نوشته شده توسط : ایران ماداس
 

بیماری اس ام ای (SMA: spinal muscular atrophy) یک بیماری عصبی عضلانی می‌باشد که آن را با نام‌های بیماری آتروفی عضلانی نخاعی و وردینگ هافمن نیز می‌شناسند. این بیماری یک بیماری ژنتیکی بوده پیشرونده می‌باشد که با گذشت زمان شدت بیماری افزایش می‌یابد. تغییراتی در ساختار ژنتیکی ژن SMN1 در نهایت منجر به چهار نوع مختلف این بیماری  خواهد شد. شروع این بیماری ممکن است در دوران جنینی و یا بزرگسالی رخ دهد که در هر صورت به دلیل پیشرونده بودن با گذشت زمان شدت تاثیر بیماری بر روی افراد بیشتر خواهد شد. سیر این بیماری می‌تواند به صورت تدریجی و یا سریع رخ دهد که برای جلوگیری از شدت سریع این بیماری حتما باید شخص بیماری تحت نظر بوده و از خدمات کاردرمانی و فعالیت‌هایی که باعث می‌شود شدت بیماری را کاهش دهد استفاده شود.

بیماری اس ام ای به دلیل انواع گوناگونی که دارد عمدتا دارای علائم زیر خواهد بود که همه این علائم ممکن است در یک بیمار مشاهده نشود:

  • علائم ضعف عضلانی، سستی و شل بودن عضلات در سنین کودکی یا بزرگسالی
  • مشکلات تنفسی و تجمع ترشحات در گلو و ریه
  • مشکل در بلع و خوردن غذا
  • زمین خوردن مکرر
  • گرفتگی عروق قلب و ریه و احساس خفگی
  • فرورفتگی قفسه سینه

علت بیماری SMA چیست؟

بیماری اس‌ام‌ای به‌دلیل نقص و جهش در ژن SMN1 ایجاد می‌شود که مسئول ساخت پروتئینی به نام SMN است که در تمامی سلول‌های جانداران یوکاریوت وجود دارد و جهت زنده‌ماندن نورون‌های حرکتی ضروری است. میزان اندک این پروتئین در سلول‌ها موجب از دست رفتن عملکرد طبیعی در سلول‌های عصبی شاخ قدامی نخاع شده و آتروفی عضلات را در پی دارد.

بروز این بیماری در دختران و پسران یکسان بوده و به صورت اتوزومی نهفته به ارث می‌رسد و از آنجایی که به صورت ژنتیکی رخ می‌دهد و در خانواده‌هایی که نسبت فامیلی دارند بیشتر اتفاق می‌افتد اما یک فرم نادر هم دارد که به صورت غالب یا وابسته به کروموزوم X  رخ می دهد مثل spinal and bulbar muscular atrophy  یا همان بیماری کندی kennedy disease

آمار افراد سالم ناقل این بیماری بسیار بالاست. از هر 50 نفر یک نفر ناقل ژن معیوب این بیماری است که در صورت ازدواج با فرد ناقل دیگر احتمال بروز بیماری در تولد فرزندان وجود دارد .با توجه به شیوع بالای ازدواج‌های فامیلی و نبود غربالگری مناسب احتمالا آمار ابتلا در ایران بیش از متوسط جهانی باشد. بنابراین احتمالا حداقل حدود 3 تا 6 هزار مبتلا به این بیماری در ایران وجود دارد.

بیماری اس ام ای نوع یکSMA type 1) ):

بیماری وردینگ- هافمن (Weding -Hoffman ) این نوع SMA در هنگام تولد و یا در شش ماهه اول پس از تولد وجود دارد و در آن هپیوتونی شدید و فقدان حرکات خودبخودی دیده می‌شود. گاهی اوقات کاهش قدرت و فراوانی حرکات جنین در داخل رحم وجود دارد. این کودکان دارای توانایی ذهنی طبیعی بوده و در اثر ضعف ماهیچه ای شدید که بر روی عملکردهای تنفسی و بلع اثر می‌گذارد، در دو سال اول زندگی و اغلب قبل از 12ماه فوت می‌کند. تشخیص با روش ژنتیکی جایگزین تشخیص به وسیله الکترومیوگرافی (electromyography)شده و هیچ درمان مؤثری برای این بیماری وجود ندارد.

بیماری اس ام ای نوع دو SMA Type 2) ):

این نوع خفیف تر از نوع 1 بوده و سن شروع بیماری بین 6 تا 12 ماهگی است، گرچه ضعف ماهیچه ای و هپیوتونی جزء مشخصه‌های اصلی بیماری هستند. این کودکان می‌توانند بدون کمک گرفتن بشینند، ولی هرگز نمی‌تواند به طور مستقل حرکت کنند. سرعت پیشرفت بیماری آهسته بوده و اکثر کودکان مبتلا فقط تا اوایل دوران بلوغ زنده می‌مانند.

بیماری اس ام ای نوع سه SMA Type 2) ):

این نوع با نام بیماری گاگلبرگ -ولندر (Kugelberg-Welander) نیز شناخته می‌شود، بعد از12 ماهگی ظاهر می‌شودو بیماران در راه رفتن محدودیت دارند. ضعف ماهیچه ای پیشرونده آهسته، باعث می‌شود بسیاری از افراد مبتلا در اوایل بلوغ از صندلی چرخدار استفاده کنند. بقای بلندمدت می‌تواند تحت تاثیر عواملی همانند عفونت های مکرر تنفسی و بروز اسکولیوز، قرار گیرد.

بیماری اس ام ای نوع چهار(SMA type 4):

عمدتا در سنین بزرگسالی رخ می‌دهد. به عبارت دیگر معمولا از سنین 35 سالگی به بالا علائم بیماری اس ام ای بروز می‌کند. البته در برخی از موارد هم دیده شده است که از سنین 18 تا 30 سالگی نیز شروع بیماری اس ام ای تیپ چهارم رخ داده است. این نوع بیماری SMA از انواع دیگر گروه‌های بیماری کمتر یافت شده و عضلات این بیماران که مسئول بلع و تنفس هستند کمتر درگیر بوده و به همین دلیل مشکلات بلع و تنفس در آنها کمتر دیده می‌شود.

جهت مشاهده تجهیزات پزشکی به وبسایت وینکل مراجعه کنید

نحوه تشخیص ژنتیکی بیماری اس ام ای

به دلیل موروثی بودن بیماری لازم است کلیه اعضای خانواده درجه اول و دوم در هنگام ازدواج و بارداری نیز مورد بررسی قرار گیرند تا نقص ژنی در خانواده مورد بررسی قرار گرفته و امکان تشخیص بیماری در نوزادی که در نسل بعد متولد می‌شود میسر شده و بیماری به نسل بعدی منتقل نشود.

بررسی ابتلا به بیماری اس ام ای نیز در دو سطح می تواند مورد بررسی قرار گیرد که عبارتند از:

  • تشخیص بیماری با گرفتن خون زوجین آقا و خانم، پدر و مادر بیمار و یا خود بیمار جهت ناقل یا مبتلا بودن
  • نمونه گیری در دوران حاملگی در هفته 10 حاملگی از پرزهای جفتی(CVS) ، در صورتی که هر دو زوجین ناقل بیماری SMA  باشند

در صورتی که هر دو زوجین ناقل بیماری SMA  باشند  احتمال ابتلا جنین به بیماری 25 درصد خواهد بود. در این صورت انجام آزمایش CVS با صلاح دید پزشک متخصص به جهت اطمینان از سلامت جنین انجام خواهد گرفت.

دلارا و بیماری sma / بیماری اس ام ای چیست؟ + کنترل و هزینه های درمان

درمان بیماری sma

فعلاً سه دارو در دنیا برای کنترل sma مجوز FDA گرفته‌اند، اولین آن‌ها داروی اسپینرازا بود که در ایران به داروی میلیاردی معروف شده بود.
دومین دارو sma شربت ریسدیپلام است که یک داروی خوراکی است و می‌تواند جلوی پیشرفت بیماری sma را بگیرد و می‌توان بعد از مدتی با کاردرمانی و توانبخشی بچه را آرام‌آرام به زندگی برگرداند.

داروی سوم نیز زولژنسما نام دارد که نوعی ژن‌درمانی یا ژن‌تراپی است و چون ویروس‌های بسیار زیادی وارد بدن می‌کند بر روی بچه‌های بالای دو سال انجام نمی‌شود. برای بچه‌های زیر دو سال انجام می‌شود که به دستگاه هم وابسته نباشند و عمل تراکئوستومی را انجام نداده باشند.

قیمت داروی Zolgensma بسیار بالاست و متأسفانه حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار هزینه در بر دارد. هزینه تهیه داروی اسپینرازا حدود ۷۵۰ هزار دلار برای سال اول است و برای سال‌های بعد ۵۰۰ هزار دلار می‌شود. ریسدیپلام نیز سالانه حدود ۳۰۰ هزار دلار هزینه دارد.

ژن‌درمانی بیشتر در بلژیک و آمریکا کاربرد دارد اما ریسدیپلام و اسپینرازا در در اکثر مناطق دنیا استفاده می‌شود. متأسفانه هنوز در ایران در خصوص داروها شاهد هیچ روند مثبتی نیستیم.

داروی Evrysdi (risdiplam)

داروی Evrysdi (risdiplam) توسط شرکت جنن‌تک (زیرمجموعه شرکت رُش سوئیس) ساخته شده است. داروی Evrysdi (risdiplam) نخستین داروی خوراکی تائید شده برای این بیماری sma است.

براساس اعلام شرکت سازنده داروی Evrysdi (risdiplam) قیمت داروی Evrysdi بر پایه وزن بیمار است. بطوریکه برای بیمارانی که به وزن ۴۴ پوند (۲۰ کیلوگرم) در سن حدود ۶ سالگی رسیده‌اند، حداکثر ۳۴۰ هزار دلار در هر سال خواهد بود. قیمت داروی Evrysdi (risdiplam) برای نوزادان کمتر از ۲ سال و وزن ۱۵ پوند نیز کمتر از ۱۰۰ هزار دلار در هر سال خواهد بود.

داروی اسپینرازا

داروی اسپینرازا فعلاً فقط توسط شرکت بیوژن تولید می‌شود و نوع دارو بصورت آمپول‌های تزریقی است که در داخل کانال نخاعی کودک تزریق می‌شود.

داروی اسپینرازا گران‌ترین داروی موجود در آمریکا است و یک دوره کامل درمان آن حدود هفتصد و پنجاه هزار دلار هزینه دارد.

بیماری دارو درمان دوز
اس ام ای اسپینرازا درمان اولیه طی ۴ تزریق:سه تزریق ابتدایی با دوز ۱۲ میلی گرم با فاصله ۱۲ روز از همتزریق چهارم با فاصله زمانی ۳۱ روز از دوز سوم
درمان نگهداشت ۱۲ میلی گرم با فاصله زمانی هر ۲ ماه

داروی Zolgensma

داروی Zolgensma داروی گران قیمتی است که توسط شرکت داروسازی سوئیسی «نوارتیس» برای درمان کودکان مبتلا به بیماری ارثی آتروفی عضلانی نخاعی ساخته شده است.

بنا به گفته شرکت سازنده این دارو Zolgensma یک رونوشت سالم را جایگزین ژن معیوب ناقل بیماری می‌کند و با تزریق یک واحد از آن، روند بیماری متوقف می‌شود.

جهت مشاهده تجهیزات توانبخشی و پارالل های فیزیوتراپی به وبسایت وینکل مراجعه کنید

سازندگان Zolgensma معتقدند که تزریق یکبار از Zolgensma برای یک عمر کافیست. نباید این نکته را فراموش کنیم که البته این دارو نمی‌تواند آسیب‌های موجود نزد فرد مبتلا را به نقطه صفر برساند.

دلارا و بیماری sma / بیماری اس ام ای چیست؟ + کنترل و هزینه های درمان

غربالگری sma

تشخیص بیماری اس ام ای در دو سطح بررسی و آزمایش می‌شود:

  • تشخیص بیماری با گرفتن خون پدر و مادر بیمار و یا خود بیمار به‌خاطر ناقل یا مبتلا بودن.
  • نمونه‌گیری در دوران حاملگی از پرزهای جفتی (CVS) که در هفته‌ی دهم حاملگی انجام می‌شود.

به دلیل اینکه خطر احتمالی سقط جنین با انجام آزمایش CVS (از هر ۱۰۰ مورد در ۲ مورد) یا امکان افزایش احتمال آنومالی اندامی و چهره و تأثیر روی جنین نیازی به انجام این آزمایش در همه افراد نیست و فقط با وجود شرایط خاص لازم می‌شود.

ابتدا باید پدر و مادر جنین هر دو آزمایش ژنتیک مربوط به ناقل بودن بیماری را انجام دهند. سپس درصورت تشخیص ناقل بودن والدین با آزمایش، به احتمال ۲۵ درصد، جنین مبتلا به sma خواهد بود و انجام آزمایش CVS با صلاح‌دید پزشک متخصص به جهت اطمینان از سلامت جنین صورت می‌گیرد. انجام این آزمایش فقط و فقط در حالتی است که پدر و مادر ناقل بیماری تشخیص داده شوند.

به اعتقاد پزشکان، بهترین زمان آزمایش CVS، بعد از هفته‌ی یازدهم بارداری است.

درمان بیماری sma در طب سنتی

برخی مدعی هستند برای درمان بیماری sma در طب سنتی دو روش وجود دارد:

۱) فشار

بنا بر روایات یکی از راه‌های درمان امراض “فشار” است. فشار توانایی این را دارد که یک عضو لاغر را احیا کند. برای درمان sma در طب سنتی نظر اطبا بر این است که باید مرتب پاها را با دست فشار داده شوند تا نیرویشان بازگردد.

۲) خوردن گوشت پخته با شیر

در روایت آمده است:

اطْبُخِ اللَّحْمَ بِاللَّبَنِ فَکُلْهَا فَإِنِّی جَعَلْتُ الْقُوَّهَ وَ الْبَرَکَهَ فِیهِمَا

قوت و برکت را در گوشت پخته شده با شیر قرار دادم

طب الائمه، أبی عتاب عبد الله بن سابور الزیات (ابن بسطام)، صفحه ۶۴

۳) خوردن سویق سنجد

چون در این بیماری عضله تحلیل می‌رود و از بین می‌رود باید سویق سنجد مصرف بشود تا گوشت رویانده شود.

دلارا و بیماری sma / بیماری اس ام ای چیست؟ + کنترل و هزینه های درمان

هزینه درمان بیماری sma

همانطور که در معرفی داروهای درمان بیماری sma عنوان شد هزینه درمان این بیماری با هر سه داروی مطرح شده را بصورت جداگانه در این قسمت بررسی می‌کنیم:

  • درمان sma با داروی Zolgensma هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در بر دارد.
  • درمان sma با داروی اسپینرازا در سال اول هزینه‌ای بالغ بر ۷۵۰ هزار دلار و در سال‌های بعد ۵۰۰ هزار دلار هزینه در بر دارد.
  • درمان sma با داروی اسپینرازا هر ساله هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ هزار دلار در بر دارد.

دلارا دختر مبتلا به بیماری sma

در روزهای اخیر ویدئویی از یک دختر خردسال به نام دلارا در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های فراوانی را به همراه داشت، دلارا به بیماری sma مبتلا و والدین او کمپینی برای جمع آوری کمک‌های مردمی در راستای تأمین هزینه‌های درمان وی راه اندازی کردند که باعث شد مشکلات این بیماران، خانواده آن‌ها و به ویژه هزینه‌های سنگین درمان آتروفی عضلانی بار دیگر مطرح شود.

دلارا و بیماری sma / بیماری اس ام ای چیست؟ + کنترل و هزینه های درمان


:: بازدید از این مطلب : 480
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

حداقل هشتاد درصد مردم، حداقل یک‌بار در زندگی گرفتار کمر درد شده‌اند. اگر شما هم یکی از آن هشتاد درصد هستید و درد کمر کلافه‌تان کرده است و می‌پرسید برای درمان کمر درد چکار کنیم، این مطلب را بخوانید تا با ۹ درمان خانگی کمر درد آشنا شوید.

کمردرد مشکلی فراگیر است به طوری که هشتاد درصد بزرگسالان درگیر آن هستند.

کمر درد مشکلی فراگیر است تا آنجاکه حداقل هشتاد درصد بزرگسالان برای یک‌بار در زندگی خود این مشکل را تجربه کرده‌اند. کمر درد بیش از هر عامل دیگری باعث بروز ناتوانی می‌شود؛ چراکه عضلات پشت در نشستن، ایستادن و راه رفتن درگیر می‌شوند و دچار مشکل خواهید شد. این درد گاهی در بالا و میانه پشت نیز احساس می‌شود؛ چراکه عضلات پشت و ستون فقرات بیشترین وزن بدن را تحمل می‌کنند.

داروهایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن، می‌توانند در تسکین درد کمر و پشت مؤثر باشند. اگر می‌خواهید درمان های خانگی را امتحان کنید برخی روش‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند.

۱٫ ورزش کنید.

اگر در ناحیه پشت خود احساس درد دارید، ممکن است برخاستن و حرکت کردن برای شما چالش‌برانگیز باشد. با این حال، پیاده‌روی‌های کوتاه، انجام یوگا، ورزش‌های آبی و دیگر ورزش‌های سبک در کم کردن درد کمک می‌کند. ورزش، فشار و تنش ماهیچه‌های شما را کاهش می‌دهد و باعث ترشح اندورفین (هورمون کاهش‌دهنده درد در مغز) می‌شود.

همچنین می‌توانید برای افزایش قدرت و انعطاف عضلات، یک برنامه ورزشی روزانه را دنبال کنید که حرکات کششی و قدرتی را در برمی‌گیرد.

۲٫ از سرما و گرما استفاده کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که سرما و گرما برای کاهش درد پشت مؤثر است.

اگر یک کیسه یخ را بلافاصله بعد از آسیب، روی محل فشار دهید، موجب کاهش التهاب شده و درد کاهش پیدا می‌کند. سرما همچنین در ناحیه دردناک، بی‌حسی ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از سرمازدگی پوست، کیسه یخ را با پارچه بپوشانید. دقت کنید که یخ، بیش از ۲۰ دقیقه روی موضع نماند.

پد گرمکن نیز می‌تواند عضلات سفت‌شده و دردناک شما را تسکین دهد. البته باید به دمای پد گرمکن دقت کنید تا بیش از اندازه گرم نباشد. اگر پد گرمکن در دسترس نبود، می‌توانید از یک بطری آب گرم یا یک کیسه برنج خام استفاده کنید که در ماکروویو داغ شده باشد.

۳٫ حرکات کششی انجام دهید.

انجام حرکات کششی به عنوان یک درمان خانگی کمر درد در بیشتر موارد موثر است.

انجام حرکات کششی به عنوان یک درمان خانگی کمر درد در بیشتر موارد موثر است. حرکات کششی زیر را برای تسکین درد پشت انجام دهید و به مدت ۳۰ ثانیه یا تا زمانی که احساس ناراحتی نمی‌کنید، حرکت را ادامه دهید:

  • لمس کردن انگشتان پا:

در این حرکت، علاوه بر کشش عضلات همسترینگ، خم شدن به جلو برای رسیدن به انگشتان پا، عضلات کمرتان را شل می‌کند.

  • حرکت مار کبرا:

روی شکم دراز بکشید. سرتان را روی زمین بگذارید. دست‌ها را در کنار شانه‌های‌تان قرار دهید. به آرامی سینه خود را بلند کنید، طوری‌که سرتان رو به بالا باشد.

  • حرکت گربه-گاو:

روی دست‌ها و زانوها قرار بگیرید. پشت خود را ابتدا به بالا و سپس به سمت پایین گرد کنید و این کار را مرتبا تکرار کنید.

  • حرکت کودک:

دوزانو روی زمین بنشینید. خم شوید به صورتی‌که سرتان روی زمین قرار گیرد. دستان خود را به سمت جلوی سر بکشید.

۴٫ از محصولات ضددرد استفاده کنید.

انواع مختلف محصولات ضد درد وجود دارند که می‌توانید از داروخانه‌ها یا با سفارش آنلاین خریداری کنید. پمادهایی حاوی کپسایسین، ماده موجود در فلفل قرمز تند، می‌توانند تسکین‌دهنده درد شما باشد. کپسایسین در درمان درد آرتروز نیز مفید است.

پمادهایی که دارای منتول هستند اثر سردکنندگی دارند که درد پشت را به طور موقت کاهش می‌دهند. منتول پایانه‌های درد را روی پوست بی‌حس می‌کند. با این حال، مصرف بیش از حد منتول شما را در برابر درد حساس‌تر می‌کند.

همچنین میتوانید از تخت های کششی پیشنهادی وینکل نیز استفاده کنید.

۵٫ آرنیکا را امتحان کنید.

آرنیکا در درمان جراحات جزئی، درد عضلانی، کبودی و تورم مفید است.

آرنیکا درمانی بر پایه همیوپاتی است. آرنیکا در درمان جراحات جزئی، درد عضلانی، کبودی و تورم مفید است. می‌توانید آن را مستقیما روی پوست بمالید. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف کرم آرنیکا، همراه با طب سوزنی و ماساژ، به کاهش درد آرتروز مزمن کمک می‌کند.

محصولات حاوی آرنیکا باعث بهبود گردش خون موضعی می‌شوند و می‌توانند در تسکین انواع دردهای ماهیچه‌ای و روماتیسمی مانند کمر درد و زانو درد موثر باشند.

۶٫ کفش‌های‌تان را عوض کنید.

پوشیدن کفش‌هایی که سایزشان مناسب پای شما نیست می‌تواند کشیدگی عضلانی را در پشت، پاها و حتی گردن ایجاد کند. برای مثال، اگر کفش‌های پاشنه‌بلند بپوشید، بدن شما از حالت تعادل و تراز خارج شده و این امر سبب درد کمر می‌شود. پوشیدن کفش‌های بیش از اندازه تخت نیز بر پاها و پشت شما فشار مضاعف وارد می‌کند. اگر به‌طور مداوم کمردرد دارید باید کفش‌هایی انتخاب کنید که کاملا اندازه‌ی پای شما باشد.

۷٫ اصول ارگونومی در محیط کار را رعایت کنید.

داشتن وضعیت نامناسب پشت میز کارتان، سبب درد کمر و سایر عضلات شما می‌شود. هماهنگ کردن شرایط محیط کار با نیازهای بدن‌تان، می‌تواند به درمان کمر درد کمک کند. مثلا صفحه رایانه‌تان باید دقیقا هم‌سطح با چشمان شما باشد و صندلی‌تان نیز در وضعیت درست قرار بگیرد.

اگر در حین کار مجبور به حمل و بلند کردن اجسام هستید، بهتر است برای بلند کردن اجسام، ابتدا چمباتمه بزنید و به جای کمر از فشار پاهایتان استفاده کنید. اگر مجبور به حرکت دادن اجسام خیلی سنگین هستید، از کسی کمک بخواهید یا از چرخ دستی بهره بگیرید.

۸٫ به اندازه کافی بخوابید.

به‌طور معمول، هر فرد بزرگسال روزانه به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارد.

این درمان خانگی کمر درد بسیار آسان است. مطالعات نشان داده است که اختلالات خواب می‌تواند باعث بدتر شدن درد شود و بر میزان دردی که فرد می‌تواند تحمل کند نیز مؤثر باشد. به‌طور معمول، هر فرد بزرگسال روزانه به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارد. کمبود خواب، آستانه تحمل درد را پایین می‌آورد.

اگر از تشک‌های نامناسب یا بالش‌هایی در اندازه نادرست استفاده می‌کنید، احتمالا دچار کمردرد می‌شوید. برای اینکه صبح بدون کمردرد برخیزید و خواب با کیفیتی داشته باشید، تمام نقاط بدن‌تان حین خواب باید راحت و هم سطح باشد. مطمئن باشید که سر و گردن‌تان کاملا روی بالش و در یک سطح قرار می‌گیرد. اگر به یک سمت بدن می‌خوابید بالشی را نیز بین زانوهای‌تان بگذارید.

اختلال خواب معمولا قابل درمان است و اگر به‌طور مزمن از این مسأله رنج می‌برید حتما با یک پزشک مشورت کنید. خواب کافی سلامتی بدن شما را تأمین می‌کند و می‌تواند در تسکین درد نیز کمک‌کننده باشد.

۹٫ استرس‌تان را مدیریت کنید.

استرس باعث ایجاد گرفتگی و افزایش اسپاسم عضلانی دردناک و در نتیجه افزایش درد می‌شود. اگر در اثر استرس طولانی مدت یا در اثر یک اتفاق آسیب‌زا دچار کمردرد شده‌اید، چند تکنیک برای کاهش استرس در ادامه برای شما آورده شده است:

  • مراقبه (مدیتِیشن): کاهش استرس با مراقبه بر پایه ذهن‌آگاهی، کمردرد را کاهش می‌دهد. ذهن‌آگاهی یعنی به آنچه بدن انجام می‌دهد آگاه باشید و برای کمک به کاهش درد از تکنیک‌های مراقبه استفاده کنید.
  • تنفس عمیق: اگر چندین‌بار به صورت پی‌درپی نفس عمیق بکشید و هوای درون ریه‌های خود را بیرون دهید، بدن‌تان را در مقابل استرس آرام می‌کنید.
  • آرام کردن تدریجی عضلات: این کار را با کشیدن و شل کردن عضلات انجام دهید؛ به صورتی‌که هر بار بر یک گروه عضلات متمرکز شوید. دراز بکشید و از عضلات پاهای‌تان شروع کنید و به تدریج بالا بیایید تا به شانه‌ها برسید.
  • تصورات آرام‌بخش: با این کار از تصاویر ذهنی کمک می‌گیرید تا به آرامش برسید. تصاویر ذهنی و موسیقی می‌توانند استرس کاری مزمن شما را کاهش دهند.
  • یوگا: یوگا بر حالت‌های خاص بدن و تنفس تمرکز دارد. شما می‌توانید با تمرین مرتب یوگا به آرامش برسید. یوگا روشی مؤثر در مدیریت استرس به شمار می‌رود.

امروزه در گوشی‌های هوشمند برنامه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها تکنیک‌های رسیدن به آرامش و مراقبه را فرا بگیرید. البته پیش از انجام هر اقدامی حتما از یک پزشک برای تشخیص علت اصلی کمردردتان شما کمک بگیرید؛ سپس با راهنمایی او یا یک متخصص، از اقدامات فوق برای تکسین یا کاهش دردتان بهره‌مند شوید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟

ممکن است مسکن های طبیعی برای تمام انواع درد تأثیر کافی نداشته باشند یا در صورت شدیدتر شدن درد بی اثر شوند. در این مواقع می توانید از مسکن های طبیعی در کنار روش های دیگر کاهش درد استفاده کنید تا تأثیرگذاری آنها بیشتر شود.

اگر به درد شدیدی مبتلا هستید باید نزد پزشک بروید. او بهترین راه درمانی را برای مهار درد به شما توصیه خواهد کرد. همچنین، اگر دردی دارید که علت آن را نمی دانید، حتماً باید به پزشک مراجعه کند. پزشک علت درد شما را تشخیص می دهد و بهترین راه درمانی را به شما توصیه می کند.

درمان کمردرد با راههایی جدا از جراحی و دارو

کمر درد یا گرفتگی عضلات کمر ، دردی است که به صورت خفیف و شدید وجود دارد. کمر درد در اثر بلند کردن اجسام سنگین، درست ننشستن، ضربه و یا پریدن از جایی بلند اتفاق بیفتد. کمردرد، یک مشکل رایج است که می تواند با کار شخصی و زندگی شخصی تداخل داشته باشد.

خوشبختانه، بسیاری از درمان های خانگی برای تسکین درد آزار دهنده کمر وجود دارند که در این بخش از سلامت تجهیزات پزشکی وینکل خواهیم گفت ولی پیش از آن به چند واقعیت در مورد کمردرد می پردازیم.

درد پایین کمر یک مساله گسترده است که باعث معلولیت جهانی بیشتر نسبت به شرایط دیگر می شود.بیش از 8 درصد بزرگسالان درد پایین کمر را حداقل یک بار در زندگی خود تجربه خواهند کرد.همچنین افراد می توانند درد را در مناطق دیگر از کمر، از جمله وسط و بالا نیز تجربه کنند.

ماهیچه های کمر و ستون فقرات از وزن بدن حمایت می کنند و فرد از ماهیچه ها برای حرکات روزمره، از جمله نشستن، ایستادن و پیاده روی استفاده می کند.

علت کمردرد

عللی که باعث ایجاد کمر درد می شوند شامل:

  • وضعیت بد زمان خوابیدن یا لم دادن
  • بد نشستن و بد ایستادن
  • خم شدن به سمت جلو به طور طولانی مدت
  • بلند کردن وزنه های سنگین به صورت نا مناسب
  • فعالیت های سنگین و البته ناگهانی
  • پرت شدن از بلندی، تصادف، ورزش های حرفه ای یا سنگین
  • شکستگی ستون فقرات
  • سرطان ستون فقرات
  • نگه داشتن گوشی تلفن با شانه
  • حمل کیف یا کوله سنگین وزن یا به مدت طولانی
  • کشیدگی و صدمه دیدن عضلات کمر
  • سیاتیک و فتق دیسک
  • تنگی کانال نخاعی
  • آرتروز در انواع مختلف

علل کمر درد

شرایط فیزیکی که می توانند منجر به کمر درد شوند عبارتند از:

  • حاملگی
  • ضعف عضلانی
  • اضافه وزن

درد حاملگی

درمان های پیشنهادی برای درمان کمردرد

داروهای ضد درد مانند استامینوفن و ایبوپروفن نیز ممکن است به تسکین درد کمک کنند. برای کسانی که می خواهند درمان های خانگی را امتحان کنند، برخی از درمان های زیر می توانند به شما کمک کنند:

درمان کمردرد با ورزش کردن برای حرکت دادن ماهیچه ها:

این می تواند برای بلند شدن و حرکت در زمانی که درده کمر دارید، چالش برانگیز باشد. با این حال، پیاده روی کوتاه، یوگا، ورزش آب و یا یک فعالیت کم تاثیر دیگر اغلب می تواند به کاهش درد کمر کمک کند.ورزش می تواند تنش ماهیچه ها را شل کند و اندورفین آزاد کند، که داروهای مسکن طبیعی مغز است.

یک فرد هم چنین می تواند شروع یک برنامه ورزشی روزانه را داشته باشد، از جمله تمرین قدرت و کشش، برای کمک به نگه داشتن انعطاف پذیری و قدرت ماهیچه ها.ورزش منظم می تواند از قسمت های مربوط به درد کمر که به خاطر ماهیچه های سفت هستند، جلوگیری کند.

برای افراد با ضایعه نخاعی و معلولین بهتره از تجهیزات کمک حرکتی مانند تجهیزات توانبخشی و تجهیزات فیزیوتراپی استفاده شود.

ورزش کمردرد

برای درمان کمردرد از گرما و سرما استفاده کنید:

مطالعات نشان می دهد که گرما و سرما روش های موثر برای رهایی از درد کمر هستند.پک ها و کمپرس یخ بسیار مفید هستند. از آن ها مستقیماً بعد از جراحت استفاده کنید. استفاده از پک یخ که در یک حوله پیچیده شده، می تواند باعث کاهش التهاب شود.

پک یخ نیز ممکن است اثر بی حسی بر درد شدید و ناگهانی داشته باشد. می توان از کیسه یخ یا سبزیجات منجمد پوشیده شده در یک پارچه برای محافظت از پوست از سرمازدگی استفاده کنید. بهتر است بیشتر از 20 دقیقه از یخ استفاده نکنید.

یک پد گرم کن نیز می تواند ماهیچه های سخت و یا دردناک را تسکین دهد. افراد باید از دستورالعملش پیروی کنند.اگر یک تشک گرمایشی در دسترس ندارید، می توانید از یک کیسه آب گرم استفاده کنید و یا یک کیسه پارچه ای از برنج پخته را در مایکروویو گرم کنید البته مراقب باشید که پوست را با یخ یا گرما نسوزانید.

چگونگی درمان درد کمر

درمان کمردرد با تعویض کفش:

پوشیدن کفش هایی که مناسب نیستند و یا این که هیچ حمایتی را ارائه نمی کنند، می تواند باعث کشیدگی ماهیچه در کمر، پاها و حتی گردنش شود برای مثال، پاشنه های بلند می توانند منجر به درد پایین کمر شوند.

یک مطالعه ارتباطی بین پوشیدن پاشنه های بلند مدت طولانی و کاهش درد پیدا شده.پوشیدن کفش هایی که بسیار تخت هستند نیز می توانند فشار اضافی بر روی پا و کمر قرار دهند. اگر فردی مدام درد کمر دارد، باید کفش های مناسب را انتخاب کند تا از پایش حمایت کنند.

کفش استاندارد

برای درمان کمردرد به اندازه کافی بخوابید:

تحقیقات نشان می دهند که اختلالات خواب می تواند درد را بدتر کند. به گفته یکی دیگر از مطالعات، کمبود خواب نیز می تواند بر میزان درد فرد اثر بگذارد.یک تشک ناراحت، بالشی که اندازه نادرست دارد، و یا خواب ناکافی می تواند باعث درد کمر شود.

براساس گزارش بنیاد ملی خواب، اغلب بزرگسالان باید 7-9 ساعت بخوابند.راحتی و هم ترازی مناسب کمر در کیفیت خواب و دوری از درد کمر ضروری است.دقت کنید که بالش به اندازه کافی پشتیبان باشد کمر پشت و گردن را در یک خط صاف نگه دارد. اگر به پهلو می خوابید باید یک بالش اضافی بین دو زانو قرار دهند.

اگر مشکل کمبود خوابتان ادامه دارد، باید با پزشک صحبت کنید. اختلالات خواب اغلب قابل درمان هستند. استراحت کافی می تواند به تسکین درد کمک کند و می تواند سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد.

استراحت و خوابیدن

مدیریت یا کاهش استرس موثر در درمان کمردرد:

استرس می تواند تنش ماهیچه و اسپاسم دردناک از جمله کمر را تحریک کند. اگر استرس طولانی مدت و درد کمر دارید، باید از تکنیک های کاهش استرس کمک بگیرید. 

درمان کمردرد با مدیتیشن ذهن آگاهی:

یک مطالعه نشان داد که کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، باعث بهبود درد کمر می شود. ذهن آگاهی شامل آگاه بودن از چیزی است که بدن انجام می دهد و از تکنیک های مدیتیشن برای کمک به درد استفاده می کند.

مدیتیشن ذهن

درمان کمردرد با انجام مدیتیشن 

تنفس عمیق برای درمان کمردرد:

نفس عمیق برای چند دقیقه می تواند پاسخ استرس بدن را آرام کند. 

درمان کمردرد با استراحت ماهیچه پیش رونده:

این شامل ماهیچه های وخیم و آرام در بدن است و تمرکزش بر روی یک گروه ماهیچه در یک زمان است. به پشت دراز بکشید، یک فرد می تواند با پاهای خود شروع کند و به تدریج به سمت شانه ها حرکت کند. 

تخیل راهنما:

این شامل تمرکز بر روی تصاویر ذهنی خاص برای ایجاد احساس آرامش است. یک مطالعه نشان داد که تصاویر هدایت شده و موسیقی به استرس مزمن مرتبط با کار کمک می کند.

رفع درد کمر

حرکات مخصوص یوگا برای درمان کمردرد :

یوگا راهی خوب برای کمک به کاهش درد کمر با کمک به تقویت ماهیچه های ضعیف شکمی و لگن، و بهبود انعطاف پذیری در باسن است. زمانی که ماهیچه های شکم و لگن را تقویت می کنید و باسن خود را میکشید، حالت بدنی خود را بهبود می دهید که بار را در کمرتان کاهش می دهد در نتیجه باعث کاهش تعداد درد و رنجی که در روز به روز احساس می کنید را کاهش می دهد.

یک مطالعه حتی ثابت کرد که یک دوره زمانی کوتاه اما شدید یوگا می تواند انعطاف پذیری نخاع را بهبود بخشد و ناتوانی مرتبط با درد را در افرادی که از درد های مزمن پایین کمر رنج می برند، کاهش دهد. از راهنمای زیر برای یک سری یوگا آرام استفاده کنید تا به باز کردن تنگی در باسن و پشت کمک کنید.

یوگا بر حالت های خاص تمرکز می کند و تنفس می کند و می توانید به آرامش برسید، به ویژه زمانی که به طور منظم تمرین می کنید. یک بررسی، یوگا را به عنوان یک ابزار مدیریت استرس موثر یافت. بسیاری از برنامه های گوشی های هوشمند برای راهنمایی فرد از طریق روش های تمدد اعصاب و مدیتیشن در دسترس هستند.

درمان کمردرد زنان

کشیدگی:

کشش ممکن است به تسکین درد کمر کمک کنند. افراد باید برای 30 ثانیه یا تا زمانی که احساس راحتی داشته باشند، هر کشش را ادامه دهند. 

لمس انگشتان پا:

علاوه بر کشش عضلات همسترینگ، خم شدن به جلو برای رسیدن به انگشتان پا به شل شدن ماهیچه های کمر کمک خواهد کرد.

ورزش کششی

ژست مار کبری:

روی شکم خود دراز بکشید و دست هایتان را در کنار شانه های خود قرار دهید و به آرامی سینه خود را بلند کنید تا به بالای سرتان به سقف برسد. 

ژست گربه – گاو:

از دست ها و زانوهای خود شروع کنید، به آرامی به سمت بالا خم کردن شوید و پایین بیایید.

ژست گربه

ژست بچه:

در حالی که زانوهایتان از هم جدا است روی پاشنه تان بایستید، به جلو خم شوید تا سرتان را روی زمین قرار دهید، بازوهایتان را در مقابل سرتان کش دهید. 

عضلات همسترینگ خود را هر روز دو بار کش دهید:

یکی از عوامل نادیده گرفته در کاهش درد کمر، عضلات همسترینگ است. اگر عضلات همسترینگ شما – که در پشت ران شما قرار دارند – بیش از حد محکم کمر شما را عقب می زنند و مفاصل خاصره نیز استرس دارند و منجر به درد بیشتر می شوند. کشش همسترینگ باید به دقت و حداقل دو بار در روز انجام شود.تمرین های کششی آرام بسیاری وجود دارند که نباید آسیب برسانند.

کش آوردن عضلات

رژیم ضد التهابی برای درمان کمردرد :

اگر می خواهید حرکت مفاصل و سلامت عضلاتتان را بهبود بخشید، باید یک رژیم غذایی خوب را مصرف کنید که ضد التهاب است تا به جلوگیری از بازگشت درد کمر کمک کند. یک غذای کامل، رژیم غذایی گیاهی، بالا در میوه و سبزیجات خام، میزان درد و رنجی که در بدن تجربه می کنید را به طور قابل توجهی بهبود می دهد.

  • غذاهای غنی از اسیده ای چرب امگا 3 می توانند به کاهش تورم و مدیریت درد کمک کنند.
  • اینها شامل چیزهایی مثل گردو، بذر کتان، بذر کنف و دانه های چیا هستند.
  • غذاهایی که باید به طور منظم بخورید، آناناس، زنجبیل و زردچوبه هستند. این سه ماده غذایی اصلی ضد التهاب هستند و بسیار موثر می باشند.
  • روی بسیاری از میوه ها و سبزیجات هیدراته تمرکز داشته باشید.
  • این غذاها حاوی مقادیر زیادی فیتوناتریشن، ویتامین و مواد معدنی برای حفظ عملکرد عضلانی و عصبی هستند.
  • هیدراته ماندن به طور مناسب برای کمک به جلوگیری از اسپاسم و کمر درد نیز مهم است.
  • کم آبی واقعاً می تواند شدت درد کمر را افزایش دهد، بنابراین دقت کنید که هر روز 3-4 لیتر آب بنوشید.

رژیم کمر درد

درمان کمردرد با حالت مناسب بدن:

یکی از شایع ترین دلایل رشد درد کمر، حالت بدن ضعیف است. ما با پوشیدن کفش هایی که برای ثبات مناسب باسن و ستون فقرات طراحی نشده اند، و با نشستن پشت میز یا در یک وسیله نقلیه در تمام طول روز، وضعیت ضعیفی داریم.

با بهبود وضعیت بدنی، می توانید تنش ماهیچه را کم کنید و به کاهش درد کمر کمک کنید. یک نکته خوب برای بهبود وضعیت بدنی شما این است که تصور کنید یک سیم به بالای سرتان وصل شده است و شما را به سمت بالا می کشد.

  • لگن را نگه دارید و اجازه ندهید کمرتان خم شود.
  • سر خود را به طرف سقف بکشید و سعی کنید فاصله بین لگن و قفسه سینه تان را زیاد کنید.
  • بدن شما باید با این تمرین همخوانی داشته باشد.

تمرینات تقویت کمر

با داشتن کمردرد همراه این علائم با یک پزشک درباره درمان مشورت کنید:

  • احساس کرختی دارید یا به سختی دست و پایتان را حرکت می دهید
  • در کنترل ادرار خود مشکل دارید
  • کمردردتان همراه با تب و سر درد است
  • بیش از 60 سال سن دارید و به مدت طولانی استروید مصرف کرده اید
  • اگر در دست چپ یا سینه احساس درد دارید.
  • باردار هستید
  • بعد از 72 ساعت و انجام خود درمانی کمردردتان بهتر نشد
  • اگر کمر دردتان بسیار شدید است و بعد از کمی تسکین دوباره عود می کند


:: بازدید از این مطلب : 623
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

روایت درمانی چیست و چطور به تغییر دیدگاه ما کمک می کند ؟ – روایت درمانی چیست ؟





 

روایت درمانی چیست ؟

روایت درمانی نوعی رویکرد درمانی است که به افراد کمک می کند با میل، پذیرا و کارشناس زندگی خود شوند.

در روایت درمانی، تاکید روی داستان هایی است که ما به آنها شاخ و برگ می دهیم و در طول زندگیمان با خود می کشانیم.

همان طور که اتفاقات و واکنش ها را تجربه می کنیم به آن تجربه ها معنا می دهیم و آنها به نوبه خود دید ما به خودمان و دنیا را تحت تاثیر قرار می دهند.

ما می توانیم در یک زمان چندین داستان را با هم در زندگی داشته باشیم مثلا داستان هایی مربوط به عزت نفس، توانایی های ما، ارتباطات و کار ما.

 

 

 

 

تاریخچه روایت درمانی

این دیدگاه درمانی توسط مایکل وایت و دیوید اپستون دو درمانگر ساکن نیوزلند مطرح شد که باور داشتند اینکه افراد را جدا از مشکلاتشان ببینیم اهمیت زیادی دارد.

روایت درمانی که در دهه 1980 گسترش یافت یک رویکرد توانمند سازی برای مشاوره است که ماهیتی غیر سرزنشی و غیر آسیب شناختی دارد.

وایت و اپستون احساس می کردند اینکه افراد به خودشان برچسب نزنند، خودشان را به عنوان فردی شکست خورده یا مایه دردسر نبینند یا خودشان را در محیط اطراف و الگوهای رفتاری بی قدرت نبینند اهمیت بسیار زیادی دارد.

موارد زیر اساس ارتباط بین یک روایت درمانگر و مراجعان است:

  • احترام: در روایت درمانی رفتار با مراجعان با احترامی همراه است که به دلیل شجاعت داشتن، پیش رفتن و کار کردن روی چالش های شخصی خود است.
  • رویکرد غیر سرزنشی: در روایت درمانی هیچ سرزنشی برای مراجعان هنگام کار کردن روی داستان های زندگیشان وجود ندارد و تشویق می شوند دیگران را هم سرزنش نکنند. در واقع تمرکز روی تشخیص و تغییر افکار و رفتارهای ناخواسته و بیهوده است.
  • در نظر گرفتن مراجع به عنوان کارشناس: روایت درمانگران به عنوان کارشناسان مشاوره دیده نمی شوند بلکه یک یار و همراه در کمک به مراجعان برای رشد و درمان در نظر گرفته می شوند. مراجعان در روایت درمانگری خودشان را خوب می شناسند و کشف این اطلاعات به آنها امکان تغییر افکار و رفتارشان را می دهد.

مفاهیم کلیدی روایت درمانی

تمرکز روایت درمانی حول محور داستان هایی است که ما از سرگذشتمان درون خودمان بازگو می کنیم و آنها را در طول زندگیمان با خود می کشانیم.

ما به تجربیات شخصی مان معنا می دهیم و این معناهایی که ما به وجود می آوریم یا توسط دیگران به ما نسبت داده می شود می تواند دید ما را به خودمان و دنیا تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

 

اصول روایت درمانی

قصه های زندگی ما می تواند افکار ما و به نوبه خود تصمیم گیری و رفتارهای ما را تحت تاثیر قرار دهد. قصه درمانی یا همان روایت درمانی بر اساس اصول زیر پیگیری می شود:

1. واقعیت ساختاری اجتماعی است

طرز برخورد ما با دیگران بر چگونگی تجربه ما از واقعیت تاثیر دارد. این تجربه ها در ارتباط با دیگران به واقعیت های شناخته شده برای ما تبدیل می شود.

2. واقعیت تحت تاثیر زبان قرار دارد

افراد تجربیاتشان را به وسیله زبان توضیح می دهند و می توانند تعابیر متفاوتی از اتفاق یا برخوردی یکسان داشته باشند.

3. روایت درمانی به حفظ و ساماندهی واقعیت زندگی ما کمک می کند

گسترش یک روایت یا قصه می تواند به ما کمک کند تا وضوح و درک تجربیاتمان برایمان آسان شود.

4. در روایت درمانی هیچ واقعیت عینی وجود ندارد

مردم می توانند واقعیاتی متفاوت از یک تجربه مشابه داشته باشند. چیزی که ممکن است برای ما درست باشد می تواند برای کسی دیگر درست نباشد.

با اینکه بعضی داستان ها می توانند مثبت باشند و بعضی دیگر منفی، هر داستانی زندگی ما را در گذشته، حال و آینده تحت تاثیر قرار می دهد.

داستان ها آن طور که در روایت درمانی توضیح داده می شود، 4 عامل زیر را با هم برای درمان مراجع به کار می گیرد:

  • اتفاقات
  • پیوستگی و تکرار اتفاقات
  • اتفاقات در طول زمان
  • اتفاقات طبق یک طرح داستان

ریمل حجم دهنده رملیا مدل Amazing volume حجم ۱۵ میلی لیتر

آتل نئوپرن (بلواسپلینت) مدل NF-SP01

ملحفه یکبار مصرف بیمارستانی مدل رولی پرفراژ دار

کفی طبی مخصوص خار پاشنه پنجه دار

محصولات پشنهادی فروشگاه وینکل

عوامل بسیاری وجود دارد که به مطرح کردن داستان های زندگی ما کمک می کند. این عوامل می تواند چگونگی تفسیر ما از اتفاقات یا برخوردها در زندگی و معانی را که به آنها اضافه می کنیم تحت تاثیر قرار دهد.

بعضی از عوامل تاثیر گذار در روایت درمانی شامل موارد زیر است:

  • سن
  • وضعیت اجتماعی اقتصادی
  • نژاد
  • قومیت
  • جنسیت
  • هویت جنسی (تشخیص ذهنی فرد از هویت خود به عنوان زن یا مرد)

همان طور که ما درباره این عوامل فکر می کنیم احتمالا عقایدمان را درباره آنها و آنچه برای ما معنا و اهمیت دارد یا چگونگی تاثیرگذاری آنها بر ما در دنیا در خودمان پرورش می دهیم و حفظ می کنیم.

عقاید ما درباره این موارد به چگونگی دید ما به خودمان و آنچه درباره یک تجربه یا برخورد اجتماعی به خودمان می گوییم شکل می دهد.

ما چند داستان را در یک زمان با خودمان داریم مثل داستان هایی درباره رابطه هایمان، زندگی حرفه ایمان، نقاط ضعفمان، نقاط قوتمان، اهدافمان و ... . روایت درمانی بر بازیابی این داستان ها تاکید دارد چرا که این داستان ها می توانند تاثیر چشمگیری روی تصمیم گیری و رفتار ما داشته باشند.

 

 

 

ماجرای پر اهمیت زندگی های ما

اگرچه ما چند داستان را همزمان با خود داریم معمولا ماجرایی در زندگی وجود دارد که از بقیه روایت ها و ماجرا های زندگی ما تاثیرگذارتر است.

وقتی ماجرای تاثیرگذار زندگی ما در بهترین شرایط راهمان را سد می کند و یا از تلاش های ما برای رشد و تغییر جلوگیری میکند، برایمان مساله ساز می شود.

گاهی اوقات وقتی افراد به مشاوره مراجعه می کنند با یک ماجرای تاثیرگذار مشکل ساز رو به رو می شود که باعث ایجاد درد و رنج عاطفی در آنها می شود.

وقتی ماجرای پر اهمیت زندگی مشکل ساز باشد در برخوردهای ما با دیگران، تصمیم گیری ها و الگوهای رفتاری ما بروز می کند.

توضیحات سطحی در روایت درمانی

 

ماجرای پر اهمیت مشکل سازی که با خودمان در زندگی داریم ممکن است با قضاوتی که دیگران از ما داشته اند شروع شده باشد به خصوص کسانی که ممکن است مسئول یا کارشناس باشند یا روی ما نفوذ داشته باشند مثل والدین یا کسانی که از ما مراقبت می کنند.

مثلا اگر رفتار ما در بچگی طوری بوده باشد که والدینمان ما را "تنبل" نامیده باشند ممکن است طرز تفکرمان درباره خودمان به عنوان فردی تنبل شروع شود و این برچسب را حین تجربه های دیگر هم با خودمان داشته باشیم.

ویژگی تنبل بودن بعد با رشد ما ادامه پیدا می کند و بخشی از داستان غالب زندگی ما می شود و چگونگی دید ما به خودمان و رفتار و برخوردمان با دیگران را در آینده تحت تاثیر قرار می دهد.

به طور خلاصه، استفاده از واژه "سطحی" برای بیان این توضیحات خاص و نتایج به این معناست که شرایط بیرونی در تصمیم گیری و رفتار ما اهمیت و تاثیر کمی دارد.

وقتی چنین روندی اتفاق می افتد آسان است تصور کنیم چه طور چنین قضاوت ها و برچسب هایی به مرور زمان رشد می کند و برای ما تبدیل به مشکل می شود.

اشتباه گرفتن خودمان با مشکلاتمان

اگر ما به نحوی با قضاوت اعضای خانواده مان بزرگ شده باشیم، مثل همان مثال تنبل بودن که قبلا گفته شد خلاص شدن از شر این برچسب و جدا کردن آن از داستان زندگی مان می تواند خیلی مشکل باشد.

نه تنها اغلب در نهایت این برچسب را در طول زمان با خود می کشانیم بلکه این اتفاقات باعث می شوند ما خودمان را فردی تنبل حس کنیم یا ببینیم و به این ترتیب داستان غالبی که "من فردی تنبل هستم" را ادامه دهیم و آن را تقویت کنیم.

متاسفانه، توضیحات سطحی به تمرکز بر نقاط ضعف ما یا قسمت هایی از وجودمان که باور داریم به اندازه کافی خوب نیست گرایش دارند.

وقتی تلاش می کنیم و تصمیمی می گیریم که داستان غالب زندگی ما را زیر سوال می برد ممکن است این تلاش از دید دیگران یا حتی خودمان پنهان بماند چون به عنوان یک موضوع استثنا دیده می شود نه یک قاعده یا روند طبیعی برای بهتر شدن.

مثلا رفتارهایی از ما که بر خلاف برچسب تنبلی باشد احتمالا دست کم گرفته می شود چون با داستان غالب زندگی ما تطابق ندارد.

به عبارت دیگر، ممکن است ما حتی خودمان هم به تصمیمات خوبمان یا رفتار مثبتی از خودمان اعتباری ندهیم چون با داستانی که درباره شخصیت خودمان و توانایی های خودمان به خودمان می گوییم جور در نمی آید.

 

 

 

روایت درمانی چه کمکی به ما می کند ؟

 

روایت درمانی روی داستان ها و ماجراهای زندگی به خصوص ماجراهای تاثیرگذاری که مشکل ساز هستند و به نظر می رسد تلاش های ما را مختل می کنند تمرکز دارد.

یک روایت درمانگر آموزش دیده با مراجعان برای کشف کردن این داستان ها کار می کند و به دنبال آموخته ها یا اطلاعاتی است که به ما کمک می کند تا این ماجراهای مشکل ساز را به چالش بکشانیم.

در روایت درمانی داستان های جایگزینی شناسایی می شود که به فرد فرصتی می دهد تا قضاوت ها را درباره خودش به چالش بکشاند و اطلاعات پنهان دیگری را که با خود دارد کشف کند.

کشف آموخته های دیگر درباره خودمان به وسعت دید ما از خودمان، مدیریت چالش های مربوط به سن، بازبینی عقاید ناسالم، نگاه روشن و واضح به روش های جدید زندگی که داستانی صحیح تر و پویاتر از زندگی ما را بازتاب می دهند کمک می کند.

معانی قدیمی و غیر مفیدی که به ماجراهای زندگیمان نسبت می دهیم می تواند به مرور زمان چالش برانگیز شود.

همانطور که دیدگاهمان را به خودمان گسترش می دهیم و اطلاعات و آموخته های دیگر را که پنهان مانده درباره خودمان کشف می کنیم فضایی برای ایجاد تغییرات سالم در افکار، احساسات و رفتارمان ایجاد می کنیم.

وقتی فضایی بین ما و مشکلاتمان ایجاد می شود بهتر می توانیم آنچه را به ما کمک می کند و آنچه را کمک نمی کند بررسی و انتخاب کنیم.

روایت درمانی قرار نیست فرد را تغییر دهد بلکه به آنها این امکان را می دهد تا در زندگی خودشان و برای حل مشکلاتشان خبره شوند.

تمرینات و تکنیک های روایت درمانی

انواع مختلفی از تمرینات و تکنیک های روایت درمانی وجود دارد که به افراد کمک می کند یک ماجرای مشکل ساز را در زندگی از سر بگذرانند و درمان شوند. بعضی از تکنیک ها و تمرینات روایت درمانی عبارتند از:

گرد آوری روایت های ما

یکی از اولویت هایی که یک روایت درمانگر می تواند برای کمک به مراجع خود انجام دهد این است که روایت های او را از زندگی جمع آوری کند.

با انجام این کار ما می توانیم خواسته خود را در زندگی پیدا کنیم؛ اتفاقات مهم و تاثیرگذار زندگی مان و معناهایی که به مرور زمان به این تجربیات و شخصیت خودمان داده ایم را کشف کنیم.

بعضی از افراد شاید از ماجرای پر اهمیت خود که آنها را در زندگی شان دنبال کرده است آگاه نباشند اما می دانند چیزی آنها را از یک زندگی خوب یا تصمیم گیری های خوب برای خودشان باز می دارد.

همان طور که ماجراهای آنها جمع آوری می شود فرد شاهد داستان های خودش می شود و به آنها به عنوان یک درمانگر نگاه می کند و برای شناسایی داستان پر اهمیت و مشکل ساز زندگی خود کار می کند.

بیان روایت ها و خارجی سازی آنها

همان طور که ما از خواست و اراده مان برای جمع آوری ماجراهایمان استفاده می کنیم شاهد خودمان می شویم. ما از جمع آوری روایت ها در روایت درمانی برای ایجاد فاصله بین خودمان و مشکلاتمان که خارجی سازی نامیده می شود استفاده می کنیم.

وقتی این فاصله را بین خودمان و مشکلاتمان داشته باشیم می توانیم به جای اینکه روی این احساس که مشکل ما هستیم روی تغییر رفتارهای ناخواسته تمرکز کنیم.

همان طور که ما تکنیک خارجی سازی در روایت درمانی را تمرین می کنیم شانس این را داریم که خودمان را به عنوان فردی توانا برای ایجاد تغییر و احساس قدرت برای درمان ببینیم.

ساختارشکنی روایت ها

ساختارشکنی روایت های زندگی به افراد کمک می کند تا به وضوح ماجراهای زندگیشان را ببینند. زمان هایی هست که ماجرای پر اهمیت زندگی ما چنان بزرگ و با نفوذ می شود که انگار نمی توانیم هیچ وقت از سلطه آن خارج شویم.

وقتی یک ماجرای مشکل ساز در زندگی ما به مدتی طولانی وجود داشته باشد و احساس شود در حرف هایمان این ماجرا را به تمام زندگیمان ربط می دهیم و در داستان هایی که خودمان ساخته ایم سردرگم می شویم.

 

 

 

نتایج منحصر به فرد در روایت درمانی

وقتی ماجرای زندگیمان را طوری احساس کنیم که انگار هیچ وقت تغییر پیدا نمی کند هیچ ایده دیگری از ماجراهای جایگزین وجود ندارد.

این امکان وجود دارد که ما در ماجراهای زندگیمان گیر بیافتیم و زمینه ای فراهم کنیم که رفتار، تجربیات و ارتباطات ما را تحت تاثیر قرار دهند.

یک روایت درمانگر کار می کند تا نه تنها مشکلات ما را به چالش بکشد بلکه دید را ما برای در نظر گرفتن روایت های جایگزین بازتر کند.

آنها به ما کمک می کنند تا آموخته هایی را درباره خودمان کشف کنیم که برای مدتی طولانی با خودمان داشته ایم اما هیچ وقت به آنها ارزش چندانی نداده ایم.

این اطلاعات و آموخته ها می تواند به ایجاد و گسترش داستانی جدید و سالم از کسی که هستیم، آنچه می خواهیم و کسی که می خواهیم بشویم کمک کند.

 

نتیجه :

برای درک اینکه ما چطور از داستان ها برای سازماندهی و معنی دادن به کلمات و تجربیاتمان استفاده می کنیم مهم است به یاد داشته باشیم چقدر کلمات ما می توانند قدرتمند باشند و تصمیم گیری و رفتار ما را تحت تاثیر قرار دهد.

روایت درمانی به افراد این امکان را می دهد نه تنها خواست خود را در زندگی پیدا کنند بلکه از این خواست و اراده در مسیری خوب برای کارشناس زندگی خود شدن و زندگی کردن به روشی که اهداف و ارزش های آنها را بازتاب دهد استفاده کند.

ما بیشتر از آنچه فکر می کنیم برای رشد و تغییر قدرت داریم به خصوص وقتی خودمان صاحب اراده و روایت زندگیمان باشیم نه دیگران و قضاوت هایشان.

دیوید اپستون یکی از مطرح کنندگان نظریه روایت درمانی می گوید:مشکل مشکل است. مشکلات فرد، خود فرد نیست.

 

 

 

علت بالا و پایین بودن UE۳ در آزمایش خون/ ادرار – تفسیر آزمایش UE3

خاصیت بی نظیر قارچ دنبلان یا تروفل + نحوه مصرف قارچ دنبلان – خواص قارچ دنبلان برای سلامتی

بهترین زمان مصرف قرص آهن – بهترین زمان مصرف قرص آهن

معرفی شربت گیاهی ضد نفخ کامی وی – آشنایی با کامی وی و مزایای آن

موارد مصرف و عوارض قطره چشمی بیماتوپروست – تاثیر قطره چشمی بیماتوپروست در درمان فشار چشم

علائم ابتلا به دیابت بی مزه و راههای تشخیص این بیماری – دیابت بی‌مزه چیست ؟

لیکسیسناتید چیست و چرا مصرف می شود؟ – اطلاعات دارویی آمپول لیکسیسناتید

مقالات مرتبط مجله وینکل


یخچال و فریزر پزشکی | پدال مکانیکی دست و پا فیزیوتراپی | لوسیون بدن | ژل روان کننده لوبریکانت | تب سنج گوشی | تب سنج زیرزبانی | تب سنج پیشانی | تب سنج پستانکی | تب سنج دیجیتال | کاندوم | بهداشت جنسی | لوازم بهداشتی | یونیت صندلی دندان پزشکی | تجهیزات دندان پزشکی | صندلی تابوره | ظروف استیل بیمارستانی | کرم شب | ضد آفتاب | صورت و بدن | مراقبت پوست و مو | کلسیم | مواد معدنی | ویتامین ها | مکمل های غذایی | افتالموسکوپ | اتوسکوپ | گوشی پزشکی | تب سنج | بورت آزمایشگاهی | جعبه قرص | لارنگوسکوپ | آمبوبگ | کپسول اکسیژن | درماتوسکوپ | توالت فرنگی | دستگاه مرطوب کننده هوا | دستگاه رگ یاب | دستگاه تست قند خون | کات نوزاد | دسته بندی محصولات | دستگاه کشش کمر و ستون فقرات | تردمیل پزشکی | آیس پک | تراباند | حمام پارافین | صندلی کوادریسپس | استندینگ برد | صندلی کرنرسیت | یونیت هات پک فیزیوتراپی | وج چوبی | نردبان فیزیوتراپی | گونیامتر | واکینگ شولدر | پارالل فیزیوتراپی | رولر فیزیوتراپی | واکر فیزیوتراپی | کراولر فیزیوتراپی | کراولر کاردرمانی | استرپ کشی فیزیوتراپی | جلیقه وزنه ای فیزیوتراپی | کیسه شن فیزیوتراپی | ویت کاف | اسلینگ | توپ سی پی cp | تشک پزشکی | اکسیژن ساز | ماساژور | تجهیزات پزشکی خانگی | ترازوی حمام | ترازوی نوزاد | ترازوی آشپزخانه | ترازوی دیجیتال | ترازو | سرنگ | دستگاه سونوگرافی | رادیوگرافی دندان | لباس بیمارستانی | ونتیلاتور | اتوکلاو بیمارستانی | اتوکلاو دندانپزشکی | اتوکلاو آزمایشگاهی | اتوکلاو | چاقو پزشکی | سوزن گیر | پنس جداکننده تیغ بیستوری | پنست دندانه دار،بدون دندانه | پنست چشمی | پنست میکرو | پنست گراسپینگ | پنست عروقی | پنس هموستات | پنس بولداگ | پنس عروق | پنس جداکننده | پنس روده | پنس معده | پنس آلیس | پنس مثلثی | پنس رینگ | پنس هموروئید | پنس پدیکول کلیه | ابزار پروستات | پنس کیسه صفرا | پنس هیستروکتومی و واژینال | پنس صفاقی | پنس پلیپ رحم و تخمدان | پنس زایمان و رحم | پنس تناکلوم | پنس آپاندکتومی | پنس روده و معده | پنس آلیس،ببکاک | پنس آلیس،ببکاک دسته طلایی | پنس لوزه | پنس شانگیر | پنس پلیپ،شستشو و پانسمان | قیچی دسته طلایی | قیچی لوزه | قیچی جراحی ظریف | قیچی تشریح | قیچی جراحی بینی | قیچی غضروف | قیچی قفسه سینه | قیچی جراحی عروق | قیچی جراحی مغز و اعصاب | قیچی سیم چین | قیچی پارچه بر | قیچی گچ بر | قیچی کاتاراکت | قیچی میکروسرجری | قیچی تناتومی | قیچی قرنیه | قیچی عنبیه | قیچی میکرو فنری | قیچی پیک جوزف | قیچی آیریس | قیچی استرابیسم | قیچی جراحی پلاستیک | قیچی جراحی | قیچی بخیه | قیچی بانداژ | دسته بیستوری | چاقو و دسته بیستوری | دسته دیویس گگ | تیغه دیویس گگ | اکارتور | اسپاچولای زبان | ابزار بیهوشی | پنست پزشکی | پنس پزشکی | قیچی پزشکی | میز پزشکی | اسپکولوم | سونیکید (فتال داپلر) | ویلچر اسپرت | ویلچر سی پی CP | ویلچر اطفال | ویلچر ارتوپدی | اکسی هود نوزاد | دستگاه فتوتراپی نوزادان | انکوباتور | تجهیزات پزشکی اطفال و نوزاد | دستگاه کمک تنفسی | اسپیرومتری | تجهیزات تخصصی ریه | پاراوان | ماسک سه لایه | ماسک فیلتردار | ماسک‌ N95 | ماسک جراحی | دستکش نایلونی | دستکش جراحی | دستکش معاینه | دستکش پودری | دستکش نیتریل | دستکش وینیل | سینک اسکراب | سینک پزشکی | شیشه شیر | شیردوش | تجهیزات سلامت مادر و کودک | بالابر بیمار | ویلچر حمام | ویلچر ایستاده | ویلچر برقی | ویلچر | تخت تراکشن | فشارسنج دیجیتال | فشارسنج عقربه ای | فشارسنج مچی | فشارسنج بازویی | فشارسنج | فتال مانیتورینگ | تجهیزات زنان و زایمان | نبولایزر | میکروسکوپ | نخ جراحی | دوچرخه فیزیوتراپی | تیلت بورد فیزیوتراپی | تجهیزات فیزیوتراپی | دستگاه ضدعفونی کننده | محلول ضدعفونی کننده | گان جراحی | روپوش پزشکی | چراغ جراحی | پالس اکسیمتر | ماسک پزشکی | دستکش لاتکس | دستکش پزشکی بیمارستانی | ترالی حمل پرونده | ترالی لگن | ترالی لاپاراسکوپی | ترالی فیزیوتراپی | ترالی مانیتورینگ | ترالی جاکفشی | ترالی کپسول اکسیژن | ترالی حمل پک استریل | ترالی حمل غذا | ترالی حمل | ترالی (بین) نظافت و تی شوی | ترالی پانسمان | ترالی دارو | ترالی اورژانس | تخت ژنیکولوژی | ترالی | تخت فیزیوتراپی | تخت خون گیری | تخت اتاق عمل | تخت دام پزشکی | تخت تشریح | تخت احیا CPR | تخت ICU-CCU | تخت زنان و زایمان | تخت بستری | تخت اطفال | برانکارد | تخت ماساژ | تخت بیمارستانی | تخت معاینه | تخت پزشکی | گیت ترینر | تجهیزات توانبخشی | تجهیزات آزمایشگاهی | لوازم مصرفی پزشکی و بیمارستانی | تجهیزات استریلیزاسیون و لندری | تجهیزات تصویربرداری پزشکی | تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی | تجهیزات پزشکی عمومی | تجهیزات هتلینگ بیمارستانی | تجهیزات اتاق عمل | تجهیزات تخصصی پزشکی | ابزار جراحی | تجهیزات پزشکی و سلامت



:: بازدید از این مطلب : 450
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

تفکر انتقادی چیست و تقویت آن در کودکان چه اهمیتی دارد؟ – پرورش مهارت تفکر انتقادی برای کودکان





 

پرورش مهارت تفکر انتقادی برای کودکان

تفکر انتقادی توانایی تفکر به شکلی واضح و معقولانه و درک ارتباط منطقی بین ایده ها است. تفکر انتقادی موضوع بحث ها و افکار زیادی از دوران فیلسوف های یونان باستان مثل افلاطون و سقراط بوده است و تا دوران مدرن با مهارت هایی مثل توانایی تشخیص اخبار دروغ ادامه داشته است.

تفکر انتقادی را می توان به عنوان توانایی به کار گرفتن تفکر اندیشمندانه و مستقل از آنچه دیده و شنیده می شود بیان کرد. به طور خلاصه لازمه تفکر انتقادی استفاده از تواناییتان برای قانع کردن و قانع شدن با استدلال است. در به کارگیری تفکر انتقادی فرد به جای اینکه تنها پذیرنده منفعل اطلاعات باشد یک یاد گیرنده فعال است.

به زبان عامیانه تر تفکر انتقادی طرز فکر درباره هر چیزی است که ذهن شما را در حال حاضر مشغول کرده و شما به دنبال گرفتن بهترین نتیجه برای این دغدغه ذهنی هستید.

افرادی که تفکر انتقادی دارند به جای پذیرش ظاهر امر با دقت زیاد ایده ها و فرضیات را مورد بررسی قرار می دهند. آنها همیشه به دنبال این هستند که آیا ایده ها، بحث ها و یافته های ارائه شده تصویری کامل ارائه می دهند و برای آنچه به دنبال آن هستند روشن است یا خیر.

افرادی با تفکر انتقادی برای حل مشکل به جای استفاده از شهود و غریزه آنها را با روشی معین و از روی قاعده حل می کنند.

فردی که مهارت تفکر انتقادی دارد می تواند:

  • ارتباط بین ایده ها را درک کند.
  • اهمیت و ارتباط استدلالات و ایده ها را تعیین کند.
  • استدلال کند،استدلالات را تشخیص دهد و ارزیابی کند.
  • تناقض ها و خطاها را در استدلال ها تشخیص دهد.
  • درباره توجیهات خودِ فرضیات، باورها و ارزش ها فکر کند.
  • در حل مشکلات روشی بی تناقض و از روی حساب و کتاب دارد.

اهمیت تفکر انتقادی برای کودکان

تفکر انتقادی یک مهارت ضروری در زندگی است. با خواندن ادامه مقاله متوجه خواهید شد چرا این موضوع در تربیت کودک مهم است و چطور می توانید به کودکان کمک کنید این مهارت را یاد بگیرند و تمرین کنند. ذات کنجکاو کودک به ایجاد تفکر انتقادی در کودک کمک می کند.

برای تفکر انتقادی لازم است اطلاعات را دریافت کنیم، آنها را تجزیه تحلیل و درباره آنها قضاوت کنیم و لازمه چنین روندی قوه تخیل و تصور و کنجکاوی ما است. بچه ها وقتی اطلاعاتی جدید دریافت می کنند آنها را در ذهنشان که مثل یک کتابخانه دسته بندی شده است وارد می کنند.

آنها فکر می کنند چطور این اطلاعات جدید را با آنچه تا الان می دانسته اند متناسب کنند یا آیا این اطلاعات جدید می تواند آنچه را تا الان درست فرض می کرده اند تغییر دهد.

تقویت تفکر انتقادی در کودکان

هیچ راهکاری برای آموزش طرز تفکر انتقادی به کودک وجود ندارد. به عنوان یکی از والدین می توانید سوالات استدلالی از بچه ها بپرسید تا آنها را به تفکر بیشتر و پیچیده تر راهنمایی کنید. در بعضی مواقع هم ممکن است خوب باشد به کودک اجازه دهید نظریه های خودش را نسبت به آنچه اتفاق می افتد تجربه کند و آنها را بهبود ببخشد.

فشارسنج مچی دیجیتال BC40 بیورر

چاقوی خنجری لوزه برونینگ مدل Bruening

ویلچر ۸۷۴ Med Sky

نرم کننده موهای رنگ شده سان سیلک ۳۵۰ میلی لیتر

محصولات پشنهادی فروشگاه وینکل

راهنمایی بچه ها برای تفکر انتقادی می تواند تاثیری مثبت بر مهارت های حل مشکل او داشته باشد.

یادگیری تفکر انتقادی احتمالا یکی از مهم ترین مهارت هایی است که بچه های امروزی برای آینده شان به آن نیاز دارند. در واقع تفکر انتقادی یکی از 7 مهارت ضروری زندگی است که برای هر کودکی لازم است. در این دهکده جهانی امروزی مدام در حال تغییر کودکان باید بتوانند کاری بیشتر از تکرار آنچه دیگران قبلا انجام داده اند انجام دهند.

آنها باید با تفکر انتقادی بتوانند مفهوم اطلاعات را متوجه شوند، آنها را بررسی، با هم مقایسه کنند، از آنها برداشت خودشان را داشته باشند و به این ترتیب مهارت های فکری سطح بالاتری داشته باشند. با توجه به آنچه گفته شد اگر می خواهید تفکر انتقادی را در فرزندتان ایجاد کنید و پرورش دهید این نکات به شما کمک می کند کودکتان با تقویت تفکر انتقادی مشکلات را بهتر حل کند.

تقویت مهارت های درک مطلب کودکان و پرورش تفکر انتقادی

کمک به کودکان برای گسترش مهارت های درک مطلب یک گام اساسی اولیه برای گسترش مهارت های کودکان در مطالعه کردن و علاقه مندی آنها به کتاب است. بچه ها باید تواناییشان را برای تشخیص بین آنچه درباره یک عبارت، پاراگراف یا کتاب درک می کنند و نمی کنند گسترش و بهبود دهند.

این مهارت ضروری است چون به این ترتیب می توانید به آنها کمک کنید روش هایی را کشف و تمرین کنند که به بهبود این توانایی انتقادی و در نتیجه پرورش تفکر انتقادی در کودکان کمک کند.

پرسیدن سوال برای تقویت تفکر انتقادی در کودک

پرسش و پاسخ کودکتان درباره آنچه در کتاب می خواند روشی عالی برای کمک به تفکر فعال آنها هنگام کتاب خواندن است. این کار به تمرکز آنها روی آنچه درباره یک داستان خاص یاد می گیرند هم کمک می کند. با پاسخ دادن به سوالات، بچه ها می توانند نشان دهند توانایی درک و تفسیر آنچه را خوانده اند دارند.

این کار به والدین کمک می کند متوجه شوند کودکان چه مشکلاتی در مهارت درک مطلب دارند. همچنین این کار به آنها امکان ابراز مهارت تفکر انتقادی را می دهد.

ارتباط مفهوم فراشناخت با تفکر انتقادی

فراشناخت تفکر درباره فکر کردن یا داشتن آگاهی و دانش درباره روند فکری شخص است. اینکه کودکتان بتواند به راهکارهایی فکر کند که می تواند برای درک یک پاراگراف معین به کار گیرد یا روش های متفاوتی را برای فهمیدن آنچه می خواند استفاده کند یعنی می تواند مهارت های درک مطلبش را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشد.

شما می توانید با حوصله از آنها سوالاتی با چرا، کجا، چه کسی، چه زمانی و چطور درباره یک پاراگراف بپرسید. این تمرین به درک تدریجی آنها از توانایی تفکر انتقادی کمک می کند.

کودک شما باید توانایی ایجاد رابطه بین پاراگراف ها را هنگام مطالعه داشته باشد. با کار کردن با آنها و سوال پرسیدن از آنها برای آنها امکان تمرین تفکر انتقادی را فراهم می کنید. این کار به آنها این امکان را می دهد چطور یک پاراگراف را به پاراگراف دیگری مربوط کند.

تمرین این مهارت ها می توانند به کودکان کمک کند حدس بزنند چطور یک داستان را تمام کنند. این تمرین توانایی بررسی تدریجی و دقیق یک موقعیت و یک بررسی انتقادی از نتیجه احتمالی را به کودک می دهد.

توانایی خلاصه گویی و ارتباط آن با مهارت تفکر انتقادی

وقتی کودک داستان یا قسمتی از کتابش را می خواند از او خلاصه آن را بپرسید. این مهارت به آنها کمک می کنند تشخیص دهند چه چیزی در آن داستان یا آن قسمت از کتاب مهم است. از کودکتان بخواهید ایده اصلی و نقش شخصیت ها را در داستان تشخیص دهند.

خلاصه گویی به کودک کمک می کند آنچه را خوانده به یاد بیاورد و در کنار مهارت های درک مطلب تفکر انتقادی را تمرین کند. با انجام این تمرین می توانید متوجه شوید چه چیز را در آن قسمت مشخص از کتاب متوجه شده و چه چیز را متوجه نشده است.

تقویت تفکر انتقادی در کودک با حل معما

برای کودکتان چند معما بخوانید و سعی کنید جواب آنها را با هم پیدا کنید. این تمرین به تحلیل و بررسی اطلاعات و تقویت مهارت تفکر انتقادی در کودک کمک می کند.

مطالعه کودکان با والدین و پرورش تفکر انتقادی

چند تا مقاله را در یک روزنامه محلی انتخاب کنید و آنها را با همدیگر بخوانید. از کودکتان بخواهید دنبال کلمه یا سرنخی باشد که ببیند آیا این مقاله قصد فروش چیزی به آنها را دارد. دوباره با هم مقاله را مرور کنید و به آنها نشان دهید چطور از تحلیل و بررسی و مهارت های تفکر انتقادی می توان استفاده کرد.

 

 

روش های صحیح مطالعه مختص کودکان

تشویق بچه ها به سوال کردن و تقویت تفکر انتقادی

عبارت های چالش برانگیز و سوال درباره آنها برای اطمینان از واقعی و قابل اعتماد بودن آنها نکته ای بسیار مهم در تقویت تفکر انتقادی است. با اینکه شاید از بازی 20 سوالی خوشتان نیاید اما این بازی و زمانی که برای آن صرف می کنید به کودکان در مفهوم سازی از ایده ها و تشخیص عبارات نادرست یا نیمه درست کمک می کند.

در سوال از کودک به جز "چه" از "چطور" و "چرا" هم استفاده کنید

بیایید فرض کنیم کودکتان در مدرسه درباره آب و هوا یاد گرفته است. معلمش از او پرسیده "دلیل اصلی تغییرات آب و هوایی چیست؟" این سوال دو مشکل اساسی دارد؛ این سوال را می توان با یک سرچ ساده سریع پاسخ داد و پاسخ سریع به افراد یک حس امنیت اشتباه می دهد و باعث می شود فکر کنند جواب را می دانند اما دانش و اطلاعات آنها در واقع سطحی است.

در خانه می توانید کودک را با سوالاتی مثل "چطور آن دلیل باعث تغییر آب و هوا می شود؟" یا "چرا ما باید نگران تغییرات آب و هوایی به این دلیل باشیم؟" به تفکر بیشتری وادار کنید. برای پاسخ به این سوالات آنها باید به سراغ چیزی بیشتر از واقعیت های مشخص و آشکار بروند و درباره آن موضوع واقعا فکر کنند.

سوالات دیگری که می توانید بپرسید این است که "چطور تغییرات آب و هوایی می تواند روی محل زندگی ما تاثیر داشته باشد؟" یا "چرا شهر ما باید بیشتر نگران این تغییرات آب و هوایی باشد؟" بومی کردن سوالات به کودکان فرصتی می دهد تا هر اطلاعاتی که دارند را به چیزی شخصی در زندگیشان مربوط کنند.

تقویت توانایی کودک برای دفاع از جواب هایش

بچه ها برای دفاع از پاسخ هایشان در برابر بعضی سوالات به نوعی مدارک و شواهد نیاز دارند. پاسخ به سوال "از کجا می دانی این طور است؟" باعث می شود کودکان به جمله قبلی شان برگردند و ارزیابی کنند از کجا این اطلاعات را به دست آورده اند.

تشویق کودک به درک طرز فکرهای متفاوت

پرسیدن سوالی مثل "چطور تغییرات آب و هوایی شرایط زندگی کردن در آن شهر یا کشور را تغییر می دهد؟" یا "چرا مردمی که در این کشور یا آن شهر زندگی می کنند باید نگران این تغییرات آب و هوایی باشند؟" بچه ها را وادار می کند درباره اولویت ها و نگرانی های دیگران فکر کنند و سعی کنند با روشن بینی آینده افراد آن شهر یا کشور را درک کنند و این طرز تفکر لازمه مهارت حل مشکل خلاقانه است.

تشویق افکار بچه ها برای حل مشکل

برای این کار باید روی سوالی که از آنها می پرسیم تمرکز داشته باشیم. مثلا به جای آنکه سوالی کلی و پیچیده مثل "چطور می توانیم مشکلات تغییر آب و هوا را حل کنیم" را بپرسیم می توانیم بپرسیم چطور می توانیم دلیل مشخصی در تغییر آب و هوا را حل کنیم؟

پاسخ به این سوال باعث می شود کودکان دانششان را با هم ترکیب و ادغام کنند. با سوال درباره راه حل های مختلف ارائه شده آنها را تشویق کنید: چه راه حل های علمی مشخصی می تواند درباره آن دلیل تغییرات آب و هوایی مورد بررسی قرار گیرد؟ راه حل نهایی چیست؟

می توانید این روند را در هر زمانی و برای هر موضوعی شروع کنید؛ لازم نیست درباره آنچه کودک می خواند تخصص داشته باشید. موضوع آموزش داشتن افکار مستقل برای خودشان و ماهر شدن کودک در تفکر انتقادی است.

 

فواید دارویی و درمانی روغن بادام تلخ – معجزه روغن بادام تلخ

خانم‌ها ترجیح می‌دهند اکستنشن موهایشان مخفی بماند – راهبری نوشته

خشکی دهان: ۱۶ روش خانگی درمان دهان خشک (کلویید) – 1. جویدن آبنبات های بدون شکر

خاصیت استفاده از روغن خیار+طرز تهیه روغن خیار – آیا میدانید از روغن خیار برای درمان چه بیماری هایی استفاده میکنند؟

علت تجمع آب در دهان چیست و چگونه درمان میشود ؟ – درمان جمع شدن آب در دهان

فواید مصرف کپسول آیرونرم برای خانم ها – معرفی موارد مصرف کپسول آیرونرم

لاغری پهلو: ۱۷ روش خانگی لاغر کردن چربی پهلو – 1. وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید.

مقالات مرتبط مجله وینکل


"چرا" هم |  | آن با | آن در | آن در کودکان | ارتباط | ارتباط آن | ارتباط مفهوم | از جواب | از چطور | از کودک | استفاده | استفاده کنید | افکار | افکار بچه | انتقادی | انتقادی برای | انتقادی برای کودکان | انتقادی پرسیدن | انتقادی تشویق | انتقادی توانایی | انتقادی چیست | انتقادی چیست و | انتقادی در | اهمیت | اهمیت تفکر | اهمیت تفکر انتقادی | اهمیتی | اهمیتی دارد؟ | با تفکر | با حل | با مهارت | با والدین | بچه | بچه ها | برای | برای تقویت | برای حل | برای دفاع | برای کودکان | برای کودکان اهمیت | برای کودکان پرورش | برای کودکان تقویت | به جز | به درک | به سوال | پرسیدن | پرسیدن سوال | پرورش | پرورش تفکر | پرورش مهارت | پرورش مهارت تفکر | تشویق | تشویق افکار | تشویق بچه | تشویق کودک | تفکر | تفکر انتقادی | تفکر انتقادی برای | تفکر انتقادی چیست | تقویت | تقویت آن | تقویت آن در | تقویت تفکر | تقویت توانایی | تقویت مهارت | توانایی | توانایی خلاصه | توانایی کودک | جز "چه" | جواب | جواب هایش | چرا | چطور | چطور و | چه | چه از | چه اهمیتی | چه اهمیتی دارد؟ | چیست | چیست و | چیست و تقویت | حل مشکل | حل معما | خلاصه | خلاصه گویی | دارد؟ | دارد؟ – پرورش | در سوال | در کودک | در کودکان | در کودکان چه | درک | درک طرز | درک مطلب | دفاع | دفاع از | سوال | سوال از | سوال برای | سوال کردن | طرز | طرز فکرهای | فراشناخت | فراشناخت با | فکرهای | فکرهای متفاوت | کردن | کردن و | کنید | کنید تقویت | کودک | کودک ارتباط | کودک با | کودک برای | کودک به | کودکان | کودکان – چه | کودکان اهمیت | کودکان اهمیت تفکر | کودکان با | کودکان پرورش | کودکان پرورش مهارت | کودکان تقویت | کودکان چه اهمیتی | کودکان و | گویی | گویی و | متفاوت | متفاوت تشویق | مشکل | مطالعه | مطالعه کودکان | مطلب | مطلب کودکان | معما | معما مطالعه | مفهوم | مفهوم فراشناخت | مهارت تفکر | مهارت تفکر انتقادی | مهارت های | مهارت) | ها برای | ها به | های | های درک | هایش | هایش تشویق | هم استفاده | و ارتباط | و پرورش | و تقویت | و تقویت آن | و چرا | والدین | والدین ویخچال و فریزر پزشکی | پدال مکانیکی دست و پا فیزیوتراپی | لوسیون بدن | ژل روان کننده لوبریکانت | تب سنج گوشی | تب سنج زیرزبانی | تب سنج پیشانی | تب سنج پستانکی | تب سنج دیجیتال | کاندوم | بهداشت جنسی | لوازم بهداشتی | یونیت صندلی دندان پزشکی | تجهیزات دندان پزشکی | صندلی تابوره | ظروف استیل بیمارستانی | کرم شب | ضد آفتاب | صورت و بدن | مراقبت پوست و مو | کلسیم | مواد معدنی | ویتامین ها | مکمل های غذایی | افتالموسکوپ | اتوسکوپ | گوشی پزشکی | تب سنج | بورت آزمایشگاهی | جعبه قرص | لارنگوسکوپ | آمبوبگ | کپسول اکسیژن | درماتوسکوپ | توالت فرنگی | دستگاه مرطوب کننده هوا | دستگاه رگ یاب | دستگاه تست قند خون | کات نوزاد | دسته بندی محصولات | دستگاه کشش کمر و ستون فقرات | تردمیل پزشکی | آیس پک | تراباند | حمام پارافین | صندلی کوادریسپس | استندینگ برد | صندلی کرنرسیت | یونیت هات پک فیزیوتراپی | وج چوبی | نردبان فیزیوتراپی | گونیامتر | واکینگ شولدر | پارالل فیزیوتراپی | رولر فیزیوتراپی | واکر فیزیوتراپی | کراولر فیزیوتراپی | کراولر کاردرمانی | استرپ کشی فیزیوتراپی | جلیقه وزنه ای فیزیوتراپی | کیسه شن فیزیوتراپی | ویت کاف | اسلینگ | توپ سی پی cp | تشک پزشکی | اکسیژن ساز | ماساژور | تجهیزات پزشکی خانگی | ترازوی حمام | ترازوی نوزاد | ترازوی آشپزخانه | ترازوی دیجیتال | ترازو | سرنگ | دستگاه سونوگرافی | رادیوگرافی دندان | لباس بیمارستانی | ونتیلاتور | اتوکلاو بیمارستانی | اتوکلاو دندانپزشکی | اتوکلاو آزمایشگاهی | اتوکلاو | چاقو پزشکی | سوزن گیر | پنس جداکننده تیغ بیستوری | پنست دندانه دار،بدون دندانه | پنست چشمی | پنست میکرو | پنست گراسپینگ | پنست عروقی | پنس هموستات | پنس بولداگ | پنس عروق | پنس جداکننده | پنس روده | پنس معده | پنس آلیس | پنس مثلثی | پنس رینگ | پنس هموروئید | پنس پدیکول کلیه | ابزار پروستات | پنس کیسه صفرا | پنس هیستروکتومی و واژینال | پنس صفاقی | پنس پلیپ رحم و تخمدان | پنس زایمان و رحم | پنس تناکلوم | پنس آپاندکتومی | پنس روده و معده | پنس آلیس،ببکاک | پنس آلیس،ببکاک دسته طلایی | پنس لوزه | پنس شانگیر | پنس پلیپ،شستشو و پانسمان | قیچی دسته طلایی | قیچی لوزه | قیچی جراحی ظریف | قیچی تشریح | قیچی جراحی بینی | قیچی غضروف | قیچی قفسه سینه | قیچی جراحی عروق | قیچی جراحی مغز و اعصاب | قیچی سیم چین | قیچی پارچه بر | قیچی گچ بر | قیچی کاتاراکت | قیچی میکروسرجری | قیچی تناتومی | قیچی قرنیه | قیچی عنبیه | قیچی میکرو فنری | قیچی پیک جوزف | قیچی آیریس | قیچی استرابیسم | قیچی جراحی پلاستیک | قیچی جراحی | قیچی بخیه | قیچی بانداژ | دسته بیستوری | چاقو و دسته بیستوری | دسته دیویس گگ | تیغه دیویس گگ | اکارتور | اسپاچولای زبان | ابزار بیهوشی | پنست پزشکی | پنس پزشکی | قیچی پزشکی | میز پزشکی | اسپکولوم | سونیکید (فتال داپلر) | ویلچر اسپرت | ویلچر سی پی CP | ویلچر اطفال | ویلچر ارتوپدی | اکسی هود نوزاد | دستگاه فتوتراپی نوزادان | انکوباتور | تجهیزات پزشکی اطفال و نوزاد | دستگاه کمک تنفسی | اسپیرومتری | تجهیزات تخصصی ریه | پاراوان | ماسک سه لایه | ماسک فیلتردار | ماسک‌ N95 | ماسک جراحی | دستکش نایلونی | دستکش جراحی | دستکش معاینه | دستکش پودری | دستکش نیتریل | دستکش وینیل | سینک اسکراب | سینک پزشکی | شیشه شیر | شیردوش | تجهیزات سلامت مادر و کودک | بالابر بیمار | ویلچر حمام | ویلچر ایستاده | ویلچر برقی | ویلچر | تخت تراکشن | فشارسنج دیجیتال | فشارسنج عقربه ای | فشارسنج مچی | فشارسنج بازویی | فشارسنج | فتال مانیتورینگ | تجهیزات زنان و زایمان | نبولایزر | میکروسکوپ | نخ جراحی | دوچرخه فیزیوتراپی | تیلت بورد فیزیوتراپی | تجهیزات فیزیوتراپی | دستگاه ضدعفونی کننده | محلول ضدعفونی کننده | گان جراحی | روپوش پزشکی | چراغ جراحی | پالس اکسیمتر | ماسک پزشکی | دستکش لاتکس | دستکش پزشکی بیمارستانی | ترالی حمل پرونده | ترالی لگن | ترالی لاپاراسکوپی | ترالی فیزیوتراپی | ترالی مانیتورینگ | ترالی جاکفشی | ترالی کپسول اکسیژن | ترالی حمل پک استریل | ترالی حمل غذا | ترالی حمل | ترالی (بین) نظافت و تی شوی | ترالی پانسمان | ترالی دارو | ترالی اورژانس | تخت ژنیکولوژی | ترالی | تخت فیزیوتراپی | تخت خون گیری | تخت اتاق عمل | تخت دام پزشکی | تخت تشریح | تخت احیا CPR | تخت ICU-CCU | تخت زنان و زایمان | تخت بستری | تخت اطفال | برانکارد | تخت ماساژ | تخت بیمارستانی | تخت معاینه | تخت پزشکی | گیت ترینر | تجهیزات توانبخشی | تجهیزات آزمایشگاهی | لوازم مصرفی پزشکی و بیمارستانی | تجهیزات استریلیزاسیون و لندری | تجهیزات تصویربرداری پزشکی | تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی | تجهیزات پزشکی عمومی | تجهیزات هتلینگ بیمارستانی | تجهیزات اتاق عمل | تجهیزات تخصصی پزشکی | ابزار جراحی | تجهیزات پزشکی و سلامت



:: بازدید از این مطلب : 420
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

استرس بی پولی چیست؟ چگونه این عارضه را درمان کنیم؟ – استرس بی پولی + 8 راه درمان این عارضه





 

استرس بی پولی + 8 راه درمان این عارضه

  • براساس یک تحقیق جدید، ۷۱ درصد از امریکایی ها، پول را یک عامل مهم برای تولید استرس در زندگی شان می دانند. البته، این فقط مشکل امریکایی ها نیست.
  • وقتی به آمار و ارقام نگاه می کنیم، متوجه می شویم که این درصد چرا تا این اندازه بالا است: ۷۶ درصد از قبوض خانه و بدهی های کارت های اعتباری رو به افزایش است. بی تردید، این آمار با این مشکل در ارتباط است.
  • ولی استرس های مربوط به پول فقط حول اعداد و ارقام نمی چرخد. وقتی ۷۱ درصد از شرکت کننده های تحقیق پول را یک عامل برای استرس خود گزارش می کنند، این مشکل به طبقات اجتماعی-اقتصادی جامعه هم کشیده می شود. استرس  مربط به پول فقط کمبود پول نیست. بسیارفراتر از آن است.
  • این استرس از دیدگاه ما نسبت به پول و رابطه ما با آن ریشه می گیرد و فقط با «اضافه کردن پول» این مشکل حل نمی شود. این فقط روی علائم و نشانه های آن به طور موقت سرپوش می گذارد ولی این اضطراب همیشه برخواهد گشت.
  • راه حل آن شاید به سادگی (یا به سختی) تغییر دیدگاه کلی مان نسبت به پول باشد.

۸ حقیقت در مورد پول که استرس تان را کم میکند:

مولاژ آیودی گذاری

محلول وی ام ایکس ۲ پی اچ دی ۶۰ میلی لیتر

نخ جراحی ویکریل رپید LINX

قرص آمینو پرو ۲۴۰۰ میلی گرم نولیمیت ۳۲۵ عدد

محصولات پشنهادی فروشگاه وینکل

1. به کمتر از آنچه که فکر می کنید نیاز دارید.

  • بیشتر چیزهایی که تصور می کنیم بدون آنها نمی توانیم زندگی کنیم، برای بیشتر مردم جهان – یا حتی پدر و مادربزرگتان – کالای لوکس به حساب می آیند. فکر کنید: گوشی موبایل، مایکروفر، ماشین، کمدهای بزرگتر، و … تجاری سازی جامعه تلاش زیادی برای ایجاد نارضایتی در دل های ما کرده است. و البته برنده شده اند.
  • آنها باعث شده اند محصولات تولیدی کارخانه هایشان را بعنوان کالاهایی ضروری بپذیریم. و به همین دلیل استرس زیادی در زندگی هایمان ایجاد کرده اند. ولی آنهایی که تصمیم می گیرند کمتر خرج کنند، فواید فوق العاده ای می برند.

2. پول خوشبختتان نمی کند.

  • این فقط یک توهم است که پول برای شما خوشبختی می آورد. تحقیقات بیشماری تا امروز این مسئله را ثابت کرده اند. تجربه هم همین را می گوید. بعضی از شادترین آدم هایی که احتمالاً می شناسید به هیچ عنوان پولدار نیستند و خیلی از آدم های پولداری هم که می شناسید، خوشبخت نیستند.
  • البته درجه ای از ثبات و امنیت وحود دارد که با برآورده شدن نیازهای اساسی مالی به وجود می آید ولی ما به خیلی کمتر از چیزی که تصور می کنیم نیاز داریم. و هرچه زودتر این تفکر که پول بیشتر خوشبخت ترمان می کند را کنار بگذاریم، زودتر می توانیم خوشبختی واقعی را پیدا کنیم.

3. پول هدف اصلی کار کردن نیست.

  • پرداخت های مالی بعنوان یک انگیزه دهنده همیشگی موثر نیست و رابطه بین درآمد و رضایت از کار بسیار کم خواهد بود. به عبارت دیگر، هرچه درآمدتان بیشتر باشد رضایتتان از کاری که انجام می دهید بیشتر نخواهد بود.
  • حجم بالایی استرس مربوط به کار را می توانید خیلی راحت با تصمیم گرفتن درباره رضایت داشتن از حقوقتان از بین ببرید. نباید فقط بخاطر پول کار کنید. با هدف مشارکت کردن در یک کار مفید برای انسان ها کار کنید. درست است که این رویکرد ایدآلیستی است ولی استرستان را به طور قابل توجهی پایین خواهد آورد.

4. ثروت هم مشکلات خاص خودش را دارد.

  • فقر مشکلاتی به همراه دارد، هیچ شکی در این نیست. ولی مشکلاتی هم با داشتن ثروت همراه است. متاسفانه کمتر کسی به آن فکر می کند.
  • ما فکر می کنیم که بودن پول همیشه خوب است و دوست داریم که پولدار باشیم. ولی پول هم مشکلات خاص خودش را به همراه می آورد: روی قضاوت اخلاقی سایه انداخته، همدلی را از بین می برد، غرور و خودخواهی را زیاد کرده و می تواند به نوعی اعتیاد تبدیل شود. ترس افراد پولدار تنهایی، اضطراب و بزرگ کردن فرزندانی خوب است.
  • به عبارت دیگر، اگر تصور می کنید پول مشکلاتتان را حل خواهد کرد، اشتباه می کنید. و وقتی دیدگاهتان را نسبت به این موضوع تغییر دهید، دیگر در مکانی اشتباه به دنبال پاسخ سوالاتتان نخواهید بود.

5. آرزوی پولدار شدن زندگی تان را تباه خواهد کرد.

  • شنیده ایم که عشق به پول ریشه بدی هاست. ولی خیلی وقت ها میل به داشتن بیشتر و بیشتر، زندگی مان را هم از ما می گیرد.
  • میل به پول اندوزی زمانمان را گرفته، انرژی مان را تلف کرده، ارزش هایمان را به خطر انداخته و توانایی هایمان را محدود می کند. عاقلانه این است که این میل را از لیست تمایلاتمان بیرون کنیم. اینکار استرسمان را کمتر خواهد کرد.

6. مرزها حیات بخشند.

  • اورسون ولس گفته است، «دشمن هنر نبودِ محدودیت است.» و دشمن زندگی نبودِ مرز. این مرزها چه اجتماعی باشند، چه اقتصادی یا اخلاقی، برای زندگی تان ساختار و چارچوب ایجاد می کنند. آنها حس اکتشاف، ابداع و ابتکار در شما به وجود می آورند.
  • مرزها به ما انگیزه می دهند شادی و خوشبختی را در زندگی کنونی مان پیدا کنیم. به همین دلیل است که برنامه های شخصی بودجه بندی ابزاری بسیار مفید هستند.
  • چون برای ما این امکان را فراهم می کنند که تشخیص دهیم برای شاد بودن نباید بیشتر از پولی که در می آوریم، خرج کنیم. زندگی کردن فراتر از داشته ها هیچ لذتی ندارد – فقط استرس می آورد. داخل چارچوب و مرزهای درآمدتان زندگی کنید تا زندگی بهتری داشته باشید.

7. بخشیدن پول لذت دارد.

  • سخاوت فواید بیشماری دارد. افراد سخاوتمند شادتر، سالم تر، تحسین برانگیزتر بوده، از زندگی شان راضی تر هستند و روابط عمیق تری با دیگران دارند. زندگی آنها با استرس کمتری همراه است.
  • خیلی مهم است که دیدگاهمان را نسبت به این موضوع عوض کنیم. یکی از مهمترین عوامل کاهنده استرس که می توانید با پولتان انجام دهید این است که کمی از آن را ببخشید. و سخاوت و بخشندگی در هر موقعیت اقتصادی هم که باشید میسر است.

8. امنیت یافت شده به واسطه پول، زودگذر است.

  • خیلی از ما باور داریم که امنیت با دارایی های ما به وجود می آید. در نتیجه اینکه خیلی از ما حجم زیادی از دارایی ها را به اسم افزایش امنیت و خوشبختی برای خودمان جمع آوری می کنیم. ساعت های طولانی برای خریدن آنها کار می کنیم، خانه های بزرگتر می سازیم تا آنها را داخلش جای دهیم، مقدار زیادی انرژی برای نگهداری آنها صرف می کنیم.
  • مسئله جمع کردن و نگهداری کم کم تمرکز اصلی زندگی هایمان می شود. در همین حین، جامعه، آزادی، خوشبختی و عشق را از دست می دهیم.
  • بعضی از مهمترین عناصر زندگی را با این دارایی ها مبادله می کنیم.جستجوی ما برای امنیت و زندگی و لذت یکی از مهمترین دغدغه های انسان بودن است. فقط باید در محل مناسبی به دنبال آن باشیم.

 

 

 

 

 

 

۷ مورد از تاثیرگذارترین شیوه های درمانی در طب سنتی – 1- ماساژ درمانی

قرص تقویت اسپرم مردان سمنکس (Semenax) و عوارض جانبی این دارو – قرص سمنکس چیست ؟

آشنایی با مزایای درمانی قرص اتینیل استرادیول – موارد مصرف و عوارض جانبی اتینیل استرادیول

آستیگمات (آستیگماتیسم) چشم چیست و چگونه درمان میشود ؟ – آستیگمات چشم چیست؟

رژیم لاغری سریع ۵ روزه ۱۵۰۰ کالری – رژیم لاغری 5 روزه: روز اول

فواید قرص هالوپریدول برای درمان انواع شدید جنون – همه آنچه که باید در مورد قرص هالوپریدول بدانید

چگونه ذهن دیگران را بخوانیم؟ – چگونه ذهن بقیه را بخوانیم؟

مقالات مرتبط مجله وینکل


یخچال و فریزر پزشکی | پدال مکانیکی دست و پا فیزیوتراپی | لوسیون بدن | ژل روان کننده لوبریکانت | تب سنج گوشی | تب سنج زیرزبانی | تب سنج پیشانی | تب سنج پستانکی | تب سنج دیجیتال | کاندوم | بهداشت جنسی | لوازم بهداشتی | یونیت صندلی دندان پزشکی | تجهیزات دندان پزشکی | صندلی تابوره | ظروف استیل بیمارستانی | کرم شب | ضد آفتاب | صورت و بدن | مراقبت پوست و مو | کلسیم | مواد معدنی | ویتامین ها | مکمل های غذایی | افتالموسکوپ | اتوسکوپ | گوشی پزشکی | تب سنج | بورت آزمایشگاهی | جعبه قرص | لارنگوسکوپ | آمبوبگ | کپسول اکسیژن | درماتوسکوپ | توالت فرنگی | دستگاه مرطوب کننده هوا | دستگاه رگ یاب | دستگاه تست قند خون | کات نوزاد | دسته بندی محصولات | دستگاه کشش کمر و ستون فقرات | تردمیل پزشکی | آیس پک | تراباند | حمام پارافین | صندلی کوادریسپس | استندینگ برد | صندلی کرنرسیت | یونیت هات پک فیزیوتراپی | وج چوبی | نردبان فیزیوتراپی | گونیامتر | واکینگ شولدر | پارالل فیزیوتراپی | رولر فیزیوتراپی | واکر فیزیوتراپی | کراولر فیزیوتراپی | کراولر کاردرمانی | استرپ کشی فیزیوتراپی | جلیقه وزنه ای فیزیوتراپی | کیسه شن فیزیوتراپی | ویت کاف | اسلینگ | توپ سی پی cp | تشک پزشکی | اکسیژن ساز | ماساژور | تجهیزات پزشکی خانگی | ترازوی حمام | ترازوی نوزاد | ترازوی آشپزخانه | ترازوی دیجیتال | ترازو | سرنگ | دستگاه سونوگرافی | رادیوگرافی دندان | لباس بیمارستانی | ونتیلاتور | اتوکلاو بیمارستانی | اتوکلاو دندانپزشکی | اتوکلاو آزمایشگاهی | اتوکلاو | چاقو پزشکی | سوزن گیر | پنس جداکننده تیغ بیستوری | پنست دندانه دار،بدون دندانه | پنست چشمی | پنست میکرو | پنست گراسپینگ | پنست عروقی | پنس هموستات | پنس بولداگ | پنس عروق | پنس جداکننده | پنس روده | پنس معده | پنس آلیس | پنس مثلثی | پنس رینگ | پنس هموروئید | پنس پدیکول کلیه | ابزار پروستات | پنس کیسه صفرا | پنس هیستروکتومی و واژینال | پنس صفاقی | پنس پلیپ رحم و تخمدان | پنس زایمان و رحم | پنس تناکلوم | پنس آپاندکتومی | پنس روده و معده | پنس آلیس،ببکاک | پنس آلیس،ببکاک دسته طلایی | پنس لوزه | پنس شانگیر | پنس پلیپ،شستشو و پانسمان | قیچی دسته طلایی | قیچی لوزه | قیچی جراحی ظریف | قیچی تشریح | قیچی جراحی بینی | قیچی غضروف | قیچی قفسه سینه | قیچی جراحی عروق | قیچی جراحی مغز و اعصاب | قیچی سیم چین | قیچی پارچه بر | قیچی گچ بر | قیچی کاتاراکت | قیچی میکروسرجری | قیچی تناتومی | قیچی قرنیه | قیچی عنبیه | قیچی میکرو فنری | قیچی پیک جوزف | قیچی آیریس | قیچی استرابیسم | قیچی جراحی پلاستیک | قیچی جراحی | قیچی بخیه | قیچی بانداژ | دسته بیستوری | چاقو و دسته بیستوری | دسته دیویس گگ | تیغه دیویس گگ | اکارتور | اسپاچولای زبان | ابزار بیهوشی | پنست پزشکی | پنس پزشکی | قیچی پزشکی | میز پزشکی | اسپکولوم | سونیکید (فتال داپلر) | ویلچر اسپرت | ویلچر سی پی CP | ویلچر اطفال | ویلچر ارتوپدی | اکسی هود نوزاد | دستگاه فتوتراپی نوزادان | انکوباتور | تجهیزات پزشکی اطفال و نوزاد | دستگاه کمک تنفسی | اسپیرومتری | تجهیزات تخصصی ریه | پاراوان | ماسک سه لایه | ماسک فیلتردار | ماسک‌ N95 | ماسک جراحی | دستکش نایلونی | دستکش جراحی | دستکش معاینه | دستکش پودری | دستکش نیتریل | دستکش وینیل | سینک اسکراب | سینک پزشکی | شیشه شیر | شیردوش | تجهیزات سلامت مادر و کودک | بالابر بیمار | ویلچر حمام | ویلچر ایستاده | ویلچر برقی | ویلچر | تخت تراکشن | فشارسنج دیجیتال | فشارسنج عقربه ای | فشارسنج مچی | فشارسنج بازویی | فشارسنج | فتال مانیتورینگ | تجهیزات زنان و زایمان | نبولایزر | میکروسکوپ | نخ جراحی | دوچرخه فیزیوتراپی | تیلت بورد فیزیوتراپی | تجهیزات فیزیوتراپی | دستگاه ضدعفونی کننده | محلول ضدعفونی کننده | گان جراحی | روپوش پزشکی | چراغ جراحی | پالس اکسیمتر | ماسک پزشکی | دستکش لاتکس | دستکش پزشکی بیمارستانی | ترالی حمل پرونده | ترالی لگن | ترالی لاپاراسکوپی | ترالی فیزیوتراپی | ترالی مانیتورینگ | ترالی جاکفشی | ترالی کپسول اکسیژن | ترالی حمل پک استریل | ترالی حمل غذا | ترالی حمل | ترالی (بین) نظافت و تی شوی | ترالی پانسمان | ترالی دارو | ترالی اورژانس | تخت ژنیکولوژی | ترالی | تخت فیزیوتراپی | تخت خون گیری | تخت اتاق عمل | تخت دام پزشکی | تخت تشریح | تخت احیا CPR | تخت ICU-CCU | تخت زنان و زایمان | تخت بستری | تخت اطفال | برانکارد | تخت ماساژ | تخت بیمارستانی | تخت معاینه | تخت پزشکی | گیت ترینر | تجهیزات توانبخشی | تجهیزات آزمایشگاهی | لوازم مصرفی پزشکی و بیمارستانی | تجهیزات استریلیزاسیون و لندری | تجهیزات تصویربرداری پزشکی | تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی | تجهیزات پزشکی عمومی | تجهیزات هتلینگ بیمارستانی | تجهیزات اتاق عمل | تجهیزات تخصصی پزشکی | ابزار جراحی | تجهیزات پزشکی و سلامت



:: بازدید از این مطلب : 453
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

چگونه شاد باشیم+زندگی در مسیر شاد زیستن – هنر روان درمانی





 

هنر روان درمانی

 

بعضي ها انگار به صورت ذاتي شاد و سرزنده هستند و بعضي ديگر نيز به نظر مي رسد که به قول معروف، نافشان را با غم و دلمردگي بريده اند! افراد غمگين تصور مي کنند که شاد بودن بايد در ژنشان باشد و مسئله شاد زندگي کردن، مهارتي نيست که آن را بياموزند و بتوانند خودشان را تغيير دهند. بهتر است بدانيد برخلاف نظر اين عده، ما انسان ها تنها موجوداتي هستيم که مي توانيم تصميم بگيريم زندگي شادي داشته باشيم يا زندگي مان را صرف انجام کارهايي کنيم که ما را غمگين و افسرده مي کنند.دوري از منفي بافي، عقايد و تصورات تکراري و افراد منفي گرا دشوار، اما براي تغيير حال ما از بد به خوب، بسيار موثر است.در ادامه اين بخش از دلگرم راهکارهايي براي شاد زيستن مطرح خواهد شد که خواندنشان براي شما، ضروري به نظر مي رسد.

 

 

 

مسیر شادی: یافتن معنا در زندگی

حقیقت این است که همۀ ما به دنبال خوشحالی می گردیم و می خواهیم که شاد باشیم. اما گاهی اوقات به نظر می رسد که مسیرهای اشتباهی را برای رسیدن به شاد بودن انتخاب می کنیم.از زمان ارسطو، بحث های زیادی در مورد اینکه واقعاً شادی چیست، عنوان شده است. رویکردهای مربوط به خوشحالی، معتقدند که شاد بودن نوعی تجربۀ لذت و خوشی است. مفهوم خوشیِ روانی(Eudaimonism) که از مفاهیم اصلی در فلسفه و اخلاق ارسطو می باشد، به معنای یک روان خرسند، سالم و شاد و غنی است و رفاه روحی – روانی شخص را در پی دارد. مسیر خوشیِ روانی بر اهمیت معنای زندگی، با هم بودن و معنویت تاکید دارد.امیلی اسمیت(Emily Smith)، نویسندۀ کتاب قدرت معنا(THE POWER OF MEANING)، می گوید، زمانی که ما یک زندگی بامعنا داریم، می توانیم احساس واقعی و عمیق تری از شادی را تجربه کنیم.

حال باید دید که چه چیزی زندگی ما را معنادار می کند؟

اصولاً، ما در زندگی معنا پیدا نمی کنیم، بلکه از زندگی خود معنا می آفرینیم.در سال۱۹۳۰ ویل دورانت، تاریخ نگار و فیلسوف بزرگ آمریکایی، تصمیم گرفت تا از روشنفکران علمی، شاعران، فیلسوفان، روانشناسان، ورزشکاران، برندگان جایزۀ نوبل، استادان دانشگاه، هنرمندان، نوازندگان ، نویسندگان و رهبران، بپرسد که عامل رضایت از زندگی و با معنا بودن زندگی آنها در چیست. در اقدامی مشابه، مجلۀ زندگی(life magazine) در سال ۱۹۹۸نیز طبق یافته های خود، به این نتیجه رسید که ۴ مسیر اساسی برای رسیدن به معنا در زندگی وجود دارد که عبارتند از: احساس تعلق داشتن، هدف، گفتن داستان زندگی و تعالی.تحقیقات امیلی اسمیت در سال ۲۰۱۷، شان داده است همۀ ما با توجه به اعتقادات و باورهای مذهبی که داریم و یا روش ها و نوع تربیت و نوع شغلی که داریم، می توانیم به این ۴ رکنِ معنا دست پیدا کنیم.

حال چگونه می توانیم بر اساس این ۴ رکن، معنای بیشتری در زندگی و کار ایجاد کنیم؟

امیلی اسمیت پیشنهاد می کند که راه های زیر را به کار ببندیم؛

دستگاه سونوگرافی رنگی مدل پرتابل Q5

اسپری دافع حشرات درمین

کپسول کیوتن پلاس ۱۰۰ یوروویتال ۶۰ عددی

شامپو ضد شوره کلیر مخصوص بانوان مناسب پوست سر چرب

محصولات پشنهادی فروشگاه وینکل

احساس تعلق داشتن را پرورش دهیم

انسان موجودی اجتماعی است و هنگامی که نیازهای اجتماعی اوج می‌گیرد، آدمی برای روابط معنی‌دار با دیگران، سخت می‌کوشد. همۀ ما یک نیاز عمیق داریم تا فهمیده بشویم، به رسمیت شناخته شویم و از طرف دیگران مورد تایید قرار بگیریم. این پذیرش و شایستگی، احساس تعلق پذیری در ما را افزایش می دهد، در این صورت احساس ارزشمندی خواهیم داشت. همۀ ما در هر موقعیتی می توانیم به سادگی با تقویت لحظات کوتاه و ارتباطاتِ با کیفیت بالا، احساسات و نحوۀ برخورد با دیگران را تغییر بدهیم.این مفهوم همان است که آبراهام مزلو(Abraham Maslow) روانشناس آمریکایی، در نظریه سلسله مراتب نیازهای خود مطرح کرده است. مزلو، احساس تعلق داشتن را به عنوان یکی از از نیازهای اساسی مطرح می کند. در فرهنگ‌های سراسر دنیا برآورده شدن نیازهای پیشنهادی مزلو با شادی ارتباط داشته است. روابط دوستانه، وابستگی عاطفی و روابط خانوادگی به ارضاء این نیازها کمک می‌کند. عضویت در گروه‌های اجتماعی، محلی و مذهبی نیز چنین اثری دارد.

اهداف خود را در زندگی دنبال کنیم

داشتن هدف، این احساس را در ما ایجاد می کند که به نوعی آنچه انجام می دهیم، همکاری و کمک به دیگران است یا اینکه تفاوت ها و تغییرات مثبتی در اطرافمان ایجاد می کند. ما در زندگی یک چرخۀ ارتباطی با دیگران در محیط کار و زندگی داریم و نقاط قوتِ ما، منافع و وظایف ما در کمک کردن به دیگران است. این شبیه اصطلاحِ علاقۀ اجتماعی(Social interest) است که آلفرد آدلر روانشناس اتریشی آن را مطرح کرده است. این مفهوم توانایی همکاری و مشارکت را در بر دارد. یعنی علاقه به برقراری ارتباط با دیگران و آمادگی بالقوه برای همکاری با آنها. کسانی که فاقد این احساس یگانگی باشند، مایوس شده و سرانجام زندگی بی حاصلی خواهند داشت.

داستان زندگی خود را بازگو کنیم

زندگی ما تنها لیستی از وقایع تصادفی نیست. ما می توانیم داستان زندگی خود را با روش های مختلف ویرایش و تفسیر کنیم. تحقیقات نشان می دهد زمانی که داستان زندگی خودمان را با وجود مشقات و سختی های فراوان، خوب و رضایتمندانه بازگو می کنیم، در واقع نشان می دهیم که به احتمال فراوان زندگی مان معنادار است و یک نتیجۀ منطقی خواهد داشت. و زمانی که در مورد اتفاقات نا خوشایندی که برای ما رخ داده است، می نویسیم این امکان را برای ما فراهم می کند تا آن ها را بهتر حل و فصل کرده و آرامش داشته باشیم.

به دنبال تعالی باشیم

تعالی شبیه یک سیر و سفر است. سفری با درک دقیق از جهان هستی به همراه خیر و نیکی و اعتدال. خواندن دعا، نیایش و مراقبه و حتی چیزهای به ظاهر کوچکی مانند تماشای یک اثر هنری و گوش دادن به یک موسیقی می تواند احساسات سرشار از تواضع و فروتنی، الهام بخش، خلاقانه و متعالی را برایمان به ارمغان بیاورد.

 

 

 

1 - گلکاري يا باغباني کنيد.

2 - پول هاي خود را خرج دلخوشي هاي کوچک و زياد کنيد و مدام به دنبال آرزوهاي گران و دست نيافتني نباشيد.

3 - روي کاري که همين الان در حال انجام آن هستيد، تمرکز بيشتري کنيد تا با رسيدن به موفقيت، احساس شادي در شما بيشتر شود.

4 - در يک مهارت جديد، متخصص شويد. تشخيص اينکه چه مهارتي باشد به سليقه و توانايي خودتان بستگي دارد.

5 - نگراني هايتان درباره آينده را روي يک کاغذ بنويسيد، در يک پاکت نامه بگذاريد و به معناي واقعي مهر و مومش کنيد!

6 - اطرافتان را با افراد شاد شلوغ کنيد. گاهي در جمع خانواده تان جوک بگوييد و شوخ طبع باشيد.

7 - کار هاي داوطلبانه انجام دهيد. کارهاي داوطلبانه مي توانند کارهايي خلاقانه براي کمک به ديگران باشند.

8 - در پايان هر روز، حداقل ۳ اتفاق خوبي را که رخ داده يادداشت کنيد و قبل از شروع روز بعد، حتما نگاهي به آن بيندازيد.

9 - مقايسه خود با ديگران را متوقف کنيد. مهم نيست که اين مقايسه در زمينه مالي باشد يا تحصيلي.

10 - از هر فرصتي براي ورزش استفاده کنيد چراکه ورزش در افزايش روحيه و اعتماد به نفس، تاثير قابل توجهي دارد.

 

 

مرجان امینی

 

 

 

به این دلایل نوشابه رژیمی نخورید – به این دلایل نوشابه رژیمی نخورید

محققان، دندان حاوي پمپ تخليه دارو ابداع ‌كردند –

طرز تهیه ۶ بهترین اسموتی لاغری – اسموتی انبه آووکادو

مزایای عالی کراتین سوپر میکرونایزد الیمپ – فواید مصرف کراتین سوپر میکرونایزد الیمپ

15 درمان سریع تبخال – دليل تبخال زدن چیست؟

با بی اعتمادی همسرمان چه کنیم؟ – راه حلی برای درمان شکاکی و بی اعتمادی

روانشناسی افراد از روی انتخاب عطر مورد علاقه – شخصیت شناسی انواع عطر

مقالات مرتبط مجله وینکل


 | ۴ این | ۴ رکن، | ۴ رکن، معنای | ۴ رکن، معنای بیشتری | اساس | اساس این | اساس این ۴ | اساس این ۴ رکن، | اساس بر | ایجاد | ایجاد کنیم؟ | این | این ۴ | این ۴ رکن، | این ۴ رکن، معنای | این اساس | باشیم+زندگی | باشیم+زندگی در | باشیم+زندگی در مسیر | باشیم+زندگی در مسیر شاد | باشیم+زندگی شاد | باید | باید حال | باید دید | باید دید که | باید دید که چه | بر اساس | بر اساس این | بر اساس این ۴ | بر توانیم | بیشتری | بیشتری در | بیشتری در زندگی | بیشتری در زندگی و | بیشتری معنای | توانیم | توانیم بر | توانیم بر اساس | توانیم بر اساس این | توانیم می | چگونه | چگونه حال | چگونه شاد | چگونه شاد باشیم+زندگی | چگونه شاد باشیم+زندگی در | چگونه می | چگونه می توانیم | چگونه می توانیم بر | چه چیزی | چه چیزی زندگی | چه چیزی زندگی ما | چه که | چیزی | چیزی چه | چیزی زندگی | چیزی زندگی ما | چیزی زندگی ما را | حال | حال باید | حال باید دید | حال باید دید که | حال چگونه | حال چگونه می | حال چگونه می توانیم | حال زندگی | حال کند؟ | در باشیم+زندگی | در بیشتری | در زندگی | در زندگی حال | در زندگی حال باید | در زندگی و | در زندگی و کار | در مسیر | در مسیر شاد | در مسیر شاد زیستن | در معنا | درمانی | درمانی روان | درمانی مسیر | درمانی مسیر شادی: | درمانی مسیر شادی: یافتن | درمانی هنر | درمانی هنر روان | درمانی هنر روان درمانی | دید | دید باید | دید که | دید که چه | دید که چه چیزی | را ما | را معنادار | را معنادار می | را معنادار می کند؟ | رکن، | رکن، ۴ | رکن، معنای | رکن، معنای بیشتری | رکن، معنای بیشتری در | روان | روان درمانی | روان درمانی مسیر | روان درمانی مسیر شادی: | روان درمانی هنر | روان درمانی هنر روان | روان هنر | زندگی | زندگی چیزی | زندگی حال | زندگی حال باید | زندگی حال باید دید | زندگی در | زندگی ما | زندگی ما را | زندگی ما را معنادار | زندگی و | زندگی و کار | زندگی و کار ایجاد | زیستن | زیستن – هنر | زیستن – هنر روان | زیستن شاد | شاد | شاد باشیم+زندگی | شاد باشیم+زندگی در | شاد باشیم+زندگی در مسیر | شاد چگونه | شاد زیستن | شاد زیستن – هنر | شاد مسیر | شادی | شادی: مسیر | شادی: یافتن | شادی: یافتن معنا | شادی: یافتن معنا در | کار | کار ایجاد | کار ایجاد کنیم؟ | کند؟ | کند؟ حال | کند؟ حال چگونه | کند؟ حال چگونه می | کند؟ می | کنیم؟ | که چه | که چه چیزی | که چه چیزی زندگی | که دید | ما را | ما را معنادار | ما را معنادار می | ما زندگی | مسیر | مسیر در | مسیر درمانی | مسیر شاد | مسیر شاد زیستن | مسیر شادی: | مسیر شادی: یافتن | مسیر شادی: یافتن معنا | معنا | معنا در | معنا در زندگی | معنا در زندگی حال | معنا یافتن | معنادار | معنادار را | معنادار می | معنادار می کند؟ | معنادار می کند؟ حال | معنای | معنای بیشتری | معنای بیشتری در | معنای بیشتری در زندگی | معنای رکن، | می توانیم | می توانیم بر | می توانیم بر اساس | می چگونه | می کند؟ | می کند؟ حال | می کند؟ حال چگونه | می معنادار | هنر | هنر درمانی | هنر روان | هنر روان درمانی | هنر روان درمانی مسیر | هنر روان درمانی هنر | و زندگی | و کار | و کار ایجاد | و کار ایجاد کنیم؟ | یافتن | یافتن شادی: | یافتن معنا | یافتن معنا در | یافتن معنا در زندگی



:: بازدید از این مطلب : 424
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

انجام کار منزل بر عهده زن است یا مرد؟ – کمک دادن آقایان در منزل به همسرشان





 

کمک دادن آقایان در منزل به همسرشان

 

کار خانه بر عهده زن است یا مرد؟با این بخش از دلگرم همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

 

 

 

انجام کارهای منزل با مشارکت زن و مرد

برای تقسیم وظایف خانه در ابتدا باید کلیشه‌های جنسیتی را دور ریخت. عباراتی چون «ظرف شستن کار مردها نیست»,«جارو كشیدن کاری زنانه است»و «انجام کارهای بانکی مردانه است» و... این اعتقادات کاملا بی‌معناست و چه بسا سبب بروز اختلاف بین همسران و کاهش رضایت زناشویی می‌شود. در تقسیم وظایف خانه، بین زن و شوهر در درجه اول باید هماهنگی برقرار باشد.

دغدغه اصلی نباید این مسئله باشد که کارهای خانه به‌صورت مساوی بین زن و مرد تقسیم شود، بلکه موضوع این است که برای انجام دادن کارها هماهنگی وجود داشته باشد. به‌عنوان مثال ممکن است کار منزل در برخی روزها مانند ایام تعطیل یا عید نوروز بسیار زیادتر از کار در سایر روزها باشد.

آیا پخت و پز و کارهای خانه بر زن تکلیف است؟

ميخواستم بدانم آيا كارهاي خانه مانند غذا پختن ظرف شستن از وظايف زن است.اگر زن هم شاغل باشد؟

هر کدام از زن و مرد دارای دو دسته وظایف حقوقی و وظایف اخلاقی هستند. وظایف حقوقی آن دسته وظایفی است که سرپیچی از آن معصیت بوده ، جرم است و زمینه ساز عذاب اخروی و دنیوی هر دو می گردد. در صورتی که زن یا شوهر به وظایف حقوقی خود عمل نکنند قابل پیگیری کیفری در دادگاه است. به عنوان مثال نفقه زن و فرزندان از تکالیف حقوقی مرد است و اذن شوهر برای خروج از منزل یا برای کارکردن نیز از وظایف حقوقی زن تلقی می شود. غذا پختن و انجام کارهای منزل از وظایف حقوقی زن نیست لکن بایستی توجه داشت که نهاد خانواده صرفا با وظایف و تکالیف حقوقی قابل اداره نیست.

اینجاست که وظایف اخلاقی زن و شوهر جلوه گر می شود و باعث گرمای نهاد خانواده می شود. بر اساس وظایف اخلاقی ، هر کدام از زن و شوهر بایستی سعی کنند با دوری از خودخواهی ها و خودمحوری ها و بر اساس عدالت و تقسیم کارهای داخل و خارج از خانه، بخشی از وظائف را برعهده گیرند. به عنوان مثال مرد کارهای سنگین و طاقت فرسای بیرون خانه را انجام می دهد و زن نیز وظایف مهم خانه داری و فرزند داری را برعهده می گیرد.

دستکش وینیل بدون پودر آل فاین سایز متوسط ۱۰۰ عدد

چراغ پیشانی ریشتر مدل ri-focus

چراغ پیشانی ۶۰۶۰ ریشتر (Riester)

هوک پوستی کلینرت-کوتز(Kleinert-Kutz) مدل تک شاخ ظریف

محصولات پشنهادی فروشگاه وینکل

با این توضیح اگر چه انجام دادن کارهای داخل خانه و شستشو و پخت و پز و ... از وظایف حقوقی زنان نیست لکن شایسته است بر اساس تقسیم کاری که در مورد امور مربوط به خانه صورت می گیرد ، زنان نیز عهده دار بخشی از امورباشند. بی شک خانه داری و همسرداری می تواند نقش بسیار مهمی در تعالی و کمال زن و خانواده و فرزندان ایفا نماید. از این روست که پیامبر عظیم الشان اسلام صلوات الله علیه و آله خانه داری و همسرداری زن را به مثابه جهاد فی سبیل الله دانسته و می فرمایند: جهاد المرئه حسن التبعل.

یک تفکر غلط قدیمی

«اگر می‌خواهی بیرون از خانه کار کنی باید به وظیفه‌ات در خانه برسی»این عبارت، جمله رایجی است که بسیاری از مردان ایرانی به همسران‌شان خطاب می‌کنند که متاسفانه این تفکر از الگو‌های سنتی ناشی می‌شود و برای جامعه امروز مناسب نیست. زن و شوهر در همه امور زندگی با یکدیگر شریکند. اینکه بر‌اساس گفتمان قدرت در خانواده مرد باید فقط کار بیرون را انجام دهد و کار خانه وظیفه زن است‌، خواه آن زن شاغل باشد یا خانه‌دار، سبب بروز مشکل در زندگی زناشویی می‌شود. جالب است بدانید که تحقیقات میدانی و تجربی نشان داده است که این نوع مردان با چنین تفکری، خودشان از زندگی رضایت بالایی ندارند.

جدول تقسیم کار تهیه كنید

 

 

در زندگی مشترک، مهم‌ترین موضوع پذیرش حقوق و وظایف زوج‌ها نسبت به یکدیگر است. اینکه مرد بپذیرد، اگر قرار باشد شریکش به تنهایی مسئولیت کارهای خانه را به دوش بكشد، شاید رضایت او از زندگی مشترك و حتی شوهرش پایین بیاید. زن هم باید بپذیرد که مردش برخی اوقات به دلیل خستگی زیاد از کار بیرون از خانه و استرس‌های مربوط به آن ممکن است آنگونه كه باید نتواند در امور منزل همسرش را همراهی كند.

بهترین روش نهادینه‌کردن تقسیم وظایف بین زن و شوهر این است که زن جدولی از کارهای خانه- در طول هفته- تنظیم کند و از شوهرش بخواهد که هر کدام از کارهای منزل را مایل است، انجام دهد و هر کدام را که تمایل دارد به صورت مشارکتی انجام دهند؛ مشخص‌کند. طبق این جدول حتی ممکن است رسیدگی به بسیاری از کار‌هایی که بر عهده مرد گذاشته می‌شود به ایام تعطیل بیفتد. مهم این است که هماهنگی و مشارکت در زندگی موفق، حرف اول را می‌زند.

به پسرانتان كار خانه یاد دهید

مهم‌ترین آموخته‌های زندگــی خانوادگی نخست از پدر و مادر آموخته می‌شود. فرزندی که در خانه می‌بیند پدرش همراه با مادر کارهای خانه را انجام می‌دهد، از مشارکت در کار خانه بعد از ازدواج ابایی ندارد و همراه همسرش در انجام دادن کارهای خانه مشارکت می‌کند. هر مرد جوانی باید بداند که فرزندش تصویرگر رفتارهای او در آینده خواهد بود و اگر می‌خواهد فرزندش بعدها با اختلافات زناشویی روبه‌رو نشود باید از همین امروز بدون توجه به الگوهای سنتی به همسرش کمک کند.

متاسفانه در برخی از خانواده‌ها به عنوان الگوهای پسرانه و دخترانه به فرزندان آموزش داده می‌شود که کار منزل مربوط به زن و کار بیرون مربوط به مرد است. کسب هویت جنسیتی در دوران کودکی باید از طریق خانواده انجام شود. همان‌طور که می‌بینیم جامعه پذیرفته است که زنان هم می‌توانند کارهای مردانه انجام دهند. پس وقت آن است که بپذیریم کارهای درون خانه را هم مردان می‌توانند انجام دهند.

با احترام درخواست کمک کنید

از سؤالات رایج زنان جوان در ابتدای زندگی مشترک‌شان این است که آیا برای تقسیم کارهای خانه باید از همسر خود تقاضای کمک کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت به دلیل آموزه‌های سنتی، بسیاری از مردان ایرانی باور دارند که کار منزل مربوط به زن است و آنها هیچ وظیفه‌ای برای انجام این نوع کار ندارند. این مهم است كه در ابتدای زندگی، زنان با احترام و لحنی دوستانه از همسرشان بخواهند که در تقسیم کارها مشارکت داشته باشند و حتی بگذارند که برخی از کارها را همسرشان انتخاب کند. تجربه نشان داده که بعد از مدتی این مسئله تبدیل به یک روال در زندگی خواهد شد که دیگر لازم نیست زن از همسرش بخواهد به او کمک کند.

به هر حال این اعتقاد قدیمی که مردان به‌دلیل خستگی کار بیرون از خانه نمی‌توانند در امور خانه فعالیت داشته باشند، در طول سالیان به‌وجود آمده و تغییر آن در طول یک روز یا یک شب امکان‌پذیر نیست. برای ایجاد تغییر در این نگرش باید با احتیاط و طمانینه وارد شد. این را نباید فراموش کرد که مردان برای همسری که به آن علاقه دارند هر کاری انجام می‌دهند تا رضایت‌شان را کسب کنند. پس نکته اول ابراز علاقه به همسر از سوی زن است. دومین نکته پذیرش خستگی مرد از سوی همسرش است. زمانی که مرد به خانه برمی‌گردد اگر همسرش به او توجه و محبت کند و با لحنی دوستانه از او بخواهد که هر زمان که خستگی از تنش بیرون آید، چندین کار خانه را انجام دهد. باید مطمئن باشد که در اغلب مواقع با پاسخ مثبت مواجه می‌شود.

به صحبت‌های قبل از ازدواج تکیه نکنید

معمولا آنچه پیش از ازدواج در مورد وظایف پس از تشکیل زندگی مشترک گفته می‌شود با واقعیت مطابقت ندارد. یعنی به‌دلیل حجم هیجاناتی كه دو طرف قبل از ازدواج دارند، سعی می‌کنند صحبت‌های هم را قبول کنند. البته صحبت در این شرایط هم می‌تواند کمک‌کننده باشد و بینشی به دو طرف دهد. زنان باهوش باید با مردانی که پیش از ازدواج به صراحت اعلام می‌کنند در کارهای خانه دست به سیاه و سفید نمی‌زنند، محتاط عمل کنند و به حدس و گمان اطمینان نکنند که بعد از ازدواج همه‌چیز درست می‌شود.

همین‌طور دیده شده است که دختران قبل از ازدواج با صراحت به خواستگارشان اعلام می‌کنند کار‌خانه انجام نمی‌دهیم یا اینکه بلد نیستیم، اما پسران به‌دلیل هیجان عشق، گویی این جملات را نمی‌شنوند و بعد از ازدواج که با واقعیت مواجه می‌شوند صدایشان در می‌آید و نزاع، تنش و اختلاف در زندگی آغاز می‌شود.

مشارکت کنید

بهترین نوع مدیریت بین زوج‌های جوان در خانه، مدیریت مشارکتی است. تجربه نشان داده که هر نوع مدیریتی غیر از این به شکست و نارضایتی می‌انجامد. منظور از مدیریت مشارکتی این است که زن و مرد همپای همدیگر در کارهای خانه سهیم باشند و برای هم مسئولیت‌هایی را تعیین کنند. در مدیریت مشارکتی هیچ مرد و زنی حرف اول و آخر را نمی زند و تصمیمات دونفره را با یکدیگر می‌گیرند. در صورتی که بر تصمیمی توافق حاصل نشد از مهارت‌های حل مسئله باید استفاده کرد.

بسیاری از افراد با مهارت حل مسئله آشنا نیستند. مهارت حل مسئله بدین صورت است که طرفین حرف‌های یکدیگر را بشنوند و از دید مقابل به موضوع بنگرند و آنگاه به راه‌هایی بیندیشند که فایده آن زیاد و ضررش بسیار کمتر باشد. معمولا بدین طریق می‌توان به یک راه سوم در تصمیمات رسید.

 

-----------------------------------------------------------------------------

 

گردآوری شده

مرجان امینی

 

 

 

حقایقی مهم درباره‌ی عمل زیبایی بینی – راهبری نوشته

آب آشامیدنی تهران سالم است –

مواد غذایی و نوشیدنی‌های مشکل‌ساز هنگام شیردهی – چاشنی و ادویه‌ها

۱۸ خاصیت عالی رژیم کتوژنیک برای سلامتی بدن و ارائه برنامه کتوژنیک – رژیم کتوژنیک چیست؟

کدام چربی خوب و کدام بد است؟ – راهبری نوشته

تکلیف خود را با خوردن زولبیا و بامیه معلوم کنیم – ماه رمضان و مصرف زولبیا و بامیه

درمان واریس پا با اسکلروتراپی چگونه است؟ – اسکلروتراپی چیست؟

مقالات مرتبط مجله وینکل


 | آقایان | آقایان در | آقایان در منزل | آيا | آيا كارهاي | آيا كارهاي خانه | آیا | آیا پخت | آیا پخت و | احترام | احترام درخواست | احترام درخواست کمک | از ازدواج | از ازدواج تکیه | از وظايف | از وظايف زن | ازدواج | ازدواج تکیه | ازدواج تکیه نکنید | است | است اگر | است یا | است یا مرد؟ | است؟ | است؟ ميخواستم | است؟ ميخواستم بدانم | است.اگر زن | است.اگر زن هم | انجام | انجام کار منزل | انجام کار: | انجام کارهای | انجام کارهای منزل | با احترام | با احترام درخواست | با مشارکت | با مشارکت زن | باشد؟ | باشد؟ یک | باشد؟ یک تفکر | بدانم | بدانم آيا | بدانم آيا كارهاي | بر زن | بر زن تکلیف | بر عهده | بر عهده زن | به صحبتهای | به صحبت‌های قبل | به همسرشان | به همسرشان انجام | به همسرشان کمک | پخت | پخت و | پخت و پز | پختن | پختن ظرف | پختن ظرف شستن | پز و | پز و کارهای | تفکر | تفکر غلط | تفکر غلط قدیمی | تکلیف | تکلیف است؟ | تکلیف است؟ ميخواستم | تکیه | تکیه نکنید | خانه | خانه – بر | خانه بر زن | خانه مانند | خانه مانند غذا | دادن | دادن آقایان | دادن آقایان در | در منزل | در منزل به | درخواست | درخواست کمک | درخواست کمک کنید | زن است | زن است یا | زن است.اگر | زن است.اگر زن | زن تکلیف | زن تکلیف است؟ | زن هم | زن هم شاغل | زن و | زن و مرد | شاغل | شاغل باشد؟ | شاغل باشد؟ یک | شستن | شستن از | شستن از وظايف | صحبتهای | صحبت‌های قبل | صحبت‌های قبل از | ظرف | ظرف شستن | ظرف شستن از | عهده | عهده زن | عهده زن است | غذا | غذا پختن | غذا پختن ظرف | غلط | غلط قدیمی | غلط قدیمی با | قبل | قبل از | قبل از ازدواج | قدیمی | قدیمی با | قدیمی با احترام | كارهاي | كارهاي خانه | كارهاي خانه مانند | کار | کار منزل | کار منزل بر | کارهای | کارهای خانه‌ | کارهای خانه بر | کارهای منزل | کارهای منزل با | کمک | کمک دادن آقایان | کمک دادن: | کمک کنید | کمک کنید به | کنید | کنید به | کنید به صحبت‌های | مانند | مانند غذا | مانند غذا پختن | مرد | مرد آیا | مرد؟ | مرد؟ – کمک | مشارکت | مشارکت زن | مشارکت زن و | منزل | منزل با | منزل با مشارکت | منزل بر | منزل بر عهده | منزل به | منزل به همسرشان | ميخواستم | ميخواستم بدانم | ميخواستم بدانم آيا | نکنید. | هم شاغل | هم شاغل باشد؟ | همسرشان | همسرشان انجام | همسرشان انجام کارهای | همسرشان کمک | همسرشان کمک دادن | و پز | و پز و | و کارهای | و کارهای خانه‌ | و مرد | وظايف | وظايف زن | وظايف زن است.اگر | یا مرد؟ | یک تفکر | یک تفکر غلط



:: بازدید از این مطلب : 433
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردين 1400 | نظرات ()