چه غذاهایی برای قبضیت (یبوست) مفید هستند؟
نوشته شده توسط : ایران ماداس

قبضیت (یبوست) یک شکایت رایج هست که اغلب نتیجه رژیم غذایی و سبک زندگی فرد هست. خوردن غذاهای خاص تواند به بهبوده است تکرار حرکات روده کمک کند.

جامعه پزشکی یبوست را کاهش حرکات روده و یا مشکل دفع مدفوع تعریف می ‌کند.

افراد مبتلا به یبوست ممکن هست موارد زیر را تجربه :

  • مدفوع سخت، خشک یا ناصاف
  • مدفوعی که مانند سنگ های کوچک به نظر می رسد.
  • درد و ناراحتی در هنگام حرکت روده
  • احساس ناتوانی در خالی کردن کامل روده ها
  • از دست رفتن اشتها به دلیل احساس سیری دائمی
  • شکم متورم

علاوه بر موارد ذکر شده هسته، فرد مبتلا به یبوست ممکن هست رگه های کوچک خون را در مدفوع و یا روی دستمال توالت پس از پاک کردن ببیند.

عادت های روده هر کس متفاوت هست، اما افرادی که مبتلا به یبوست معمولا کمتر از ۳ حرکت روده در هر هفته دارند. یبوست بسیار رایج هست.

در ایالات‌ متحده آمریکا، از هر ۱۰۰ بزرگ ‌سال حدود ۱۶ نفر مبتلا به یبوست . خطر یبوست با افزایش سن افزایش یابد. حدود ۳۳ نفر از هر ۱۰۰ بزرگ‌ سال بالای ۶۰ سال در آمریکا دارای علائم یبوست .

در این مقاله به ۱۴ ماده غذایی می ‌تواند حرکات روده را افزایش دهد می پردازیم. ما همچنین علل و درمان یبوست را بررسی می ‌کنیم. با ما همراه باشید.

جهت مشاهده مقاله معرفی انواع تجهیزات سی پی CP با مناسب ترین قیمت کلیک کنید

۱۴ بهترین غذا برای رفع قبضیت

روده های هر شخص به طور متفاوت به غذاها پاسخ می ، اما غذاهای سالم و طبیعی زیر می توانند به کاهش یبوست کمک :

  • آب

آب

از دست ن آب بدن (دهیدراسیون) یک علت شایع یبوست هست و اغلب نوشیدن آب زیاد می تواند به بهبوده است و یا کاهش علائم کمک کند. هنگامی که یک فرد دچار کم آبی بدن می میشود، روده هایش قادر به اضافه کردن آب کافی برای مدفوع ند. این موضوع منجر به مدفوعی خشک و سخت و در نهایت یبوست می میشود.

همچنین بخوانید: روزانه چقدر آب بنوشیم؟

مهست برای درمان یبوست

  • مهست و کفیر

مهست و کفیر

بسیاری از محصولات لبنی، از جمله مهست و کفیر حاوی میکرو ارگانیسم‌ هایی که به پروبیوتیک مشهور . پروبیوتیک ها اغلب باکتری های “خوب” نامیده می شوند و می تواندد به بهبوده است سلامت روده و نرم کردن مدفوع کمک .

جهت مشاهده مقاله بهترین و با کیفیت ترین تجهیزات توانبخشی در خدمت شما! معرفی بالابر بیمار و صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

در مطالعه ‌ای در سال ۲۰۱۴ ، محققان هستفاده از مهست غلیظ شده هسته پروبیوتیک حاوی پلی اتیلستروس، لاکتوباسیلوس ، اسیدوفیلوس و Bifidobacterium lactis را برای درمان یبوست بررسی کردند.

محققان دریافتند که خوردن ۱۸۰ میلی گرم این مهست هر روز صبح به مدت ۲ هفته ، زمان لازم برای دفع مدفوع را در افراد مبتلا به یبوست مزمن کاهش می دهد.

  • پالس ها (حبوبات)

پالس ها (حبوبات)

بیشتر حبوبات مانند لوبیا، عدس، نخود و نخود فرنگی دارای فیبر بسیار بالایی ، که یک ماده مغذی هست که هضم خوب را بهبوده است ه و یبوست را کاهش دهد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان که ۱۰۰ گرم حبوبات پخته شده هسته حدود ۲۶ درصد از مصرف فیبر روزانه توصیه شده هسته در ایالات متحده را فراهم می کند. مصرف ۱۰۰ گرم از این حبوبات شامل مقادیر قابل ‌توجهی از مواد مغذی دیگر مثل پتاسیم، اسید فولیک، روی و ویتامین B6 هست که به کاهش یبوست کمک .

  • سوپ های رقیق و آبکی

سوپ های رقیق و آبکی

سوپ های آبکی بسیار مغذی و هضم آن ها هم آسان هست. علاوه بر این، این سوپ ها رطوبت را به مدفوع سخت و متراکم برمی گردانند که می تواند آنها را نرم کند و عبور آن ها را راحت تر کند. مایعات و مواد غذایی گرم هم معمولا به راحتی قابل هضم .

همچنین بخوانید: درمان خانگی یبوست

جهت مشاهده مقاله انواع ترالی بیمارستانی، راهنمای خرید انواع ترالی بیمارستانی کلیک کنید

  • آلو بخارا

آلو بخارا

آلو بخارا و آب آلو در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان درمان خانگی برای یبوست مورد هستفاده قرار میگیرد. آلو شامل مقدار زیادی فیبر، مواد مغذی شناخته شده هسته برای کاهش و تسریع حرکت روده هست. علاوه بر این، آلو حاوی ترکیبات صربتول و فنلی هست که می تواند برای دستگاه گوارش فواید زیادی ه باشده هست.

بررسی سال ۲۰۱۴ نتیجه‌ گیری کرد که خوردن آلو بخارا می ‌تواند باعث افزایش تع حرکات روده و بهبوده است سازگاری مدفوع در افراد مبتلا به یبوست میشود. در اکثر مطالعات انجام‌ شده هسته در این بررسی، شرکت گان روزانه ۱۰۰ گرم یا حدود ۱۰ آلو خوردند.

همچنین بخوانید: فیبر چیست و چه خواصی ؟
  • سبوس گندم

سبوس گندم

سبوس گندم یکی دیگر از داروهای محبوب خانگی برای یبوست هست. این داروی خانگی مفید، غنی از فیبر نامحلول هست که می تواند جریان مواد را از طریق روده تحریک کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان که خوردن صبحانه حاوی سبوس گندم هر روز به مدت ۲ هفته باعث بهبوده است عملکرد روده و کاهش یبوست در زنان سالمی که معمولا فیبر زیادی مصرف ن ، شده هست.

  • کلم بروکلی

کلم بروکلی

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی و کاربرد های آن کلیک کنید

کلم بروکلی حاوی سولفورافان هست که می تواند از روده محافظت کند و گوارش را تسکین دهد. علاوه بر این، سولفورافان می تواند به جلوگیری از رشده هست بیش از حد برخی از میکرو ارگانیسم‌ هایی که می ‌توانند با هضم سالم اختلال ایجاد ، کمک .

در یک بررسی در سال ۲۰۱۷ سالم افراد سالم روزانه ۲۰ گرم از جوانه های بروکلی خام یا ۲۰ گرم جوانه یونجه را برای مدت ۴ هفته مصرف کردند. محققان دریافتند که افرادی که کلم بروکلی را خورده بوده استند، نشانه ‌های کمتری از یبوست و حرکات روده سریع ‌تر ند.

  • سیب و گلابی

سیب و گلابی

سیب و گلابی شامل چندین ترکیبات متعددی از جمله فیبر، سوربیتول و فروکتوز که هضم را بهبوده است می ‌بخشده هست. همچنین این میوه‌ ها شامل مقادیر زیادی آب که می ‌تواند به تسکین هضم و جلوگیری از یبوست کمک کند.

برای به دست آوردن بیش ‌ترین فایده سیب و گلابی، آن ‌ها را خام و با پوست کامل بخورید.

  • انگور

انگور

انگور دارای نسبت بالای پوست به گوشت هست که به این معنی هست که غنی از فیبر و همچنین دارای مقدار زیادی آب . برای تسکین یبوست، خوردن چند مشت انگور خام و شسته شده هسته را امتحان کنید.

  • کیوی

کیوی

جهت مشاهده مقاله معرفی انواع تجهیزات سی پی CP با مناسب ترین قیمت کلیک کنید

به طور متوسط، ۱۰۰ گرم کیوی حاوی حدود ۲-۳ گرم فیبر هست که می تواند به توده های مدفوع را افزایش ه و جریان روده را تسریع بخشده هست.

کیوی همچنین حاوی اکتینیدین، آنزیمی هست که باعث حرکت در بخش دستگاه گوارش فوقانی و چندین ماده شیمیایی می میشود که می تواند در بهبوده است هضم نقش ه باشده هست.

  • توت سیاه و تمشک

توت سیاه و تمشک

توت های سیاه و تمشک غنی از فیبر و آب هست که هر دو می تواند در بهبوده است و کاهش یبوست مفید . سعی کنید روزانه یک یا دو مشت توت و یا تمشک بخورید.

  • تمام نان ها، غلات و پهستا

تمام نان ها، غلات و پهستا

تمام محصولات گندم، منبع عالی فیبر محلول که وزن را به مدفوع اضافه می ‌کند و جریان مواد را از طریق روده‌ ها بالا می ‌برد.

برای به دست آوردن بیش‌ترین مواد مغذی از محصولات گندم، آن ‌ها را خام بخورید یا آن ها را به آرامی بپزید. نان و غلات کامل گندم که حاوی آجیل و دانه می ، فیبر بیشتری را در هر مصرف در اختیار قرار می .

خواص روغن زیتون برای بهبوده است یبوست

جهت مشاهده مقاله انواع ترالی بیمارستانی، راهنمای خرید انواع ترالی بیمارستانی کلیک کنید

  • روغن زیتون و روغن بذر کتان

روغن زیتون و روغن بذر کتان

روغن بذر کتان و زیتون دارای اثر ملایم خفیفی هست که می تواند جریان مواد را از طریق روده تحریک کند و یبوست را از بین ببرد. هم چنین این روغن ‌ها شامل ترکیباتی که هضم را بهبوده است بخشند و دارای خواص آنتی ‌اکسیدانی، ضد باکتری و ضد التهابی نیز .

مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان که روغن های زیتون و کتان می توانند به کاهش یبوست در افراد تحت همودیالیز کمک .

  • کلم ترش

کلم ترش

کلم ترش حاوی باکتری های پروبیوتیک هست که می تواند در جهت بهبوده است هضم و کاهش یبوست مفید باشده هست. این باکتری ها همچنین ممکن هست عملکرد ایمنی و هضم لاکتوز را افزایش .

یک مطالعه ۲۰۱۶ نشان که در ۲ قاشق غذاخوری از کلم بروکلی خانگی شامل حدود همان مقدار از باکتری ‌ها به عنوان مکمل پروبیوتیک هست.

 





:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: