سندروم دست بیگانه، بیماری ناشناخته که مشکلات زیادی را به وجود می آورد!
نوشته شده توسط : ایران ماداس

 

تاریخ آخرین آپدیت 30 شهریور 1400

سندروم دست بیگانه ( یا سندروم دست بیقرار) یک بیماری عصبی و نادر است که باعث می شود دست به اختیار خود عمل کند. همچنین، در این بیماری گاهی اوقات پا تحت تاثیر قرار می گیرد ( اما رخداد این امر بسیار نادر است). در این سندروم فرد احساس می کند که دیگر دستش در کنترلش قرار ندارد و مانند این است که خودش ذهنی جداگانه دارد و آنطور که دوست دارد عمل می کند. این بیماری در کودکان و بزرگسالان ممکن است به وجود بیاید، اما رخداد آن در بزرگسالان بیشتر است. منابع خارجی بر این امر تاکید می ورزند که گاهی این سندروم به نام سندروم دکتر استرنجلوو یا دست آنارشیک شناخته می شود.

چه عواملی سبب بروز این سندروم می شوند؟

سندرم دست بیگانه می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. برخی از افراد پس از سکته، ضربه یا تومور دچار این سندروم می شوند. گاهی اوقات این سندروم همراه با بیماری سرطان و یا بیماریهای عصبی و آنوریسمهای مغزی است.  جراحی های مغزی که دو نیمکره مغز را از هم جدا می کنند، می توانند سبب بروز این بیماری شوند. در این جراحی ها معمولا در مغز برش هایی به وجود می آید که کارکرد دو نیمکره مغز را با مشکل رو به رو می کنند. صرع یکی دیگر از بیماری هایی است که خطر بروز این سندروم را افزایش می دهد. اگر لوب آهیانه در مغز آسیب ببیند خطر بروز این بیماری بالا می رود. این لوب بر سیستمهای برنامه ریزی مغزی اثر می گذارد و باعث حرکات خود به خود می شود. برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند استرس و اضطراب بسیار بالا می تواند سبب بروز این سندروم شود.

 

مکمل های کاهش اضطراب

 

فروش ویژه انواع اکسیژن ساز وینکل پلاس

 

با توجه به این موضوع که اضطراب یکی از عوامل ابتلا به این بیماری است، توصیه می شود که از مکمل های مناسب برای کاهش استرس استفاده شود که برخی از آنها به شرح زیرند:

  • شربت سداسر سینا فرآور
  • شربت نوراگل گل دارو 

 

علائم سندروم دست بیگانه چیست؟

بارزترین علامت سندروم دست بیگانه ناتوانی در کنترل دست است زیرا به طور مستقل عمل می کند. دست آسیب دیده ممکن است به طور غیر ارادی حرکت کند و وظایف و اقدامات هدفمند را انجام دهد. گفته می شود که دست بدون کنترل یا آگاهی حرکت می کند. انگار توسط شخص دیگری کنترل می شود یا ذهن خودش را دارد. به طور مثال در این سندروم ممکن است دست صورت را لمس کند، پیراهن را ببندد، شی را بلند کند و یا کارهایی را به صورت مکرر انجام دهد.

همچنین ممکن است این دست به اقدامات مخالف خود مانند بستن کشویی که دست دیگر آن را باز کرده یا بستن دکمه هایی که قبلا بسته شده است بپردازد. در سندروم دست بیگانه، این دست اقدامات جداگانه ای را انجام می دهد به گونه ای که احساس می شود  دست یک اندام خارجی است که در مالکیت بدن قرار ندارد.

این سندروم چگونه تشخیص داده می شود؟

 

جهت مشاهده و خرید انواع پارالل بار فیزیوتراپی کلیک کنید

 

پزشک می تواند سندروم دست بیگانه را با مشاهده و ارزیابی تشخیص دهد. تشخیص این سندرم پیچیده است، زیرا این نوعی اختلال عصبی است که فاقد علائم روانی است. همین امر تشخیص را دشوار می کند.

درمان

خبر بد این است که هنوز هیچ درمانی برای سندروم دست بیگانه پیدا نشده است. درمان ها و گزینه های دارویی برای این درمان هنوز توسعه پیدا نکرده اند، اما پزشکان تلاش می کنند که این علائم را کاهش دهند. معمولا افرادی که پس از سکته مغزی دچار این سندروم می شوند، پس از مدتی بهبود پیدا می کنند. اما کسانی که به دلیل ابتلا به بیماری های عصبی به این سندروم دچار می شوند، به ندرت درمان می شوند. برای کنترل این سندروم از داروهایی مانند سم بوتولینوم ( بوتاکس) و عوامل مسدود کننده عصبی و عضلانی استفاده می شود.

استفاده از داروهای بنزودیازپین نیز می تواند نقش بسیار مهمی در درمان و بهبود سندروم دست بیگانه داشته باشد. این افراد باید در جلسات شناختی و درمانی حضور پیدا کنند. گاهی اوقات به این افراد پیشنهاد می شود در صورت شروع حرکات غیر عادی دست آن را زیر پای خود قرار دهند و با دست دیگر تلاش کنند آن را در همان وضعیت نگه دارند.

حقایق جالب در مورد سندروم دست بیگانه

حقایق جالبی در مورد سندروم دست بیگان وجود دارد که به شرح زیرند:

 

مشخصات و قیمت انواع آمالگاماتور

 

  • این سندروم اولین بار در سال 1909 ثبت شد.
  • این سندروم معمولاً دست چپ یا غالب را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • یکی از شخصیت های فیلم استنلی کوبریک در سال 1964 از این سندروم رنج می برد.
  • در برخی موارد گزارش شده است که این سندروم می تواند به فرد آسیب برساند.

سوالات پرتکرار

در این قسمت تلاش می کنیم تا به سوالات پرتکرار در این رابطه پاسخ دهیم.

آیا این سندروم یک بیماری شایع است؟

خیر! تا به حال افراد کمی در سراسر دنیا به این سندروم مبتلا شده اند.

آیا ممکن است سندروم دست بیگانه  در دست راست نیز رخ دهد؟

بله! در برخی از موارد دیده شده است که این سندروم دست راست را درگیر می کند.

 

جهت مشاهده و خرید انواع فتال مانیتورینگ کلیک کنید

 

 

مکمل های دارویی را از کجا تهیه کنیم؟

اگر به دنبال مکمل های دارویی برای ارتقا سلامتی هستید، مانند قرص تقویت سیستم ایمنی بدن و قرص مغز و اعصاب به سایت داروخانه آنلاین مراجعه کنید.

مجله سلامت داروخانه آنلاین مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می دهد :

  • بیماری سندروم پای بیقرار چیست؟


منبع: https://darookhaneonline.com/mag/alien-hand-syndrome/





:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: