مراحل طلاق توافقی
نوشته شده توسط : ایران ماداس

مراحل طلاق توافقی چیست؟


اگر زوجین در زندگی مشترک خود به مرحله ای رسیدند که دیگر راهی برای ادامه دادن آن وجود نداشته باشد و قصد جدایی و طلاق داشته باشند، طلاق توافقی یکی از ساده ترین راه های جدایی و طلاق می باشد. زیرا که در این طلاق از پیش طرفین برسر موضوعات مختلفی به توافق رسیده اند و با هم صحبت هایشان را کرده اند در نتیجه نزاع و درگیری یا اعصاب خوردی بوجود نمی آید. در ادامه ی مطلب به مسائلی که باید بر سر آن به توافق برسند می پردازیم و بعد مراحل طلاق توافقی را به ترتیب بیان می کنیم.

مرحله اول (توافق بر سر مهریه و نفقه و فرزندان)


  • مهریه و نفقهمیزان پرداخت مهریه به صورت توافقی می باشد، به این معنا که برخلاف باور عموم، در طلاق توافقی لزوما مهریه بخشیده نمی شود و زوجین می توانند بر سر میزان پرداختی آن چه به صورت نقد و چه به صورت اقساط به توافق برسند.
  • جهیزیه: از آن جهت که خانم می تواند در هنگام طلاق تمامی اقلام جهیزیه خود را مطالبه کرده و با خود ببرد، تصمیم گیری در مورد تعداد وسایل و چگونگی و زمان جابه جایی آنها نیز به صورت توافقی صورت می گیرد.
  • حضانت فرزندان: در مورد حضانت فرزندان؛ مکان و روزهای دیدار والدین با فرزندان، هزینه ها و نفقه اطفال، محل اقامت و.. زوجین باید با هم به توافق برسند. گرچه در این مورد دادگاه با توجه به صلاح دید اطفال و وابستگی عاطفی آنان، دخالت های لازم را خواهد داشت.

مرحله دوم (گذراندن مشاوره)


پس از رسیدن به توافقات لازم، زوجین باید از طریق سامانه تصمیم به آدرس http://zaman.behzist.net جهت گذراندن دوره ۴۵ روزه مشاوره اقدام به ثبت نام کنند. درصورتی که پس از گذراندن دوره های مشاوره؛ زوجین همچنان بر طلاق اصرار ورزند، مشاور عدم سازش را تایید می کند و زوجین باید دادخواست طلاق از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت کنند.

مرحله سوم (گواهی عدم سازش و طلاق)


پس از گذراندن این مرحله، از طریق پیامک به زوجین اعلام می گردد که چه زمانی، به کدام شعبه باید مراجعه کنند. دادگاه، زوجین را به واحدهای مشاوره معرفی می کند، در آنجا مشاورین ضمن پرسیدن دلایل طلاق، از زوجین راجع به توافقات آنها نظیر نفقه، مهریه و دیگر موارد مالی، حضانت فرزندان، جهیزیه و.. نیز سوال می شود و تمامی توافقات را مکتوب و به امضای زوجین می رسانند. پس از دریافت توافق نامه؛ زوجین به شعبه مربوطه راهنمایی می شوند، با توجه به رویه ی شعبه وقت جلسه رسیدگی اعلام می گردد که معمولا برای طلاق توافقی، همان روز یا دو روز بعد از آن می باشد.

در دادگاه قاضی با توجه به بررسی مدارک “گواهی عدم سازش” را صادر می کند که این رای تا سه ماه دارای اعتبار می باشد.

لازم به ذکر است که معمولا در این دادگاه زوجین امضاء می دهند که نسبت به این رای اعتراض ندارند و حق تجدید نظر خواهی و یا واخواهی را از خود سلب می کنند.

در نهایت زوجین یا وکلای آنها می توانند از یکی از دفاتر ثبت طلاق، وقت مراجعه گرفته و جهت ثبت رسمی طلاق و خوانده شدن صیغه طلاق به آنجا مراجعه کنند.

نکات مهم


  • هزینه جلسات مشاوره و محضر به عهده زوجین می باشد.
  • در تمامی مراحل به جای زوجین، وکلای آنها می توانند حضور داشته باشند به جز مرحله آخر(خوانده شدن صیغه طلاق)
  • پیش از مراجعه به محضر خانم موظف است آزمایش بارداری داده و برگه عدم بارداری را به محضر تسلیم کند.
  • اگر زوجه باکره باشد باید جهت انجام معاینه به‌ پزشکی قانونی مراجعه کرده و برگه سلامت را به دادگاه تحویل دهد.
  • اگر زوجه باکره باشد و این موضوع از طریق پزشکی قانونی ثابت گردد، زوجه می تواند با اجازه دادگاه پس از طلاق، نام همسر خود را از شناسنامه حذف کند.
  • زوجین باید پیش از هر اقدامی در سامانه ثنا ثبت نام کنند. زیرا بر خلاف گذشته ابلاغات به صورت مکتوب به درب منزل ارسال نمی شوند.
  • زوجین می توانند در هر یک از مراحل اعلام کنند که پشیمان شده اند و تمایل به ادامه زندگی دارند.

آیا راه کوتاه تری برای طلاق وجود دارد؟


یکی از راه‌های کوتاه کردن زمان طلاق های توافقی، و انجام آنها طی بازه زمانی بیست روزه؛ توافق زوجین و اقدام به طلاق یک طرفه می‌باشد. طی کردن تمامی مراحل طلاق توافقی شاید ماه ها زمان ببرد. صرف هزینه و زمان بسیار زیاد مطمئنا برای زوجین مطلوب نیست. به همین دلیل توصیه می شود که با مشورت یک وکیل اقدام به طلاق یک طرفه نمایید.

 

موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور

پذیرش وکالت تخصصی و ارایه مشاوره حقوقی در زمینه های : حقوقی ، کیفری، ملکی، ثبتی ،شرکت ها، خانواده، طلاق ، مهریه ، نفقه ،حضانت فرزند، وصول مطالبات ، چک و..... انجام وکالت و پیگیری پرونده در دادگاه های بدوی - تجدید نظر - دیوان عالی کشور - دادگاه انقلاب - عدالت اداری - شورای حل اختلاف و . . . توسط موسسه حقوقی دادیاران عدالت پرور

 





:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: