نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

اسپیرومتر Bionet مدل SPM300

get_the_title

اسپیرومتر Bionet مدل SPM300 :

اسپیرومتر Bionet مدل SPM300 یا دم‌سنج (تنفس سنج) روشی رایج برای اندازه‌گیری و ثبت ظرفیت تنفسی شش‌ها است.

از این دستگاه برای اندازه‌گیری برخی از حجم‌ها و ظرفیت‌ های ریوی در بیماران ریوی مانند آسم، بیماری‌های ریوی انسدادی مزمن (COPD) و بیماری های تهدیدی ریوی جهت تشخیص و ارزیابی شدت بیماری استفاده می‌شود.

همچنین به صورت دوره‌ ای جهت بررسی عملکرد ریه افراد دچار بیماری مزمن و کارگران در معرض بیماری های ریوی (پنوموکونیوز) انجام می ‌شود.

برای انجام آزمایش نوار ریه، بر روی یک صندلی نشسته و داخل یک دستگاه به اسم اسپیرومتر تنفس می کنند. این دستگاه حجم هوایی که دم و بازدم می کنید و سرعت تنفس شما را اندازه گیری می کند.

 

انواع ظرفیت‌ ریه:

  • ظرفیت حیات (vital capacity)، این مقدار حداکثر هوایی که فرد پس از پر کردن ریه ‌ها تا حداکثر گنجایش و خالی کردن آن تا همین بازه از ریه ‌هایش خارج می‌سازد.
  • ظرفیت دمی (inspiratory capacity)، حداکثر میزان گازی است که می ‌توان پس از یک دم، وارد ریه کرد.
  • ظرفیت باقی‌مانده عملکردی (function residual capacity)، میزان هوایی که در پایان یک بازدم در ریه‌ ها باقی می ‌ماند.
  • ظرفیت کل ریوی (total lung capacity)، به بیشترین نیروی ممکن ریه ‌ها برای حداکثر اتساع ممکن برای وارد کردن هوا به مجاری تنفسی می ‌گویند.

در اسپیرومتری میزان هوایی که شما می‌ توانید دم و بازدم کنید اندازه‌گیری می ‌شود.

همچنین سرعت عمل دم را مورد اندازه‌گیری قرار می ‌دهد. مقادیر نشان دهنده به وسیله اسپیرومتری (نوار ریه) اگر پایین ‌تر از حد متوسط باشد

نشان دهنده این امر است که ریه‌های شما عملکرد خوبی ندارند.

برای مشاوره رایگان، خرید اسپیرومتر Bionet مدل SPM300 و قیمت اسپیرومتر  Bionet مدل SPM300 با فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی سما درمان تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان، خرید دستگاه اسپیرومتر بایونت مدل SPM300 و قیمت دستگاه اسپیرومتر بایونت مدل SPM300 با فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی سما درمان تماس بگیرید.

 

 دستگاه اسپیرومتر (Spirometer):

اسپیرومتر (Spirometer) دستگاهی است که حجم ‌های دمی و بازدمی را اندازه می‌ گیرد. سرعت جریان را می‌ توان با رسم نمودار حجم در برابر زمان محاسبه کرد. به طور معمول،

ظرفیت حیاتی (VC) به صورت تفاوت یک دم کامل تا ظرفیت کل ریه (TLC) با یک بازدم کامل تا حجم باقی مانده (RV) اندازه‌گیری می‌ شود.

سرعت جریان پس از وا داشتن بیمار به انجام یک بازدم قوی از TLC به RV اندازه‌گیری می ‌شود.

چنین مانور بازدمی قوی ما را قادر می ‌سازد تا حجم بازدمی با فشار در یک ثانیه (FEV1)

و ظرفیت حیاتی با فشار (FVC) را اندازه‌گیری کنیم.

مقادیر ۸۰ تا ۱۲۰ درصد میزان تخمین زده شده برای PVC طبیعی تلقی می ‌شود.

به طور طبیعی، افراد می‌ توانند بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد FVC را در ثانیهٔ اول،

و قسمت اعظم مابقی را در عرض ۳ ثانیه از ریه‌ ها خارج کنند. نسبت این دو متغیر به طور طبیعی بیش از ۸٫۰ می‌ باشد.

 

برای مشاوره رایگان، خرید اسپیرومتر Bionet مدل SPM300 و قیمت اسپیرومتر Bionet مدل SPM300 با فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی سما درمان تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان، خرید دستگاه اسپیرومتر بایونت مدل SPM300 و قیمت دستگاه بایونت مدل SPM300 با فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی سما درمان تماس بگیرید.

 

مشخصات دستگاه اسپیرومتر Bionet مدل SPM300:

  • دارای مانیتور 4.3 اینچ TFT رنگی Touch Screen جهت نمایش گراف های اسپیرومتری و جداول مربوطه
  • قابلیت استفاده به صورت رومیزی و یا پرتابل
  • دارای قابلیت انجام کلیه تست های اسپیرومتری شامل موارد ذیل می‌باشد: FVC : FVC , FEV 1.0 , FIVC , FEV 1.0 , FEF 25-27 a , FEF 200 – 1200 ml , FEF 50% , FIF 50% , PIF , FET 100% SVC : SVC , ERV , IRV , TV MVV : MVV , RR , TV
  • دارای قابلیت انجام تست اسپیرومتری به صورت PRE و POST می‌باشد
  • اندازه‌گیری به روش پیشرفته Differential Pressure Method
  • قابلیت کار با برق و باطری قابل شارژ با طول عمر بالا (Option)
  • ساخت کشور کره جنوبی
  • دارای 1 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش
  • دارای قابلیت استفاده از سنسور برنولی با درصد خطای بسیار كمتر نسبت به سایر سنسور ها و بدون ایجاد آزار و ناراحتی برای بیمار در حین تنفس، در ضمن این سنسور در انواع یكبار مصرف (جهت از بین بردن احتمال سرایت بیماری) و انواع قابل ضدعفونی موجود می‌باشد
  • قابلیت تخمین پارامتر‌ های تنفسی هر شخص بر اساس فرمول ‌های Knudson-ITS, Morris-Polgar, ECCS-Quanjer , مطابق با استاندارد AST (American Thoracic Society) می‌باشد
  • قابلیت تفسیر (Interpretation) نتایج اسپیرومتری

 

ویژگی های جانبی دستگاه اسپیرومتر Bionet مدل SPM300:

  • دارای پرینتر نصب شده بر روی دستگاه با عملکرد سریع
  • امکان استفاده از رول کاغذ فکس معمولی جهت کاهش چشمگیر هزینه کاغذ
  • دارای حافظه داخلی با توانایی نگهداری تست ‌های اسپیرومتری
  • دارای قابلیت اتصال به کامپیوتر جهت ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از کلیه بیماران می‌باشد
  • قابلیت اتصال به شبکه HIS بیمارستانی از طریق پورت LAN و پورت RS232
  • قابلیت اتصال به شبکه اینترنت جهت انجام Software Upgrading  بطور خودکار
  • دارای تأییدیه‌های بین‌ المللی CE اروپا، FDA 510 K آمریکا، KFDA کره جنوبی و مراكز نصب معتبر می ‌باشد

 

 

درخواست از طریق تماس 09368702501


09368702501 درخواست از طریق پیامک


اسپیرومتر



:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

ویلچر برقی مبله الومینیومی مد اسکای مدل 152

get_the_title

قبل از خرید تماس بگیرید

جنس بدنه : استیل مقاوم در برابر ناملایمات جوی وزن محصول : ۶۵ kg وزن قابل تحمل : ۱۱۰ kg ابعاد با کارتن : ۸۰*۶۴*۶۴ cm نوع شاسی : مبله زیر دستی : متحرک زیر پایی : متحرک چرخ جلو : طرح بادی چرخ عقب : PU کفی : فوم ۵ سانتی پشتی : فوم ۵ سانتی عرض محصول در حالت باز : ۵۸ cm عرض محصول در حالت بسته : – عرض تکیه گاه : ۴۶ cm قطر چرخ عقب : ۳۲ cm قطر چرخ جلو : ۲۰*۵ cm ارتفاع محصول : ۱۰۰ cm طول محصول : ۱۰۴ cm طول پشتی : ۳۸ cm طول کفی : ۴۴ cm نوع موتور : دو موتور ۲۵۰ وات سرعت : ۶-۱ کیلومتر بر ساعت زمان شارژ : ۴ ساعت طی مسافت : بالای ۲۰ کیلومتر حرکت در شیب : ۱۵ درجه سایر مشخصات : دارای چراغ و راهنما در جلو و پشت با شاسی مبله و بسیار مستحکم دارای فنر و ضربه گیر پشتی برانکاردی قابلیت دور زدن در جا در کمترین فضای ممکن دارای تاییدیه استاندارد ایران CE/FDA/TUV

درخواست از طریق تماس 09368702501


09368702501 درخواست از طریق پیامک


ویلچر ویلچر برقی



:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

پمپ HPLC 2HM

get_the_titleپمپ فشار بالا | پمپ HPLC مدل : 2HM نام : Eldex

پمپ فشار بالا | پمپ HPLC

    • مدل : 2HM
    • نام : Eldex
    • پمپ  HPLC یکی از انواع پمپ های پیستونی فشار بالا می باشد، لذا برای تزریق یک مایع به داخل هر راکتور تحت فشاری می توان از این پمپ فشار بالا استفاده کرد، پمپ HPLC فشار بالا با عملکرد فوق حساس پیستون خود می تواند یک جریان بسیار دقیق را در حد میکرولیترتا فشار 20,000psi تامین کند، برای بسیاری از راکتورهای فشار بالا و هر سیستم تحت فشاری که نیازمند تزریق مایع تحت فشار بالا می باشد، پمپ HPLC اولین انتخاب می باشد. یکی از مهمترین ویژگی های پمپ HPLC جریان یکنواخت بدون هیچ پالسی می باشد، این جریان یکنواخت که توسط یک دمپر در یک پمپ HPLC صورت می گیرد، سبب یک جریان کاملا یکنواخت و مناسب برای یک دستگاه HPLC میگردد. از دیگر ویژگی های پمپ  HPLC استفاده از قطعات ضد خوردگی می باشد که سبب تزریق مایعات و حلال های خورنده به هر سیستمی می گردد. پمپ از اصلی ترین بخش های دستگاه های HPLC می باشند. برخلاف بقیه تکنیک های کروماتوگرافی، HPLC به تولید فشار از طریق پمپ احتیاج دارد. پمپ فشار بالا برای به حرکت درآوردن حلال چگال مورد نیاز است. به طور کلی، فشار مورد نیاز برای دستگاه HPLC بین 500 تا 5000psi می باشد. پمپ آزمایشگاهی فشار بالا ( پمپ HPLC ) به سه گروه زیر تقسیم بندی می شود: پمپ فشار بالا RHPLC (دارای فشار 7000 bar) پمپ فشار بالا UHPLC (دارای فشار 1300 bar) پمپ فشار بالا preparative (دارای فشار 500 bar) پمپ آزمایشگاهی فشار بالا دارای انواع متفاوتی می باشد که پرکاربرد ترین آن ها پمپ پیستونی ( piston pump ) می باشد. همانطور که از نام این پمپ فشار بالا مشخص است، پمپ پیستونی دارای تعدادی پیستون می باشد. اساس کار پمپ HPLC یا پمپ فشار بالا حرکت یک پیستون است. یک موتور قوی با حرکت چرخشی خود، پیستون پمپ HPLC را به حرکت در می آورد. Eldex یکی از بزرگترین تولید کنندگان پمپ های HPLC و UHPLC با کیفیت می باشد. یکی از پرفروشترین پمپ های HPLC ( پمپ پیستونی یا پمپ فشار بالا ) Eldex، پمپ HPLC فشار بالا مدل 2HM می باشد که توانایی ایجاد ماکسیمم فشار 1500psi را دارد. پمپ HPLC مدل 2HM قابلیت ایجاد سرعت (نرخ) جریان ثابت را دارد و برای هر دو روش شویشی گرادیانی و ایزوکراتیک ( isocratic ) استفاده می شود. به دلیل اینکه وجود مقدار کمی هوا ممکن است فشار را کاهش دهد. بنابراین فاز متحرک HPLC باید بدون گاز باشد. پمپ HPLC مدل 2HM ساخت Eldex قابلیت اتصال به کامپیوتر داشته و دارای صفحه نمایش ال سی دی برای مشاهده و کنترل شرایط پمپ می باشد. این نوع پمپ آزمایشگاهی دارای مکانیزم خود تنظیم کننده برای کاهش نوسانات فشار و قابلیت خاموش کردن خودکار پس از تشخیص نشت را دارد. توجه داشته باشید که در صورت تنظیم سرعت جریان پمپ HPLC برروی مقدار ماکسیمم، نمی توان از پمپ HPLC فشار بالا مدل 2HM برای مدت طولانی استفاده کرد. 

پمپ  HPLC یکی از انواع پمپ های پیستونی فشار بالا می باشد، لذا برای تزریق یک مایع به داخل هر راکتور تحت فشاری می توان از این پمپ فشار بالا استفاده کرد، پمپ HPLC فشار بالا با عملکرد فوق حساس پیستون خود می تواند یک جریان بسیار دقیق را در حد میکرولیترتا فشار 20,000psi تامین کند، برای بسیاری از راکتورهای فشار بالا و هر سیستم تحت فشاری که نیازمند تزریق مایع تحت فشار بالا می باشد، پمپ HPLC اولین انتخاب می باشد. یکی از مهمترین ویژگی های پمپ HPLC جریان یکنواخت بدون هیچ پالسی می باشد، این جریان یکنواخت که توسط یک دمپر در یک پمپ HPLC صورت می گیرد، سبب یک جریان کاملا یکنواخت و مناسب برای یک دستگاه HPLC میگردد. از دیگر ویژگی های پمپ  HPLC استفاده از قطعات ضد خوردگی می باشد که سبب تزریق مایعات و حلال های خورنده به هر سیستمی می گردد. پمپ از اصلی ترین بخش های دستگاه های HPLC می باشند. برخلاف بقیه تکنیک های کروماتوگرافی، HPLC به تولید فشار از طریق پمپ احتیاج دارد. پمپ فشار بالا برای به حرکت درآوردن حلال چگال مورد نیاز است. به طور کلی، فشار مورد نیاز برای دستگاه HPLC بین 500 تا 5000psi می باشد. پمپ آزمایشگاهی فشار بالا ( پمپ HPLC ) به سه گروه زیر تقسیم بندی می شود:

پمپ فشار بالا RHPLC (دارای فشار 7000 bar)

پمپ فشار بالا UHPLC (دارای فشار 1300 bar)

پمپ فشار بالا preparative (دارای فشار 500 bar)

پمپ آزمایشگاهی فشار بالا دارای انواع متفاوتی می باشد که پرکاربرد ترین آن ها پمپ پیستونی ( piston pump ) می باشد. همانطور که از نام این پمپ فشار بالا مشخص است، پمپ پیستونی دارای تعدادی پیستون می باشد. اساس کار پمپ HPLC یا پمپ فشار بالا حرکت یک پیستون است. یک موتور قوی با حرکت چرخشی خود، پیستون پمپ HPLC را به حرکت در می آورد. Eldex یکی از بزرگترین تولید کنندگان پمپ های HPLC و UHPLC با کیفیت می باشد. یکی از پرفروشترین پمپ های HPLC ( پمپ پیستونی یا پمپ فشار بالا ) Eldex، پمپ HPLC فشار بالا مدل 2HM می باشد که توانایی ایجاد ماکسیمم فشار 1500psi را دارد. پمپ HPLC مدل 2HM قابلیت ایجاد سرعت (نرخ) جریان ثابت را دارد و برای هر دو روش شویشی گرادیانی و ایزوکراتیک ( isocratic ) استفاده می شود. به دلیل اینکه وجود مقدار کمی هوا ممکن است فشار را کاهش دهد. بنابراین فاز متحرک HPLC باید بدون گاز باشد. پمپ HPLC مدل 2HM ساخت Eldex قابلیت اتصال به کامپیوتر داشته و دارای صفحه نمایش ال سی دی برای مشاهده و کنترل شرایط پمپ می باشد. این نوع پمپ آزمایشگاهی دارای مکانیزم خود تنظیم کننده برای کاهش نوسانات فشار و قابلیت خاموش کردن خودکار پس از تشخیص نشت را دارد. توجه داشته باشید که در صورت تنظیم سرعت جریان پمپ HPLC برروی مقدار ماکسیمم، نمی توان از پمپ HPLC فشار بالا مدل 2HM برای مدت طولانی استفاده کرد. 

درخواست از طریق تماس 09368702501


09368702501 درخواست از طریق پیامک


تجهیزات پزشکی و سلامت



:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

دستگاه فیزیوتراپی 2 کاناله 60 هرتز برجیس Berjis

get_the_title

 موارد کلی و کاربردی دستگاه الکتروتراپی برجیس :

 کاهش درد و التهاب

کاهش اسپاسم

کاهش سفتی

 افزایش دامنه حرکتی و تقویت عضلات

 کاهش دردهای متعاقب صدمات و ضایعات ورزشی

 کاهش دردهای متعاقب اعمال جراحی و دردهای مزمن و مداوم

آماده سازی بیمار برای انجام حرکات ورزشی و تکنیک های درمانی

 این دستگاه دارای 2 خروجی میباشد که هر یک از خروجی های دستگاه به 2 الکترود نصب میگردد

3 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش

استفاده از دستگاه الکتروتراپی برجیس صرفا جهت درمان بیماری استفاده نمی شود بلکه برای پیشگیری بیماری های نامبرده (که افراد در خود مستعد می بینند ) نیز بسیار مناسب می باشد

 

فرکانس ها :

این دستگاه 60 هرتز تولید میگردد که تفاوت فرکانس ها به این معناست که فرکانس 60 هرتز در هر ثانیه 60 بار پالس الکتریکی فارادیک و تنس را به عضله و یا عصب بیمار منتقل میکند که هر چقدر تعداد پالس های الکتریکی در ثانیه بیشتر باشد روند درمانی بیمار سریعتر و دوره درمان بیمار کوتاهتر میگردد و برای درمان بیماری های حاد موثرتر است

 

 

درخواست از طریق تماس 09368702501


09368702501 درخواست از طریق پیامک


تجهیزات پزشکی و سلامت



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

اتوسکوپ فایبر اپتیک هاین مدل BETA 200

get_the_title

ویژگی ها:

قبل از خرید تماس بگیرید

بزرگنمایی 3 برابر - کمک به رویت موثر تر بافت و اجسام خارجینور فایبراپتیک - یکنواخت و براق مناسب برای معاینات دقیق کانال گوشامکان تنظیم و کنترل میزان شدت نوردریچه بازشونده لنز و کمک به راحتی دستگاه برای استفاده و تمییز نمودنکارکرد با هندلهای استاندارد هاینامکان انتخاب نوع لامپ از بین انواع هالوژن یا زنون (XHL) دو نیم و یا سه و نیم ولت یا LEDانعکاس رنگ واقعی نور و بافت در معاینات حذف موثر رفلکس های نوریروکش آب کروم جلوگیری از بروز ضد خش در بدنه فلزیبه همراه 4 عدد اسپکولوم دائمی در داخل بسته دستگاهکشور مبدا: آلمان

درخواست از طریق تماس 09368702501


09368702501 درخواست از طریق پیامک


اتوسکوپ تجهیزات پزشکی و سلامت



:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

پتانسیواستات گالوانواستات مدل CS300X

get_the_titleدستگاه پتانسیواستات / گالوانواستات سری: CS300X سازنده : CorrTest کشور سازنده : چین

دستگاه پتانسیواستات / گالوانواستات

    • سری: CS300X
    • سازنده : CorrTest
    • کشور سازنده : چین
    • پتانسیواستات | گالوانواستات چند کاناله مدل CS 300X CORRTEST چین ( potentiostat / galvanostat / FRA ) توسعه یافته پتانسیواستات | گالوانواستات تک کاناله مدل CS350  است و تا 8 کانال قابلیت اتصال دارد. هر کانال قابلیت اندازه گیری رنج جریان  mA 200 ± و  رنج پتانسیل  V10 ±  را دارد. قابلیت اندازه گیری طیف گسترده ای از تکنیک های الکتروشیمیایی را در اختیار داشته و دارای سیستم یکپارچه و عملکرد نرم افزاری مناسب برای هر دو امپدانس و ولتاژ سیکل برای کاربران با نمونه های مختلف فراهم می کند.  شامل دو سری است: CS300X : با تکنیک های جامع تر برای هر کانال، از جمله EIS برای هر کانال.  CS310X : تنها یک کانال شامل تکنیک EIS استو برای بقیه کانال ها قابل نصب می باشد. برای انتخاب یک دستگاه پتانسیواستات و گالوانواستات نیاز به بررسی دقیق مشخصات و ویژگی های فنی دستگاه می‌باشد. پارامترهای کلیدی جهت در نظر گرفتن در این بررسی عبارتند از؛ ماکزیمم جریان اندازه گیری و اعمالی، ماکزیمم ولتاژ اندازه گیری و اعمالی، دقت و تفکیک پذیری جریان (تعداد و مقادیر رنج جریان نیز مهم است!)، دقت و تفکیک پذیری ظرفیت خازنی و همچنین تفکیک پذیری مقدار امپدانس ورودی. سایر ملاحظات که باید در نظر گرفته شوند نیز شامل: نوع رابط کاربری (نرم افزارها، تعداد ورودی های به ازای هر کانال، زمان میانگین نمونه برداری و ... ) می‌باشد. برخی از دستگاه های پتانسیواستات نیز دارای گزینه های جریان های خیلی پایین و یا جریان های بالا هستند. سایر ویژگی های نیز مانند رنج پذیری اتوماتیک جریان،  اندازه گیری های همزمان جریان و ولتاژ و گزینه اتصال بوستر خارجی نیز به انتخاب یک دستگاه پتانسیواستات مناسب کمک می‌کنند.  

پتانسیواستات | گالوانواستات چند کاناله مدل CS 300X CORRTEST چین ( potentiostat / galvanostat / FRA ) توسعه یافته پتانسیواستات | گالوانواستات تک کاناله مدل CS350  است و تا 8 کانال قابلیت اتصال دارد. هر کانال قابلیت اندازه گیری رنج جریان  mA 200 ± و  رنج پتانسیل  V10 ±  را دارد. قابلیت اندازه گیری طیف گسترده ای از تکنیک های الکتروشیمیایی را در اختیار داشته و دارای سیستم یکپارچه و عملکرد نرم افزاری مناسب برای هر دو امپدانس و ولتاژ سیکل برای کاربران با نمونه های مختلف فراهم می کند.

 شامل دو سری است:

CS300X : با تکنیک های جامع تر برای هر کانال، از جمله EIS برای هر کانال.

 CS310X : تنها یک کانال شامل تکنیک EIS استو برای بقیه کانال ها قابل نصب می باشد.

برای انتخاب یک دستگاه پتانسیواستات و گالوانواستات نیاز به بررسی دقیق مشخصات و ویژگی های فنی دستگاه می‌باشد. پارامترهای کلیدی جهت در نظر گرفتن در این بررسی عبارتند از؛ ماکزیمم جریان اندازه گیری و اعمالی، ماکزیمم ولتاژ اندازه گیری و اعمالی، دقت و تفکیک پذیری جریان (تعداد و مقادیر رنج جریان نیز مهم است!)، دقت و تفکیک پذیری ظرفیت خازنی و همچنین تفکیک پذیری مقدار امپدانس ورودی. سایر ملاحظات که باید در نظر گرفته شوند نیز شامل: نوع رابط کاربری (نرم افزارها، تعداد ورودی های به ازای هر کانال، زمان میانگین نمونه برداری و ... ) می‌باشد. برخی از دستگاه های پتانسیواستات نیز دارای گزینه های جریان های خیلی پایین و یا جریان های بالا هستند. سایر ویژگی های نیز مانند رنج پذیری اتوماتیک جریان،  اندازه گیری های همزمان جریان و ولتاژ و گزینه اتصال بوستر خارجی نیز به انتخاب یک دستگاه پتانسیواستات مناسب کمک می‌کنند.  

درخواست از طریق تماس 09368702501


09368702501 درخواست از طریق پیامک


تجهیزات پزشکی و سلامت



:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

تشک برقی تک نفره زیکلاس مد

get_the_title

ویژگی ها:

سایز محصول ۱۵۰*۸۰ سانتیمتر

جنس محصول:  رویه :میکرو فایبر،  آستر :پشم

مجهز به کنترلر جدا شونده برای راحتی شستشو در دمای ۳۰ درجه 

سیم کشی داخلی دولایه برای ایجاد گرمای بهتر و بیشتر 

دارای ۱۱ سطح متفاوت حرارت 

بیشینه حرارت :۵±۶۲ درجه سلسیوس 

خاموشی خودکار پس از سه ساعت توقف در عملکرد 

زمان رسیدن به حرارت مطلوب تنطیم شده : ۱۵ دقیقه

مصرف برق : ۷۰ وات 

ولتاژ مصرفی :۲۴۰-۲۲۰ ولت

درخواست از طریق تماس 09368702501


09368702501 درخواست از طریق پیامک


تجهیزات پزشکی و سلامت



:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

اسپکتروفتومتر UV-Vis مدل OPTIZEN QX-V

  اسپکتروفتومتر UV-Vis مدل : OPTIZEN QX-V سازنده : KLAB کشور سازنده : کره جنوبی

 

اسپکتروفتومتر UV-Vis

    • مدل : OPTIZEN QX-V
    • سازنده : KLAB
    • کشور سازنده : کره جنوبی
    • اسپکتروفتومتر UV-Visible یا به عبارت دیگر اسپکتروفتومتر مرئی – فرابنفش مدل OPTIZEN QX-V محصول KLAB کشور کره جنوبی می باشد. KLAB از تولیدکنندگان مطرح محصولات اسپکترومتر UV-Vis در کشور کره جنوبی می باشد که توانسته است با استفاده از فناوری های پیشرفته محصولات اسپکتروسکوپی UV-Vis را با دقت و سرعت اسکن بالا تولید نماید. محصولات اسپکتروسکوپی UV-Vis سری OPTIZEN QX KLAB کره جنوبی جهت آنالیز کیفیت آب استفاده می شود. اسپکتروفتومتر UV-Visible مدل OPTIZEN QX-V برای کمک به دانشمندان ، مدیران مراکز بهداشتی و زیست محیطی، مهندسین و متخصصان بهداشت و سلامت محیط و تصفیه آب ساخته شده است تا آنالیز کیفیت آب را به سرعت و با دقت انجام دهد. فروش محصولات اسپکتروفتومتر UV-Vis KLAB با بهترین کیفیت و خدمات پس از فروش توسط پرتوشار صورت می گیرد. همچنین کلیه خدمات فنی و مهندسی مرتبط با محصولات اسپکترومتر UV-Vis توسط متخصصین پرتوشار ارائه می شود.

اسپکتروفتومتر UV-Visible یا به عبارت دیگر اسپکتروفتومتر مرئی – فرابنفش مدل OPTIZEN QX-V محصول KLAB کشور کره جنوبی می باشد. KLAB از تولیدکنندگان مطرح محصولات اسپکترومتر UV-Vis در کشور کره جنوبی می باشد که توانسته است با استفاده از فناوری های پیشرفته محصولات اسپکتروسکوپی UV-Vis را با دقت و سرعت اسکن بالا تولید نماید. محصولات اسپکتروسکوپی UV-Vis سری OPTIZEN QX KLAB کره جنوبی جهت آنالیز کیفیت آب استفاده می شود. اسپکتروفتومتر UV-Visible مدل OPTIZEN QX-V برای کمک به دانشمندان ، مدیران مراکز بهداشتی و زیست محیطی، مهندسین و متخصصان بهداشت و سلامت محیط و تصفیه آب ساخته شده است تا آنالیز کیفیت آب را به سرعت و با دقت انجام دهد.

فروش محصولات اسپکتروفتومتر UV-Vis KLAB با بهترین کیفیت و خدمات پس از فروش توسط پرتوشار صورت می گیرد. همچنین کلیه خدمات فنی و مهندسی مرتبط با محصولات اسپکترومتر UV-Vis توسط متخصصین پرتوشار ارائه می شود.

درخواست از طریق تماس 09368702501


09368702501 درخواست از طریق پیامک


تجهیزات پزشکی و سلامت



:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

دستگاه اندازه گیری رسانندگی حرارتی به روش steady

دستگاه اندازه گیری رسانندگی حرارتی به روش steady  مدل : GH  سازنده: ADVANCE RIKO کشور سازنده: ژاپن

دستگاه اندازه گیری رسانندگی حرارتی به روش steady 

    • مدل : GH
    •  سازنده: ADVANCE RIKO
    • کشور سازنده: ژاپن
    • دستگاه اندازه گیری رسانندگی حرارتی به روش steady  سری GH ساخت ADVANCE RIKO کشور ژاپن است که رسانندگی گرمایی بسیاری از مواد با رسانندگی کم را مطابق با استانداردهایUS ASTM E1530  را در محدوده دمای 50 تا 280 درجه سانتیگراد اندازه گیری می کند.

دستگاه اندازه گیری رسانندگی حرارتی به روش steady  سری GH ساخت ADVANCE RIKO کشور ژاپن است که رسانندگی گرمایی بسیاری از مواد با رسانندگی کم را مطابق با استانداردهایUS ASTM E1530  را در محدوده دمای 50 تا 280 درجه سانتیگراد اندازه گیری می کند.

درخواست از طریق تماس 09368702501


09368702501 درخواست از طریق پیامک


تجهیزات پزشکی و سلامت



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

آیا تا به حال از شما خوهسته اند که یک مطلب را به خاطر بسپارید؟ یا فقط یک فهرست از چیزهایی را که سعی کرده اید به یاد بیاورید از شما خوهسته شده هسته هست؟ اگر چنین هست، ممکن هست متوجه شده هسته باشید که اولین و آخرین موارد موجود در لیست را به یاد می آورید، اما آنهایی که در وسط قرار دارند کمی مبهم . این به خاطر چیزی هست که محققان به عنوان “اثر تقدم” به آن اشاره می . در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام به بررسی اثر تقدم و اثر تاخر می پردازیم.

اثر تقدم چیست؟

در ساده ترین حالت، اثرتقدم اشاره به این که تمایل به یادآوری اطلاعات ارائه شده هسته در ابتدای یک فهرست بیشتر از اطلاعات در وسط یا پایان آن هست. این یک گرایش شناختی هست و اعتقاد بر این هست که مربوط به تمایل به تمرین بیشتر و سیستم های حافظه مربوط به آن هست.

 

 

اثرتقدم در مقابل اثر تاخر

در مقایسه با اثر تقدم، اثر تاخر به تمایل افراد برای یادآوری بهتر و سریع تر آیتم های ارائه شده هسته در یک لیست اشاره می کند. در مورد اثر تاخر، احتمالا به خاطر آن هست که هنوز در حافظه کوتاه مدت شما نگه ه شده هسته هست. هنگامی که اثر تقدم و تاخر را در کنار هم قرار می دهید، چیزی که می بینید، یک منحنی U شکل هست، که به عنوان منحنی موقعیت ترتیبی نیز ، برای یاد آوری موارد موجود در لیست شناخته می میشود.

علل اثر تقدم

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

علل دقيق اثر تقدم چیست؟ علل متعددی وجود که مربوط به چگونگی برخورداری از اطلاعات، تمرین و ذخیره هست.

تمرین

همانطور که ذکر شده هست، علت اصلی، این واقعیت هست که مردم تمایل دارند تا چیزها را به یاد آورند. این به این معنی هست که اقلامی که در اوایل لیست قرار ه شده هسته بیشتر احتمال که به یاد آورده شوند؛ زیرا بیش از موارد ارائه شده هسته در وسط یا انتهای لیست، دیده شده هسته اند. این شواهد نشان می دهد که وقتی شرکت گان در  هنگام مطالعه تمرین ن یا زمان کافی برای تمرین نه ، اثرتقدم نادیده گرفته می میشود.

گستره توجه

دلیل دوم مربوط به گستره توجه هست. افراد در ابتدا و انتهای ارائه، به یک لیست از آیتم ها توجه می و احتمالا بیشتر به یاد می آورند. به آخرین مکالمه ای که ید، فکر کنید. چیزی که خواندید، نشان ن چیزی که تماشا کرده اید، یا پادکستی که به آن گوش ه اید. احتمال این وجود که شما در نیمه راه به برخی نکات توجه کنید، اما احتمالا در ابتدا و انتها توجهتان بیشتر جلب شده هسته هست.

محدودیت حافظه

به دلیل محدودیت در حافظه، اثر تقدم همچنان ادامه . یک فرد ممکن هست بتواند چندین مورد را در حافظه بلند مدت ذخیره کند و موارد چندانی که ممکن هست در حافظه کوتاه مدت نگه ه ، اما آنهایی که در وسط لیست قرار می گیرند، ذخیره نمی شوند.

 

جهت مشاهده مقاله صندلی انتقال بیمار چیست و چه هستفاده ای ؟ کلیک کنید

مطالعات اولیه بر روی اثرتقدم

تحقیقات زیادی در مورد اثر تقدم انجام شده هسته هست، که همه راه را به دهه ۱۹۴۰ باز می گرداند. در مطالعه نمونه، شرکت گان با یک فهرست از کلمات مواجه می شوند که هر کدام برای مدت زمان معینی نشان ه می شوند. بعد از اینکه این کلمات ارائه می شوند، از شرکت گان خوهسته می میشود تا همه کلماتی که می توانند از فهرست به یاد بیاورند را یاد .

عاش (1946)

سلیمان عاش برای اولین بار اثرتقدم را در یک مطالعه با هستفاده از جملات با ترتیب معکوس مورد بررسی قرار . در مطالعه با هستفاده از دو گروه، یک شخصیت به عنوان “حسادت، خشونت آمیز، انتقادی، تحریک آمیز، کارگر و هوشمند” و یا “هوشمند، کارگر، تحریک پذیر، انتقادی، خشونت آمیز و حسود” توصیف شده هسته هست. نتایج نشان که توصیف دوم منجر می میشود که فرد  امتیاز بالا بگیرد.

مرداک (۱۹۶۲)

در مطالعه ای در سال ۱۹۶۲ که توسط مرداک انجام شده هست، از شرکت گان خوهسته شده هست تا لیستی از کلمات را که از ۱۰ تا ۴۰ کلمه متفاوت بوده استند را یاد بگیرند. هر کلمه با فاصله یک تا دو ثانیه، بین این دو ارائه می شده هست. سپس با هستفاده از فراخوانی آزاد، از آن ها خوهسته شده هست که کلمات را به خاطر بسپارند.

این مطالعه نشان که احتمال یادآوری کلمات بستگی به موقعیت آنها در لیست . مخصوصا، کلماتی که در آغاز و پایان بوده استند بیشتر به یاد می آمدند.

(Glanzer and Cunitz (1966

جهت مشاهده مقاله انواع ترالی بیمارستانی، راهنمای خرید انواع ترالی بیمارستانی کلیک کنید

در سال 1966، Glanzer و Cunitz به دو گروه از شرکت گان همان لیست از کلمات را ند. از یک گروه خوهسته شده هست تا بلافاصله پس از ارائه این لیست کلمات را به یاد بیاورند، در حالی که از گروه دیگر خوهسته شده هسته بوده است تا سه بار به مدت ۳۰ ثانیه قبل از اینکه این لیست را به یاد بیاورند، به عقب برگردند. نتایج مطالعه نشان که انجام نن تمرین در این روش به این معنا بوده است که هر دو اثر تقدم و تاخر ناپدید می شوند.

 

آنچه اثر تقدم را تحت تاثیر قرار می دهد

براساس تحقیقات بدست آمده، می دانیم که اثر تقدم تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد. بیایید بررسی کنیم که این عوامل چه ؟

زمان ارائه :

هر چه زمان ارائه موارد موجود در لیست بیشتر باشده هست، اثرتقدم بیشتر خواهد بوده است. این به خاطر افرادی هست که زمان تمرین را دارند.

زمان یادآوری:

وقتی تاخیر در یادآوری وجود ، اثر تقدم کاهش می یابد.

جهت مشاهده مقاله اتوکلاو: کاربردها و انواع آن کلیک کنید

حافظه و اثر تقدم

محققان به این نتیجه رسیده اند که اثر تقدم از ایده دو سیستم حافظه جداگانه در محل کار پشتیبانی می کند: حافظه کوتاه مدت (اثر تاخر) و حافظه بلند مدت (اثر تقدم). اثر تقدم شامل بازنویسی آیتم ها هست تا زمانی که وارد حافظه بلند مدت شوند.

اثر تاخر شامل توانایی مغز برای نگهداری 7 آیتم در حافظه کوتاه مدت هست. این نشان می دهد که افراد دو نوع مختلف از حافظه را هنگام نشان ن اثر تقدم و تاخر، ترسیم می .

 

آنچه که ما می توانیم از اثرتقدم یاد بگیریم

چگونه می توان از اطلاعات اثرتقدم در زندگی هستفاده کرد؟

تصمیم گیری برای انتخاب پیچیده

یک نکته مهم این هست که نحوه دریافت اطلاعات، عامل مهمی در فرایندهای تصمیم گیری پیچیده هست. این ممکن هست در هنگام بازی یا یک خرید بزرگ یا یک تصمیم مهم در زندگی  ما اتفاق بیفتد.

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

کارشناسان بازاریابی از این گرایش شناختی آگاهی دارند و از مزایای آن هستفاده می . آنها می خواهند اولین و آخرین بر یک محصول مثبت باشده هست. به همین دلیل تبلیغاتی برای محصولی که هنوز در دسترس را می بینید.  به همین دلیل هست که یک شرکت دستکاری های نهایی مانند بسته بندی ویژه برای یک محصول را اضافه می کند. آنها می خواهند اولین و آخرین بر را مثبت بدانند زیرا این ها چیزهایی که مهمند.

اگر تصمیم گیری پیچیده ای دارید، مهم هست که از این موضوع آگاهی ه باشید. به جای اینکه توسط بازاریابی هدایت میشود، تحقیق خود را انجام دهید و آن را در خط مقدم نگه دارید تا گزینه های خود را بسنجید. این باعث می میشود که شما طعمه هستراتژی های تبلیغاتی و بازاریابی نمیشوید.

ایجاد یک تجسم پایدار

در زندگی خود، اگر چیزی وجود ه باشده هست که شما بخواهید آن را به خاطر بسپارید، هم در ابتدا و هم در آخر روز بگویید. یا حداقل آن را در یکی از این دو موقعیت تکرار کنید. این زمانی هست که بیشتر به خاطر آورده می میشود. اگر می خواهید کسی را متقاعد کنید، چندین بار این پیغام را تکرار کنید تا آن  را به یاد ه باشید. به یاد ه باشید که ترتیب و همچنین محتوای پیام شما اهمیت . (مثبت و منفی)، بنابراین مهم هست که از این دانش هستفاده کنیم.

یادگیری و مطالعه

اگر شما دانش آموز هستید، می توانید این اطلاعات را در هستراتژی های یادگیری خود قرار دهید. از تمایل خود برای یادآوری چیزها از ابتدا و انتهای چیزی که مطالعه می کنید آگاهی ه باشید و موقعیت را تغییر دهید تا بتوانید همه چیز را در حافظه بلند مدت خود ذخیره کنید.

 

نکته آخر

جهت مشاهده مقاله بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات توانبخشی در خدمت شما! معرفی بالابر بیمار و صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

اگر به اندازه کافی وقت ندارید که اطلاعات مورد نیازتان را به ذهن بسپارید، باید آنچه را که ممکن هست فراموش کنید را در اول لیست کارهای خود قرار دهید. به عبارت ساده تر، اثر تقدم به گرایش ما برای به یاد آوردن اولین چیزهایی که در یک سری از این مجموعه می بینیم، اشاره می کند. این منطقی هست، اما چیزی که به طور معمول به آن فکر کنیم.

بنابراین، دفعه بعد که در موقعیت فروش زیاد، تلاش برای ایجاد انگیزه یا آماده شده هستن برای امتحان قرار گرفتید، از این اطلاعات هستفاده کنید.

تحقیق خود را جمع آوری کنید تا به طور غیرمستقیم تحت تأثیر قرار نگیرید، آنچه را که می خواهید بیش از همه بگویید را به خاطر بسپارید، و ترتیبات مطالعه را تغییر دهید تا شانس بیشتری برای به خاطر سپردن چیزها ه باشید.

 



:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

در مورد داروی سیپروهپتادین چقدر اطلاعات دارید؟ نحوه مصرف و عوارض این دارو را به خوبی می دانید؟ سیپروهپتادین در چه زمینه هایی کاربرد ؟ آیا میتوان داروی سیپروهپتادین در دوران بارداری و شیردهی نیز مصرف کرد؟ شاید این سوالات، ابهاماتی هست که در مورد این دارو ذهن شما را پر کرده هست. در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی اطلاعات دارویی سیپروهپتادین خواهیم پرداخت و شما را با فواید و عوارض این دارو آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سیپروهپتادین چیست؟

این دارو را میتوان جزء دسته داروهای ضد حساسیت یا همان آنتی هیستامین قلم کرد. این دارو، باعث خواب آلودگی می میشود و برای درمان و کنترل علائم حساسیت ها مورد هستفاده قرار می گیرد. یکی از بیماری هایی که برای درمان آن از این دارو هستفاده می میشود، تب یونجه هست. بیشترین کاربرد را در کنترل علائم حساسیت های پوستی .

 

 

همانطور که می دانید، بعضی از افراد ، زمانی که با گرد و غبار، پر پرندگان و یا حتی گرده گیاهان روبرو می شوند، دچار حساسیت می شوند. در اثر این حساسیت بدن هیستامین تولید می کند. این هیستامین باعث می میشود که کهیرهای قرمز رنگی بر روی پوست بریزد و فرد دچار خارش پوست و چشم میشود. همچنین آبریزش بینی و عطسه از دیگر علائم حساسیت می باشده هست. سیپروهپتادین با کاهش مقدار هستامین در بدن، علائم ناشی از آن را نیز کاهش می دهد.

مصرف سیپروهپتادین برای افزایش اشتهای کودکان

امروزه از این دارو در زمینه افزایش اشتهای کودکان نیز هستفاده می میشود. کودکانی که اشتهایی به خوردن غذا ندارند و دارای وزن کمی ، با خوردن این دارو، میل بیشتری به خوردن غذا پیدا می . لازم به ذکر هست که این روش مورد تایید واقع نشده هسته و تحقیقات این تاثیر را اثبات نکرده اند. تنها به منظور طرح آزمایشی از این دارو در این زمینه هستفاده می میشود.

جهت مشاهده مقاله ینگ برد چیست؟ راهنمای خرید انواع ینگ برد کلیک کنید

نکته جالب توجه این هست که تمام آنتی هیستامین ها به نوعی باعث افزایش وزن و افزایش اشتهای افراد می میشود ولی میزان این تاثیر در سیپروهپتادین بیشتر از بقیه داروهای آنتی هیستامینی می باشده هست.

بر عکس برای افرادی که دارای عارضه چاقی ، مصرف آنتی هیستامین ها باعث افزایش وزن بیشتر آنها می میشود و این می تواند در آنها به عنوان یک عوارض و اثر جانبی محسوب گردد.

مطالعات جدیدی در حال انجام هست تا بررسی که آیا سیپروهپتادین برای درمان سردردهای فصلی کودکان و گرفتگی هایی که در اثر آسیب های نخاعی ایجاد می میشود، کاربرد یا خیر.

موارد دیگر مصرف این دارو

  • خارش
  • کهیر در اثر سرما
  • التهاب حساسیتی ملتحمه
  • سردردهای خوشه ای عروقی

 نحوه مصرف این دارو در کودکان و بزرگسالان

حتما برای مصرف این دارو برای کودکان، طبق دستور تجویزی پزشک یا داروساز عمل کنید. اما مصرف معمولی این دارو برای کودکان، قرصی 4 میلی گرمی و حداکثر تا 3 مرتبه در روز می باشده هست.

دوز مصرف در کودکان 7 – 14 سال

قص 4 میلی گرمی – 2تا 3 بار در روز – هر 8 تا 12 ساعت یکبار

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

دوز مصرف در کودکان 2-6 سال

 نصف قرص 4 میلی گرمی – 2 تا 3 بار در روز

دوز مصرف در کودکان بالای 13 سال به منظور افزایش اشتها

نصف قرص 4 میلی گرمی (2 میلی گرم) – 4 بار در روز – در هفته اول شروع

پس از یک هفته، یک قرص 4 میلی گرمی – 4 بار در روز افزایش یابد

مصرف سیپروهپتادین در دوران بارداری

هنوز مشخص نشده هسته هست که آیا مصرف این دارو در دوران بارداری بر جنین تاثیر بدی می گذارد یا خیر. تنها با تجویز و اجازه پزشک، مجاز به مصرف این دارو هستید.

مصرف این دارو در دوران شیردهی

جهت مشاهده مقاله معرفی انواع تجهیزات سی پی CP با مناسب ترین قیمت کلیک کنید

در این مورد هم اطلاعات کافی و لازمی وجود ن که آیا سیپروهپتادین به شیر مادر نفوذ می کند یا خیر ولی در صورتی که پزشک اجازه مصرف این دارو را به شما بدهد، مصرف آن موردی  ن.

همانطور که می دانید مصرف آنتی هیستامین ها در شیردهی باعث می میشود که نوزاد خواب آلوده باشده هست و بیشتر بخوابد. همچنین از عوارض دیگر مصرف این گروه از داروها در دوران شیردهی، کم شده هستن شیر مادر می باشده هست.

احتیاط در مصرف قرص سیپروهپتادین

در موارد زیر بهتر هست از این قرص هستفاده نکنید:

  • حساسیت به سیپروهپتادین یا هر داروی مشابه دیگری
  • آب و هوای گرم در محل زندگی شما
  • وجود انس در مقعد شما
  • وجود زخم
  • ن آب مروارید
  • سن بالای 64 سال

 

عوارض جانبی

بروز اثرات جانبی در سیستم عصبی شامل:

  • سرگیجه
  • خواب ‌آلودگی
  • کاهش تعادل
  • خستگی
  • اضطراب
  • احساس گزگز

بروز اثرات جانبی در سیستم قلب و عروق شامل:

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی و کاربرد های آن کلیک کنید

  • كاهش فشارخون با تپش قلب
  • تاكی ‌كاردی

بروز اثرات جانبی در سیستم تنفس شامل:

  • افزایش ترشحات غلیظ
  • خس‌خس سینه
  • سفتی سینه

 

بروز اثرات جانبی در سیستم گوارش شامل:

  • یبوست
  • خشكی دهان
  • تهوع
  • هستفراغ
  • بی ‌اشتهایی
  • اسهال
  • افزایش وزن

 

بروز اثرات جانبی در پوست شامل:

  • راش
  • کهیر
  • حساسیت نسبت به نور

 

بروز اثرات جانبی در دستگاه ادراری شامل:

  • احتباس ادرار
  • سوزش ادرار
  • تکرر ادرار

بروز اثرات جانبی در چشم، گوش، حلق و بینی شامل:

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

  • تاری دید
  • گشاد شده هستن مردمک
  • وزوز گوش
  • گرفتگی بینی
  • خشکی بینی، گلو و دهان

تداخلات دارویی سیپروهپتادین

مصرف این دارو با داروهای زیر میتواند ایجاد تداخل کرده و عوارض را تشده هستید .

  • داروهای مهاركننده مونوآمينو اكسيداز
  • باربيتورات ‌ها
  • آرامبخش ‌ها
  • داروهای خواب ‌آور
  • داروهای ضد اضطراب

نکات دارویی سیپروهپتادین

  • مصرف این دارو با غذا مشکلی ایجاد نمی کند.
  • با یک لیوان آب میل میشود.
  • اگر مصرف دارو را در یک نوبت فراموش کردید، در نوبت بعدی آن را دو برابر نکنید و نوبت فراموش شده هسته را رها کنید.
  • پس از رفع شده هستن علائم حساسیت، می توانید مصرف سیپروهپتادین را قطع کنید.

اطلاعات دارویی ارائه شده هسته در سایت دکتر سلام، تنها به منظور افزایش اطلاعات شما کاربران عزیز می باشده هست و حتما مصرف هر گونه دارویی باید زیر نظر پزشک انجام میشود بخصوص برای کودکان.

آیا می دانید گاباپنتین چیست؟ با عوارض و نحوه مصرف آن آشنایی دارید؟ پیشنهاد می کنم اطلاعات خود را در مورد این دارو نیز بالاتر ببرید.



:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

کاهش دردهای مفصلی و عضلانی با ارتوکین تراپی

ارتوکین تراپی، روشی برای درمان دردهای عضلانی هست

 

ارتوکین تراپی چیست؟ و چه مزایا و عوارضی ؟ 

ارتوکین تراپی روشی مدرن و کم تهاجم در خصوص کاهش دردهای مفصلی و عضلانی هست. ارتوکین تراپی عملکردی بیولوژیکی که با هستفاده از تزریق پروتئین های مقوی حاصل از خون بیمار، سبب کاهش التهابات و درد های مزمن می گردد. علاوه بر این، ارتوکین تراپی روند تخریب غضروف و هستخوان های بدن را به تأخیر می اندازد. 

ارتوکین تراپی چیست؟

ارتوکین تراپی پروسه ای ایمن و مؤثر برای درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی می باشده هست. در این روش درمانی از توانایی طبیعی بدن بیمار برای بازسازی و ارتقای بهبوده است سلامتی هستفاده می میشود. 

 

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

به عبارتی در ارتوکین تراپی نمونه ای از خون بیمار هستخراج می میشود و در طی تغییرات فرآوری، تمام فاکتور های رشده هست و پروتئین های ضد التهابی در خصوص بازسازی بافت های معیوب، جدا می گردد. 

 

سپس پس از آماده سازی های آزمایشگاهی، پروتئین های مذکور از طریق تزریق به تاندون، مفاصل و بافت های آسیب دیده سبب کاهش التهابات و درد های عضلانی بیمار می گردد. 

تکنیک ارتوکین تراپی در دنیای کنونی به عنوان روشی کم تهاجم، مدرن، مؤثر و پر کاربرد شناخته می میشود که برای اولین بار توسط جراح ستون فقرات آلمانی به نام دکتر پیتر وهلینگ توسعه یافته هست. 

 

سازمان غذا و داروی کشور آلمان در طی تحقیقات و آزمایش های متعدد در سال 2003 میلادی مجوز بهره گیری از روش کم تهاجمی ارتوکین تراپی را بر روی بدن انسان صادر کرده هست. 

 

روش ارتوکین تراپی توسط دکتر پیتر هلینگ توسعه یافته هست

جهت مشاهده مقاله ینگ برد چیست؟ راهنمای خرید انواع ینگ برد کلیک کنید

 

مراحل آماده سازی سرم ارتوکین 

در روش ارتوکین تراپی نوعی سرم تعدیل شده هسته ی اتولوگ هستفاده می میشود. فرایند تولید سرم بدین جهت هست که حدود 50 الی 60 میلی لیتر خون وریدی از بیمار در لوله های مخصوص تعبیه می میشود. 

 

سپس بالغ بر 24 ساعت خون حاصل از بدن بیمار را به منظور سنتر سازی سیتوکین محافظ یا به عبارتی آنتاگو گیرنده ی اینترلوکین-1، در دستگاهی به نام انکوباتور با درجه حرارتی بالغ بر 37 درجه ی سانتی گراد قرار ه می میشود. 

در واقع در این مرحله، پروتئین های IL-1RA موجود در خون در رهستای تولید پروتئین تحریک می شوند.

 

پس از سنتر سازی خون در دستگاه انکوباتور، حدود 10 دقیقه سانتریفیوژ می گردد. لازم به ذکر هست که دمای مورد نیاز خون سانتریفیوژ منفی 20 درجه ی سانتی گراد هست. همچنین در سانتریفیوژ آزمایشگاهی فاکتور های سازنده ی رشده هست و پروتئین های موجود در خون جدا می میشود و در قالب یک سرم قرار می گیرد. 

جهت مشاهده مقاله صندلی انتقال بیمار چیست و چه هستفاده ای ؟ کلیک کنید

 

در نهایت سرم حاصل از خون بیمار، به وسیله ی شفاف سازی سی تی اسکن در محل معیوب ، طبق توصیه ی پزشک در بازه های زمانی یک الی دو مرتبه در طول هفته تزریق می میشود. البته بازه ی زمانی تزریق سرم بر اساس تشخیص پزشک متخصص صورت می گیرد. 

سرم های ارتوکین در فریزر نگه داری می شوند. بدین ترتیب در هر جلسه ی تزریق تع نمونه های مورد نیاز را ذوب می سپس در اتاق عمل مرکز با هدایت دستگاه های رادیولوژی و سونوگرافی به صورت کامل در محل آسیب تزریق می . 

 

هستئوآرتریت، یکی از بیماری های قابل درمان با ارتوکین تراپی هست

 

ارتوکین تراپی در رهستای درمان چه نوع بیماری هایی کاربرد ؟

هستئوآرتریت

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه ایست آسان، ایزی چیست؟ کلیک کنید

یکی از متداول ترین بیماری هایی که ارتوکین تراپی در تکمیل پروسه ی درمان آن نقش شگفت انگیزی ایفا می کند، هستئوآرتریت می باشده هست. 

هستئوآرتریت گسترده ترین و مزمن ترین نوع از بیماری آرتروز می باشده هست که با تحلیل، تخریب هستخوان، غضروف مفصل و سینوویت همراه هست. 

 

در اکثر موارد عارضه ی هستئوآرتریت دامنه ی حرکتی مفاصل زانو و ران را مختل می سازد. البته لازم به ذکر هست که عملکرد دست، شانه و کمر را نیز تحت تأثیر منفی قرار می دهد. 

البته ارتوکین تراپی برای بیمارانی مناسب هست که مبتلا به آرتروز گرید 1 الی 3 . به طور کلی آرتروز دارای 4 گرید هست. در گرید های 1 و 2 مفاصل بدن به صورت جزئی تخریب شده هسته اند. 

در حالی که در گرید 3و 4 تخریب کامل غضروف، تغییر شکل مفاصل و کاهش فضای مفصل قابل مشاهده هست.

 

اختلال در سیستم عضلانی- اسکلتی

جهت مشاهده مقاله آشنایی با ورزش یوگا کلیک کنید

اصطلاحی با عنوان بیماری های شغلی رواج یافته هست که حاکی از تحمیل آسیب به بدن در طول فعالیت شغلی . 

یکی از بارز ترین بیماری های شغلی که همواره کارکرد سیستم عضلانی و اسکلتی را مختل می سازد، به فعالیت بدنی شده هستید ورزشکاران باز می گردد. 

 

در واقع ورزشکاران به موجب تحمل فشار بیش از حد به سیستم عضلانی و اسکلتی به التهاب تاندون ها دچار می شوند. 

ارتوکین تراپی در درمان پارگی های مزمن لیگامان، تاندون و رباط مؤثر می باشده هست. 

 

آرتروز ستون فقرات میان مهره ای

یکی از روش های درمان آرتروز ستون فقرات مهره ای، ارتوکین تراپی می باشده هست. در آرتروز ستون فقرات مهره ای، غضروف مفاصل ستون فقرات فرد به موجب کهولت سن و آسیب دیدگی در معرض فرسایش و ساییدگی قرار می گیرد. 

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه ایست آسان، ایزی چیست؟ کلیک کنید

در اکثر موارد آرتروز ستون فقرات به مهره های گردن، کمر و پاهای فرد فشار غیر قابل تحملی را وارد می کند. 

 

آرتروز مفاصل میان مهره های ستون فقرات نوعی تغییر دژنراتیو به شمار می رود که با التهابات فراوان همراه هست. 

ارتوکین تراپی با تزریق سرم تقویتی منجر به کنترل مشکلات کانال و التهابات مفاصل میان مهره ای می گردد. برای درمان آرتروز ستون فقرات،  چهار مرتبه تزریق نیاز هست.

   

ارتوکین تراپی در درمان آرتروز ستون فقرات بسیار مؤثر هست

 

مزیت های بهره گیری از ارتوکین تراپی

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

همانطور که بیان کردیم ارتوکین تراپی، با تزریق نوعی سرم صورت می گیرد که از طریق خون بیمار به دست می آید. این سرم با تقویت اجزای طبیعی خون و با خنثی سازی عملکرد اینترلوکین-1 پروسه ی درمان را تسریع می بخشده هست. 

 

اینترلوکین -1 نوعی پروتئین محافظ در بدن به شمار می رود که به صورت طبیعی در بدن نهادینه شده هسته هست. این پروتئین مسئول بیماری های مفصلی ناشی از التهاب در بدن هست.

یکی از پروتئین های اساسی و مهم در ارتوکین تراپی که نقش مهمی را در کاهش التهابات و ترمیم بافت های عضلانی ایفا می کند، آنتاگو هست. 

 

آنتاگو گیرنده ی اینترلوکین-1 به شمار می رود. در واقع آنتاگو با مبارزه و خنثی سازی اثرات التهابی اینترلوکین-1، سبب کاهش ساییدگی، بهبوده است عملکرد و کاهش التهابات می میشود. 

 

علاوه بر این ارتوکین تراپی در تحریک سازی فاکتور های رشده هست و تولید سیتوکین های ضد التهاب نقش . طبق تحقیقات صورت گرفته در خصوص اثر بخشی ارتوکین تراپی، بیش از 75 درصد بیماران مبتلا به آرتروز مفاصل لگن و زانو به وسیله ی ارتوکین تراپی درمان شده هسته اند. 

جهت مشاهده مقاله معرفی و راهنمای خرید انواع یخچال و فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید

 

از دیگر مزیت های بهره گیری از ارتوکین تراپی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بهبوده است بافت های عضلانی

• ترمیم بافت های مفاصل 

• به حداقل رسیدن تخریب غضروف 

• تسریع روند تولید فیبر های غضروفی و عضلانی

• عدم بیهوشی عمومی بیمار

• افزایش دامنه ی حرکت مفاصل آسیب دیده

جهت مشاهده مقاله بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات توانبخشی در خدمت شما! معرفی بالابر بیمار و صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

• دارای خاصیت ضد درد مداوم و طولانی مدت

• کند سازی روند التهاب

 

قبل از انجام ارتوکین تراپی از مصرف داروهایی مثل آسپرین خودداری کنید

 

عوارض جانبی ارتوکین تراپی

ارتوکین تراپی نوعی جایگزین برای بهبوده است عملکرد و کاهش درد های التهابی عضلانی و اسکلتی بدن به شمار می رود که با تأخیر اندازی در روند تخریب مفاصل، عمل جراحی را به وقفه می اندازد. 

 

جهت مشاهده مقاله همه چیز درباره کمد کنار تخت ( لاکر بیمارستانی) کلیک کنید

لذا این باور کاملا غلط هست که ارتوکین تراپی با رشده هست مجدد غضروف، مانع جراحی می میشود. 

سرم ارتوکین متشکل از ماده ی فعالی بیولوژیکی طبیعی بدن انسان هست. بدین ترتیب عاری از هرگونه مواد افزودنی شیمیایی می باشده هست و عوارض به مراتب کمتری در بدن بیمار ایجاد می کند. 

 

به موجب ایمنی بسیار بالایی که درمان ارتوکین تراپی تنها احتمال می رود در ناحیه ی تزریق، تورم موضعی و احساس درد جزئی شکل بگیرد. 

توجه ه باشید، در رهستای تزریق سرم ارتوکین به منظور جلوگیری از بروز آرتروز سپیتیک، از پزشک مربوطه خوهستار انجام اقدامات احتیاطی سپیتیک در فضای مفصل میشوید.

 

نکات حائز اهمیت در خصوص ارتوکین تراپی

در ارتوکین تراپی موانع حائز اهمیتی در خصوص تکمیل روند درمان وجود ن. اغلب متخصصان توصیه می حدود 5 روز قبل از درمان مصرف مکمل هایی را که موجب خونریزی و کبوده استی می شوند را متوقف کنید. 

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

 

علاوه بر این، از مصرف داروهایی نظیر آسپیرین، ولتارن و نوروفن پرهیز کنید. توصیه می میشود پس از ارتوکین تراپی به مدت 3 الی 4 روز از انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنید. 

لازم به ذکر هست که نشانه های تورم در محل تزریق سرم معمولا پس از 24 الی 48 ساعت برطرف می گردد.

 

در ادامه موارد منع درمان ارتوکین تراپی را بیان می کنیم:

• در خصوص بیماری که در سه روز گذشته اسهال ه هست

• در خصوص بیماری که در چهار روز گذشته واکسینه شده هسته هست

• در خصوص بیماری که به عفونت های تب دار و حاد مبتلا هست

جهت مشاهده مقاله معرفی و راهنمای خرید انواع یخچال و فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید

 

وجه تشابه و تفاوت ارتوکین تراپی و  پی آر پی 

در شیوه ی درمان "PRP" به وسیله ی خون فرد بیمار، پلاسمای غنی از پلاکت به دست می آید که در خصوص افزایش سرعت ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده ی مفاصل هستفاده می میشود. 

 

در ارتوکین تراپی نیز به وسیله ی خون بیمار، فاکتور های اساسی رشده هست در محل عارضه تزریق می گردد. علاوه بر این ارتوکین، از توانایی افزایش تع فاکتور های رشده هست برخوردار هست و با مسدود سازی اینترلوکین 1 (به اختصار IL-1) منجر به خنثی کردن پایه های التهابی بدن می میشود. 

 

وجه تمایز دو شیوه ی درمان در روند جداسازی پروتئین ها و فاکتور های اساسی رشده هست می باشده هست. علاوه بر این، در سرم "PRP" نوعی مواد محرک و گلبول های سفید و قرمز وجود . در نتیجه انتظار می رود درمان از طریق پلاسمای غنی از پلاک سبب ایجاد التهاب در بدن گردد. 



:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

یک مطالعه که در مجله کالج قلب و عروق آمریکا منتشر شده هست، نشان دهد که شما بیشتر از آنچه فکر کنید، توانید بر سلامت قلبتان کنترل ه باشید.

محققان نزدیک به ۷۰۰۰۰ زن را بمدت دو دهه تحت نظر قرار ند و به این نتیجه رسیدند که سه چهارم از حملات قلبی در زنان جوان قابل پیشگیری هست حتی اگر دارای یک یا چند عامل خطر دیگر مانند کلسترول و فشار خون بالا و دیابت ، به شرطی که آنها این ۵ شیوه زندگی سالم را دنبال .

در واقع زنانی که تمام این ۵ شیوه سالم زندگی را رعایت کردند، خطر حمله قلبی در آنها به میزان ۹۲٪ و خطر ایجاد یک عامل خطر برای بیماری قلبی ۶۶٪ کاهش یافت. اگر پیروی از همه این ۵ عادت، سخت بنظر رسد نگران نباشید.

آندریا کومیستک، نویسنده ارشده هست این تحقیق و هستادیار اپیدمیولوژی و آمار زیستی در دانشگاه ایندیانا گوید: رعایت یک، دو یا ۳ عادت از بین این عادات سبک زندگی نیز سودمند هست.

 

به ۵ عادت زیر که تواند قلبتان را نجات دهد، نگاهی بیندازید و سعی کنید کارهای مضر برای قلب را کنار بگذارید:

سیگار نکشیدن

آندریا گوید که این مورد، مهمترین تغییری هست که توانید ایجاد کنید. علم بارها ثابت کرده که سیگار، خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد و هرچه زودتر سیگار را ترک کنید، زودتر از مزایای سلامتی بهره‌مند میشوید.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با ورزش یوگا کلیک کنید

تحقیقی که در مجله اپیدمیولوژی اروپا منتشر شده هست نشان دهد که خطر ابتلا به بیماری در افرادی که سیگار را ترک ، در عرض ۵ سال تا ۴۰٪ کاهش یابد.

مقاله مرتبط: بهترین روشهای ترک سیگار

شاخص توده بدنی نرمال

چاقی در سال ۲۰۱۳ توسط انجمن پزشکی آمریکا بعنوان یک بیماری در نظر گرفته شده هست زیرا ن اضافه وزن ممکن هست منجر به عواملی میشود که به بروز بیماری قلبی کمک .

این تنها یکی از دلایلی هست که یک شاخص توده بدنی سالم در این لیست قرار . اما همانطور که آندریا اشاره کند، ممکن هست فردی با وجود اضافه وزن، از سلامت قلبی و عروقی برخوردار باشده هست.

بنابراین اگر در حال مبارزه با اضافه وزنتان هستید اما خوب غذا خورید و ورزش کنید که هردو از فاکتورهای شیوه زندگی در این لیست به پیشگیری از بیماری قلبی در خودتان، کمک زیادی کرده اید.

حداقل ۲.۵ ساعت ورزش در هفته

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ در مجله “گردش خون” منتشر شده هست، نشان دهد که اضافه کردن فعالیت روزانه به روال زندگیتان تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا ۴۰٪ کاهش دهد.

جهت مشاهده مقاله انواع ترالی بیمارستانی، راهنمای خرید انواع ترالی بیمارستانی کلیک کنید

فقط یادتان باشده هست که تمرینات را در چند ست انجام دهید تا کاملا به نفس نفس زدن بیفتید و از مزایای سلامتی ورزش بهره ببرید.

مصرف یک رژیم غذایی با کیفیت

آندریا توضیح دهد آن دسته از شرکت گان این تحقیق که دارای کمترین خطر بیماری قلبی بوده استند از یک رژیم غذایی سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، حبوبات، ماهی و دارای مقدار کمی گوشت قرمز و فراوری شده هسته و چربی‌های ترانس هستفاده کردند.

مقاله مرتبط: بهترین مواد غذایی برای قلب

در هفته کمتر از ۷ ساعت تلویزیون تماشا کنید

مطمئنا از مطالعاتی که نشان دهد نشستن طولانی مدت، میزان مرگ و میر شما را افزایش دهد، غذا خوردن در جلوی تلویزیون منجر به پرخوری میشود و هستفاده از وسایل الکترونیکی قبل از رفتن به تخت، باعث اختلال خواب میشود، مطلع هستید.

با کاهش ن زمانی که جلوی تلویزیون نشینید، میتوانید زمان ورزش، فعالیت‌های اجتماعی و هستراحت‌تان را افزایش دهید تمام این چیزها توانند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک .

 



:: بازدید از این مطلب : 174
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

هماتوم تجمع خون در خارج از رگ خونی هست. انواع مختلفی از هماتوم‌ها وجود دارند که اغلب بر اساس ناحیه‌ای که قرار توصیف شوند. نمونه‌هایی از هماتوم شامل هماتوم زیر سخت ‌شامه‌ای، هماتوم نخاعی، هماتوم زیر انگشت یا ناخن پا (زیر جلدی)، هماتوم گوش و کبد میشود. برخی از علل ایجاد هماتوم عبارت‌اند از: شکستگی هستخوان لگن، صدمات ناخن در انگشتان (زیر جلدی)، برآمدگی‌ها، ایجاد لخته‌های خون، لخته شده هستن خون در پا (DVT) ، انواع سرطان خون و هستفاده بیش ‌از حد از الکل.

 

 

 

هماتوم چیست؟

هماتوم به جمع شده هستن غیرطبیعی خون در خارج از رگ خونی گفته میشود. این اتفاق زمانی روی دهد که دیواره رگ‌های خونی، سرخرگ، سیاهرگ یا مویرگ آسیب‌دیده باشده هست و خون در بافتی که به آن تعلق ن نفوذ کند. هماتوم ممکن هست در مقیاس کوچکی باشده هست یعنی تنها به‌اندازه یک نقطه باشده هست، یا ممکن هست وسیع باشده هست و باعث تورم قابل‌توجهی میشود.

رگ‌های خونی بدن به‌طور مداوم در حال ترمیم خود . صدمات جزئی به‌طور روزمره اتفاق افتند و بدن معمولاً با فعال کردن عامل ضد لخته شده هستن خون و تشکیل بافت‌های فیبری قادر به ترمیم دیواره رگ آسیب‌دیده هست. گاهی اوقات به دلیل آنکه آسیب‌دیدگی شده هستید هست، ترمیم انجام نمیشود و این آسیب‌دیدگی باعث ادامه پیدا کردن خونریزی میشود. اگر فشار زیادی بر روی رگ خونی، به‌عنوان‌مثال بر روی شریان اصلی وجود ه باشده هست، خون به داخل دیواره آسیب‌دیده نشت کند و هماتوم گسترش یابد. خونی که از درون رگ خونی خارج میشود برای بافت اطراف خود بسیار تحریک‌ه هست و ممکن هست باعث ایجاد علائم التهاب از جمله درد، تورم و قرمزی میشود. علائم هماتوم به محل ایجاد آن، اندازه آن و اینکه آیا باعث التهاب یا ورم میشود یا خیر، بستگی .

هماتوم ممکن هست در هر نقطه از بدن ایجاد میشود. صرف‌نظر از نحوه توصیف هماتوم یا جایی که ایجاد میشود، هماتوم در واقع باقیمانده خون لخته شده هسته در خارج از رگ خونی هست.

جهت مشاهده مقاله اتوکلاو: کاربردها و انواع آن کلیک کنید

 

 

علائم و نشانه‌های هماتوم چیست؟

هماتوم باعث تحریک و التهاب میشود. علائم هماتوم به محل ایجاد آن بستگی و اینکه آیا اندازه هماتوم یا تورم و التهاب ناشی از آن باعث میشود که ساختارهای مجاور تحت تأثیر قرار گیرند یا خیر.

علائم شایع التهاب ناشی از هماتوم عبارت‌اند از:

  • قرمزی
  • حساسیت
  • احساس گرما
  • درد و تورم
  • سردرد
  • گیجی
  • تشنج (هماتوم زیر سخت ‌شامه‌ای)
  • درد پشت
  • از دست ن کنترل مثانه یا روده (هماتوم اپیدورال)
  • تغییر رنگ
  • از بین رفتن ناخن و وجود درد در ناخن
  • درد شکم یا پهلو (طحال، کبد یا هماتوم روده‌ای)

درمان هماتوم بستگی به این که کدام اندام یا بافت بدن درگیر شده هسته باشده هست. هماتوم‌های سطح پوست و بافت‌های نرم مانند عضلات را توان با هستراحت، هستفاده از یخ، کمپرس آب سرد و بالا نگه‌ن آن درمان کرد. هستفاده از حرارت را نیز توان لحاظ کرد.

 

 

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

شایع‌‌ترین علت هماتوم چیست؟

آسیب‌دیدگی شایع‌ترین علت ایجاد هماتوم هست. وقتی افراد به آسیب‌دیدگی فکر ، عموماً حوادث رانندگی، سقوط از بلندی، صدمات وارده به سر، شکستگی هستخوان‌ها و زخم‌های ناشی از تیر خوردن در نظرشان آید. آسیب‌دیدگی بافت ممکن هست در اثر عطسه شده هستید و یا پیچ‌خوردگی غیرمنتظره بازو یا پا نیز ایجاد میشود. هنگاکه رگ خونی آسیب‌دیده هست، خون به بافت اطراف نشت کند. این خون تواند منعقد یا لخته میشود. هرچه میزان خونریزی بیشتر باشده هست، میزان تشکیل لخته (هماتوم) نیز بیشتر میشود.

 

 

چه شرایط و داروهایی باعث ایجاد هماتوم شوند؟

  • آنوریسم
  • داروها: داروهای رقیق‌ه خون یا داروهای ضدانعقاد خون از جمله وارفارین (کومادین)، آسپرین، کلوپیدوگرل(Plavix) ، پراسوگرل (Effient) و ریواروکسابان (Xarelto) که ممکن هست باعث افزایش احتمال خونریزی خودبه‌خود و گسترش هماتوم شوند زیرا بدن نتواند رگ‌های خونی را به‌طور مؤثری ترمیم کند. این امر باعث میشود تا خون به طور مداوم در مناطق آسیب‌دیده نشت کند.
  • بیماری‌ها یا شرایطی که ممکن هست تع پلاکت‌ها در جریان خون را کاهش (ترومبوسیتوپنی) یا عملکرد آنها را تحت تأثیر قرار شامل عفونت‌های ویروسی از جمله سرخچه، پاروو ویروس، اوریون، آبله‌مرغان،HIV و هپاتیتC، آنمی آپلهستیک، سرطان در سایر بخش‌های بدن، سوءمصرف الکل به مدت طولانی و کمبوده است ویتامین D که ممکن هست با هماتوم همراه .
  • آسیب‌های ارتوپدی: شکستگی‌ها همیشه در محل شکستگی با هماتوم همراه هست. شکستگی در هستخوان‌های بلند مانند ران (هستخوان ران) و بازوی فوقانی (هستخوان بازو) تواند با میزان قابل‌توجهی از خونریزی همراه باشده هست.

 

 

سایر شرایطی که باعث ایجاد هماتوم شوند کدام‌اند؟

جهت مشاهده مقاله هر آن چه که باید در مورد الکتروکوتر آزمایشگاهی دانست! کلیک کنید

  • شکستگی هستخوان لگن: این شکستگی‌ها نیز توانند باعث خونریزی زیادی شوند زیرا در اثر شکستن هستخوان‌ها میزان زیادی نیرو به آنها وارد میشود و رگ‌ها و شریان‌های مجاور نیز آسیب بینند.
  • قاعدگی: در دوران قاعدگی، ممکن هست خون داخل واژن به‌جای آنکه سریعاً خارج میشود در آن قسمت جمع شده هسته و لخته‌های خونی کوچکی تشکیل شوند.
  • بارداری: خونریزی واژینال و ایجاد لخته‌های خون یا هماتوم در حین بارداری طبیعی و سریعاً باید به پزشک مراجعه میشود.
  • زایمان: ایجاد لخته‌های خون پس از زایمان تقریباً متداول هست.

 

 

انواع هماتوم کدام‌اند؟

هماتوم‌ها اغلب بر اساس ناحیه‌ای از بدن که در آن ایجاد شده هسته‌اند توصیف شوند. خطرناک‌ترین هماتوم‌ها مواردی که در داخل جمجمه ایجاد شوند. به‌ دلیل آنکه جمجمه یک محفظه محصور هست، هر چیز اضافه‌ای که این فضا را اشغال کند باعث بالا رفتن فشار داخل جمجمه شده هسته و توانایی عملکرد مغز را مختل کند.

 

 

هماتوم اپیدورال و زیر سخت‌ شامه چیست؟

هماتوم اپیدورال به دلیل آسیب‌دیدگی و اغلب در شقیقه رخ دهد، یعنی جایی که شریان میانی وابسته به شامه مخ قرار . خونریزی در فضای اپیدورال، خارج از “سخت‌شامه” که پوشش مغز هست تجمع یابد. به دلیل نحوه وصل شده هستن سخت‌شامه به جمجمه، حتی ایجاد هماتوم‌های کوچک نیز تواند باعث اعمال فشار قابل‌توجه و آسیب مغزی میشود.

جهت مشاهده مقاله انواع ترالی بیمارستانی، راهنمای خرید انواع ترالی بیمارستانی کلیک کنید

هماتوم زیر سخت‌شامه به دلیل آسیب‌دیدگی نیز اتفاق افتد اما معمولاً رگ‌های مغز آسیب بینند. این امر باعث نشت کندتر خون میشود که وارد فضای زیر سخت‌شامه میشود. در فضای زیر سخت‌شامه، جای بیشتری برای تجمع خون پیش از آسیب‌دیدن عملکرد مغز وجود . با افزایش سن، افراد بخشی از بافت‌های مغزی خود را از دست و فضای زیر سخت‌شامه نسبتاً بزرگ‌تر میشود. خونریزی در فضای زیر سخت‌شامه ممکن هست بسیار کند باشده هست و به‌تدریج متوقف میشود و علائم حاد ایجاد نمیشود. این هماتوم‌های “مزمن” زیر سخت‌شامه اغلب به‌طور جزئی در اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) به‌عنوان بخشی از ارزیابی بیمار برای گیجی یا به دلیل اینکه یک حادثه آسیب‌زای دیگر رخ‌ ه هست، یافت شوند. بااین‌حال، هماتوم subdural ممکن هست بزرگ باشده هست و باعث تورم همراه مغز و ممکن هست کشنده باشده هست.

 

 

هماتوم داخل مغز و پوست سر چیست؟

هماتوم‌های داخل مغز در بافت خود مغز رخ . این نوع هماتوم ممکن هست به دلیل خونریزی ناشی از فشارخون بالای کنترل نشده هسته، نشت یا پارگی عروق، آسیب‌دیدگی، تومور یا سکته مغزی ایجاد میشود. هماتوم‌های پوست سر در قسمت بیرونی جمجمه ایجاد شوند و اغلب به‌صورت برجستگی روی سر احساس شوند. ازآنجاکه آسیب‌دیدگی در پوست سر و لایه‌هایی از عضلات در خارج از جمجمه ایجاد شده هسته هست، هماتوم پوست سر نتواند به مغز آسیبی برساند.

 

 

هماتوم گوش و بینی چیست؟

جهت مشاهده مقاله معرفی انواع تجهیزات سی پی CP با مناسب ترین قیمت کلیک کنید

هماتوم در گوش، در صورتی ممکن هست ایجاد میشود که آسیب‌دیدگی باعث خونریزی در بخش خارجی حلزونی یا ساختار غضروفی گوش میشود. این وضعیت اغلب برای ورزشکارانی مانند بوکسورها و کشتی گیران اتفاق افتد که به آن اصطلاحاً گوش شکسته گویند، در این صورت خون بین لایه‌نازکی از پوست و غضروف جمع میشود. ازآنجاکه غضروف در گوش، خون خود را مستقیماً از پوستی که آن را پوشانده هست دریافت کند، ایجاد هماتوم تواند باعث کاهش جریان خون شده هسته و موجب میشود که قسمت‌هایی از غضروف منقبض‌شده هسته و از بین بروند. این امر منجر به ایجاد تورم در گوش بیرونی و تغییر شکل در آن میشود که “گوش شکسته” نامیده میشود. هماتوم پره بینی با آسیب‌دیدگی بینی ایجاد میشود. این نوع هماتوم ممکن هست در اثر شکستگی بینی به وجود آید. در صورت عدم ‌تشخیص و درمان این مسئله، ممکن غضروف آسیب‌دیده و باعث سوراخ شده هستن پره بینی میشود.

 

 

هماتوم درون‌ماهیچه‌ای و زیر ناخن چیست؟

هماتوم درون‌ماهیچه‌ای به دلیل میزان تورم و التهاب تواند بسیار دردناک باشده هست. بعضی از ماهیچه‌ها توسط رشته‌های محکم بافت احاطه‌ شده هسته‌اند. در صورت بروز خونریزی، فشار موجود در این فضا افزایش یابد تا جایی که ممکن هست “سندروم کمپارتمان” ایجاد میشود. در این شرایط، خون‌رسانی به ماهیچه مختل میشود و ممکن هست آن عضله و سایر ساختارها مانند عصب‌ها به‌طور دائم آسیب ببینند. این مورد بیشتر در قسمت پایین ساق پا و ساعد مشاهده میشود. سندرم کمپارتمان همچنین در عارضه شکستگی دیده میشود. درصورتی‌که پزشک مشکوک به وجود این سندروم میشود باید فوراً جراحی و مراقبت‌های پزشکی انجام میشود. درد شده هستید و غیرقابل‌تحمل برای بیمار تواند سرنخی برای تشخیص این سندروم توسط پزشک باشده هست.

هماتوم زیر ناخن در نتیجه‌ی صدمات ناشی از ضربات در ناخن‌های انگشتان دست یا پا ایجاد میشود. در این نوع هماتوم در زیر ناخن، خونریزی اتفاق افتد و ازآنجاکه خون در آن قسمت باقی ماند فشارهای ایجاد شده هسته باعث بروز درد میشود. با ایجاد سوراخ در ناخن و خارج کردن لخته خون توان از فشار ایجاد شده هسته کهست و آسیب‌دیدگی را برطرف کرد. باگذشت زمان، ناخن به‌خودی‌خود میشود.

 

 

جهت مشاهده مقاله الکتروکوتر یا الکتروسرجی از مهم‌ترین تجهیزات پزشکی کلیک کنید

هماتوم زیرجلدی و داخل شکمی چیست؟

هماتوم‌های زیر جلدی شامل کبوده استی و خون‌مردگی پوست (اکیموز) . این مسئله به دلیل آسیب‌دیدگی یا صدمات وارده به رگ‌های خونی در سطح زیرپوست ایجاد میشود. افرادی‎که داروهای ضد انعقاد خون مصرف بیشتر مستعد ابتلا به هماتوم زیر جلدی .

درمان هماتوم‌هایی که سایر اعضای بدن را درگیر بستگی به این که چه سیستمی در آن اندام درگیر هست. در این موارد، درمان متناسب با آن وضعیت خاص انجام میشود. هماتوم و خونریزی داخل شکم تواند به دلیل انواع آسیب‌ها یا بیماری‌ها باشده هست. صرف‌نظر از چگونگی ورود خون به شکم، یافته بالینی شامل پریتونیت (التهاب صفاق) یعنی تحریک غشای شکم هست. هماتوم ممکن هست در اندام‌هایی مانند کبد، طحال یا کلیه نیز ایجاد میشود. این مسئله تواند در دیواره‌های روده ازجمله روده کوچک (اثنی عشر، ژژنوم و ایلئوم) یا روده بزرگ (کولون) رخ دهد. هماتوم ممکن هست در فضای غشای شکم به نام پریتون (برون‌شامه روده‌ها) یا پشت صفاق در فضای خلفی (پشت) آن تشکیل میشود.

 

 

آیا ممکن هست هماتوم بدون درمان برطرف میشود؟

به‌طورکلی، هماتوم‌های سطحی پوست، هماتوم‌های بافت نرم و ماهیچه‌ها به‌ مرور زمان برطرف شوند. بافت سخت اولیه لخته خون به‌تدریج توسط بدن تجزیه‌شده هسته و به‌صورت اسفنجی و نرم درآید و به مایع تغییر شکل دهد و هماتوم برطرف میشود. ازآنجاکه مواد شیمیایی خون به‌تدریج متابولیزه شوند و هماتوم برطرف میشود، رنگ آن از کبوده استی مایل به آبی به زرد و قهوه‌ای تغییر کند.

بسته به محل ایجاد هماتوم، ممکن هست به دلیل وجود نیروی گرانش، تغییر رنگ به بافت دیگری منتقل میشود. به‌عنوان ‌مثال، هماتوم در پیشانی ممکن هست باعث کبوده استی زیر چشم‌ها میشود و باگذشت زمان درصورتی‌که به نظر رسد رفع شده هسته هست به گردن برسد. در هماتوم داخل جمجمه، اپیدورال، زیر جلدی و داخل مغزی غالباً برای معالجه این آسیب‌دیدگی نیاز به مداخله جراح مغز و اعصاب وجود .

جهت مشاهده مقاله معرفی پارالل بار فیزیوتراپی و کاربردهای آن کلیک کنید

 

 

چه موقع برای درمان هماتوم باید به پزشک مراجعه میشود؟

بیشتر هماتوم‌ها به دلیل آسیب‌دیدگی جزئی به وجود آیند و فرد از آسیب‌دیدگی خود آگاه هست و داند چه بخشی از بدنش آسیب‌دیده هست و باتحمل اندکی سختی توان انتظار که بهبوده است یابد. برخی از هماتوم‌ها به دلیل قرار گرفتن در محل‌های خاص ممکن هست جدی‌تر . معمولاً علائم موجود تحت تأثیر نواحی مجاور مناطق آسیب‌دیده ایجاد شوند. در صورت مشاهده شرایط زیر باید مراقبت‌های پزشکی انجام میشود (این لیست جامع ):

  • فردی که دچار آسیب‌دیدگی در سر شده هسته هست و علائمی مانند سردرد، سرگیجه، هستفراغ، گفتار مبهم، ضعف عضلانی و تاری دید و یا در بیدار شده هستن دچار مشکل شده هسته هست باید به فوریت‌های پزشکی مراجعه کند.
  • افرادی که از داروهای رقیق‌ه خون هستفاده بیشتر در معرض خطر خونریزی حتی در پی صدمات جزئی . این افراد باید حتی در مواجهه با حوادث یا آسیب‌های جزئی نیز از مراقبت‌های پزشکی لازم برخوردار شوند.
  •  مشاهده لخته‌های خون در ادرار نیاز به بررسی سریع .

 

 

هماتوم چگونه تشخیص ه میشود؟

هماتوم‌های پوستی و بافت‌های نرم مانند عضلات و مفاصل اغلب تنها با معاینه جسمانی تشخیص ه شوند.

جهت مشاهده مقاله معرفی پارالل بار فیزیوتراپی و کاربردهای آن کلیک کنید

برای بیمارانی که علائم خونریزی داخلی را‌دارند، پزشک متخصص تصمیم گیرد که کدام روش تصویربرداری برای ارزیابی وضعیت او مناسب‌تر هست. برای ارزیابی شکستگی هستخوان اشعه X ساده موردنیاز هست. بیمارانی که آسیب‌دیدگی قابل‌توجهی در سر‌ دارند اغلب به اسکن CT نیاز دارند. سونوگرافی روشی مناسب برای آزمایش زنان باردار هست.

 

 

درمان هماتوم چیست؟

هماتوم پوست و بافت‌های نرم اغلب با هستراحت، هستفاده از یخ، کمپرس آب سرد، بالا نگه‌ن عضو درمان میشود. برخی از پزشکان متخصص از گرما به‌عنوان یکی دیگر از گزینه‌های درمانی هستفاده . درد ناشی از وجود هماتوم معمولاً به دلیل التهاب اطراف خون جمع شده هسته هست و ممکن هست با داروهای بدون نسخه درمان میشود. انتخاب داروی موردنیاز به‌سلامت عمومی بیمار بستگی . برای آن دسته از بیمارانی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف ، داروی ایبوپروفن به دلیل خطر ایجاد خونریزی در دستگاه گوارش منع مصرف (توصیه نمیشود). بیماران مبتلا به بیماری کبد نباید از داروهای بدون نسخه هستامینوفن هستفاده . اگر فرد به وجود این مسئله شک ، عاقلانه هست که با پزشک متخصص یا داروساز مشورت کند.

 

 

تا چه میزان باید هماتوم را جدی گرفت؟

جهت مشاهده مقاله آشنایی با انواع تخت های بیمارستانی کلیک کنید

هماتوم باعث ایجاد تورم و التهاب میشود. این التهاب و تورم غالباً باعث تحریک اندام‌ها و بافت‌های مجاور شده هسته و باعث ایجاد علائم و عوارض هماتوم میشود. یک عارضه شایع در تمام انواع هماتوم‌ها خطر ایجاد عفونت هست. به دلیل آن‌که هماتوم حاوی خون کهنه به‌جامانده در بافت هست، بنابراین در معرض خطر تجمع باکتری‌ها در آن محل هست.

 

 

آیا توان از ایجاد هماتوم جلوگیری کرد؟

تصادفات اتفاق افتند و ایجاد هماتوم پس از وقوع آسیب‌دیدگی اجتناب‌ناپذیر هست. بیمارانی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف ، بهتر هست از شرکت در رویهایی که با خطر وقوع صدمات روبرو خودداری . برای بیمارانی که داروی وارفارین مصرف ، باید این اطمینان حاصل میشود که دوز آن مناسب باشده هست تا خون بیش‌ازحد رقیق نمیشود.

 



:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

درد گردن و شانه از جمله دردهایی هست که بسیای از افراد از آن رنج می برند و می تواند فعالیت های روزانه فرد را تحت تاثیر قرار بدهد. با رهستینه همراه میشوید.

 

گرفتگی گردن و شانه

 

 

۱-چه زمانی درخوهست مراقبت های پزشکی اورژانسی کنید؟

نزد پزشک ویا بخش مراقبت های ویژه بروید.

  • درد بر اثر آسیب و یا ضربه وارده ایجاد میشود.
  • درد گردن به دست و پاها برسد.
  • شخص همراه با درد ، سردرد ،بیحسی ،سوزش یا ضعف ه باشده هست.
  • شخص دچار گرفتگی گردن همراه با تب ، هستفراغ و حساسیت به نور باشده هست.

 

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

۲-برای شل کردن گرفتگی ماهیچه ، از گرمای خشک و یا گرمای مرطوب هستفاده کنید.

 

۳-ورم را کاهش دهید.

  • در صورت مشاهده ورم ۴ تا ۸ بار در روز بمدت ۲۰ دقیقه روی آن ناحیه یخ بگذارید.

 

۴-درد را تسکین دهید.

  • به او داروهای مسکن مانندهستامینوفن (تایلنول)، ایبوپروفن(ادویل،موترین) یا ناپروکسن(الو) بدهید.

 

۵- به ناحیه آسیب دیده هستراحت دهید.

  • از عضو آسیب دیده تا یک یا دو روز نباید کارگرفته میشود.
  • باید بتدیج به فعالیتهای نرمال بازگشت.

 

جهت مشاهده مقاله معرفی تجهیزات آزمایشگاهی و انواع آن کلیک کنید

اقدامات بعدی

  • اگر علائم برطرف و یا بهبوده است نیافت باید به پزشک مراجعه میشود.
  • بسته به علائم مشاهده شده هسته شخص ممکن هست به عکسبرداری یا سی تی اسکن و یا انجام ام آر آی نیاز ه ه تا پزشک تشخیص دهد شخص از فتق دیسک مهره ای و یا از دیگر بیماری های فشردگی عصب رنج میبرد.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

قبضیت (یبوست) یک شکایت رایج هست که اغلب نتیجه رژیم غذایی و سبک زندگی فرد هست. خوردن غذاهای خاص تواند به بهبوده است تکرار حرکات روده کمک کند.

جامعه پزشکی یبوست را کاهش حرکات روده و یا مشکل دفع مدفوع تعریف می ‌کند.

افراد مبتلا به یبوست ممکن هست موارد زیر را تجربه :

  • مدفوع سخت، خشک یا ناصاف
  • مدفوعی که مانند سنگ های کوچک به نظر می رسد.
  • درد و ناراحتی در هنگام حرکت روده
  • احساس ناتوانی در خالی کردن کامل روده ها
  • از دست رفتن اشتها به دلیل احساس سیری دائمی
  • شکم متورم

علاوه بر موارد ذکر شده هسته، فرد مبتلا به یبوست ممکن هست رگه های کوچک خون را در مدفوع و یا روی دستمال توالت پس از پاک کردن ببیند.

عادت های روده هر کس متفاوت هست، اما افرادی که مبتلا به یبوست معمولا کمتر از ۳ حرکت روده در هر هفته دارند. یبوست بسیار رایج هست.

در ایالات‌ متحده آمریکا، از هر ۱۰۰ بزرگ ‌سال حدود ۱۶ نفر مبتلا به یبوست . خطر یبوست با افزایش سن افزایش یابد. حدود ۳۳ نفر از هر ۱۰۰ بزرگ‌ سال بالای ۶۰ سال در آمریکا دارای علائم یبوست .

در این مقاله به ۱۴ ماده غذایی می ‌تواند حرکات روده را افزایش دهد می پردازیم. ما همچنین علل و درمان یبوست را بررسی می ‌کنیم. با ما همراه باشید.

جهت مشاهده مقاله معرفی انواع تجهیزات سی پی CP با مناسب ترین قیمت کلیک کنید

۱۴ بهترین غذا برای رفع قبضیت

روده های هر شخص به طور متفاوت به غذاها پاسخ می ، اما غذاهای سالم و طبیعی زیر می توانند به کاهش یبوست کمک :

  • آب

آب

از دست ن آب بدن (دهیدراسیون) یک علت شایع یبوست هست و اغلب نوشیدن آب زیاد می تواند به بهبوده است و یا کاهش علائم کمک کند. هنگامی که یک فرد دچار کم آبی بدن می میشود، روده هایش قادر به اضافه کردن آب کافی برای مدفوع ند. این موضوع منجر به مدفوعی خشک و سخت و در نهایت یبوست می میشود.

همچنین بخوانید: روزانه چقدر آب بنوشیم؟

مهست برای درمان یبوست

  • مهست و کفیر

مهست و کفیر

بسیاری از محصولات لبنی، از جمله مهست و کفیر حاوی میکرو ارگانیسم‌ هایی که به پروبیوتیک مشهور . پروبیوتیک ها اغلب باکتری های “خوب” نامیده می شوند و می تواندد به بهبوده است سلامت روده و نرم کردن مدفوع کمک .

جهت مشاهده مقاله بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات توانبخشی در خدمت شما! معرفی بالابر بیمار و صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

در مطالعه ‌ای در سال ۲۰۱۴ ، محققان هستفاده از مهست غلیظ شده هسته پروبیوتیک حاوی پلی اتیلستروس، لاکتوباسیلوس ، اسیدوفیلوس و Bifidobacterium lactis را برای درمان یبوست بررسی کردند.

محققان دریافتند که خوردن ۱۸۰ میلی گرم این مهست هر روز صبح به مدت ۲ هفته ، زمان لازم برای دفع مدفوع را در افراد مبتلا به یبوست مزمن کاهش می دهد.

  • پالس ها (حبوبات)

پالس ها (حبوبات)

بیشتر حبوبات مانند لوبیا، عدس، نخود و نخود فرنگی دارای فیبر بسیار بالایی ، که یک ماده مغذی هست که هضم خوب را بهبوده است ه و یبوست را کاهش دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان که ۱۰۰ گرم حبوبات پخته شده هسته حدود ۲۶ درصد از مصرف فیبر روزانه توصیه شده هسته در ایالات متحده را فراهم می کند. مصرف ۱۰۰ گرم از این حبوبات شامل مقادیر قابل ‌توجهی از مواد مغذی دیگر مثل پتاسیم، اسید فولیک، روی و ویتامین B6 هست که به کاهش یبوست کمک .

  • سوپ های رقیق و آبکی

سوپ های رقیق و آبکی

سوپ های آبکی بسیار مغذی و هضم آن ها هم آسان هست. علاوه بر این، این سوپ ها رطوبت را به مدفوع سخت و متراکم برمی گردانند که می تواند آنها را نرم کند و عبور آن ها را راحت تر کند. مایعات و مواد غذایی گرم هم معمولا به راحتی قابل هضم .

همچنین بخوانید: درمان خانگی یبوست

جهت مشاهده مقاله انواع ترالی بیمارستانی، راهنمای خرید انواع ترالی بیمارستانی کلیک کنید

  • آلو بخارا

آلو بخارا

آلو بخارا و آب آلو در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان درمان خانگی برای یبوست مورد هستفاده قرار میگیرد. آلو شامل مقدار زیادی فیبر، مواد مغذی شناخته شده هسته برای کاهش و تسریع حرکت روده هست. علاوه بر این، آلو حاوی ترکیبات صربتول و فنلی هست که می تواند برای دستگاه گوارش فواید زیادی ه باشده هست.

بررسی سال ۲۰۱۴ نتیجه‌ گیری کرد که خوردن آلو بخارا می ‌تواند باعث افزایش تع حرکات روده و بهبوده است سازگاری مدفوع در افراد مبتلا به یبوست میشود. در اکثر مطالعات انجام‌ شده هسته در این بررسی، شرکت گان روزانه ۱۰۰ گرم یا حدود ۱۰ آلو خوردند.

همچنین بخوانید: فیبر چیست و چه خواصی ؟
  • سبوس گندم

سبوس گندم

سبوس گندم یکی دیگر از داروهای محبوب خانگی برای یبوست هست. این داروی خانگی مفید، غنی از فیبر نامحلول هست که می تواند جریان مواد را از طریق روده تحریک کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان که خوردن صبحانه حاوی سبوس گندم هر روز به مدت ۲ هفته باعث بهبوده است عملکرد روده و کاهش یبوست در زنان سالمی که معمولا فیبر زیادی مصرف ن ، شده هست.

  • کلم بروکلی

کلم بروکلی

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی و کاربرد های آن کلیک کنید

کلم بروکلی حاوی سولفورافان هست که می تواند از روده محافظت کند و گوارش را تسکین دهد. علاوه بر این، سولفورافان می تواند به جلوگیری از رشده هست بیش از حد برخی از میکرو ارگانیسم‌ هایی که می ‌توانند با هضم سالم اختلال ایجاد ، کمک .

در یک بررسی در سال ۲۰۱۷ سالم افراد سالم روزانه ۲۰ گرم از جوانه های بروکلی خام یا ۲۰ گرم جوانه یونجه را برای مدت ۴ هفته مصرف کردند. محققان دریافتند که افرادی که کلم بروکلی را خورده بوده استند، نشانه ‌های کمتری از یبوست و حرکات روده سریع ‌تر ند.

  • سیب و گلابی

سیب و گلابی

سیب و گلابی شامل چندین ترکیبات متعددی از جمله فیبر، سوربیتول و فروکتوز که هضم را بهبوده است می ‌بخشده هست. همچنین این میوه‌ ها شامل مقادیر زیادی آب که می ‌تواند به تسکین هضم و جلوگیری از یبوست کمک کند.

برای به دست آوردن بیش ‌ترین فایده سیب و گلابی، آن ‌ها را خام و با پوست کامل بخورید.

  • انگور

انگور

انگور دارای نسبت بالای پوست به گوشت هست که به این معنی هست که غنی از فیبر و همچنین دارای مقدار زیادی آب . برای تسکین یبوست، خوردن چند مشت انگور خام و شسته شده هسته را امتحان کنید.

  • کیوی

کیوی

جهت مشاهده مقاله معرفی انواع تجهیزات سی پی CP با مناسب ترین قیمت کلیک کنید

به طور متوسط، ۱۰۰ گرم کیوی حاوی حدود ۲-۳ گرم فیبر هست که می تواند به توده های مدفوع را افزایش ه و جریان روده را تسریع بخشده هست.

کیوی همچنین حاوی اکتینیدین، آنزیمی هست که باعث حرکت در بخش دستگاه گوارش فوقانی و چندین ماده شیمیایی می میشود که می تواند در بهبوده است هضم نقش ه باشده هست.

  • توت سیاه و تمشک

توت سیاه و تمشک

توت های سیاه و تمشک غنی از فیبر و آب هست که هر دو می تواند در بهبوده است و کاهش یبوست مفید . سعی کنید روزانه یک یا دو مشت توت و یا تمشک بخورید.

  • تمام نان ها، غلات و پهستا

تمام نان ها، غلات و پهستا

تمام محصولات گندم، منبع عالی فیبر محلول که وزن را به مدفوع اضافه می ‌کند و جریان مواد را از طریق روده‌ ها بالا می ‌برد.

برای به دست آوردن بیش‌ترین مواد مغذی از محصولات گندم، آن ‌ها را خام بخورید یا آن ها را به آرامی بپزید. نان و غلات کامل گندم که حاوی آجیل و دانه می ، فیبر بیشتری را در هر مصرف در اختیار قرار می .

خواص روغن زیتون برای بهبوده است یبوست

جهت مشاهده مقاله انواع ترالی بیمارستانی، راهنمای خرید انواع ترالی بیمارستانی کلیک کنید

  • روغن زیتون و روغن بذر کتان

روغن زیتون و روغن بذر کتان

روغن بذر کتان و زیتون دارای اثر ملایم خفیفی هست که می تواند جریان مواد را از طریق روده تحریک کند و یبوست را از بین ببرد. هم چنین این روغن ‌ها شامل ترکیباتی که هضم را بهبوده است بخشند و دارای خواص آنتی ‌اکسیدانی، ضد باکتری و ضد التهابی نیز .

مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان که روغن های زیتون و کتان می توانند به کاهش یبوست در افراد تحت همودیالیز کمک .

  • کلم ترش

کلم ترش

کلم ترش حاوی باکتری های پروبیوتیک هست که می تواند در جهت بهبوده است هضم و کاهش یبوست مفید باشده هست. این باکتری ها همچنین ممکن هست عملکرد ایمنی و هضم لاکتوز را افزایش .

یک مطالعه ۲۰۱۶ نشان که در ۲ قاشق غذاخوری از کلم بروکلی خانگی شامل حدود همان مقدار از باکتری ‌ها به عنوان مکمل پروبیوتیک هست.

 



:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

در گذشته به انواع بیماری های ریه و دلایل آن پرداختیم . در این مقاله از مجله سلامتی رهستینه ، ناراحتی تنفسی و عوامل تشده هستید ه آن را به اختصار بررسی خواهیم کرد .

 

عوامل بروز ناراحتی تنفسی در بدن ما کدام اند ؟

 

 

آلاینده های هوا

ریه ها تنها اندام های بدن که به طور مستقیم در معرض فضای بیرون قرار دارند . ریه ها وقتی هوا را به درون می کشند با فضای بیرون مرتبط می شوند . به همراه هوا ، مواد آلوده موجود در هوا نیز وارد ریه ها می شوند ، دود گرد و خاک ، بخار ، مواد آلوده ای که از اگزوز اتومبیل ها خارج می میشود ، زائده های صنعتی ، گازهای مختلف و از همه اینها بدتر دود سیگار . این مواد روی برنشها و ریه ها اثر نامطلوب می گذارند و به ناراحتی تنفسی منجر می شوند . اغلب میکروب هایی که ریه ها را عفونی می و سبب انواع بیماریها می شوند از طریق تنفس هوای آلوده به درون ریه های ما کشیده می شوند اما به دلیل مکانیسم های دفاعی عالی که طبیعت به ما ارزانی ه از بیمار شده هستن دایم فاصله گیریم .

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی و کاربرد های آن کلیک کنید

 

آلاینده های صنعتی

کارکردن در بعضی از مراکز صنعتی ، که ذرات فیبر و گرد به هوا می پاشند مانند کارخانه های نخ ریسی ، پنبه پاک کنی ، تولید مصالح ساختمانی و غیره به شده هستت موجب آسیب های ریوی می میشود و ناراحتی تنفسی را در پی . اگر کسانی که در این صنایع کار می با مشکلات ریوی روبرو شوند باید هر چه زودتر محیط کارشان را تغییر .

 

 

سرطان ریه

با افزایش سن امکان ابتلا به سرطان ریه افزایش می یابد که علت اصلی آن را باید در کشیدن سیگار جستجو کرد . درست همانطور که تف کردن خون در دوران کودکی و جوانی می تواند نشانه ای از بیماری سل باشده هست ، تف کردن خون در سالمندان نیز ممکن هست با سرطان ریه در ارتباط باشده هست .

ناراحتی تنفسی و تنگی نفس حاد می تواند ناشی از بیماری قلبی باشده هست در حالی که دشواری مزمن در تنفس ، که ناشی از ناراحتی مزمن برونشههست در اواخر سال های زندگی متداول هست .

جهت مشاهده مقاله همه چیز درباره کمد کنار تخت ( لاکر بیمارستانی) کلیک کنید

نکته : بعید هست که بیماری آسم ، ناگهانی و بی مقدمه در این سنین صورت خارجی پیدا کند . اگر چنین حادثه ای اتفاق بیفتد اغلب ناشی از ناراحتی تنفسی و ناراحتی قلب هست و نیاز به معاینه فوری قلب و ریه .

چندی پیش در مجله سلامتی رهستینه ، علایم و نشانه های سکته قلبی را بررسی کردیم و آشنایی با حمله یا سکته قلبی ، تقدیم خوانندگان شده هست .

 

 

ناراحتی تنفسی ، تاثیر آلودگی هوا و ترک سیگار

تاثیر جمعی آلاینده ها که به آنها اشاره کردیم و مضرترین آنها دود سیگار هست باعث التهاب مزمن برونشها می میشود و همیشه با سرفه و خلط همراه هست . در مواقعی ، به خصوص در ماه های زمستان نشانه های بیماری تشده هستید می میشود . دلیل آن را باید در میکرو ارگانیسم هایی جستجو کرد که در هوا وجود دارند و نقش خود را ایفا می . در حالی که برونشیت در میان بسیاری از ساکنان شهر ها وجود ، میان سیگاری ها به شده هستت رایج هست . بعضی از اینها نفس کشیدن را دشوار می کند و در نتیجه بیماری نفس تنگی بروز می کند . این شرایط ، مجاری تنفسی ظریف بدن را با ناراحتی روبرو می سازد . اشخاصی که با ناراحتی تنفسی روبرو می شوند باید اکیدا از هستعمال دخانیات خودداری ورزند و در نقاطی زندگی که از شرایط هوایی مطلوب تری برخوردار باشده هست .

مرد ۲۸ ساله ای برای درمان درد در ناحیه سینه اش به ما مراجعه کرد . قبلا یک پزشک متخصص نظر ه بوده است که او با آنژین صدری روبروست . با آنکه آنژین صدری برای مرد جوانی به سن او کمی عجیب بوده است ، اما به نظر می رسید که تشخیص درستی ه شده هسته هست . نوار قلبش هم این را به خوبی نشان می . وقتی درباره خودش حرف زد معلوم شده هست که روزانه ۳۰ تا ۴۰ نخ سیگار می کشده هست . به او گفتیم که باید سیگار را ترک کند و او پذیرفت . یک هفته بعد از ترک سیگار ، تمام نشانه های بیماری اش از میان رفت . حتی نوار قلبی بعدی او نشان که وضعش کاملا طبیعی ست .

برای درمان آنژین او نیازی به دارو نبوده است . او کشیدن سیگار را ترک کرد و حالا هم زندگی سالمی را پشت سر می گذارد .

جهت مشاهده مقاله آشنایی با انواع تخت های بیمارستانی کلیک کنید

 

 

بیماری های مزمنی که با ناراحتی تنفسی در ارتباط هست کدامند ؟

زکام ، سینوزیت و سردرد از جمله شایعترین ناراحتی های مرتبط با کشیدن سیگار هست . سرفه های ادامه دار و خلط ، ناشی از برونشیتهای سیگاری ههست . این نشانه ها ناشی از ذرات سوخته نشده هسته کربن ، تار و آمونیاک هست . ورود این مواد به بدن امکان بروز عفونت در نظام تنفسی انسان را قوت می بخشده هست و می تواند منجر به سینه پهلو و بیماری سل میشود .

با ترک دخانیات ، ضایعات ایجاد شده هسته در بدن به تدریج دفع می شوند .

در بعضی از اشخاص هم با جرم گرفتن لوله های تنفسی مشکلاتی از این حیث بروز می کند . بافتهای ریه ها نیز آسیب می بینند و التهابی در ریه شکل می گیرد ( امفیزم ) و کار تنفس دشوار می میشود .

 

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با انواع تخت های بیمارستانی کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

در این مقاله اطلاعاتی برای شما گردآوری کرده ایم که به شما کمک شایانی در شناخت ترس می کند. اینکه بدانید ترس با فوبیا چه تفاوتی و ترس ناشی از هسترس چیست؟ نمی میشود گفت که ترس همیشه بد هست، ترس حتی گاهی باعث می میشود که شما از خطرات مصون بمانید.

 

 

ترس و ترسیدن پدیده جدانشده هستنی زندگی‌های آن دوران بوده است. در آن دوران زندگی‌ها به‌صورت قبیله‌ای بوده است و مردمان هر قبیله برای حفظ حریم خود مجبور بوده استند همیشه آماده‌ حنگ و دفاع . برای اینکه انسان در حالت آماده‌باش قرار بگیرد، ترس نوعی علامت خطر بوده است. ترس پدیده‌ای بوده است که این آمادگی را برای انسان ایجاد کرد.

فرض کنید در آن دوران زندگی کنید. محل زندگی شما در غار هست. شما برای حفظ حریم شخصی و نگهداری از محل زندگی‌تان باید همیشه آماده‌باشید. اگر قبیله‌ی دیگری به شما حمله کند تا محل زندگی‌تان را از شما بگیرد و شما آماده دفاع نباشید تکلیفتان مشخص هست.

شما جنگ را باخته و جانتان را از دست دهید. اگر در یک صبح زیبای بهاری از غار خود بیرون بیایید تا به شکار حیوانات بروید، ناگهان صدایی از پشت درختان حس کنجکاوی شما برانگیخته کند چه اتفاقی افتد؟ تصور کنید که بعد از صدایی که شنوید ناگهان از پشت درختان حیوانی به سمت شما آید. در این شرایط شما توانید دو انتخاب ه باشید یا فرار کنید و یا اینکه بمانید با آن حیوان بجنگید.

جهت مشاهده مقاله بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات توانبخشی در خدمت شما! معرفی بالابر بیمار و صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

شما این فرصت را ندارید که بایستید و ببینید که آن حیوان چیست؟ انتخاب نادرست شما را به کشتن خواهد . فرض کنیم شما انتخاب کنید که خطر نکنید و فرار کنید. برای اینکه ماهیچه‌های بدنتان بتوانند انرژی کافی ه تا با آن حیوان بجنگید و یا با حداکثر سرعت فرار کنید.

احساس ترس باعث میشود که ضربان قلب شما افزایش پیدا کند تا بتواند خون بیشتری به عضلات شما برساند. هورمون آدرنالین در زمان احساس ترس از غدد فوق کلیوی ترشح میشود تا ضربان قلب شما را افزایش دهد. به دلیل ترشح این هورمون سرتان به سمت جلو خم میشود که بتوانید کنترل بیشتری روی خودتان ه باشید.

بدنتان شروع به لرزیدن کند. مردمک چشمان شما به هنگام ترس بازتر میشود که بتوانید فاصله دور را به‌راحتی ببینید. همگی این علائم به دلیل ترشح هورمون آدرنالین ایجاد شوند.

 

چرا می ترسیم؟

ترس در زمان‌های گذشته که اج ما در غارها و جنگل‌ها زندگی کردند حالت و احساسی حیاتی بوده است ولی اکنون‌که خطرات آن زمان ما را تهدید ن، وجود ترس باعث ایجاد دردسرهای زیادی خواهد شده هست. ما به احساس ترس نیاز نداریم ولی خود ترس هنوز در ذهن ما وجود . پس دانستید که ترس یک مکانیزم دفاعی بدن هست و این مکانیزم به علت دفاع از خطرات احتمالی در ذهن و جسم انسان قرار ه شده هسته هست که انسان بتواند جان خود را از خطرات نجات دهد.

در بعضی مواقع این احساس سراغ ما هم آید. مثلاً درزمانی که خواهیم در بین جمع سخنرانی کنیم این احساس باعث میشود که نتوانیم بر اوضاع کنترل ه باشیم.

حال که ماهیت ترس و دلیل وجود این احساس را دانستید خواهیم در مورد انواع ترس صحبت کنیم. در این مقاله ما در مورد دو نوع ترس صحبت کنیم.

جهت مشاهده مقاله معرفی پارالل بار فیزیوتراپی و کاربردهای آن کلیک کنید

ماهیت خود ترس خوب هست، اینکه الآن این احساس باعث دردسر انسان می میشود جای بسی تأمل . خوشبختانه ترس ها قابل کنترل و انسان می تواند با قدرت ذهن خود بر ترس های بی مورد و آزاره غلبه کند. قبل از اینکه به تکنیک رفع ترس ها بپردازیم، لازم هست که انواع ترس ها را بشناسیم.

حال که دانستید ترس چیست؟ و چرا این احساس در وجود انسان قرار ه شده هسته هست، نوبت آن هست که انواع ترس ها را بشناسیم.

 

انواع ترس‌ ها

۱- هسترس‌ها

هسترس‌ها یا ترس‌هایی که به‌صورت عادی در همه‌ی انسان‌ها وجود همان ترس‌هایی که با دیدن یک صحنه ترسناک و یا شنیدن صداهای وحشتناک سراغ انسان آیند. این ترس‌ها گاهی اوقات باعث شوند که از خودمان را از خطرات دور کنیم و جانمان را نجات دهیم.

مثلاً اگر صدای هولناک تصادف را بشنوید بلافاصله قلبتان شروع به تپش شده هستید کند. صدای ترسناک تصادف باعث میشود که این نوع ترس را تجربه کنید. یا وقتی‌که صحنه خطرناکی را بینید بازهم آدرنالین ترشح‌شده هسته و ضربان قلبتان بالا رود و احساس ترس به سراغتان آید. این نوع ترس را همه به‌نوعی در مواجه با صحنه‌های ترسناک و یا شنیدن صداهای ترسناک تجربه .

۲- فوبیاها

جهت مشاهده مقاله دستگاه بالابر بیمار چیست و چه مشخصاتی ؟ کلیک کنید

فوبیاها یا ترس‌های بیمارگونه که نشان از نوعی اختلال هست به دلایل مختلفی از جمله اتفاقاتی که در گذشته برای انسان افتند ایجاد میشود. این نوع از ترس بسیار آزاره هست و زندگی عادی انسان را دچار اختلال کند. شده هستت این نوع ترس با ترس نوع اول بسیار متفاوت هست. فوبیاها گاهی اوقات باعث شوند که انسان نتواند زندگی عادی ه باشده هست.

فرض کنید در شب تاریکی از کوچه تنگی عبور کنید. اصلاً به اینکه آن کوچه تاریک هست و ترسناک توجهی ندارید. در این هنگام ناگهان حیوانی با صدای ترسناک از روی دیوار پایین پریده و توجه شمارا به خود جلب کند. صدایی که این حیوان ایجاد کند باعث میشود که با شده هستت زیادی احساس ترس کنید.

کوچه تاریک و بی سر و صدا و شما که در عالم خودتان هستید به‌یک‌باره تبدیل به صحنه ترسناکی میشود و شما را ترساند. شما در آن ماجرا هر طور شده هسته خودتان را کنترل کنید.

این ماجرا گذرد و شما پس مدت‌ها دوباره با صحنه تاریکی مواجه میشوید. دیگر نتوانید این تاریکی را تحمل کنید. به‌محض مواجه‌شده هستن با تاریکی قلب شما شروع به تپش شده هستیدی کند. بدنتان لرزد و با ترس شده هستیدی که تا مرض مردن شما را آزار دهد.

شما به فوبیا گرفتارشده هسته‌اید. حتی با به یادآوری صحنه تاریک ترس به سراغتان آید و شما ترس‌های شده هستیدی را تجربه کنید.

اگر توجه کرده باشید نوع ترس اول با این نوع ترس بسیار متفاوت هست. در نوع اول شما با یک صحنه ترسناک و یا صدای وحشتناک مواجه میشوید و احساس ترس کنید ولی در نوع دوم با خیال صحنه ترسناک هم حملات فوبیا سراغ شما آیند.

ترس از تاریکی، ترس از ارتفاع، ترس از پرواز با هواپیما، ترس از حیوانات خانگی، ترس از مدرسه، ترس از اجتماع که به به فوبیاهای اجتماعی معروف و ترس‌های بیمارگونه دیگر که افراد عادی این نوع ترس ها را ندارند.

 

جهت مشاهده مقاله دستگاه بالابر بیمار چیست و چه مشخصاتی ؟ کلیک کنید

ان.ال.پی چه راهکاری را برای درمان ترس های بیمارگونه یا فوبیاها ارائه می دهد؟

در ادامه این مقاله خواهیم الگو یا تکنیکی را بگوییم ان.ال.پی آن را برای درمان فوبیاها ترس های بیمارگونه ارائه ه هست. ذهن انسان اگر احساس کند که ایمن هست و دوباره صحنه‌ای را که نخستین بار باعث ترس شده هسته هست را تجربه کند تواند این نوع ترس را کنار بگذارد

. ولی مهم‌ترین نکته این هست که در مواجه‌شده هستن با صحنه ترسناک باید احساس کند که ایمن هست و هیچ‌چیز و یا کسی او را تهدید نکند. احساس ایمن بوده استن و تجربه ایمن صحنه ترسناک باعث میشود که انسان به‌صورتی دیگر به ترس خود نگاه کند و به‌صورت ناخودآگاه احساس ترس از بین رفته و شخص فوبیایی از ترس خود دست بر.

الگوی درمان ترس‌های بیمارگونه یا فوبیاها

۱– به ترس خود فکر کنید

به ترس خود فکر کنید، به این‌که چه زمانی شروع به ترسیدن کردید. چه چیزی باعث ترسیدن شما شده هست.

۲- فرض کنید روی یکی از صندلی‌های سینما نشسته‌اید و کمی بالاتر از خط دیدتان پرده سینما را بینید.

دقت کنید این پرده سینما باید بسیار کوچک‌تر از پرده معمولی باشده هست.

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

۳- همان‌طور که روی صندلی نشسته‌اید از جسم خود خارج میشوید و مثل یک پرنده به سمت پروژکتور سینما بروید. از کنار پروژکتور به خودتان که روی صندلی نشسته‌اید نگاه کنید.

۴- از کنار پروژکتور، خودتان را ببینید که به فیلم خودتان که در حال پخش هست نگاه کنید.

۵- فیلمی که پخش میشود فیلم صحنه‌ای هست که شما در آن اولین بار ترس را تجربه کردید. شما باید خودتان را از بالای سرتان ببینید که در حال تماشای فیلمی از خودتان هستید که در آن فیلم از اول تا آنجایی که ترسیده‌اید و دوباره آرام شده هسته‌اید. این فیلم باید به‌صورت سیاه‌وسفید و کوچک‌تر از صحنه اصلی اتفاق باشده هست. سیاه‌وسفید بوده استن و کوچک بوده استن بسیار مهم هست و اگر غیرازاین باشده هست، این تکنیک نتیجه نخواهد . نکته دیگری که باید بدانید این هست که فیلم را باید از دریچه نگاه شخص دیگری نگاه کنید نه از دید خودتان.

۶- وقتی‌که فیلم به لحظه پایانی رسید، از کنار پروژکتور مستقیماً به داخل فیلم بروید.

در زمانی که فیلم را تا انتهای آن یعنی نقطه امن فیلم (جایی که ترس را تجربه کرده و سالم هستید) دیدید خودتان را از کنار پروژکتور به انتهای فیلم برسانید.

۷- وقتی‌که در داخل فیلم هستید، رنگ‌ها را به آن بازگردانید و فیلم را از انتها تا ابتدا به‌صورت برعکس نگاه کنید. این فیلم را طوری ببینید که انگار خودتان در فیلم هستید و اتفاقات به‌صورت برعکس برای خودتان افتد. فیلم را به‌صورت رنگی از جایی که ترس تمام شده هسته هست به جایی که نقطه آغازین آن هست و شما در آن نقطه احساس آرامش کنید ببینید.

۸- وقتی فیلم را برعکس دیدید و به نقطه ابتدای آن رسیدید، از فیلم خارج میشوید و به کالبد خود که روی صندلی نشسته‌اید برگردید.

۹- مراحل سوم تا هفتم این فرایند را پنج بار دیگر تکرار کنید.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

۱۰- اکنون به ترس خود فکر کنید و ببینید چه اتفاقی افتد. اگر احساس ترس نکنید، تکنیک را درست انجام ه‌اید. اگر فکر کردن به عامل ترس باعث میشود که دوباره احساس ترس کنید الگو را به‌درستی انجام نه‌اید. یادتان باشده هست که این تکنیک باید بسیار سریع انجام میشود. پس اگر نتیجه نگرفتید الگو را دوباره با سرعت بیشتری انجام دهید.

شما در این مقاله دانستید ترس چیست؟ و به این نکته پی بردید که ترس ها انواع مختلفی دارند. این مقاله به شما نشان که نوعی از ترس ها فوبیا ها نام دارند که به ترس های بیمارگونه معروفند. این مقاله الگویی را در اختیار شما قرار که بتوانید فوبیاها را درمان کنید. ان.ال.پی می تواند با تکنیک هایی که ارائه می دهد در زمان بسیار کوتاهی فوبیاها را درمان کند. فوبیاها ساده ترین مسائلی که به وسیله ان.ال.پی درمان می شوند.

ان.ال.پی به شما کمک کرد که بتوانید به این سؤال پاسخ دهید که ترس چیست؟ و چرا ترس در ذهن انسان های اولیه شکل گرفته هست؟! اگر ترس در وجود انسان های اولیه نبوده است احتمالا ما هم نبوده استیم و این مقاله نوشته نمی شده هست و شما هم نبوده استید که این مقاله را مطالعه کنید. همانطور که گفتیم ترس برای انسان های آن زمان احساس لازمی بوده است که باید در هنگام خطر ایجاد می شده هست تا نیاکان ما جان خودشان را نجات می ند و اگر ترس نبوده است و آنها این احساس را درک نمی کردند نمی توانستند خودشان را از خورده شده هستن و خطرات ناشی از حیوانات نجات .

ولی الآن هرچند که این ترس در بعضی مواقع لازم هست ولی آنچنان به کار نمی آید و در بیشتر اوقات باعث دردسر می میشود. فوبیاها نوعی از ترس ها که باعث دردسر زیادی می شوند که ان.ال.پی برای درمان آنها راه حل هایی ارائه ه هست. ترس چیست؟ ترس احساسی هست که ذهن انسان برای نجات انسان از خطرات احتمالی در او می سازد. مثلا اگر ترس نباشده هست انسان از ارتفاع های زیاد نمی ترسد و با کارها و رفتارهای خطرناک خود را به خطر می اندازد. پس ترس کمی لازم هست که انسان به کارهای خطرناک دست نزند.



:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

فواید سلامتی ارزن شامل توانایی آن برای محافظت از قلب، جلوگیری از دیابت، بهبوده است سیستم گوارش، کاهش خطر ابتلا به سرطان، سم زدایی بدن، تقویت تنفس، افزایش سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی و بهبوده است سلامت عضلانی و عصبی می باشده هست.

 

 

ارزن چیست؟

ارزن ممکن هست رایج ترین نوع محصول دانه ای نباشده هست که شما انتظار دارید روی میز غذای شما یافت میشود، اما در واقع، این گروه متنوع از گیاهان با دانه های کوچک در سراسر جهان، برای خوراک دام و مصرف انسان، کشت می میشود. این محصول به طور عمده در کشورهای در حال توسعه رشده هست می کند، اما فصل رشده هست سریع و توانایی رشده هست آن در محیط های نسبتا خشک و بایر، ارزن را تبدیل به محصولی ایده آل برای بسیاری از کشورها کرده هست.

اگر چه گونه های مختلف ارزن در سراسر جهان وجود دارند، رایج ترین نوع آن Pennisetum glaucumهست که به ارزن مروارید معروف هست. از لحاظ تاریخی، ارزن احتمالا در آفریقا منشاء یافته هست، اما ۱۰۰۰۰ سال پیش در آسیا و خاورمیانه گسترش یافت. قابلیت اطمینان آن برای زنده ماندن در شرایط سخت، ارزن را به محصولی عالی تبدیل کرده هست و به همین دلیل امروزه هنوز هم ترجیح ه می میشود. این گیاهان کوچک دانه ای عمدتا در هند تولید می شوند که هر سال بیش از ۸ میلیون تن ارزن کشت می میشود و پس از آن بیشتر در آفریقا و چین تولید میمیشود. ارزن می تواند به عنوان یک غله سنتی هستفاده میشود، همچنین می تواند در فرنی، میان وعده ها و انواع نان ها مورد هستفاده قرار گیرد، زیرا مانند غلات دیگر نشهسته بسیار زیادی . ارزن منبع بسیار خوبی از مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک هست که می تواند به طور قابل توجهی باعث افزایش سلامتی انسان ها میشود. در سال های اخیر توجه بیشتری به این مسئله می میشود، زیرا بیماری سلیاک به نظر می رسد به یک وضعیت بزرگ و شناخته شده هسته تبدیل شده هسته هست. ارزن فاقد گلوتن هست، بنابراین قربانیان سلیاک می توانند به جای گندم به عنوان منبع غلات، به ارزن روی آورند. از نظر مواد غذایی اصلی که به عنوان ساده ترین و ارزشمندترین مکمل ها در رژیم های غذایی سراسر جهان ستایش شده هسته اند، ارزن بیشترین انرژی و همچنین بیشترین چربی و ویتامین های B را تامین می کند.

 

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

فواید سلامتی ارزن

ارزن به دلیل محتوای منحصر به فرد آن از مواد مغذی، از جمله میزان نشهسته قابل توجه، ویتامین B، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی، منیزیم و چربی ها مهم هست. علاوه بر این، سطوح قابل توجه پروتئین و فیبر نیز در ارزن وجود دارند، که فواید این دانه مهم را حتی بیشتر نیز می کند!

ارزن غنی از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی هست که از مزایای بسیاری برخوردار هست. بیایید نگاهی به فواید ارزن بیاندازیم:

محافظت از قلب

اگر میخواهید از قلب خود محافظت کنید، ارزن یکی از بهترین دانه های ممکن برای اضافه کردن به رژیم غذایی شما هست. ارزن منبعی غنی از منیزیم هست که ماده معدنی مهم برای کاهش فشار خون و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی، به ویژه در مورد آترواسکلروز هست. ارزن منبعی عالی از پتاسیم هست که با عمل به عنوان یک وازودیلاتور فشار خون را پایین نگه می. کاهش فشار خون و بهینه سازی سیستم گردش خون شما یکی از بهترین راه های محافظت از سلامت قلب و عروق شمهست. علاوه بر این، لیگنین گیاهی موجود در ارزن با میکرو فلور در سیستم گوارش ما میتواند به لیگنین حیوانی تبدیل شده هسته و معلوم شده هسته هست که این لیگنین حیوانی فرد را در برابر برخی از بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی محافظت می کند.

 

 

کنترل سطح کلسترول

جهت مشاهده مقاله نگاهی به یونیت های دندان پزشکی کلیک کنید

میزان کلسترول با سلامت قلب رابطه بسیار نزدیکی ، بنابراین سطح بالای فیبر در ارزن روشی ایده آل برای پایین آوردن سطح کلسترول هست. وجود فیبر در رژیم غذایی “کلسترول بد” (LDL) خطرناک را از بدن حذف می کند در حالی که اثرات “کلسترول خوب” (HDL) را افزایش میدهد.

پیشگیری از دیابت

دیابت بیماری ای هست که میلیون ها نفر از مردم را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. ارزن در بسیاری از کشورها (که دیابت کمتر یافت می میشود) یک غذای سالم به شمار میرود. شاید یکی از اثرات ارزن که احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش میدهد، به دلیل سطح قابل توجه منیزیم موجود در این دانه خاص باشده هست. منیزیم یکی از مواد معدنی مهم برای افزایش کارایی انسولین و گیرنده های گلوکز در بدن محسوب می میشود، بنابراین از این بیماری جلوگیری می میشود. در جمعیتی که شامل رژیم غذایی غنی از منیزیم بوده استند، کاهش ۳۰ درصدی در دیابت مشاهده شده هست.

کمک به هضم غذا

به عنوان غذای غنی از فیبر، ارزن می تواند به حرکت سیستم دستگاه گوارش شما و از بین بردن مشکلاتی مانند یبوست، گاز اضافی، التهاب و گرفتگی کمک کند. با تنظیم فرایند گوارش، حفظ مواد مغذی شما بهبوده است می یابد و شانس شما برای شرایط جدی تر گوارش مانند زخم معده یا سرطان روده بزرگ کاهش می یابد. هضم منظم و دفع مواد زائد نیز به بهبوده است سلامت کلیه، کبد و سیستم ایمنی بدن کمک می کند، چرا که این اندام ها رابطه نزدیکی با فعالیت های متابولیکی بدن دارند.

 

 

پیشگیری از سرطان

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

تحقیقات اخیر نشان ه هست که یکی از بهترین و ساده ترین راه برای جلوگیری از شروع سرطان پستان در زنان فیبر هست. در حقیقت، زنان می توانند بیش از ۵۰ درصد شانس ابتلا به سرطان سینه خود را با خوردن بیش از ۳۰ گرم فیبر در روز کاهش . با توجه به اینکه سرطان سینه یکی از رایج ترین و مرگبار ترین انواع سرطان هست، این توصیه ای هست که هر زن باید در نظر بگیرد!

پاکسازی بدن

بسیاری از آنتی اکسیدان ها در ارزن می توانند سموم بدن شما را پاکسازی . کوورستین، کورکومین، اسید الاجیک و سایر کاتچین های مفید دیگر می توانند به رهایی بدن شما از هر گونه عوامل خارجی و سموم از طریق بهبوده است دفع مناسب و خنثی سازی فعالیت آنزیمی در این اندام کمک .

پیشگیری از آسم

تحقیقات نشان می که ارزن می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی افراد مبتلا به آسم را از دوران کودکی بهبوده است بخشده هست و همچنین در وهله اول می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. اگر چه برخی از شواهد بحث برانگیز هست، نشان ه شده هسته هست که کاهش قابل توجهی در خس خس سینه و حملات آسم (بیش از ۱۵٪) در کودکانی که مقدار زیادی از غلاتی مانند ارزن مصرف می، دیده میمیشود. با این حال، همانطور که گندم یک آلرژن شایع در ارتباط با آسم و خس خس سینه می باشده هست، ارزن همان اجزا را ن و از این رو این اثر منفی را نخواهد .

 

 

رعایت احتیاط

جهت مشاهده مقاله الکتروکوتر یا الکتروسرجی از مهم‌ترین تجهیزات پزشکی کلیک کنید

با توجه به تنش های جدید در بدن ما، به ویژه در سیستم غددی ما، کار اضافی مورد نیاز برای هضم و پردازش ارزن ممکن هست تخریب ه باشده هست. قبل از ایجاد تغییر عمده به رژیم غذایی با ارزن زیاد، با پزشک خود درباره سلامتی غده تیروئید و سایر غدد خود صحبت کنید.



:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

پوست انسان همیشه در معرض خطرات بیرونی قرار دارد. از آکنه و چین و چروک گرفته تا آفتاب‌سوختگی و انواع زخم. گویی فهرست بلند بالای عوارض پوستی هرگز تمامی ندارد. هرچند که تکنولوژی بر این عوارض برتری پیدا کرده و گزینه لیزر کردن را پیش روی ما قرار داده است. کشور ایران با تعداد زیادی پزشک فوق متخصص، آماده ارائه بهترین خدمات لیزری است. چنانچه ایران را برای انجام عمل لیزر انتخاب کردید، مواردی وجود دارد که باید پیش از شروع کار از آن‌ها مطلع شوید. یکی از موثرترین ابداعات حوزه سلامت پوست، عمل لیزر است؛ اشعاتی جادویی که حرف‌هایی زیادی برای گفتن دارند. اثرگذاری لیزر از طریق رسوخ و نفوذ به پوست رخ می‌دهد. در مقایسه با روش‌های قدیمی و سنتی‌تری که از تیغ‌های جراحی استفاده می‌کرد، لیزر درمانی به عنوان عملی غیر تهاجمی، گزینه‌ای فوق‌العاده برای آنان که از عمل‌های مختلف برای رسیدگی به پوست خود استفاده می‌کنند، محسوب می‌شود؛ گزینه‌ای که پوست خشک، پژمرده، آفتاب سوخته و لکه‌دار را احیا می‌کند.

 

 

چرا ایران؟

چه می‌شود اگر یکی دو روز را با مقرون به صرفه‌ترین حالت ممکن، در یکی از بهترین مقاصد گردشگری دنیا بگذرانید و در این حال به عمل لیزر پوست روی آورید؟ این گفته صرفاً برای تشویق شما به سفر به ایران نیست، بلکه نظر مراجعینی است که برای سفری پزشکی، قدم به ایران گذاشته‌اند. کشور ایران با وجود تعداد زیادی مطب‌های امراض پوستی کاملاً مجهز، پزشکان مجرب و جاذبه‌های گردشگری فراوان، پکیج‌های عمل زیبایی تمام و کمالی را با بالاترین کیفیت ممکن ارائه می‌کنند. گذشته از این‌ها، از آن جا که لیزر درمانی در ایران بسیار طرفدار دارد، فرصت چندباره این عمل با قیمتی مناسب، در اختیار شما قرار می‌گیرد. با وجود اینکه میانگین قیمت لیزر درمانی در آمریکا حدود ۲۵۰۰ دلار است، این رقم در ایران ۳ تا ۶ بار کمتر است.

 

 

چه زمانی به لیزر درمانی نیاز داریم؟

جهت مشاهده مقاله بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات توانبخشی در خدمت شما! معرفی بالابر بیمار و صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

پوست انسان به راحتی تحت تاثیر عواملی همچون ژنتیک، آسیب دیدگی، آفتاب سوختگی و یا بیماری قرار می‌گیرد. علاوه بر عوامل بیرونیِ اثرگذار، سن عامل دیگری است که بر کیفیت پوست فرد اثر می‌گذارد. پا به سن گذاشتن می‌تواند منجر به بروز لکه‌های تیره و یا شُل شدن پوست شود و افراد را در پی پیدا کردن راه حل بیاندازد. لیزر درمانی را می توان راهکاری برای رفع موارد زیر دانست:

  • موهای زائد و خالکوبی
  • خطوط ظریف، چین و چروک که از پا به سن گذاشتن پوست فرد نشئت می‌گیرند.
  • رد آکنه
  • رگ‌های عنکبوتی
  • هر نوع خال مادرزادی
  • لکه‌های تیره و پوست شل پلک چشم
  • خطوط ظریف کنار چشم
  • خطوط ابرو (خط اخم)
  • چین و چروک اطراف دهان
  • ضایعات عروقی
  • رنگ و بافت نامتقارن پوست

 

 

انواع لیزر درمانی در ایران

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، لیزر درمانی می‌تواند با اهداف مختلفی انجام شود؛ از رفع موهای زائد گرفته تا از بین بردن چین و چروک. اکنون می‌خواهیم شما را با با انواع مختلف لیزر درمانی و کارکرد هر یک آشنا کنیم.

لیزر صورت

چنانچه چین و چروک، زخم، بودن در معرض آفتاب، سن و یا سایر عوامل بر کیفیت و رنگ پوست شما اثر گذاشته، لیزر صورت می‌تواند گزینه مورد نیاز شما باشد. این فرآیند از اشعه نوری برای مقابله با اختلالات پوستی استفاده می‌کند. این اختلالات عبارتند از چین و چروک، خطوط ظریف صورت، علائم کشیدگی، آفتاب سوختگی، لکه‌های سیاه، آسیب دیدگی و زخم. هرچند که اختلالات تنها به این عوامل محدود نمی‌شوند. این روش پوست شما را سفت‌تر می کند و ظاهری جوان‌تر به آن می دهد. این عمل همچنین می‌تواند برای بهبود ظاهر صورت، با عمل‌های زیبایی دیگر ترکیب شود.

هزینه لیزر صورت در ایران

جهت مشاهده مقاله معرفی تجهیزات آزمایشگاهی و انواع آن کلیک کنید

هزینه لیزر صورت در ایران از بسیاری از کشورها ارزان‌تر است. این عمل در هر ناحیه از صورت حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار هزینه دارد.

 

 

لیزر برای رفع موهای زائد

در این فرآیند از لیزر در جهت آسیب رساندن به پیاز مو استفاده می شود. اشعه لیزر متمرکز شده از پوست عبور می کند و توسط رنگدانه پیاز مو جذب می شود و به شکل قابل توجهی روند رشد مو را کند و یا آن را به کلی قطع می‌کند. در صورت رشد مجدد مو، می توان این فرآیند را تکرار کرد. این عمل بیشتر برای افرادی مناسب است که پوستی روشن و مویی تیره دارند. رایج ترین نواحی بدن که این روش برای آن مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل کمر، سینه، شانه، گردن و صورت، خصاصا قسمت بالای لب و چانه می‌شود.

هزینه رفع موهای زائد در ایران

لیزر رفع موهای زائد در ایران حدود ۲۰۰ تا ۳۵۰ دلار هزینه دارد. این رقم شامل تمام هزینه‌های جانبی همچون حق ویزیت نیز می‌شود.

 

جهت مشاهده مقاله معرفی تجهیزات آزمایشگاهی و انواع آن کلیک کنید

 

رفع زخم آکنه

زمانی که پوست در حال بهبودی از زخم ناشی از آکنه است، کلاژن اضافی موجود در قشای پوستی ممکن است تا همیشه بر جای خود باقی بماند که چنین رخدادی منجر به بروز زخم آکنه می شود. رفع این عارضه در جهت بازیابی ظاهر پوست و اعتماد به نفس در فرد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. راه‌های مختلفی برای مقابله با زخم های آکنه وجود دارد که برخی از آن ها عبارتند از ماسک‌های صورت، عمل میکرودرم ابریژن و عمل لیزر صورت. انتخاب روش مناسب به نوع زخم آکنه شما بستگی دارد.

هزینه رفع زخم آکنه در ایران

هزینه مورد انتظار لیزر رفع زخم آکنه در ایران چیزی حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ دلار در هر ناحیه است. این رقم شامل تمام هزینه جانبی همچون حق ویزیت پزشک نیز می‌شود.

 

 

درمان مبتنی بر نور

جهت مشاهده مقاله همه چیز درباره کمد کنار تخت ( لاکر بیمارستانی) کلیک کنید

دستگاه‌های زیبایی مبتنی بر نور در جهت اصلاح مجموعه‌ای از مشکلات زیبایی و همچنین در جهت درمان اختلالات رنگدانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این روش با لیزردرمانی فرق می‌کند اما وجه اشتراکات بسیاری هم دارد. این دستگاه‌ها می توانند به طور دقیق نواحی مورد نظر را هدف قرار دهد و حداقل آسیب ممکن را به بافت های اطراف آن برساند. این دستگاه ها کاربردهای بسیاری دارند که شامل تلطیف خطوط پیشانی (خط اخم)، نرم کردن پوست بالایی و پایینی پلک، از بین بردن چین و چروک صورت، کاهش قرمزی پوست و همچنین رفع موهای زائد می‌شود.

 

 

مزایای لیزر درمانی

با به آرامی و به دقت تبخیر کردن و یا نابودکردن بافت‌های پوست، اشعات لیزر در جهت درمان عارضه‌های بسیاری همچون چین و چروک، زخم و لکه‌های پوستی تلاش می‌کنند. روش IPL یا همان نور شدید، در جهت رسیدگی به رگ‌های خونی و رنگدانه‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، لایه های پوستی با استفاده از اشعه نوری که به قسمت‌های مورد نظری از پوست تابیده می‌شود، یکی پس از دیگری برداشته می شوند. عوارض پوستی بسیاری را می‌توان از طریق لیزر درمانی درمان کرد. همچنین به افرادی که از مشکلات این عوارض رنج می‌برند نیز لیزر درمانی پیشنهاد می شود. با استفاده از تکنولوژی مدرن، رسیدن به نتیجه‌‎ای تقریباً بی نقص، امری تضمین شده است. همچون هر روش غیر تهاجمی دیگری، نتیجه این فرآیند نیز کاملاً قابل توجه است و توانسته نظر بسیاری از افراد را در طی چندین سال گذشته جلب کند. جدای از دستاوردهای محسوس فیزیکی، فواید روانی به دست آمده از این روش که هرگز قابل قیاس با سایر روش ها نیست را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

 

لیزر درمانی برای بیماری روزاسه

جهت مشاهده مقاله نگاهی به یونیت های دندان پزشکی کلیک کنید

روزاسه عارضه‌ای پوستی است که افرادی با سن ۳۰ تا ۵۰ سال به آن مبتلا می‌شوند. در این عارضه، نواحی اطراف بینی، چانه، چشم، گوش و یا سینه قرمز و زمخت می‌شوند. رگ‌های خونی بزرگ شده نیز رخ نشان داده و پوست شما را آزرده می‌سازند. اگرچه روزاسه به کلی درمان نمی‌شود اما می‌توان علائم آن را از طریق روش‌های درمانی مختلف کاهش داد. لیزر درمانی یکی از همین روش‌هایی است که ممکن است پزشک شما آن را توصیه کند. این فرآیند می‌تواند به لطافت پوست کمک کند و همچنین رگ های خونی و قرمزی ناشی از این عارضه را کاهش دهد و یا از بین ببرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

ما در ذاتمان  است که فریب بخوریم! هر چه که در روزنامه ها می بینیم  و یا سایتهای اینترنتی مختلف به چشممان می خورد را ، بدونی اینکه حتی  اطلاعی از آن داشته باشیم چشم بسته قبول میکنیم.افسانه‌های تناسب اندام و لاغر شدن به طور تعجب آوری  پرطرفدار شده اما حقیقتا بسیاری از آنها  در حد یک افسانه‌اند. با برخی از احمقانه‌ترین آنها آشنا شوید:

 

افسانه شماره ۱: باید دراز نشست‌های زیادی انجام دهید تا شکمتان شش تکه شود

حقیقت: شکم شما همین حالا هم شش تکه است! به آن عضله راست شکم گفته می‌شود، و در زیر لایه‌ای از چربی پنهان شده است. برای اینکه شش تکه‌ی شکم شما نمایان شود، باید چربی‌های شکمتان را کاهش و در عین حال عضلاتتان را هم تمرین دهید.

اگر چربی سوزی نکنید، هیچ مقدار تمرینات شکمی، شکمتان را شش تکه نخواهد کرد. پس باید مراقب میزان مصرف کالری‌تان باشید، تمام عضلات بدنتان را بپرورانید، و بیشتر ورزش کنید. این تنها راهی است که واقعا می‌توان چربی سوزی کرد.

افسانه شماره ۲: کار بر روی عضله‌ی خاصی، چربی‌های اطرافش را خواهد سوزاند

حقیقت: شما نمی‌توانید انتخاب کنید که کدام چربی بدنتان را بسوزانید. این بدن شماست که این انتخاب را انجام می‌دهد، و آن هم فقط زمانی که دیگر گلوکزی برای سوزاندن وجود نداشته باشد. شما باید تمام بدنتان را به کار بگیرید، تا کل بدنتان چربی سوزی کند. سرانجام بدنی با چربی پایین‌تر خواهید داشت، نه فقط اندامی که بدون چربی است.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی و کاربرد های آن کلیک کنید

افسانه شماره ۳: چربی‌هات رو به عضله تبدیل کن!

حقیقت: این کلمات را تقریبا در اکثر تمرینات اینترنتی و کتاب‌های الکترونیکی دیده‌اید، اما حقیقت این است که شما نمی‌توانید چربی‌ها را به عضله تبدیل کنید. چربی، ذخیره‌ی اسیدهای چرب است، در حالی که عضلات از فیبرهای ماهیچه‌ای ساخته شده است. شما می‌توانید از شر چربی‌ها خلاص شوید، و عضله بسازید تا جای آنها را بگیرد. اما نمی‌توانید چربی‌ها را به عضله تبدیل کنید.

(تذکر: هرچه عضلانی تر باشید، بیشتر چربی خواهید سوزاند.)

افسانه شماره ۴: چربی نخورید، شما را چاق می‌کند!

حقیقت: این حرف کمی صحیح است و کمی نه. هر گرم چربی ۹ کالری دارد، یعنی دو برابر بشتر از کربوهیدرات و پروتئین‌ها. اما با اینحال خوردن چربی شما را چاق نخواهد کرد! تنها چیزی که می‌تواند شما را چاق کند مصرف مقدار زیادی کالری است. دو هزار کالری چربی، پروتئین و کربوهیدرات بهرحال مساوی با ۲۰۰۰ کالری خواهد بود، مهم نیست که به چه تناسبی تقسیمش کنید.

حقیقت همانی بود که گفته شد، خوردن چربی (چربی غیر اشباع و سالم) می‌تواند در حقیقت چربی سوزی را برایتان ساده‌تر کند، نه اینکه شما را چاق کند.

افسانه شماره ۵: کربوهیدرات و چربی را کاهش دهید و پروتئین بیشتری بخورید

حقیقت: اگر می‌خواهید چربی بسوزانید، تعادل، یک باید است. بدن شما به اسیدهای چرب محتاج است، و کاهش زیادش در برنامه‌ی غذایی‌تان باعث خواهد شد تا بدن شما به چربی‌های ذخیره شده‌اش وفادار بماند.

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

کربوهیدرات‌ها هم به انرژی تبدیل می‌شوند، که برای بدنسازی و تمرینات کاردیوتان به آن احتیاج دارید. البته باید میزان مصرف پروتئینتان را هم مقداری افزایش دهید، اما چربی و کربوهیدرات را بیش از اندازه کم نکنید.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

تقریبا یک سوم افراد هموفيل از مادرانی متولد می شوند که هیچگونه سابقه هموفیلی در خانواده آنها وجود ندارد ولی ، اغلب این مادران واقعا ناقل هموفیلی اند . این زنان ژن معیوب هموفیلی را از مادران و مادربزرگهای خود به ارث برده اند. انتقال ژن ممکن است بدون ظاهر شدن بیماری باشد یا اینکه بچه های هموفیل در طفولیت فوت کرده باشند و تشخیص هموفیل بودن در آنها داده نشده باشد . البته امکان دریافت ژن جهش یافته معیوب از یکی از والدین هم وجود دارد. از همراهی شما با راستینه سپاسگزاریم .

 

 

 

آزمایش ناقلین هموفیلی از گذشته تا حال ، چه تغییراتی داشته است؟

آزمایش DNA تعداد زیادی از زنان ناقل جدید را مشخص می کند. این آزمایشها اطلاعات جدید و شگفت انگیزی درباره وجود موتاسیون یا جهش ژنی در تخمدانها و نه در سایر بافتهای بدن نظیر خون که عمدتا مورد آزمایش قرار میگرفت ، به ما داده اند. مطالعات نشان می دهند که فقط ۱۰ درصد از موارد هموفیلی به موتاسیون یا جهشهای ژنی جدید مربوط می شوند و در ۹۰ درصد موارد مادران این بیماران ناقلين بیماری اند و احتمال به دنیا آوردن پسران هموفیل و دختران ناقل بیماری در آنها وجود دارد.

 

 

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه ایست آسان، ایزی استند چیست؟ کلیک کنید

درمورد ناقلین هموفیلی توضیح دهید؟

زنانی که شرایط زیر در آنها صادق است ، قطعا ناقل هموفیلی اند :

  • دختر مردی هموفيل .
  • مادر بیش از یک پسر هموفیل .
  • مادر پسری هموفيل ، و در خانواده آنها یک نفر دیگر هموفیل باشد .
  • زنانی با شرایط زیر ، ممکن است ناقل هموفیلی باشند :
  • خواهر فردی هموفیل .
  • خاله، دختر خاله، دختر دایی، دختر خواهر و دختر برادر فردی هموفيل .
  • مادر پسری هموفیل، ولی هیچ فرد هموفيل دیگری در خانواده آنها نباشد.

نکته : تمام زنانی که شرایط بالا در آنها صادق است می توانند برای مشخص کردن وضعیت خود از لحاظ ناقل بودن ، از آزمایشهای تشخیص ناقلین بهره مند شوند . اغلب زنانی که ناقل هموفیلی اند ، هیچ گونه علامتی دال بر داشتن ژن معیوب از خود بروز نمی دهند. تعداد اندکی از ناقلین علایمی چون خونریزیهای بیش از حد در عادت ماهانه ، جراحيها و کشیدن دندان دارند. به طور متوسط، مقدار فاکتورهای انعقادی در زنان ناقل کمتر از غير ناقلین است . در تعداد کمی از ناقلین مقدار فاکتور انعقادی به قدری کم است که آنها با مشکل خونریزی و کبود شدن بیش از حد روبه رویند . عموما اندازه گیری مقدار فاکتور انعقادی را برای ناقلین یا اشخاصی که امکان ناقل بودن را دارند توصیه میکنند تا در صورت نیاز به عمل جراحی یا تصادفها، پیش بینیهای لازم صورت گیرند. زنان ناقل هموفیلی ممکن است به طور نادر احتیاج به درمان با DDAVP یا فاکتورهای انعقادی در اعمال پزشکی یا خونریزیهای بیش از اندازه در پریودهای ماهانه داشته باشند.

 

 

تشخیص ناقلین چگونه است؟

اگر بخواهیم به طور دقیق ناقل بودن زنی را تشخیص دهیم باید از روش تشخیص مولکولی یا DNA استفاده کنیم. اگر امکان تست DNA نباشد یا این تست نتواند اطلاعات درستی از ناقل بودن بدهد، باید از روشهای مرسوم اندازه گیری انعقاد استفاده کرد. گاهی از هر دو روش تست DNA و روش انعقادی برای تهیه اطلاعات دقیق تر استفاده می کنند. تست DNA تشخیص یک عیب در ژن را با جستجوی یک سوزن در انبار کاه می توان مقایسه کرد. ممکن است تغییرات موجود در ژن که باعث هموفیلی می شوند ، فقط ۱ بیت از سی چهار هزار بیت اطلاعات موجود در ژن فاکتور نه ( IX ) ویا یک بیت از ۱۸۶۰۰۰ بیت اطلاعات موجود در ژن فاکتور هشت ( XIII ) باشند . جستجو به دلیل موجود بودن DNA در اکثر سلولهای بدن ، نظیر سلولهای گلبول سفید ، راحت خواهد بود. برای این کار از فرایندی به نام PCR یا POLYMERASE CHAIN REACTION استفاده می شود. با PCR می توان از تعداد کمی سلول ، تعداد انبوهی DNA برای مطالعه تولید کرد.

 

جهت مشاهده مقاله معرفی و راهنمای خرید انواع یخچال و فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید

 

برای تشخیص ناقلین هموفیلی دو نوع تست DNA وجود دارند.

روش مستقیم و روش غیر مستقیم تشخیص عیب در ژن . در روش مستقیم ، پس از یافتن عیب موجود در ژن مرد هموفيل خانواده ، خون زنان آن خانواده را برای یافتن عیوب ژنی و ناقل بودن با آن ژن مقایسه می کنند . اگر همان عیب در سلولهای یکی از آنها دیده شود ، آن زن ناقل است . اگر این روش در خانواده ای جواب دهد ، روش بسیار دقیقی خواهد بود.

در روش غیر مستقیم ، از نشانه های موجود در ژن معیوب افراد خانواده برای تشخیص استفاده میکنند. اغلب تشخیص عیبهای معلوم و معین ژن در افراد هموفيل ممکن نیست ، ولی با استفاده از ژن معیوب یکی از افراد خانواده به منزله نشان و جفت کردن این ژن نشانه با ژن فرد هموفيل خانواده می توان ناقل بودن یا نبودن سایر افراد خانواده را مطالعه کرد. در روش غیر مستقیم ، خون تعدادی از اعضای خانواده برای انتخاب صحیح ژنِ نشانه مطالعه می شود. گاهی ژنِ نشانه مفیدی در خانواده پیدا نمی شود و در این مرحله ، تست DNA برای این خانواده جوابی نمی دهد. نمونه های خونی فرد هموفيل و سایر اعضای خانواده برای تست منسوبان آن خانواده در آینده نگهداری می شوند.

 

زمان تست و مشاوره!

شناسایی ناقلین مسئله ای اورژانسی نیست و باید برای زمانی که می توان مشاوره صحیحی روی نتایج تست انجام داد ، برنامه ریزی شود . برای مثال ، والدینی که به تازگی از هموفیل بودن فرزند خود آگاه شده اند ، قدرت جذب اطلاعات زیاد را در آن واحد نخواهند داشت. این مطلب درباره والدینی که سرگرم درمان فرزندشان اند نیز صادق است. باید مطالب مربوط به تشخیص ناقلين را به زمانی که آنها آمادگی جذب و فهم آن را دارند ، موکول کرد. البته باید مطالب مربوط به تشخیص ناقلین را قبل از مطرح شدن حاملگی های جدید در خانواده هموفیل مطرح کرد و آگاهیهای لازم را در این زمینه به آنها داد.

 

جهت مشاهده مقاله دستگاه بالابر بیمار چیست و چه مشخصاتی دارد؟ کلیک کنید

مناسب ترین زمان برای انجام تست ناقل بودن خواهران و سایر زنان در یک خانواده هموفیل چه موقعی است؟

اطلاعات ژنتیکی را در هر سنی می توان به دست آورد، ولی مشاوره درباره مخاطرات احتمالی موجود برای فرزندان این اشخاص حتما باید به مراحل نهایی دوره بلوغ موکول شود. معمولا والدین مایل اند تا وضعیت ناقل بودن یا نبودن دخترشان را در سنین پایین بدانند. این آگاهی در صورت مثبت بودن آزمایشها فشار روحی وارده به خانواده را افزایش می دهد. اغلب متخصصین ژنتیک این احساس را دارند که تستهای ژنتیکی باید در سنینی انجام شوند که افراد ناقل شخصا آمادگی درک نتایج و مشکلات مربوطه را داشته باشند . این نحوه برخورد ، ریشه در افکار جدیدی دارد که اطلاعات ژنتیکی اشخاص را محرمانه میداند و آزاد بودن آنها را در رد یا قبول تستهای ژنتیکی مطرح می کند . والدین با مشورت پزشک و مشاور ژنتیکی ، زمان مناسبی را برای انجام تست همراه با ارزیابی درجه رشد دخترشان و علاقه مندی او به موضوع و نیازی که به اطلاعات وجود دارد، انتخاب می کنند. اگرچه می توان تست DNA را در دوره حاملگی انجام داد ، ولی به علت افزایش مقدار فاکتورهای انعقادی در طول دوران بارداری ، آزمایش به روش انعقادی ، جواب قابل اعتمادی نخواهد داد . لذا بهترین زمان برای تست ناقل بودن یا نبودن ، قبل از حاملگی است.

 

 

چگونه تست ناقلین را انجام دهیم؟

برای انجام این آزمایشها با درمانگاه هموفیلی و یا کانون هموفیلی محل اقامت خود تماس بگیرید.

 

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

با چه کسی درباره اطلاعات ژنتیکی خود صحبت کنیم؟

اطلاعات ژنتیکی افراد فوق العاده محرمانه است . گاهی مطرح کردن این اطلاعات با دیگران کار راحتی نیست . زنانی که متوجه ناقل بودن خود می شوند باید این موضوع را با مردی که پدر فرزندان او خواهد بود، در میان بگذارند. بهتر است که زن ناقل و همسرش قبل از بچه دار شدن به مشاوره ژنتیکی اقدام کنند. زن ناقل باید از پزشکان خود بخواهد تا نتیجه آزمایشهای ژنتیکی او را فقط در اختیار کسانی که او مایل است قرار دهند و شخص باید راحتی خود را کاملا درنظر داشته باشد. مشاوره ژنتیکی امکان مشاوره ژنتیکی باید برای تمام افراد اعم از زن و مرد خانواده ای که در آن بیمار هموفیل وجود دارد ، فراهم شود. مشاوره شامل تحقیق در شجره فامیل ، تستهای آزمایشگاهی و یک یا چندین جلسه مذاکره با مشاور ژنتیکی است. متخصصین درمانگاه هموفیلی نیز می توانند در این جلسات حضور داشته باشند. مشاوره را می توان در درمانگاه هموفیلی یا در کلینیک ژنتیکی انجام داد. هدف از مشاوره ژنتیکی ، دادن اطلاعات و آگاهیهای لازم به افراد خانواده درباره احتمال وجود خطرات ژنتیکی و نشان دادن انتخابهای دیگری است که احتمالا افراد خانواده در تنظیم خانواده می توانند داشته باشند. مشاوره ژنتیکی باید با در نظر گرفتن وضعیت روحی افراد خانواده ، آنها را در برخورد با واقعیات و اخذ تصمیمات مشکلی که در داشتن فرزند دارند ، یاری کند . نیازهای خانواده ها و تک تک افراد آن کاملا متفاوت اند . مشاورین ژنتیک همراه با احساس مسئولیت باید به افراد برای ارزیابی نیازها و آرزوهایشان یاری رسانند و گرفتن تصمیم نهایی را به عهده خود آنها واگذار کنند. آگاهی دادن در زمينه وراثت در هموفیلی ، بخشی از آموزش عمومی بیماری برای والدین و افراد خانواده است. ممکن است کودکان سئوالهایی در این زمینه داشته باشند که والدین با توجه به وضعیت سنی آنها جواب مناسبی می دهند. فرزندان بالغ در زمینه ژنتیک و وراثت صفات انسان ، مطالبی در مدرسه یاد می گیرند . آگاهی دادن درباره خطر انتقال هموفیلی در سنین بلوغ باید با احتیاط کامل صورت گیرد ؛ زیرا ، آنها در این سنین به علت، تغییرات روحی و جسمی بسیار آسیب پذیرند. زمان صحیح مشاوره ژنتیکی موقعی است که زن از لحاظ جسمی فعال است و حواس خود را به بچه دار شدن متمرکز می کند . مشاورین ژنتیک برای کمک به ناقلین در برخورد با مسائلی چون داشتن فرزندان هموفیل در خانواده و اضطرابهای حاملگی های آینده آموزشهای مخصوصی می بینند. انتخابهای مختلف این موضوع کاملا خصوصی است و به طرز تفکر شخص بستگی دارد . نحوه برخورد اشخاص با انتقال هموفیلی به مسائل مختلفی وابسته است . نگرانی و اضطراب های موجود درباره پدر و مادر شدن، زایمان ، سقط درمانی جنین و بزرگ کردن بچه هایی با بیماری مزمن را به راحتی نمی توان برطرف کرد. شخصی که قصد دارد بچه دار شود باید تمامی اطلاعات و جوانب را به دقت بررسی کند و بعد تصمیم نهایی را بگیرد ؛ تصمیمی که ممکن است در زندگی او ، همسر و فرزندانش تأثیرات مهمی بگذارد. در تصمیم گیری باید والدین ، هردو ، به نتیجه و تصمیم واحدی برسند. حتی بهترین زمان فرزندآوری و بحث و گفتگو با پزشک ، پرستاران درمانگاه هموفیلی ، مشاور ژنتیکی و سایر اعضای خانواده که در وضعیت مشابهی قرار دارند ، می تواند کمک خوبی برای روشن شدن موضوعها باشد و آنها را در بهترین انتخاب یاری کند.

 

 

در هر حاملگی زنان ناقل ، احتمال به دنیا آمدن بچه های هموفيل ۲۵ درصد است. زنان ناقل هموفیلی انتخابهای مختلفی می توانند داشته باشند:

۱. آنها می توانند با قبول خطر ۲۵ درصد بچه دار شوند. این تصمیم احتمالا با داشتن آگاهی درباره هموفیلی ، شدت بیماری ، نحوه درمان کودکان هموفیل ، منابع مالی و وضعیت روحی آنها گرفته می شود. زنانی که این تصمیم را می گیرند باید این واقعیت را قبول کنند که فرزند آنها ممکن است پسری هموفیل باشد و باید خود را برای برخورد با این وضعیت آماده کنند. ۲. آنها می توانند از بچه دار شدن منصرف شوند و به جای آن بچه ای را به فرزندی انتخاب کنند. با روشهای مؤثر پیشگیری ، قرص های جلوگیری یا نازایی دایمی می توان از حاملگی جلوگیری کرد. ٣. آنها می توانند در طول هر حاملگی تستهای تشخیص قبل از زایمان را برای هموفیلی انجام دهند و بسته به نتیجه آزمایشها نسبت به ادامه حاملگی تصمیم بگیرند . ۴. در مراکز پیشرفته پزشکی امکان عمل باروری خارج از رحم (IVF با استفاده از تخمک زنی غیر ناقل با اسپرم پدر و برگرداندن جنین به رحم مادر ناقل امکان پذیر است . بچه ای که با این روش متولد می شود فقط ژنهای پدر را به ارث می برد و ژنهای مادر ناقل هموفیلی به او منتقل نمی شود.)

 

سخن پایانی

جهت مشاهده مقاله آشنایی با ورزش یوگا کلیک کنید

مردان هموفیل قادر به انتقال هموفیلی به فرزندان پسر خود نیستند . ولی ، تمام دخترهای آنها ناقل بیماری هموفیلی خواهند بود و احتمال هموفیل شدن بچه های این دختران وجود دارد . مردان هموفیل انتخابهای گوناگونی می توانند داشته باشند : ۱. آنها می توانند با تکیه به این مطلب که هیچ یک از بچه های آنها هموفیل نخواهند بود، بچه دار شوند و مسئولیت تصمیم گیری را به دختران ناقل خود در آینده بسپارند. ۲. آنها می توانند از بچه دار شدن منصرف شوند و کودکی را به فرزندی انتخاب کنند . برای بچه دار نشدن نیز از روشهای معمول پیشگیری ویا عقیم شدن دایمی استفاده کنند. ٣. آنها می توانند با استفاده از روشهای تلقیح مصنوعی از اسپرم دیگری که پزشک در رحم همسر آنها قرار می دهد ، بچه دار شوند. به این ترتیب ، دوران حاملگی بدون اینکه احتمال هموفيل شدن فرزند برود ، به طور عادی ادامه خواهد یافت. ۴. آنها می توانند با استفاده از روشهای تشخیص قبل از زایمان ، تمام جنینهای دختر را سقط درمانی کنند. بنابراین، بیماری هموفیلی به نسلهای آینده منتقل نخواهد شد . ۵. آنها می توانند از روشهای تلقیح مصنوعی استفاده کنند و فقط جنینهای پسر را در رحم مادر قرار دهند.

 



:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

تعداد اندکی از مردم از شنیدن اینکه کاهش وزن در پاییز و هنگامی که به سمت فصل سرما و زمستان می‌رویم نسبتا دشوار است، و همین کاهش وزن در بهار نسبتا آسان است، متعجب می‌شوند. این کندی کاهش وزن فقط به دلیل روز شکرگذاری، کریسمس، سال جدید و … نیست!

بدن ما هنگامی که در راه رسیدن به فصل زمستان است تغییرات متابولیسم خاصی از خود بروز می‌دهد و سپس در جریان ورود به سال جدید برخی از این تغییرات دستخوش تحول می‌شوند. خواب زمستانی یکی از نمونه‌های باستانی این تغییر و تحولات است، اما نوسانات فصلی متابولیسم منحصرا به انسان‌ها ختم نمی‌شود و سهم گستره عظیمی از پستانداران در آب و هوای معتدل می‌باشد.

اما آنچه برای اغلب ما بسیار شگفت‌آور است این واقعیت می‌باشد که نوسانات مشابه در مصرف انرژی و ذخیره آن بستگی به چرخه شبانه‌روزی داشته، بعلاوه این نوسانات چنان قوی هستند که حتی در برخی موارد از برنامه غذایی معمول که مظنون اصلیست نیز مهم‌ترند، میزان کربوهیدرات، چربی و پروتئین موجود در برنامه غذایی، که عموما آماج توصیه‌های مربوط به کاهش وزن قرار می‌گیرند.

چرخه روز و شب حتی برای ژن‌ها نیز وجود دارد

سال‌ها پیش یک تیم تحقیقاتی آزمایشاتی را انجام داد تا دریابند که آیا الگو‌های منظم شبانه‌روزی که به بافت‌های چربی انسان متصل باشد وجود دارد یا خیر. در این مورد خاص، آنها می‌خواستند که دریابند که آیا ژن‌ها با متابولیسم کورتیزون که چنین نظمی را در بافت‌های چربی به نمایش می‌گذارند، ارتباطی دارند؟

کورتیزول گاهی هورمون پیکار یا پرواز خوانده می‌شود، همچنین نقش مهمی در اضافه وزن ایفا می‌کند. به طور قطع دانشمندان هم نظمی در سلول‌های زنان و مردان یافتند و هم این نظم را در سلول‌های چربی زیر پوست (زیر پوستی) و هم اطراف شکم (ذخیره احشایی) مشاهده نمودند که انباشتگی و نوسانات موجود در ریتم شبانه‌روزی در ژن‌های بافت چربی احشایی بیشتر به چشم می‌خورد.

با این وجود الگوی دیگری که در تنظیم کورتیزول موثر است، استرس است. استرس در اضافه وزن افرادی که تحت استرس متوسط اما مزمن هستند، استرسی که با دیابت در ارتباط است، موثر است. در شرایط معمول، بدن تمایل دارد در طی عدم فعالیت یا ساعات رکود، استراحتی داشته باشد، چرخه خواب ما، که در آن زمان میزان کورتیزول در خون افزایش می‌یابد.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی و کاربرد های آن کلیک کنید

استرس متوسط می‌تواند تا میزان اندکی موجب افزایش glucocorticoid روزانه شود، با این وجود می‌تواند نحوه پاسخ بافت‌های گیرنده را متحول سازد. در یک مدل جانوری، در جانوران سالم پس از چندین روز تزریق گلوکوکورتیکوئید، کاهش وزن غدد فوق کلیوی و غده تیموس، عضو تخصصی در سیستم ایمنی بدن مشاهده شد، که در نهایت فرسودگی غدد فوق کلیوی، عدم فعالیت سیستم ایمنی و افزایش میزان انسولین را در بر داشت.

این امر شبیه به مراحل اولیه سندرم متابولیک به نظر می‌رسد همانطوری که جانوران تلاش می‌کردند تا میزان قند مازادی که در بدنشان از طریق گلوکوکورتیکوئید آزاد شده بود را تنظیم نمایند. در جانوران مبتلا به دیابت، میزان انسولین به طرز مهیجی با ادامه چالش گلوکوکورتیکوئید افت می‌کرد، این بدان معنا بود که توانایی تنظیم قند خون نیز کاهش می‌یافت. از طرف دیگر، جذب مواد غذایی و میزان تری‌گلیسرید خون در جانوران مبتلا به دیابت در مقایسه با گروه کنترل افزایش می‌یافت.

در این مدل قرار گرفتن در معرض سرمای سخت، تاثیر مشابهی همچون دریافت گلوکوکورتیکوئید دارد از جمله این تاثیرات می‌توان به توقف ریتم شبانه‌روزی ناشی از کاهش گلوکوکورتیکوئد در طی ساعات استراحت اشاره کرد. بر اساس مشاهدات محققان     “مطالعات بر روی انسان حاکی از آن است که استرس مزمن نوسانات ریتم شبانه‌روزی کورتیزول را یکنواخت ساخته یعنی به صورت ممتد افزایش داده و میزان اوج آنرا کاهش می‌دهد؛ در افرادی که از میزان بالایی استرس رنج می‌بردند در ناحیه شکم دچار چاقی شده، با ازدیاد انسولین یعنی افزایش قند خون و بیماری فشار خون مواجه بودند.

با توجه به شواهد فوق‌الذکر، انجام اقداماتی آسان از قبیل فعالیت‌های ورزشی و تنظیم وعده غذایی نقش مهمی در سلامت و وزن بدن ایفا می‌کند. سطح گرسنگی، توانایی خلاص شدن از شر کالری‌های مواد غذایی و میزان پاسخ‌های متابولیک از قبیل سوخت و ساز کالری‌های مازاد، همگی به میزان استرس و تنظیم فعالیت‌های روزانه بستگی دارد.

ذخیره کالری به زمان‌بندی وعده‌های غذایی بستگی دارد

دهه‌هاست اثبات شده است که ترکیبات نخستین وعده غذایی در روز (صبحانه) پاسخ بدن به جذب مواد غذایی دریافتی در طول روز را مشخص می‌کند. نخوردن صبحانه، به عنوان مثال به بدن می‌گوید که باید مصرف انرژی را کاهش داده و آن را برای رویارویی با شرایط قحطی ذخیره نماید.

خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند موجب آزادسازی انسولین شده که متابولیسم چربی را مسدود می‌سازد، پس بدنتان را مجبور ‌کنید تا برای کسب انرژی بر نشاسته‌های حیوانی تکیه کند و با فراز و نشیب‌های قند خون کنار بیاید. صبحانه پروتئینی شامل چربی یا کربوهیدرات‌ها تمایل دارند تا انرژی را خارج و یا حفظ کنند که با عنوان انعطاف متابولیسمی شناخته می‌شود، یعنی توانایی مهار گلوکز یا ذخیره چربی به عنوان سوخت در مواقع لزوم.

بهترین مثال برای درک زمان‌بندی وعده غذایی، با چندین آزمایش که اخیرا با استفاده از مدل‌های جانوری صورت پذیرفته مشخص می‌شود. موش‌ها و موش‌‌های صحرایی نسبت به میزان چربی در وعده‌های غذاییشان بسیار حساس هستند، زیرا وعده‌های غذایی طبیعی آن‌ها بسیار کم چرب است.

جهت مشاهده مقاله نگاهی به یونیت های دندان پزشکی کلیک کنید

بر خلاف انسان، هر دو نوع جانور کم وبیش در تمام مدت بیداری مشغول خوردن هستند. وعده‌های غذایی کم چرب و پر چرب در دوره ۱۲ ساعته برنامه غذایی آنها گنجانده شد تا تاثیرات محدود جذب غذا و مصرف انرژی مشخص شود. تحت این شرایط جانور عموما میزان مصرف و سوخت و ساز را برای حفظ تعادل و پارامترهای متابولیسم در سطح طبیعی نگه ‌می‌دارد. تغذیه جانوران با وعده‌های پر چرب در ابتدای روز، انعطاف متابولیسمی را دگرگون نمی‌ساخت.

با این وجود همان وعده غذایی پرچرب در انتهای زمان بیداری به جانور داده شد و منجر به اضافه وزن، چاقی مفرط، عدم تحمل گلوکز، ازدیاد انسولین، ازدیاد تری‌گلیسرید و ازدیاد چربی خون گردید که نیرویی فراتر از مجموع کالری‌ها و کالری‌های ناشی از چربی داشت. عمده شگفتی ناشی از نتایج متضاد با مفروضات معمول بود: ما گزارش کردیم که تغذیه با غذاهای پر چرب در گذار از زمان خواب تا بیداری برای انعطاف متابولیسمی بسیار مهم به نظر می‌رسد در حالی که این امر با انطباق وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات به تعویق ‌می‌افتاد.

از طرف دیگر تغذیه با مواد غذایی مملو از کربوهیدرات در ابتدای زمان بیداری به طرز شگفت‌آوری انعطاف‌پذیری متابولیسم که برای واکنش به وعده غذایی پر چرب در انتهای روز لازم است را تخریب می‌کند. به عبارت دیگر صبحانه استاندارد امریکایی‌ها یعنی غلات گندمی شیرین یا دیگر محصولات تصفیه شده که سرشار از کربوهیدرات‌هاست، توانایی بدن را برای سوخت و ساز صحیح و کامل چربی‌هایی که در انتهای روز مصرف می‌کنیم از بین می‌برد.

تحقیقات دیگری در این زمینه به نتایج مشابهی دست یافت. بار دیگر نیز موش‌ها مدل آزمایشگاهی بودند، محققان دریافتند که برنامه غذایی مملو از چربی در صورتی که فراتر از حد اشتها میل شود موجب اضافه وزن و تغییرات مرتبط با آن گشته اما در صورتی که محدود به زمان خاصی گردد چنین تغییراتی را پدید نمی‌آورد. محدود کردن زمان تغذیه منجر به حصول نتایج دلخواه می‌گردد و نه محدود کردن کالری یا چربی.

محدود نمودن زمان تغذیه، راهنمای زمان بوده و ساعت شبانه‌روزی را تنظیم می‌کند و در نهایت منجر به سلامت بهتر می‌شود. با همین روش ساده‌ی تنظیم زمان، در زمان مقرر چربی فراوانی در برنامه غذایی جانورانی که به طور طبیعی چربی مصرف نمی‌کنند گنجانده شد اما متابولیسم شبانه‌روزی آنها منظم و مانع از چاقی آنها شد.

و اما درباره انسان چگونه است؟

برخی از آزمایشات بالینی اخیر اثبات می‌کند که یافته‌های بدست آمده از مدل‌های جانوری برای انسان نیز کاربرد دارد و افزایش مصرف پروتئین در وعده صبحانه می‌تواند بسیار مفید واقع شود. به عنوان نمونه در مواردی که دختران جوان صبحانه را از وعده‌های غذایی خود حذف نمودند به اضافه وزن یا چاقی مفرط دچار شده‌اند و در مقایسه افرادی که صبحانه‌ای مملو از پروتئین می‌خورند با افرادی که وعده صبحانه را حذف می‌کنند، در گروه اول کنترل بهتر اشتها، جذب متعادل مواد غذایی و کاهش میل به میان‌وعده‌های بعداز ظهر مشاهده شده است اگرچه در این مطالعه کوتاه (یک هفته‌ای) تغییری در مجموع جذب انرژی مشاهده نشد.

در مطالعه‌ای دیگر که بر روی بزرگسالان مبتلا به اضافه وزن و چاقی مفرط صورت پذیرفت، مشخص شد که هم صبحانه‌ای که با میزان اندکی کربوهیدرات و هم صبحانه‌ای سرشار از پروتئین بعلاوه کربوهیدرات، به طور چشمگیری در طی ۱۶ هفته درصورتی که با کاهش جذب انرژی همراه گردد، منجر به کاهش وزن می‌گردد.

جهت مشاهده مقاله معرفی پارالل بار فیزیوتراپی و کاربردهای آن کلیک کنید

پس از آنکه دوره رژیم غذایی پایان یافت، روند خوردن شرکت‌کنندگان تا ۱۶ هفته آتی نیز پیگیری شد. آنچه در این مدل مشهود بود، بازگشت معنی‌دار وزن آن دسته از شرکت کنندگانی بود که صبحانه‌ای با میزان اندک کربوهیدرات مصرف می‌کردند در مقایسه با شرکت کنندگانی که صبحانه‌شان تلفیقی از پروتئین بعلاوه کربوهیدرات بود.

این یافته نباید هیچکس را شگفت‌زده نماید زیرا اضافه کردن پروتئین به الگوی وعده‌های غذایی معمول بسیار آسان‌تر از کاهش میزان کربوهیدرات مصرفی است. پیروی از برنامه‌های غذایی که اندکی کربوهیدرات در آن گنجانده شده باشد، تمایل افراد را به بازگشت برنامه غذایی متعارف و سابق خود تقویت می‌کند. افرادی که میزان پروتئین مصرفی خود را افزایش می‌دهند و در همین راستا دیگر عادت‌های غذایی خود را تغییر می‌دهند، ادامه روند و پیروی از برنامه غذایی جدید برایشان آسان‌تر خواهد بود.

با این وجود در تحقیقی دیگر که منحصر به زنانی که از اضافه وزن و چاقی مفرط رنج می‌بردند می‌شد، دریافتند که در برنامه‌های غذایی با کالری محدود نتایج چشمگیرتری در پایان ۱۲ هفته در زنانی که حجم زیادی صبحانه می‌خوردند در مقایسه با زنانی که وعده‌های شام حجیم‌تری داشتند، مشاهده شد.

بارها و بارها اثبات شده که خوردن صبحانه، علی‌الخصوص صبحانه‌ای مملو از پروتئین بسیار مفیدتر از حذف صبحانه یا خوردن صبحانه‌ایست که از کربوهیدرات‌ها تهیه شده باشد. تغییرات در ترکیب برنامه غذایی حول محور نقش پروتئین می‌چرخد تا چربی زیرا در واقع چربی‌ها تا حدودی نقشی خنثی در این میان ایفا می‌کنند.

مطابق با عنوان، محدود کردن کربوهیدرات در برنامه غذایی و گنجاندن چربی‌های اشباع نشده یا پروتئین هر دو به نسبت مساوی به کاهش چربی‌ها و بهبود چربی خون منجر می‌گردد. عمده تفاوت این است که در افرادی که مبتلا به اضافه وزن یا چاقی مفرط هستند در مقابل افرادی که لاغر هستند وزن متعادلی دارند، چربی قدرت اشباع شدگی کمتری نسبت پروتئین در فرد پدید می‌آورد.

در صورتی که عادت به انجام فعالیت‌های ورزشی دارید، مصرف چربی فراوان دال بر برنامه غذایی نامرغوب نیست، مصرف چربی در سنین بالای ۶۰ سال ذاتا تهدیدی برای سلامت فرد محسوب نمی‌شود.

کافیست به خاطر داشته باشید که آنچه در وعده صبحانه میل می‌کنید تعیین کننده حفظ توانایی انعطاف متابولیسم بدن شما در طول روز خواهد بود. صبحانه‌ای که محتوی چربی باشد تمایلی به مداخله و سوزاندن چربی‌های موجود در بدن نشان نمی‌دهد و ترجیحا به ذخیره آن در بدن کمک می‌کند، صبحانه ای متشکل از کربوهیدرات‌ها نیز همینطور و اما پروتیئن فوق‌العاده‌ترین ترازوی تنظیم اینهاست.

نتیجه‌گیری

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

تفاوتی ندارد که بر روی موش‌ها یا انسان آزمایش شوند، آنچه حائز اهمیت است تنظیم زمان وعده‌های غذاییست. خوردن مواد غذایی در وعده صبحانه و مواد غذایی کمتر در هنگام عصر منجر به کنترل بهتر اشتها می‌شود و عملکرد متابولیسم را همراه با کنترل وزن بهبود می‌بخشد. خوردن پروتئین بیشتر و کربوهیدرات کمتری در وعده صبحانه، منجر به انعطاف بیشتر متابولیسم در طول روز خواهد شد.

صبحانه استاندارد امریکایی‌ها غلات گندمی شیرین که سرد سرو می‌شود، انتخابی ضعیف برای کنترل اشتها، میزان انرژی و وزن بدن است. در این نما چربی‌ها عواملی کاملا خنثی هستند، اگرچه به طور قطع می‌توان آنها را جایگزین خوبی برای کربوهیدرات‌ها در نظر گرفت به ویژه در مواردی که پروتئین زیادی مصرف شود. این مثل قدیمی توصیه‌ای مفید به نظر می‌رسد:‌ صبحانه را همانند یک شاه میل کنید، ناهار را به مانند یک شاهزاده و شام را همچون یک گدا. اما توصیه‌ای بهتر از این، تغییر زمان‌بندی و حجم وعده‌های غذاییست!

 



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

این ماده مخدر روانگردان می توان آسیب های مضر روانی زیادی روی مصرف کنندگان خود بگذارد.

 

 

 از قرار معلوم میزان مصرف این ماده روان‌گردان در دنیا و از جمله ایران بالاگرفته است. از دید محققین روان‌شناس نگرش افراد به مصرف یک ماده یا دارو و ادراک آن به‌صورت خطرناک یا بی‌خطر، روی گرایش به مصرف آن ماده یا دارو مؤثر است. یعنی احتمال بیشتری وجود دارد که اگر فردی پیامدهای مصرف یک ماده را خطرناک بداند، در مقایسه با فردی که خطری برای مصرف آن ماده متصور نیست، از مصرف آن ماده­ خاص خودداری کند.

تجارب بالینی بسیاری درمانگران ایرانی نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان علف، باورهای نادرستی درباره­ عدم اعتیادآوری این ماده و خطرناک نبودن آن دارند. این باور‌ها هم به‌عنوان مجوزی برای ادامه­ مصرف در نظر گرفته می‌شود و هم به‌عنوان مجوزی برای شروع مصرف نقش بازی می‌کند. در اینجا نگاهی به سه باور در این باره و صحت‌وسقم آنها خواهیم داشت.

باور اول: علف اعتیاد ندارد

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

ابتدا ببینیم تعریف اعتیاد چیست؟! از نگاه متخصصین اعتیاد، این بیماری پاسخ فیزیولوژیک بدن به مصرف مکرر مواد اعتیادآور است. این وابستگی از طرفی باعث تسکین و آرامش موقت و گاهی تحریک و نشاط گذرا برای فرد شده و از طرف دیگر بعد از اتمام این اثرات باعث جست‌­وجوی فرد برای یافتن مجدد ماده و وابستگی مداوم به آن می‌شود. در چنین شرایطی فرد هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی به ماده مخدر وابستگی پیدا می‌کند و مجبور است به‌تدریج مقدار ماده­ مصرفی را افزایش دهد.

حالا سؤال این است که تأثیرات جسمی و روان‌شناختی مصرف علف با تعریفی که از اعتیاد ارائه شد، چه شباهتی دارد؟

مصرف علف، تأثیرات مختلفی روی مصرف‌کننده می‌گذارد؛ یعنی هم باعث آرامش و کاهش اضطراب می‌شود، هم او را سرخوش و شوخ‌طبع می‌کند و هم باعث افزایش شور جنسی‌­اش می‌شود. ترجمه­ فیزیولوژیکی همه این حس‌ها، فعالیت سامانه پاداش در مغز است. به خاطر فعالیت این سامانه که‌ همان لذت حاصل از مصرف است، فردی که علف مصرف می‌کند بعد از اتمام این اثرات خوشایند، به‌طور مکرر به دنبال مصرف آن می‌رود. با توجه به پژوهش‌هایی که درباره­ خاصیت اعتیادآفرینی علف انجام‌شده، می‌توان گفت که مصرف مداوم این ماده، هم اعتیاد روانی و هم اعتیاد جسمی به بار می‌‎آورد.

باور دوم: چون مصرف علف اثر جسمی ندارد، پس مشکلی ندارد

در بررسی باور نادرست اول، تا حدودی به این موضوع پرداختیم؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر این باور را بررسی کنیم، باید باز هم سری به دنیای پژوهش‌های اعتیاد بزنیم و ببینیم آزمایش‌های علمی درباره­ اثرات جسمی علف چه چیزی برای گفتن دارند. بر اساس این پژوهش‌ها، مصرف علف در کوتاه‌مدت این نتایج را به بار می‌آورد:

افراد پس از مصرف ماری‌جوانا، در مواردی نظیر ردیابی، توجه، زمان واکنش، حافظه­ کوتاه‌مدت، هماهنگی دست و چشم، گوش‌به‌زنگی، درک زمان و مسافت، تصمیم‌گیری و تمرکز دچار اختلال می‌شوند. به‌علاوه مصرف علف در کوتاه‌مدت باعث اضطراب، بدبینی، افزایش ضربان قلب و کاهش فشارخون هم می‌شود. با این اوصاف، می‌توانیم به‌روشنی نتیجه بگیریم که باور دوم هم نادرست است.

باور سوم: چون در بعضی ایالت‌های آمریکا مصرف علف آزاد شده است، پس مصرف آن مشکلی ندارد

قسمت اول این باور، یعنی آزادبودن مصرف علف در بعضی ایالت‌های آمریکا، صحیح است؛ اما نتیجه‌ای که از آن گرفته می‌شود، غلط است. ممکن است این تصمیم سیاست‌گذاران آمریکا، به این خاطر است، که فکر می‌کنند به این شیوه، می‌توانند کنترل بهتری روی مصرف علف داشته باشند؛ اما این تصمیم ربطی به اعتیادآور بودن و یا دیگر مضرات بهداشتی این ماده ندارد.

جهت مشاهده مقاله اتوکلاو: کاربردها و انواع آن کلیک کنید

بنا به شواهدی که قبلاً ارائه شد مصرف علف وابستگی جسمی و روانی به بار می‌آورد. به‌علاوه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف دود ناشی از استنشاق علف مشکلات سلامتی مختلفی نظیر سرفه و خلط سینه ایجاد می‌کند؛ به‌علاوه در گزارش بنیاد ریه­ بریتانیا در سال ۲۰۱۲ شواهد و مدارکی ارائه شد که نشان می‌داد، خطر ابتلا به سرطان ریه بر اثر کشیدن سیگارهای علف رایج، حدوداً ۲۰ بار بیشتر از کشیدن سیگارهای تنباکو است.

نتایج یک مطالعه دیگر در آمریکا نشان داد، استفاده­ درازمدت از علف، با افزایش ۷۰ درصدی در ابتلا به سرطان بیضه ارتباط دارد و در نتیجه­ مصرف این ماده، برای سیستم غدد و تولیدمثل انسان مضر است. مطالعه­ دیگری به این نتیجه رسیده که مصرف علف حین حاملگی، رشد جنین را با اختلال همراه می­‌کند. شواهد دیگری هم وجود دارند که بر اساس آن­ها، کودکان مادرانی که علف مصرف می‌کنند، در مقایسه با سایر کودکان هم ‌سن و با زمینه­ اجتماعی مشابه، به مقدار بیشتری در معرض نواقص شناختی دائم، اختلال در تمرکز، بیش‌فعالی و ارتباط اجتماعی مختلف هستند.

در ‌نهایت پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خطر خودکشی در افرادی که به مصرف علف وابستگی دارند، دو برابر بیشتر از افراد غیر وابسته است. با توجه به مقدار بسیار زیاد شواهدی که نشان‌دهنده­ی اثرات مضر مصرف علف، روی جنبه‎‌های متفاوت سلامتی است، می‌توانیم بگوییم که باور سوم هم نادرست است.



:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

واقعا چاقی چیست و چه ملاکی برای تشخیص چاق بودن وجود دارد؟ چاقی را می توان یکی از اصلی ترین عوامل تهدید سلامت انسان دانست. روش های بسیاری وجود دارند برای اینکه به چاق بودن و یا تناسب اندام خود پی ببرید. در این مطلب به بررسی این موضوع و روش های مقابله با چاقی پرداخته ایم با دکتر سلام همراه باشید. 

 

با نگاهی به افزایش شیوع چاقی در سالهای اخیر در دنیا و کشور خوردمان ایران اهمیت توجه به این موضوع بیشتر می شود. لازم استت بدانیم شیوع چاقی در سراسر دنیا رو به گسترش است.

به اضافه وزن و چاقی سبب افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، سکته های قلبی، دیابت تیپ 2 وو سرطانهای مختلفی همچون سرطان سینه، کولون، پروستات، اندومتریوم، کلیه و کیسه صفرا می گردد و این عوارض بدلیل اثرات متابولیکی متعدد این اختلال از قبیل اثر بر روی فشار خون، کلسترول، تری گلیسیرید و مقاومت به انسولین می باشد و البته احتمال ابتلا به تمام این عوارض و اختلالات با افزایش بیشتر وزن بیشتر نیز خواهد شد. در مکتوب زیر به بررسی علل چاقی و چگونگی برخورد با این بیماری پرداخته ایم.

به چه کسی چاق میگوییم؟

تعاریف متعددی برای چاقی و افزایش وزن مطرح است ، ولی تعریفی که در مقیاس جهانی مقبولیت بیشتری یافته است، محاسبه شاخص توده بدن یا Body Mass Index است.

این شاخص از تقسیم وزن بر اساس “کیلوگرم” بر مجذور قد بر اساس” متر” به دست می آید. به عنوان مثال در یک فرد با وزن 70 کیلوگرم و قد 1/7 متر ، BMI=70/1.7*1.7 یعنی BMI=24/2.

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

این شاخص بایستی بین18/5 تا 24/9 باشد تا بگوییم وزن فرد طبیعی است. کمتر از 18/5 را لاغری می گوییم.

بین 25 تا 29/9 را افزایش وزن و از 30 به بالا را چاق می نامیم. اگر این شاخص در فردی بیش از 40 باشد، او مبتلا به چاقی مفرط می باشد.

 

شما سیب شکل هستید یا گلابی شکل؟

شاید شما اصطلاحی به نام چاقی سیبی شکل یا گلابی شکل را شنیده باشید. مسئله ای که علاوه بر تعریف متداول چاقی به ویژه از نظر تاثیر بر سلامتی فرد مهم می باشد، نحوه تجمع چربی اضافی در بدن می باشد. شاید شما از افزایش چربی در بازوها، سینه، شکم و یا در ناحیه ران خود شاکی باشید، ولی آنچه که در انواع مختلف تجمع چربی دارای اهمیت بیشتر می باشد، افزایش چربی به ویژه در ناحیه شکم و پهلوها است که رابطه مستقیم با میزان خطر ابتلای به بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی ، دیابت و افزایش چربی های خون خواهد داشت. لذا اندازه گیری میزان چربی در این ناحیه دارای اهمیت خواهد بود.

وسایل اندازگیری و شاخص های مختلفی در این زمینه وجود دارد، ولی ساده ترین و کاربردی ترین آن اندازه گیری دور کمر با یک متر ساده می باشد. اگر شما به افزایش وزن خود توجه داشته باشید، شاید در مرحله اولیه این مساله را با تنگ شدن شلوار خود حس کرده باشید! اتفاقا افراد بسیاری هستند که با تنگ شدن دامن و یا شلوار خود به فکر کاهش وزن می افتند.

تجمع بافت چربی اگر در ناحیه مرکزی یا شکم و پهلو باشد اصطلاحا این چاقی را به چاقی سیبی شکل یاد می کنند که دارای اهمیت بیشتری نسبت به چاقی گلابی شکل می باشد.

میزان چربی طبیعی در بدن آقایان و خانم ها متفاوت است. به طور طبیعی 15 تا 20 درصد وزن آقایان چربی می باشد، در حالی که در خانم ها این میزان 25 تا 27 درصد می باشد. این ارقام در آقایان چاق بیش از 30 و در خانم های چاق بیش از 35 درصد می باشد.

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

خانمها با آقایان در اندازه طبیعی تجمع چربی در ناحیه شکم متفاوتند! مطالعات بر روی افراد دچار چاقی شکمی نشان داده است که دور کمر بیش از 94 سانتیمتر در آقایان و بیش از 80 سانتیمتر در خانم ها شروع نقطه خطر بوده و نیاز به کنترل را می طلبد، در حالی که دور کمر بیش از 102 سانتیمتردر آقایان و بیش از 88 سانتیمتر در خانم ها نشان دهنده افزایش قطعی خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت خواهد بود که لزوم مداخله جدی تر را می طلبد.

 

آیا ممکن است چاقی شکمی وجود داشته باشد اما شاخص توده بدنی طبیعی باشد؟

در جواب باید گفت متاسفانه این یکی از مشکلات امروزی جامعه ما است، زیرا افراد زیادی با توجه به اهمیتی که به زیبایی و تناسب اندام خود می دهند، سعی می نمایند با انواع رژیم های لاغری و کم خوری متناوب ازافزایش وزن و چاقی جلوگیری نمایند، ولی به چاقی شکمی مبتلا هستند! رژیم های لاغری مقطعی و شدید زودگدر و قطع متناوب آن و نیز استفاده مکرر از غذاهای فست فود در ایجاد این نوع از چاقی اهمیت ویژه ای دارد. از طرف دیگر رژیم های لاغری بدون فعالیت بدنی و ورزش نیز در ایجاد چاقی شکمی موثر می باشد. تحقیقات نشان می دهد این افراد با این که وزن طبیعی دارند، خطر بیماریهای قلبی و عروقی و نیز سایر بیماری های متابولیک سریعا در آنها افزایش می یابد. لذا توصیه اکید به انتخاب رژیم های لاغری منطقی و سالم همراه با فعالیت بدنی و ورزش روزمره در کنترل وزن و تناسب اندام ضروری می باشد.

آیا باید هر روز خود را وزن نماییم؟

خیلی از افراد چاقی که تصمیم به رژیم لاغری می گیرند، نگاه وسواس گونه ای به وزن دارند و چه بسا روزی چند بار خود را وزن میکنند. واقعیت این است که رژیم های لاغری، تغییرات محسوس ساعتی و روزانه در وزن ایجاد نمی کنند.

تغییرات متناوب وزن در طی روز می تواند به علت تغییر در آب میان بافتی و تغییرات فیزیولوژیک در ساعات مختلف روز باشد و شما با این تغییرات دچار شادی و اندوه کاذب خواهید شد.

لذا توصیه می کنیم حتی در زمان اجرای رژیم لاغری، به طور هفتگی خود را وزن کنید واز توزین وسواس گونه پرهیز نمایید.

جهت مشاهده مقاله معرفی و راهنمای خرید انواع یخچال و فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

نارسایی قلبی :

 

هرگاه عضله قلب در پمپاژ کردن خون ناتوان باشد به آن نارسایی قلبی می گویند که بعضا به عنوان نارسایی احتقائی قلب نیز شناخته می شود.

همان طور که میدانید وظیفه اصلی خون رسانی به کل بدن بر عهده ی قلب است و اگر دچار این نارسایی شود خون رسانی دچار اختلال می شود.  بعضی از بیماری ها میتواند باعث نارسایی قلب شوند. فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر باعث بیمار شدن قلب خواهند شد.

نباید نارسایی قلبی را با سکته یا حملات قلبی یکسان دانست ولی این نارسایی میتواند زمینه حمله قلبی را ایجاد کند.

بعد از سکته به علت مرگ سلول ها احتمالا نارسایی قلبی هم  رخ میدهد.

 

 

جهت مشاهده مقاله همه چیز درباره کمد کنار تخت ( لاکر بیمارستانی) کلیک کنید

 

علائم نارسایی قلبی چیست؟

 

نارسایی قلبی می تواند مداوم و یا به طور ناگهانی شروع شود. علائم این بیماری به صورت زیر می باشد:

  • ضعف و خستگی
  • تنگی نفس هنگام ورزش یا هنگام دراز کشیدن
  • ورم  پاها مخصوصا مچ پا
  • ضربان قلب تند و نامنظم
  • کاهش سطح هوشیاری و  حتی غش کردن
  • درد قفسه سینه (اگر علت نارسایی، سکته قلبی باشد.)
  • سرفه مداوم همراه با خلط قرمز رنگ
  • ورم شکم
  • حالت تهوع
  • بی اشتهایی
  • تکرر ادرار

 

 

علت شایع نارسایی قلب چیست؟

 

جهت مشاهده مقاله معرفی انواع تجهیزات سی پی CP با مناسب ترین قیمت کلیک کنید

نارسایی قلب علل مختلفی دارد. بعضی اوقات علت دقیقی برای آن یافت نمی‌شود. شایع‌ترین علل نارسایی قلب شامل موارد زیر است.

• بیماری عروق کرونر (عروق قلب): انسداد نسبی یا کامل رگ یا رگهای کرونر قلب، خون‌رسانی به قلب به صورت جزئی یا کامل مختل شده و در نتیجه قسمتی از قلب غیر فعال میشود.

• مشکلات عضله قلب

• فشار خون بالا

• مشکلات دریچه‌های قلب

• آریتمی (ضربان غیر طبیعی قلب )

• استفاده ازالکل یا مواد مخدر

• بیماری مادرزادی قلبی

جهت مشاهده مقاله اتوکلاو: کاربردها و انواع آن کلیک کنید

• دیابت

• بیماری‌های غده تیروئید

 

 

تشخیص بیماری نارسایی قلبی:

 

برای تشخیص بیماری نارسایی قلبی، پزشک سوابق پزشکی شما را بررسی کرده و با توجه به علائم، معاینات جسمی را انجام می دهد . در این معاینه فاکتورهای خطرناک مانند فشار خون بالا ، بیماری عروق کرونر یا دیابت  بررسی می شود پزشک با گوشی طبی می تواندصداهای غیر طبیعی قلب را بشنود که این صداها ممکن است  نشان دهنده نارسایی قلبی باشند. حتی ممکن است رگ های موجود در گردن شما را معاینه کرده و میزان مایعات را در شکم و پاهای شمانیز بررسی کند و در پایان معاینه ممکن است لازم باشد یک سری  آزمایشات براش شناسایی دقیق تر تجویز شود.

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

 

درمان نارسایی قلب:

 

نارسایی قلبی، نوعی بیماری مزمن است که درطول حیات شخص همراه اوست و نیاز به کنترل و درمان دارد.  با انتخاب روش‌های درمانی مناسب، علائم بیماری بهبود پیدا می‌کنند ومیتوان  قلب را  قوی‌تر کرد . درمان‌های مناسب باعث افزایش طول عمر بیماران می‌شوند و احتمال مرگ ناگهانی را کاهش می‌دهند. گاهی‌ اوقات، درمان نارسایی قلبی از طریق درمان علل ریشه‌ای مانند ترمیم دریچهٔ قلب یا کنترل ریتم تند قلب انجام می‌شود؛ اما در بیشتر افراد، برای درمان از تجویز قرص‌هایی استفاده می‌شود که باید با دوز و برنامه‌ای مناسب استفاده شوند .  برای تنظیم ضربان و انقباضات قلب می شود از دستگاهایی مخصوص استفاده کرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

در این بخش از مجله سلامتی راستینه ، به شما خواهیم گفت که چگونه بیشتر جلب توجه کنیم ، با ما همراه باشید .

 

 

از کجا شروع کنیم ؟ چگونه بیشتر جلب توجه کنیم !

از رنگ های شاد بیشتر استفاده کنیم. رنگ های خنثی و تیره ، توجه زیادی جلب نمی کنند. سعی کنیم از شلوار روشن ، مثل کرم کبریتی استفاده کنیم . حقیقتا دو یا سه رنگ شاد می تواند برای رسیدن به یک استایل منحصر بفرد کافی باشد .

نکته : اگر ساده پوش هستید یعنی رنگ و طرح و اکسسوری زیاد در لباس هایتان به کار نمی گیرید ، با همان تیپ ساده و کلاسیک ، یعنی تیپ کاملا سفید یا کاملا مشکی، جذابیت خود را با نهایت آراستگی ( خط اتو ) و استفاده از عطر مناسب حفظ کنید .

کلاسیک مشکی شامل کت مشکی کار شده با حریر یا گیپور ، تیشرت مشکی ، شلوار جین مشکی و جوراب نازک مشکی ست . برای ظاهر زنانه تر پیراهن ساده مشکی با آستین سه ربع بپوشید.

 

جهت مشاهده مقاله اتوکلاو: کاربردها و انواع آن کلیک کنید

 

جذابیت بدون آرایش چگونه است ؟

از پوست خود مراقبت کنید و ضد آفتاب بزنید . ملایم آرایش کنید . ابروی خود را همیشه مرتب نگه دارید و از مداد استفاده کنید. از لب های خود هم مراقبت کرده و همیشه آنها را مرطوب نگه دارید. در شبانه روز ۸ ساعت خواب کامل داشته باشید . خواب کافی برای داشتن ذهن و جسم سالم ضروری ست . میوه و سبزیجات تازه را در برنامه روزانه خود بگنجانید . برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ، هر سال به دندانپزشک مراجعه کنید .

 

 

با پوشش کامل ، چگونه بیشتر جلب توجه کنیم ؟

اگر در پوشش محدودیت دارید ، می توانید روی جزئیات مانور دهید . به جای جوراب زنانه نخی ساده ، جوراب شیشه ای مشکی بدون کفه بپوشید . یا به جای شلوار پارچه ای مشکی ساده ، از شلوار جین مشکی جذب استفاده کنید . حتما با این ست ، کفش زنانه مشکی رو باز بپوشید . دقت کنید که شما با کفش زنانه بلوطی رنگ ، آنهم با جوراب رنگ پای ضخیم ، یا مسی هرگز نمی توانید جلب توجه کنید . در انتخاب رنگ روسری هم ، سراغ رنگ های ملایم و شاد بروید. هنگام خرید هم دقت کنید که بر روی سر بایستد و لیز نخورد. معمولا روسری های نخی بهتر از ابریشمی و ساتن روی سر می ایستند.

 

جهت مشاهده مقاله دستگاه بالابر بیمار چیست و چه مشخصاتی دارد؟ کلیک کنید

 

با عینک آفتابی چگونه بیشتر جلب توجه کنیم ؟

شاید تعجب کنید ، اما واقعیت اینست که این روزها استفاده از عینک آفتابی ، گوشی های بزرگ ، پای بدون جوراب یا ساپورت مشکی ، بسیار عادی شده است . شاید این موارد را اینقدر در پیرامون خود دیده ایم که برای ما جذابیت و تازگی ندارند . با این موارد نمی توانیم بیشتر جلب توجه کنیم ! پنهان کردن صورت هم ، پشت شیشه های عینک آفتابی ، در دهه هفتاد جذابیت داشت ! بنابراین بهتر است تنها در صورت لزوم ، از عینک آفتابی استفاده کنید . برای خرید یک عینک مناسب ، از دوستان خود کمک بگیرید . سعی کنید در کشوی کمدتان ۲ تا ۳ عینک آفتابی زیبا و متفاوت داشته باشید .

 

سخن پایانی

امرسون متفکر بزرگ آمریکایی می گوید : شخصیت زن مهم تر از زیبایی ، و دانش مرد مهم تر از ثروت است .

 



:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

چه چیزی تضمین کننده بدنی سالم‌تر،ظاهری شادتر و فرصتی کامل‌تر برای پیروزی است؟ این تبلیغات و شعار نیست. دویدن یکی از بهترین تمرینات برای کالری سوزی و به چالش کشیدن عضلات باسن است. هنوز قانع نشدید؟ در اینجا ۱۵ دلیل درست برای تشویق‌تان به دویدن داریم.

  • همه جا می‌توانید بدوید.

همه جا می‌توانید بدوید.

فقط بدوید. چه روی تردمیل چه در پارک. می‌توانید با دویدن مایل‌ها را پشت سر بگذارید، حتی بهتر است در سفر بعدی‌، برای کشف یک مکان جدید، بندهای کتانی‌تان را ببندید و بدوید.

  • کمتر پزشک‌تان را می‌ببینید.

کمتر پزشک‌تان را می‌ببینید.

فقط سیب نیست که می‌تواند از پزشک بی نیازتان کند. افراد پرتحرک، کمتر سرطان کولون می‌گیرند. و در میان خانوم‌ها آنهایی که مرتبا در تمرینات پرتنش مثل دویدن شرکت می‌کنند، می‌توانند ریسک سرطان سینه را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

  • بیشتر عمر می‌کنید.

بیشتر عمر می‌کنید.

چه کسی دوست ندارد عمرش طولانی‌تر شود؟ دوندگان نه تنها کمتر زمین‌گیر می‌شوند و نسبت به همسالان خود بیشتر فعال می‌مانند بلکه، بیشترهم عمر می‌کنند. حتی با وجود این‌که با بالا رفتن سن، زمان دوِ هفتگی کمتر می‌شود، اما فوایدش برای سلامتی همچنان ادامه دارد و پابرجاست.

جهت مشاهده مقاله دستگاه بالابر بیمار چیست و چه مشخصاتی دارد؟ کلیک کنید

  • به اصالت‌تان برمی‌گردید.

به اصالت‌تان برمی‌گردید.

معلوم شد حق با بروس اسپرینگستین بوده: ما به دنیا آمدیم تا بدویم. این چیزی است که ما را از میمون‌ انسان نما به بشر تبدیل کرده است و اجدادما هم به دنبال شکار، مسافت‌های طولانی می‌دویدند.

  • میتوانید شلوار جین جذب‌تان را راحت بپوشید.

میتوانید شلوار جین جذب‌تان را راحت بپوشید.

دویدن یکی از بهترین شیوه‌های کالری سوزی است. یک فرد حدودا ۷۲ کیلویی می‌تواند بیشتر از ۸۵۰ کالری در ساعت بسوزاند.

  • حافظه‌تان تقویت می‌شود.

حافظه‌تان تقویت می‌شود.

ثابت شده ورزش به حفظ دقت و هشیاری کمک کرده و حتی می‌تواند علائم زوال مغز را کاهش دهد. پیگیری مدام همچنین می‌تواند از مغز دربرابر آلزایمر محافظت کند حتی برای آنهایی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند.

  • خودباوری‌تان را تقویت می‌کند.

خودباوری‌تان را تقویت می‌کند.

دلیل دیگری برای دویدن می‌خواهید؟ دوندگانی که بیرون از خانه می‌دوند و از چشم‌انداز زیبای طبیعت بهره می‌برند، نسبت به کسانی که فقط به صحنه‌های ناخوشایند زُل می‌زنند، بعد از ورزش عزت نفس و خودباوری‌شان بیشتر می‌شود.

جهت مشاهده مقاله هر آن چه که باید در مورد الکتروکوتر آزمایشگاهی دانست! کلیک کنید

  • محکم و قوی می‌مانید.

محکم و قوی می‌مانید.

دوندگان سنین بالاتر، بهتر از کسانی که نمی‌دوند می‌توانند تعادل‌شان را حفظ کنند، و زانوها و تاندون‌های‌شان در انجام حرکات گوناگون بهتر حفظ می‌شود. یوگا هم خوب است! مواظب باشید زیاده‌روی نکنید، چون ورزش زیاد می‌تواند منجر به تنش و فشار و شکستن استخوان شود.

  • از فشارخون تان کم می‌شود.

از فشارخون تان کم می‌شود.

دویدن، راهی طبیعی و برای حفظ فشار خون متعادل است. تمرینات تقویت کننده می‌توانند به کاهش فشارخون در عرض چند هفته کمک کنند.

  • استخوان‌های‌تان را محکم‌تر می‌کند.

استخوان‌های‌تان را محکم‌تر می‌کند.

تمرینات مقاومتی، فوق‌العاده‌اند، اما توصیه‌ای که اکنون رایج است این است که دویدن حتی بیشتر از تکرار تمرینات ورزشی می‌تواند استخوان‌ها را محکم کند. دو، به‌عنوان ورزشی موثر، به ‌گونه‌ای به ساختن عضلات کمک می‌کند که تمرینات ورزشی با تاثیرات کمتر نمی‌توانند این‌کار را انجام دهند. با دویدن، استخوان‌ها را حتی با بالا رفتن سن، سالم‌تر نگه دارید.

  • انرژی‌تان را افزایش می‌دهد.

انرژی‌تان را افزایش می‌دهد.

احساس تنبلی و بی‌حالی می‌کنید؟ سعی کنید بدوید. تنها یک جلسه دویدن می‌تواند انرژی را زیاد کرده و خستگی و رخوت مزمن را از شما دورکند.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

  • عضلات میانه بدن را به چالش می‌کشد.

عضلات میانه بدن را به چالش می‌کشد.

اگر عضلات قوی باشند، وضعیت بدن بهتر شده و اندام جنبشی تقویت می‌شوند بنابراین فعالیت‌های روزانه آسان می‌گردد. چه احساس کنیم و چه نه ، با دویدن، میانه بدن درگیر شده و تمام عضلات مهم این ناحیه هم تقویت می‌شوند. پاداش دویدن برای دوندگان: میانه بدن مستحکم، می‌تواند عملکردشان را هم بهتر کند.

  • بهتر می‌خوابید.

بهتر می‌خوابید.

دوندگان برای حفظ عملکرد بهتر دو، مایلند برنامه خواب منظم داشته باشند. دویدن، خواب با کیفیت‌تر را دربر دارد؛ یعنی در تمام طول شب راحت می‌خوابید.

  • اهداف‌تان را تائید می‌کند.

اهداف‌تان را تائید می‌کند.

مطالعات نشان داده افرادی که اهداف بلندمدتی برای فیتنس و سلامتی‌شان تعیین کرده واز آن پیروی می‌کنند، نسبت به آنهایی که بدون هدف و به زحمت پیش می‌روند، نسبت به برنامه ورزشی‌شان رضایت و تعهد بیشتری دارند. چه کسی از اینکه چیزهای بی اهمیت و اضافی را از لیست برنامه‌اش حذف کند احساس خوبی ندارد؟

  • کمی به قلب‌تان عشق می‌ورزید.

کمی به قلب‌تان عشق می‌ورزید.

تنها یک ساعت دویدن در هفته می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی را تقریبا تا ۵۰ درصد کاهش دهد( نسبت به اصلا ندویدن!). آنهایی که از رهنمودهای فعالیت بدنی توصیه شده تبعیت می‌کنند، یک جهش و پیشرفت نسبی در میزان تحرک‌شان، می‌تواند ریسک بیماری قلبی را بیشتر از اینها هم کاهش دهد.( متعادل باشید، زیاده روی نکنید تا به جای سود، ضرر نکنید).

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه ایست آسان، ایزی استند چیست؟ کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

پیش از آن که با بهترین تجهیزات توانبخشی آشنا شوید، بهتر است کمی در مورد تعریف توانبخشی و افراد نیازمند به آن اطلاعات داشته باشید. توانبخشی مجموعه ای از مراقبت ها و فعالیت هایی است که به افراد کم توان کمک می کند تا عملکرد خود را بهبود ببخشند و زندگی روزمره ی بهتری را سپری کنند.

اما چه دلایلی سبب ایجاد کم توانی یا ناتوانی در افراد خواهد شد؟ آسیب هایی نظیر سوختگی، تصادف، شکستگی، سکته، عفونت های شدید، جراحی، درمان های پزشکی نظیر شیمی درمانی، مشکلات ژنتیکی و … همگی از عوامل ایجاد کم توانی و ناتوانی هستند. اما در صورت بروز چنین مشکلاتی باید به فکر چاره بود و از طریق تجهیزات توانبخشی سطح کیفی زندگی این افراد را بالا برد. این افراد گرچه بیمار بوده و با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند اما هم چنان نیازمند استفاده از سرویس بهداشتی، حمام، خوردن غذا، تعویض لباس و … هستند.

تجهیزات توانبخشی یک تحول بزرگ در حوزه ی مهندسی پزشکی

به همین دلیل است که از تجهیزات توانبخشی به عنوان یک تحول بزرگ در حوزه ی مهندسی پزشکی نام می برند. این تجهیزات با توجه به مشکلاتی که هر بیمار با آن مواجه است، به رفع بخشی از نیازهای وی کمک می کند. لذا دارای انواع مختلفی می باشند که در ادامه به توضیح دو نوع از محصولات شرکت وینکل پلاس، تحت عنوان صندلی انتقال بیمار و بالابر بیمار اشاره خواهیم کرد.

صندلی های انتقال بیمار یکی از تجهیزات کاربردی در حوزه ی توانبخشی

برای آن که اهمیت آشنایی با بهترین صندلی انتقال بیمار را درک کنید، تنها کافی است بیماری را تصور کنید که به هیچ وجه امکان حرکت ندارد. در این صورت می توان از این وسیله ی کاربردی برای انتقال موقت بیمار استفاده کرد. لذا برای مسافت های کوتاه نظیر انتقال بین بخش های مختلف بیمارستان یا حتی خانه ی سالمندان، جابه جایی در فرودگاه ها، مراکز خرید، موزه ها و یا حتی در منزل از این محصول می توان استفاده کرد.

اگر علاقه مند به شیوه ی طراحی این محصول هستید باید بدانید که این محصول با ویلچر کاملا متفاوت است. در طراحی آن دو تا چهار چرخ به کار رفته و همه ی بدن بیمار را پوشش می دهد. ابزارهای ایمنی و برخی امکانات جانبی نظیر لگن مخصوص توالت نیز برای آن ها در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب از بابت خطرات احتمالی و رفع نیاز بیمار کاملا آسوده خاطر باشید.

اما برای آن که محصولی ایده آل خریداری کنید، شرکت وینکل پلاس توصیه هایی برایتان دارد. ابتدا توجه داشته باشید که محصول مربوطه باید دارای وزنی مناسب باشد. چرا که سهولت حمل و نقل آن یکی از مزایای آن به شمار می آید. در ضمن محصولی را انتخاب کنید که تحمل وزن بیمار شما را داشته باشد. هنگام خرید بهتر است از انواع تاشو و جمع شونده، گزینه ای را انتخاب کنید. بدین ترتیب برای حمل در خودرو و نگهداری آن راحت تر خواهید بود. تا این جا با صندلی انتقال بیمار آشنا شده و به کاربردهای مفید آن پی بردید. اما این تنها دستاورد کارشناسان مهندسی پزشکی نیست. اگر علاقه مند به آشنایی با سایر تجهیزات توانبخشی هستید، با بخش بعدی و معرفی بالابر بیمار از زبان وینکل پلاس همراه ما باشید.

تجهیزات توانبخشی – صندلی انتقال بیمار وینکل پلاس

بالابر بیمار یکی دیگر از محصولات شرکت وینکل پلاس

بالابر بیمار یکی دیگر از محصولات شرکت وینکل پلاس است. شاید این سوال در ذهن شما نقش بسته باشد که کاربرد این محصول چیست؟ بیمارانی که مشکلات حرکتی دارند، همواره نیازمند دریافت خدماتی از قبیل حمام، تعویض ملحفه، نظافت و … هستند. این کار تنها در صورت بلند کردن بیمار از روی تخت امکان پذیر است.

حال آن که اگر بلند کردن بیمار به صورت غیر اصولی صورت گیرد، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به وی و اطرافیانش وارد سازد. بدین منظور استفاده از بالابر بیمار توصیه می شود. این وسیله قادر به تحمل وزن های بالا نیز هست و از این بابت شما عزیزان را آسوده خاطر می سازد. این محصول دارای انواع دستی و برقی می باشد.

برای استفاده از آن ابتدا جلیقه ای مخصوص را دور بیمار قرار می دهند. سپس گیره های اتصال به دستگاه را وصل می کنند. حال امکان بالا و پایین بردن بیمار فراهم می شود. البته چرخ های تعبیه شده در پایه ی این محصول نیز امکان جا به جایی بیمار را به شما می دهد. در صورتی که از نوع برقی این محصول استفاده می کنید، حتما از کافی بودن شارژ آن اطمینان حاصل نمایید تا در میان کار با مشکل مواجه نشوید.

در مورد خرید این محصول نیز وینکل پلاس از شما می خواهد تا به وزن دستگاه توجه ویژه ای داشته باشید تا از مزیت حمل و نقل آسان نیز بهره مند شوید. در ضمن دستگاه را متناسب با وزن بیمار انتخاب کرده و خرید از برندهای معتبر را فراموش نکنید تا از بابت ایمنی محصول اطمینان حاصل کنید. محدوده ی بلند کردن، مدت زمان شارژ، قدرت موتور و … نیز در انتخاب محصول نهایی موثر است. اما با خرید از وینکل پلاس از خدمات ویژه ای نیز بهره مند می شوید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

تجهیزات توانبخشی – بالابر وینکل پلاس

آیا می دانید با خرید از وینکل پلاس از چه مزایایی بهره مند می شوید؟

قطعا با مطالعه ی بخش های قبلی اهمیت استفاده از تجهیزات توانبخشی با کیفیت را درک کرده اید. اما خرید از شرکت های معتبری نظیر وینکل پلاس دارای مجموعه ای از مزایا می باشد که کیفیت محصولات خریداری شده تنها یکی از آن ها به شمار می آید. این شرکت سریع ترین زمان را برای رساندن محصول خریداری شده به مشتری در نظر گرفته است.

لذا با خرید از وینکل پلاس در زمان خود صرفه جویی خواهید نمود. این شرکت به منظور رفاه حال بیشتر مشتریان، اقدام به ارائه ی سرویس پرداخت در محل نیز نموده است. بدین ترتیب مشتریان از مطمئن ترین روش پرداخت استفاده می کنند. ضمانت کیفیت کالا و پشتیبانی ۲۴ ساعته نیز از دیگر مزایای این شرکت است. فراموش نکنید که وینکل پلاس یک شرکت دانش بنیان در حوزه ی مهندسی پزشکی و تجهیزات توانبخشی می باشد. بنابراین نوآوری در طراحی و ساخت سبب بهبود عملکرد و تناسب قیمت و کیفیت در محصولات آن شده است.



:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

بحران صرعی چیست؟ انواع مختلف بحران صرعی

بحران صرع یک نوع تشنج بسیار شدید است که متوقف نمی شود

 

همه چیز درباره بحران صرع یا صرع وضعیتی

بحران صرع یا صرع وضعیتی یک نوع تشنج بسیار شدید است. برای افرادی که دچار تشنج می شوند ، معمولاً از نظر طول هر دفعه شبیه به هم هستند و معمولاً پس از سپری شدن این دوره متوقف می شوند.

صرع وضعیتی به تشنجی گفته می شود که متوقف نمی شود ، یا زمانی که یک تشنج بعد از دیگری رخ می دهد بدون اینکه فرد زمان بهبودی را داشته باشد. صرع وضعیتی ممکن است به عنوان شدیدترین نوع صرع در نظر گرفته شود ، یا ممکن است ویژگی یک اختلال جدی مغز باشد. چنین اختلالات شامل سکته مغزی یا التهاب بافت مغزی است.

 

صرع وضعیت چیست؟

جهت مشاهده مقاله آشنایی با ورزش یوگا کلیک کنید

 

بحران صرع یا صرع وضعیتی شدید ترین نوع صرع است

 

تشنج شامل فعالیت های الکتریکی غیر طبیعی در مغز است که طی آن هم بدن و هم ذهن تحت تأثیر قرار می گیرند. مشکلات زیادی ممکن است منجر به تشنج شود. این مشکلات شامل تب بسیار بالا، عفونت مغز، سطح غیر طبیعی سدیم و قند خون و آسیب های وارد شده به سر می باشد. اگر شما دچار صرع هستید ممکن است به طور مکرر دچار تشنج شوید.

 

تشنجی که بیشتر از 5 دقیقه طول بکشد و یا در صورت داشتن بیش از یک تشنج در مدت 5 دقیقه بدون برگشتن به حالت عادی هوشیاری در بین هر بار تشنج، صرع وضعیتی نامیده می شود. این یک حالت پزشکی اورژانسی است که ممکن است منجر به آسیب دائمی به مغز و یا مرگ شود.

 

بیماری صرع وضعیتی بسیار نادر است. اغلب افرادی که دارای مشکل صرع هستند هرگز دچار این حالت نمی شوند. این حالت در بین خردسالان و افراد مسن شایع است.

جهت مشاهده مقاله هر آن چه که باید در مورد الکتروکوتر آزمایشگاهی دانست! کلیک کنید

 

حالت های رخ دادن صرع وضعیتی

صرع وضعیتی به دو حالت ممکن است رخ دهد:

 

1. صرع وضعیتی با تشنج

صرع وضعیتی با تشنج ممکن است به احتمال زیاد منجر به آسیب طولانی مدت شود. این حالت ممکن است شامل حرکات تکان دهنده، صدای خرخر، جاری شدن آب دهان و حرکت سریع چشم ها شود.

 

2. صرع وضعیتی بدون تشنج

جهت مشاهده مقاله معرفی تجهیزات آزمایشگاهی و انواع آن کلیک کنید

افرادی که به این حالت صرع دچار می شوند ممکن است حالت گیجی و سردرگمی و حالت رویا پردازی داشته باشند. آن ها ممکن است قادر به صحبت کردن نباشند و یا به صورت غیر طبیعی رفتار کنند.

 

عامل ایجاد صرع وضعیتی چیست؟

 

سکته ی مغزی یکی از عوامل اصلی ایجاد بحران صرع است

 

در کودکان عامل اصلی ایجاد صرع وضعیتی عفونت به همراه تب می باشد. در بزرگسالان عامل ایجاد صرع وضعیتی شامل موارد زیر است:

•سکته مغزی

جهت مشاهده مقاله آشنایی با انواع تخت های بیمارستانی کلیک کنید

•عدم تعادل مواد محلول در خون مانند پایین بودن قند خون

•نوشیدن بیش از حد الکل و یا ترک ناگهانی الکل بعد از مصرف بسیار زیاد الکل

 

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به صرع وضعیتی هستند؟

فاکتور های خطر فراوانی برای ابتلا به صرع وضعیتی وجود دارد که شامل موارد زیر است:

• تشنج کنترل شده به صورت ضعیف

• سطح پایین قند خون

• سکته مغزی

جهت مشاهده مقاله هر آن چه که باید در مورد الکتروکوتر آزمایشگاهی دانست! کلیک کنید

• نارسایی کلیه

• نارسایی کبد

• آنسفالیت یا تورم و التهاب مغز

• سوء مصرف دخانیات و یا الکل

• ایدز

• بیماری های ژنتیکی مانند سندرم X شکننده و سندرم آنجلمن

• آسیب های وارده به سر

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی و کاربرد های آن کلیک کنید

علائم صرع وضعیتی چیست؟

علائم احتمالی صرع وضعیتی شامل موارد زیر است:

•گرفتگی ماهیچه ها

•افتادن

•گیجی و سر درگمی

•صدا های غیر عادی

•از دست دادن کنترل روده یا مثانه

•غژ غژ دندان ها

جهت مشاهده مقاله معرفی و راهنمای خرید انواع یخچال و فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید

•تنفس نا منظم

•رفتار غیر عادی

•دشواری در صحبت کردن

•حالت رویا پردازی

 

صرع وضعیتی چگونه قابل تشخیص است؟

 

بحران صرع با داروهای ضد تشنج درمان می شود

جهت مشاهده مقاله اتوکلاو: کاربردها و انواع آن کلیک کنید

 

پزشک شما ممکن است یک معاینه کلی فیزیکی انجام دهد و از شما در باره سابقه بیماری، مصرف هر گونه دارو، یا اینکه آیا شما الکل یا هر گونه داروی تفریحی دیگر مصرف کرده اید.

پزشک شما همچنین ممکن است برای شما الکتروانسفالوگرام تجویز کند. این امر شامل قرار دادن الکترودهای بدون درد در قسمت پوست سر شما برای اندازه گیری میزان فعالیت الکتریکی مغز می باشد.

 

ممکن است برای یافتن عوامل دیگر ایجاد این بیماری نیاز به یک سری از آزمایشات دیگر داشته باشید. این آزمایشات شامل بذل نخاع به منظور جستجو برای یافتن علائم عفونت و یا سی تی اسکن و یا ام آر آی برای یافتن مشکلاتی در مغز می باشد.

 

صرع وضعیتی چگونه درمان می شود؟

پزشک معالج تان می خواهد تا هر چه سریع تر تشنج را پایان دهد و هر گونه بیماری زمینه ای را که عامل ایجاد این حالت است درمان کند. شما ممکن است اکسیژن دریافت کنید و یا آزمایش خون بدهید یا رگ گیری داشته باشید. یا ممکن است در صورتی که پایین بودن سطح قند خون باعث ایجاد این مشکل شده باشد به شما گلوکز داده شود.

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه ایست آسان، ایزی استند چیست؟ کلیک کنید

 

پزشک معالج ممکن است به شما داروی ضد تشنج برای درمان این مشکل بدهد که شامل موارد زیر است:

•دیازپام

•لورازپام

•فنی توئین

•فسفنیتوئین

•فنوباربیتال

•والپروات

جهت مشاهده مقاله معرفی و راهنمای خرید انواع یخچال و فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید

این دارو ها ممکن است به صورت تزریق به سیاهرگ و یا تزریق در ماهیچه باشد.

 

عوارض صرع وضعیتی چیست؟

عوارض ناشی از صرع وضعیتی بستگی به بیماری های زمینه ای دارد که عامل ایجاد صرع می باشند. این موارد شامل بدون عوارض خفیف تا مرگ می باشد. اگر مشکل زمینه ای مانند تشنج کنترل شده به صورت ضعیف رفع شود،ممکن است هیچ عارضه ای وجود نداشته باشد. اما اگر بیماری زمینه ای که سبب ایجاد صرع وضعیتی شده است سکته مغزی و یا آسیب مغزی باشد عوارض آن ممکن است ناتوانی بدن ناشی از عامل ایجاد این مشکل و یا حتی مرگ باشد.

 

آیا می توان از وضعیت صرع جلوگیری کرد؟

اگر مبتلا به صرع هستید ، مصرف داروهای خود طبق دستور ممکن است به شما در جلوگیری از وضعیت صرع کمک کند. اگر بیماری صرع داشته اید ، ممکن است نیاز به مصرف داروهای تشنجی داشته باشید یا داروهایی را که قبلاً مصرف می کنید تغییر دهید. اجتناب از علل دیگر این بیماری ، مانند سوء مصرف الکل یا کاهش قند خون نیز ممکن است به جلوگیری از آن کمک کند.

 

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه ایست آسان، ایزی استند چیست؟ کلیک کنید

نکات کلیدی در مورد صرع وضعیتی

وضعیت صرع دلایل زیادی دارد. برخی از آنها مانند کاهش قند خون یا سوء مصرف الکل و مواد مخدر قابل پیشگیری هستند.

افراد مبتلا به صرع باید داروهای خود را طبق دستور مصرف کنند.

تشنجی که بیش از 5 دقیقه طول بکشد یا بیش از 1 مورد در یک دوره 5 دقیقه ای وجود داشته باشد یک حالت اورژانسی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

 

سخن پایانی

نکاتی که به شما کمک می کند هنگام ملاقات با پزشک معالج خود بیشترین بهره را ببرید:

• دلیل بازدید خود و آنچه می خواهید اتفاق بیفتد را بدانید.

جهت مشاهده مقاله صندلی انتقال بیمار چیست و چه استفاده ای دارد؟ کلیک کنید

• قبل از بازدید ، سوالاتی را که می خواهید به آنها پاسخ دهید بنویسید.

• شخصی را همراه خود بیاورید تا به شما در پرسیدن سوالات کمک کند و آنچه پزشک معالج شما به شما می گوید را به خاطر بسپارید.

• در بازدید ، نام یک تشخیص جدید و هرگونه داروی جدید ، درمان یا آزمایش را بنویسید. همچنین هرگونه دستورالعمل جدیدی را که پزشک معالج به شما می دهد بنویسید.

• بدانید چرا یک دارو یا درمان جدید تجویز می شود و چگونه به شما کمک می کند. همچنین بدانید عوارض جانبی آن چیست.

• بپرسید آیا بیماری شما می تواند به روش های دیگری درمان شود یا خیر.

• بدانید چرا یک آزمایش یا روش توصیه می شود و نتایج آن چه معنایی دارد.

• بدانید در صورت عدم مصرف دارو یا انجام آزمایش یا پروسه ، چه چیزی در انتظار شما خواهد بود.

• اگر قرار ملاقات بعدی دارید ، تاریخ ، زمان و هدف آن ملاقات را بنویسید.

جهت مشاهده مقاله معرفی انواع تجهیزات سی پی CP با مناسب ترین قیمت کلیک کنید

• بدانید که چگونه می توانید در صورت داشتن سوال با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

 



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

جنتامایسین برای جلوگیری یا درمان انواع مختلف عفونت های باکتری استفاده می شود. جنتامایسین به گروهی از داروهای شناخته شده موسوم به آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزید تعلق دارد. این دارو با توقف رشد باکتری ها عمل می کند.

 

 

نحوه مصرف جنتامایسین سولفات

این دارو به وسیله تزریق به رگ یا عضله، معمولا هر ۸ ساعت دریافت میشود. دوز دارو براساس وضعیت پزشکی، وزن و پاسخ به درمان تعیین می گردد. برای کمک به یافتن بهترین دوز برای وضعیت شما، ممکن است آزمایشات آزمایشگاهی (مانند عملکرد کلیه، سطوح دارو در خون) انجام شوند. اگر این دارو را در خانه استفاده میکنید، تمام دستورالعمل های آماده سازی و استفاده از آن را از پزشک خود یاد بگیرید. قبل از استفاده، به دقت به محصول نگاه کنید تا متوجه وجود ذرات یا تغییر رنگ آن شوید. اگر ذرات یا تغییر رنگی وجود داشت، از مایع استفاده نکنید. یاد بگیرید چگونه این دارو را نگهداری و یا دور بیندازید. برای دریافت بهترین تاثیر، این آنتی بیوتیک را در فواصل زمانی یکسان استفاده کنید. به منظور کمک برای یادآوری، هر روز از این دارو در زمان مشخصی استفاده کنید. استفاده از این دارو را تا زمانی که مقدار تجویز شده به پایان برسد ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز ناپدید شوند. متوقف کردن زودهنگام این دارو ممکن است باعث شود که باکتری ها همچنان رشد کنند بدین ترتیب ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود. اگر وضعیت شما همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

 

 

عوارض جانبی

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

با مصرف این دارو تهوع، استفراغ، ناراحتی معده یا از دست دادن اشتها ممکن است رخ دهد. درد / تحریک / قرمزی در محل تزریق ممکن است به ندرت بروز کند. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند. در صورت وجود هرگونه عارضه جانبی جدی، از جمله: بی حسی / سوزش، لرزش یا ضعف عضلانی و تشنج، با پزشک خود در میان بگذارید. این دارو به خاطر وجود یک باکتری مقاوم، ممکن است به ندرت یک بیماری شدید روده ای (اسهال مرتبط با باکتری کلستریدیوم دیفیسیل) ایجاد کند. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا چند هفته تا چند ماه پس از درمان بروز کند. اگر علائم زیر را دارید، از داروهای ضد اسهال یا داروهای ضد درد استفاده نکنید زیرا ممکن است این محصولات وضعیت شما را بدتر کنند. در صورت بروز اسهال، استفراغ مداوم، درد شکم یا معده و گرفتگی عضلانی، وجود خون / مخاط در مدفوع، به پزشک اطلاع دهید. استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است موجب برفک دهانی یا عفونت جدید مخمر واژن (عفونت قارچی دهان و یا واژن) شود. اگر متوجه تکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید شدید، با پزشک خود مشورت کنید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله از راستینه ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

 

موارد احتیاط

قبل از استفاده از جنتامایسین، اگر به این دارو یا به سایر آنتی بیوتیکهای آمینوگلیکوزید (مانند توبرامایسین، آمیکاسین) حساسیت دارید، یا آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگر ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید. قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید: بیماری فیزیولوژیکی، مشکلات شنوایی (شامل ناشنوائی، کاهش شنوایی)، مشکلات کلیوی، مواد معدنی پایین در خون (شامل پتاسیم، منیزیم، کلسیم)، میاستنی گراویس، بیماری پارکینسون. جنتامایسین ممکن است موجب تداخل در عملکرد واکسنهای باکتریایی زنده (مانند واکسن حصبه) شود. در هنگام استفاده از این دارو، واکسیناسیون یا ایمن سازی انجام ندهید، مگر اینکه پزشک دستور داده باشد. قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) که استفاده میکنید، مطلع کنید. سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص آسیب کلیوی حساسیت بیشتری داشته باشند. این دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود. اگر چه آسیب نوزادان متولد شده در زنانی که در دوران بارداری داروهای مشابه مصرف کرده اند گزارش شده است، خطر ابتلا به آسیب ممکن است با این دارو همراه نباشد. در مورد خطرات و مزایای دارو با پزشک خود صحبت کنید. این دارو به مقدار کم وارد شیر مادر می شود. با این حال، بسیاری از پزشکان در هنگام استفاده از این دارو، شیردهی را بی خطر در نظر می گیرند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

تداخلات دارویی

جهت مشاهده مقاله معرفی تجهیزات آزمایشگاهی و انواع آن کلیک کنید

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش می دهند. این مقاله از راستینه شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید. سایر داروهایی که ممکن است بر کلیه ها یا شنوایی تاثیر بگذارند ممکن است خطر ابتلا به نارسایی کلیه یا از دست دادن شنوایی را در صورت مصرف با جنتامایسین افزایش دهند. بعضی از داروهای این چنینی عبارتند از: آمیکاسین، توبرامایسین، آمفوتریسین بی، سیدوفوویر، سیس پلاتین، پلی میکسین بی، سفالوسپورین ها مانند سفالوریدین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، و غیره. اگر چه در مورد اکثر آنتی بیوتیک ها بعید است که بر روش های هورمونی کنترل بارداری نظیر قرص، پچ یا حلقه تاثیرگذار باشند، اما چندین آنتی بیوتیک (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می توانند باعث کاهش اثربخشی آنها شوند. این مسئله می تواند به بارداری منجر شود. اگر از روش های هورمونی کنترل بارداری استفاده می کنید، برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

 

نکته های مهم

جنتامایسین را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

 

 



:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

هیچ چیزی همانند خوردن یک تکه یخ تازه در روزهای گرم تابستان نمی تواند لذت بخش باشد.

زمانی که تشنه هستید، خوردن یک لیوان نوشیدنی دلخواه با تکه های یخی که به آرامی ذوب می شوند می تواند حس بسیار خوبی به شما ببخشد. زمانی که بیمار هستید، مکیدن تکه های یخ می تواند خشکی دهان را بدون ایجاد حالت تهوع برطرف سازد. اما سوال اینجاست که جویدن تکه های سفت یخی که به طور مستقیم از فریزر خارج شده است کار درستی است؟

آیا اینکار خطری برای سلامتی شما دارد؟ سگ ها خوردن تکه های یخ را بسیار دوست دارند و جزو فعالیت های دلخواهشان است اما این موضوع در انسان ها می تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه ای باشد.

Pagophagia (یخ خوری) نام پزشکی برای شرایطی است که در آن فرد هوس خوردن یخ را دارد. هوس خوردن یخ می تواند نشانه کمبود مواد مغذی یا اختلال در خوردن باشد. این موضوع می تواند بر روی کیفیت زندگی شما نیز اثر بگذارد. جویدن یخ می تواند به مشکلات دندانی همچون از بین رفتن مینای دندان یا خراب شدن دندان منجر شود.

 

چه چیزی باعث می شود افراد هوس خوردن یخ را داشته باشند؟

شرایط متعددی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد هوس یخ خوری در افراد شود. این شرایط عبارتند از:

کم خونی ناشی از فقر آهن:

جهت مشاهده مقاله معرفی تجهیزات آزمایشگاهی و انواع آن کلیک کنید

هوس یخ خوری اغلب نشانه کم خونی ناشی از فقر آهن است. کم خونی زمانی رخ می دهد که خون شما گلبول قرمز سالم و کافی برای حمل اکسیژن را ندارد. کار گلبول های قرمز حمل اکسیژن به سرتاسر بافت های بدن است. بدون اکسیژن کافی فرد ممکن است احساس خستگی کند و تنگی نفس داشته باشد.

افرادی که با کم خونی ناشی از فقر آهن دست و پنجه نرم می کنند، آهن کافی در خون خود نخواهند داشت. آهن برای ساخت گلبول های قرمز سالم ضروری است. بدون وجود آهن، گلبول های قرمز نمی توانند اکسیژن را آنگونه که باید، حمل کنند.

برخی از محققان بر این باورند که جویدن یخ می تواند اثری را در افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن تحریک کند که باعث ارسال خون بیشتر به مغز می شود. خون بیشتر در مغز به معنای اکسیژن بیشتر در آن است. از آنجایی که مغز به کمبود اکسیژن عادت کرده است، چنین شرایطی باعث افزایش هوشیاری و تفکر می شود.

محققان آزمایشی را ترتیب دادند که در آن افراد قبل و بعد از خوردن یخ مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگانی که کم خونی داشتند بعد از خوردن یخ، حال بهتری داشتند. شرکت کنندگان بدون کم خونی، تحت تاثیر این شرایط قرار نگرفته بودند.

پیکا (هرزه خواری):

پیکا یکی از اختلالات خوردن است که در آن افراد هوس خوردن یک یا چند آیتم غیر غذایی همچون یخ، خاک رس، کاغذ یا گچ را دارند. یخ خوری زیر مجوعه پیکا محسوب می شود. این شرایط در برگیرنده هوس خوردن یخ، برف یا آب یخ است.

افرادی که با پیکا دست و پنجه نرم می کنند به خاطر شرایط فیزیکی همچون کم خونی مشتاق خوردن یخ نیستند. این افراد اختلال روانی دارند. پیکا اغلب به همراه سایر شرایط روحی روانی رخ می دهد و ممکن است در طول بارداری نیز توسعه یابد.

چگونه علت یخ خوری تشخیص داده می شود؟

جهت مشاهده مقاله انواع ترالی بیمارستانی، راهنمای خرید انواع ترالی بیمارستانی کلیک کنید

اگر شما هوس خوردن یخ را برای بیش از یک ماه داشته باشید باید به پزشک مراجعه کنید. اگر باردار هستید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش خون از شما گرفته شود. کمبود مواد معدنی و ویتامین ها در طول بارداری می تواند مشکلات حادی را ایجاد کند.

به سراغ پزشک خانوادگی خود بروید و نشانه هایتان را توضیح دهید. اگر قبلا به خوردن مواد غیر عادی دیگری نیز علاقه داشتید حتما این موضوع را هم بیان نمایید. پزشک تلاش می کند به کمک ازمایش خون، کم خونی ناشی از فقر آهن را بررسی کند. اگر کم خونی داشتید می توان علل زمینه ای همچون خونریزی اضافی را هم تشخیص داد.

ایا هوس یخ خوری می تواند باعث توسعه شرایط دیگری شود؟

اگر هوس شدیدی به خوردن یخ دارید، ممکن است بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید به خوردن یخ روی بیاورید. افرادی که هوس یخ خوردن دارند معمولا در طول روز چندین سینی یا کیسه از یخ را می خورند.

هوس یخ خوری چگونه درمان می شود؟

اگر هوس زیادی برای خوردن یخ دارید، باید دلیل آن را بیابید. اگر کم خونی ناشی از فقر آهن دارید، استفاده از مکمل آهن می تواند هوس شما را از بین ببرد. اگر نوعی پیکا دارید، درمان آن ممکن است شرایط شما را بهبود ببخشد. گفتاردرمانی در این شرایط مفید خواهد بود به خصوص زمانی که با داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب ترکیب می شود.

اگر دندان درد یا درد فک دارید با یک دندانپزشک مشورت کنید. او می تواند با بررسی های خود جلوی اسیب شدید به دندان و فک را بگیرد.

نتیجه گیری:

جهت مشاهده مقاله بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات توانبخشی در خدمت شما! معرفی بالابر بیمار و صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

هوس خوردن یخ می تواند به عوارض متعددی منجر شود. این شرایط ممکن است با زندگی، کار یا مدرسه فرد نیز تداخل ایجاد نماید. اگر چنین شرایطی دارید حتما از یک پزشک کمک بگیرید تا علت خوردن یخ مشخص شود. یک ازمایش خون ساده می تواند به فهمیدن دلیل این امر کمک کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

ناتوانی جنسی در مردان چیست؟

ناتوانی جنسی در مردان وضعیتی که آقایان در آن نمی توانند نعوظ خود را به میزان مورد نیاز برای انجام نزدیکی با جنس مخالف حفظ کنند را ناتوانی جنسی نامیده اند.

 

 

ناتوانی جنسی در آقایان یکی از مشکلات اصلی زوجین است اما این مشکلات قابل برسی و درمان هستند. بیشتر مشکلات جنسی در میان آقایان مربوط به نعوض یا انواع آن می باشد. این مشکل ها اگر درمان نشوند می توانند به صورت دایمی در آقایان باقی بماند. مواردی مثل بیماری‌های مزمن، داروها، افسردگی، هیجان و تشویش باعث بروز انواع زودگذر ناتوانی جنسی شده و مطمئن باشید که در صورت ابتلا به آن مجبور نیستید تا آخر عمر با آن زندگی نمایید.

کمک پزشک معالج همیشه قابل دسترسی است. پس از ملاقات با جراح کلیه و مجاری ادراری که در اغلب موارد، آموزش لازم در اینگونه موارد را دیده است، توصیه‌های لازم در اختیار شما گذاشته می‌شود. مجدداً به خاطر داشته باشید که ناتوانی جنسی با موفقیت قابل درمان است.

دلایل بروز ناتوانی جنسی

جهت مشاهده مقاله آشنایی با انواع تخت های بیمارستانی کلیک کنید

اگرچه مردان میانسال و کهنسال بیشتر در معرض این ناتوانی هستند، اما ناتوانی جنسی می تواند گریبان گیر هر مردی شود حتی در جوانان هم دیده شده است. طبق آمار حدوداً ۱۰ تا ۱۵ میلیون مرد در آمریکا با این مشکل دست به گریبانند. دلایل اصلی ناتوانی جنسی به شرح زیر است:

● بیماری ها

طبق تحقیقات پزشکی ۷۰ درصد از ناتوانی های جنسی از عواقب ابتلای افراد به دیابت، بیماری های کلیه، سفت شدگی بافت ها، اختلالات غدد، بیماریهای آوندی، فشار خون بالا و همچنین بیماری های اعصاب می باشد. بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کلیه افراد مبتلا به دیابت دچار ناتوانی جنسی هستند. ممکن است که ناتوانی جنسی علامتی برای ابتلای شما به بیماری جدی تر باشد که از آن خبر ندارید – پس اگر دچار ناتوانی جنسی هستید، سریعاً دنبال درمان های تخصصی باشید.

● معالجات

برخی از داروها که برای درمان فشار خون، زخم معده، افسردگی، سرطان پروستات و همچنین داروهایی که برای جلوگیری از طاسی و کمک به رژیم های غذایی استفاده می شوند ممکن است عوارض جانبی مثل ناتوانی جنسی داشته باشد. در اینگونه موارد این ناتوانی جنسی فقط تا زمانی که از این داروها استفاده می کنید طول میکشد.

 

● اعمال جراحی

جراحی های انجام شده بر روی نخاع، پروستات، مثانه و لگن خاصره ممکن است با قطع بعضی عصب ها، بافت ها، ماهیچه ها و شریان های مورد نیاز به ناتوانی جنسی منجر شوند.

جهت مشاهده مقاله استندینگ برد چیست؟ راهنمای خرید انواع استندینگ برد کلیک کنید

● استفاده از سیگار، مشروبات الکلی و داروهای مخدر

امروزه ثابت شده است که کشیدن سیگار هم یکی از دلایل ابتلا به ناتوانی جنسی به حساب می آید. هر چند که بعضی به غلط تصور می کنند که سیگار با تحریک جنسی همراه است اما این تصور کاملاً بی پایه و اساس است. در مورد مشروبات الکلی و داروهای مخدر مثل هروئین و کوکائین هم وضع به همین منوال است. (تقریباً ۱۰۰ درصد مردانی که کوکائین استفاده می کنند دچار ناتوانی جنسی هستند.)

● عدم توازن هورمون ها

از آنجا که تستوسترون و سایر هورمون های نرینگی با ورود به میانسالی کاهش مییابند، عقیده بر این است که پایین بودن تستوسترون به خصوص در کهنسالان مهمترین دلیل ابتلا به ناتوانی جنسی می باشد. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که کمبود تستوسترون همچنین به سایر مشکلات جنسی نیز می انجامد.

● عوامل روانی

آمار نشان می دهد که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از ناتوانی های جنسی نتیجه مستقیم بعضی مشکلات روانی مثل کمبود اعتماد به نفس، افسردگی و به خصوصا استرس و اضطراب است. در اینجا هیچ مشکل جسمی وجود ندارد و مرد کاملاً سالم است اما باز هم قادر به برقراری ارتباط نیست. میزان آسایش مرد هم بسیار مهم است. خستگی و بی حوصلگی، مشکلات زناشویی، یا تفکرات منفی نسبت به همسر می تواند به بروز ناتوانی بیانجامد. ناتوانی جنسی که از مشکلات روانی ناشی می شود معمولاً موقتی هستند و فقط تا زمانی وجود دارند که ان مشکل روانی نیز در فرد وجود دارد. یکی از بهترین راه های تاثیر بر روی روان رایحه درمانی است که بهترین رایحه شناخته شده و مورد استفاده در این روش ، رایحه وانیل طبیعی می باشد.

● خود را آزمایش کنید

برای اینکه متوجه شوید ریشه مشکل جنسیتان عوامل روانی است یا عوامل جسمانی می توانید این آزمایش را امتحان نمایید. آقایان در طول شب و هنگام خواب چندین بار دچار تحریک جنسی می شوند. اگر شما هم در حین خواب با چنین علائمی رو برو شدید می توانید از سالم بودن عصب ها، رگ ها و دیگر قسمت های آلت تناسلیتان اطمینان حاصل کنید. این دلایل به شما نشان می دهد که ریشه مشکلات جنسیتان مربوط به عوامل جسمی نیست بلکه مشکل شما به عوامل روانی باز می گردد.

جهت مشاهده مقاله دستگاه بالابر بیمار چیست و چه مشخصاتی دارد؟ کلیک کنید

برای مشخص کردن این مسئله می توانید به سادگی با تر کردن آلت جنسی و چسباندن یک برچسب بر سر آلت جنسی به خواب روید. پس از بیدار شدن در روز اگر برچسب سرجایش نباشد به این معنا است که در شب دچار تحریکات شده اید و کاملاً سالم هستید.

مکانيسم نعوظ در آلت تناسلی

نعوظ طبيعی آلت به دنبال هماهنگی پيچيده ای که بين اعصاب؛ عروق و غرايز جنسی شخص صورت می گيرد اتفاق می افتد. اين هماهنگی باعث هجوم خون به داخل آلت و به دنبال آن نعوظ آلت می گردد. در طول مدت نعوظ دريچه های وريدی بسته بوده بنابراين نعوظ تداوم می يابد. پس از انزال دريچه های وريدی باز شده و با خروج خون از آلت تناسلی نعوظ خاتمه يافته و آلت تناسلی به حالت اوليه بر می گردد. لازم به ذکر است که افراد طبيعی چندين بار به هنگام خواب و در صبحگاه دچار نعوظ می شود. (نعوظ صبحگاهی)

تشخيص علت ناتوانی جنسی چگونه می باشد؟

پس از مراجعه بيمار، مصاحبه پزشک با بيمار در مورد بيماريهای مختلف و عملکرد جنسی شخص اقدامات تشخيصی لازم انجام می شود . قبل از هر چيز بايستی مشخص گردد که علت ناتوانی مسائل روحی روانی است يا مسائل فيزيولوژيک. افرادی که ناتوانی آنها به دليل مشکلات روحی روانی است معمولا نعوظ صبحگاهی دارند ولی در هنگام مقاربت قادر به ايجاد و حفظ آن نيستند ولی افرادی که دچار اختلالات فيزيولوژيک هستند نعوظ صبحگاهی مناسبی ندارند و ممکن است دچار بيماري های مختلفی باشند که در بخش قبلی به آنها اشاره شد. با مراجعه به پزشک و مشخص شدن علت بيماری پزشک می تواند موثرترين و بی خطر ترين روش درمان ناتوانی جنسی را برای بيمار انتخاب کند. ممکن است در طی روند تشخيص نياز به اقدامات پاراکلينيکی مانند Rigi-Scan ، کاورنوگرافی، سونوگرافی داپلر و … باشد.

انواع ناتوانی های جنسی و درصد شیوع آن در بین مردم

55 درصد افراد به درجاتی از اختلال نعوظ (erection) مبتلا هستند. از این بین 18 درصد خفیف، 24 درصد متوسط و 10 درصد شدید هستند.

ejaculation زودرس 27 درصد

جهت مشاهده مقاله معرفی و راهنمای خرید انواع یخچال و فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید

نداشتن میل جنسی به همسر 17 درصد

استرس و اضطراب هنگام مقاربت 17 درصد

 

درمان ناتوانی جنسی

به طور كلی داروهایی كه از نظر سازمان بهداشت جهانی تایید شده‌اند شامل موارد زیر است.

داروهای خوراكی سنتتیک نظیر سیلدنافیل، تادالافیل و ویاگرا: سیلدنافیل یا ویاگرا یک مهار کننده خوراکی است که اثر شل ‌کنندگی عضلات کورپوس کارورنوسوس و تجمع خون در سینوزوئیدها و در نهایت erection را در پی دارد. erection در این افراد فقط در حالتی ایجاد می ‌شود که تحریک جنسی وجود داشته باشد و نتیجه آن هم در 63 درصد از افرادی که با دوز 25 میلی ‌گرم خوراکی نیم ساعت قبل از آمیزش مصرف می ‌نمایند، دیده می ‌شود. در این میان گذشته از آن که این دارو در کسانی که بیماری قلبی ـ عروقی دارند می ‌بایست با احتیاط بسیار فراوان زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود، عوارض آن به همین جا خلاصه نمی ‌شود.

بیماری پریاپیسم، عارضه ‌ای است که این روزها زیاد دیده می ‌شود و این در حالی است که تنها علت آن مصرف خودسرانه این دارو توسط افراد است چرا که در کشورهای توسعه‌ یافته این عارضه تنها در درصد کوچکی از مبتلایان به این نوع اختلال مشاهده می ‌شود.

داروها با ریشه گیاهی نظیر یوهمبین و آفرودیت

جهت مشاهده مقاله هر آن چه که باید در مورد الکتروکوتر آزمایشگاهی دانست! کلیک کنید

آفروديت محتوي چندين گياه شامل دارچين، خارخاسک، زعفران و زنجبيل مي باشد. مطالعات وسيعي روی اثر اين گياهان براي رفع اختلالات جنسی در سطح جهان انجام شده است. مواد موثر گياهی بخصوص ساپونين و اسانس ها و استروئيدهای موجود در اين گياهان در برطرف نمودن ناتواني جنسي موثر می باشد و با اتساع عروق آلت تجمع خون را در اين عضو زياد كرده و موجب نعوظ می گردد در بعضي افراد اختلالات جنسي همراه با اضطراب ناشي از ناتواني انجام دهي عمل جنسي است آفروديت قادر به برطرف كردن اين اضطراب بوده موجب آرامش و اعتماد به نفس مي شود.

موارد احتياط و منع مصرف: بيماران قلبي و بيماراني كه اخيرا مبتلا به سكته قلبي شده اند در مصرف اين دارو بايد احتياط كنند.

عوارض جانبي: بيماراني كه نسبت به اسانس هاي گياهي حساسيت دارند بايد اين دارو را با احتياط مصرف كنند. در كمتر از يك درصد بيماران عدم تحمل گوارشي سردرد مختصر و برافروختگي صورت گزارش شده است.

مقدار مصرف: قطره به ميزان 50 تا60 قطره 3 بار در روز در يك فنجان آب قند بعد از غذا ميل شود قرص به ميزان يك قرص 3 بار در روز بعد از غذا ميل شود آفروديت را مي توان براي حصول نتيجه بهتر مستمر مصرف نمود.

داروهای تزریقی به داخل بافت اندام تناسلي نظیر پاپاورین و آلپروستادیل

داروهای تزریقی عضلانی نظیر تستوسترون كه البته اشكال خوراكی و كرم آن نیز موجود است.

در یافته های اخیر شرکت داروسازي ويووس نتايج کارآزمايي‌هاي باليني جديد خود روي داروی درمان‌ کننده اختلالات جنسي و مشکلات نعوظ را منتشر کرد. نام این دارو اوانافيل (Avanafil) است و در کارآزمايي‌هايي با نام REVIVE 301 -TA برسی شده است. نتایج این برسی ها نشان می دهد آقایانی که 15 دقیقه قبل از رابطه جنسی از این دارو با دوز های 50، 100 و 200 ميلي‌ گرمی استفاده کرده اند به ترتیب 67 درصد، 69 درصد و 72 درصد از رابطه برقرار شده رضایت داشته اند و رابطه موفقی برقرار کرده اند.

 



:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

کلردیازپوکساید برای درمان اضطراب و علائم شدید هنگام ترک مصرف الکل استفاده می شود. همچنین برای از بین بردن ترس و اضطراب قبل از عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

موارد مصرف کلردیازپوکساید

این دارو متعلق به دسته ای از داروها موسوم به بنزودیازپین ها است که بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) تاثیر میگذارند تا بتوانند آرامش ایجاد کنند. این دارو با افزایش تاثیرات برخی مواد شیمیایی طبیعی بدن (GABA) عمل میکند.

 

 

جهت مشاهده مقاله صندلی انتقال بیمار چیست و چه استفاده ای دارد؟ کلیک کنید

نحوه مصرف کلردیازپوکساید

قبل از شروع مصرف کلردیازپوکساید، یا هر بار مصرف مجدد، راهنمای دارو ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را به صورت خوراکی طبق دستور پزشک، مصرف کنید. دوز دارو بر اساس سن، وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان تعیین میشود.

این دارو را دقیقا طبق تجویز مصرف کنید. دوز، دفعات و دوره مصرف را از میزان تجویز شده بیشتر نکنید، زیرا این دارو می تواند نوعی عادت ایجاد کند. همچنین، اگر برای مدت زمان طولانی استفاده می شود، مصرف آن را بدون تایید پزشک خود به طور ناگهانی متوقف نکنید. بعضی از شرایط در صورت توقف ناگهانی مصرف دارو، بدتر می شوند. برای جلوگیری از عوارض جانبی مانند تشنج، ممکن است نیاز به کاهش تدریجی دوز مصرفی باشد.

این دارو هنگامی که برای مدت طولانی استفاده می شود، ممکن است به خوبی عمل نکند و ممکن است نیاز به دوزهای متفاوت باشد. اگر این دارو به خوبی اثرگذار نیست با پزشک خود صحبت کنید.

 

 

عوارض جانبی

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

با مصرف این دارو خواب آلودگی، سرگیجه، حالت تهوع، یبوست، تاری دید و یا سردرد ممکن است رخ دهند. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را بدین دلیل برای شما تجویز کرده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر کدام از این موارد نادر، اما جدی، به پزشک خود اطلاع دهید: تغییرات ذهنی / روحی، بی حوصلگی، بی دست و پایی، مشکل در راه رفتن، کاهش / افزایش علاقه جنسی، لرز، حرکات غیرقابل کنترل، تیک عصبی در صورت و یا عضلات، بی اختیاری در ادرار، اختلالات خواب.

در صورت بروز هر کدام از این موارد بسیار نادر، اما بسیار جدی، به پزشک خود اطلاع دهید: غش، درد معده یا شکم، تهوع مداوم، استفراغ، خستگی، زردی چشم یا پوست، ادرار تیره، گلودرد و یا تب.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو بعید است، اما در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک جدی به پزشک مراجعه کنید علائمی از قبیل: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی.

در این مقاله از راستینه ارائه لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی امکان پذیر نیست. اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

 

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

موارد احتیاط

قبل از مصرف این دارو، اگر به این دارو حساسیت دارید یا اگر آلرژی دیگری دارید با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود مطلع نمایید، به ویژه سوابقی همچون: بیماری کبدی، بیماری کلیوی، مشکلات ریوی / تنفسی (به عنوان مثال COPD، آپنه خواب)، اختلال در خون (پورفیری)، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل.

این دارو ممکن است باعث ایجاد سرگیجه یا خواب آلودگی شود یا بینایی شما را مختل کند. مصرف الکل یا ماری جوانا می تواند موجب تشدید سرگیجه یا خواب آلودگی شود. از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام هر کاری که نیاز به آرامش و یا بینایی دارد تا زمانی که بتوانید چنین کارهایی را با خیال راحت انجام دهید، خودداری کنید. از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خواب آلودگی حساس تر باشند. خواب آلودگی می تواند خطر سقوط را افزایش دهد.

این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است به جنین آسیب وارد کند. اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باردار شوید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

براساس اطلاعات مربوط به داروهای مرتبط، این دارو ممکن است به شیر مادر منتقل شود و میتواند علائم نامطلوبی در نوزاد شیرخوار ایجاد کند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

 

جهت مشاهده مقاله دستگاه بالابر بیمار چیست و چه مشخصاتی دارد؟ کلیک کنید

 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی میتوانند نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهند. این مقاله از راستینه شامل تمام تداخلات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آنتی اسیدها، بعضی از داروهای ضد افسردگی (مثلا فلوکستین، فلووکسامین، نفازودون)، سایمتیدین، کلوزاپین، دیگوکسین، دیسولفیرام، کاوا، سدیم اکسی بات.

در صورتی که این دارو با سایر محصولاتی که ممکن است موجب خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شوند، مصرف شود خطر ابتلا به عوارض جدی (مانند تنفس آهسته / کم عمق، خواب آلودگی / سرگیجه شدید) ممکن است افزایش یابد. در صورت مصرف داروهای دیگر همچون داروهای ضد درد یا سرفه اپیوئیدی (مانند کدئین، هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا، داروهای دیگر برای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی (مانند کاریسوپرودول، سیکلوبنزاپرین) و یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین) به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که موجب خواب آلودگی می شوند. از داروساز خود در مورد استفاده بی خطر این محصولات سوال کنید.

این محصول می تواند نتیجه آزمایشات خاص آزمایشگاهی را مختل کند. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده می کنید. سیگار کشیدن می تواند فواید این دارو را کاهش دهد (از طریق القاء آنزیم کبدی). اگر سیگار میکشید یا به تازگی سیگاری شده اید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است لازم باشد دوز شما تنظیم شود.

 

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

علائم اوردوز ممکن است شامل موارد زیر باشند: خواب آلودگی شدید، کند شدن واکنش های غیرارادی بدن، کند شدن تنفس، خستگی، از دست دادن هوشیاری.

 

نکته های مهم

کلردیازپوکساید را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که قرار باشد این دارو برای مدت زمان طولانی استفاده شود، آزمایشات آزمایشگاهی و / یا آزمایشات پزشکی (به عنوان مثال، آزمایش های عملکرد کبدی، شمارش کامل سلولهای خونی) ممکن است به صورت دوره ای برای بررسی عوارض جانبی بیمار انجام شوند. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

 

 



:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

هنوز نمی توانید وزن کم کنید؟ حالا زمان آن فرا رسیده است که برنامه روزانه خود را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی مانع از کاهش وزن شما می شود. بر خلاف برجستگی ها و جوش هایی که به طور ناگهانی بر روی صورت شما ظاهر می شوند، کاهش وزن به صورت یک شبه اتفاق نمی افتد.

اگر شما مصرف کالری را کمتر کرده اید، دیگر غذاهای سرخ شده نمی خورید و به طور مرتب ورزش می کنید باید آغاز فرایند کاهش وزن را مشاهده کنید. اگر نمی توانید وزن کم کنید باید به دنبال دلایل آن باشد. ممکن است برنامه روزانه شما هنوز هم عادت های بدی را داشته باشد که مانع از پیشرفت شما می شود.

خبر خوب این است که ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم. در ادامه ۱۵ دلیل پنهانی که مانع از کاهش وزن شما می شود را با هم مرور خواهیم کرد.

  • در مصرف غذاهای سالم زیاده روی می کنید:

در مصرف غذاهای سالم زیاده روی می کنید:

 

اینکه مواد غذایی مصرفی شما سالم است دلیل نمی شود پا را از محدوده موردنظر فراتر بگذارید و در مصرف آن زیاده روی کنید. در حقیقت بیشتر مواد غذایی سالم و مغذی که به رژیم غذایی خود اضافه می کنید(همچون آووکادو، شکلات تلخ، آجیل ها و کره آجیل ها) می تواند در صورت مصرف بیش از حد باعث افزایش وزن شود.

هر کدام از این مواد غذایی می تواند برای بدن شما خوب باشد اما آن ها اگر زیاد مصرف شوند حجم انرژی بالایی را وارد بدن خواهند کرد. در چنین شرایطی کالری اضافی به صورت چربی در بدن ذخیره شود.

نکته: اندازه وعده غذایی پیشنهاد شده توسط متخصصان را قبل از مصرف، یادداشت کنید.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با انواع تخت های بیمارستانی کلیک کنید

مقاله مرتبط: چرا نمی توانم لاغر شوم؟
  • شما به وعده غذایی آماده شده در مایکروویو علاقه مند هستید:

شما به وعده غذایی آماده شده در مایکروویو علاقه مند هستید:

 

فاکتور راحتی چیز خوبی است اما وعده های غذایی که در مایکروویو آماده می شود اغلب با موادی پر شده اند که می توانند حجم شکم را بیشتر نمایند. در حقیقت استفاده از چنین غذاهایی تنها باعث نفخ شکم نمی شود.

محققان دریافته اند که برای هر گرم اضافی از نمکی که در روز می خورید، خطر ابتلا به چاقی تا ۲۵ درصد افزایش پیدا می کند. متخصصان بر این باورند که نمک می تواند عملکرد متابولیستی بدن و روش پردازش چربی ها را تغییر دهد و در نهایت باعث افزایش وزن شود.

نکته: چرا بیشتر افراد به استفاده از غذاهای آماده شده در مایکروویو روی می آورند؟ خوب بزرگترین دلیل، راحتی استفاده از آن است. اگر زمانی برای پختن مواد غذایی خود ندارید، سعی کنید آن ها را از قبل آماده کنید.

  • به اندازه کافی نمی خوابید:

به اندازه کافی نمی خوابید:

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با انواع تخت های بیمارستانی کلیک کنید

بدون داشتن خواب کافی، مصرف هوشمندانه غذاها و انجام تمرینات ورزشی نمی تواند در کاهش وزن کمکی به شما بکند. این موضوع بدین خاطر است که افراد با دوره خواب کوتاه تر، سطح BMI بالاتر و دور کمر بیشتری دارند.

متخصصان بر این باورند که ارتباطی بین افزایش وزن و کاهش خواب وجود دارد و این موضوع بدین خاطر است که کمبود خواب می تواند سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را بالاتر ببرد.

همچنین کمبود خواب می تواند کارایی هورمون های تنظیم کننده گرسنگی را مختل کند. کمبود خواب با ریکاوری بعد از تمرینات ورزشی نیز تداخل دارد.

نکته: شش الی هشت ساعت خواب شبانه نه تنها مهم است بلکه اگر به صورت روزانه تنظیم شود می تواند کمک فراوانی در کاهش وزن بکند. سعی کنید خواب خود را با رژیم غذایی خوب متعادل سازید.

  • به اندازه کافی غذا نمی خورید:

به اندازه کافی غذا نمی خورید:

 

به نظر می رسد این گزینه به کاهش وزن کمک می کند اما نداشتن سوخت کافی در بدن نیز به اندازه افزایش کالری ها خطرناک است.

زمانی که می خواهید به سرعت وزن قابل توجهی را کم کنید، ممکن است تا جایی که می توانید کالری های مصرفی را کمتر نمایید. این راه حل نه تنها می تواند باعث کمبود مواد مغذی و ویتامین های بدن شود بلکه اثر معکوسی بر روی کاهش وزن خواهد داشت.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با ورزش یوگا کلیک کنید

مشکل اینجاست زمانی که به شدت مصرف کالری ها را کمتر می کنید، بدن چربی را نگه می دارد و از عضلات به عنوان انرژی استفاده می کند. همین امر به کاهش متابولیسم بدن می انجامد.

نکته: سعی کنید از برنامه غذایی سالم برای داشتن شکمی صاف استفاده کنید.

  • هنوز آشپزخانه خود را از مواد غذایی ناسالم پاک نکرده اید:

هنوز آشپزخانه خود را از مواد غذایی ناسالم پاک نکرده اید:

 

هر برنامه و رژیم غذایی موفقی با یک چیز شروع می شود و آن هم پاکسازی اشپزخانه از مواد غذایی ناسالم است. اینکار نه تنها به شما کمک می کند فضای کافی برای گزینه های سالم تر داشته باشید بلکه کمک می کند از شر مواد غذایی ناسالم نیز خلاص شوید.

  • بسیار سخت گیر هستید:

بسیار سخت گیر هستید:

 

اگر هوس چیزی را کرده اید که می دانید برای اهداف کاهش وزن شما زیاد خوب نیست ، مصرف آن را کلا کنار نگذارید. مصرف نکردن چیزی که هوس کرده اید تنها باعث می شود احساس محدودیت کنید و تلاش خود را کنار بگذارید.

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

به این فکر کنید که تا به حال چند بار رژیم غذایی خود را شکسته اید؟ سعی کنید مصرف مواد غذایی دلخواه را به صورت متعادل ادامه دهید و هوس خود را بدین گونه تحت کنترل درآورید.

نکته: به جای اینکه برای خود محدودیت هایی را قائل شوید بهتر است بازی X و سپس Y را انجام دهید. به عنوان مثال به خودتان بگویید اگر امشب شکلات بخورم باید پس از آن دو لیوان آب داشته باشم. یا مثلا به خود بگویید: اگر امروز به باشگاه نروم باید ۱۰ دقیقه از هر ساعت را به انجام دراز نشست اختصاص دهم.

  • آب کافی نمی نوشید:

آب کافی نمی نوشید:

 

اگرچه این موضوع شگفت آور است اما حقیقت دارد. کل وزن بدن شما تنها از چربی تشکیل نشده است. اب نیز در این وزن دخیل است. اگر رژیم غذایی پر نمکی داشته باشید بدن آب را آماده تر نگه می دارد و همین امر کاهش وزن را کمتر می کند.

نکته: اگرچه نوشیدن زیاد آب به نظر خوب نمی رسد اما نوشیدن آب کافی می تواند به بدن کمک کمک کند از شر وزن آب اضافی خلاص شود.

  • به نوشیدنی های رژیمی تکیه می کنید:

به نوشیدنی های رژیمی تکیه می کنید:

 

جهت مشاهده مقاله معرفی و راهنمای خرید انواع یخچال و فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید

شما فکر می کنید که کم کردن نوشیدنی های شکردار و کم کالری می تواند برای کاهش وزن مناسب باشد اما اثرات طولانی مدت نوشیدنی های رژیمی کاملا برعکس است.

مطالعات انجام شده نشان داده است که شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشابه و سایر غذاهای رژیمی می تواند هوس شما برای مواد شیرین همچون بیسکوییت و کیک را افزایش دهد.

سایر مطالعات شیرین کننده های مصنوعی را به کاهش سطح پروبیوتیک های مبارزه کننده با التهاب که در شکم زندگی می کنند مرتبط می دانند. زمانی که خوردن مواد شیرین را کلا کنار می گذارید، هوس شما برای خوردن چنین موادی بیشتر می شود.

نکته: سعی کنید به جای نوشیدن این مواد به مواد غذایی طبیعی برای کاهش وزن روی بیاورید.

  • دلیلی برای کاهش وزن ندارید:

دلیلی برای کاهش وزن ندارید:

 

بیشتر افراد رژیم غذایی خود را بدون برنامه و انگیزه مناسب آغاز می کنند. در حقیقت برخی از دلایل محبوبی که باعث آغاز برنامه کاهش وزن می شود خارجی یا بر اساس دوره های زمانی کوتاه هستند. زمانی که تصمیم می گیرید کاهش وزن را تجربه کنید، بهتر است منبع انگیزشی قوی و قدرتمندی داشته باشید.

نکته: انگیزه باید درونی باشد. اگر به دنبال انگیزه هستید می توانید بهترین دلایل موجود برای کاهش وزن را مرور کنید.

جهت مشاهده مقاله دستگاه بالابر بیمار چیست و چه مشخصاتی دارد؟ کلیک کنید

  • تنها سه وعده غذایی در روز مصرف می کنید:

تنها سه وعده غذایی در روز مصرف می کنید:

 

فکر می کنید برای کاهش وزن خود باید سه وعده غذایی را در روز مصرف کنید؟ همیشه هم چنین نیست. لازم نیست منتظر وعده غذایی بمانید تا غذایی را مصرف کنید. اگرچه این موضوع به نظرعجیب می رسد اما مصرف مکرر مواد غذایی با حجم اندک به شما کمک می کند وزن بیشتری کم کنید.

نکته: دکتر ول توصیه می کند دو میان وعده ۲۰۰ کالری را بین وعده های غذایی خود داشته باشید که ۱۰ گرم پروتئین و ۵ گرم فیبر دارد. به عنوان مثال می توانید دو تخم مرغ آب پز را میل کنید. میان وعده های این چنینی، مواد مغذی مورد نیاز شما را فراهم می کنند و هوس موجود برای خوردن موادی که باعث کند شدن کاهش وزن می شود را کمتر می نمایند.

  • از کربوهیدرات های خالی برای میان وعده استفاده می کنید:

از کربوهیدرات های خالی برای میان وعده استفاده می کنید:

 

چیپس، کوکی ها و نان سفید جزو کربوهیدرات هایی هستند که مواد تشکیل دهنده خوبی همچون پروتئین، فیبر و چربی سالم را ندارند. بنابراین نمی توانند شما را سیر نگه دارند.

نکته: شکر کمتر، کربوهیدرات کمتر و غذاهای غنی از پروتئین بیشتری برای داشتن احساس سیری بیشتر میل کنید. سعی کنید در طول روز کالری های کمتری مصرف نمایید. درشت مغذی ها به بدن کمک می کند جلوی تجزیه عضلات برای از دست دادن چربی را بگیرد و حجم عضلات را حفظ کرده و کالری بیشتری بسوزاند.

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

مقاله مرتبط: کربوهیدرات های سالم برای رژیم غذایی
  • هرگز بر روی مواد غذایی خود تمرکز نمی کنید:

هرگز بر روی مواد غذایی خود تمرکز نمی کنید:

 

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که وعده غذایی خود را به خاطر قرار کاری به تعویق بیندازید؟ یا به هنگام تماشای تلویزیون غذا می خورید؟ این موضوع امروزه بسیار عادی است اما غذا خوردن به این روش می تواند باعث مصرف بیشتر مواد غذایی شود.

محققان انگلیسی دریافته اند افرادی که وعده های غذایی خود را جلوی تلویزیون مصرف می کنند ۲۵ درصد کالری بیشتری وارد بدن می کنند.

نکته: با هوشیاری کامل وعده های غذایی خود را مصرف کنید. اینکار نه تنها به شما کمک می کند از غذای خود لذت ببرید بلکه کمک می کند توجه بیشتری به سیگنال های سیری بدن داشته باشید.

  • ۲۰۰۰ کالری پیشنهادی را در روز مصرف می کنید:

۲۰۰۰ کالری پیشنهادی را در روز مصرف می کنید:

 

جهت مشاهده مقاله معرفی و راهنمای خرید انواع یخچال و فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید

متاسفم اما همه افراد روزانه به ۲۰۰۰ کالری نیاز ندارند. این یک عدد تقریبی است. مقادیری که شما روزانه مصرف می کنید ممکن است بالاتر یا پایین تر از این مقدار باشد. این موضوع به وزن،سن، جنسیت، قد و سطح فعالیت شما بستگی دارد. مصرف کالری بسیار زیاد یا بسیار کم می تواند کاهش وزن را مختل کند.

نکته: باید بدانید واقعا به چه مقدار کالری در روز نیاز دارید.

همچنین ببینید: سنجش کالری مورد نیاز بدن
  • زمانی برای استراحت پیدا نمی کنید:

زمانی برای استراحت پیدا نمی کنید:

 

آخرین باری که بدون استرس استراحت کرده اید چه زمانی بوده است؟ بین شغل، خانواده و زندگی شخصی، استرس همیشه وجود خواهد داشت. مشکل اینجاست که استرس تنها به معنای کشیدن موهای سر نیست.

وجود استرس می تواند بر روی اهداف کاهش وزن شما نیز اثر بگذارد. این موضوع بدین خاطر است که دوره طولانی مدت از استرس می تواند به افزایش هورمون استرس یعنی کورتیزول منجر شود.

اگرچه این هورمون برای تنظیم کردن سطح فشار خون و تعادل مایعات ضروری است اما می تواند غذاها را به صورت چربی در بدن ذخیره کند.

جهت مشاهده مقاله همه چیز درباره کمد کنار تخت ( لاکر بیمارستانی) کلیک کنید

نکته: استرس به صورت جادویی ناپدید می شود. شما می توانید آن را به کمک تمرینات ورزشی، مدیتیشن یا خوردن غذاهای مناسب تحت کنترل در آورید.

  • به تمرینات ورزشی زیاد، فکر می کنید:

به تمرینات ورزشی زیاد، فکر می کنید:

 

شکی نیست که انجام تمرینات ورزشی برای کاهش وزن بسیار مهم است اما فکر کردن به جلسات بعدی می تواند کاهش وزن را سخت تر کند.

محققان دریافته اند زمانی که افراد می خواهند تمرینات ورزشی انجام دهند کالری بیشتری مصرف می کنند زیرا بر این باورند که به هنگام تمرین این کالری ها را می سوزانند. متاسفانه بیشتر تمرینات ورزشی که در باشگاه صورت می گیرد به چنین هدفی دست نمی یابد.

نکته: بهترین و ساده ترین کار تمرینات ورزشی در صبح است. در این ساعت از روز زمان اندکی برای فکر کردن در مورد زمانبندی خوردن خود خواهید داشت.

 



:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

آلکاپتونوریا برای درمان این بیماری از رژیم عذایی که بدون تیروزین باشد استفاده می‌شود

 

بیماری ادرار سیاه یا آلکاپتونوری (Alkaptonuria) یک بیماری ژنتیکی است که از اختلال در متابولیسم آمینواسیدهای فنیل آلانین و تیروزین ناشی می شود. در این بیماری نوزادان توانایی فروگشت اسید هموجنتیسیک را ندارند و این ماده وارد خون و ادرار آنها می‌شود. اسید هموجنتیسیک یکی از متابولیت‌های تیروزین است. در این بیماری ژن آنزیم "هموجنتیستیک اسید اکسیداز" ( با نام کاملِ هموجنتیسات ۱و۲-دی اکسیژناز و با علامت اختصاری HGD) جهش یافته‌است. 

لازم به ذکر است که فرد ژن‌های سازنده آنزیم اسید هموجنتیسیک را به صورت ناقص دریافت میکند و مشکل ژنتیکی است.

 

آلکاپتونوری بیماری نادری است که باعث بروز اختلال در سیستم گوارش می‌شود 

 

جهت مشاهده مقاله صندلی کوادریسپس چیست؟ معرفی صندلی کوادریسپس کلیک کنید

این بیماری نخستین بار توسط آرچیبلد ادوارد گرود، پزشک انگلیسی، در سال 1909 میلادی معرفی شد.

گرو با کشف این بیماری موفق شد بین یک نقص ژنی(بیماری آلکاپتونوریا) و یک نقص آنزیمی(نبود آنزیم هموجنتیسیک اسید اکسیداز) ارتباط ایجاد کند که با این امر اندیشه‌های اولیه نظریه یک ژن یک آنزیم شکل گرفت. هرچند گرو موفق به ارائه نظریه یک ژن یک آنزیم نشد ولی در سال ۱۹۴۰ دو محقق به نام‌های جرج بیدل و ادوارد تیتوم این نظریه را ارائه کردند.

 

بیماری آلکاپتونوری (ادرار سیاه) یک اختلال نادر متابولیکی با شیوع یک در یک میلیون بروز می کند که به صورت اتوزومی مغلوب به ارث میرسد و با علائم هموجنتیسیک اسیدوری( وجود هموجنتیسیک اسید در ادرار)، آرتریت (التهاب مفاصل) آکرونوزیس (رسوب رنگدانه در بافت پیوندی) مشخص  میگردد .

 

بیماری ادرار سیاه یا آلکاپتونوری یک بیماری ژنتیکی است 

 

علت بیماری آلکاپتونوری:

جهت مشاهده مقاله صندلی انتقال بیمار چیست و چه استفاده ای دارد؟ کلیک کنید

فقدان آنزیم هموژنتیسیک اسید اکسیداز متابولیسم فنیل آلانین-تیروزین را در مرحله اسید هموژنتیسیک مهار می سازد. بنابراین اسیدهموژنتیسیک در بدن تجمع می یابد. به طور طبیعی اسیدهموژنتیسیک درخون یا ادرار وجود ندارد ولی در آلکاپتونوریا این اسید دربین سلولها و داخل سلولها به صورت گراندلریاهوموژن تجمع  مییابد و مقادیر زیادی از آن از طریق ادرار دفع میگردد. اکسیداسیون و پلی مریزاسیون این ترکیب در ادرار (کهنه) و در معرض هوا قرار گرفته ماده ای شبیه ملانین و سیاه رنگ را به وجود می آورد که تیرگی ادرار نظیر جوهر(urine as ink) را سبب  میگردد.

 

اسید هموژنتیسیک علاوه بر رسوب مستقیم در بافتها با مهار آنزیم لیزیل ئیدروکسیلاز ،مهارکننده بیوسنتز کلاژن نیز هست بدین ترتیب که اسیدهموژنتیسیک نگهداری شده در بدن به طور انتخابی به الیاف کلاژن بافت همبند و تاندونها و وتر عضلانی و غضروفها متصل شده و آنها را به رنگ آبی مایل به سیاه در  می آورد.

 

اوکرونروز اصطلاحی است که تیره شدن بافتها را توصیف می کند به دلیل تجمع پلیمر سیاه اسیدهموژنتیسیک در غضروف و بافتهای مزانشیمی دیگر میباشد. اوکرونروز در بافتهای مختلف مانند غضروفها (بینی. گوش. دنده. حنجره . نای . مفاصل) و تاندونها و نسوج نرم (گونه. دست.فقرات….)اپیدرم. اندوکارد و انتیمای عروق . کلیه . پروستات. ریه . صلبیه ملتحمه و قرنیه. پرده صماخ رخ می دهد ولی بیشتر در گوشها ،بینی و گونه ها دیده  میشود که به دلیل تجمع پلیمر سیاه اسیدهموژنتیسیک در غضروف و بافتهای مزانشیمی دیگر میباشد.

 

به طور طبیعی اسید هموژنتیسیک درخون یا ادرار وجود ندارد

 

جهت مشاهده مقاله معرفی و راهنمای خرید انواع یخچال و فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید

علائم بیماری آلکاپتونوری:

در اثر تجمع اسید هموجنتیسیک در بدن، تخریب گسترده مفاصل (بویژه در غضروف­های مهره کمر، که منجر به بروز زود هنگام کمردرد در دوران جوانی می­ گردد) و بروز آرتریت (التهاب مفاصل)، تشکیل سنگ در کلیه­ ها و اثر بر پروستات رخ می­دهد.

در حالت های پیشرفته این بیماری حتی رنگ پوست‌ها و چشم‌ها هم ممکن است به رنگ قهوه‌ای تیره مبدل شود که به این حالت در پزشکی آکرونوسیس می‌گویند که علت آن تجمع اسید هموجنتیسیک در بافت همبند است.

 

روش تشخیص بیماری آلکاپتونوری:

آلکاپتونوریا توسط آزمایش ادرار تشخیص داده می شود. هنگامی که کلریدفریک به ادرار در حال آزمایش افزوده شود رنگ آنرا در بیماران مبتلا سیاه و سفید می کند قبل از اینکه تشخیص آلکاپتونوریا توسط تست تشخیصی انجام شود این آزمایش با استفاده از کروماتوگرافی کاغذی و کرماتوگرافی لایه نازک انجام  میپذیرد. در آلکاپتونوریا، میانگین سطح پلاسما 6/6میکروگرم در میلی متر و میانگین سطح اداری12/3 میلی مول در مول کراتینین می باشد.

 

آلکاپتونوریا توسط آزمایش ادرار تشخیص داده می شود

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

 

درمان بیماری آلکاپتونوری : 

برای درمان این بیماری از رژیم عذایی که بدون تیروزین باشد استفاده می‌شود. آسکوربیک اسید (ویتامینC) می تواند از رسوب پیگمان های بیماری جلوگیری کند و مفاصل آسیب دیده می توانند مورد جراحی قرار بگیرند.

 

درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد و تنها راه درمان این بیماری استفاده از دارویی است که از تشکیل آلکاپتون در این بیماران جلوگیری می‌کند، نام این دارو، نیتیسینون (nitisinone) است که آنزیم تولید کننده اسید هموجنتیسیک (آلکاپتون) را مهار می کند.

 

همچنین تشخیص زودهنگام این بیماری و تغذیه مناسب از پیشرفت بیماری جلوگیری خواهد کرد. همچنین رژیم غذایی کم پروتئین و بدون تیروزین، مصرف آسکوربیک اسید با دور 500 میلی گرم جهت کاهش آسیب به بافت پیوندی تجویز می‌شود  مفاصل آسیب دیده می­ توانند مورد جراحی قرار بگیرند.  مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری می تواند از مبتلا شدن فرزند به این بیماری جلوگیری نماید.

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی و کاربرد های آن کلیک کنید

 



:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

جوش و آکنه وولگاریس Acne Vulgaris بیماری پوستی تقریبا شایعی ست که در دوره ای از زندگی ، تمام نوجوانان و جوانان را به شدت های مختلف گرفتار می سازد . لطفا با مجله راستینه همراه باشید .

 

سوالات شایع درباره جوش صورت

 

 

هر ماه درست قبل از شروع عادت ماهانه ، چند جوش در اطراف چانه های من ایجاد می شوند . هیچ جای دیگری از بدن من به غیر از چانه ام جوش نمی زند ، آیا این آکنه می باشد ؟

بله ، احتمالا شما دچار آکنه هستید . آکنه بر اثر واکنش غیر طبیعی پوست به هورمون ها ایجاد می گردد ، بنابراین تغییرات هورمونی که در هنگام پریود یا عادت ماهانه رخ می دهد ، می تواند باعث بروز آکنه شود . نحوه ی درمان آکنه های شما که فقط برای چند روز ایجاد می شوند با کسانی که به طور دائمی دچار آکنه هستند متفاوت می باشد .

 

جهت مشاهده مقاله اتوکلاو: کاربردها و انواع آن کلیک کنید

 

آیا کسی که در اطراف دهانش دارای جوش هایی می باشد ، می تواند با بوسیدن سایرین ، باعث انتقال این جوش ها به آنها شود؟

خیر ، بسیاری از مردم فکر می کنند که جوش ها می توانند از این طریق انتقال یابند اما اینطور نمی باشد .

 

 

من شنیده ام که ممکن است به علت مشکلی که در تخمدان های من وجود دارد دچار آکنه شده باشم . اگر چنین است ، این مشکل چه می باشد و چرا پسرها هم دچار آکنه می شوند؟

شما ممکن است دچار بیماری تخمدان پلی کیستیک باشید . در این وضعیت تخمدان های شما دارای کیست های متعددی می باشند . در چنین مواردی تخمدان های شما قادر به تولید معادل هورمون ها نخواهند بود و مقدار زیادی هورمون جنسی مردانه تستوسترون ترشح می کنند . افزایش هورمون جنسی مردانه در خانم ها باعث بروز آکنه های شدیدی به همراه پرمویی در آنها می گردد و عادت ماهانه آنها نیز مختل می گردد . این افراد همچنین در ایجاد حاملگی نیز مشکل خواهند داشت . برای بررسی این مشکل ، باید اقدام به انجام آزمایش خون و سونوگرافی از تخمدان ها نمود . این یکی از معدود وضعیت هایی است که برای بررسی آکنه نیاز به انجام آزمایش می شود . آکنه شما به درمان متفاوت و قوی ای احتیاج خواهد داشت و همچنین تخمدان های شما نیز ممکن است احتیاج به درمان داشته باشند . با وجود کیست هایی که در تخمدانها وجود دارد ، اندازه آن ها بزرگتر بوده و بنابراین با عمل جراحی می توان تعدادی از این کیست ها را خارج نمود تا ترشح هورمونی آنها به مقدار طبیعی برسد . گر چه دختر ها نیز بطور طبیعی دارای مقداری هورمون جنسی مردانه تستوسترون هستند ، اما در بیضه پسر ها ( که معادل تخمدان ها در دخترها می باشد ) مقادیر خیلی زیادی از این هورمون ترشح می شود و به همین دلیل است که پسر ها بیشتر از دخترها دچار آکنه می شوند .

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

 

من اخیرا پی برده ام که دخترم به شیر و پنیر حساسیت دارد . آیا این حساسیت یا آلرژی می تواند باعث آکنه او شده باشد؟

خیر . خیلی خوب بود اگر همه چیز به این سادگی ها باشد . اما تحقیقات نشان داده است که ارتباطی بین رژیم غذایی و بروز آکنه وجود ندارد . از آنجایی که پوست افرادی که دچار آکنه هستند ، چرب تر می باشد ، منطقی است که فکر کنیم که کم کردن مصرف چربی ها و روغن ها می توانند به بهبود آکنه کمک نمایند . اما در واقع چنین نمی باشد . حتی اگر شما قادر به پیدا کردن علت بروز آکنه در دخترتان نباشید ، عاقلانه است که شما درمان را برای او شروع نمایید .

 

 دختر من فقط ۹ سال دارد اما به نظر می رسد که در اطراف بینی او تعدادی دانه های سر سیاه وجود دارد . آیا اینها آکنه هستند؟ خود من هم قبلا آکنه داشته ام ؟

به نظر می رسد که بلوغ دخترها امروزه خیلی زودتر اتفاق می افتد و بسیاری از دخترهای ۹ ساله شروع به تغییرات هورمونی می کنند . جوش های سر سیاه یکی از انواع جوش هایی می باشد که در آکنه رخ می دهد . بنابراین دختر شما دارای آکنه می باشد . تقریبا تمام نوجوانان در هنگام بلوغ دارای جوش های سرسیاه و سایر انواع جوش ها می شوند بنابراین ممکن است جوش های دختر شما بدتر نشوند . اما این ممکن است بستگی به جوش های شما در دوره ی جوانی تان داشته باشد .

پزشکان هنوز از نقش ژنها و توارث در بروز انواع آکنه و جوش مطلع نیستند اما در بعضی از خانواده ها دیده می شود که تعداد بیشتری از افراد دچار آکنه هستند . اگر شما قبلا دچار آکنه شدیدی بوده اید ارزشش را دارد که برای کم کردن تعداد جوش های سرسیاه دخترتان ، درمان های ساده ای را بکار ببرید .

 

جهت مشاهده مقاله استندینگ برد چیست؟ راهنمای خرید انواع استندینگ برد کلیک کنید

 

چرا من تنها کسی هستم که در کلاس مان دچار آکنه شده ام ؟

مهمترین جوش ها آنهایی هستند که شما دچار آن شده اید و شما بیشتر از هر کس دیگری به آنها آگاهی دارید . سایر دانش آموزان کلاس شما هم ممکن است دچار جوش هایی باشند که شما نمی توانید آنها را ببینید . مانند جوش هایی بر روی سینه ، گردن و یا پشت ، همچنین ممکن است آنها جوش های خود را درمان کرده و یا اینکه با استفاده از موادآرایشی جوش ها را پنهان کنند . نگران این جوش ها نباشید و این دوره ، اقتضای سن شماست .

 

 

من ۱۵ سال دارم و دچار آکنه شده ام . می توانید به من بگویید که چه مدت طول می کشد که من از دست این جوشها خلاص شوم ؟

جوش های شما با گذشت زمان ، بهتر خواهند شد اما هیچکس نمی تواند به شما بگوید که چه هنگامی شما کاملا بهبود خواهید یافت . وقتی که تغییرات هورمونی در هنگام بلوغ فرد ایجاد می شود ، آکنه شروع می گردد . این سطوح جدید هورمونی برای چندین سال در فرد ، ثابت باقی می ماند .یعنی تا هنگام یائسگی در خانم ها و تا چندین سال بعد برای آقایان . بسیاری از افراد بعد از مدتی از دست آکنه خلاص می شوند اما در بعضی از افراد ، این مشکل تا چندین سال باقی می ماند . شما باید به آکنه به صورت یک مشکل فعلی تان نگاه کنید و به درمان آن بپردازید تا از ایجاد جوشگاه ( جای جوش ) جلوگیری نمایید و نگران این هم نباشید که تا چند سال دچار این مشکل هستید .

 

جهت مشاهده مقاله استندینگ برد چیست؟ راهنمای خرید انواع استندینگ برد کلیک کنید

 

حدود یکسال قبل من دچار جوش هایی در ناحیه ی پیشانی شدم سپس بعد از مدتی ، قسمت های پایین تر صورتم و از یک ماه گذشته ، چانه من پر از جوش شده است . به نظر می رسد که این جوش ها از بالا به پایین شروع به پیشرفت کرده اند ، آیا این وضعیت طبیعی است ؟

اگر این اتفاق برای شما افتاده است پس طبیعی است . هیچگاه خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و نگران این نباشید که نحوه ی بروز آکنه در شما با دیگران فرق می کند . دلیل اینکه چرا جوش های شما از بالا شروع شده اند و کم کم به پایین می آیند احتمالا این است که قسمت های مختلف صورت شما دارای میزان متفاوتی از Sebum (چربی) می باشد . پیشانی اغلب چرب تر از بقیه قسمت های بدن می باشد .

مقاله مرتبط : هشت اشتباه رایج در مورد جوش

 

 

پدر من دارای جوشگاه های ( جای جوش ) زیادی بر روی صورت و بدنش می باشد . او می گوید که سابقا دچار نوعی آکنه به نام کونگلوباتا بوده است . آیا ممکن است من هم دچار چنین وضعیتی شوم ؟

آکنه کونگلوباتا یک نوع شدید آکنه است که می تواند باعث ایجاد جوشگاه های دائمی شود . این آکنه سبب ایجاد آبسه های عمیق و صدمات شدیدی در پوست می گردد . معمولا تعداد زیادی جوش های سر سیاه بر روی صورت ، گردن ، قسمت های فوقانی بازوها و تنه تا باسن وجود دارد . در جاهایی که تعداد زیادی کومِدونها ( نقطه شروع تمام انواع آکنه ها ) در نزدیکی یکدیگر قرار می گیرند ، ندول ها تشکیل می شوند . این ندول ها می توانند پاره یا زخمی شده و باعث بروز جوشگاه ( جای جوش ) شوند . این نوع آکنه معمولا در سنین ۱۸ تا ۴۰ سالگی ، افرادی را گرفتار می سازد که قبلا دچار آکنه های متوسط یا شدیدی بوده اند . علت آن هنوز مشخص نشده است . شما باید در این مورد به پزشک خود اطلاع دهید تا بیشتر مراقب آکنه های شما باشد .

جهت مشاهده مقاله معرفی تجهیزات آزمایشگاهی و انواع آن کلیک کنید

مقاله مرتبط : راهنمای تصویری انواع آکنه و جوش و درمان آنها

 

 

من تقریبا ۴۰ سال دارم و تاکنون هیچگاه جوش نداشته ام . به تازگی بینی من دارای عروق خونی فراوانی به همراه تعدادی جوش قرمز شده است . چرا بینی من اینچنین بزرگ و قرمز شده است ؟

به نظر می رسد که شما دچار وضعیتی شده اید که اصطلاحا به آن روزاسه Rosacea می گویند . این بیماری در افرادی در سنین شما شایع می باشد و تا حدودی شبیه آکنه می باشد . قبلا به این بیماری آکنه روزاسه گفته می شد اما امروزه دیگر از کلمه آکنه در این موارد استفاده نمی شود . در بیماری روزاسه ، پاپول و پوستول دیده می شود اما کومدون وجود ندارد . پاپول ها و پوستول ها در این وضعیت دارای زمینه قرمزتری می باشند که به علت گشاد شدن رگ های کوچک خونی در بینی است . گاهی اوقات بافت موجود بر روی بینی شروع به تورم و بزرگ شدن می کند و باعث ایجاد ظاهر زشتی می کند که با مصرف مشروبات الکلی مرتبط می باشد . روزاسه را می توان درمان نمود و شما باید با پزشکتان در این مورد مشورت کنید .

مقاله مرتبط : اشتباهاتی رایج در رابطه با چربی خون

 

 

جهت مشاهده مقاله معرفی تجهیزات آزمایشگاهی و انواع آن کلیک کنید



:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

از هر ۱۰ نفر حدودا ۱ نفر از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کند. این بسیار تکان‌دهنده است که این تعداد از افراد برای مقابله با مشکلی که به‌طور طبیعی قابل درمان است، به داروهای شیمیایی متوسل می‌شوند. برای خیلی از این اشخاص و افراد دیگری که افسرده هستند اما دارویی برای آن مصرف نمی‌کنند، این وضعیت می‌تواند بسیار ناتوان‌کننده باشد. اما می‌توان افسردگی را با تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی کنترل کرد.

 

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که با افزایش فعالیت بدنی، دریافت نور خورشید بیشتر و تغییر رژیم غذایی‌تان، شما می‌توانید حالت ذهنی‌تان را تغییر دهید و بدون مصرف دارو با افسردگی مقابله نمایید.

غلبه بر افسردگی با حذف غذاها و نوشیدنی‌های فراوری‌شده از رژیم غذایی‌تان آغاز می‌شود. این مواد غذایی حاوی افزودنی‌ها و مواد تشکیل‌دهنده‌ی مصنوعی هستند که می‌توانند شیمی بدن شما و در نتیجه خلق و خوی‌تان را تغییر دهند. بعلاوه ورزش کردن به‌طور منظم، اندورفین‌ها و جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه، ورزش یک عامل مهم دیگر در مقابله‌ی طبیعی با افسردگی است.

برای مبارزه با افسردگی سعی کنید مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی معمول‌تان اضافه نمایید:

 

 

زردچوبه

جهت مشاهده مقاله انواع ترالی بیمارستانی، راهنمای خرید انواع ترالی بیمارستانی کلیک کنید

یک مطالعه که اخیرا در «تحقیقات فیتوتراپی» منتشر شد، می‌گوید که زردچوبه نه تنها در درمان افسردگی موثر است بلکه ممکن است این کار را بهتر از داروهای ضدافسردگی انجام دهد که بلعیدن‌شان بسیار دشوار است.

اثرات ضدافسردگی زردچوبه در مقایسه‌ی مستقیم با اثرات پروزاک، مشابه بودند اما وقتی تمام عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی را درنظر بگیرید، متوجه می‌شوید که زردچوبه واقعا برنده است.

 

 

چای سبز

فواید سلامتی چای سبز ظاهرا بی‌پایان هستند؛ از بهبود سلامت قلب گرفته تا عملکرد مغزی بهتر. بنابراین جای تعجب نیست که چای سبز بتواند به تنظیم خلق و خو کمک کند.چای سبز حاوی ماده‌ای به نام ال‌تیانین است؛ یک اسید آمینه که می‌تواند به ایجاد امواج مغزی آلفا کمک کند.

این امواج مغزی دارای اثرات آرامش‌بخش هستند و می‌توانند تمرکز را افزایش دهند. همانطور که Natural News گزارش می‌دهد، ال‌تیانین به‌خوبی جذب می‌شود که باعث می‌شود اثرات آن فورا ظاهر شوند.

 

جهت مشاهده مقاله صندلی انتقال بیمار چیست و چه استفاده ای دارد؟ کلیک کنید

 

ماهی

کمبود چربی‌های امگا ۳ در رژیم غذایی‌تان می‌تواند به اختلالات خلقی ازجمله افسردگی منجر شود. با اضافه کردن ماهی‌های چرب به رژیم غذایی‌تان، شما می‌توانید هرگونه عدم تعادل احتمالی را اصلاح کنید و از سایر فواید چربی‌های امگا ۳ بهره‌مند شوید.

این مسئله توسط تحقیقات علمی نیز به اثبات رسیده است. مشخص شده در مناطقی از جهان مانند اسکاندیناوی و آسیا که مقدار مصرف ماهی آنها بالاست، افسردگی به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر است.

 

 

آجیل‌ها و دانه‌ها

منیزیم، ماده‌ی معدنی است که به وفور در برخی آجیل‌ها و دانه‌ها وجود دارد. آن می‌تواند با افزایش تولید انرژی و همچنین تحریک تولید سروتونین – یکی از مواد شیمیایی احساس خوب مغز – خلق و خوی شما را بهتر کند.

جهت مشاهده مقاله همه چیز درباره کمد کنار تخت ( لاکر بیمارستانی) کلیک کنید

چربی‌های سالم، سلامت کلی شما را نیز افزایش می‌دهند و به تثبیت قند خون‌تان کمک می‌کنند. دانه‌های کدو تنبل و آجیل برزیلی، انتخاب‌های بسیار خوبی هستند.

علی‌رغم آنچه ممکن است پزشک‌تان به شما بگوید و علی‌رغم احساسی که ممکن است بخاطر افسردگی داشته باشید، شما برای بهتر شدن لزوما به دارو نیاز ندارید. در بسیاری از موارد، این داروها می‌توانند حال شما را بدتر کنند. با تغییر دادن رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان، شما می‌توانید خودتان را از چنگال افسردگی برهانید.

مقاله مرتبط : افسردگی، طول عمر را کوتاه می‌کند !

 

 

  • dailyhealthpost

منبع تصاویر

  •  healthywomen
  • lifestyleprincess
  • diabetesselfmanagement

 


منبع: https://rastineh.com/4-food-items-that-can-fight-depression/
تجهیزات پزشکی وینکل پلاس



:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

با همسر معتاد چه کنیم؟ آیا این افراد برای تغییر وضعیت خود به مواد مخدر روی می آورند ؟ عامل پزشکی در ترغیب فرد برای مصرف مواد مخدر چه اندازه موثر است ؟

 

همسر معتاد ی دارم که قول داده است به خاطر زندگی مان ، مواد را ترک کند اما هر بار به بهانه ای این کار را به تاخیر می اندازد و بازهم به سمت مواد مخدر می رود . بارها تصمیم به جدایی گرفته ام اما خانواده ام به خاطر تعصبات شان مرا منصرف کرده اند . زندگی و جوانی ام دارد نابود می شود ، لطفا راهنمایی ام کنید .

 

 

 

با همسر معتاد چه کنیم؟

تیپ شخصیتی و روانی نقش مهم و بسزایی در میزان گرایش فرد به مواد مخدر دارد ، معمولا کسانی که اعتماد به نفس پایین و ویژگی های خلقی افسرده ای دارند یا افرادی که ناسازگار هستند و مرتکب رفتارهای تکانشی بسیاری می شوند ، بیش از دیگران مستعد گرایش به مصرف مواد هستند .

مقاله مرتبط : ترک اعتیاد

 

جهت مشاهده مقاله بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات توانبخشی در خدمت شما! معرفی بالابر بیمار و صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

آیا این افراد برای تغییر وضعیت خود به مواد مخدر روی می آورند ؟

گاهی برخی از افراد ، برای درمان وضعیت خود به مصرف مواد پناه می برند و از عوارض مصرف تریاک ، هروئین و حشیش بی خبرند . عوامل محیطی دومین علت اساسی است . وقتی فرد در محیطی زندگی کند که مواد به آسانی دراختیارش قرار گیرد یا با دوستانی در ارتباط باشد که مصرف کننده ی مواد هستند ، طبعا استفاده از مواد امری طبیعی و بدیهی خواهد بود . عوامل خانوادگی نیز سومین دلیل است ، فضای روانی ناسالم در خانواده ، تنش در روابط میان زوجین ، براورده نشدن نیازهای عاطفی – احساسی فرد ، تحقیر ، ناکامی ، سرزنش ها و شکست های متوالی در زندگی مشترک ، از جمله مولفه های خانوادگی است که فرد را به مصرف مواد سوق می دهد .

مقاله مرتبط : مشخصات و خصوصیات یک معتاد چیست؟

 

عامل پزشکی در ترغیب فرد برای مصرف مواد مخدر چه اندازه موثر است ؟

مشاوران مجله سلامتی راستینه ، پیام های پزشکی را عامل چهارمی می دانند که فرد را ترغیب به مصرف مواد مخدر می کند . بی تردید وقتی فردی توسط دوستان مورد اعتماد و اطرافیان نزدیک خود به مصرف مواد تشویق شود ، انگیزه ی لازم برای مصرف را پیدا خواهد کرد . مثلا اگر کسی بگوید : من درد عضلانی ام را با مصرف این مواد کم کرده ام . یا کسی بگوید ماری جوانا را در خانه کشت داده ام و فوق العاده است یا این جمله ی تکراری اکثر معتادان : تریاک جلوی سرطان را می گیرد و آنرا خشک می کند ، تو هم استفاده کن تا معجزه اش را ببینی … به طور غیر مستقیم ، انگیزه ی فرد را برای مصرف مواد افزایش میدهد .

 

 

جهت مشاهده مقاله بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات توانبخشی در خدمت شما! معرفی بالابر بیمار و صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

آیا زندگی با همسر معتاد را ادامه دهیم ؟

زندگی با همسر معتاد ، مصائب خاص خود را دارد ، اما با این حال با طرح چند سوال می توان به این نتیجه رسید که آیا می توان به ادامه زندگی با فرد معتاد امیدوار بود یا نه .

  •  نخستین پرسش این است که آیا فردی هست که بتواند ترک کند ؟
  • آیا تصمیم جدی به انجام چنین کاری دارد یا فقط حرفش را می زند ؟
  • آیا خانواده ، زن و فرزندان برایش مهم هستند یا اینکه خانواده چندان برایش مهم نیست و تلاشی برای ترک نخواهد کرد ؟
  • مدت زمان مصرفش چقدر است ؟
  • چه نوع موادی مصرف میکند و چقدر به او صدمه رسیده است ؟

باید خیلی قاطعانه گفت که اگر همسر معتاد ، شخصیتی خانواده مدار دارد و زندگی ، زن و بچه برایش در اولویت اول است ، به لحاظ شخصیتی و خلقی آرام است ، فحاش نیست ، دست بزن ندارد ، خسیس نیست و خانواده اش تامین اند و میزان موادی که مصرف می کند اندک است و نوع مواد مخدر مصرفی اش از جنس شیشه ، کراک و هرویین نیست و از همه مهمتر اینکه تصمیم جدی برای ترک و رفتن به کمپ دارد ، می توان به آینده ی رابطه و بازگشت او به زندگی سالم امیدوار بود . اما اگر فرد مدت زمان زیادی مصرف مواد دارد یا از مواد مخدر صنعتی همچون شیشه و کراک استفاده می کند و میزان مصرفش بالاست و بارها تصمیم به ترک گرفته اما هرگز موفق نشده است ، زندگی با او بی فایده است . شما به عنوان همسر باید بپذیرید که ادامه زندگی با چنین فردی همراه با تنش ، قهر عاطفی ، خطر اعتیاد شما ، بی پولی و محرومیت ، از دست رفتن فرصت های جدید زندگی شما و مصائب چندی همراه خواهد بود و شاید هیچگاه نتوانید روی این فرد ، به عنوان شریک زندگی و شریک جنسی حساب باز کنید .

مقاله مرتبط : آشنایی با برخی داروهای اعتیاد آور

 

 

  • کتابخانه راستینه
  • دکترنسرین صفری ( روانشناس بالینی)

منبع تصاویر 

  • psychotherapistnitu
  • fthmb.tqn
  • dopeinc.info
  • cdn.skim.gs

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید


منبع: https://rastineh.com/addicted-husband/
تجهیزات پزشکی وینکل پلاس



:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ایران ماداس

راههای تشخیص پیچ خوردگی (رگ به رگ شدن) انگشت

 

انگشتان در ورزش هایی مانند فوتبال و بسکتبال ممکن است آسیب ببینند. اگرچه یک انگشت دچار پیچ خوردگی شود می تواند ناراحت کننده باشد و در فعالیت های روزمره ناراحتی ایجاد کند، اما آسیب جدی نیست.

در ادامه شما را چند روش آشنا می کنیم که می توانید دریابید که آیا انگشت شما شکسته  یا پیچ خورده است. اما برای بررسی دقیق بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

 

 

بررسی ظاهری انگشت

به تورم اطراف انگشت خود نگاه کنید. تورم یکی از نشانه های اولیه پیچ خوردگی یک انگشت است. اگر انگشتتان به راحتی خم شد، رباط های متصل به استخوان انگشت ممکن است کشیده یا پاره شود. تاندون ها به سمتی که انگشت خم شد، متورم می شوند.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

 

 

اگر انگشت به عقب خم شد، پشت انگشت خود را بررسی کنید. توجه داشته باشید اگر قسمت زیرین نرم انگشتتان به نظر می رسد بیشتر از حد معمول است، این نشانه ی این است که انگشت شما رگ به رگ شده و رباط های نزدیک پایه انگشتان شما کشیده یا پاره شده اند.

اگر مطمئن نیستید که انگشت شما متورم است، آن را با انگشت مربوطه در طرف دیگر مقایسه کنید.

 

 

ببینید اگر بخشی از انگشتتان یک سایه قرمز داشته باشد. همراه با تورم، نشانه قابل توجهی از یک انگشت پیچ خورده ، تغییر رنگ قرمز است. اطراف و زیر انگشت خود را بررسی کنید. اگر انگشت قرمز تر از انگشتان اطراف آن باشد، احتمال دارد که پیچ خورده باشد.

میزان قرمزی با شدت پیچ خوردگی متفاوت است. بنابراین، اگر آسیب دیدگی خفیف باشد ، پوستی که تاندون آسیب دیده را پوشش می دهد ممکن است کمی صورتی باشد.

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

اگر پیچ خوردگی شدید باشد، بخش بزرگی از انگشت ممکن است به شدت قرمز باشد.

 

 

با توجه به علائم دردناک پیچ خوردگی:

سعی کنید از انگشت خود به طور معمول پس از آسیب استفاده کنید. اگر نگران انگشت خود هستید ، سعی کنید از آن به طور معمول برای یک یا 2 روز استفاده کنید. اگر متوجه شدید که انگشت به طور معمول عمل نمی کند، خم نمی شود، نمی تواند وزن را حفظ نکند، یا بیش از حد درد می کند ، به احتمال زیاد دچار پیچ خوردگی شده است.

 

 

توجه به گرفتگی یا اسپاسم در عضلات انگشت، هنگامی که یک انگشت دچار پیچ خوردگی می شود، عضلات آن اغلب تحت تاثیر قرار می گیرند. از انگشت خود در کارهای روزمره خود  استفاده کنید و از گرفتگی های دردناک و ناراحت کننده مطلع شوید. پیچ خوردگی معمولا با اسپاسم عضلانی همراه است. 

جهت مشاهده مقاله همه چیز درباره کمد کنار تخت ( لاکر بیمارستانی) کلیک کنید

بنابراین، اگر متوجه شوید که انگشت شما خود به خود تکان می خورد یا خم می شود، احتمالا دچار پیچ خوردگی شده است.

 

 

توجه داشته باشید که شما درد را در انگشت پیچ خورده احساس می کنید. هر آسیب انگشتی دردناک خواهد بود، اما میزان دردی که احساس می کنید، نشان دهنده این است که چقدر آسیب جدی است. اگر انگشت تا قبل از 48 ساعت پس از حادثه درد داشته باشد، به احتمال زیاد درد از بین می رود، زیرا درد ناشی از آسیب کم در عرض 48 ساعت باید از بین برود.

اگر درد شدید و حاد باشد، به طور جدی انگشت شما پیچچ خورده یا شکسته است.

 

 

انگشت خود را صاف کنید و ببینید آیا نوک آن خم می شود. اگر انگشت شما پیچ خورده باشد، ممکن است فشرده شده و آسیب بالایی به همراه داشته باشد، به علاوه اینکه ممکن است باعث ایجاد اسپاسم شود. این وضعیت به عنوان یک انگشت مالت شناخته می شود. انگشت مالت اغلب بدون درد است.

جهت مشاهده مقاله صندلی انتقال بیمار چیست و چه استفاده ای دارد؟ کلیک کنید

 

 

ملاقات با دکتر برای تشخیص آسیب انگشت

اگر انگشت خود را پس از 48 ساعت با تورم، کبودی و درد همراه است ، یک پزشک را ببینید. اگر درد ناشی از یک انگشت آسیب دیده شدید باشد یا بیشتر از چند روز طول بکشد، قرار ملاقات با پزشک خود را تنظیم کنید.آنها قادر به ارزیابی آسیب به انگشت شما خواهند بود و تعیین می کنند که آیا رباط ها از بین رفته اند یا خیر.

اگر نتوانید انگشت خود را پس از حادثه خم کنید یا اگر درد از آسیب به شما اجازه نمی دهد که کارهای روزانه خود را انجام دهید، به یک درمانگاه یا اورژانس بروید.

 

 

آسیب انگشت خود را به دکتر توضیح دهید: کی و کجا انگشت آسیب دیده است ، به دکتر بگویید. به پزشک بگویید که درد شدید است، و آیا با گذشت زمان بیشتر یا کمتر شده است. 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

همچنین اگر یک انگشت مالت دارید، یک قرار ملاقات را انجام دهید، زیرا این وضعیت نیاز به یک حرفه پزشکی دارد.

در صورتی که پزشک نتواند بصورتی بصری یک آسیب را تایید کند، یک اسکن تصویری درخواست کنید. به احتمال زیاد پزشک ممکن است یک عکس یا یک MRI انجام دهد. هر دوی این اسکن ها اجازه می دهد تا پزشک بتواند تصویری روشن از استخوان ها و رباط ها را در انگشت شما دریافت کند. به طور خاص، MRI به پزشک اجازه می دهد تا به صورت واضح رباط های داخل انگشت آسیب دیده را نگاه کند. پس از مشاهده نتایج اسکن، پزشک قادر خواهد بود تا تشخیص دهد آیا انگشت شما در آسیب دیده است یا خیر. 

عکس یا MRI نباید درد و ناراحتی ایجاد کند.

 

نکات :

تنها راه مطمئن برای گفتن اینکه آیا انگشت شما شکسته یا پیچ خورده است، ملاقات با پزشک و گرفتن عکس است.

شدت پیچ خوردن می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد. در رگهای خفیف، یک رباط کوچک پاره خواهد شد. در یک پیچ خوردگی جدی، رباط می تواند تقریبا یا کاملا از استخوان جدا شود. 

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تخت تراکشن و کاربردهای آن کلیک کنید

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

  


منبع: https://www.beytoote.com/health/malady-remedy/finger-fractures2-detection.html
تجهیزات پزشکی وینکل پلاس



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 تير 1401 | نظرات ()