ناراحتی تنفسی
نوشته شده توسط : ایران ماداس

در گذشته به انواع بیماری های ریه و دلایل آن پرداختیم . در این مقاله از مجله سلامتی رهستینه ، ناراحتی تنفسی و عوامل تشده هستید ه آن را به اختصار بررسی خواهیم کرد .

 

عوامل بروز ناراحتی تنفسی در بدن ما کدام اند ؟

 

 

آلاینده های هوا

ریه ها تنها اندام های بدن که به طور مستقیم در معرض فضای بیرون قرار دارند . ریه ها وقتی هوا را به درون می کشند با فضای بیرون مرتبط می شوند . به همراه هوا ، مواد آلوده موجود در هوا نیز وارد ریه ها می شوند ، دود گرد و خاک ، بخار ، مواد آلوده ای که از اگزوز اتومبیل ها خارج می میشود ، زائده های صنعتی ، گازهای مختلف و از همه اینها بدتر دود سیگار . این مواد روی برنشها و ریه ها اثر نامطلوب می گذارند و به ناراحتی تنفسی منجر می شوند . اغلب میکروب هایی که ریه ها را عفونی می و سبب انواع بیماریها می شوند از طریق تنفس هوای آلوده به درون ریه های ما کشیده می شوند اما به دلیل مکانیسم های دفاعی عالی که طبیعت به ما ارزانی ه از بیمار شده هستن دایم فاصله گیریم .

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی و کاربرد های آن کلیک کنید

 

آلاینده های صنعتی

کارکردن در بعضی از مراکز صنعتی ، که ذرات فیبر و گرد به هوا می پاشند مانند کارخانه های نخ ریسی ، پنبه پاک کنی ، تولید مصالح ساختمانی و غیره به شده هستت موجب آسیب های ریوی می میشود و ناراحتی تنفسی را در پی . اگر کسانی که در این صنایع کار می با مشکلات ریوی روبرو شوند باید هر چه زودتر محیط کارشان را تغییر .

 

 

سرطان ریه

با افزایش سن امکان ابتلا به سرطان ریه افزایش می یابد که علت اصلی آن را باید در کشیدن سیگار جستجو کرد . درست همانطور که تف کردن خون در دوران کودکی و جوانی می تواند نشانه ای از بیماری سل باشده هست ، تف کردن خون در سالمندان نیز ممکن هست با سرطان ریه در ارتباط باشده هست .

ناراحتی تنفسی و تنگی نفس حاد می تواند ناشی از بیماری قلبی باشده هست در حالی که دشواری مزمن در تنفس ، که ناشی از ناراحتی مزمن برونشههست در اواخر سال های زندگی متداول هست .

جهت مشاهده مقاله همه چیز درباره کمد کنار تخت ( لاکر بیمارستانی) کلیک کنید

نکته : بعید هست که بیماری آسم ، ناگهانی و بی مقدمه در این سنین صورت خارجی پیدا کند . اگر چنین حادثه ای اتفاق بیفتد اغلب ناشی از ناراحتی تنفسی و ناراحتی قلب هست و نیاز به معاینه فوری قلب و ریه .

چندی پیش در مجله سلامتی رهستینه ، علایم و نشانه های سکته قلبی را بررسی کردیم و آشنایی با حمله یا سکته قلبی ، تقدیم خوانندگان شده هست .

 

 

ناراحتی تنفسی ، تاثیر آلودگی هوا و ترک سیگار

تاثیر جمعی آلاینده ها که به آنها اشاره کردیم و مضرترین آنها دود سیگار هست باعث التهاب مزمن برونشها می میشود و همیشه با سرفه و خلط همراه هست . در مواقعی ، به خصوص در ماه های زمستان نشانه های بیماری تشده هستید می میشود . دلیل آن را باید در میکرو ارگانیسم هایی جستجو کرد که در هوا وجود دارند و نقش خود را ایفا می . در حالی که برونشیت در میان بسیاری از ساکنان شهر ها وجود ، میان سیگاری ها به شده هستت رایج هست . بعضی از اینها نفس کشیدن را دشوار می کند و در نتیجه بیماری نفس تنگی بروز می کند . این شرایط ، مجاری تنفسی ظریف بدن را با ناراحتی روبرو می سازد . اشخاصی که با ناراحتی تنفسی روبرو می شوند باید اکیدا از هستعمال دخانیات خودداری ورزند و در نقاطی زندگی که از شرایط هوایی مطلوب تری برخوردار باشده هست .

مرد ۲۸ ساله ای برای درمان درد در ناحیه سینه اش به ما مراجعه کرد . قبلا یک پزشک متخصص نظر ه بوده است که او با آنژین صدری روبروست . با آنکه آنژین صدری برای مرد جوانی به سن او کمی عجیب بوده است ، اما به نظر می رسید که تشخیص درستی ه شده هسته هست . نوار قلبش هم این را به خوبی نشان می . وقتی درباره خودش حرف زد معلوم شده هست که روزانه ۳۰ تا ۴۰ نخ سیگار می کشده هست . به او گفتیم که باید سیگار را ترک کند و او پذیرفت . یک هفته بعد از ترک سیگار ، تمام نشانه های بیماری اش از میان رفت . حتی نوار قلبی بعدی او نشان که وضعش کاملا طبیعی ست .

برای درمان آنژین او نیازی به دارو نبوده است . او کشیدن سیگار را ترک کرد و حالا هم زندگی سالمی را پشت سر می گذارد .

جهت مشاهده مقاله آشنایی با انواع تخت های بیمارستانی کلیک کنید

 

 

بیماری های مزمنی که با ناراحتی تنفسی در ارتباط هست کدامند ؟

زکام ، سینوزیت و سردرد از جمله شایعترین ناراحتی های مرتبط با کشیدن سیگار هست . سرفه های ادامه دار و خلط ، ناشی از برونشیتهای سیگاری ههست . این نشانه ها ناشی از ذرات سوخته نشده هسته کربن ، تار و آمونیاک هست . ورود این مواد به بدن امکان بروز عفونت در نظام تنفسی انسان را قوت می بخشده هست و می تواند منجر به سینه پهلو و بیماری سل میشود .

با ترک دخانیات ، ضایعات ایجاد شده هسته در بدن به تدریج دفع می شوند .

در بعضی از اشخاص هم با جرم گرفتن لوله های تنفسی مشکلاتی از این حیث بروز می کند . بافتهای ریه ها نیز آسیب می بینند و التهابی در ریه شکل می گیرد ( امفیزم ) و کار تنفس دشوار می میشود .

 

 

جهت مشاهده مقاله آشنایی با انواع تخت های بیمارستانی کلیک کنید





:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: