحقیقی که در مجله‌ی پپینه‌آل (Pineal Research) منتشر شد، مشخص شد در صورت ترشح ملاتونین درصد چربی ” beige” در موش‌های صحرایی افزایش می‌یابد، که در چربی سوزی قابلیتی مشابه با چربی قهوه‌ای دارد.

اگر برای مصرف مکمل‌ها وسوسه شده‌اید، کارشناسان راه‌های بهتری را برای تحریک تولید طبیعی آن در بدن پیشنهاد می‌دهند از جمله: قرار نگرفتن در معرض نور تلویزیون، کامپیوتر و سایر صفحه‌ نمایش‌ها در طی شب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول روز و خوردن غذاهای سرشار از ملاتونین مانند بادام، گوجه فرنگی، تارت گیلاس، هل و گشنیز.

جهت مشاهده مقاله دستگاه منبع نور سرد چیست؟معرفی مشخصاتی که در هنگام خرید منبع نور سرد باید به آنها توجه کنید کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

برای اینکه بتوانید چربی ران خود را به طور موثر کم کنید و از بازگشت آن جلوگیری نمایید، باید یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید و ورزش‌های مناسبی را انجام دهید. حفظ این رویکرد نه تنها می‌تواند به آب شدن چربی ران کمک کند بلکه برای سلامت کلی بدن نیز بسیار مفید است.

در این مقاله قصد داریم مراحلی را بیان کنیم که با استفاده از آن می‌توانید چربی‌های ناخواسته در ناحیه ران را کمتر کنید.

ورزش‌هایی که در زیر بیان خواهد شد به شما کمک می‌کند کار را سریع‌تر پیش ببرید.

چرا زنان چربی‌های خود را در ناحیه ران ذخیره می‌کنند؟

زنان قبل از رسیدن به یائسگی، بیشتر چربی‌های بدن خود را در ناحیه ران و باسن ذخیره می‌کنند. دلیل اینکه برخی از زنان چربی را به این شکل در بدن خود ذخیره می‌کنند تکاملی است.

هنگامی که زنان ساکن غار بودند، این نوع ذخیره سازی چربی اغلب به آن‌ها کمک می‌کرد خود را از قحطی و خشکسالی نجات دهند. در طول دوران بارداری و شیردهی، بدن نیازمند ۱۰۰۰ کالری اضافی در روز است. بنابراین زنانی که چربی خود را در نواحی باسن و ران ذخیره کرده‌اند به آسانی می‌توانستند از مزایای کالری اضافی این چربی‌ها بهره مند شوند.

این توانایی ذخیره سازی چربی در نواحی باسن و ران از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. به همین خاطر نیز کاهش چربی این نواحی کار بسیار دشواری است.

مردان نیز چربی خود را در ران‌هایشان ذخیره می‌کنند:

زنان تنها افرادی نیستند که از ذخیره شدن چربی در نواحی ران رنج می‌برند. مردان نیز می‌توانند چربی اضافی بدن خود را در ناحیه ران ذخیره نمایند. به همین خاطر در ادامه با ورزش‌هایی آشنا می‌شوید که برای هر کدام از مردان و زنان به طور جداگانه بیان شده است.

تمریناتی برای کاهش چربی در ناحیه ران برای زنان

فشار دست در حالت نشسته:

جهت مشاهده و خرید انواع پلاسما اکستراکتور کلیک کنید

ابتدا روی یک صندلی ثابت بنشینید. پاهای خود را روی زمین قرار دهید. زانوهایتان باید زاویه ۹۰ درجه داشته باشد. کف دست خود را بیرون زانوهای خود قرار دهید. زانوهای خود را مخالف کف دست به سمت بیرون فشار دهید و به طور همزمان با دستانتان به سمت داخل فشار دهید. اینکار را به مدت یک دقیقه انجام دهید.

بالا بردن پا به صورت نشسته:

بر روی یک صندلی پایدار بنشینید. پاهای خود را بر روی زمین قرار دهید. زانوهایتان باید زاویه ۹۰ درجه داشته باشد. دستان خود را در دو طرف صندلی قرار دهید. بلند شوید و پای راست خود را گسترش دهید.

به صورت طبیعی نفس بکشید و به مدت ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید. پای راست خود را پایین بیاورید و بازدم خود را انجام دهید. اینکار را با پای چپ تکرار نمایید.

پل ساختن به صورت نشسته:

بر روی یک صندلی ثابت بنشینید. پاهای خود را روی زمین قرار دهید. زانوهایتان باید زاویه ۹۰ درجه داشته باشد. دستان خود را در اطراف صندلی قرار دهید. باسن خود را بلند کنید و اجازه دهید کف دست و پاهایتان وزن بدن را حمایت کند.

باسن خود را به گونه‌ای بلند کنید که شکل بدن شبیه پل باشد. به طور طبیعی نفس بکشید و به مدت ۲۰ الی ۶۰ ثانیه خود را در همین حالت نگه دارید.

تمریناتی برای کاهش چربی ناحیه ران در مردان

پل ساختن به صورت نشسته:

بر روی زمین دراز بکشید. پشت خود را به صورت صاف نگه دارید و زانوهای خود را خم کنید. پاهای شما باید به صورت ثابت بر روی زمین قرار گرفته باشد. دستان خود را در دو طرف خود قرار دهید و به آرامی لگن خود را به سمت بالا ببرید. سعی کنید یک زاویه ۴۵ درجه با بدنتان بسازید. دوباره خود را به حالت قبلی برگردانید و اینکار را تکرار نمایید.

لگد زدن با پا:

بر روی یک پای خود به صورت ثابت بایستید. یکی از پاهای خود را به سمت پشت خود ببرید. سعی کنید زانوی خود را خم کنید.زانوی خم شده را به سمت جلو و پشت ببرید. باید درعضلات عقب ران خود احساس کشش داشته باشید.

جهت مشاهده و خرید انواع ترازو دیجیتال کلیک کنید

بر روی نوشیدنی‌های خود تمرکز کنید

مطمئن شوید که به هنگام تمرین کردن آب رسانی کافی به بدن خود داشته باشید. تا جایی که می‌توانید آب بنوشید.

پزشکان معمولا نوشیدن ۱.۹ لیتر آب را در روز پیشنهاد می‌کنند. از نوشیدن نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی زا و آب میوه های غلیظ شده خودداری کنید. تمامی این نوشیدنی‌ها دارای مقادیر زیادی قند هستند و انرژی بالایی وارد بدن می‌کنند.

چای بنوشید:

تا جایی که می‌توانید از چای طبیعی و فرآوری نشده استفاده کنید. چای سبز منبع عالی از آنتی اکسیدان است و انرژی کمتری وارد بدن خواهد کرد. چای به ازای هر لیتر یک الی دو کالری دارد.

قبل از خوردن بنوشید:

ترفند خوب این است که یک فنجان چای یا آب قبل از وعده غذایی خود بنوشید. این کار باعث می‌شود احساس سیری داشته باشید و تا جایی که می‌توانید کمتر بخورید. همین امر باعث کاهش وزن خواهد شد.

به چیزی که می‌خورید توجه کنید

رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشته باشید:

مطمئن شوید که کربوهیدرات را به طور کامل حذف نمی‌کنید، زیرا بدن شما به مقداری انرژی نیاز دارد. با اینحال خوردن کربوهیدرات زیاد باعث آزاد شدن انسولین بیشتر در بدن می‌شود.

بدن نسبت به آزادسازی زیاد انسولین پاسخ می‌دهد و آن را به گلوکز تبدیل می‌کند. همین امر موجب می‌شود بدن مقدار زیادی چربی در خود ذخیره کند.

غذاهایی که در رژیم غذایی کم کربوهیدراتی باید خورده شود شامل گوشت، ماهی، سبزیجاتی با برگ سبز و پنیرهای فرآوری نشده است. بهتر است از خوردن موادی همچون پاستا و نان خودداری شود.

جهت مشاهده و خرید انواع کروماتوگرافی کلیک کنید

همچنین بخوانید: کربوهیدرات های سالم رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی کم کالری:

شما باید هر هفته ۰.۹ کیلوگرم وزن کم کنید برای انجام اینکار نیز بدن شما باید انرژی بیشتری بسوزاند. شما بهتر است دریافت چربی خود را بین ۳۵ و ۶۰ گرم در روز محدود نمایید. همچنین می‌توانید ۱۷۰ تا ۲۴۰ گرم از کربوهیدرات‌های پیچیده را در روز مصرف نمایید.

اگر بتوانید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از ورزش‌هایی که در بالا معرفی کردیم استفاده کنید، نتیجه مورد نظر خود را دریافت خواهید کرد. پس نا امید نشوید و به راه خود ادامه دهید.



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

کشمکش میان کار و زندگی خانوادگی یکی از منابع شایع استرس برای بزرگسالان مشغول به کار می باشد. در جامعه  محرک سودآوری که ما در آن زندگی می کنیم، افراد بیشتری احساس می کنند که عمل به نقش هایشان در خانه و درمحل کار به طور برابر دشوار است. بیش از هر زمان دیگری، کارگران در پیدا کردن نقطه تعادل بین شغل و خانواده شان نا توانند —همیشه به یکی از این دو اولویت بیشتری داده می شود. این رفتار به پی آمدهای سوء عملکرد — روابط خانوادگی پیچیده، بی کفایتی در کار و سلامت روحی و جسمی، مربوط می شود.

 

بنابراین، بسیار مهم است که بتوانیم بین کار و زندگی خانوادگی مان تعادل ایجاد کنیم. شاید کاری ترسناک به نظر بیاید، اما افراد بسیاری پیش از این اینکار را انجام داده اند. هیچ دلیلی نباید وجود داشته باشد که شما هم نتوانید این کار را انجام دهید. من خودم برای ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و حرفه ای ام بسیار تلاش کردم اما سرانجام توانستم به موفقیت دست یابم. اجازه دهید با شما در میان بگذارم که چطور این کار را کردم:

برای ایجاد تعادل تصمیم گرفتم.

دست یافتن به تعادل در زندگی کاری-خانوادگی پروسه ای طولانی مدت و اغلب مایوس کننده است. اگر تصمیم هوشیارانه ای برای رسیدن به این تعادل اتخاذ نکرده باشید، بعید به نظر نمی آید که در میان راه شکست بخورید. من از طریق تجربه ام آموخته ام که فرصت دادن به خود برای ایجاد تعادل بسیار اهمیت دارد. بعنوان مثال، شما باید برای خود شغلی را پیدا کنید که شما را به چالش بکشد نه اینکه شما را از پای درآورد. همچنین باید به دقت این امر را مد نظر بگیرید که در آن لحظه تا چه اندازه می توانید مسئولیت های خانواده را بر دوش بگیرید. برقراری و حفظ تعادل در زندگی با اتخاذ تصمیمات عاقلانه درباره مهمترین مسائل زندگی کار دشواری نخواهد بود.

من افراد قابل اعتمادم را در این پروسه درگیر کردم.

همیشه این طور فکر می کردم که تنها فردی هستم که می توانم مشکلات زندگی خانوادگی و کاری ام را حل کنم. اما با گذر زمان، دریافتم که اگر فقط به آنچه می دانم یا لااقل فکر می کنم می دانم بسنده کنم، هیچ راهی برای اینکه اوضاع روبراه شود برایم وجود ندارد. بنابراین این مسئله را تبدیل به موضوعی کردم تا مرتباً با شوهر و فرزندانم درباره برداشت ها، نظرات، و حتی اعتراض هایشان درباره کارم به گفتگو و بحث بنشینم. این کار چشمان مرا به چیزهای زیادی باز کرد و مرا از مسائلی که باید با آنها کنار می آمدم و تغییرشان می دادم، آگاه تر کرد. حتی مطمئن شدم که همه خانواده وظایف و مسئولیت های کاری من را درک می کنند. از این رو، درک آنها از مشکلات من بیشتر شد.

من بین خانواده و کار مرزها و محدودیت هایی را ایجاد کردم.

ایجاد مرز و خطوط خیالی حفاظتی بین خانواده و کار بسیار مهم است. این یعنی تعیین کنید که چه اقداماتی قابل قبول و چه اقداماتی غیر قابل قبول اند. مرزها، فاصله را برای حفظ کار شما از حواسپرتی خانواده و همچنین درگیری های خانواده از اجبارهای محل کار، نگه می دارند. با مشخص نمودن مرزها، این برای شما آسان تر است که بگوئید کدام عمل در یکی از بخش های زندگی به نفع تان نیست.

من پذیرفتم که گاهی اوقات بی تعادلی اجتناب ناپذیر است.

من با تلاشم برای دستیابی به تعادل کامل بین خانواده و کار، توانستم بفهمم که همیشه زمانی خواهد بود که من مجبور شوم اجازه دهم کار یا خانواده در اولویت قرار بگیرند. ایجاد تعادل در همه ابعاد زندگی در همه زمان ها غیر ممکن خواهد بود. بعنوان مثال، یکی از اعضای خانواده بیمار می شود، و شما مجبور می شوید که از بخشی از کارتان بزنید، یا وقتی که یک موعد مهم فرا می رسد، باید شام خانه را از دست بدهید و تا دیر وقت در شرکت مشغول کار باشید.

جهت مشاهده و خرید انواع چراغ معاینه کلیک کنید

معمای برقراری تعادل بین کار و خانواده راه حل ساده ای ندارد. یک رویکرد که پاسخی برای همه این مشکلات باشد وجود ندارد. هر شخص و خانواده ای باید با توجه به ترجیحات و نیازهای خود، راه حل هایی خاص برای مسائل خود بیابد. اما اساساً، تعادل بین کار و خانواده زمانی رخ می دهد که شخص بتواند به طور کافی به تعهدات خانوادگی عمل کند و به طور برابر بتواند مسئولیت های کاری را به انجام برساند. سخت کوشیدن برای دستیابی به چیزهای خوب در زندگی کار اشتباهی نیست، اما نباید ارزش چیزها و افرادی که واقعا مهم هستند نادیده گرفته شود.



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مهر 1401 | نظرات ()