نوشته شده توسط : ایران ماداس

از اصول سئو چه می‌دانید؟  سئو چیست؟

اصول سئو : محال است که با دنیای دیجیتال سر و کار داشته باشید و راجع به سئو و رعایت اصول سئو چیزی نشنیده باشید. سئو از چندین عنصر مختلف تشکیل شده است و دانستن اینکه آن‌ها چه هستند و چگونه کار می‌کنند کلیدی در درک مهم بودن اهمیت سئو است. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را به صورت اجمالی با تعریف سئو و اصول اساسی و کاربردی آن آشنا کنیم.

سئو چیست؟

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization، که عبارت است از افزایش مقدار و کیفیت ترافیک ارگانیک ورودی به وب سایت شما از طریق نتایج سرچ موتور جستجو. برای درک معنای واقعی عبارت بهینه سازه موتور جستجو(SEO)  بیایید این تعریف را تجزیه و تحلیل کنیم و قسمت های مختلف آن را بررسی نماییم:

  • کیفیت ترافیک:

شما می‌توانید تمام بازدیدکنندگان در دنیا را به خود جلب کنید، اما اگر آن‌ها به سایت شما بیایند به دلیل اینکه در نتیجه سرچ، گوگل به آن‌ها گفته است که شما یک فروشگاه لپتاپ و محصولات اپل هستید ولی در واقع شما یک کشاورز هستید که سیب می‌فروشید،بازدید آن‌ها برای شما بی ثمر است و کیفیت لازم را ندارد. درعوض شما باید بازدیدکنندگانی را جذب کنید که واقعاً به محصولاتی که شما ارائه می‌دهید نیازمند باشند و به خرید محصولات و خدمات شما علاقه داشته باشند.

  • مقدار ترافیک:

هرچه افراد مناسب‌ بیشتری را ترقیب کنید که از طریق صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) بر روی سایت شما کلیک کنند، مقدار ترافیک بیشتری را وارد سایت خود کرده‌اید که این اتفاق خوبی برای کسب و کار شماست.

  • نتایج ارگانیک:

تبلیغات بخش قابل توجهی از بسیاری از SERP ها را تشکیل می‌دهد. ترافیک ارگانیک، ترافیکی است که مجبور به پرداخت هزینه‌ای برای به دست آوردن آن نیستید.

 

سئو سایت چگونه کار می‌کند

شما ممکن است یکی از موتور‌های جستجو مانند Bing، Yahoo و Google را به عنوان وبسایتی که از آن برای جستجو مطالبی که در ذهنتان هست استفاده می‌کنید، انتخاب کنید. بعد از تایپ سوالتان در کادر مخصوصش، به طرز جادویی یک لیست طولانی از پوند‌ها به صفحات وبسایت‌های مختلف که درباره با سوال ما مطالبی گفته‌اند، نمایان می‌شود. که هر کدام به طور بالقوه می‌توانند پاسخگو سوال شما باشند. اما آیا شما هرگز به این فکر کرده‌اید که در پشت آن لیست‌های جادویی از لینک‌های مختلف چه چیزی وجود دارد؟

نحوه کار آن به این صورت است کهGoogle  (یا هر موتور جستجویی که استفاده می‌کنید) دارای یک خزنده (Crawler) است که  به طور سیستماتیک در شبکه جهانی وب جستجو می‌کند و اطلاعات مربوط به تمام محتوایی را که می‌توانند در اینترنت پیدا کنند جمع آوری می‌کند. خزنده ها همه این نتایج را به صورت 1 ها و 0 ها برای ایجاد فهرست به موتور جستجو بازمی‌گردانند. سپس این شاخص از طریق الگوریتمی تغذیه می‌شود که سعی می‌کند همه آن داده‌هایی را که با درخواست شما مطابقت دارند را به شما نمایش دهد.

 

 

اصول سئو

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) سنگ بنای تجارت مدرن است. بسیاری از مطالعات اهمیت SEO را  برای افزایش موفقیت در تجارت الکترونیک نشان داده اند و در اینجا چند آمار برای اثبات آن آورده شده است:

  • حدود 93٪ از کل بازدیدها از یک موتور جستجو حاصل می‌شود.
  • 75٪ از کاربران هرگز از صفحه اول نتایج جستجو عبور نمی‌کنند.
  • اولین موقعیت در نتایج جستجوی ارگانیک Google در دسک تاپ 34٪ نرخ کلیک دارد.

با در نظر گرفتن همه این ارقام، مسئله این نیست که آیا شما باید یک استراتژی SEO خوب برای وب سایت خود ایجاد کنید یا نه بلکه مهم این است که چگونه این کار را به بهترین شکل انجام دهید. در اینجا اصول سئو که برای افزایش بازدید وب سایت شما در طولانی مدت  اهمیت فراوانی دارند آورده شده است:

URL ها

ساخت یک URL خوب یکی از مهم‌ترین اصول سئو است که باید آن را رعایت کنید. یک URL خوب ساخته شده، به شما نشان می‌دهد که صفحه تحت پوشش چه چیزی است. اگرچه استفاده از URL  که شامل کلمات کلیدی باشد می‌تواند قابلیت جستجو در سایت شما را بهبود بخشد، اما URL ها به تنهایی معمولاً تأثیر مهمی در توانایی رتبه بندی یک صفحه ندارند.

در اینجا چند روش اصلی وجود دارد:

  • URL ها را تا حد ممکن ساده، مرتبط و دقیق بنویسید
  • از استفاده از پارامترهای URL خودداری کنید
  • URL ها باید مختصر باشند
  • در صورت لزوم برای خوانایی، فقط از خط فاصله برای جدا کردن کلمات استفاده کنید
  • از حروف کوچک استفاده کنید. در بعضی موارد، حروف بزرگ می‌توانند باعث ایجاد صفحات تکراری شوند.

 

سئو در صفحه

SEO ON PAGE عملی برای بهینه سازی صفحات وب به منظور رتبه بندی بالاتر و کسب ترافیک مرتبط‌تر در موتورهای جستجو است. On-page به محتوا و کد منبع HTML صفحه‌ای گفته می شود که می‌تواند بهینه شود، در مقابل SEO خارج از صفحه که به پیوندها و سایر علائم خارجی اشاره دارد.

بهینه سازی کلمات کلیدی

وقتی به ایجاد یک محتوا فکر می‌کنید، لازم است که واژه‌هایی را که مردم بیشتر در جستجو‌های خود از آن‌ها استفاده کرده‌اند بشناسید. اگر رعایت اصول سئو لنگرگاه تجارت آنلاین باشد، کلمات کلیدی هم اصلی‌ترین عنصر سئو هستند. برای تأثیر بیشتر بر الگوریتم‌های موتورها جستجو مختلف مانند Google ، هر صفحه در وب سایت شما باید با توجه به استراتژی کلمات کلیدی که با دقت طراحی شده است، ساخته شود. در اینجا متداول‌ترین روش‌ها برای یافتن کلمات کلیدی برای موضوعات شما وجود دارد:

  • طوفان مغزی:

اولین قدم نوشتن همه‌ی کلمات کلیدی است که ممکن است در رابطه با یک موضوع خاص به ذهن به شما برسد.

  • Keyword Planner:

شرکت گوگل برای کمک به مدیران سایت‌ها برای رسیدن به مخاطبان هدف خود، Keyword Planner را ایجاد کرده است. این برنامه به شما کمک می‌کند تا بتوانید تعداد دفعات واقعی سرچ هر کلمه را در یک بازه زمانی و یک لوکیشن مشخص پیدا کنید.

 

 

  • جستجوهای Google:

همچنین می توانید صفحات مربوط به موضوع خاص خودتان را جستجو کرده و هنگام نوشتن سوالتان، پیشنهادهایی را که Google به شما ارائه می‌دهد را مشاهده کنید.

  • وب سایت‌های پرسش و پاسخ:

سایت هایی وجود دارند که هر روز هزاران سوال در رابطه با موضوعات مختلف دریافت می‌کنند. برای دیدن سوالات متداول  در  حوزه‌های مورد بررسی خودتان این سایت‌ها را بررسی کنید تا در نهات بتوانید محتواهایی تولید کنید که دقیقاً به همان سوالات پاسخ دهند.

 

عنوان ها

عنوان‌ها دومین عنصر از اصول سئو هستند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید زیرا الگوریتم‌های موتور جستجو عناوین را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا موضوع محتوای شما را تشخیص دهند و آن را در میان پست‌های مشابه قرار دهند. کلمات کلیدی  در این مورد هم نقش اصلی را دارند.  در هر عنوان باید تلاش شود که در آغاز یا نزدیک به آغاز دارای یک کلمه کلیدی باشد. این امر به Google اجازه می‌دهد ارتباط محتوای شما را با کلمات سرچ شده تشخیص دهد.

تیترها همچنین باید جذاب باشند، به این معنی که باید علاقه کاربران را برانگیزد. عنوان خوب به عنوان فراخوان عمل می‌کند و افراد را به تعامل با محتوای شما دعوت می‌کند. اگر از کارایی عنوان مطمئن نیستید، ابزارهای آنلاین مانند CoSchedule Headline Analyzer را بررسی کنید. این برنامه ساختار کلی، دستور زبان و خوانایی عنوان شما را تجزیه و تحلیل می‌کند.

 

برچسب‌های تصاویر

یک محتوای خوب باید دارای تصاویر با کیفیت و مرتبط با محتوا باشد، اما قرار دادن تصاویر در کنار متن به تنهایی کافی نیست. سایت‌های نمایه سازی Google باید بدانند که این تصاویری  که در متن خود استفاده کرده‌اید چه هستند و چه زمانی باید ارائه شود. شما باید تصاویر خود را برچسب گذاری کنید. اگر عنوانی برای هر عکس وجود نداشته باشد، Google نمی داند چگونه تصویر را شناسایی کند. Google با برچسب ها می داند این تصویر چیست، چگونه ایندکس شود، کجا آن را ذخیره کند و چه موقع آن را جستجو کند.

توضیحات متا

اگرچه کلمات کلیدی متا دیگر در دنیای جستجوگرها تاثیرگذار نیستند، اما سایر ویژگی‌ها مانند توضیحات متا هنوز هم  یکی از ابزارهای بهینه ساز و از اصول سئو هستند. یک کاربر عادی قبل از باز کردن یک صفحه وب به دو چیز نگاه می‌کند :عناوین و توضیحات متا.

مورد آخر همیشه در زیر عنوان صفحه وب، درست در زیر URL شما در صفحه جستجو نمایش داده می‌شود که یک خلاصه مهم از آن‌چه در صفحه  شما می‌گذرد است.

شما باید در نوشتن آن جذاب و صادق باشید و افراد را وادار به کلیک و  خواندن اطلاعات بیشتر در سایت کنید. از کلمات دعوتی مانند “یادگیری” و “بازدید” برای جلب نظر مردم استفاده کنید و آن‌ها را تشویق کنید تا بدانند چرا اطلاعات صفحه شما برای آن‌ها مهم و مفید است.

موتورهای جستجو کلمات کلیدی را در توضیحات متا برجسته می‌کنند، بنابراین آن را به یک تقویت کننده اصلی CTA تبدیل می‌کنند و در نهایت این افراد را ترغیب می‌کند روی پیوند کلیک کنند و محتوای شما را بررسی کنند.

محتوای با کیفیت بالا منتشر کنید

شما می‌توانید تک تک ترفندهای جستجوگرها و اصول سئو را بیاموزید و به کار ببرید، اما تا زمانی که محتوای با کیفیت بالا در وب سایت خود منتشر نکنید، به شما در جذب بازدید کمک نمی‌کند. شما باید محتواهای مرتبط با موضوع و جامع تولید کنید. پست‌های وبلاگ‌ها معمولا طولانی‌تر می‌شوند زیرا  برای نوشتن یک تحلیل خوب و پوشش مضامین از هر زاویه، کلمات بیشتری لازم است.

از محتوای چندرسانه‌ای بهره ببرید تا محتوای شما برای یک کاربر معمولی جذاب تر شود. محتوای ویدئویی به کاربران امکان را می‌دهد تا در مورد محصولات یا خدمات شما بیشتر بیاموزند و آن‌ها را ترغیب می‌کنند هنگام مشاهده خرید را انجام دهند.

 

 

بک لینک

یکی از مواردی که در سئو سایت بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد بک لینک است. بک لینک‌ها پیوندهای ورودی از یک صفحه وب به وب سایت دیگر هستند – به عبارت دیگر، افرادی به وب سایت شما لینک می‌دهند زیرا به نظر آن‌ها، آنچه شما می گویید با ارزش است. علاوه بر این، شما هم می‌خواهید پیوندهایی را ارائه دهید تا اطلاعات مفید بیشتری به خوانندگان خود ارائه دهید و به ایجاد ارتباط با سایر وبلاگ نویسان کمک کنید. اطمینان حاصل کنید که پیوندها برای خوانندگان شما مفید باشند. به یاد داشته باشید که برای مقاله هیچ وقت نمی‌توانید تعداد زیادی بک لینک داشته باشید.

محتوا و نشانه گذاری مربوطه

تا وقتی محتوا نداشته باشید یک سایت در واقع یک سایت نیست. اما SEO برای محتوا دارای متغیرهای خاص کافی است که ما بخش اختصاصی آن را به آن اختصاص داده ایم. اگر درباره تحقیق در مورد کلمات کلیدی ، نحوه نوشتن کپی مناسب با SEO و نوع نشانه گذاری که به موتورهای جستجو کمک می کند بفهمند که محتوای شما واقعاً چیست ، از اینجا شروع کنید.

حسابرسی SEO

اگر بخواهید در دراز مدت همان سطح از بهره وری وب سایت را حفظ کنید، حسابرسی منظم سئو اجباری است. هر چند وقت یک بار باید کل وب سایت را بررسی کنید و نقاط ضعفی را که سایت شما را کند می‌کنند پیدا کنید. این مجموعه‌ای از کار‌های مختلفی  است که باید انجام دهید:

  • هر صفحه را از نظر عنوان و توضیحات بررسی کنید.
  • بهینه سازی کلمات کلیدی را برای هر پست بررسی کنید.
  • ساختار URL مقالات خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  • برچسب های ALT را روی تصاویر بررسی کنید.
  • یک آزمایش دوستانه بودن برای موبایل را هم انجام دهید تا ببینید وب سایت شما به درستی برای استفاده از تلفن‌های هوشمند بهینه شده است یا نه.

 

تمام این مراحل به شما کمک می‌کند تا مقدار SEO وب سایت را دریابید. همچنین نقایص و کاستی‌ها را برجسته می‌کند، بنابراین می‌توانید محتوا را بهبود بخشید و یا عناصر از دست رفته را برای افزایش پتانسیل سئو اضافه کنید.

SEO مهمترین استراتژی در تجارت آنلاین است. این مجموعه اصول کاملی را شامل می شود که باعث می شود وب سایت شما برای جستجوگران Google بیشتر دیده و جذاب شود.

پیاده سازی این چند اصل اساسی SEO به شما کمک می‌کند تا میزان بازدید وب سایت خود را افزایش داده و شانس فروش بیشتر را بهبود ببخشید. الگوریتم‌های موتور جستجو به طور مکرر تغییر می‌کنند و تاکتیک‌های SEO در پاسخ به این تغییرات تکامل می‌یابند.

از اصول سئو چه می‌دانید؟ 												  سئو چیست؟



:: بازدید از این مطلب : 357
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

بازاریابی سبز چیست؟  همه چیز در مورد بازاریابی سبز

همه چیز در مورد بازاریابی سبز

آیا شما نیز به دنبال پیاده سازی و اجرای بازاریابی سبز در صنعت، کسب و کار خود هستید؟ آیا می دانید که شرکت های موفق در این زمینه کدام ها هستند؟ از شما دعوت می نماییم که ما را تا پایان مقاله پیش روی خود همراهی کرده و اطلاعات بسیار موثری را در این حوزه به دست بیاورید.

بازاریابی سبز یکی از مهمترین و پرطرفدارترین انواع بازاریابی می باشد که امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته و مدرن جهانی مورد توجه واقع شده است و شما می توانید نمونه های بسیار موفق آن را در کشور خودمان نیز مشاهده کنید.

 

 

 

هدف اصلی این مدل از بازاریابی، دنبال کردن مواردی که به سلامت محیط زیست کمک می کند، است. به طوری که هر کدام از اصول و جنبه های این بازاریابی به فکر حفظ محیط زیست بوده و سعی بر آن دارد تا آگاهی ساکنان کره زمین را به موضوع افزایش داده و از این طریق سبب کاهش خطرات احتمالی برای سلامت موجودات زنده کره زمین باشد.

اهمیت بازاریابی سبز به قدری است که امروزه می توان شاهد برگزاری انواع بسیار مختلف از کنفرانس ها در سراسر کشورهای جهان باشیم و مردم نیز طرفداراری بسیار زیادی را از این نوع بازاریابی دارند.

در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد اصول، تاریخچه و نکات مورد توجه در اجرای بازاریابی سبز توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم.

 

 

تاریخچه

یکی از اولین کتاب هایی که در آن به موضوع حفاظت از محیط زیست پرداخت شده است، مربوط به سال 1962 می باشد که نویسنده این کتاب راشل کارسون بود. اسم کتاب وی نیز بهار خاموش می باشد که این کتاب بهترین زمینه را برای جنبش های زیست محیطی جهان آغاز نمود.

بعد از چند سال، یعنی در سال 1965 آقای رالف نادر کتابی تحت عنوان ناامن در هر سرعت را به چاپ رساند که در این کتاب به آلودگی های محیط زیستی اشاره هایی شده بود.

همین دو کتاب سبب شدند تا در سال 1970، بازاریابی سبز ظهور کرده و توجه بسیاری از پژوهشگران و محققان را به سوی خود جلب نماید. دوران رشد و شکوفایی بازاریابی سبز را می توان به اواخر 1980 و اوایل 1990 دانست که در این برهه ای زمانی کتاب ها و مقالات بسیار ارزشمندی در این خصوص به چاپ رسیدند که امروزه سرلوحه بسیاری از برنامه های بازاریابی شرکت های موفق به شمار می آیند.

 

 

 

اولین تحقیقات و پژوهش های لازم در این زمینه را کشورهای توسعه یافته انجام دادند و در سال های اخیر نیز شاهد رواج این مدل از بازاریابی در کشورهای در حال توسعه و جهان سومی هستیم.

این مدل از بازاریابی سبب شده است که مشتریان و مصرف کنندگان سبز نیز روز به روز در نقاط مختلف جهان رشد کرده و به تعداد آنها افزوده شود که بی شک این خبر می توانید یکی از بهترین اخبار در زمینه حفاظت از محیط زیست و کره زمین به شمار بیاید.

 

 

استراتژی های بازاریابی سبز

لازم به ذکر است که در طول سال های متمادی بسیاری از مردم اعتماد خود را به شرکت هایی که این مدل از بازاریابی را دنبال می کنند، کاهش یافته است به طوری که برخی از شرکت های بی نام و نشان از بازاریابی سبز سوء استفاده کرده و همین موضوع نیز سبب ارائه راهکارها و استراتژی های متعددی برای این مدل از بازاریابی شده است.

از مهمترین استراتژی های بازاریابی سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گفته های خود را عمل کردن: اهداف خود را فقط معطوف به گفته های خود نکنید بلکه آن را در چرخه عمل قرار داده و سعی کنید تا از تمام جنبه ها و انرژی خود برای پیاده سازی گفته ها و بیانات خود استفاده کنید تا نتیجه بسیار مطلوبی را از این نوع بازاریابی به دست بیاورید.

شفاف بودن

مشتریان از موضوعاتی که در پشت پرده واقع شوند و دارای ابهاماتی باشند بیزارند و هیچ اعتمادی را به این گونه از مسائل ندارند. به همین جهت سعی کنید تا با مشتریان و مصرف کنندگان رو راست بوده و شفاف بودن را در اولویت های برنامه های خود قرار دهید.

 

 

 

تشویق مردم در راستا هدف این بازاریابی

محصولات و خدماتی که به محیط زیست آسیب وارد می کند را برای مردم با راه های مختلف نشان داده و از آنها بخواهید که رعایت ها و پیشگیری های لازم را انجام دهند. همچنین می توان در این خصوص تبلیغات بسیار گسترده و موثری را داشته باشید.

تمرکز بر مشکلات حیاتی

از مهمترین مشکلات حیاتی که بایستی تمام مصرف کنندگان و شرکت ها به آن توجه داشته باشند می توان به نجات حیوانات از مرگ و میر، گرمایش زمین، کمبود آب و نجات محیط زیست شناسان اشاره کرد که هر کدام از این موارد نیاز به توجه ویژه ای دارند.

اصول بازاریابی سبز

یکی از مهمترین موضوعات دیگری که وجود دارد، اصول بازاریابی سبز می باشد به طوری که شرکتی بایستی با توجه به تغییرات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود بایستی یک سری اصول خاصی را برای خود تعیین کرده و آنها را دنبال کنند.

به عنوان مثال یک شرکت آسیایی نمی تواند اصول بازاریابی سبز یک شرکت اروپایی را دنبال کند چرا که بی شک در این زمینه با شکست مواجه خواهد شد. از مهمترین نمونه ها و مثال های اصول بازاریابی سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره برداری از کارخانه بازیافت
  • طرح تفکیک زباله
  •  مشخص کردن مناطق حفاظت شده
  • نداشتن هیچ تاثیر منفی بر روی سایر مردم جهان
  • استفاده از برچسب های انرژی
  • استفاده از بسته بندی های صحیح
  • در هنگام تولید هیچ خسارتی را به دنبال نداشته باشد.
  • رعایت استانداردهای لازم در طراحی و ساخت ماشین ها صنعتی
  • توجه به میزان آلایندگی های آزاد شده در محیط زیست

هر کدام از این اصول بایستی با نهایت دقت و توجه مورد اجرا قرار گیرد و در اجرای آنها نیز سعی داشته باشید تا کوچکترین آسیب و خسارت را به محیط طبیعی و سایر موجودات زنده وارد نکنید.

 

 

 

چه کسانی از این مدل بازاریابی استفاده می کنند؟

در پاسخ به این سوال که چه کسانی می توانند از بازاریابی سبز استفاده کنند، می توان گفت که تمام کسب و کارهایی که در حوزه تولید محصول یا خدماتی مشغول هستند و در این راستا نیز زباله ای را تولید می کنند، بایستی گام بزرگی را در این راستا برداشته و فقط به دنبال منفعت و سود خود نباشد.

بسیاری از شرکت های تولیدکننده از ماشین ها و تجهیزات بسیار قدیمی به مدت طولانی است که استفاده می کنند که این دستگاه ها مضرترین آلایندگی ها را تولید و وارد چرخه تولید محیط زیست می کنند.

استفاده از تجهیزات و ماشین ها مدرن و پیشرفته که با طرح حمایت از محیط زیست تولید شده اند، شاید در وهله اول برای شرکت های تولید کننده بسیار هزینه بر باشد و مجبور باشند تا هزینه های زیادی را در این راستا متحمل شوند.

 

 

 

ولی به یاد داشته باشید که در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید سود بسیار خوبی را به دست آورده و یکی از پیشروان در حفظ محیط زیست خود به شمار بیایید چرا که مصرف کنندگان سبز به سرعت شما و محصولات و خدمات شما را شناسایی نموده و به دنبال خرید خواهند بود.

لازم به ذکر است که اگر شما نیز به دنبال تاسیس و احداث کارگاه و شرکتی در حوزه تولید کالا و خدمات هستید، بهتر است از همان گام اول، در تمام جوانب شرکت خود بازاریابی سبز را پیاده کرده و گام موثر خود را در راستای حفاظت از محیط زیست بردارید.

فواید برای مشتریان

استفاده از اصول و استراتژی های بازاریابی بی شک برای مشتریان و مصرف کنندگان دارای فواید و مزیت هایی می باشد که شرکت های مشغول در راستا بایستی مشتریان را با تمام این فواید آشنا ساخته و سعی بر آن داشته باشند مشتریان خود را با تک تک این فواید آشنا کنند.

مصرف کنندگان در صورتی که بتوانند توجیه لازم را در خصوص هر کدام از اهداف بازاریابی سبز داشته باشند، به راحتی می توانند با این موضوع کنار آمده و حمایت کاملی را نیز از شرکت های تولید کننده با رویکرد بازاریابی سبز داشته باشند.

 

 

از مهمترین فوایدی که مشتریان و مصرف کنندگان می توانند از بازاریابی سبز به دست بیاورند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفاظت از محیط زیست بومی و جهانی
  • سلامت دوستان و خانواده
  • کاهش هزینه های تولید و بازیافت برای بسیاری از شرکت ها
  • سوددهی در بلند مدت
  •  آگاه بود به خطراتی که کره زمین را تهدید می کند.
  • داشتن نقش موثر در حفاظت از محیط زیست و بالا رفتن اعتماد به نفس

در سال های اخیر شاهد افزایش تعداد مصرف کنندگان سبز هستیم به طوری که این امر در میان اقشار و جوامع بسیار مختلف رواج داشته و مصرف کنندگان به دنبال خرید از شرکت هایی هستند که از اصول بازاریابی سبز بهره مند شده و محصولات و کالاهایی در این راستا تولید و عرضه می کنند.

 

 

 

شما نیز می توانید از هم اکنون به یکی از مصرف کنندگان سبز در جهان تبدیل شوید و گام موثر خود را در جهت حفاظت از محیط زیست بردارید تا بتوانید به سلامت موجودات زنده روی کره زمین کمک کرده و به فکر آینده گان خود باشید.

آیا مشتریان حاضرند برای محصولات سازگار با طبیعت هزینه ی بیشتری کنند؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در اجرای بازاریابی سبز وجود دارد این است که آیا مصرف کنندگان حاضرند تا هزینه های زیادی را بابت محصولات سازگار با محیط زیست پرداخت کنند یا نه؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت، هدف این بازاریابی آشنا کردن مردم به نتایج استفاده از بازاریابی سبز و حفظ محیط زیست می باشد که بی شک در این راستا نیز اقدامات بسیار موثری در سراسر جهان صورت گرفته است.

یکی از مهمترین تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد مربوط به شرکت تحقیقاتی نیلسون بود که از 30 هزار نفر مصرف کننده در 60 کشور مختلف جهان نظر سنجی را برگزار کرد.

نتیجه این نظر سنجی بسیار حیرت انگیز بود به طوری که طبق نتایج بدست آمده 55 درصد از مصرف کنندگان حاضرند تا هزینه و پول بیشتری را بابت محصولاتی پرداختی کنند که آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند و جالب تر از این موضوع، از مصرف کنندگان آسیایی، آمریکای لاتین نسبت به مصرف کنندگان اروپایی و شمال آمریکا علاقه مندی بسیار بیشتری را به این موضوع از خود نشان داده و بیشتر آنها در 6 ماه گذشته از شرکت هایی که این بازاریابی را دنبال می کنند، خرید کرده است.

 

 

 

این تحقیق بسیار جامع و حیرت انگیز مورد توجه بسیاری از شرکت ها در سراسر جهان واقع شده است تا بتوانند با راه های مختلف این مشتریان را شناسایی و آن را جذب کنند.

تاثیر بازاریابی سبز در میزان فروش

یکی دیگر از مهمترین و اصلی ترین موضوعاتی که ذهن بسیاری از مصرف کنندگان را به سوی خود جذب کرده است، میزان فروش و تاثیر بازاریابی سبز در میزان فروش و سود خواهد بود.

در خصوص این امر لازم به ذکر خواهد بود که شرکت هایی که به دنبال پیاده کردن استراتژی های بازاریابی سبز هستند بایستی در وهله و گام اول انتظار فروش بسیار بالایی را نداشته باشید بلکه می توانید فروش بالا را در بلندترین مدت مشاهده کرده و سود بسیار خوبی را از این طریق به دست بیاورید.

تحقیقات بسیار گسترده ای در خصوص تاثیر این بازاریابی بر میزان فروش وجود دارد که هر کدام از این تحقیقات به نتیجه گیری های یکسانی دست پیدا کرده اند که شما می توانید نمونه هایی از این شرکت های موفق را نیز در سراسر جهان مشاهده نمایید. در بخش بعدی سعی بر آن داریم تا در مورد موفق ترین شرکت هایی که توانسته اند این رویکرد را دنبال کنند، توضیحاتی را ارائه دهیم.

 

 

 

از مهمترین نمونه های بسیار موفق در بازاریابی سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرکت فیلیپس

فیلیپس اولین شرکتی بود که لامپ های رشته ای کم مصرف را تولید و عرضه کند با اینکه قیمت این لامپ ها 5 برابر بیشتر از لامپ های معمولی بوده است، ولی با این حال توانست با دنبال کردن تبلیغات بسیار گسترده خود، مردم را به سوی استفاده از لامپ های کم مصرف تشویق کند. این شرکت با پیاده کردن راهکارهای بسیار هدفمند در این زمینه توانست به یکی از موفق ترین این شرکت ها در بازاریابی سبز تبدیل شود.

شرکت پیپر باتل

از دیگر شرکت های موفق در این زمینه می توان به شرکت پیپر باتل اشاره داشت که این شرکت در حوزه تولید آب معدنی فعالیت می کند و برای بسته بندی های خود نیز از وسایل 100 درصد قابل بازیافت استفاده می کند که از این طریق توانسته است به یکی از موفق ترین و مشهورترین شرکت ها در زمینه اجرای بازاریابی سبز تبدیل شود.

 

 

شرکت جنرال موتورز

شرکت جنرال با داشتن بیش از 10 سال سابقه ی درخشان در زمینه بازاریابی سبز، توانسته است محصولات و کالاهای بسیار مطلوبی را با استفاده از مدرن ترین تجهیزات طراحی و تولید کنند تا از این طریق کمترین آسیب را به محیط زیست و سایز موجودات زنده وارد نماید.

این شرکت توانست با دنبال کردن اصول بازاریابی مذکور کاهش چشمگیری را در مصرف انرژی خود داشته باشد که از مهمترین آنها می توان به کاهش 17 درصدی آب و کاهش 12 درصدی گازهای گلخانه ای اشاره کرد.

 

 

 

نکات مورد توجه فروشندگان در بازاریابی سبز

اگر شما نیز یکی از تولید کننده گان هستید و می خواهید از بازاریابی سبز حمایت کرده و آن را در خطوط تولید و استراتژی های خود پیاده سازی کنید، بایستی در وهله ی اول یک سری از نکات را مورد توجه قرار دهید تا بتوانید به شکل بسیار موثر و احسن از فواید این مدل از بازاریابی بهره مند شده و به یکی از موفق ترین شرکت های حمایت از محیط زیست تبدیل شوید. از مهمترین نکاتی که فروشندگان بایستی در اجرای بازاریابی به آن توجه داشته باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فروشندگان بایستی در نظر داشته باشند که فقط رعایت اصول بازاریابی کافی نبوده برای رسیدن به فروش بسیار قابل توجه بایستی کیفیت و قیمت محصولات تولیدی خود را نیز در نظر گرفته و به همه این جنبه ها تمرکز داشته باشد.

 

 

در هر بازه ی زمانی بایستی نظرسنجی های متعددی را در میان مصرف کنندگان خود داشته باشید تا از موثر بودن این بازاریابی سبز و پیاده سازی آن خیالتان راحت باشد و در صورت مواجه شدن با مشکلی بتوانید راهکارهای مناسب و ایده آلی را ارائه دهید.

شرکت های تولید کننده نباید با تمرکز بر روی استراتژی های بازاریابی مذکور از دیگر جنبه های تولید و عرضه محصول خود غافل شوند.

کلام اخر

حتما قبل از اجرا و پیاده سازی این مدل از بازاریابی در مورد آن مقاله ها و کتاب های متفاوتی را مورد مطالعه قرار داده و از برنامه ریزی های شرکت های موفق الگو برداری کرده و بتوانند گام های بسیار استواری را در این زمینه بردارند. نگاه بسیار آینده نگر و کلی تر را نسبت به اهداف خود داشته باشند و با این رویکرد اقدام به اجرای بازاریابی سبز داشته باشند تا بتوانند در بلند مدت از سود و اعتبار بسیار خوبی بهره مند شوند.

چند سالی میشه که در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ در حال فعالیت هستم. به موسیقی و فلسفه علاقه ی خاصی دارم و بیشتر زمان رو صرف مطالعه و نوازندگی می کنم.

بازاریابی سبز چیست؟ 												  همه چیز در مورد بازاریابی سبز



:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

آموزش تنظیم روشنایی عکس در لایت روم  مفهوم روشنایی در عکاسی

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ویرایش در عکس‌ها، مربوط به روشنایی عکس می‌شود؛ اما تنظیم روشنایی در هر برنامه، متفاوت عمل می‌کند؛ و تنظیم روشنایی عکس در لایت روم بسیار گسترده و پیچده‌تر از نرم افزارهای دیگر می‌باشد. در برنامه‌ی لایت روم می‌توانید میزان روشن و تاریک بودن و همچنین بخش‌های تیره‌ی عکس مورد نظرتان را تنظیم کنید؛ همچنین این برنامه‌ی لایت روم، قابلیت تغییرات بیشتری نسبت به دیگر نرم افزارهای ویرایشگر دارد، و شما به راحتی می‌توانید عکس‌های خود را با لایت روم ویرایش کنید و نوردهی آن را تنظیم کنید.

 

 

مفهوم روشنایی در عکاسی

هنگامی که شما قصد دارید روشنایی عکس مورد نظرتان را تنظیم کنید، به طور مثال اگر روشنایی عکس مربوطه را کاهش دهید، این عمل موجب می‌شود که روی چندین بخش روشنایی عکس، از جمله سایه، هایلایت، میدتون‌ها تاثیر بگذارد؛ بنابراین تنظیم روشنایی یک عمل مهم در ویرایش عکس می‌باشد.

 

 

 

اسلایدر Whites روی میزان +۱۰۰ و -۱۰۰

اسلایدر Whites به میزان +۱۰۰ روشنایی عکس را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال اگر شما از یک کاربر در یک فضای طبیعی عکس گرفته باشید، اگر میزان را روی +۱۰۰ تنظیم کنید، چهره یا صورت و فضای طبیعی به عنوان مثال آسمان، روشن‌تر از عکس قبل از ویرایش می‌باشد.

 

 

اگر اسلایدر Whites که مربوط به روشنایی است را روی مقدار -۱۰۰ تنظیم کنید، عکس مورد نظرتان خیلی تخت‌تر از عکس قبل از ویرایش، دیده می‌شود.

 

 

اسلایدر Blacks بر روی میزان +۱۰۰ و -۱۰۰

برای تنظیم روشنایی عکس در لایت روم هرچه قدر میزان  Blacks افزایش یابد و زیاد شود روی +۱۰۰ تاثیر گذاشته، و روی آن قرار می‌گیرد؛ همچنین عکس مورد نظرتان تخت تر می‌شود و زمانی که میزان Blacks کم و کاهش پیدا کند روی -۱۰۰ تاثیر گذاشته و روی آن قرار می‌گیرد. لذا در این قسمت مشاهده می‌کنیم که کنتراست افزایش پیدا کرده است.

 

مقاله پییشنهادی : آشنایی با نرم افزار لایت روم

 

مقایسه‌ی اسلایدر White و Blacks

وقتی که میزان اسلایدر Whites افزایش یابد و روی +۱۰۰ قرار بگیرد، روشن‌تر می‌شود. اما در اسلایدر Blacks وقتی روی +۱۰۰ قرار بگیرد، برعکس اسلایدر Whites عمل می‌کند و عکس مورد نظرتان تخت تر به نظر می‌رسد.

هنگامی که اسلایدر Whites روی -۱۰۰ قرار می‌گیرد، عکس مربوطه تخت می‌شود؛ اما در اسلایدر Blacks وقتی که روی میزان -۱۰۰ قرار بگیرد، کنتراست بیشتری داریم. بنابراین با کمی دقت متوجه می‌شویم که این‌ها دقیقا برعکس همدیگر عمل می‌کنند.

 

اسلایدر Exposure روی نقطه‌ی -۱

وقتی نوردهی عکس تنظیم می‌شود، درواقع این عمل موجب می‌شود که روی تمامی اجزاهای نوردهی و یا روشنایی، تاثیر گذاشته شود و هرچقدر شما روشنایی را زیاد و یا کم ‌کنید، به همان اندازه روی قسمت‌های هایلایت و قسمت‎‌های سایه‌ها تاثیر می‌گذارید و به همان اندازه افزایش و یا کاهش پیدا می‌کند.

هرگاه نوردهی یا روشنایی تصویر مورد نظرتان کمتر از حد میزان باشد یعنی تصویر شما روی گزینه‌ی Underexpose قرار گرفته است.

 

 

 

جمع‌بندی تنظیم روشنایی عکس در لایت روم

اگر فقط ما نوردهی و روشنایی عکس را تغییر دهیم، این عکس برای یک بیننده، به نظر خوب نمی‌رسد؛ زیرا سایه‌ها به اندازه‌‌ی میزان تیره نشده‌اند و عکس کم رنگ، و رنگ و رو رفته نشان داده می‌شود.

وقتی که نوردهی را به میزان اسلایدر Whites تغییر دهیم و مقادیر تون سفید- مشکی را هم مورد تغییر قرار دهیم این دفعه برعکس دفعه‌ی قبل، عکس مورد نظر زیباتر است؛ تمام قسمت‌های تصویر دارای کنتراست می‌باشد، سایه‌ها تیره‌تر به نظر می‌رسند و بخش‌های روشن تصویر زیباتر از عکس قبلی به نظر می‌آید. تمامی کاربران و عکاسان حرفه‌ای که از نرم افزار لایت روم استفاده می‌کنند، برای اینکه عکس زیباتر و فوق العاده ای داشته باشندمی‌توانند، یک عکس را به روشی که در بالا اشاره شد و توضیح داده شد، ویرایش کنند. اما بهتر است برای عکس‌های مجالس عروسی، کنتراست عکس کمتر باشد؛ و همچنین برای عکس‌هایی مانند مد و فشن بهتر است که از کنتراست بیشتری استفاده شود.

در این مقاله سعی کردیم تنظیم روشنایی عکس در لایت روم را آموزش بدهیم، تا شما بتوانید با استفاده از این نرم افزار بی نظیر، عکس‌هایتان را به میزان مناسب از روشنایی تنظیم کنید. اما بهتر است که، تمام عکاسان حرفه‌ای و کارکشته با تمام بخش‌های این برنامه آشنایبی کامل را داشته باشند و بتوانند به نحو احسن تصویر را ویرایش کنند و آثار بی‌نظیری را خلق کنند.

آموزش تنظیم روشنایی عکس در لایت روم 												  مفهوم روشنایی در عکاسی



:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

هر آن‌چه که از ﻣﮑﺎن یابی می‌دانیم؟  مقدمه ﻣﮑﺎن ﯾﺎﺑﯽ

مقدمه ﻣﮑﺎن ﯾﺎﺑﯽ

ﻣﮑﺎن ﯾﺎﺑﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻟﮑﺘﺮوﻣﻐﻨﺎﻃﯿﺲ، اﮐﻮﺳﺘﯿﮏ و اﻣﻮاج ارﺗﻌﺎﺷﯽ به ﻮﺳﯿﻠﻪ سیستم‌های آراﯾـﻪاي ﭘـﺴﯿﻮ اﺧﯿـﺮاً ﻣﻮﺿـﻮع ﻣـﻮرد ﻋﻼﻗﻪ ﺑﺴﯿﺎري از ﺷﺎﺧﻪﻫﺎ ﻧﻈﯿﺮ ﻧﺠﻮم، ﻋﻠﻮم دﻓﺎﻋﯽ و زﻣﯿﻦ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺳﻨﺴﻮرﻫﺎي آراﯾﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺷـﺎﻣﻞ ﮔﺮوهی از آنتن‌ها، ﻣﯿﮑﺮوﻓﻦﻫﺎ و ﯾﺎ ژﺋﻮﻓﻮنﻫﺎ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻮع ﮐﺎرﺑﺮد ﺑﺎﺷﻨﺪ.

ﻟﺰوم ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﺳﯿﺴﺘم‌های ﭘﺪاﻓﻨﺪی مکان‌ یابی

ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﮔﺴﺘﺮش داﻣﻨﻪ و ﻧﻮع ﺗﻬﺪﯾﺪات دﺷﻤﻦ، ﻟﺰوم ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی ﺳﯿﺴﺘم‌های ﭘﺪاﻓﻨﺪی ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺗﻬﺪﯾﺪات ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪه اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. اﻣﺮزه ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی رادار و ﺳﻮﻧﺎر در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﻈﺎﻣﯽ و ﻏﯿﺮ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﺑﮑﺎر ﻣﯽروﻧﺪ، و اﻫﻤﯿﺖ آن‌ها در ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺣﻔﺎﻇﺘﯽ ﺑﮕﻮﻧﻪای اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻌﻨﻮان ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻫﺮ ﮐﺸﻮر ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.

 

 

ﺟﺴﺘﺠﻮ و ردﯾﺎﺑﯽ اﻫﺪاف ﻧﻈﺎﻣﯽ و ﻫﺪاﯾﺖ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ، ﻣﻮﺷﮏ و … از ﺟﻤﻠﻪ وﻇﺎﯾﻒ اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎ در ﻣﮑﺎنﯾﺎﺑﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﺳﺎس ﮐﺎر ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎي رادار و ﺳﻮﻧﺎر ﻓﻌﺎل ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎي ارﺳﺎل ﺳﯿﮕﻨﺎل، درﯾﺎﻓﺖ ﺳﯿﮕﻨﺎل ﺑﺎزﮔﺸﺘﯽ و ﭘﺮدازش آن ﺟﻬﺖ اﺳﺘﺨﺮاج اﻃﻼﻋﺎت در ﻣﻮرد ﻫﺪف اﺳﺖ.

ﺑﺎ اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﺗﺎﺧﯿﺮ در درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻮج، ﻓﺎﺻﻠﻪ را ﺑﺪﺳﺖ ﻣﯽآورد و ﺑﺎ ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻘﺪار داﭘﻠﺮ،ﺳﺮﻋﺖ را اﻧﺪازه ﻣﯽﮔﯿﺮد و ﺑﺎ ﭘﺮدازش‌های ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪﺗﺮ ﺷﮑﻞ ﺗﻘﺮﯾﺒﯽ ﻫﺪف را ﻣﻌﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

چگونگی پردازش مکان ‌یابی

ﺟﻠﻮﮔﯿﺮي از اﻧﻌﮑﺎس اﻣﻮاج رادﯾﻮﯾﯽ در اﻫﺪاف ﻧﻈﺎﻣﯽ اﻣﺮوزه ﺟﺰو ﻻﯾﻨﻔﮏ ﺑﺤﺚ رادار در ﻣﮑﺎنﯾﺎﺑﯽ اﺳﺖ. ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﻫﺎ ﯾﺎ ﮐﺸﺘﯽﻫﺎي ﺿﺪ رادار ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺎ ﺟﺬب اﻣﻮاج رادﯾﻮﯾﯽ، ﭘﮋواك ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽدﻫﻨﺪ و ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺮد رادار را ﮐﻢ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ زﻧﺪه رادار ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﮐﺸﻒ اﯾﻦ ﻧﻮع اﻫﺪاف، ﮐﻪ ﻋﻤﻮﻣﺎً ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻃﻮل ﻣﻮج‌های ﺑﻠﻨﺪﺗﺮ ﺻﻮرت ﻣﯽﮔﯿﺮد ﺟﺎن ﺗﺎزه‌اي ﺑﻪ رادارﻫﺎي VHF و UHF در ﺳﺎل‌های اﺧﯿﺮ ﺑﺨﺸﯿﺪه اﺳﺖ.

ﺑﺮاي ﻣﺼﻮن ﻣﺎﻧﺪن رادار، اﺳﺘﻔﺎده از رادارﻫﺎي ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل ﺑﻪ ﺗﺪرﯾﺞ اﻫﻤﯿﺖ ﻓﺰاﯾﻨﺪهاي ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در اﯾﻦ رادارﻫﺎ ﮔﺮﭼﻪ اﺻﻮل رادار ﺣﺎﮐﻢ اﺳﺖ وﻟﯽ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه رادار ﺣﺬف ﻣﯽﺷﻮد و ﺳﻌﯽ ﻣﯽﮔﺮدد از اﻣﻮاﺟﯽ ﻧﻈﯿﺮ اﻣﻮاج ﺳﯿﺴﺘم‌های ﻣﻮﺑﺎﯾﻞ، اﻣﻮاج TV، اﻣﻮاج رادﯾﻮ FM وﮔﺎه AM ﮐﻪ ﺑﻄﻮر ﻣﻌﻤﻮل در ﻣﺤﯿﻂ وﺟﻮد دارﻧﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.

 

 

در آن واﺣﺪ ﺑﺎ درﯾﺎﻓﺖ اﻣﻮاج ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ اﯾﻦ اﯾﺴﺘﮕﺎه‌های زﻣﯿﻨﯽ و اﻧﻌﮑﺎسﻫﺎي آن‌ها از اﻫﺪاف و ﭘﺮدازش ﻣﻨﺎﺳﺐ و اﻏﻠﺐ ﭘﯿﭽﯿﺪه، ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ و ﺳﺮﻋﺖ اﻫﺪاف را اﺳﺘﺨﺮاج ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺣﺬف ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه راداري،ﮔﯿﺮﻧﺪه رادار را از ﭼﺸﻢ دﺷﻤﻦ ﭘﻨﻬﺎن ﻣﯽﮐﻨﺪ. در ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎي ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل اﮔﺮﭼﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ارﺳﺎل ﺳﯿﮕﻨﺎل ﺣﺬف ﻣﯽﮔﺮدد وﻟﯽ در ﻗﺒﺎل آن ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽ ﭘﺮدازش ﺑﺮ روي ﺳﯿﮕﻨﺎلهای ﺑﺎزﮔﺸﺘﯽ اﻓﺰوده ﻣﯽﺷﻮد.

رادار‌های فعال در ﻣﮑﺎن ﯾﺎﺑﯽ

اوﻟﯿﻦ ﻻﯾﻪ در ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﭘﺪاﻓﻨﺪي رادارﻫﺎي ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺑﺮد ﺑﻠﻨﺪ اﯾﻦ ﺷﺒﮑﻪ ﯾﺎ رادارﻫﺎي ﻣﺎدر آن ﻫﺴﺘﻨﺪ. وﻇﯿﻔﻪ اﺻﻠﯽ اﯾﻦ رادارﻫﺎ آﺷﮑﺎرﺳﺎزي و اﻋﻼم ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ اﻫﺪاف ﻫﻮاﯾﯽ ﻗﺒﻞ از وارد ﺷﺪن اﻫﺪاف ﺑﻪ ﺣﻮزه دﯾﺪ سیستم‌های ﻫﺪاﯾﺖ آﺗﺶ اﺳﺖ.

اﯾﻦ رادارﻫﺎ ﺑﺪﻟﯿﻞ داﺷﺘﻦ ﺑﺮد ﺑﻠﻨﺪ داراي ﺗﻮان ﺗﺸﻌﺸﻌﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﻮده و ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﺑﻪ ﺳﻬﻮﻟﺖ ﺗﻮﺳﻂ سیستم‌های ﻣﮑﺎن ﯾﺎﺑﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﻣﮑﺎن ﯾﺎﺑﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

از ﺳﻮي دﯾﮕﺮ اﯾﻦ رادارﻫﺎ،در ﻣﻌﺮض ﺗﻬﺪﯾﺪي ﺑﺴﯿﺎر ﺟﺪي از ﺳﻮي ﻣﻮشک‌های ﺿﺪ ﺗﺸﻌﺸﻊ ﯾﺎ ﻣﻮﺷﮑﻬﺎيARM ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. اﯾﻦ ﻣﻮشک‌ها ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﯿﺴﺘﻢ ردﮔﯿﺮ ﺗﺸﻌﺸﻌﺎت راداری می‌توانند ﺑﺮﻋﻠﯿﻪ اﻧﻮاع رادارﻫﺎ اﻋﻢ از رادار ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﯾﺎ ردﮔﯿﺮ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.

الزامات مکان‌یابی قبل حمله

اﻧﻮاع ﺟﺪﯾﺪ اﯾﻦ ﻣﻮﺷک‌ها ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان HARM داراي ﺳﺮﻋﺖ ودﻗﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻻﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ﺣﺎﺻﻞ از ﺟﻨگ‌های اﺧﯿﺮ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺗﻬﺪﯾﺪات ﺑﺴﯿﺎر ﺟﺪي ﺑﻮده و ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ اﻧﻬﺪام ﺑﺴﯿﺎري از ﺳﺎیت‌های ﺷﺒﮑﻪ ﭘﺪاﻓﻨﺪي ﮔﺮدد. ﻣﺴﺌﻠﻪ EMC ﻣﻌﻀﻞ دﯾﮕﺮي اﺳﺖ ﮐﻪ رادارﻫﺎ ﺑﺎ آن مواجه هستند.

ﻗﺒﻞ از اﻧﺠﺎم ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺣﻤﻠﻪ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﻻزم اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ رادار و ﯾﺎ ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﻤﺖ آن ﺗﻮﺳﻂ ﺳﯿﺴﺘم‌های EMC اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﻮد. ﭘﺲ از اﯾﻦ ﮐﺎر می‌توان ﺳﯿﺴﺘﻢ رادار را ﮐﺎﻣﻼً ﻣﺨﺘﻞ ﮐﺮد و ﯾﺎ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﯽ ﻧﻮﻋﯽ اﻧﻬﺪام ﻣﻼﯾﻢ روي رادار اﻧﺠﺎم داد.

 

 

استراتژی رادارهای غیر فعال در مکان ‌یابی

رادارﻫﺎي ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل ازﻓﺮﺳﺘﻨﺪه ﺑﻬﺮه ﻧﻤﯽﺑﺮﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﺗﺸﻌﺸﻌﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪ و ﺑﻪ رادارﻫﺎي ﺳﺎﮐﺖ ﻣﺸﻬﻮر ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ. اﺳﺘﻔﺎده از رادارﻫﺎي ﻏﯿﺮ ﻓﻌﺎل جهت ﻣﮑﺎنﯾﺎﺑﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ دو اﺳﺘﺮاﺗﮋي ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺳﺖ.

اول آن‌که رادار ﻏﯿﺮ ﻓﻌﺎل ﺑﻌﻨﻮان ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ رادار اﻫﺪاف را ﻣﻮرد آﺷﮑﺎرﺳﺎزي ﻗﺮار داده و ﺷﺒﯿﻪ ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ رادار ﻓﻌﺎل ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖ آﺷﮑﺎرﺳﺎزي و ﻓﺎﺻﻠﻪﯾﺎﺑﯽ ﻫﺪف را اﻧﺠﺎم دﻫﺪ.

دوم آن‌که ﺳﯿﺴﺘم‌های ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل در واﻗﻊ ﺳﺒﺐ ﺑﻮﺟﻮد آﻣﺪن ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻧﺎﻣﻌﻠﻮم ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﯽ ﻫﺪف نمی‌تواند ﺗﺸﺨﯿﺺ دﻫﺪ ﮐﻪ آﯾﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ رادار در ﺣﺎل ﻣﺸﺎﻫﺪه اﺳﺖ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ. اﯾﻦ در ﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﻋﻤﻠﯿﺎت ﯾﮏ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﺑﺎ اﻃﻼﻋﺎت ﮐﺎﻣﻠﯽ ازﺳﯿﺴﺘم‌های ﭘﺪاﻓﻨﺪي ﻣﻨﻄﻘﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽﭘﺬﯾﺮد ﮐﻪ اﯾﻦ اﻃﻼﻋﺎت ﺟﻤﻊ آوري وﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ وﻟﯽ ﺑﺎ ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮي رادار ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺎ اﺧﺘﻼل ﻣﻮاﺟﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

سیستم‌های شنود راداری در مکان ‌یابی

 ﺳﯿﺴﺘم‌های ﺷﻨﻮد راداري ﺑﻪ دو دﺳﺘﻪ ﺑﺰرگ، ﺳﯿﺴﺘم‌هایELINT و ﺳﯿﺴﺘم‌های ESM ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖ ﮐﺴﺐ اﻃﻼﻋﺎت راداري ﯾﮏ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ اوﻟﻮﯾﺖ دﻗﺖ ﯾﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﯾﮑﯽ از ﺳﯿﺴﺘم‌های ESM ﯾﺎ ELINT واﮔﺬار ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﻄﻮر ﮐﻠﯽ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎي ESM ﺑﺎﯾﺪ درزﻣﺎن واﻗﻌﯽ ﮐﺎر ﮐﻨﻨﺪ. ﯾﻌﻨﯽ ﺳﺮﯾﻌﺎ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد را ﺗﻔﺴﯿﺮ ﮐﺮده، ﺗﻬﺪﯾﺪﻫﺎ را ﻣﺸﺨﺺ ﻧﻤﻮده و ﻓﺮاﻣﯿﻦ را ﺑﻪ ﻣﺮاﮐﺰ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺻﺎدر ﮐﻨﻨﺪ.

طراحی گیرنده ESM در مکان ‌یابی

ﯾﮏ ﮔﯿﺮﻧﺪه ESM در ﻣﮑﺎن ﯾﺎﺑﯽ ﺑﺼﻮرﺗﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎي ﻣﻮﻧﻮﭘﺎﻟﺲ ﻗﺎﺑﻞ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮي، ﻧﻈﯿﺮ زاوﯾﻪ ورود ﭘﺎﻟﺲ، ﻓﺮﮐﺎﻧﺲ رادﯾﻮﯾﯽ ﭘﺎﻟﺲ، ﭘﻬﻨﺎي ﭘﺎﻟﺲ،داﻣﻨه ﭘﺎﻟﺲ و زﻣﺎن ورود ﭘﺎﻟﺲ را از ﺳﯿﮕﻨﺎل‌های راداري ﭘﺎﻟﺲ دوﭘﻠﺮي ﯾﺎ CW اﺳﺘﺨﺮاج ﻧﻤﺎﯾﺪ. وﻟﯽ وﻇﯿﻔه‌ی اﺳﺎﺳﯽ ﺳﯿﺴﺘم‌های ELINT ﺟﻤﻊ آوري اﻃﻼﻋﺎت ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻌﻤﻮﻻً به هنگام ﺻﻠﺢ و در زﻣﺎﻧﻬﺎي ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺑﻪ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ آراﯾﺶ ﺟﻨﮓ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ دﺷﻤﻦ ﻣﯽﭘﺮدازد و ﺑﺎﻧﮏ اﻃﻼﻋﺎت راداري ﻻزم را ﺑﺮاي ﮐﺎر ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺳﯿﺴﺘم‌های ESM  ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ.

 

 

ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﯽ، ﺳﯿﺴﺘم‌هایELINT وﻇﺎﯾﻒ ﮐﺸﻒ ﺳﯿﮕﻨﺎل‌های راداري، آﻧﺎﻟﯿﺰ ﺳﯿﮕﻨﺎل‌های درﯾﺎﻓﺘﯽ به منظور اﻧﺪازهﮔﯿﺮي ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎي ﺳﯿﮕﻨﺎل و دﺳﺘﻪﺑﻨﺪي آن‌ها و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻧﻮع ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه را ﺑﺮﻋﻬﺪه دارد.

آﺷﮑﺎر ﺳﺎزي و ﻣﮑﺎن ﯾﺎﺑﯽ اﻫﺪاف اﺳﺘﯿﻠﺚ

 اﻫﺪاف اﺳﺘﯿﻠﺚ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ اي ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ در ﺟﻬﺎت ﺧﺎﺻﯽ داراي ﺧﺎﺻﯿﺖ ﻧﺎﻣﺮﺋﯽ ﺑﻮدن ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﯽ در ﯾﮏ زاوﯾﻪ ﺧﺎص در ﺳﻄﺢ زﯾﺮﯾﻦ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ ﻧﺎﻣﺮﺋﯽ ﺑﻮدن ﺑﻬﯿﻨﻪ ﻣﯽﺷﻮد. ﭼﻨﺎن‌چه از زواﯾﺎﯾﯽ ﻏﯿﺮ از زاوﯾﻪ ﻧﺎﻣﺮﺋﯽ، رادار از ﻫﺪف اﮐﻮ ﺑﮕﯿﺮد ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻧﺎﻣﺮﺋﯽ ﺑﻮدن ﻣﻨﺘﻔﯽ اﺳﺖ.

از آن‌جا ﮐﻪ رادار ﻏﯿﺮ ﻓﻌﺎل دوﭘﺎﯾﻪ داراي ﻫﻨﺪﺳﻪ دوﭘﺎﯾﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎزﺗﺎب‌های ﺑﺮﮔﺸﺘﯽ را از ﻫﺪف درﯾﺎﻓﺖ ﻧﻤﯽﻧﻤﺎﯾﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎزﺗﺎب‌های ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ را از ﺟﻬﺘﯽ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺎ ﺟﻬﺖ ﺗﺎﺑﺶ ﻣﻮج درﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﺪ. و ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ از اﻫﺪاف اﺳﺘﯿﻠﺚ ﺳﻄﺢ ﻣﻘﻄﻊ راداري ﺑﺰرگ ﺑﮕﯿﺮد، اﯾﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ، آﺷﮑﺎرﺳﺎزي اﻫﺪاف اﺳﺘﯿﻠﺚ را ﺗﻮﺳﻂ رادارﻫﺎي دوﭘﺎﯾﻪ اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ ﻣﯽﺳﺎزد.

ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪی رادار ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل در مکان ‌یابی

ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪی اﺳﺘﻔﺎده از رادار ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل ﺑﺎ ﻫﺪف آشکارسازی اﻫﺪاف ﻫﻮاﯾﯽ و ﻣﮑﺎنﯾﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺳﺎل ١٩٣۵باز می‌گردد. زمانی ﮐﻪ راﺑﺮت واﺗﺴﻮن‐وات یک آزﻣﺎﯾﺶ ﺑﺎی استاتیک را در ﺷﻬﺮ دوﻧﺘﺮی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺒﻊ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه‌ی ﻣﻮج ﮐﻮﺗﺎه (ﻃﻮل ﻣﻮج ۴٩ ﻣﺘﺮ) اﻣﭙﺎﯾﺮ ﺑﯽ ﺑﯽ سی اﻧﺠﺎم داد. ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎی ﺑﻤﺐ اﻓﮑﻦ ﻫﯿﻔﻮرد را در ﻓﺎﺻﻠﻪ ی ﮐﻢ آشکارسازی ﻧﻤﺎﯾﺪ.

راﺑﺮت واﺗﺴﻮن‐وات و همکارانش ﮔﯿﺮﻧﺪه رادﯾﻮﯾﯽ ﺧﻮد را در ﻓﺮﮐﺎﻧﺲ ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه ﺑﯽ ﺑﯽ سی ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻧﻤﻮدﻧﺪ. زمانی ﮐﻪ ﺑﻤﺐ اﻓﮑﻦ ﻫﯿﻔﻮرد از ﺑﺎﻻی ﺳﺮﺷﺎن ﻋﺒﻮر می‌کرد. سیگنال ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه درﯾﺎﻓﺖ ﺷﺪ و در اسیلوسکوپ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪ. در ﺳﺎل،١٩۴٣ ﮔﯿﺮﻧﺪهﻫﺎی آلمانی ﮐﻼﯾﻦ ﻫﺎﯾﺪﻟﺒﺮگ، از اﻧﺘﺸﺎر اﻣﻮاج ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ رادارﻫﺎی ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ ﺑﻬﺮه می‌بردند. ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﻫﺎی ﻣﺘﺠﺎوز را آشکار ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

ﻣﺰﯾﺖ اصلی ﮔﯿﺮﻧﺪهﻫﺎی ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل در مکان ‌یابی

اﯾﻦ رادارﻫﺎ، اوﻟﯿﻦ رادارﻫﺎی ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل عملیاتی جهت ﻣﮑﺎن ﯾﺎﺑﯽ ﺑﻮدﻧﺪ. ﻣﺰﯾﺖ اصلی ﮔﯿﺮﻧﺪهﻫﺎی ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل در ﻣﮑﺎنﯾﺎﺑﯽ ﮐﻼﯾﻦ ﻫﺎﯾﺪﻟﺒﺮگ ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﺑﺮاﺑﺮ اﺧﻼلﮔﺮﻫﺎی ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ ﺑﻮد. یک نمایشی از دو ﻧﻮع آﻧﺘﻦ ﮐﻼﯾﻦ ﻫﺎﯾﺪﻟﺒﺮگ در شکل 2 آورده ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﺳﺎل،١٩٣۶ ﺑﺎ اﺧﺘﺮاع دوﺳﻮﯾﻪﺳﺎز ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺳﺮﯾﻊ رادارﻫﺎی ﺗﮏ ﭘﺎﯾﻪ ﺷﺪ.

رادارﻫﺎی ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل ﺑﻪ ﻃﻮر موقتی ﮐﻨﺎر ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﯿﺸﺮﻓﺖﻫﺎی راداری ﺑﻪ ﺳﻤﺖ رادارﻫﺎی ﺑﺎ اﺣﺘﻤﺎل رهگیری ﭘﺎﺋﯿﻦ (LPI) ﮐﺸﯿﺪه ﺷﺪ و بررسیﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺿﺪ الکترونیک در ﺟﻬﺖ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﺧﻼل ﮔﺮﻫﺎ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ.

 

 

بررسیﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ صدالکترونیک در ﺟﻬﺖ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ اﺧﻼلﮔﺮﻫﺎ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ. در ﺳﺎل،١٩۵٠ هنگامی ﮐﻪ ﺑﻪ برخی از ویژگیﻫﺎی ﺟﺎﻟﺐ ﺗﻮجه اﻧﺮژی رادارﻫﺎی ﭘﺮاﮐﻨﺪه ﺳﺎز ﭘﯽ ﺑﺮده ﺷﺪ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی دوﭘﺎﯾﻪ ﻣﺠﺪدا ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ.

اوﻟﯿﻦ اﺳﺘﻔﺎده از اﺻﻄﻼح دوﭘﺎﯾﻪ ﺗﻮﺳﻂ سایگل در ﺳﺎل ١٩۵۵ در گزارشی ﮐﻪ درﺑﺎره ﺑﯿﺎن ﻫﻤﯿﻦ ویژگیﻫﺎ ﺑﻮد ﻣﻄﺮح ﮔﺮدﯾﺪ. آزﻣﺎﯾﺸﺎت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در اﯾﺎﻻت ﻣﺘﺤﺪه ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎی دوﭘﺎﯾﻪ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﮐﻪ رادارAN/FPS-23 fluttar  در ﺧﻂ  ﻫﺸﺪار از راه دور (DEW) (ﮐﻪ سیستمی ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ اﯾﺴﺘﮕﺎه ﻫﺎی راداری اﺳﺖ) در آمریکای شمالی طراحی ﺷﺪ.

اﯾﻦ رادار یک رادار ﺣﺼﺎر دوﭘﺎﯾﻪ ﺑﺎ ﭘﺮﺗﻮ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻮج ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺑﻮد ﮐﻪ در ﺳﺎل ١٩۵۵  ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺖ ﺗﺎ ﺑﻪ کمک ﺑﻤﺐ اﻓﮑﻦ ﻫﺎی ﮐﻮﺗﺎه ﺑﺮد ﻧﻔﻮذ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺧﻂDEW  را آشکار ﻧﻤﺎﯾﺪ. رادارﻫﺎی ﻓﻠﻮﺗﺎر ﺑﺮای ﺑﺮ ﻃﺮف ﮐﺮدن مشکلات ارﺗﻔﺎع ﭘﺴﺖ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﯿﻦ رادارﻫﺎی ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺗﮏ ﭘﺎﯾﻪ ﻃﺮاحی ﺷﺪه ﺑﻮدﻧﺪ. اﯾﻦ رادارﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺪت ۵ ﺳﺎل در ﺧﻂ DEW  در ﺣﺎل ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺑﻬﺒﻮد ﮐﺎراﯾﯽ ﺑﻮدﻧﺪ.

 

سابقه مکان‌ یابی ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل

در دﻫﻪی،١٩٨٠ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﮐﺸﻮر اروﭘﺎﯾﯽ در زﻣﯿﻨﻪی مکان یابی ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل ﻣﺎﻧﻨﺪ ردﮔﯿﺮی ﻓﺮﺳﺘﻨﺪه ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل و  مکان‌یابی اﺧﻼلﮔﺮ ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻨﺪ.

ﻫﻢﭼﻨﯿﻦ مکان ‌یابی ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل ﺷﺎﻣﻞ یک ﮔﯿﺮﻧﺪه ی رادار ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل می‌باشد ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻣﻮاج ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ یک رادار ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻓﺮودﮔﺎه  ﻋﻤﻞ میﮐﺮد. در دﻫﻪ ١٩٩٠ اﺣﯿﺎی ﻣﺠﺪد رادار ﻧﻬﺎن ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل (PCR) رخ داد. زمانی ﮐﻪ ﮔﺮوه ﺗﺤﻘﯿﻘﺎتی دﻓﺎعی ﻧﺎﺗﻮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎتی را ﺑﺮ روی رادارﻫﺎی ﻧﻮﯾﺰی و ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل ﺑﻪ راه اﻧﺪاﺧﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺣﺎﺻﻞ آن ﺑﺮﮔﺰاری یک ﺳﻤﭙﻮزﯾﻮم ﺑﻮد.

ﻓﺮﺳﺘﻨﺪهﻫﺎی ﭘﺨﺶ ﺑﻌﻨﻮان ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺎﻟﻘﻮه ﺑﺮای رادار PCR جهت ﻣﮑﺎن ﯾﺎﺑﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ. اﻧﮕﯿﺰه‌ی ﺟﺪﯾﺪ اﺳﺘﻔﺎده از رادار ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل ﻋﻼوه ﺑﺮ وﯾﮋگی ﻧﻬﺎن ﮐﺎری آن، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ذاتی ﺿﺪ‐رادارﮔﺮﯾﺰی آن ﺑﻮد. از آنﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی رادارﮔﺮﯾﺰی ﺑﺎ ﻫﺪف ﮐﺎﻫﺶ RCS ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ در ﺑﺎﻧﺪ فرکانسی L ﺗﺎ X  ﻋﻤﻞ میﮐﺮدﻧﺪ. ﻫﻨﺪﺳﻪی رادارﻫﺎی ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل دو ﯾﺎ ﭼﻨﺪﭘﺎﯾﻪ و ﻣﻨﺎﺑﻊVHF/UHF، ﻏﺎﻟﺐ آن ﻫﺎ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺑﺎ رادارﮔﺮﯾﺰی ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﮐﻨﻨد.

آشکارﺳﺎزی اﻫﺪاف رادار ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل در مکان‌یابی

در ﺳﺎل٢٠٠١  ﻧﻤﺎیشی از آشکارﺳﺎزی اﻫﺪاف رادار ﻏﯿﺮﻓﻌﺎل در ﻣﮑﺎن ﯾﺎﺑﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ رادار ﻣﺮاﻗﺒﺖ VHF‐P18 از ﻧﻮع روسی ﺗﺤﺖ ﻧﺎم  PARADE ﺗﻮﺳﻂ ﭘﮋوهشکده FGAN-FHR  و ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ آژاﻧﺲ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎتی ﻣﺠﺎرﺳﺘﺎن اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.

اوﻟﯿﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ ی ﺗﺠﺎری رادار PCR  ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﻧﺘﺸﺎر ﭘﺨﺶ رادﯾﻮی FM  ﻋﻤﻞ میﮐﺮد ﺗﻮﺳﻂ ﻻﮐﻬﯿﺪ‐ﻣﺎرﺗﯿﻦ ﺗﻮﺳﻌﻪ داده ﺷﺪ و ﺑﻌﻨﻮان ﻧﮕﻬﺒﺎن ﺧﺎﻣﻮش از آن ﯾﺎد ﺷﺪه است(شکل3الف). ﻋﻼوه ﺑﺮ آن، در ﻓﺮاﻧﺴﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺻﻨﻌﺖ ﺗﺎﻟﺲ یک ﺳﯿﺴﺘﻢ دیگر ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺖ(شکل3ب).

از اواﺧﺮ دﻫﻪ ی،١٩٩٠ﺑﺎ ﻇﻬﻮر سیگنالﻫﺎی ﭘﺨﺶ دﯾﺠﯿﺘﺎل و راه‌اﻧﺪازی شبکه ﻫﺎی ﭘﺨﺶ دﯾﺠﯿﺘﺎل (ﭘﺨﺶ ﮔﺮوهی رادﯾﻮیی دﯾﺠﯿﺘﺎل(DAB) و ﭘﺨﺶ وﯾﺪﯾﻮﯾﯽ دﯾﺠﯿﺘﺎل ﺑﻪ ﺻﻮرت زمینی DVB-T) در اروﭘﺎی ﻣﺮﮐﺰی، ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی از اﯾﻦ سیگنالﻫﺎ ﺑﻌﻨﻮان ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻗﺘﻀﺎﯾﯽ ﺑﺮای رادارﻫﺎی PCR ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺖ.

ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﻮرا ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﮋوهشکده FGAN-FHR  ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺖ، اوﻟﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ PCR ﺑﻮد ﮐﻪ وﻇﯿﻔﻪ ی آشکارسازی اﻫﺪاف ﻫﻮاﯾﯽ و درﯾﺎﯾﯽ را داﺷﺖ.

هر آن‌چه که از ﻣﮑﺎن یابی می‌دانیم؟ 												  مقدمه ﻣﮑﺎن ﯾﺎﺑﯽ



:: بازدید از این مطلب : 385
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

زبان برنامه‌ نویسی کاتلین چیست  کاتلین چیست

کاتلین چیست

به‌ طور کلی زبان‌های برنامه‌نویسی، بلوک‌های ساختاری هر نرم افزاری هستند. برای تهیه یک نرم‌افزار یا یک برنامه، باید با زبان‌های مختلفی از جمله: جاوا، پایتون، PHP و …کاملا آشنا باشید. یکی از این زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب و پرکاربرد (Kotlin Programming Language) است. در ادامه با مبحث زبان برنامه‌ نویسی زبان برنامه‌ نویسی کاتلین چیست با ما همراه باشید.

از زمانی که گوگل زبان برنامه‌‌نویسی کاتلین را به رسمیت شناخته است، کاتلین به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه اندروید تبدیل شده است.

در حالی که زبان برنامه‌نویسی کاتلین یک زبان جدید و تازه وارد است اما به دلیل کارایی زیاد و مفید، منجر به آن شده است که زبان برنامه‌نویسی جاوا را پشت سر بگذارد و خود به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی، در جایگاه بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی قرار بگیرد.

 

 

 

کاتلین یک زبان برنامه‌نویسی است که هدفی استاتیکی دارد و دارای استنباط عمومی است. این جمله بدان معناست که کاتلین به صورت کاملا گسترده برای توسعه سیستم عامل اندروید طراحی و برنامه‌ریزی شده است. کاتلین به گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شده است که کاملا با زبان برنامه‌نویسی جاوا همکاری کند، تا بتواند نسخه JVM را بسازد و هدف اصلی و مشخص کاتلین عمدتا JVM است.

 

 

کاتلین Kotlin یک زبان برنامه‌نویسی منبع باز (open-source) است. کاتلین در سال 2011 توسط یک شرکت نرم‌افزاری بسیار معروف به نام (JetBrains که قبلا با عنوان IntelliJ Software شناخته می‌شد) معرفی شد و زبان جدیدی برای JVM بود.

مهم‌ترین ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی کاتلین چیست

دلیل محبوبیت زبان برنامه‌نویسی کاتلین، داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد است که در این بخش می‌خواهیم تک تک جزئیات ویژگی‌های کاتلین را مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه شویم که دلیل محبوبیت کاتلین چیست.

مختصر است

کاتلین مختصر‌تر از جاوا است و در مقایسه با جاوا، لازم است که تقریبا 40٪ از کد‌نویسی را در برنامه اجرا کنید.

قابلیت همکاری با زبان برنامه نویسی جاوا

زبان برنامه‌نویسی کاتلین (Kotlin) با جاوا تعامل زیادی دارد. شما هرگز با استفاده از کاتلین (Kotlin) در یک پروژه جاوا با مشکلی روبرو نخواهید شد.

دارای ویژگی‌های برجسته

کاتلین چندین ویژگی پیشرفته از جمله بارگذاری بیش از حد اپراتور، عبارات لامبدا (Lambda expressions) و قالب‌های رشته را ارائه می‌دهد.

یادگیری آسان

زبان برنامه‌نویسی کاتلین جزء زبان‌های برنامه‌نویسی است که به راحتی، می‌توان آن را آموخت. اگر پیش زمینه‌ای از زبان برنامه‌نویسی جاوا داشته باشید، یادگیری کاتلین برایتان مانند آب خوردن می‌شود.

داشتن خطای بسیار اندک

کاتلین (Kotlin) یک زبان برنامه‌نویسی با نوع استاتیک است که باعث می‌شود هنگام کامپایل شدن (compile-time) هر مورد خطایی را پیدا کند. زبان‌های برنامه‌نویسی با استاتیک تایپ (Statically typed) در زمان کامپایل شدن هر مورد خطایی که وجود داشته باشد را چک می‌کنند.

 

 

 

بنابراین مواردی که اشاره کردیم برخی از ویژگی‌هایی است، که به محبوبیت زبان برنامه‌نویسی کاتلین (Kotlin) می‌افزاید.

چرا باید زبان برنامه نویسی کاتلین را بیاموزیم؟

نوشتن 10 الی15 خط کد در جاوا را در نظر بگیرید و همین تعداد کد را فقط در 3 الی4 خط در Kotlin بنویسید. کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ جاوا یا کاتلین؟ قطعا کاتلین درست است؟ بله جوابتان حتما مثبت است و دلیل این عمل این است که کاتلین تعداد کدهای بویلر (boilerplate codes) موجود در جاوا را کاهش می‌دهد به همین دلیل راحت‌تر می‌توانید کدنویسی را انجام دهید.

کاتلین قابل تعامل است. این بدان معنی است که کد جاوا موجود را می‌توان از طریق کد کاتلین (Kotlin code) به روشی طبیعی بازخوانی کرد همچنین برای بدست آوردن کد کاتلین می‌توان از جاوا هموار (Java smoothly) استفاده کرد. چه شرکت‌هایی از زبان برنامه نویسی کاتلین استفاده می‌کنند؟

 

 

کاتلین از زمان آغاز به کار، محبوبیت خود را افزایش داده است که با تأیید گوگل، شناخت گسترده‌تری پیدا کرد. 66٪ از توسعه‌دهندگان می‌گویند که از کاتلین (Kotlin) برای توسعه اندروید استفاده می‌کنند. زبان برنامه‌نویسی کاتلین به طور کلی سود بسیار زیاد و قابل توجهی را برای شرکت‌هایی که از آن (زبان برنامه‌نویسی کاتلین) استفاده می‌کنند، دارد.

اگر به شرکت‌هایی که کاتلین را به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی با پتانسیل زیاد به رسمیت می‌شناسند نگاه کنیم، می‌توانیم نام‌های شناخته شده‌ای را در سراسر جهان مانند:

  • Google
  • Atlassian
  • Pinterest
  • Kickstarter
  • Uber
  • Netflix و بسیاری دیگر را ببینیم.

شکی نیست که در سال‌های بعد شرکت‌های بیشتری می‌خواهند کاتلین را برای پروژه‌های خود انتخاب کنند.

کاتلین یک زبان با هدف کلی است به این معنی که می‌تواند در حوزه‌های مختلفی به کار رود. معمولا کاتلین برای توسعه سطح متقابل موبایل، اندروید، JavaScript و سرور استفاده می‌شود.

اصول زبان برنامه نویسی کاتلین چیست

زبان برنامه‌نویسی کاتلین اصولی دارد که می‌خواهیم در این بخش به آنان اشاره کنیم که عبارت‌اند از:

اصول کاتلین

در یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا (object-oriented) اولین کاری که باید بکنید این است که چگونه یک کلاس و یک شی (class and an object) ایجاد کنید. بنابراین بیایید ببینیم چگونه می‌توان یک کلاس و یک شی را با زبان برنامه‌نویسی کاتلین (Kotlin) ایجاد کرد.

 

 

کلاس ها و اشیاء (Classes and Objects)

کاتلین از برنامه‌نویسی شی‌گرا (OOP) و همچنین برنامه‌نویسی کاربردی پشتیبانی می‌کند. برنامه‌نویسی شی‌گرا مبتنی بر اشیاء و کلاس‌های، زمان واقعی (real-time) است. کاتلین همچنین از ستون‌های زبان OOP مانند کپسوله کردن (encapsulation) ، وراثت (inheritance) و چندشکلی پشتیبانی می‌کند.

کلاس‌ های کاتلین

کلاس کاتلین مشابه کلاس جاوا است. کلاس‌های Kotlin با استفاده از کلمه کلیدی اعلام می‌شوند. کلاس Kotlin دارای یک هدر کلاس (class header) است که پارامترهای هدر کلاس (class header)، سازنده‌ی بدن کلاس (class body) می‌باشد.

مانند:

 

 

کاتلین شی (Kotlin Object)

یک شیء به عنوان یک موجود در زمان واقعی یا یک موجود منطقی در نظر گرفته می‌شود که حالت و رفتار دارد. مانند: اینکه دولت بیانگر ارزش یک شی است و رفتارش نشان‌دهنده عملکرد یک شی است.

از یک شیء برای دسترسی به خصوصیات و عملکرد اعضای یک کلاس استفاده می‌شود. کاتلین اجازه می‌دهد تا چندین شیء از یک کلاس ایجاد شوند.

اعلام متغیر‌ها (Variables declaration)

پس از فهمیدن نحوه ایجاد یک کلاس و یک شی، چیز اصلی دیگری که باید بدانید نحوه اعلام یک متغیر در کاتلین است. متغیر در واقع به مکان حافظه مرتبط می‌شود که برای ذخیره داده‌ها، استفاده می‌شود.

اکنون، خواهیم دید که چگونه یک متغیر را در کاتلین اعلام کنیم. متغیر کاتلین با استفاده از کلید واژه var و val اعلام شده است.

مانند:

 

1234 class className{ // Class Header// Prooerty// Member function}

 

ممکن است این سوال را داشته باشید که چرا باید از متغیر var و val استفاده کرد؟! بگذارید برای جواب دادن به این سوال مثالی بیاوریم مانند: در اینجا متغیر xyz از نوع String و متغیر abc از نوع Int است. کامپایلر کاتلین (Kotlin compiler) این را با بیان اولیه می‌داند.

به این عمل استنباط نوع در برنامه‌نویسی، گفته می‌شود. همچنین می‌توانید به نوعی صریح اینگونه بیان کنید:

 

12 var xyz ="Edureka"val abc = 20

 

اینگونه است که شما یک متغیر را در زبان برنامه‌نویسی کاتلین اعلام می‌کنید.

منظور از توابع زبان برنامه نویسی کاتلین چیست

همانطور که زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر توابع دارند. زبان کاتلین نیز دارای توابع مشخصی است که در این بخش به آنان اشاره می‌کنیم.

توابع کاتلین

توابع کاتلین اساسا به گروهی از کدهای مربوط که همبستگی مختلفی باهم دارند تا یک کار خاص را انجام دهند، گفته می‌شود. در کاتلین، توابع با استفاده از کلمه کلیدی سرگرم‌کننده اعلام می‌شوند. مانند:

 

12 var xyz : String ="Edureka"val abc : Int = 20

 

اینگونه است که شما یک عملکرد را در کاتلین اعلام می‌کنید.

توابع لامبدا (Lambda functions)

توابع لامبدا کلاس اول (first-class) گفته می‌شود، به این معنی که آنها را می‌توان در متغیرها و ساختار داده‌ها ذخیره کرد. توابع لامبدا (Lambda functions) تابعی است که بدون نام مشخص می‌شود.

مانند:

 

123 fun (x: Int): Int {return 2 * x}

 

زبان برنامه‌ نویسی کاتلین چیست 												  کاتلین چیست
1234567891011 fun main(args: Array){val myLambda : (Int) -> Unit ={ p :Int -> println(p)}addNumber(3,6,myLambda)} fun addNumber(a:Int, b:Int, myLambda: (Int) -> Unit){val add = a+bmyLambda(add)}


:: بازدید از این مطلب : 368
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

میزان درآمد طراح ui/ux  درآمد طراح ui ux

درآمد طراح ui ux

با اوج گرفتن کسب و کارهای دیجیتال و نیاز کسب و کارهای مختلف به وبسایت و اپلیکیشن برای ارتباط با مخاطب، بحث طراحی رابط کاربری خیلی داغ‌تر شد. در حال حاضر رقابت بسیاری از کسب و کارها با یکدیگر بر سر ارائه تجربه گرافیکی جذاب‌تر است. چرا که اولین قضاوت مخاطب پس از ورود به سایت با توجه به ظاهر آن شکل می‌گیرد. البته این به‌معنای غافل شدن از نقشه سایت و روان بودن نیست. در کل هدف این است که با طراحی یک رابط کاربری (UI) خوب، مخاطب را به یک تجربه کاربری (UX) خوب برسانیم. مواردی که گفتیم باعث بالا رفتن اهمیت شغل طراحی UI/UX شده است. اما این اهمیت تا چه حد بوده و درآمد طراح ui ux چه مقدار است؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم. بیایید ابتدا ببینیم UI/UX چیست.

 

 

 

تعریف UI و UX

این دو مفهوم در حال حاضر به صورت ادغام شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مفهوم آن‌ها یکسان نیست. UI مخفف User Interface به معنای رابط کاربری است. هر کاربر پس از باز کردن یک اپلیکیشن یا ورود به یک سایت، با یک رابط کاربری روبرو است که از ویژگی‌های ظاهری آن سایت یا اپلیکیشن تشکیل می‌شود.

 

 

تصاویر، بنرها، دکمه‌ها و هر آنچه کاربر از آن برای کار با سایت استفاده می‌کند رابط کاربری سایت است. رابط کاربری اولین چیزی است که کاربر با آن روبرو می‌شود و از همین جهت اهمیت دوچندانی دارد. چرا که قضاوت اولیه کاربر را نسبت به سایت و برند شما تشکیل خواهد داد. رابط کاربری یا UI معمولا حاصل همکاری گرافیست و برنامه‌نویس Front-End است.

 

 

 

UX مخفف User Experience به معنای تجربه کاربری است. طراحی تجربه کاربری مفهومی نوظهور در طراحی صفحات وب و اپلیکیشن است و به نوع هدایت و جهت‌دهی کاربر اشاره دارد. در واقع UX نگاهی عمیق‌تر به طراحی سایت داشته و در کنار ظاهر به کاربرد اهمیت می‌دهد.

برای همین است که نمی‌توان این دو مفهوم را از هم جدا کرد. UI و UX مکمل یکدیگر بوده و طراحی قدرتمند آن‌ها در نهایت رضایت مشتری را شکل می‌دهد. برای مثال UI یک منوی جستجو در گوشه صفحه قرار می‌دهد و UX گزینه‌های موجود در منو را با توجه به پیش‌بینی نیازها و رفتار کاربر تعیین می‌کند.

 

 

در گذشته به UX توجه محدودی می‌شد و آن را یک زیرمجموعه نه‌چندان‌مهم از طراحی رابط کاربری می‌دانستند. اما امروز خود UX به یک مبحث مجزا و بسیار مهم برای کسب و کارها و علاقه‌مندان این زمینه کاری تبدیل شده است.

طراحی UI/UX به عنوان شغل و درآمد طراح ui ux

ممکن است برای شما هم سوال شده باشد که بازار کار طراحی سایت، رابط کاربری اپلیکیشن و میزان درآمد طراح ui یا میزان درآمد طراح ux چقدر است و اینکه آیا به این‌ها می‌توان به‌عنوان موقعیت شغلی مناسب نگاه کرد؟ پاسخ مثبت است.

 

 

 

در حال حاضر یکی از بهترین موقعیت‌های شغلی در کشورهای پیشرفته به طراحان رابط کاربری اختصاص دارد. بازار کار طراحی وب سایت در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا با توجه به رشد روزافزون تعداد استارتاپ‌ها و کمپانی‌های دیجیتال بسیار پررونق بوده و درآمد طراح رابط کاربری در این کشورها به شرح زیر است:

  • آمریکا: ۸۰ هزار دلار در سال
  • کانادا: ۴۱ هزار دلار در سال
  • آلمان : ۴۴ هزار دلار در سال
  • استرالیا: ۶۳ هزار دلار در سال

همانطور که می‌بینید بازار کار ui ux در این کشورها به شدت پررونق است. البته باید توجه داشت به همین نسبت رقابت سخت‌تری هم در این کشورها وجود دارد. در ایران حقوق یک طراح ui ux به طور متوسط ۳ میلیون تومان در ماه است که آن را به شغلی مناسب تبدیل می‌کند.

 

 

شما با یادگیری مهارت‌های طراحی هم گزینه‌های بسیار خوبی برای کار در ایران خواهید داشت و هم می‌توانید به کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا مهاجرت کنید. اما چگونه می‌توان به یک طراح ui ux خوب تبدیل شد؟

مهارت های لازم برای بالا بردن درآمد طراح ui ux

طراحی ui ux در شرکت‌ها معمولا توسط تیمی متشکل از برنامه‌نویسان و طراحان گرافیک انجام می‌شود. شما می‌توانید عضوی از این تیم یا مدیر تیم ui ux باشید. برای ui تسلط به ابزار گرافیکی و فهم خوب از رنگ‌ها کافی است اما اصلی‌ترین چالش را باید در مهارت‌های ux پیدا کرد. این مهارت‌ها عبارتند از:

 

 

 

تحقیق و معماری اطلاعات

طراح ux باید قبل از همه‌چیز نیازهای کاربر را بفهمد. او باید در بخش‌های مختلف سایت یا اپلیکیشن، امکانات مورد نیاز کاربران را قرار داده و آن‌ها را در جای مناسبی بگذارد.

 

 

رسیدن به این هدف نیازمند مطالعه و تحقیق روی رفتار کاربران از طریق بررسی سایت‌های رقیب یا بررسی داده‌های موجود خواهد بود. استفاده از این داده‌ها نیازمند مهارتی تحت عنوان معماری اطلاعات است که در آن داده‌ها برای قابل استفاده شدن در کاربری‌های مربوط کسب و کار، مرتب می‌شوند.

Wireframing

طراح ux باید بتواند طرح اولیه‌ای از تمام اشکال، تصاویر و محتواهای مورد نیاز هر صفحه تهیه کند. این طرح باید به گرافیست و برنامه‌نویس تمام موارد مورد نیاز را با شفافیت و وضوح کافی توضیح دهد. تسلط بر این مهارت باعث می‌شود نیازهای کسب‌‎وکار به بهترین شکل برای اعضای تیم طراحی توضیح داده شوند و در نتیجه سایت با تمام ویژگی‌های لازم و با نقشه‌ای مطابق نیازهای کاربر طراحی شود.

 

نمونه سازی

طراحی کار پیچیده و سختی است. خصوصا در فضای رقابتی امروزی که کوچکترین جزء یک صفحه می‌تواند مزیت رقابتی محسوب شود. از طرف دیگر بعضی ایده‌ها تنها با آزمون و خطا توسعه یافته و اصلاح می‌شوند. طراح ux باید قبل از شروع طراحی نهایی چندین نمونه اولیه یا Prototype ساخته و همه آن‌ها را از سخت‌ترین امتحان‌ها بگذراند تا به نمونه نهایی برسد.

آشنایی با اصول طراحی گرافیک

طراح ux شاید به طور مستقیم با طراحی گرافیک کاری نداشته باشد، اما تصمیمات مهمی در مورد گرافیک صفحات می‌گیرد. پس باید با چارچوب‌ها، اصول و قوانین طراحی گرافیک و مواردی مثل هارمونی رنگ‌ها آشنایی داشته باشد. هر چه آشنایی و تجربه طراح ux در این زمینه بیشتر شود، طرح‌های اولیه واقع‌‎بینانه‌تر خواهند شد و زمان کمتری از تیم برای رسیدن به طرح نهایی می‌گیرند.

کلام آخر در مورد درآمد طراح ui ux

طراحی ui ux در دنیای امروز به یک زمینه شغلی محبوب و پردرآمد تبدیل شده است. این زمینه شغلی نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای پیشرفته جهان هم یکی از مشاغل برتر به‌حساب می‌آید. طراحان ui ux ظاهر سایت‌ها را طراحی کرده و نقشه و امکانات آن را با توجه به نیازهای مشتری تنظیم می‌کنند.

بازار کار طراح رابط کاربری در حال حاضر بسیار پررونق است اما به همان نسبت رقابت بالایی هم در آن وجود دارد. برای پیروزی در این رقابت باید مهارت‌هایی را بیاموزید که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد. امیدواریم در این مقاله به سوالات شما به خوبی پاسخ داده باشیم. نظرات خود را از بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

میزان درآمد طراح ui/ux 												  درآمد طراح ui ux



:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

لیست ۱۰ تا از بهترین دانشگاه های آلمان (همراه با رتبه‌بندی جهانی)  تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

کشور آلمان یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای دریافت آموزش عالی است که از برخی دانشگاه های برتر دنیا بهره می‌برد. به طوری که بر اساس رتبه بندی دانشگاهی QS کشور آلمان ۸ دانشگاه در بین ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا و ۱۰ دانشگاه دیگر بین رتبه‌های ۱۵۰ تا ۳۰۰ دارد. در این لیست ۱۰ تا از بهترین دانشگاه های آلمان را در کنار رتبه‌ی آن‌ها و رشته‌هایی که پذیرش می‌گیرند را معرفی خواهیم کرد.

 

 

آیا آموزش در دانشگاه های آلمان رایگان است؟

آلمان یکی از معدود کشورهای اروپایی است که برای آموزش دیدن در اکثر دانشگاه های عمومی (دولتی) مبلغی به عنوان شهریه دریافت نمی‌کند. به طوری که اغلب فقط برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی (حدود ۱۰۰ دانشگاه) که در آلمان وجود دارند مبلغ شهریه‌ای تعریف شده است.

اما تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمانی به معنای ضعیف بودن این دانشگاه‌ها نیست! آلمان کشوری پیشرفته و مدرن است که برخی از بهترین دانشگاه های دنیا را در خود جای داده است. و این قوانین برای همه‌ی افراد پابرجاست، بدون وابستگی به ملیت و تابعیت افراد.

تنها استثنائی که برای این قوانین تحصیل رایگان در آلمان وجود دارد ایالتی در جنوب غربی آلمان با نام بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg) است که در سال ۲۰۱۷ قوانینی برای گرفتن شهریه تصویب کرد. به دلیل این قوانین افرادی که ملیت آلمانی ندارند و یا تابع کشوری از اتحادیه‌ی اروپا نیستند مجبور به پرداخت مبلغ شهریه در دانشگاه‌هایی هستند که در این ایالت واقع شده است.

دانشگاه‌هایی که در لیست زیر ذکر شده و در ایالت بادن-وورتمبرگ قرار دارند مشمول تحصیل رایگان نشده و در متن آن این نکته را تذکر داده‌ایم.

بهترین دانشگاه های آلمان

۱۰- دانشگاه فرایبورگ (University of Freiburg):

 

دانشگاه فرایبورگ یکی از بهترین و قدیمی‌ترین دانشگاه های آلمان است که در سال ۱۴۵۷ بنیان‌گذاری شده است. این دانشگاه در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار دانشجو در ۱۱ دانشکده‌ی مختلفش دارد که حدود ۲۰% آن‌ها تابعیتی غیر آلمانی دارند. تا به حال افرادی از ۱۲۰ کشور مختلف از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند و ۲۱ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل نیز از افتخارات دانشجوهای این موسسه است.

یازده دانشکده‌ی این دانشگاه متشکل از دانشکده‌های الهیات، حقوق، طب و دارو، اقتصاد، زبان، فلسفه، ریاضیات و فیزیک، شیمی، زیست، علوم محیط زیستی و مهندسی است. در بین رتبه‌بندی دانشگاه های آلمان در جهان این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ رتبه‌ی ۱۸۶ را خود اختصاص داده است. (این دانشگاه در ایالت بادن-وورتمبرگ قرار داشته و تحصیل در آن رایگان نیست.)

 

۹- دانشگاه توبینگن (University of Tübingen):

این دانشگاه که در جنوب غربی آلمان واقع شده است (در ایالت بادن-وورتمبرگ) سال گذشته در رتبه‌ی ۱۶۸ در جهان جای گرفت و ۲۷ هزار دانشجو دارد. دلیل شناخته شدن این دانشگاه در سطح آلمان موفقیت بالای موسسه در علوم دارو، حقوق، باستان‌شناسی، فلسفه و الهیات است که برای این دانشگاه ۱۱ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل (مخصوصاً در علم شیمی) به همراه داشته است.

دانشگاه توبینگن دارای یک پردیس مرکزی نیست و ساختمان‌های مختلف آن در شهر دانشگاهی توبینگن که جمعیتی بالغ بر ۹۰ هزار نفر دارد پخش شده است. این دانشگاه همچنین دارای یک کتابخانه‌ی عظیم است که بیش از سه میلیون کتاب و بیش از هفت هزار مقاله را در خود جای داده است.

۸- دانشگاه فنی برلین (Technische Universität Berlin):

 

 

Technische Universität Berlin یکی از چهار دانشگاه شهر برلین است که همچنین جزو لیست دانشگاه های رایگان آلمان می‌باشد. این دانشگاه که به عنوان اولین دانشگاه فنی آلمان نام گرفته است در حال حاضر بیش از ۲۷% دانشجویان آن غیر آلمانی هستند.

در حال حاضر دانشگاه فنی برلین در رتبه‌ی ۱۴۷ دنیا قرار دارد و به دلیل رشته‌های مهندسی‌اش به خصوص مهندسی مکانیک و مدیریت مهندسی شناخته شده است. این دانشگاه به عنوان سومین دانشگاه برتر از لحاظ رشته‌های مهندسی و فناوری و چهارمین دانشگاه برتر در مهندسی کامپیوتر در آلمان شناخته می‌شود.

۷- دانشگاه فنی آخن (RWTH Aachen):

دانشگاه فنی آخن با بیش از ۴۵ هزار دانشجو در ۱۴۴ رشته‌ی مختلف بزرگ‌ترین دانشگاه فنی آلمان است که در سال ۲۰۱۹ در بین رتبه‌بندی دانشگاه های آلمان در سطح جهان رتبه‌ی ۱۴۴‌ام را کسب کرد. دانشگاه فنی آخن جزو لیست دانشگاه های رایگان آلمان محسوب می‌شود و ۹ دانشکده دارد.

در حال حاضر بیش از ۷۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در سطح‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. در تحقیقاتی بین سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ این دانشگاه رتبه‌ی اول در مهندسی برق و مکانیک را در آلمان داشت. همچنین همیشه بین ۳ تا از بهترین دانشگاه های آلمان در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، فیزیک، شیمی و دارو بوده است.

۶- دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität Berlin):

دانشگاه آزاد برلین یکی از برترین دانشگاه های آلمان در رشته‌هایی مانند علوم سیاسی، زیست، شیمی و فیزیک است که سال اخیر رتبه‌ی ۱۳۰ در دنیا و ۱۷‌ام در اروپا را کسب کرد. از لحاظ علوم سیاسی این دانشگاه رتبه‌ی ۱۹ دنیا را به خود اختصاص داده است.

دانشجویان این دانشگاه شامل ۵ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، ۱۵ برنده‌ی جایزه‌ی لایبنیتس، یک فضانورد و تعداد زیادی از سیاست‌مداران آلمان است. این دانشگاه بیش از ۳۰ هزار دانشجو دارد که حدود ۲۱ هزار نفر آن‌ها در سطح کارشناسی و ۴۵۰۰ نفر آن‌ها در سطح دکتری مشغول تحصیل هستند.

۵- دانشگاه هومبولت برلین (University of Berlin):

 

 

بالاترین رتبه‌ی دانشگاهی در بین دانشگاه های برلین متعلق به دانشگاه هومبولت برلین است که بیش از ۳۲ هزار دانشجو را در ۱۸۹ رشته‌ی مختلف در آن مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه با رتبه‌ی ۱۲۱ جهانی در حال حاضر پنجمین دانشگاه برتر آلمان می‌باشد.

نقاط قوت این موسسه در هنر و علوم انسانی، فلسفه و تاریخ است که به ترتیب رتبه‌های ۱۵، ۱۳ و ۷ در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. این دانشگاه یکی از پرافتخارترین دانشگاه های آلمان از لحاظ ارتباط با دانشجویان و اساتید است. به طوری که به طور مستقیم با ۵۵ برنده‌ی جوایز نوبل (از جمله آلبرت اینشتین، ماکس بورن، پاول ارلیش، جیمز فرانک و گوستاو هرتز) و تعداد متعدد دانشمند دیگر مانند کارل مارکس و هاینریش هرتز مرتبط است.

۴- موسسه فناوری کارلسروهه (Karlsruher Institut für Technologie):

دانشگاه و موسسه‌ی تحقیقاتی کارلسروهه که با مخفف KIT از نام آلمانی‌اش شناخته می‌شود یکی از بهترین و مهم‌ترین دانشگاه های فنی و مهندسی در آلمان و اروپاست. این دانشگاه از از ترکیب یک دانشگاه و یک موسسه‌ی آموزشی کوچک‌تر به صورت رسمی در سال ۲۰۰۹ به وجود آمد و الان در رتبه‌ی ۱۱۶ در سطح جهان قرار دارد. (این دانشگاه در ایالت بادن-وورتمبرگ واقع شده و مشمول قوانین تحصیل رایگان کشور آلمان نمی‌شود.)

این دانشگاه با ۱۱ دانشکده‌ی مختلف در رشته‌های مهندسی موفق بوده و هست. از پروفسور و دانشجوی معروف سابق این موسسه کارل فردیناند براون (مخترع لامپ پرتوی کاتدی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل) و کارل بنز (مخترع اولین اتومبیل و بنیان‌گذار شرکت مرسدس بنز) را می‌توان نام برد. موسسه‌ی کارلسروهه در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار دانشجو دارد که ۸ هزار آن‌ها در حال دریافت مدرک کارشناسی ارشد هستند.

۳- دانشگاه هایدلبرگ (Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg):

دانشگاه روپرشت-کارلز هایدلبرگ واقع در جنوب غربی آلمان در ایالت بادن-وورتمبرگ قدیمی‌ترین دانشگاه کشور آلمان و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های مشغول به کار دنیاست. این دانشگاه سه پردیس مختلف برای علوم انسانی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی دارد و زبان آموزش در آن معمولاً آلمانی است در حالی که دروسی در زبان‌های انگلیسی و فرانسوی نیز ارائه می‌دهد.

بیش از ۲۰% جمعیت دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده و سالانه بیش از ۱۰۰۰ مدرک دکتری از این دانشگاه دریافت می‌شود. رشته‌هایی مثل روان‌پزشکی، داروسازی روان‌پزشکی، ژنتیک روان‌پزشکی، فیزیک محیطی و جامعه‌شناسی برای اولین بار در آلمان توسط این دانشگاه ارائه شدند. این دانشگاه در رتبه‌ی ۶۴ در دنیا قرار دارد و از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی آلمان به شمار می‌رود.

۲- دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (Ludwig-Maximilians-Universität München):

دانشگاه ماکسیمیلیان مونیخ یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های دنیا (بنیان‌گذاشته در سال ۱۴۷۲) و یکی از پرافتخارترین دانشگاه های آلمان است. این دانشگاه که در لیست دانشگاه های رایگان آلمان جای دارد سالانه بیش از ۵۰ هزار دانشجو را به خود جذب می‌کند که بیش از ۱۵% آن (حدود ۷۰۰۰ نفر) دانشجوهای بین المللی هستند.

دلیل افتخار زیاد این دانشگاه حضور برخی از مهم‌ترین افراد تاریخ به عنوان فارغ التحصیل در این مانند ورنر هایزنبرگ، ماکس پلانک و پاپ بندیکت شانزدهم است، و این دانشگاه با ۴۲ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل مرتبط است. این موسسه دارای ۱۸ دانشکده‌ی مختلف است و تقریباً هر رشته‌ی ممکنی را ارائه می‌دهد.

۱- دانشگاه فنی مونیخ (Technische Universität München):

 

 

 

اگر دانشگاه ماکسیمیلیان مونیخ را مثل دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر در کشور خود خطاب کنیم، دانشگاه فنی مونیخ نقش دانشگاه شریف را دارد. این دانشگاه که فقط تمرکز آن روی علوم طبیعی، مهندسی و تکنولوژی است در سال ۲۰۱۹ در رتبه‌ی ۶۱ جهانی جای گرفت.

 

 

این دانشگاه به عنوان یکی از نوآورترین دانشگاه ها در کل اتحادیه‌ی اروپا شناخته می‌شود و سالیانه ۴۲ هزار دانشجو دارد که ۳۲% آن‌ها بین المللی هستند. این دانشگاه از بهترین دانشگاه های آلمان و جزو لیست دانشگاه های رایگان آلمان است.

لیست ۱۰ تا از بهترین دانشگاه های آلمان (همراه با رتبه‌بندی جهانی) 												  تحصیل در آلمان



:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

آشنایی با نرم افزارهای رایگان آموزش زبان انگلیسی  چرا از نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی استفاده کنیم؟

چرا از نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی استفاده کنیم؟

شاید یادگیری انگلیسی با نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی کمی سخت باشد، اما بسیار رضایت بخش است زیرا در هرجا و هر زمان قابل استفاده است. نرم‌افزارها هم به تنظیم کردن خوابتان کمک می کند‌، هم قدم‌هایتان را می‌شمارد، و همچنین مخارج هفتگی‌تان را محاسبه می کند، امروزه نرم افزارها برای آسان کردن جنبه های مختلف زندگی ایجاد شده اند.

نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی بهترین راه برای افزایش دایره لغات، بدون حس اضطراب و استرس برای مواجه شدن با گرامرهای پیچیده و سخت است. که آموزش زبان انگلیسی از این موضوع مستثنی نیست.

 

 

بنابراین، ما در اینجا به شما کمک می کنیم که تصمیم بگیرید کدام نرم افزارها ارزش وقت صرف کردن را دارد. ما برخی از نرم افزارهای مهم زبان انگلیسی برای این کار را برای شما آماده کرده‌ایم.

بهترین اپلیکیشن‌های آموزش زبان انگلیسی

در میان انبوهی از نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی، این نرم افزار به دلیل رویکرد برجسته اش مشهوریت زیادی بین زبان آموزان پیدا کرده است.

۱- نرم افزار آموزش زبان انگلیسی  Fluentu 

Fluentu، رویدادهای واقعی جهان را به شکل‌های رسانه‌ای (موزیک، ویدئو، اخبار و …..) مختلف گرفته، و آنها را به منبع برای آموزش زبان انگلیسی تبدیل می‌کند.

 

  برخلاف روش‌های سنتی دیگر، Fluentu از یک تکنیک طبیعی استفاده می‌کند، همین رویکرد باعث می‌شود تا در گذر زمان زبان آموزان علاوه بر آموزش زبان انگلیسی، فرهنگ و ملیت این زبان را هم بیاموزند.

Fluentu، ویدئوهای جذاب و متنوعی دارد؛ موضوعاتی از قبیل: گفتگوهای پرطرفدار تلویزیونی، موزیک ویدئو ها، تبلیغات خنده دار و …

عکس زیر نمونه ای از فضای این نرم افزار:

 

 

 

FluenTU، آموزش زبان انگلیسی را بسیار آسان کرده است. زمانی که شما مشغول به تماشا ویدئو هستید؛ زیرنویس‌های وجود دارد که تعاملی هستند؛ یعنی اگر متوجه کلمه‌ای نشدید با کلیک به روی آن کلمه می‌توانید مثال‌هایی به همراه عکس و عبارات آن کلمه را ببینید.

برای مثال وقتی به روی کلمه “brought” بزنید، شما می‌بینید:

 

 

 

این نرم افزار، بهترین نرم افزار برای آموزش تافل و همچنین تقویت مهارت شنیداری و صحبت کردن است. همچنین می‌توانید در کوییزهای که در انتها ویدئو های از شما گرفته می‌شود شرکت کنید و کلمات جدید ان را یاد بگیرید؛ مانند عکس زیر:

 

 

 

این نرم افزار رایگان آموزش زبان انگیسی، برای زبان آموزانی که یادگیری برای آنها به صورت صوتی و تصویری راحت تر است، شدیدا توصیه می‌شود.

۲- نرم افزار MindSnack 

شهرت نرم افزار آموزش زبان انگلیسی MindSnack، به دلیل رابط گرافیکی سرگرم‌کننده و ساده آن است. برای زبان آموزانی که به دنبال افزایش لغات خود، برای آموزش تافل هستند بسیار مناسب است. به طور سنتی، برای کسب کردن نمره بالا در این آزمون ها نیاز به لیست کردن واژگان دارید.

 

 

که این کار بسیار خسته کننده است؛ MindSnack، به پیشرفت شما در این قسمت کمک می کند. به جای لیست کردن کلمات بی پایان و خسته کننده، می توانید این کار را به کمک بازی‌های سرگرم‌کننده انجام دهید. مزیت این روش این است که زمانی که شما برای یادگیری انگیزه دارید آموزش زبان انگلیسی برای راحت‌تر می‌شود.

روش آموزش نرم‌افزار MindSnack 

به طور مثال یک بازی با تعدادی بادکنک وجود دارد؛ به رنگ های آبی و قرمز..

سپس، شما ۳ بادکنک آبی با کلمه‌های دشواری دارید؛ و همچنین ۳ بادکنک قرمز با مترادف‌های از کلمات بادکنک آبی، هر کلمه در بادکنک‌های آبی معنای مشابه‌ای با کلمات داخل بادکنک‌های قرمز دارد که شما باید آنها را بهم بچسبانید.

 

 

 

نرم افزار MindSack یک اپلیکیشن رایگان آموزش زبان انگلیسی ساده و راحت است. ما این نرم افزار  را  به کسانی که می خواهند دایره لغات خود را گسترش دهند و یا کسانی که به دلایل متنوعی قصد مهارت دارند یا پیشنهاد می کنیم.

۳- نرم افزار Hello talk

Hello talk، یک نرم افزار تقویت زبان انگلیسی است که فقط یک هدف را دنبال می کند؛ این نرم افزار محیطی را برای شما فراهم می کند که بتوانید با یک رابط کابری (متنی یا صوتی) با انگلیسی زبان‌‎ها ارتباط برقرار کنید این ارتباط هم میتواند صوتی باشد و هم از طریق متن.

 

 

وب سایت‌های مانند اسکلاپ، گوگل پلاس و … وجود دارد که به شما امکان می‌دهد که افرادی را برای گفتگو پیدا کنید؛ اما این اپلیکیشن رایگان آموزش زبان این کار را برای شما ساده‌تر می‌کند و شما  را بدون واسطه به آنها متصل می‌کند.

Hello talk، ویژگی‌های منحصر به فرد و متنوعی دارد؛ مثلا اگر شما کلمه‌ای را ندانید میتوانید با کشیدن تصویر آن، مفهوم خود را به شخص مقابل برسانید و یا از منزل خود عکس بفرستید و سعی کنید که آن را توصیف کنید تا بتوانید علاوه بر آموزش زبان انگلیسی تفاوت‌های فرهنگی آنها را هم بشناسید.

 

 

 

۴- نرم افزار Grammarly

این نرم افزار جزء بهترین نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی است؛ قابلیت ویرایش بالا متن این نرم افزار برجسته ترین دلیل این برتری است.

برای کسانی که بیشترین ترس را در این قسمت آموزش زبان  انگلیسی دارند مناسب ترین  گزینه است. اپلیکیشن Grammarly، در شکل اصلی خود، مانند یک ربات است که به بررسی و اصلاح کردن املا و دستورات زبان میپردازد؛ مانند فرشته‌ای ساعتها به روی شانه شما می‌نشیند و به شما در اصلاح کردن هجی کلمات، گرامر، نگارش،انتخاب بهترین کلمه و…. کمک می‌کند.

 

 

Grammarly، با دو نسخه رایگان و پولی در دسترس است؛ اما امکانات رایگان این نرم افزار به قدری مفید است که شما نیازی با نسخه پولی آن نخواهید داشت.

 

 

 

۵- نرم افزار آموزش زبان انگلیسی Memrise

اپلیکیشن Memrise با داشتن بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال از بهترین اپلیکیشن‌های آموزش زبان است. این نرم‌افزار در سیستم عامل اندروید و IOS موجود است. آموزش دامنه وسیعی از لغات، فایل‌های صوتی متعدد برای تقویت لیسنینگ، اصطلاحات و عبارات پرکاربرد روزمره، نکات گرامری و آموزش صوتی و نوشتاری تلفظ درست از دلایلی است که باعث محبوبیت این نرم‌افزار شده است.

نسخه رایگان این اپلیکیشن محدود است و  برای یک هفته در دسترس کاربران قرار دارد. پس از اتمام دوره رایگان می‌توانید با پرداخت ماهانه ۶ دلار و یا ۶۰ دلار برای یک سال حق اشتراک آن را بخرید. همچنین این امکان وجود دارد که با پرداخت ۱۰۰ دلار نسخه Pro آن را برای همیشه در اختیار داشته باشید.

برای کسانی به دنبال بهترین نرم افزار برای آموزش تافل، قابلیت های زیاد این نرم افزار موجب می‌شود بالا ترین نمره را در قسمت نوشتن آزمون ببرید. کسی از شما سوال کند که بهترین نرم افزار آموزش زبان انگلیسی چیست؟ می‌توانید ۵  نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی را به آنها پیشنهاد دهید.

چند سالی میشه که در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ در حال فعالیت هستم. به موسیقی و فلسفه علاقه ی خاصی دارم و بیشتر زمان رو صرف مطالعه و نوازندگی می کنم.

آشنایی با نرم افزارهای رایگان آموزش زبان انگلیسی 												  چرا از نرم افزارهای آموزش زبان انگلیسی استفاده کنیم؟



:: بازدید از این مطلب : 365
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

طرح کسب و کار چیست؟  طرح کسب و کار چیست و چه اهمیتی دارد؟

طرح کسب و کار چیست و چه اهمیتی دارد؟

در این مقاله با موضوع ” طرح کسب و کار چیست ” قصد داریم دانش خود را در این مبحث بالا برده و با دلایل اهمیت داشتن طرح کسب و کار بیشتر آشنا بشویم. هر کسب‌ وکاری چه استارت آپ‌ها و چه شرکت‌های معتبر باشند، نیاز به یک مدل کسب و کار دارند.

طرح کسب و کارها بسیار مهم هستند؛ چراکه شما را در تصمیم‌گیری در ارتباط با اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت یاری می‌دهند، کمک می‌کند تا سریعتر تصمیم بگیرید و همینطور کسب و کار شما قادر به پیشرفت‌ و گسترش خواهد بود.

در این مقاله به بررسی طرح کسب‌ و کار می‌پردازیم و خواهیم دید که آیا طرح موردنظر شما را به جایگاهی که انتظار دارید سال بعد به‌دست آورید، می‌رساند؟

در ادامه چند سوال بسیار مهم مطرح شده است که انتظار می‌رود طرح کسب و کار شما کلید اصلی این سوالات باشد.

چه چیزی شما را متمایز می‌کند؟

سوال بسیار مهمی که برای جلب‌توجه مشتریان باید دارای پاسخی قانع‌کننده باشد، این است که واقعا چه تمایزی بین شما و دیگر شرکت‌ها وجود دارد. حتی اگر کسب‌وکار شما از موقعیت خوبی برخوردار است، به احتمال قوی در جایی دیگر و شخصی دیگری کسب‌وکار مشابهی مدیریت میکند.

چه مواردی شمارا از رقیبان‌تان در بازار متمایز می‌کند؟ در ارتباط با عملکرد رقیبان‌تان تحقیق کنید، بررسی کنید که چه کاری را درست و چه کاری را نادرست انجام می‌دهند.

 

 

سوال دیگر این است که شرکت شما معتهد به انجام چه کاری است که هیچ شرکت دیگری در توانش نیست؟ و در نهایت چرا مشتریان باید به جای رقیبان‌تان شما را انتخاب کنند؟

ارزش‌ها و اهداف‌های اصلی طرح کسب و کار چیست

چه مواردی به شما انگیزه می‌بخشند؟ تهیه فهرستی از ارزش‌های‌تان دلیل انتخاب و ادامه این مسیر را به شما یادآوری می‌کند. چرا تصمیم‌ گرفتید که این کسب‌ و کار را راه بیندازید؟ پیشینه شما چیست؟ اگر می‌خواهید کسب و کارتان موفق شود، باید براساس ارزش‌‌ها و اولویت‌های‌تان تصمیم‌گیری کنید.

درنتیجه شما قادر خواهید بود تا ارزش‌های اصلی شرکتتان را مشخص کنید. همه موارد را در وبسایت کسب و کار خود در اختیار مشتریان و تامین‌کنندگان قرار دهید تا از دیدگاه و اهداف شرکت مطلع شوند.

در حال حاضر به چه چیزی احتیاج دارید تا متمرکز شوید؟

پیش از اینکه به جایگاه موردنظرتان برسید، نیاز است تا نگاهی به اقداماتی که اکنون در نظردارید، بیندازید. این‌کار به شما کمک می‌کند تا به اهداف بلندمدت‌تان دست‌یابید.

برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت که از اهمیت بسیاری برخوردار است، شمارا در تصمیم‌گیری در ارتباط با«رقم‌های مهم » کسب‌ وکار شما یاری می‌کند. این رقم‌ها باعنوان «شاخص‌های اصلی عملکرد » (KPIs) معرفی می‌شوند و مانند مایل‌شماری که فاصله را اندازه‌گیری می‌کند، پیشرفت شمارا بطور موثری می‌سنجد.

رقم‌های مهم شما باید شامل پیش‌بینی فروش ماهانه، جریان درآمد، هزینه‌ و سود باشد. میزان اعتبار کسب‌وکار شما نیز بر صحت‌ رقم‌ها تاثیر می‌گذارد که این موارد رقم‌هایی را که نیازمند بازبینی هستند، نشان می‌دهد.

 

 

 

درمورد چیزی‌که لازم برآن تمرکزکنید، بصورت فصلی و سالانه تصمیم‌بگیرید تا به اهدافتان دست‌یابید. اغلب این سوال به عنوان سخت‌ترین سوال برای همه افراد است که پاسخی برای آن بیابند، زیرا به احتمال بالا مسئولیت‌ها و وظایف چندگانه زیادی برعهده شما است که باید آن‌ها را مدیریت کنید.

گرچه فراموش نکنید، مشخص کردن اهداف کوتاه‌مدت‌تان مسئله‌ای مهم برای دست یافتن به اهداف بلندمدت است.

چه کسب‌ و کاری دارید؟

به نظر سوال راحتی برای پاسخ‌دادن نیست، در حالی‌که برای بعضی از کسب‌ وکارها کاملا برعکس است. بهترین راه برای مشخص کردن اینکه شما در چه کسب‌وکاری هستید، این است که برای تهیه گزارشی جامع درباره اهداف و ارزش‌های کسب و کارتان وقت بگذارید.

سایت آمازون را درنظر بگیرید. در ابتدای کار آمازون کتابفروشی آنلاین بود؛ سپس به خرده فروشی تبدیل شد که از انواع خوراک گرفته تا پوشاک را به فروش می‌گذارد.

چندسال پیش آمازون تبدیل به انتشارات شد و با گسترش حافظه‌ مجازی کلود جایی را برای مردم فراهم‌ آورد تا کتاب‌ها و موسیقی‌هایشان را در آنجا ذخیره کنند. حتی شرکت‌های کوچک باید تعریفی از کسب‌‌وکار خود داشته‌ باشند.

مثلا شرکتی را درنظر بگیرید که کار آن‌ها حفاظت و نگه‌داری از باغ‌ها و باغچه‌ها است؛ پس از مدتی صاحبان این کسب‌وکار متوجه می‌شوند که شهرت‌شان به‌دلیل تزئینات و طراحی‌هایی است که برروی باغ‌ها و باغچه‌ها انجام می‌دهند.

 

 

 

هرروز که می‌گذرد مردم بیش از پیش به شرکت می‌روند تا در عین حال که از باغ‌ها و باغچه‌هایشان محافظت می‌کنند، ظاهر آن‌ها را نیز زیباتر کنند. این کسب و کار نیز وضعیت پیش رو را به نسبت موفقیت‌آمیزتر درمی‌یابد.

چگونه کسب‌ و کار شما پول‌سازی می‌کند؟

شاید شما فکرکنید این سوال از دیگر سوال‌های اساسی‌تر است. اما درواقع، خیلی از کسب و کارهای نوپا قادر به تهیه بیزینس پلن نیستند، Business Plan نشان می‌دهد که چطور قرار است پول‌سازی کنند.

اگر فکر می‌کنید کافیست وبسایتی بسازید که از همه نظر خوب باشد و همه‌چیز خوب پیش‌برود تا موفق شوید،اشتباه فکر می‌کنید. همیشه اینطور نیست. حتی هوشمندانه‌ترین وبسایت‌ها  گاهی در پرداختن هزینه و بدهی‌ها به مشکل برخورده‌اند. حتی خیلی از  کسب‌ و کارهای متداول نیز باید به طرح کسب‌وکارشان بیندیشند تا موفقیت را تضمین کنند.

 

مقاله پییشنهادی : راز موفقیت آمازون چیست؟

 

مثلا ممکن است یک سالن آرایشی قسمت اعظم درآمدش از کوتاهی، اصلاح و پاکسازی به‌دست بیاورد. در همین‌حال ممکن است که این آرایشگاه دریابد که از طریق فروش محصولات مراقبتی نیز می‌تواند به کسب‌وکار خود ارتقا بخشد. فکر کردن به راه ‌های مختلف برای پول‌سازی در کسب‌وکارتان اهمیت بسیاری دارد.

مفهوم بودجه موثر در طرح کسب و کار چیست؟

بخش مالی هر طرح کسب‌ و کاری باید به‌صورت ماهانه نشان‌دهد که چقدر هزینه برای مدیریت کسب‌ و کار شما می‌شود و چه میزان درآمد لازم است تا مخارج را پرداخته و سودی نیز به‌دست بیاورید.

 

 

 

باید چندین تصمیم قبل از مواجهه با ارقام واقعی بگیرید. تصمیم‌هایی مانند، محل کار و دفتری که در آنجا کار می‌کنید، تعداد کارمندان و تجهیزاتی که احتیاج دارید، بودجه بازرایابی و غیره. همه این موارد باید بررسی و هزینه‌های آن‌ها برآورد شوند.

سپس باید به‌صورت ماهانه بیندیشید که چقدر برای خدمات و تولیدات‌تان هزینه می‌کنید و انتظار چه میزان درآمدی را می‌توانید داشته‌باشید. اگر دقیق‌ به این سوالات فکرکنید، برای رو‌به‌رویی با هر شرایطی آماده‌تر خواهیدبود.

مشتری‌های‌ کسب و کارتان چه کسانی خواهند بود

همانطور که گفته می‌شود، تله‌موش بهتری بنا کنید، دنیا راه دیگری جلوی‌پایتان خواهدگذاشت. اما برای ساختن تله‌موش بهتر، باید بدانید که مشتریان چه چیزهایی می‌خواهند و چطور مایلند که پولشان را خرج کنند.

هرچه بیشتر در مورد مشتری‌هایتان بدانید، احتمال موفقیت شما بیشتر است. برای موارد موردپسند و حتی مواردی‌ که مشتریان‌تان نمی‌پسندند، زمان بگذارید. برای این‌کار از اینترنت می‌توانید بهره ببرید زیرا به لطف تکنولوژی بسیاری از کارها راحت‌تر و زمان و انرژی بیشتری برای شما فراهم می‌شود.

تنها کاری که باید بکنید این است که نظرات را در سایت آمازون یا یلپ که محصولات و خدمات زیادی را پوشش می‌دهند، مطالعه و بررسی کنید و ببینید افراد از چه‌چیزی بیشتر تعریف می‌کنند یا به چه‌چیزی نه می‌گویند. راه‌های قدیمی نیز ابزاری مثمرثمر هستند که شامل بررسی‌های مشتریان، اتاق فکر و مشاهده کردن رفتار مشتریان است.

چگونه مشتری‌ جذب می‌کنید؟

چندین راه برای جذب مشتری وجود دارد: تابلوهای اعلانات بزرگ در سطح شهر، تابلوهای مغازه‌ها، بخش تبلیغات روزنامه‌ها، وبسایت‌ها، خبرنامه‌های اینترنتی، تبلیغات در توییتر و فیس‌بوک و ایمیل فرستادن در سطح گسترده.

مدل کسب و کار شما باید شامل نکاتی در ارتباط با نحوه‌ی جذب مشتری توسط خود شما و تداوم‌ بخشیدن به ارتباط با مشتریان باشد. شبکه‌های اجتماعی راه‌های جدیدی را برای جلب مشتریان در مبادله‌ای دوسویه ابداع کرده‌ است.

لازم به ذکر است که اینترنت انتظارات افراد برای برخورداری از خدمات پیشرفته را بالا برده است. اما بهرحال خبر خوب اینست که مشتریان آگاه‌تر از پیش هستند و به همین دلیل تقاضایشان نیز بالاتر رفته‌ است.

 

 

 

بزرگترین چالش‌های طرح کسب و کار چیست

هرکسب‌ و کاری با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شود، خصوصا در مواجهه با بازار رقبا یا تغییرات تکنولوژی. مدل کسب و کار شما باید شامل توضیحاتی در ارتباط با چالش‌های پیش‌رو با جزئیات کامل باشد و همینطور راه‌حل‌هایی برای غلبه‌کردن برآن‌ها اراِئه بدهد.

ممکن‌است که این چالش‌ها جزئی از محیط کسب‌ و کاری باشد که شما در آن به رقابت پرداخته‌اید؛ مثلا بازاری‌ که در آن جمع‌ کثیری از رقیبان در حال فعالیت هستند یا عواملی مثل عدم‌ ثبات و وجود نوسانات برای شما چالش ایجاد کند.

بعضی از چالش‌هایی که مواجه می‌شوید به کسب و کار خودتان مرتبط می‌شود برای‌مثال استخدام کردن یا نگه‌داشتن افراد ماهر یا پاسخ‌دادن مناسب و سریع به تغییرات در بازارکار.

 

مقاله پییشنهادی : چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟

 

موفقیت کسب و کار را چگونه ارزیابی می‌کنید

ساده‌ترین پاسخ به این سوال پول است. پول کافی به‌دست بیاورید در نتیجه هر کسب‌ و کاری موفقیتی خواهدبود. هرچند درمورد بسیاری از شرکت‌های بزرگ پاسخ به این سوال پیچیده‌تر خواهدبود. مثالی که اغلب زده می‌شود در ارتباط با شرکت‌های کوچک است.

ارکستری را در نظر بگیرید که به‌صورت خصوصی فعالیت می‌کند، آن‌ها در جذب افراد و پرشدن صندلی‌هایشان موفق هستند و به نوازندگان محلی فرصت نواختن می‌دهند.

یا یک بانک غذا تا جایی‌که ممکن است افراد نیازمند را پیدا کرده و به آن‌ها غذای رایگان می‌دهند. طرح کسب و کار شما باید دارای اطلاعاتی در ارتباط با نحوه‌ی ارزیابی شما از موفقیت باشد.

در بخش مالی باید به دلارها وسنت‌ها توجه شود. اهداف و مقاصد شما همانند مایل‌ شمار عمل کرده و به شما کمک می‌کند تا برای دستیابی به پیشرفتتان برنامه‌ریزی کنید. گزارش‌ کار و گزارش‌های ارزشیابی شما را به سمت جزئیاتی که کم‌تر مورد توجه قرارمی‌گیرند و موفقیت را برایتان رقم می‌زند‌‌، سوق می‌دهد.

در اینجا امیدوارم توانسته باشیم مفهوم طرح کسب و کار چیست را برای شما بطور واضح بیان کرده باشیم…

طرح کسب و کار چیست؟ 												  طرح کسب و کار چیست و چه اهمیتی دارد؟



:: بازدید از این مطلب : 408
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

لینوکس یا ویندوز، کدام را انتخاب کنیم؟  لینوکس یا ویندوز

لینوکس یا ویندوز

کدام بهتر است لینوکس یا ویندوز؟ جالب است که بدانید این دو سیستم عامل معروف چند منظوره هستند و توانایی انجام کارهای زیادی را دارند. اگر شما به این سوال رسیدین که لینوکس یا ویندوز؟ مطمئن باشید که یک مبحث پایان‌ناپذیر را شروع کرده‌اید. برای یک توضیح مختصر، ویندوز یک سیستم عامل دسکتاپی می‌باشد و دارای محبوبیت بسیاری بین کاربرهای pc یا کامپیوترهای شخصی می‌باشد.

 

 

 

مقایسه‌ی دو سیستم عامل کاربردی

لینوکس سیستم عاملی است که دارای هزاران فاکتور مهم است که برتری آن را به سیستم عامل ویندوز ثابت می‌کند. در حقیقت لینوکس یک هسته است، با تلفیق چندین نرم افزار و محیط‌های دسکتاپی، توزیع را ایجاد می‌کند. با توجه به گذر زمان و استفاده زیاد کاربران از این سیستم عامل چندین توزیع از این سیستم عامل ارائه شده که هرکدام می‌توانند با ویندوز رقابت کنند.

 

 

در این مطلب به این می‌پردازیم که سیستم عامل لینوکس یک ویژگی بسیار خاص و منحصر به فرد دارد که آن در هیچ شرکت سازنده‌ای برای سیستم عامل وجود ندارد.

هسته لینوکس

مطلب قابل توجهی که راجب هسته لینوکس وجود دارد، این است که هسته لینوکس پایه و اساس این سیستم عامل است و اشخاص مختلفی از اقسام نقاط دنیا آن را به صورت داوطلبانه پشتیبانی می‌کنند. اکثر کاربران سیستم عامل لینوکس هرکدام از توزیع‌های لینوکس را که ساخته شده، سیستم عامل‌های لینوکس می‌نامند به طوری که بیش از صد نوع توزیع معروف و پرکاربرد وجود دارد که شامل توزیع‌های سخت افزاری و portable و نرم‌افزاری می‌شود.

اکنون اگر بخواهیم درباره سیستم عامل ویندوز صحبت کنیم، تنها یک شرکت وجود دارد که تولیدکننده و پشتیبان ویندوز است. این شرکت مایکروسافت نام دارد که تمام توسعه و نگهداری سیستم عامل ویندوز را انجام می‌دهد؛ هسته، محیط دسکتاپ و بسیاری از نرم افزارهای ویندوزی و…  باید آنچه را که به شما می‌دهند را بپذیرید. که آیا مفید است یا خیر؟

پس بین لینوکس یا ویندوز کدام را انتخاب نماییم؟

ویندوز محصول مشهور مایکروسافت است. ویندوز مورد علاقه‌ی مشاغل و بدیهی‌ترین انتخاب برای مصرف‌کنندگان، به دلیل استفاده آسان و نسبتاً ارزان است.

 

 

اما سیستم عامل لینوکس که به اندازه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت محبوبیت ندارد و به نسبت کارایی آن سخت تر و پیچیده‌تر است. با استفاده از این سیستم عامل می‌توانید کارهای بسیار بیشتری نسبت به ویندوز انجام دهید.

 

 

 

دلیل این امر این است که لینوکس بر روی یک بنیاد منبع باز ساخته شده است که باعث می‌شود که هم برای کاربر قابل تنظیم باشد و هم احتمالاً برای کاربر روزمره مرغوب‌تر باشد. افراد دارای مهارت و متخصص می‌توانند لینوکس را متناسب با روش کار خود کدگذاری و آن را به متن ارائه دهند. اگر می دانید چه کاری انجام می‌دهید‌، می‌توانید در ویجت کدگذاری کنید تا یک live feed از مقالات IT Pro را نشان دهید.

ممکن است شما عاشق ویندوز باشید و دلیلی برای تغییر آن مشاهده نکنید، اما اگر دانش فنی لازم برای پیمایش به لینوکس را دارید، ممکن است بخواهید سوئیچ کنید. در اینجا ما جوانب مثبت و منفی هر دو را برای کمک به شما در تصمیم گیری ذکر کرده‌ایم.

لینوکس و ویندوز

قبل از شروع، باید به یکی از جنبه‌های گیج‌کننده‌تر در پلتفرم لینوکس بپردازیم. در حالی که ویندوز ساختار نسبی نسبتاً استاندارد را حفظ کرده است، به‌روزرسانی‌ها و نسخه‌ها به ردیف تقسیم می‌شوند، و همچنین نصب لینوکس بسیار پیچیده‌تر است.

 

 

هسته اصلی لینوکس Linus Torvalds که ابتدا توسط دانش آموز فنلاندی طراحی شده بود، امروزه تمامی سیستم عامل‌های لینوکس را پشتیبانی می‌کند. با این حال، همچنان که از منبع باز استفاده می‌کنند، سیستم توسط هرکسی برای اهداف خاص قابل تنظیم و اصلاح است. نتیجه ما صدها سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که به عنوان توزیع یا “distros” شناخته می‌شوند.

vmware

این امر انتخاب بسیار دشوار‌تری از انتخاب ویندوز 7، ویندوز 8 یا ویندوز 10 است و همچنین در مقایسه نصب لینوکس در کنار ویندوز، نصب ویندوز بسیار راحت‌تر است ولی شما قادر به نصب لینوکس رو فلش هستید و برای انجام آزمایشی این کار میتوانید از vmware استفاده کنید.

با توجه به ماهیت نرم افزار منبع باز، این توزیع‌ها می‌توانند به لحاظ عملکردی و پیچیدگی بسیار متفاوت باشند و بسیاری از آنها مدام در حال تحول هستند. این انتخاب می‌تواند بسیار زیاد به نظر برسد، به ویژه که اختلافات بین آنها همیشه آنقدر آشکار نیست.

 

 

 

از طرف دیگر، این نیز مزایای خود را به همراه دارد. تنوع نویسه‌های مختلف لینوکس به حدی است که شما قادر به یافتن متناسب با سلیقه خاص خود هستید. آیا رابط کاربری به سبک macOS را ترجیح می‌دهید؟

به طور مشابه، کسانی که مشتاق روزهای ویندوز XP هستند می‌توانند آن را با Q4OS برگردانند، که به طرفداران مایکروسافت بازگردد. پس نتیجه می‌گیریم که توزیع‌های مختلف این نرم‌افزار شامل شبیه‌سازی‌شده‌های سیستم‌عامل‌های معروف و پرکاربرد است .

نصب لینوکس و ویندوز

اکنون ما به دنبال نصب هستیم. باز هم، نصب لینوکس کمی با روش‌های ویندوز متفاوت است، همچنین تفاوت بین توزیع‌ها دارد.

یکی از ویژگی‌های رایج سیستم عامل لینوکس، قابلیت live در بوت کردن آنهاست، بوت شدن از یک DVD یا USB بدون نیاز به نصب سیستم عامل بر روی دستگاه شما. این مورد می‌تواند یک روش عالی برای آزمایش توزیع باشد. در مقابل نصب ویندوز، اگر چه طولانی‌تر و زمان‌بر هستند، بسیار ساده‌تر هستند و در مقایسه با بسیاری از توزیع‌های لینوکس، نیاز به حداقل ورودی کاربر دارند.

لینوکس یا ویندوز، کدام را انتخاب کنیم؟ 												  لینوکس یا ویندوز



:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

تدوین استراتژی برندینگ  تعریف استراتژی برند:

تدوین استراتژی برندینگ چگونه انجام می‌شود؟ چگونه استراتژی برندینگ را تدوین کنیم تا یک برند موفق داشته باشیم؟  شاید آسان‌ترین روش برای تدوین استراتژی یک برند موفق، پیدا کردن پاسخ برای سوال‌های زیر باشد:

آیا ممکن است برندهای رقیب شما را روزی به عنوان یک رقیب برای برند خودشان ببینند؟ چرا کفش‌های برند نایک را به کفش‌های یک برند تازه تاسیس و کم نام و نشان ترجیح می‌دهید؟ چرا برای نوشیدن یک قهوه دلچسب عصرگاهی به سراغ کافی‌شاپ مورد علاقه خود می‌روید؟

 

 

تصویری که از یک برند موفق یا ناموفق در ذهن ما شکل می‌گیرد فرآیندی بسیار پیچیده و گاه متفاوت دارد. معمولا خلق یک برند موفق در ذهن مصرف‌کنندگان، توسط بازاریاب‌ها به مرور شکل می‌گیرد و اصلا نمی‌توان به صورت تصادفی یک برند موفق را ایجاد کرد. عکس این قضیه اما صادق نیست و در صورتی که حواسمان نباشد می‌توانیم تمام زحماتی که به مرور برای خلق یک برند کشیده شده است را با حرکتی اشتباه و در کم‌ترین زمان ممکن از بین ببریم. اتاقی کثیف را فرض کنید که باید برای جمع‌آوری زباله‌ها و تمیز کردنش ساعت‌ها وقت گذاشت، اما فقط در چند ثانیه می‌توان تمام زباله‌های جمع شده را در سراسر اتاق پخش کرد و دوباره اتاق را کثیف کرد.

 

خواه یک برند به مرور زبان و با هزینه تبلیغات کم سر زبان‌ها افتاده باشد یا همراه با هزینه‌ی بسیار زیاد و در زمانی کوتاه‌تر شکل گرفته باشد، پس از مدتی یک برند موفق باید طرفدارانی داشته باشد که رابطه مصرف‌کنندگان با برند، فراتر از یک رابطه تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد.

چرا برند استارباکس تا این اندازه در ذهن مصرف‌کنندگان رخنه کرده؟

احتمالا اگر دوستان خارجی داشته باشید، بارها دیده‌اید که در صفحه‌ی اینستاگرام خود عکس‌های بیشماری همراه با لیوان‌های سبز و سفید استارباکس به اشتراک گذاشته‌اند.

اما آیا دلیل این تعداد توجه به قهوه‌های استارباکس تنها کیفیت بالای محصولاتش است؟ قطعا نه!

واضح است که مشتری استارباکس بودن، به مردم حس خوبی می‌دهد. همین قضیه برای کسانی که گوشی موبایل اپل یا هدفون بیتس  یا کفش نایک هم دارند صادق است. شاید کفش نایک نسبت به کفش‌های پوما، آدیداس، لینینگ و … از لحاظ کیفیت برتری چندانی نداشته باشد اما پوشیدن کفش‌های نایک همیشه به مردم احساس متفاوتی را القا می‌کند که بعضا دوست دارند این احساس را با دیگران به اشتراک بگذارند. حال شما یک برند تازه تاسیس کفش را در نظر بگیرید که کیفیت کفش‌هایش به مراتب بالاتر از کیفیت کفش‌های نایک باشد. قطعا اگر تنها مزیت رقابتی این برند کیفیت متفاوت باشد، نمی‌تواند با نایک رقابت کند.

 

استارباکس با طراحی یک استراتژی برند موفق، نه تنها برای سود و توسعه خود برنامه‌ریزی کرده، بلکه برای برند خود یک مفهوم کلی خلق کرده و به برند خود روح بخشیده است.

 

 

هاوارد شولتز؛ از اعضای فعلی هیئت مدیره و مدیر عامل سابق استارباکس در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است که: یک برند موفق استانداردهای هرچیز را بالاتر می‌برد و مفهوم و هدف بزرگ‌تری به شما می‌بخشد. یک برند ورزشی می‌تواند استانداردهای شما را هنگام ورزش کردن تغییر بدهد و این انگیزه را در شما ایجاد کند تا تمام تلاش خودتان را به کار بگیرید و یا هنگام نوشیدن یک فنجان قهوه، این حس را در ذهنتان به وجود آورد که نوشیدن این فنجان قهوه اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این مقاله سعی می‌کنیم تا برایتان مشخص سازیم که مفهوم تدوین استراتژی برندینگ چیست؟ چگونه استراتژی یک برند موفق را بچینیم؟ و چگونه این استراتژی را در تمام ابعاد کسب و کار خود پیاده‌سازی کنیم.

تعریف استراتژی برند:

استراتژی برند، یک برنامه بلندمدت در راستای توسعه یک برند است که ارزش یک برند و به دنبال آن ارزش سازمان دارنده آن برند را افزایش دهد. نیاز است تا هویت، شخصیت و فرهنگی متناسب با یک برند طراحی شود و این خصوصیات در تمام ابعاد کاری یک سازمان به صورتی پیاده‌سازی شود که به طور مستقیم نیازها، تمایلات و خواسته‌های مصرف‌کنندگان را برطرف کند.

استراتژی یک برند را به صورتی دیگر نیز می‌توان تعریف کرد. استراتژی یک برند می‌تواند به عنوان یک پشتیبان طولانی مدت بر پایه خصوصیات مختلف مصرف‌کنندگان برای برند در نظر گرفته شود.

 

 

چرا تدوین استراتژی برندینگ اهمیت دارد؟

برندی که محصولش را بدون داشتن استراتژی برند به بازار عرضه کند، دقیقا معادل این است که یک ناشر کتابی را بدون داشتن جلد وارد بازار کند و انتظار داشته باشد که این کتاب به فروش برسد. اگر شما به مخاطبانتان دلیلی برای خرید محصولتان ندهید و بین محصول خودتان و رقبا تمایز ایجاد نکنید، آن‌‌ها نیز بدون توجه به محصولتان به راحتی از کنارش می‌گذرند و محصولی دیگر را خرید می‌کنند. بنابراین استراتژی برند و تدوین استراتژی برندینگ امری بسیار مهم در برندیگ است.

 

در جهانی که محصولات از تعداد مصرف‌کنندگان بسیار بیشتر شده‌اند، همه به دنبال راهنمایی می‌گردند. مردم به دنبال برندهایی می‌گردند که با آن‌ها حرف بزنند و نیازهایشان را برطرف کنند. داستان هر برند، نقش بسیار مهم و فزاینده‌ای در انتخاب محصولات و یا خدمات آن برند دارد. به همین دلیل است که وقتی یک شرکتی تازه تاسیس می‌شود و برندش ناشناخته است نمی‌تواند بازار را بگیرد و وقتی یک برند حجم وسیعی از بازار را در دست دارد، برند تازه وارد اگر مزیت رقابتی جذاب و بودجه تبلیغاتی کافی نداشته باشد محکوم به شکست است، از این رو پیشنهاد می‌شود تا ایده‌ها سمت اقیانوس‌ قرمز نرود و اگر یک برند بازار را در دست گرفته است، در ایده‌ کسب و کار و استراتژی برند تجدید نظر شود.

 

 

وقتی که برندها هویت و شخصیتی مستقل داشته باشند، برای مخاطبانشان اهمیت منحصر به فردی پیدا می‌کنند و در واقع بیانگر سبک زندگی مصرف‌کنندگانشان خواهند شد. بر فرض مثال برند موتور سیکلت هارلی داویدسون ممکن است کیفیت موتور سیکلت‌هایش آنچنان تفاوت قابل توجهی با برندهای دیگر نداشته باشد، اما از ابتدا یک قشر خاص از طرفداران موتور سیکلت را هدف قرار داده که گویی موتورهایش را مخصوص سبک زندگی و طرز فکر این گروه طراحی و تولید کرده است، در نتیجه وقتی این برند طرفداران خاص خودش را پیدا کرد، خود این طرفداران به طور مستقیم و یا غیر مستقیم تبلیغ این موتور سیکلت‌ها را برای کسانی که به تازگی این سبک زندگی را انتخاب کرده‌اند، می‌کنند. در حقیقت مصرف‌کنندگان و استفاده‌کنندگان قدیمی؛ الگویی می‌شوند برای مصرف کنندگان و استفاده‌کنندگان نسل بعد. همین داستان برای برندهای اپل، بنز، گپ و … نیز صادق است چرا که این برندها توانسته‌اند مخاطبان مخصوص خودشان را پیدا کنند.

چگونه استراتژی برند را طراحی کنیم؟

استراتژی یک برند چیزی بسیار فراتر از اسم یک سازمان، لوگو و یا رنگ‌های سازمان است. استراتژی یک برند در واقع راهنمای اصول و قوانین برند، راه و روش پیشبرد کسب و کار و مزیت‌های رقابتی شما است. حتی اگر این قوانین را به صورت رسمی مدون نکرده و بر روی کاغذ نیاورده‌اید، وحشت نکنید. معمولا قوانین نانوشته‌ای در هر سازمان برای برند وجود دارد. تنها کافیست تا این قوانین را بر روی کاغذ بیاورید و آن‌ها را تقویت کنید. در حین طراحی برند احتمالا با تضادهایی در برندتان رو به رو می‌شوید که می‌توانید آن‌ها را رفع و رجوع کنید. بر فرض مثال برند شما سیاستی دارد که به هیچ وجه با کسب و کارهای کوچک‌تر از خودش همکاری نکند در صورتی‌که ممکن است همکاری با این کسب و کارها تا حد بسیار زیادی به برند شما کمک کند. یا مثلا شما دارنده یک برند پوشاک و البسه هستید؛ اما در تمامی تبلیغاتتون از بازیگرانی با لباس نامرتب استفاده کرده‌اید که بالطبع با خصوصیات برند شما سازش ندارد. از همین راه به مرور خصوصیات برندتان مشخص شده و به صورت مدون در می‌آید.

ماموریت خود را در طراحی استراتژی برند مشخص کنید.

با پرسیدن این سوال از خودتان شروع کنید، چرا شما این کسب و کار، محصول یا برند را راه‌اندازی کرده‌اید؟ هدف شما چیست که در پیش‌برد کسب و کارتان به شما انگیزه می‌دهد؟ صد البته که پول درآوردن اهمیت دارد اما چرا شما این کار را انجام می‌دهید و سراغ کار دیگری نمی‌روید؟

 

 

فرض کنید که محصول شما، یک محصول جدید و خلاقانه برای نوزادان باشد، چه چیزی شما را به این سمت سوق داده است؟ آیا به این دلیل است که شما یک پدر یا یک مادر هستید و برای آسان‌ترکردن یا بالا بردن امنیت و یا آسایش کودک خودتان نیاز به وجود این چنین محصولی را حس کرده‌اید؟ یا شاید شما در نزدیکانتان پدر و مادرهایی را می‌شناسید که نیازی برای نوزادانشان دارند و تولید محصولی که این نیاز را برطرف کند به شما انگیزه می‌دهد. انگیزه شما هرچیزی که باشد و به هر طریقی که شکل گرفته باشد، ماموریت شما مشخص است و باید در راستای کاری که به شما انگیزه می‌دهد تلاش کنید. پس از اینکه ماموریت اصلی خودتان را مشخص کردید می‌توانید چنل‌های فروش، پیام‌های بازاریابی، مدل‌های توسعه محصول در آینده و پارتنرهای استراتژیک خود را مشخص کنید.

مثلا برند آیکیا (Ikea)، بیان می‌کند که دلیل به وجود آمدن برندش این است که لوازم خانه و آشپرخانه را با طراحی خیلی خوب و قیمت بسیار پایین به طریقی تولید کند که اکثر مردم بتوانند توانایی پرداخت هزینه‌هایش را داشته باشند.

 

 اهداف کسب و کار خود را مشخص کنید.

استارت‌آپ‌های زیادی نیستند که آینده نگری داشته باشند و برای آینده کسب و کارشان برنامه‌ریزی کرده باشند، در صورتی که اگر هر استارت‌آپی اهدافش را از ابتدا مشخص کرده باشد، می‌تواند تا حد قابل قبولی به تدوین استراتژی برندینگ برای کسب و کارش کمک کند. شاید خیلی خوشبینانه و دور از واقعیت باشد که هدف‌تان از راه‌اندازی یک کسب و کار این باشد که جا پای برندهای مطرح ایران یا دنیا بگذارید و بازار هدف آن‌ها را تصاحب کنید. اما آگر از ابتدا بدانید که اهداف کسب و کارتان چیست می‌توانید ارزش کسب و کارتان را در آینده نه چندان دور تخمین بزنید و در همین راستا با طراحی و تدوین استراتژی برندینگ موفق و کاربردی، کسب و کارتان را توسعه ببخشید.

 

 

اهداف کسب و کار و استراتژی برندتان باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و در تمام اوقات پشتیبان هم باشند. مثلا یکی از اهداف کسب و کارتان این است که برند لوازم بهداشتی خود را در بازار رو به رشد مربوطه وارد کنید و یکی از پایه‌های استراتژی برندتان این است که سطح زندگی زنان را در سراسر جهان ارتقا دهید؛ این دو باید در کنار یکدیگر محرک کسب و کارتان باشند و شما را در نهایت به موفقیت برسانند.

 مصرف‌کنندگان و مشتریان خود را بشناسید.

این‌که بتوانید مخاطبان و نیازهایشان را بخش‌بندی کنید از مهم‌ترین کارهایی است که هر سازمان برای تدوین استراتژی برندینگ باید انجام دهد، اما خیلی از سازمان‌ها اهمیت این بخش را درک نکرده‌اند و یا از توانایی انجام این کار عاجزند. ممکن است بگویید “همه نیاز به کفش دارند، در نتیجه تمام انسان‌ها مشتری بالقوه برند کفش من هستند”.

با اینکه این حرف به طور کلی درست است، اما تقریبا غیر ممکن است که شما بدون داشتن یک هدف، بزنید وسط خال! شما باید جایی را به عنوان هدف قرار دهید، سپس تمام تمرکزتان را روی آن هدف معطوف کنید و در نهایت تیر را به سمت هدف شلیک کنید. اگر جایی را به عنوان هدف در نظر نگرفته باشید، طبیعتا روی هیچ بخشی نیز نمی‌توانید تمرکز کنید.

بر فرض مثال سازمانی با نام بایو-بین (Bio-bean) با ایده‌ای بسیار خلاقانه و کاربردی شکل گرفته بود که هدفش تبدیل پسماند قهوه به سوخت ماشین بود و همچنین سرمایه‌گذار هم جذب کرده بودند، اما به دلیل نداشتن زمان کافی و  عدم توجه به سگمنت کردن مخاطبانشان، کاربرانشان را به اشتباه؛ تمام کسانی که اجاق گاز داشتند در نظر گرفته بودند که همین اشتباه منجر به شکستشان شد.

 پیامی مشخص و پر قدرت را به مخاطبانتان برسانید.

وقتی جایگاه برند خود را مشخص کردید، قدم بعدی این است که جایگاهتان را با رشته‌ای از پیام‌ها برای کاربرانتان معنا کنید. هر کمپینی که طراحی می‌کنید، لازم است تا پیامی پر قدرت را به مخاطبانتان برسانید و باورهایتان را به آن‌ها گوشزد کنید. یک برند موفق همیشه تلاش می‌کند تا پذیرای مشکلات، انتقادات و پیشنهادات مصرف‌کنندگان خود باشد و با آن‌ها ارتباطی بسیار نزدیک برقرار کند، سپس با استفاده از نظرات و علایق مخاطبانش استراتژی برند خود را تنظیم کند.

یکی از سردمداران کسب و کارها در این بخش شرکت وودافون بود که برای انتخاب پیام برند تحقیقات بسیار زیادی انجام داد. با استفاده از پرسش‌نامه و ارسال پرسش‌نامه‌ برای تعداد بسیار زیادی از مردم قصد داشت تا دریابد آیا نگاه مردم به آینده روشن است یا خیر. با جمع‌آوری پرسش‌نامه‌‌‌ها وقتی که دریافت قشر بسیار زیادی از مردم نگاهشان به آینده روشن است، پیام برند خود را تغییر داد. وودافون با اقتباس از خوش‌بینی مردم نسبت به آینده این پیام را برای برند خود انتخاب کرد: آینده هیجان‌انگیز است، آماده‌ای؟

 

 حفظ ثبات کسب و کار

یکی از نکات کلیدی طراحی و تدوین استراتژی برندینگ موفق، ثبات آن برند است. برند شما باید به سادگی قابل شناسایی باشد و در میان انبوهی از برندهای دوست و رقیب خیلی راحت تشخیص داده شود. در فروشگاه، شبکه‌های اجتماعی، دیوارها، سایت‌ها و هرجایی که کاربرانتان نشانه‌ای از شما را ببینند تمام خاطراتی که از شما دارند دوباره در ذهنشان نقش ببندد.

این بدان معنا نیست که یک برند اصلا نباید تغییر کند، اتفاقا باید تغییر کند. چرا که برند به مثابه یک موجود زنده است و یکی از پایه‌ای‌ترین تعاریف موجود زنده رشد است. اگر رشد نداشته باشد چه فرقی با یک موجود مرده دارد؟ اما این رشد باید در قالب یک چارچوب مشخص باشد و تا حد امکان از این حد و مرز تخطی صورت نگیرد. برندهایی که بر اساس فرهنگ رایج در یک منطقه محصولاتشان را شخصی‌سازی یا بومی‌سازی می‌کنند نیز محبوبیت بیشتری در بین مصرف‌کنندگان آن منطقه پیدا می‌کنند.

استارباکس یکی از کسب و کارهای پیشگام در این زمینه است. شعبه‌های مختلفی از استارباکس که در شهرهای مختلف قرار دارند، سعی کرده‌اند تا بر اساس شرایط فرهنگی و جغرافیایی حاکم در آن منطقه، فضای مغازه‌هایشان را درست کنند و همچنین تا حد امکان نام و طعم محصولاتشان را با الهام گرفتن از تاریخچه فرهنگی آن مکان انتخاب کنند.

مثلا استارباکس پس از احداث شعبه‌هایش در کشور چین، در منو خود محصولاتی متفاوت نیز قرار داد. یکی از این محصولات نوعی چای محلی و پرطرفدار در کشور چین بود که پس از عرضه این محصول موفقیتی کم‌نظیر برای برند استارباکس به ارمغان آورد. محصولی که رقبای استارباکس در چین سال‌ها آن را تولید کرده بودند اما پس از ورود استارباکس به بازار، نتوانستند هم‌تراز با استارباکس رقابت کنند. اما چرا استارباکس که با قهوه‌هایش معروف است به چنین دستاوردی رسید؟ آن هم با قهوه، نه چای. جواب این سوال تحقیقات بازار است. استارباکس دریافت که مردم چین از اینکه یک برند مطرح غربی محصول مورد علاقه آن‌ها را تولید کند، استقبال خواهند کرد. در نتیجه عرضه چای گرم در مغازه‌هایش را در دستور کار قرار داد.

طراحی و تدوین استراتژی برندینگ خود را از چه زمانی آغاز کنیم؟

واقعیت این است که هرچه زودتر بهتر. شما اگر هنوز استارت‌آپ خود را راه نینداخته‌اید، لازم است که این کار را همراه با اولویت بالا در دستور کار قرار دهید، اگر تازه کسب و کارتان شروع به کار کرده و هنوز شروع به تدوین استراتژی برندینگ خود نکرده‌اید، سریعا دست به کار شوید و اگر مدت زمان زیادی است که کسب و کارتان را راه انداخته ولی بهطراحی و تدوین استراتژی برندینگ خود فکر نکرده‌اید، همین الان هم دیر است و باید در راستای تدوین استراتژی برندینگ خود دست به اقدام فوری بزنید.

تدوین استراتژی برندینگ 												  تعریف استراتژی برند:



:: بازدید از این مطلب : 355
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

تفاوت میکروکنترلر و میکروپروسسور  میکروکنترلر و میکروپروسسور چه تفاوتی با هم دارند؟

میکروکنترلر و میکروپروسسور چه تفاوتی با هم دارند؟

در دنیای امروز کمتر جایی وجود دارد که از الکترونیک استفاده نکرده باشد، هر یک از وسایل الکترونیکی از اجزایی مانند میکروکنترلرها و میکروپروسسورها  تشکیل شده‌اند که باعث شده‌است استفاده از وسایل الکتریکی در همه یا بخشی از زندگی ما کاربرد داشته و انجام فعالیت‌ها را ساده‌تر کند.

میکروکنترلر و میکروپروسسور از اجزایی هستند که در ساخت تجهیزات و وسایل الکتریکی، به ویژه وسایلی که دارای ساختارهای کنترلی هستند استفاده می‌شود؛ در حالی که میکروکنترلر و میکروپروسسور اجرای اصلی دستگاه‌های کنترلی هستند، اما تفاوت میکروکنترلر و میکروپروسسور قابل ذکر است به همین علت در این مطلب با معرفی مختصر این دو نوع تراشه به بررسی تفاوت‌های بین آن‌ها می‌پردازیم.

میکروکنترلرها

نوعی ریزپردازنده با حافظه‌ی دسترسی تصادفی و خواندنی، تایمر، پورت‌های ورودی و خروجی و درگاه ترتیبی است که تمامی اینها در داخل یک تراشه کوچک قرار دارد که قادر هستند بر روی فعالیت‌های کنترلی اجزاء اعمال شوند. میکروکنترلرها از یک CPU کوچک و اجزای کوچک دیگری مانند نوسان‌ساز کریستالی، تایمر، درگاه‌های ورودی و خروجی آنالوگ و دیجیتال و حافظه تشکیل شده‌است.

به طور میکروکنترلرها در طراحی‌های کوچک کاربرد دارند که به دلیل مصرف و هزینه، برخلاف ریزپردازنده‌ها بسیار پرکاربرد هستند؛ کاربرد آن‌ها بیشتر در سنسورها، سرعت‌سنج، سیستم‌های تهویه و موبایل و… است.

تولیدکنندگان مطرح میکروکنترلرها شامل Atmel،TI  و موتورولا و فیلیپس هستند که به تولید میکروکنترلرهای سری AVR و ۸۰۵۱ می‌پردازند؛ در حالی که در ایران سری ARM در حال فراگیر شدن است که تولید آن توسط شرکت NXP،Atmel  و ST انجام می‌شود. انواع مختلف میکروکنترلرها دارای فناوری و تجهیزات مشترک هستند با وجود آنکه ممکن است برنامه‌های متفاوتی برای ساخت آن‌ها نوشته شود و هر برنامه‌ای که برای میکروکنترلرها نوشته می‌شود سریع اجرا می‌شود.

میکروپروسسورها

ریزپردانده‌ها از کنار هم قرار گرفتن ترانزیستورها، دیود و مقامت الکتریکی تشکیل شده‌است. ریزپردازنده یا میکروپروسسور یک پردازنده درون یک یا چند مدار است که به برای کار کردن به لوازم و تجهیزات جانبی نیاز دارند. این ریزپردازنده‌ها فقط قادر هستند داده‌های باینری را دریافت و پردازش کنند و با ذخیره موقت آن‌ها را در خروجی نشان دهند هرچند که برای کارهای پیچیده به حافظه‌ی بالایی نیاز دارند.

میکروپروسسورها زمانی که تحت فشار بالایی قرار می‌گیرند ممکن است دمای آن‌ها تا حدی بالا برود که به مرز سوختگی برسند و بر روی داده‌ها اثر مخرب داشته باشند؛ به همین دلیل از هست سینک‌ها یا لوله‌های کوچک آب استفاده می‌کنند تا دمای آن‌ها را حین فعالیت کاهش دهند.

تمامی دستورالعمل‌های یک میکروپروسسور فرمان‌هایی هستند که هسته‌ی آن قادر بوده تشخیص داده و اجرا کند. میکروپروسسورها وظیفه‌ی انجام محاسبات منطقی و پردازش داده‌ها را برعهده دارد. برنامه‌های میکروپروسسور باید سازماندهی خوبی داشته باشند و اجزای زیر را درنظر بگیرند:

کد منتج: شکل دودویی یک برنامه کامپیوتری که آماده اجرا می‌باشد.

آپ کد: اسم مختصر یک دستور که نوع عمل انجام شده را مشخص می‌کند.

عملوند و توضیح.

به کار بردن چند میکروپروسسور در کامپیوترها مفید است به طوری که برخی از آن‌ها برای کنترل صفحه کلید، پرداختن به عملیات ورودی و خروجی، کنترل وسایل ذخیره‌سازی و میکروپروسسور اصلی سیستم کاربرد دارند.

با وجود پیشرفت‌هایی تکنولوژی اما میکروپروسسورها تغییر نکرده‌اند. مدل برنامه‌نویسی میکروپروسسورها سازمان داخلی آن را نشان می‌دهد که شامل: انباره، رجیستر، پرچم و پشته است.

تفاوت میکروکنترلر و میکروپروسسور

تفاوت میکروکنترلر و میکروپروسسور به معماری سخت‌افزاری و عملکرد آن‌ها برمی‌گردد؛ تفاوت اصلی آن‌ها در داشتن تجهیرات جانبی و CPU داخل آن‌ها است به طوری که میکروپروسسورها دارای حافظه‌ی کمی هستند در حالی که در میکروکنترلر قابلیت افزایش حافظه وجود دارد.

تفاوت میکروکنترلر و میکروپروسسور در این است که میکروکنترلرها فقط برای یک هدف کاربرد دارند در حالی که میکروپروسسورها را می‌توان برای طراحی و راه‌اندازی سیستم‌های چندکاره به کار گرفت.

در یک میکروکنترلر تمامی تجهیزات تنها بر روی یک تراشه قرار گرفته و ساختار کوچکی را دارد، اما میکروپروسسورها حجیم هستند.

میکروکنترلرها توسط فناوری نیمه رسانا اکسید فلز مکمل ساخته شده به همین دلیل ارزان قیمت هستند و از طرفی به تجهیزات جانبی کمتری هم نیاز دارند؛ اما میکروپروسسورها به علت استفاده از تجهیزات جانبی زیاد قیمت‌های بالایی را به خود می‌گیرند.

سرعت

سرعت پردازش یک میکروکنترلر ۸ مگاهرتز تا ۵۰ مگاهرتز بوده در حالی که سرعت پردازش یک ریزپردازنده یا میکروپروسسور بالاتر از ۱ گیگ‌هرتز است، بنابراین ریزپردازنده‌ها سریعتر عمل می‌کنند.

میکروکنترلرها ساختار کوچک‌تری داشته و برای محصولات و برنامه‌های کوچک کاربردی و مطلوب هستند در حالی که کاربری ریزپردازنده‌ها بزرگ‌تر است.

میکروپروسسورها برخلاف میکروکنترلرها RAM و ROM نداشته و پایه‎‌‌های ورودی و خروجی هم ندارد، به همین دلیل میکروکنترلرها را می‌توان ترکیبی از میکروپروسسورها دانست که یکی از دلایل علاقه‌مندان الکترونیک به استفاده از آن‌ها در پروژه‌های مختلف می‌باشد.

میکروکنترلرها را می‌توان پردازنده‌های صرفه‌جو در انرژی دانست به این دلیل که از اجزای خارجی کمتری استفاده می‌کند در نتیجه انرژی کمتری را هم به کار می‌گیرد؛ به نوعی یک سیستم صرفه‌جویی در آن‌ها وجود دارد در حالی که چنین سیستمی در میکروپروسسورها وجود نداشته و به علت استفاده از اجزای خارجی زیاد، مصرف انرژی بالایی دارند.

فعالیت‌هایی که توسط میکروکنترلرها انجام می‌شود محدود بوده و ساده‌تر است؛ اما کارهای انجام شه توسط ریزپردازنده‌ها پیچیدگی بیشتری داشته و فعالیت‌هایی مانند توسعه نرم‌افزار، توسعه بازی، وب‌سایت، ساخت اسناد و… را انجام می‌دهد به همین علت است که به حافظه‌‌ی بیشتری نسبت به میکروکنترلرها نیاز دارند.

 

ساختار

ساختار معماری میکروکنترلرها از ریسک(RISC) بوده در حالی ریزپردازنده‌ها دارای معماری داخلی سیسک(CISC) هستند؛ طبق این تعریف می‌توان گفت تفاوت میکروکنترلر و میکروپروسسور در برنامه‌نویسی، مصرف توان سیستم و قدرت مورد نیاز دیده می‌شود.

در کل می‌توان به این موضوع اشاره کرد که وجود ریزپردازنده‌ها و میکروکنترلرهای مختلف، سبب شده تا طراحی مدارهای مختلف الکتریکی مسیر راحت‌تری را برای تولید پشت سر بگذارد. با توجه به اینکه هر دو آن‌ها قابلیت برنامه‌ریزی دارند، بنابراین می‌توان از آن‌ها در ساخت تجهیزات دقیق و حساس استفاده کرد.

کلام پایانی

تفاوت میکروکنترلر و میکروپروسسور باعث نمی‌شود که یکی از دیگری استفاده بیشتری داشته باشد چراکه هر کدام با توجه به موقعیت‌ها و پروژه‌های مختلفو قابل برنامه‌ریزی بودن هرکدام، کاربردهای مختص خود را هم دارند؛ اما به طور کلی با توجه به ارزان قیمت بودن و مصرف کم انرژی میکروکنترلرها و اینکه مجموعی از چند میکروپروسسور هستند، در طیف گسترده‌ای از پروژه‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند.

 

 

تفاوت میکروکنترلر و میکروپروسسور 												  میکروکنترلر و میکروپروسسور چه تفاوتی با هم دارند؟



:: بازدید از این مطلب : 347
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

spssچیست؟ آموزش نرم افزار آماری SPSS  نرم افزار آماری SPSS چیست؟

نرم افزار آماری SPSS چیست؟

SPSS که مخفف عبارت (Statistical Package for Social Science) است، به معنای بسته نرم افزاری آماری برای علوم اجتماعی می باشد که یکی از توانا و جامع‌ترین نرم افزار های آماری برای تحلیل داده است؛ نرم افزار آماری SPSS ساخته کمپانی IBM کشور آمریکا است که 109 سال از زمان تاسیس آن می گذرد.

نرم افزار آماری SPSS با توجه به سادگی کار و سایر خصوصیات بارز آن امروزه پر کاربردترین نرم افزار آماری در کشور محسوب می‌شود که در رشته‌هایی مثل روانشناسی، صنایع و کشاورزی استفاده‌های فراوان دارد؛ روش تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS این امکان را می‌دهد که بتوان از خروجی‌های بدست آمده داده‌های و روش‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین گزینه انتخاب شود.

بطور کلی زمانی به استفاده از نرم افزار SPSS برای تحلیل پرسشنامه‌ها و برآورد روش تحقیق روی می‌آوریم که استفاده از روش‌های آماری مدنظر باشد؛ یعنی بخواهیم داده‌ها را به صورت یک مجموعه خلاصه کرده و توصیف کنیم و بخواهیم اطمینان بدهیم، در شرایطی یک پروژه به همان شکل تکرار می‌شود همان یافته ها بدست می‌آید.

 از جمله کاربردهای نرم افزار آماری SPSS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحلیل و آنالیز داده‌های وارد شده
  • انجام تحقیق‌ها و پایان نامه‌های آماری
  • ایجاد جدول‌های فراوانی و نتیجه گیری‌های آماری
  • تهیه جداول و نمودارهای آماری
  • بدست آوردن توزیع‌ها و رفتار داده‌های وارد شده
  • بدست آوردن داده‌های تصادفی
  • پردازش انواع رگرسیون
  • محاسبه انواع آزمون‌های آماری
  • انجام تحلیل واریانس‌های یک طرفه، دو طرفه و چند طرفه
  • ایجاد طرح‌های آماری

نرم افزار آماری SPSS برای افرادی که قصد ورود به حوزه علم داده را دارند هم مناسب است؛ چرا که ساخت مدل‌های توصیفی، پیش بینانه، استقرار مدل‌های مبتنی بر یادگیری ماشین و آمار جز وظایف یک متخصص علم داده است.

می‌توان گفت SPSS علاوه بر کاربرد فراوان در حوزه‌های آماری، تحلیلی و علم داده و استفاده آسان  و وجود طیف وسیعی از امکانات در منوی نرم افزار SPSS عاملی برای محبوبیت آن در بین سایر نرم افزارهای آماری شده است، البته جامع بودن خروجی‌ها، راحتی تبدیل خروجی به فرمت‌های دیگر از دیگر مزیت‌های این نرم افزار آماری است.

در حال حاضر نسخه‌های 22 و26 از نرم افزار SPSS قابل نصب در کامپیوتر با ویندوز 10 است؛ در ادامه با نحوه کار کردن با SPSS و پستی و بلندی‌های آن و همچنین کاربرد آن در حوزه‌های مختلف بیشتر آشنا می شویم.

اجزای اصلی و مهم در SPS

هنگام ورود به صفحه اصلی SPSS با صفحه گسترده Data Editor مواجه می‌شوید که در بالا و پایین این دو نوار وجود دارد؛ نوار بالای صفحه ابزارهای مختلف برای انجام دستورهای مختلف بر طبق نیاز است و نوار پایین با داشتن دو گزینه Variable View و Data View محل ویرایش و وارد کردن اطلاعات است پرسشنامه در SPSS است.

نوار ابزار که در بالای صفحه قرار دارد، دارای 10 منوی اصلی برای تحلیل پرسشنامه است؛ این منوها عبارتند از: منوی فایل، منوی ویرایش، منوی نمایش، منوی داده‌ها، منوی تبدیل و انتقال، منوی آنالیز، منوی نمودارها و گراف‌ها، منوی امکانات، منوی ویندو و منوی کمک می‌باشد هر کدام از این منوها بر حسب نیاز کاربردهای مخصوص خودشان را دارند که در فرصتی دیگر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

چگونه اطلاعات پرسشنامه‌ها را در SPSS وارد کنیم؟

 

 

برای وارد کردن اطلاعات پرسشنامه‌ها در نرم افزار SPSS هر یک از پرسش نامه‌ها به عنوان یک نمونه و اطلاعات داخل آن متغیرهایی هستند که هر کدام دارای ماهیت‌های متفاوتی است، بعد از باز کردن نرم افزار SPSS با صفحه گسترده‌ای رو به رو می‌شویم که برای وارد کردن اطلاعات پرسشنامه باید از نوار پایین صفحه قسمت Variable View را انتخاب کرده و شروع به وارد کردن متغیرها شده و با توجه به هدف خواسته شده ماهیت متغیرها را تعیین کنیم.

بعد از وارد کردن متغیرها و اطلاعاتشان، از نوار پایین صفحه گزینه Data View  را انتخاب می‌کنیم، در این صفحه تمام متغیرهای وارد شده در نرم افزار SPSS نشان داده می‌شود به این صورت که هر ستون از آن مربوط به یک متغیر بوده و هر سطر بیانگر پاسخ شرکت کنندگان در پرسشنامه است؛ باید متذکر شویم که هرگونه اشتباه در وارد کردن اطلاعات در صفحه Variable View  باعث می‌شود در ادامه فرآیند در صفحه Data View هم با مشکل مواجه شوید.

چگونه فایل‌ها را در نرم افزار SPSS مرتب کنیم؟

یک فایل را که حاوی داده است می‌توان برحسب نوع متغیرهای آن مرتب کرد؛ برای این کار باید از منو Data گزینه Sort انتخاب شود، پس از انتخاب این دستور در پنجره باز شده از فهرست متغیرهای موجود که در سمت چپ جعبه قرار دارد می‌توان متغیر یا متغیرهایی را برای مرتب کردن انتخاب کرد؛ در این حالت متغیرهای موجود در فایل بر اساس متغیر یا متغیرهای انتخاب شده مرتب می‌شوند. این مرتب کردن می‌تواند به صورت افزایشی (Ascending) یا کاهشی (Descending) باشد.

متغیرها در نرم افزار آماری SPSS چگونه باید نامگذاری شوند؟

نکاتی باید در نامگذاری متغیرها در نرم افزار SPSS مورد توجه قرار بگیرد، بطور مثال: حتما نام متغیرها باید با حروف شروع شود چون در غیر این صورت برای نرم افزار شناخته شده نخواهد بود، حداکثر نام انتخابی برای هر متغیر باید 64 کاراکتر باشد، هرگز از فاصله در نوشتن نام استفاده نکنید.

می‌توانید برای نامگذاری از ترکیب حروف و عدد هم استفاده کنید، در انتهای  نامگذاری استفاده از (.) و (_) غیر مجاز است در صورتی که در برچسب می‌توانید استفاده کنید، اسامی غیر مجاز مانند All, And, Bye را در نامگذاری به کار نبرید همچنین به یاد داشته باشید که در نامگذاری متغیر حتما از لاتین و در برچسب گذاری از فارسی استفاده کنید.

نرم افزار آماری SPSS چه کاربردی در رشته‌های مختلف دارد؟

 کاربرد نرم افزار  SPSS در صنایع

با توجه به کاربرد گسترده نرم افزار SPSS در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی، بد نیست به کاربرد آن در رشته صنایع هم نگاهی بیندازیم؛ می توان گفت SPSS یکی از نرم افزارهای پر کاربرد و جدا نشدنی در رشته صنایع است که علت آن هم در حوزه‌های کاری صنایع است چرا که بر مباحث تحلیلی و آماری تمرکز دارد و نرم افزار SPSS هم بستر خوبی را برای داده کاوی و تحلیل اطلاعات حاصل از بخش های تولیدی، فروش، تدارکات و نیروی انسانی فراهم می کند.

نرم افزار SPSS چه کمکی به کشاورزی می‌کند؟

یکی از متداول‌ترین کاربردهای SPSS در کشاورزی، استفاده از آزمون‌های آنالیز واریانس آن در پایان نامه‌ها است؛ برای تجزیه و تحلیل طرح‌های آزمایشی کشاورزی به خصوص در عصر حاضر که کشاورزی برای توسعه خود نیازمند ایده‌های خلاقانه است، نرم افزار SPSS بهترین گزینه است.

کاربرد نرم افزار SPSS در روانشناسی

علم روانشناسی علمی پژوهش محور است و بدون داده نمی‌توان نتایجی را برای فرضیات در نظر گرفت، قطعا استفاده از نرم افزار SPSS این فرصت را ایجاد می‌کند تا با تحلیل داده‌های بدست آمده از پرسشنامه‌های متعددی که در این حوزه برای ارائه بررسی‌ها و تحقیقات انجام می‌گیرد، بهترین نتیجه‌گیری را بدست آورد.

ادغام متغیرها در SPSS

Add Variable  یا ادغام متغیرها در نرم افزار آماری SPSS برای یکی کردن دو فایل در کنار یا زیر یکدیگر انجام می‌شود که این کار اغلب برای مقایسه کردن دو فایل استفاده می‌شود؛ نکته ی مهم این جا است که برای ادغام کردن متغیرها باید ماهیت آن ها از یک نوع باشد همچنین نام متغیرها هم نباید یکی باشد، برای این کار باید از نوار بالای صفحه نرم افزار SPSS گزینه‌ی Data را انتخاب کنید سپس از پنجره باز شده بخش Merge File را کلیک کنید.

توجه داشته باشد در ادامه دو گزینه پیش رو دارید که یکی برای ادغام کردن فایل‌ها یا به نوعی نمونه است و دیگری برای ادغام کردن متغیرها استفاده می‌شود. برای ادامه ی این روند می‌بایست فایل یا متغیر مورد نظر خود از محل ذخیره‌سازی آن انتخاب کنید. فرایند ادغام متغیرها معمولا در مواقعی که محقق با حجم بالایی از داده رو به رو است و تعداد محققین در روند کار زیاد است از دسته‌بندی و ادغام متغیرها برای تجزیه و تحلیل بهتر استفاده می‌کنند.

آموزش تحلیل آماری پایان نامه با نرم افزار SPSS

برای انجام تحلیل‌های آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS می توان به جدول‌های فراوانی، نمودارهای آماری و مقایسه‌ای و مقایسه شاخص‌ها دست پیدا کرد؛ بدست آوردن قابلیت اطمینان پرسشنامه‌ها، آزمون‌های پارامتری مرتبط به میانگین جامعه، سنجش همبستگی بین متغیرها رگرسیون، اکتشاف و خوشه بندی از جمله فرآیندی‌هایی است که در تحلیل آماری پایان نامه با استفاده از نرم افزار SPSS  انجام می‌شود.

برای انجام هرکدام از آن‌ها با  وارد کردن داده‌های مورد نظر و انتخاب گزینه‌های صحیح صورت می‌گیرد؛ بطور مثال برای تحلیل عاملی اکتشاف با انتخاب Analyze از نوار بالای صفحه نرم افزار در پنجره باز شده گزینه‌ی Descriptive Statistics و سپس  Explore را انتخاب می‌کنیم، این فرآیند برای داده‌های کمی که از طرح‌های مستقل جمع آوری شده‌اند کاربرد دارد.

همچنین این دستور امکان توصیف داده‌ها به تفکیک گروه‌های مختلف را فراهم می‌کند. خلاصه این تحلیل‌ها با استفاده از ابزاری مانند Plot ها  و میانگین و فاصله‌های تعیین شده بدست می‌آیند که در نهایت خروجی تحلیل آماری از پرسشنامه را در قالب جدول فراوانی و Plot نمایش می‌دهد.

 

چگونه در SPSS خروجی بگیریم؟

بعد از اینکه دستور مورد نظر در SPSS انجام شد، نتایج حاصل در پنجره ای به نام Output view نشان داده می‌شود؛ این نمایش شامل نتایج و تحلیل تمام دستورات خواسته شده از SPSS  است که به صورت جدول‌های فراوانی و انواع نمودارها مشخص می‌شود، در صورت نیاز می‌توان از طریق منوی File گزینه Print را برای چاپ فیزیکی نتایج استفاده کرد.

گاهی اوقات برای استفاده از نتایج تحلیل‌ها در نرم افزار آماری SPSS می توان برای تفسیر این خروجی‌ها آن‌ها را نرم افزارهای دیگر مثل Word یا Excel  انتقال داد؛ یکی از ساده ترین روش‌ها برای انتقال خروجی در SPSS به Word و Excel  استفاده از دستور کپی وPaste  است به این صورت که با انتخاب خروجی مورد نظر در پنجره Output و استفاده از کلیک راست یا دکمه Edit دستور Copy Special را انتخاب می‌کنید.

سپس در برنامه Word یا Excel عملیات Paste را انجام داده یا با استفاده از کلیدهای ترکیبی ctrl+v خروجی در SPSS در محل مورد نظر پیاده می‌کنید. می‌توانید از اطلاعات بدست آمده در خروجی SPSS فایل‌های اطلاعاتی بدست آورید که این قابلیت می‌تواند ورودی برای تحلیل‌های بعدی مورد استفاده قرار بگیرد؛ در آینده بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

 

 

انجام پروژه آماری با نرم افزار SPSS

می توان گفت امروزه تمام پروژه ها، پایان نامه‌ها و تحقیق‌ها با آمار و ارقام سر و کار دارند به همین دلیل نرم افزار SPSS هم یکی از انتخاب‌های کارشناسان برای انجام پروژه‌های آماری خود در حوزه‌های مختلف است؛ بسیاری از سایت‌ها و افراد هستند که انجام پروژه‌های آماری در نرم افزار SPSS را برعهده می‌گیرند اما در این بین باید دقت کرد که چه کسی را برای این کار در نظر می‌گیرید چرا که با توجه به رشته و گرایش و حوزه کاری استفاده از نرم افزار SPSS هم کاربرد متفاوتی را ارائه می‌دهد.

نرم افزار SPSS و R

در تجزیه و تحلیل‌های آماری نرم افزار SPSS و R استفاده گسترده ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ البته یادگیری نرم افزار SPSS آسان‌تر از نرم افزار R است اما خروجی گرفتن در هر دو نرم افزار براحتی  انجام می‌شود، هر چند که هر کدام در حوزه‌ی آماری کاربردهای زیادی دارند اما نرم افزار SPSS را بیشتر به یک نرم افزار آماری و R به عنوان نرم افزاری ایده‌آل در حوزه علم داده و برنامه نویسی شهرت دارد.

یادگیری نرم افزار آماری SPSS

اگر بدنبال آموزش و یادگیری نرم افزار SPSS هستید بسیاری از دوره‌ها، ویدیوها و کتاب‌های آموزشی هستند که می‌توانند شما را در فرآیند یادگیری نرم افزار SPSS کمک کنند، اگر به دنبال ویدیوهای آموزشی هستید، سایت مکتب خونه دوره‌های آموزشی را ارائه داده که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ اما اگر بدنبال کتاب‌های آموزشی هستید کتاب آموزش SPSS نوشته منصور مومنی، مقدمه‌ای بر آمار SPSS در روانشناسی نوشته Dennis Howitt و Duncan Cramer، آموزش جامع SPSS نوشته رضا بهرامی و چندین کتاب دیگر می‌توانند کمک کننده شما در این مسیر باشند.

کلام پایانی

دنیای یادگیری نرم افزارها به علت پیشرفت روز به روز تکنولوژی، دنیای وسیع و بی‌انتهایی است، برای قدم گذاشتن در این دنیا قبل از هر چیزی به دانشی به روز نیاز دارید تا ادامه راه هموارتر شده و به پیشرفت برسید چرا که شروع هرکاری بدون دانش ابتدایی مثل درخت بی ریشه است.

مطالب گفته شده تنها بخشی از نرم افزار SPSS است تا صرفا شما را به یک دید جامع و کلی از این نرم افزار برساند و با کاربردها و جایگاه آن در دنیای نرم افزارها به خصوص نرم افزارهای آماری آشنا کند؛ نرم افزار SPSS رقبای زیادی در حوزه تحلیل‌های آماری و داده کاوی دارد مثل:R،Minitab و SAS؛ اما بسته به اینکه هدف چه خواهد بود استفاده نیز متفاوت خواهد شد.

اما نرم افزار SPSS به علت یادگیری آسان و سهولت در کاربرد مورد توجه بسیاری از کاربران قرار می گیرد؛ همانطور که گفته شد این نرم افزار در روش تحقیق، پایان نامه ها و انواع پژوهش‌های آماری در رشته‌های علوم اجتماعی و روانشناسی، کشاورزی و صنایع مورد استقبال ویژه‌ای قرار می‌گیرد.

در آخر باید گفت با توجه به وسیع بودن امکانات نرم افزارSPSS  و یادگیری آسان آن می‌شود این نرم افزار را جایگزین دیگر نرم افزارها در امور تحلیل آماری کرد البته اگر فرصت کافی برای یادگیری را نداشته و می‌خواهید هر چه سریع‌تر دست به کار شوید.

 

spssچیست؟ آموزش نرم افزار آماری SPSS 												  نرم افزار آماری SPSS چیست؟



:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

تست نئو چیست؟  تاریخچه تست نئو

تست نئو  و کاربرد آن موضوعی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. حتما شما هم در طول صحبت‌های روزمره، جستجوهای اینترنتی، مشاوره با متخصص و یا حتی گفتگو با دوستان، با تست‌های مختلف شخصیت‌شناسی روبرو شده‌اید.

حتی ممکن است تست‌های مختلفی برای تشخیص وضعیت شخصیت و شناسایی انواع مسائل داده باشید. همان طور که پیش از این گفتیم، گاهی برای تشخیص درست و دقیق گفتگوی با یک روانشناس کافی نیست و نیاز است تا با کمک ابزارهایی تشخیص دقیق‌تر و جزیی‌تری داده شود.

همچنین در بعضی از مواقع این روانشناسان نیستند که باید شخصیت ما را به‌طور دقیق بررسی کنند. مثلا زمانی که می‌خواهیم با یک سازمان همکاری کنیم و آن مجموعه باید شناخت دقیقی از شایستگی‌های ما داشته باشد.

مقاله پیشنهادی :تفاوت روانشناسی بالینی و عمومی

 

اینجاست که پای تست های شخصیت شناسی به میان می‌آید. در این مقاله می‌خواهیم اول از همه به بررسی آزمون پنج عاملی شخصیت نئو بپردازیم و به تاریخچه آن به طور دقیق نگاه کنیم.

تاریخچه تست نئو

برای آشنایی با این آزمون اول باید با مدل پنج عاملی شخصیت (به انگلیسی Five-Factor Model or FFM ) آشنا شویم. این آزمون یکی از معتبرترین آزمون‌های روانشناختی‌ست که از آن برای اندازه گیری متغیرهای شخصیت استفاده می‌شود.

این مدل بیان می‌کند که شخصیت از پنج بعد اصلی تشکیل شده‌است. این ابعاد عبارت‌اند از: روان رنجوری یا عصبانیت، برون گرایی، سازگاری، استقبال از تجربه و وظیفه شناسی.

 

در سال ۱۹۶۱ میلادی دو محقق نیروی هوایی آمریکا به نام‌های ارنست توپز و ریموند کریستال به منظور تشخیص و ارزیابی شغلی افراد، ایده اصلی طراحی این تست را مطرح کردند.

هرچند تا ۲ دهه بعد به ایده آن‌ها توجه چندانی نشد. در دهه ۸۰ میلادی کاستا جونیور و رابرت آر. مک کری آزمونی را با نام NEO-I  (علامت اختصاری برای Neuroticism-Extraversion-Openness Inventory) ابداع کردند. این آزمون می‌توانست سه عامل از پنج عامل اصلی شخصیت را بسنجد.

ویدیو پیشنهادی :ویدئو آموزشی روانشناسی

 

تا سال ۱۹۸۵ اوضاع به همین روال ادامه پیدا کرد و از همین تست برای شخصیت شناسی استفاده می‌شد. تا اینکه در این سال، دو عامل دیگر هم به این تست اضافه شدند و تست (NEO Personality Inventory (NEO PI متولد شد.

شاید فکر کنید که این آخرین تست منتشر شده بود اما داستان به همین جا ختم نشد و نسخه نهایی این آزمون در سال ۱۹۹۰ منتشر شد که امروزه آن را با نام Revised NEO Personality Inventory یا NEO-PIR می‌شناسیم.

 

امروزه تست نئو در دو نوع مختلف انجام می‌شود. یکی NEO-PIR  که ۲۴۰ سوال دارد و علاوه بر ۵ عامل اصلی شخصیت ۵۵ عامل دیگر را هم می‌سنجد. دیگری تست NEO-FFI نامیده می‌شود و با ۶۰ سوال ۵ عامل اصلی را اندازه‌گیری می‌کند.

مقاله پیشنهادی :نگاهی به روانشناسی رفتاری و تاریخچه‌ی آن

 

از همین داستان کوتاه می‌توانیم این موضوع را درک کنیم که چرا تست پنج عاملی شخصیت نئو تا این حد دارای اهمیت است. برای آنکه تست نئو به تستی استاندارد برسد زحمت بسیاری کشیده شده‌است و افراد فراوانی در طول سال‌ها برای بهینه‌تر کردن آن تلاش کرده‌اند.

تست نئو را به دلیل پنج عامل مهم و موثر در آن با نام Big Five نیز می‌شناسیم. همان‌طور که گفتیم این تست می‌تواند موارد مختلفی مانند نظم پذیری، شایستگی و افسردگی را در افراد بررسی کند.

تست نئو چه کاربردی دارد؟

امروزه از تست نئو در موارد بسیار زیادی استفاده می‌شود و کاربردهای آن فراتر از تصور ماست. مواردی مانند شیوه رفتار در خانه، محل کار یا اجتماع را می‌توان با کمک تست نئو ارزیابی کرد و به همین دلیل متخصصان بسیاری از حوزه منابع انسانی گرفته تا روانشناسان فردی از این تست استفاده می‌کنند.

 

حوزه منابع انسانی یکی از بخش‌هایی‌ست که می‌توان در آن بیشترین استفاده را از این تست کرد. در بسیاری از شرکت‌های ایران و جهان این آزمون پرکاربردترین آزمونی‌ست که برای استخدام افراد استفاده می‌شود.

در کنار ویژگی‌های روانشناختی، با کمک این تست می‌توان به این نکته پی برد که فرد تا چه حد می‌تواند خروجی مناسب را در اختیار سازمان قرار دهد و در موقعیت مشخص، عملکرد بهینه داشته باشد.

به طور خلاصه با استفاده از تست شخصیت شناسی نئو سازمان‌ها می‌توانند فرایند جذب و نگداری مثبتی انجام بدهند و از زدن خسارت به سازمان جلوگیری کنند.

در بخش روانشناختی، عوامل بسیاری را از افسردگی گرفته تا هوش هیجانی را می‌توان با این تست اندازه گرفت.

تست نئو چه مواردی را اندازه گیری می‌کند؟

تا اینجا تا حدودی با اینکه تست نئو چه کاربردهایی دارد آشنا شدیم. حالا وقت آن رسیده تا ببینیم تست نئو دقیقا چه مواردی را در افراد ارزیابی می‌کند؟

سوالات تست نئو را می‌توان به انواع مختلفی طبقه بندی و بررسی کرد. اینجا به یکی از متداول‌ترین شیوه‌های تقسیم بندی سوالات برحسب ویژگی‌های قابل اندازه‌گیری می‌پردازیم:

  • عوامل اصلی و فرعی شخصیت: ویژگی‌ها و اختلال‌هایی مانند افسردگی و اضطراب، خشم، احساس گناه، حساسیت، تمایل به بودن در میان جمع، هیجان خواهی، اعتماد به دیگران، ساده زیستی، وظیفه شناسی و تلاش برای موفقیت در این گروه قرار می‌گیرند و با کمک دسته‌ای از سوالات بررسی می‌شوند.
  • عوامل ترکیبی: سبک زندگی و میزان توجه به سلامتی، مکانیسم‌های دفاعی متداول، روش‌های متداول کنترل خشم، شیوه تعاملات و همچنین شیوه یادگیری از جمله مواردی هستند که در این دسته بررسی می‌شوند. همان‌طور که می‌بینید در اغلب مثال‌ها ویژگی‌های اصلی و فردی بر روی ویژگی‌های ترکیبی و شیوه برخورد ما تاثیر دارند.

 

  • مهارت‌های ارتباطی: انواع مهارت‌های ارتباط چه به صورت فردی و چه به صورت بین فردی در این دسته بررسی می‌شوند.
  • شاخصه‌های شغلی: این بخش بیشتر از سایر موارد به مسائل کاری و شغلی توجه می‌کند. عواملی مانند هوش هیجانی، مهارت‌های ارتباطی، رضایت شغلی، عملکرد شغلی، شیوه تعامل گروهی در این گروه ارزیابی می‌شوند و توجه بیشتری را در سازمان‌ها به خود جلب می‌کنند.
  • شاخصه‌های آموزشی: در این بخش میزان تمایل شما به یادگیری مسائل جدید و همچنین میزان آموزش پذیری ارزیابی می‌شود.
  • عوامل مدیریتی: سوالات این دسته به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا مدیرانی مناسب برای خود انتخاب کنند. توانایی مدیریت زمان، مهارت‌های مدیریتی و ارتباطی و همچنین تمایل به نوآوری و خلق چیزی جدید در این بخش اندازه‌گیری می‌شود.

مقاله پیشنهادی :روانشناسی فیزیولوژیک

 

جمع بندی: 

به پایان مقاله‌مان درباره تست نئو می‌رسیم. از بررسی تاریخچه این تست و چیستی آن شروع کردیم و با هم دیدیم که تست نئو چه کاربردهای گسترده‌ای دارد.

نظر شما درباره تست شخصیت شناسی ۵ عاملی نئو چیست؟ آیا تا به حال آن را امتحان کرده‌اید یا می‌خواهید امتحان کنید؟ با ما در بخش نظرات همراه باشید.

تست نئو چیست؟ 												  تاریخچه تست نئو



:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

چگونه به کاربران اجازه دهیم پست ها را به سایت وردپرس شما ارسال کنند

آیا به دنبال راهی برای داشتن محتوای ارسال شده توسط کاربر در سایت خود هستید؟

اجازه دادن به افراد برای ارسال مطالبی مانند پست مهمان ، عکس و فیلم به شما کمک می کند محتوای بیشتری را در سایت خود منتشر کنید و مخاطبان خود را افزایش دهید.

در این مقاله ، ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه به کاربران اجازه می دهد پست های وبلاگ را به سایت وردپرس شما ارسال کنند.

چرا به کاربران اجازه می دهد پست ارسال کنند؟

محتوای تولید شده توسط کاربر در جذب بازدید کننده وب سایت جدید و رشد تجارت شما بسیار مفید است.

شما می توانید به کاربران اجازه دهید پست های مهمان را ارسال کنند ، تصاویر را به گالری خود اضافه کنند یا لیست های تجاری جدیدی را در فهرست کسب و کار شما ایجاد کنند.

به این ترتیب ، محتوای بیشتری برای انتشار در سایت خود دریافت خواهید کرد و موضوعات مختلفی را در سایت خود پوشش می دهید. این همچنین به افزایش خواننده شما و گرفتن دیدگاه های مختلف در مورد موضوعات مهم کمک می کند.

با استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر ، حتی می توانید یک انجمن ایجاد کنید و به آنها بستری بدهید تا دیدگاه ها و ایده های خود را به اشتراک بگذارند.

با گفتن این موارد ، بیایید سه روش را بررسی کنیم که به کاربران امکان می دهد پست های خود را در سایت وردپرس ارسال کنند بدون نوشتن کد.

روش 1: ارسال پست وردپرس با WPForms

این روش به کاربران شما این امکان را می دهد تا بدون مراجعه به قسمت مدیریت سایت وردپرس خود ، پست هایی را از قسمت انتهایی وب سایت خود ارسال کنند. حتی می توانید پست های وبلاگ را از کاربران بپذیرید بدون اینکه از آنها بخواهید ثبت نام کنند.

اولین کاری که باید انجام دهید نصب و فعال سازی افزونه WPForms است. برای اطلاعات بیشتر ، به راهنمای گام به گام نحوه نصب افزونه وردپرس مراجعه کنید.

WPForms یک افزونه فرم های برتر وردپرس است. برای دسترسی به افزونه ارسال پست ها به نسخه حرفه ای این افزونه نیاز دارید.

پس از فعال سازی ، باید وارد صفحه WPForms » Setting شوید تا لایسنس خود را وارد کنید. این کلید را می توانید از حساب خود در وب سایت WPForms دریافت کنید.

پس از وارد کردن لایسنس، روی دکمه "تأیید کلید" کلیک کنید.

Enter WPForms license key

پس از تأیید ، باید به صفحه WPForms »Addons مراجعه کنید. به پایین بروید و به "Post submissions addon" بروید و روی دکمه "نصب Addon" کلیک کنید.

Install Post Submissions addon

WPForms اکنون افزونه ارسال پست ها را برای شما نصب و فعال می کند. هنگام نصب وضعیت را فعال خواهید دید.

اکنون ، شما آماده ایجاد فرم ارسال پست در وب سایت خود هستید.

برای شروع ، به سادگی به WPForms » Add New page بروید که WPForm’s form builder interface را راه اندازی می کند.

ابتدا باید نامی برای فرم خود ارائه دهید و سپس الگوی "ارسال فرم ارسال Blog" را در بخش Select a Temple انتخاب کنید.

Select Blog Post Submission Form template

WPForms اکنون الگوی فرم را در فرم ساز خود بارگیری می کند.

می توانید فیلدهای جدید را از پنل سمت چپ خود اضافه کنید ، فیلدهای موجود را حذف کرده و ترتیب آنها را با استفاده از سازنده درگ اند دراپ مجددا مرتب کنید.

Add new form fields

WPForms به کاربران شما امکان انتخاب دسته های پست ، اضافه کردن تصاویر برجسته ، گزیده های ارسال و حتی افزودن زمینه های سفارشی را می دهد.

همچنین می توانید با کلیک بر روی قسمتهای فرم ، آنها را ویرایش کنید. با این کار گزینه هایی برای تغییر نام یک فیلد ، تغییر شکل آن ، افزودن شرح ، ویرایش اندازه آن ، فعال کردن منطق شرطی و موارد دیگر به شما امکان می دهد.

Edit each form field

هنگامی که از فرم راضی شدید ، بر روی برگه تنظیمات در منوی سمت چپ کلیک کنید.

در زیر تنظیمات "General" ، می توانید فرم خود را تغییر نام دهید ، یک توضیح اضافه کنید ، متن دکمه ارسال را ویرایش کنید ، و زمینه های پویا را فعال کنید ، ارسال فرم AJAX را فعال کنید و موارد دیگر.

به طور پیش فرض ، WPForms گزینه محافظت در برابر هرزنامه را فعال می کند. این به این دلیل است که از ارسال پست های هرزنامه در وبلاگ جلوگیری می کند. اما می توانید این گزینه را از سربرگ General settings غیرفعال کنید.

General Form Settings

در مرحله بعدی ، می توانید به برگه «Notifications» بروید و ایمیلی را که وقتی شخصی فرم ارسال می کند، در آن اعلان دریافت می کنید ، ویرایش کنید.

WPForms از ایمیل سرپرست شما به عنوان پیش فرض استفاده می کند. می توانید آن را به ایمیل دیگری تغییر دهید و اگر می خواهید از طریق چندین ایمیل اعلان دریافت کنید ، به سادگی آنها را با استفاده از ویرگول جدا کنید.

Notification settings in WPForms

پس از آن ، به برگه "Confirmations" بروید تا پیامی را که کاربران هنگام ارسال فرم مشاهده می کنند ، تنظیم کنید. شما می توانید یک پیام نشان دهید ، یک صفحه نشان دهید یا کاربران را به یک URL خاص هدایت کنید.

Confirmations settings in WPForms

در برگه "Post Submissions" ، می توانید هر قسمت را به قسمت های مربوط به پست در وردپرس ترسیم کنید. WPForms در تطبیق زمینه ها در الگوی فرم بسیار عالی عمل می کند.

به طور پیش فرض ، پست های ارسال شده توسط کاربر به عنوان "Drafts" در انتظار بررسی ذخیره می شوند. با این حال ، می توانید نوع پست را نیز تغییر دهید و به کاربران اجازه دهید محتوا را به انواع پست سفارشی شما ارسال کنند.

Change the Post Submission settings

پس از آن ، فراموش نکنید که برای ذخیره فرم خود بر روی دکمه "Save" در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.

اکنون می توانید با کلیک بر روی دکمه close از فرم ساز خارج شوید و فرم را به وب سایت خود اضافه کنید.

می توانید یک صفحه جدید ایجاد کنید یا یک صفحه موجود را ویرایش کنید. برای شروع ، به ویرایشگر وردپرس خود بروید و سپس روی دکمه plus (+) در بالا کلیک کنید تا یک بلوک WPForms در صفحه خود اضافه کنید.

WPForms block

در مرحله بعدی ، می توانید فرم ارسال پست خود را از لیست کشویی موجود در بلوک WPForms انتخاب کنید.

Select your post submission form from the dropdown menu

اکنون ، صفحه خود را ذخیره یا منتشر کنید و سپس به وب سایت خود مراجعه کنید تا فرم ارسال پست را مشاهده کنید.

Post submission form example

روش 2: محتوای تولید شده توسط کاربر را با پلاگین ارسال شده توسط کاربر بپذیرید

روش دیگر برای پذیرش محتوای ارسالی توسط کاربر در وب سایت شما ، استفاده از افزونه User Submitted Posts است.

اولین کاری که باید انجام دهید نصب و فعال سازی افزونه ارسال شده توسط کاربر است. برای اطلاعات بیشتر ، به راهنمای گام به گام نحوه نصب افزونه وردپرس مراجعه کنید.

پس از فعال سازی ، باید از Settings » User Submitted Posts بازدید کرده و برای پیکربندی افزونه به تنظیمات پلاگین بروید.

User Submitted Posts settings

در بخش تنظیمات افزونه ، می توانید فیلدهایی را که می خواهید در فرم ارسال پست نمایش داده شوند ، انتخاب کرده و هر فیلدی را که نمی خواهید کاربران ببینند پنهان کنید.

می توانید یک نویسنده پیش فرض برای تمام محتوای ارسال شده توسط کاربر انتخاب کنید. با این حال ، ما توصیه می کنیم که یک کاربر جدید مهمان در سایت وردپرس خود ایجاد کنید و تمام پست های ارسال شده توسط کاربر را به آن کاربر اختصاص دهید.

همچنین می توانید به کاربران اجازه دهید تصاویر را بارگذاری کنند و برای تعداد تصاویر و حداکثر اندازه تصویر محدودیت تعیین کنند. حتی می توانید تصویر بارگذاری شده کاربر را به عنوان تصویر برجسته تنظیم کنید.

پس از بررسی تمام تنظیمات افزونه ، روی دکمه ذخیره تنظیمات کلیک کنید تا تغییرات خود را ذخیره کنید.

اکنون آماده اید فرم ارسال شده توسط کاربر را به وب سایت خود اضافه کنید.

به سادگی یک صفحه جدید در وردپرس ایجاد کنید یا یک صفحه موجود را ویرایش کنید که می خواهید فرم را در آن نشان دهید. در ویرایشگر بلوک وردپرس ، به سادگی یک بلوک کد کوتاه اضافه کنید و سپس این کد کوتاه را وارد کنید:

[user-submitted-posts]

Adding a shortcode block using the WordPress block (Gutenberg) editor

اکنون می توانید صفحه خود را ذخیره یا منتشر کرده و از صفحه بازدید کنید تا فرم ارسال های ارسال شده توسط کاربر را مشاهده کنید.

User Submitted Posts example

روش 3: اجازه به کاربران برای ثبت نام و ارسال پست در وردپرس

وردپرس با نقش ها و قابلیت های کاربر ساخته شده است که به شما امکان می دهد یک سایت وردپرس چند نویسنده را اجرا کنید.

شما می توانید با استفاده از رابط مدیریت وردپرس با قابلیت های محدود به کاربران اجازه ثبت نام در سایت خود و ایجاد محتوا را بدهید.

ابتدا باید ثبت نام کاربر را در سایت خود فعال کنید. به Settings » General بروید و گزینه" Any one can register "را در کنار گزینه عضویت علامت بزنید. "Author" یا "Contributor" را به عنوان نقش کاربر پیش فرض انتخاب کنید.

Allow user registration on WordPress site

فراموش نکنید که برای ذخیره تغییرات خود بر روی دکمه "ذخیره تغییرات" کلیک کنید.

اکنون کاربران می توانند با مراجعه به صفحات ورود و ثبت نام وردپرس در سایت وردپرس شما ثبت نام کنند. حتی می توانید فرم ثبت نام کاربر سفارشی را در وردپرس ایجاد کنید.

پس از ثبت نام ، کاربران می توانند به سایت وردپرس شما وارد شده و پست ارسال کنند.

مشکلات این روش:

به دلایل مختلف بسیاری از مبتدیان این روش را کمی دشوار می دانند.

به عنوان مثال ، اگر از احراز هویت دو مرحله ای در سایت وردپرس خود استفاده می کنید ، ممکن است ورود به سیستم برای کاربران مشکل باشد.

بسیاری از وب سایت ها از پوشه مدیر وردپرس محافظت می کنند. اجازه دادن به کاربران برای ثبت نام و استفاده از قسمت مدیریت وردپرس به این معنی است که شما مجبورید آن رمز عبور را با آنها به اشتراک بگذارید.

کاربران ثبت شده با نقش نویسنده می توانند پست های دیگر شما را در وب سایت خود ببینند.

اگر این مشکلات شما را آزار می دهد ، می توانید با استفاده از روش های شماره 1 یا شماره 2 به کاربران اجازه دهید پست های وردپرس را بدون ورود به قسمت مدیریت ارسال کنند.

این همه است. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه به کاربران اجازه ارسال پست به سایت وردپرس خود را بدهید. همچنین ممکن است بخواهید راهنمای ما در مورد چگونگی شروع پادکست خود یا مقایسه بهترین خدمات تلفنی کسب و کار برای مشاغل کوچک را ببینید.

چگونه به کاربران اجازه دهیم پست ها را به سایت وردپرس شما ارسال کنند



:: بازدید از این مطلب : 360
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 مرداد 1400 | نظرات ()