رایج ترین انواع جراحی زانو چیست؟ انواع جراحی زانو
نوشته شده توسط : ایران ماداس

زانو درد می تواند همه جنبه های زندگی را مختل کند - راه رفتن، ورزش و حتی انجام کارهای خانه را سخت کند. چه بعد از آسیب دیدگی زانو درد حاد داشته باشید یا یک درد مزمن داشته باشید که به نظر می رسد هرگز از بین نمی رود، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یک متخصص پزشکی ورزشی صحبت کنید.

آیا می دانستید که زانو یکی از شایع ترین آسیب هاست؟ هنگامی که نیروی خمشی یا پیچشی به مفصل زانو وارد می شود، می تواند به عملکرد داخلی زانو آسیب برساند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

اگر تورم و زانو درد دارید، می تواند نشان دهنده این باشد که باید به دنبال خدمات پزشکی باشید. سایر علائم آسیب زانو ممکن است شامل حساسیت، دامنه حرکتی محدود، مشکلات تحمل وزن، صداهای ترکیدن، قفل شدن زانو، کبودی و بی ثباتی مفصل باشد.

انواع آسیب های زانو


بیشتر آسیب ها و دردهای زانو ناشی از ورزش، تصادفات وسایل نقلیه موتوری و زمین خوردن است. هنگامی که آسیب رخ می دهد، پزشک پزشکی ورزشی شما تعیین می کند که چگونه آناتومی زانو تحت تاثیر آسیب قرار گرفته است. سپس، یک برنامه درمانی شخصی می تواند برای بهینه سازی نتایج بلند مدت شما طراحی شود.

رگ به رگ شدن زانو زمانی اتفاق می افتد که رباط ها آسیب می بینند. از آنجایی که رباط ها زانو را کنار هم نگه می دارند، تثبیت مفصل تحت تأثیر قرار می گیرد. آسیب های رایج رباط بر روی رباط متقاطع قدامی (ACL)، رباط جانبی جانبی (LCL)، رباط جانبی داخلی (MCL) یا رباط متقاطع خلفی (PCL) تاثیر می گذارد. کشش یا پارگی رباط ها اغلب بر اساس درجه طبقه بندی می شود، با پیچ خوردگی زانو درجه 3 زمانی که رباط به طور کامل پاره می شود اتفاق می افتد.

کشیدگی زانو به آسیبی مربوط می شود که بر عضلات یا تاندون های مفصل تاثیر می گذارد. اغلب، هایپراکستنشن یا هایپرفلکسیون رخ می دهد که منجر به اختلال در عملکرد دامنه حرکتی مفصل می شود. هنگامی که زانو تحت فشار قرار می گیرد، ممکن است منجر به درد در خارج از مفصل زانو شود.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید

سایر انواع رایج آسیب های زانو عبارتند از بورسیت زانو، دررفتگی مفصل، پارگی منیسک، شکستگی استخوان، تخریب غضروف، آرتریت و غیره.

درمان های غیر جراحی زانو


فقط به این دلیل که با یک جراح پزشکی ورزشی ملاقات می کنید به این معنی نیست که شما فوراً به جراحی نیاز خواهید داشت. در عوض، آزمایشات اولیه برای تعیین تشخیص تکمیل می شود. سپس، تیم پزشکان مجرب ما در صورت امکان، درمان‌های غیرجراحی را ارائه خواهند داد. گزینه های استاندارد درمان غیر جراحی عبارتند از:

برنج: مانند بسیاری از درمان‌های پزشکی ورزشی دیگر، مراقبت در منزل برای آسیب دیدگی گاهی برای کاهش تورم و کاهش درد کافی است. RICE مخفف استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع است. استفاده از یخ و فشرده سازی می تواند به کاهش تورم کمک کند. استراحت و ارتفاع برای حمایت از روند بهبود ضروری است.
فیزیوتراپی: انواع خاصی از آسیب های زانو به خوبی به فیزیوتراپی پاسخ می دهند. برای تقویت ماهیچه ها و بهبود تحرک مفصل می توانید برای چند هفته یا چند ماه با یک فیزیوتراپیست ملاقات کنید. نه تنها در طول جلسه فیزیوتراپی تمرینات زانو را انجام خواهید داد، بلکه حرکاتی نیز خواهید داشت که باید هر روز در خانه انجام شوند.
بی حرکتی: اگر به استفاده از زانوی آسیب دیده ادامه دهید، می تواند زمان بهبودی را طولانی تر کند. آسیب رساندن مجدد به زانو با راه رفتن روی آن یا شرکت در فعالیت های ورزشی در حین آسیب دیدگی به این معنی است که بهبودی آن دشوارتر خواهد بود. پزشک پزشکی ورزشی شما ممکن است یک بریس را برای تثبیت توصیه کند. گاهی اوقات زمانی که مفصل نیاز به بی حرکتی دارد استفاده از عصا ضروری است که به شما کمک می کند از وارد کردن وزن به پا جلوگیری کنید.
داروهای ضد التهابی: هنگامی که مفصل ملتهب است، دارو می تواند برای کاهش التهاب و تسریع زمان بهبودی مفید باشد. داروهای ضد التهاب خوراکی نیز می توانند برای تسکین درد مفید باشند. اگر داروهای بدون نسخه کافی نیستند، پزشک ممکن است نسخه ای را توصیه کند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت دکامپرشن کلیک کنید


تزریق کورتیزون: گزینه دیگر تزریق کورتیزون به مفصل زانو است. این دارو یک استروئید است که اثرات ضد التهابی قوی دارد.
درمان های کم تهاجمی اغلب می تواند برای آسیب های جزئی استفاده شود. همچنین شرایطی وجود دارد که جراحی زانو به دلیل نوع یا شدت آسیب، درمان ضروری است. به عنوان مثال، آسیب های گسترده که شامل بی ثباتی مفصل، پارگی رباط ها، دررفتگی یا شکستگی استخوان می شود ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد.

انواع جراحی زانو


در بیشتر موارد، جراحی را می توان با استفاده از فناوری آرتروسکوپی کامل کرد. در طی این روش، برش‌های کوچکی برای وارد کردن دوربین و ابزار جراحی در مفصل زانو ایجاد می‌شود. فقط دو تا سه برش لازم است و زمان بهبودی بسیار سریعتر از یک برش بزرگ برای باز کردن کل زانو است.

در صورت امکان، جراحی آرتروسکوپی کم تهاجمی توسط متخصصان پزشکی ورزشی ترجیح داده می شود. این روش مزایای بسیاری را نسبت به روش های جراحی سنتی برای بیماران فراهم می کند. به عنوان مثال، نیازی به بریدن تاندون ها یا ماهیچه ها نیست، خونریزی کاهش می یابد، برش های کوچک باعث کاهش زخم می شود و زمان بهبودی بسیار سریعتر است. اما گاهی اوقات برای تکنیک های جراحی پیچیده تر نیاز به برش بزرگتر است.

انواع متداول روش های جراحی زانو عبارتند از:


جراحی آرتروسکوپی: این روش به پزشک اجازه می دهد تا داخل مفصل زانو را ببیند. این روش معمولاً برای تشخیص، ترمیم‌های جزئی رباط‌ها یا تاندون‌ها، یا در صورت نیاز به برداشتن غضروف یا استخوان توصیه می‌شود. این نوع جراحی زانو طیف وسیعی از روش ها را در بر می گیرد.
جراحی تعویض کامل زانو: تعویض کامل زانو به عنوان آرتروپلاستی شناخته می شود. هنگامی که مفصل به دلیل آسیب یا بیماری غیر قابل ترمیم آسیب می بیند، می توان ایمپلنت را در مفصل زانو برای بازیابی عملکرد قرار داد. بخش کوچکی از غضروف و استخوان از استخوان ساق پا و استخوان ران برداشته می‌شود تا امکان قرارگیری کامل مفصل زانو فلزی و پلاستیکی جدید فراهم شود.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی مکانیکی کلیک کنید


تعویض مجدد زانو: اکثر تعویض های زانو بین 15 تا 20 سال طول می کشد. اگر بیمار در سنین پایین تعویض زانو را انجام دهد، ممکن است فرد در آینده به عمل دیگری برای کاشت ایمپلنت جدید نیاز داشته باشد. در این جراحی جراح طب ورزشی پروتز اصلی را برمی دارد و یک پروتز جدید جایگزین می کند.
تعویض جزئی زانو: انواع خاصی از آسیب های زانو نیازی به تعویض کامل ندارند. در عوض، فقط قسمت فرسوده مفصل جایگزین می شود. به عنوان مثال، از دست دادن غضروف در بخشی از زانو را می توان با یک تعویض جزئی ترمیم کرد.
وقتی پزشک پزشکی ورزشی شما علت زانو درد شما را مشخص کرد، وقت آن است که در مورد برنامه درمانی شخصی خود صحبت کنید.

درمان پزشکی ورزشی شخصی


شما مجبور نیستید با زانو درد مزمن زندگی کنید! اگر احساس ناراحتی، درد و تورم در مفصل زانو دارید، وقت آن است که برای تشخیص و طرح درمان با یک متخصص پزشکی ورزشی صحبت کنید.

رایج ترین انواع جراحی زانو کدامند؟
پاسخ سریع این است که رایج ترین انواع جراحی زانو عبارتند از:

منیسککتومی
ترمیم مینیسک
پیوند منیسک
حذف پلیکا
انتشار جانبی
میکرو شکستگی
بازسازی ACL
ترمیم تاندون
تعویض زانو
آرتروتومی
این مراحل در پاراگراف های بعدی بیشتر توضیح داده شده است.

مفصل زانو چیست؟


پاسخ سریع این است که زانو بزرگترین مفصل بدن شما و یکی از پیچیده ترین مفصل هاست. این شامل موارد زیر است:

استخوان ساق پا (درشت نی)
استخوان ران (فمور)
کلاهک زانو (کشکک زانو)

این وظیفه تحمل بیشتر وزن بدن شما را بر عهده دارد و آن را مستعد انواع آسیب ها و آسیب ها می کند.

اگر شرایط دردناکی در زانو دارید که به درمان محافظه‌کارانه پاسخ خوبی نمی‌دهد، بسته به آسیب زانو، گزینه‌های جراحی مختلفی برای شما وجود دارد.

رایج ترین انواع جراحی زانو کدامند؟


جراحی منیسک
یکی از رایج ترین انواع جراحی زانو، منیسک است.

جراحی منیسککتومی در زانو


اگر درد و تورم در زانو دارید، ممکن است پارگی مینیسک داشته باشید. منیسک یک غضروف ضربه‌گیر است که روی استخوان درشت نی در زانو قرار می‌گیرد تا یک بالشتک با ضربه ایجاد کند.

در منیسککتومی، بخشی از منیسک پاره شده از طریق آرتروسکوپی برداشته می شود. در آرتروسکوپی، برش‌های کوچکی روی زانو ایجاد می‌شود تا دوربین و ابزار کوچکی بتوانند با خیال راحت عمل جراحی را تکمیل کنند.

جراحی ترمیم منیسک زانو


گاهی اوقات، پارگی مینیسک در بخشی از منیسک که خون رسانی بهتری دارد اتفاق می افتد. در این مورد، پزشک ممکن است منیسک پاره شده را با روش آرتروسکوپی ترمیم کند. .

این ممکن است برای بیمار مفیدتر باشد، زیرا می تواند خطر ابتلا به آرتریت در آینده را با عدم نیاز به برداشتن بخشی از منیسک کاهش دهد، اما بهبودی معمولا طولانی تر است.

جراحی پیوند منیسک زانو


پیوند منیسک در بیماری که منیسک کامل برداشته شده و همچنان درد زانو دارد اتفاق می‌افتد. منیسک از اهدا کننده در زانوی بیمار قرار می گیرد. این نیز از طریق آرتروسکوپی کامل می شود.

سایر جراحی ها با استفاده از آرتروسکوپی زانو

پلیکا باقیمانده بافتی از رشد جنین است. به طور کلی، با گذشت زمان از بین می رود، اما در برخی موارد، مقداری از پلیکا باقی می ماند. اگر درمان محافظه کارانه تحریک پلیکا علائم را برطرف نکرد، می توان از آرتروسکوپی برای برداشتن پلیکا اضافی از زانو استفاده کرد.

جراحی زانو با رهش جانبی


این تکنیک جراحی برای برداشتن بافت بیرونی زانو که کلاهک زانو (کشکک) را در جای خود نگه می دارد، استفاده می شود. اگر رتیناکولوم جانبی خیلی سفت باشد، کشکک را به سمت جانبی کشیده و باعث درد می شود. اگر درد ادامه یابد، پزشک ممکن است رتیناکولوم جانبی را رها کند تا ردیابی کشکک بهتر شود.

جراحی میکرو شکستگی زانو


شکستگی کوچک در ناحیه ای از زانو با آسیب غضروف کوچک در داخل مفصل کامل می شود. مشکل میکرو شکستگی این است که فقط روی ناحیه کوچکی از آسیب در زانو کار می کند. غضروف شفابخش نیز مانند غضروف معمولی مفصل نیست، بنابراین درد و آسیب مداوم ممکن است.

جراحی رایج رباط و تاندون در زانو

 

جراحی زانو بازسازی ACL
رباط صلیبی قدامی یا ACL یکی از 4 رباط اصلی زانو است. همچنین یکی از شایع ترین آسیب ها در ورزشکاران است. ACL مسئول ثبات زانو است. در صورت پارگی، بیماران ممکن است از «جای دادن» در زانو شکایت کنند. بنابراین، آنها برای به دست آوردن ثبات، رباط را تعویض خواهند کرد.

ترمیم تاندون کشکک
رایج ترین تاندون برای ترمیم در زانو تاندون چهارسر ران یا کشکک است. هر دو از مفصل زانو عبور می کنند، فقط در مکان های کمی متفاوت. در این موارد، معمولاً یک روش باز با جای زخم در جلوی زانو است.

آرتروتومی زانو چیست؟
پاسخ سریع این است که آرتروتومی زانو یک اکتشاف جراحی مفصل زانو است. جراح بافت را از طریق کپسول مفاصل باز می کند تا بافت مورد نظر را مشاهده و ارزیابی کند. اگر در حین آرتروتومی زانو پیدا شد، ممکن است قطعات برداشته شوند و در صورت نیاز، مفصل شستشو داده یا تمیز شود. این ممکن است در مورد عفونت مورد نیاز باشد.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی کلیک کنید

تعویض جزئی زانو یکی دیگر از رایج ترین انواع جراحی زانو است. بسته به شدت آرتریت زانو می توان تعویض جزئی یا کامل زانو را انجام داد. اگر فقط قسمتی از زانو آرتروز باشد، پزشکان از قطعات ایمپلنت فقط برای تعویض آن محفظه استفاده می کنند. اگر کل مفصل نیاز به تعویض داشته باشد، پزشکان از ایمپلنت جایگزین زانو فلزی و پلاستیکی برای بازیابی ماهیت زانو استفاده می کنند.

تعویض رباتیک زانو چیست؟

پاسخ سریع این است که جراح می تواند از یک دستگاه رباتیک کامپیوتری برای کمک به هدایت ابزار جراحی در طول جراحی استفاده کند. این می تواند دقت را بهبود بخشد و امکان برنامه ریزی قبلی برای جراحی تعویض زانو را بر اساس آناتومی خاص زانوی شما فراهم کند.

JOI همچنین پیشرو در ارائه تعویض زانو و مفصل ران با کمک رباتیک با استفاده از ربات Mako است. جراحان ارتوپد JOI بیشترین تجربه را در استفاده از ربات ماکو در منطقه شمال شرقی فلوریدا دارند. جراحی تعویض مفصل زانو با کمک رباتیک در حال حاضر برای تعویض جزئی زانو، تعویض کامل زانو و تعویض کامل مفصل ران در دسترس است.


زمانی که زانوی شما آسیب ساختاری داشته باشد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. همچنین اگر درد زانو شما به سایر روش‌های تسکین درد برای آسیب‌های ساختاری یا شرایط دیگر مانند استئوآرتریت پاسخ نداده باشد، ممکن است به آن نیاز داشته باشید. اگر جراحی را انتخاب کنید، پزشک متخصص بیهوشی از احساس درد در حین عمل جلوگیری می کند. پزشک متخصص بیهوشی نیز به عنوان متخصص مدیریت درد، نقش کلیدی در تسکین درد و بهبودی پس از جراحی ایفا می کند. این تسکین درد پس از جراحی برای مشارکت موثر در فیزیوتراپی و توانبخشی حیاتی است.

برخی از انواع جراحی زانو چیست؟


رایج ترین جراحی های زانو شامل آرتروسکوپی – یک تکنیک جراحی که برای ترمیم انواع مختلف مشکلات زانو استفاده می شود – یا تعویض زانو است.

جراحی آرتروسکوپی

آرتروسکوپی نوعی جراحی سوراخ کلید است که برای تشخیص و درمان طیف وسیعی از مشکلات زانو استفاده می شود. جراحی سوراخ کلید جراحی است که در آن ابزارهای بلند و نازک از طریق برش‌های کوچک وارد بدن بیمار می‌شوند.

برای جراحی آرتروسکوپی زانو، جراح یک پروب با یک دوربین کوچک به نام آرتروسکوپ را در مفصل زانو قرار می دهد. این اسکوپ تصاویر را روی یک مانیتور ویدیویی نمایش می دهد تا به راهنمایی کار جراح کمک کند. ابزارهای جراحی از طریق برش دوم وارد مفصل می شوند.

آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا موارد زیر را به عنوان رایج ترین روش های آرتروسکوپی برای زانو توصیف می کند:

برداشتن یا ترمیم منیسک پاره شده - نوعی غضروف در زانو که مفصل را بالشتک و تثبیت می کند.
بازسازی رباط صلیبی قدامی پاره شده (ACL)، که رباطی است که به تثبیت مفصل زانو کمک می کند.
برداشتن بافت سینوویال (همبند) ملتهب
کوتاه کردن غضروف مفصلی آسیب دیده
برداشتن قطعات سست استخوان یا غضروف
درمان مشکلات کشکک (کشکک زانو).
درمان سپسیس زانو (عفونت)
تعویض زانو

در عمل تعویض زانو، جراح قسمت‌های آسیب‌دیده مفصل زانو را برمی‌دارد و آن‌ها را با قطعات جدید ساخته شده از موادی مانند فلز، سرامیک یا پلاستیک جایگزین می‌کند. برخلاف نام روش، جراح کل مفصل زانو را جایگزین نمی کند.

پس از جراحی تعویض مفصل زانو، ممکن است کمی درد موقت در مفصل جدید داشته باشید. با این وجود، فیزیوتراپی اغلب می تواند از روز بعد از جراحی شروع شود. فعالیت بدنی بعد از جراحی کلید موفقیت در نظر گرفته می شود. این امر تسکین درد پس از عمل را به ویژه مهم می کند، بنابراین می توانید فعال باشید و به طور موثر در فیزیوتراپی شرکت کنید.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت غلتکی کلیک کنید

می توان انتظار داشت که تعویض زانو حداقل 15 سال طول بکشد. برخی از آنها 20 سال یا بیشتر عمر می کنند. از آنجایی که تعویض زانو برای همیشه دوام نمی آورد، سن عاملی در تصمیم گیری بین جراحی و سایر جایگزین های مدیریت درد است.

از چه نوع بیهوشی استفاده کنم؟
انتخاب داروی بیهوشی شما به عوامل زیادی مانند جراحی در حال انجام، عوامل خطر و ترجیحات شما بستگی دارد. انتخاب شما ممکن است بر خطر عوارض، هزینه و زمان صرف شده در مرکز پزشکی تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است بر سرعت شروع فیزیوتراپی تأثیر بگذارد.

همیشه با پزشک متخصص بیهوشی خود در مورد بهترین گزینه برای خود مشورت کنید.

بی حسی منطقه ای یک گزینه رایج برای جراحی آرتروسکوپی است. فقط قسمتی از بدن را که نیاز به جراحی دارد بی حس می کند. شما بیدار و آگاه بمانید. بی حسی منطقه ای شامل بی حسی نخاعی یا اپیدورال و بلوک های عصبی محیطی است. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که بی‌حسی منطقه‌ای می‌تواند درد را بهتر کنترل کند و منجر به توانبخشی سریع‌تر و عوارض کمتری نسبت به بیهوشی عمومی شود.
بی حسی موضعی ممکن است گزینه ای برای جراحی آرتروسکوپی باشد، اگرچه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. تزریق یکباره فقط ناحیه کوچکی در اطراف محل جراحی را بی حس می کند. از مزایای بی حسی موضعی می توان به خطر کمتر عوارض، هزینه کمتر و خروج سریعتر از مرکز پزشکی اشاره کرد.
بیهوشی عمومی که شما را در حین جراحی بیهوش می کند، گاهی برای تعویض زانو استفاده می شود. اما بی حسی منطقه ای نیز می تواند گزینه ای برای این جراحی باشد.
چگونه درد را در دوران نقاهت مدیریت کنم؟
شما باید چندین گزینه برای تسکین درد بعد از جراحی زانو در نظر بگیرید. این گزینه ها باید با یک متخصص مدیریت درد در میان گذاشته شود، که می تواند مزایا و معایب هر گزینه یا ترکیبی از گزینه ها، از جمله اثربخشی، عوارض جانبی بالقوه، احتمال اعتیاد و تأثیر بر روند بهبودی را توضیح دهد. پزشکان متخصص بیهوشی که در مدیریت درد تخصص دارند، می توانند قبل و بعد از عمل جراحی بر اساس برنامه ای متناسب با شرایط، سابقه شخصی و ترجیحات شما با شما همکاری کنند.

برخی از گزینه های مورد بررسی و بحث عبارتند از:

مسکن هایی مانند استامینوفن (تیلنول). اینها فقط برای تسکین درد عمل می کنند.
داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم. اینها برای تسکین درد و کاهش التهاب عمل می کنند.
بلوک های عصبی محیطی اینها شامل تزریق یک ماده بی حس کننده به اعصاب خاص برای مسدود کردن سیگنال های درد بین مغز و زانو است.
مواد افیونی این داروها که سیگنال‌های درد به مغز را مسدود می‌کنند، گاهی برای تسکین درد شدید یا مداوم ضروری هستند، اما بیماران باید آنها را فقط در صورت نیاز مصرف کنند و تا حد امکان از دوز پایین استفاده کنند. نظارت توسط یک متخصص مدیریت درد مهم است زیرا مواد افیونی می توانند اعتیادآور باشند.
درمان چندوجهی این معمولاً برای مدیریت درد پس از جراحی تعویض زانو استفاده می شود و معمولاً شامل مواد افیونی و یک یا چند روش تسکین درد اضافی است. درمان چندوجهی می تواند کنترل درد را بهبود بخشد و در عین حال مصرف مواد افیونی را محدود کند.

جهت مشاهده و خرید انواع کالسکه cp کلیک کنید
مهم است که همه گزینه ها را با مشورت یک متخصص مدیریت درد در نظر بگیرید. به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر نشان داد که بیمارانی که تحت عمل جراحی تعویض زانو با حداقل تهاجم قرار می‌گیرند، با استفاده از ترکیبی از داروهایی که به جای تکیه بر یک نوع داروی مسکن، با مکانیسم‌های متفاوتی برای کنترل درد عمل می‌کنند، بیمارستان را زودتر و با درد کمتری ترک می‌کنند.





:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: