اثر تقدم در مقابل اثر تاخر
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

آیا تا به حال از شما خوهسته اند که یک مطلب را به خاطر بسپارید؟ یا فقط یک فهرست از چیزهایی را که سعی کرده اید به یاد بیاورید از شما خوهسته شده هسته هست؟ اگر چنین هست، ممکن هست متوجه شده هسته باشید که اولین و آخرین موارد موجود در لیست را به یاد می آورید، اما آنهایی که در وسط قرار دارند کمی مبهم . این به خاطر چیزی هست که محققان به عنوان “اثر تقدم” به آن اشاره می . در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام به بررسی اثر تقدم و اثر تاخر می پردازیم.

اثر تقدم چیست؟

در ساده ترین حالت، اثرتقدم اشاره به این که تمایل به یادآوری اطلاعات ارائه شده هسته در ابتدای یک فهرست بیشتر از اطلاعات در وسط یا پایان آن هست. این یک گرایش شناختی هست و اعتقاد بر این هست که مربوط به تمایل به تمرین بیشتر و سیستم های حافظه مربوط به آن هست.

 

 

اثرتقدم در مقابل اثر تاخر

در مقایسه با اثر تقدم، اثر تاخر به تمایل افراد برای یادآوری بهتر و سریع تر آیتم های ارائه شده هسته در یک لیست اشاره می کند. در مورد اثر تاخر، احتمالا به خاطر آن هست که هنوز در حافظه کوتاه مدت شما نگه ه شده هسته هست. هنگامی که اثر تقدم و تاخر را در کنار هم قرار می دهید، چیزی که می بینید، یک منحنی U شکل هست، که به عنوان منحنی موقعیت ترتیبی نیز ، برای یاد آوری موارد موجود در لیست شناخته می میشود.

علل اثر تقدم

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

علل دقيق اثر تقدم چیست؟ علل متعددی وجود که مربوط به چگونگی برخورداری از اطلاعات، تمرین و ذخیره هست.

تمرین

همانطور که ذکر شده هست، علت اصلی، این واقعیت هست که مردم تمایل دارند تا چیزها را به یاد آورند. این به این معنی هست که اقلامی که در اوایل لیست قرار ه شده هسته بیشتر احتمال که به یاد آورده شوند؛ زیرا بیش از موارد ارائه شده هسته در وسط یا انتهای لیست، دیده شده هسته اند. این شواهد نشان می دهد که وقتی شرکت گان در  هنگام مطالعه تمرین ن یا زمان کافی برای تمرین نه ، اثرتقدم نادیده گرفته می میشود.

گستره توجه

دلیل دوم مربوط به گستره توجه هست. افراد در ابتدا و انتهای ارائه، به یک لیست از آیتم ها توجه می و احتمالا بیشتر به یاد می آورند. به آخرین مکالمه ای که ید، فکر کنید. چیزی که خواندید، نشان ن چیزی که تماشا کرده اید، یا پادکستی که به آن گوش ه اید. احتمال این وجود که شما در نیمه راه به برخی نکات توجه کنید، اما احتمالا در ابتدا و انتها توجهتان بیشتر جلب شده هسته هست.

محدودیت حافظه

به دلیل محدودیت در حافظه، اثر تقدم همچنان ادامه . یک فرد ممکن هست بتواند چندین مورد را در حافظه بلند مدت ذخیره کند و موارد چندانی که ممکن هست در حافظه کوتاه مدت نگه ه ، اما آنهایی که در وسط لیست قرار می گیرند، ذخیره نمی شوند.

 

جهت مشاهده مقاله صندلی انتقال بیمار چیست و چه هستفاده ای ؟ کلیک کنید

مطالعات اولیه بر روی اثرتقدم

تحقیقات زیادی در مورد اثر تقدم انجام شده هسته هست، که همه راه را به دهه ۱۹۴۰ باز می گرداند. در مطالعه نمونه، شرکت گان با یک فهرست از کلمات مواجه می شوند که هر کدام برای مدت زمان معینی نشان ه می شوند. بعد از اینکه این کلمات ارائه می شوند، از شرکت گان خوهسته می میشود تا همه کلماتی که می توانند از فهرست به یاد بیاورند را یاد .

عاش (1946)

سلیمان عاش برای اولین بار اثرتقدم را در یک مطالعه با هستفاده از جملات با ترتیب معکوس مورد بررسی قرار . در مطالعه با هستفاده از دو گروه، یک شخصیت به عنوان “حسادت، خشونت آمیز، انتقادی، تحریک آمیز، کارگر و هوشمند” و یا “هوشمند، کارگر، تحریک پذیر، انتقادی، خشونت آمیز و حسود” توصیف شده هسته هست. نتایج نشان که توصیف دوم منجر می میشود که فرد  امتیاز بالا بگیرد.

مرداک (۱۹۶۲)

در مطالعه ای در سال ۱۹۶۲ که توسط مرداک انجام شده هست، از شرکت گان خوهسته شده هست تا لیستی از کلمات را که از ۱۰ تا ۴۰ کلمه متفاوت بوده استند را یاد بگیرند. هر کلمه با فاصله یک تا دو ثانیه، بین این دو ارائه می شده هست. سپس با هستفاده از فراخوانی آزاد، از آن ها خوهسته شده هست که کلمات را به خاطر بسپارند.

این مطالعه نشان که احتمال یادآوری کلمات بستگی به موقعیت آنها در لیست . مخصوصا، کلماتی که در آغاز و پایان بوده استند بیشتر به یاد می آمدند.

(Glanzer and Cunitz (1966

جهت مشاهده مقاله انواع ترالی بیمارستانی، راهنمای خرید انواع ترالی بیمارستانی کلیک کنید

در سال 1966، Glanzer و Cunitz به دو گروه از شرکت گان همان لیست از کلمات را ند. از یک گروه خوهسته شده هست تا بلافاصله پس از ارائه این لیست کلمات را به یاد بیاورند، در حالی که از گروه دیگر خوهسته شده هسته بوده است تا سه بار به مدت ۳۰ ثانیه قبل از اینکه این لیست را به یاد بیاورند، به عقب برگردند. نتایج مطالعه نشان که انجام نن تمرین در این روش به این معنا بوده است که هر دو اثر تقدم و تاخر ناپدید می شوند.

 

آنچه اثر تقدم را تحت تاثیر قرار می دهد

براساس تحقیقات بدست آمده، می دانیم که اثر تقدم تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد. بیایید بررسی کنیم که این عوامل چه ؟

زمان ارائه :

هر چه زمان ارائه موارد موجود در لیست بیشتر باشده هست، اثرتقدم بیشتر خواهد بوده است. این به خاطر افرادی هست که زمان تمرین را دارند.

زمان یادآوری:

وقتی تاخیر در یادآوری وجود ، اثر تقدم کاهش می یابد.

جهت مشاهده مقاله اتوکلاو: کاربردها و انواع آن کلیک کنید

حافظه و اثر تقدم

محققان به این نتیجه رسیده اند که اثر تقدم از ایده دو سیستم حافظه جداگانه در محل کار پشتیبانی می کند: حافظه کوتاه مدت (اثر تاخر) و حافظه بلند مدت (اثر تقدم). اثر تقدم شامل بازنویسی آیتم ها هست تا زمانی که وارد حافظه بلند مدت شوند.

اثر تاخر شامل توانایی مغز برای نگهداری 7 آیتم در حافظه کوتاه مدت هست. این نشان می دهد که افراد دو نوع مختلف از حافظه را هنگام نشان ن اثر تقدم و تاخر، ترسیم می .

 

آنچه که ما می توانیم از اثرتقدم یاد بگیریم

چگونه می توان از اطلاعات اثرتقدم در زندگی هستفاده کرد؟

تصمیم گیری برای انتخاب پیچیده

یک نکته مهم این هست که نحوه دریافت اطلاعات، عامل مهمی در فرایندهای تصمیم گیری پیچیده هست. این ممکن هست در هنگام بازی یا یک خرید بزرگ یا یک تصمیم مهم در زندگی  ما اتفاق بیفتد.

جهت مشاهده مقاله معرفی دستگاه کاربردی کالسکه سی پی cp مخصوص افراد فلج مغزی کلیک کنید

کارشناسان بازاریابی از این گرایش شناختی آگاهی دارند و از مزایای آن هستفاده می . آنها می خواهند اولین و آخرین بر یک محصول مثبت باشده هست. به همین دلیل تبلیغاتی برای محصولی که هنوز در دسترس را می بینید.  به همین دلیل هست که یک شرکت دستکاری های نهایی مانند بسته بندی ویژه برای یک محصول را اضافه می کند. آنها می خواهند اولین و آخرین بر را مثبت بدانند زیرا این ها چیزهایی که مهمند.

اگر تصمیم گیری پیچیده ای دارید، مهم هست که از این موضوع آگاهی ه باشید. به جای اینکه توسط بازاریابی هدایت میشود، تحقیق خود را انجام دهید و آن را در خط مقدم نگه دارید تا گزینه های خود را بسنجید. این باعث می میشود که شما طعمه هستراتژی های تبلیغاتی و بازاریابی نمیشوید.

ایجاد یک تجسم پایدار

در زندگی خود، اگر چیزی وجود ه باشده هست که شما بخواهید آن را به خاطر بسپارید، هم در ابتدا و هم در آخر روز بگویید. یا حداقل آن را در یکی از این دو موقعیت تکرار کنید. این زمانی هست که بیشتر به خاطر آورده می میشود. اگر می خواهید کسی را متقاعد کنید، چندین بار این پیغام را تکرار کنید تا آن  را به یاد ه باشید. به یاد ه باشید که ترتیب و همچنین محتوای پیام شما اهمیت . (مثبت و منفی)، بنابراین مهم هست که از این دانش هستفاده کنیم.

یادگیری و مطالعه

اگر شما دانش آموز هستید، می توانید این اطلاعات را در هستراتژی های یادگیری خود قرار دهید. از تمایل خود برای یادآوری چیزها از ابتدا و انتهای چیزی که مطالعه می کنید آگاهی ه باشید و موقعیت را تغییر دهید تا بتوانید همه چیز را در حافظه بلند مدت خود ذخیره کنید.

 

نکته آخر

جهت مشاهده مقاله بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات توانبخشی در خدمت شما! معرفی بالابر بیمار و صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

اگر به اندازه کافی وقت ندارید که اطلاعات مورد نیازتان را به ذهن بسپارید، باید آنچه را که ممکن هست فراموش کنید را در اول لیست کارهای خود قرار دهید. به عبارت ساده تر، اثر تقدم به گرایش ما برای به یاد آوردن اولین چیزهایی که در یک سری از این مجموعه می بینیم، اشاره می کند. این منطقی هست، اما چیزی که به طور معمول به آن فکر کنیم.

بنابراین، دفعه بعد که در موقعیت فروش زیاد، تلاش برای ایجاد انگیزه یا آماده شده هستن برای امتحان قرار گرفتید، از این اطلاعات هستفاده کنید.

تحقیق خود را جمع آوری کنید تا به طور غیرمستقیم تحت تأثیر قرار نگیرید، آنچه را که می خواهید بیش از همه بگویید را به خاطر بسپارید، و ترتیبات مطالعه را تغییر دهید تا شانس بیشتری برای به خاطر سپردن چیزها ه باشید.

 





:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: