فوائد هوای سرد و گرم : برای سلامت بدن انسان هوای گرم بهتر است یا سرد(مزایای هوای سرد و گرم)
نوشته شده توسط : ایران ماداس

سرمای هوا می‌تواند باعث خشکی پوست شده و خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی را افزایش دهد. با این حال، دانشمندان می‌گویند سرمای هوا می‌تواند فوایدی نیز برای سلامت انسان داشته باشد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صداوسیما، برای بسیاری از افراد تحمل فصول سرد سال بسیار سخت است. سرمای هوا می‌تواند باعث خشکی پوست شده و خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی را افزایش دهد. با این حال، دانشمندان می‌گویند سرمای هوا می‌تواند فوایدی نیز برای سلامت انسان داشته باشد. برای مثال، زمانی که هوا سرد است بدن سوخت و ساز خود را افزایش می‌دهد تا گرمای مورد نیاز خود را تامین کند. این امر بدان معناست که کالری بیشتری سوزانده می‌شود.

در این مطلب به فواید سرمای هوا بر روی سلامتی بدن می‌پردازیم:

۱- تقویت مغز

سرمای هوا به فرایند فکر کردن انسان کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است زمانی که دمای اتاق خنک‌تر باشد، افراد عملکرد ذهنی بهتری نسبت به زمانی که اتاق گرم باشد، دارند. همچنین مطالعات دیگر نشان داده است افراد در فصل تابستان کمتر از زمستان به حل مشکلات شناختی خود تمایل دارند.

 

۲- افزایش چربی‌های قهوه‌ای

بسیاری از چربی‌های موجود در بدن انسان از نوع چربی‌های سفید است. این در حالی است که چربی‌های ذخیره شده در میتوکندری حاوی چربی‌های قهوه‌ای هستند که باعث تولید انرژی و گرما در بدن می‌شوند. زمانی که افراد در معرض سرما قرار می‌گیرند، سطح چربی‌های قهوه‌ای افزایش می‌یابد و این موضوع برای سلامت بدن مفید است.

۳- بهبود آلرژی

اگر از جمله افرادی هستید که از آلرژی رنج می‌برید، سرمای هوا خبر خوبی برای شما محسوب می‌شود. گرده‌ها یکی از عوامل اصلی بروز واکنش‌های آلرژیک در افراد است. خبر مسرت‌بخش این است که در هوای سرد و برفی خبری از گرده‌های حساسیت‌زا نیست.

 

۴- کاهش التهابات

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است، زمانی که دچار آسیب‌دیدگی و جراحت شده‌اید، از یک کمپرس یخ برای جلوگیری از تورم و درد استفاده کرده باشید. در حقیقت تاثیر هوای سرد بر بدن مانند تاثیر کمپرس یخ بر جراحت است. یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد هوای سرد تورم در مفاصل انسان را کاهش می‌دهد، زیرا هوای سرد مانند یک کمپرس یخ طبیعی عمل کرده و باعث کاهش التهاب می‌شود. از دیگر فواید هوای سرد برای بدن می‌توان به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند زیکا، ویروس نیل غربی، تب دنگی، و مالاریا اشاره کرد.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

همچنین تحقیقات نشان داده است افراد از کیفیت خواب بهتری در هوای سرد نسبت به هوای گرم برخوردارند. کمک به مبارزه با عفونت بدن، جوان شدن پوست، و بهبود فعالیت بدن از دیگر فواید هوای سرد برای بدن محسوب می‌شود.

در زمستان آنچه بیش از همه خوشایند است، استراحت داخل خانه همراه نوشیدن یک ماگ چای داغ و دیدن یک فیلم مهیج است. اما آیا سرمای هوا مزیتی برای سلامت ما دارد؟ اگر اینگونه است این مزایا چه هستند؟

 در هوای گرم چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

انسان دارای مکانیسم‌های بیولوژیکی زیادی از جهت تنظیم دماست. این مکانیسم‌ها توسط توانایی خودآگاه و ارادی ما در استفاده از وسایل و لباسی که برای گرفتن گرما یا از دست دادن گرمای زیاد طراحی شده‌اند اجرا می‌شوند.

بدن این قابلیت را دارد که خودش را با شرایط آب و هوایی وفق بدهد و این را مدیون سیستم‌ها و ارگان‌های زیادی است مانند سیستم قلبی و عروقی و سیستم نورولوژیکی.

مثلاً در هوای گرم، رگ‌هایی که در سطح بدن قرار گرفته‌اند گشاد می‌شوند تا مایعات به شکل عرق از بدن دفع شوند. عکس این اتفاق زمانی می‌افتد که هوا سرد است؛ جریان خون به سمت اندام‌های حیاتی می‌رود.

 

بدن نسبت به گرمای زیاد چه واکنشی نشان می دهد؟

در شرایط جوی نامساعد، دمای هوا در صورت تداوم می‌تواند عواقبی برای سلامتی داشته باشد. ضمناً دمای هوا در مناطق گوناگون متفاوت است. به همین دلیل مکانیسم‌های سازگاری بدن به محیط زندگی فرد بستگی دارند.

وقتی اتومبیل را در آفتاب پارک می‌کنید، دمای داخل اتومبیل در عرض ده دقیقه بیش از 6.7 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. بنابراین اصلاً نباید کسی را در هوای گرم در اتومبیل پارک شده با پنجره‌های بسته رها کنید.

 

عوارض قرار گرفتن در معرض هوای بسیار گرم

  • شکم درد و درد عضلات و سردرد

     
  • تعریق زیاد

     
  • خستگی و بی‌حالی

     
  • حالت تهوع

     
  • افزایش ضربان قلب

     

باید بدانید که خیلی از این علائم از پیامدهای طبیعی دهیدراته شدن بدن هستند. در صورت وقوع این علائم باید سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید.

 

روش‌هایی برای تنظیم دمای بدن و پیشگیری از گرمازدگی

وقتی احتمال گرمازدگی وجود دارد باید توصیه‌هایی را به کار ببرید تا از بروز هرگونه آسیب به سلامتی‌تان پیشگیری شود. اساسی‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید استفاده از پنکه و کولر است.

نوشیدن آب زیاد و پوشیدن لباس‌های نخی و گشاد نیز هم در خانه و هم در بیرون به خنک نگه داشتن بدن کمک می‌کنند.

 

برخی از گروه‌های در معرض خطر

هم افراد سالمند و هم کودکان بیشتر از سایرین در معرض عوارض ناشی از گرمازدگی و سرمازدگی هستند. همچنین کسانی که بیماری‌های مزمن دارند، خصوصاً بیماران قلبی و بیماران کلیوی باید بیشتر مراقب باشند.

 

نکته‌های مهم

  • حواستان به یک سری از داروها باشد. اگر دارویی مصرف می‌کنید که می‌تواند بر توانایی بدن در هیدراته ماندن و دفع گرمای زیاد اثر بگذارد پس باید بیشتر مراقب باشید.

     
  • هرگز کسی را در اتومبیل پارک شده که در و پنجره‌های آن را بسته‌اید ترک نکنید. این هم یکی از دلایل شایع مرگ‌های ناشی از گرمازدگی در کودکان است. وقتی اتومبیل را در آفتاب پارک می‌کنید، دمای داخل اتومبیل در عرض ده دقیقه بیش از 6.7 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. بنابراین اصلاً نباید کسی را در هوای گرم در اتومبیل پارک شده با پنجره‌های بسته رها کنید.

     
  • در گرم‌ترین ساعات روز بیرون نروید. اگر امکان دارد سعی کنید در ساعاتی از روز که هوا گرم‌تر است بیرون نروید، مایعات زیاد بنوشید و در جایی خنک استراحت کنید. سعی کنید ورزش یا فعالیت‌های بدنی دیگر را به ساعت‌های خنک‌تر روز موکول کنید، مثلاً غروب یا اول صبح.

     
  • صبر کنید تا با آب و هوای جدید سازگاری پیدا کنید. اگر به منطقه‌ای رفته‌اید که به آب و هوای آنجا عادت ندارید، زمان ورزش و فعالیت خود را محدود کنید تا کم‌کم بدنتان به دمای جدید عادت کند. شاید این پروسه چندین هفته طول بکشد.

فعالیت در هوای گرم منجر به ایجاد فشاری دو چندان بر روی قلب و شش های شما می شود. علاوه بر هوای گرم، انجام فعالیت نیز به نوبه خود باعث افزایش دمای بدن و در نتبجه فشار وارده به آن می شود. به همین علت بدن برای پراکنده کردن احساس گرما به خون بیشتری نیاز دارد. در این مرحله قلب برای رساندن خون کافی به ماهیچه های بدن و بافت های نزدیک به سطح پوست، سریع تر میزند.

با وجود همه این فشارها، اگر رطوبت هوا هم زیاد باشد اوضاع بدتر می شود؛ چرا که رطوبت بر روی پوست شما می نشیند و مانع تبخیر عرق بدن می شود. پس تعریق بدن که برای مقابله با گرما توسط بدن انجام شده است نیز در این شرایط فقط باعث افزایش گرمای بدن می گردد. مناطقی که در کنار ساحل دریا و اقیانوسها قرار دارند در معرض توأمان گرما و رطوبت قرار دارند که به اصطلاح به این آب و هوا، هوای شرجی گفته می شود.

بنابراین این یک روی سکه است و اما روی دیگر سکه …

گذراندن چند ساعتی در زیر آفتاب با بهبود روحیه ارتباط دارد

استاندارد طلایی این موضوع، یک تحقیق از دانشگاه میشیگان است که در سال ۲۰۰۴ انجام شد. طبق این تحقیق، افرادی که حداقل ۳۰ دقیقه در هوای آزاد و مطبوع می‌گذراندند، چه سفری در زمستان به سوی مناطق گرم‌تر باشد و چه استفاده از روزهای بهاری، روحیه شادتری داشتند. همچنین طبق یک تحقیق دیگر که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، هوای آزاد باعث بهبود فعالیت‌های مغزی شده و استرس را کاهش می‌دهد.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید


با این حال اگر هنوز در آب‌وهوای سرد به سر می‌برید، نگران نباشید. یکی از پروفسورهای علم روانشناسی از دانشگاه Vermont، می‌گوید تأثیر آب‌وهوا در مقایسه با سایر عوامل استرس‌زا مانند کاهش روابط یا افزایش فشار کاری، کم‌رنگ می‌شود. اگرچه هوای گرم‌تر، تفاوت بارزی در چشم‌انداز ایجاد نمی‌کند؛ اما تحقیقات از این ایده حمایت می‌کند که آب‌وهوای مطبوع، تأثیر روانی مثبتی بر روی کل جمعیت می‌گذارد.
رابطه میان آب‌وهوا و روحیه انسان، یک رابطه مثبت است. محققان دانشگاه میشیگان اظهار داشتند گرایش‌های مثبت ظاهراً در آب‌وهوای داغ از بین می‌رود. این تحقیق توسط تحقیقات دیگری که روی تغییر آب‌وهوا و روحیه انجام شده، حمایت می‌شود.
علی‌رغم این واقعیت که تابستان روزهای آفتابی‌تر و رنگ‌های روشن‌تری دارد، مردم در معرض خطر حمله قلبی و کمبود آب قرار دارند.
ناراحتی بارزی در اثر شدت گرما به وجود می‌آید. هم کمبود آب در بدن و هم حمله قلبی بر روی روحیه یا رفتار فرد تأثیر می‌گذارند و در بدترین حالت به مغز نیز آسیب می‌رسانند.

زمانی که روزها طولانی‌تر می‌شود، خوشحال‌تر هستیم

تغییر ساعت به منظور افزایش بهره‌وری از روز ممکن است باعث غرولند برخی افراد شود و یک ساعت از زمان خوابشان را کم کند؛ اما این روند یک مزیت دارد و آن هم استفاده بیشتر از نور خورشید.
معمولاً مردم در روزهای طولانی‌تر و زمانی که مدت بیشتری می‌توان از نور خورشید استفاده کرد، احساس بهتری دارند. اختلال عاطفی فصلی تغییر فصل زمستان معمولاً با طول روز در ارتباط است. در نتیجه حتی با وجود این که بهار امسال کمی دیرتر از راه رسید؛ اما هنوز روزها طولانی‌تر هستند. ساعت‌های بیشتری که هوا روشن است، تأثیر زیادی ایجاد می‌کنند.

نوشیدنی خنک

برخی افراد در ماه‌های گرم‌تر، بیشتر مستعد افسردگی هستند

برخی افراد از اختلال عاطفی تغییر فصل در تابستان و بهار رنج می‌برند. تشخیص و درمان این اختلال ممکن است پیچیده باشد؛ زیرا تحقیقات در مورد این موضوع بسیار چالش‌برانگیز هستند.
طبق نظریه‌پردازی متخصصین، اختلال عاطفی تغییر فصل آب‌وهوای گرم‌تر توسط گرمای بیش‌ازاندازه و رطوبت وخیم‌تر می‌شود. این عوامل نسبت به فصل زمستان واقعاً متفاوت هستند. در زمستان عوامل تحریک‌کننده این اختلال، عدم وجود نور و روزهای کوتاه‌تر محسوب می‌شود. تعداد بسیار کمی از افراد دچار این اختلال در فصل تابستان می‌شوند؛ اما به هر حال اتفاق می‌افتد.

هوای گرم شما را خلاق‌تر می‌کند

تحقیق دانشگاه میشیگان نشان داد استفاده از هوای آزاد در آب‌وهوای مطبوع باعث بهبود حافظه شده و روش ذهنی را گسترش می‌دهد که با ایجاد تفکرات خلاقانه‌تر ارتباط دارد.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی بالابر بیمار کلیک کنید


استفاده از هوای آزاد در آب‌وهوای مطبوع واقعاً روشی برای تنظیم مجدد فعالیت‌های ذهنی است. همه فکر می‌کنند آب‌وهوا روی روحیه تأثیر می‌گذارد؛ اما مهم‌ترین تست این نظریه هیچ ارتباطی میان این دو پیدا نکرد. در نتیجه به گذشته رجوع کردیم و دو متغیر مهم یافتیم؛ مدت‌زمانی که در هوای آزاد می‌گذرانید و چه فصلی از سال است. اگر زمستان به بهار تغییر پیدا کرده باشد و مدت کافی در هوای آزاد بگذرانید، تغییر قابل‌توجهی در روحیه خود خواهید دید.

فواید هوای سرد

در مورد شما نمی‌دانم، اما من شخصی هستم که در آب و هوای گرم فعال می‌شوم، عاشق پوشیدن لباس‌های نازک هستم و روزهای طولانی و آفتابی را دوست دارم. اما در زمستان، من همیشه در مورد سرما گله می‌کنم، پنج لایه لباس می‌پوشم و به سختی منتظر می‌مانم تا بار دیگر دمای هوا افزایش یابد.

اما آیا من در بی ارزش دانستن این فصل و سرمایی که با خود به همراه می‌آورد اشتباه می‌کنم؟ تحقیقات نشان داده است که هوای سرد می‌تواند طیف وسیعی از منافع در جهت سلامتی را به ارمغان بیاورد. در این مقاله، ما یک بررسی اجمالی بر تعدادی از فواید هوای سرد را شما ارائه می‌دهیم.

یکی از فواید هوای سرد بهبود کیفیت خواب است
 

محیط‌های سرد ملایم می‌توانند به داشتن خواب راحت کمک کنند

محیط‌های سرد ملایم می‌توانند به داشتن خواب راحت کمک کنند

بدن ما یک ریتم شبانه روزی را دنبال می‌کند که خود، خوردن، خوابیدن و الگو‌های فعالیت را با توجه به چرخه‌های شبانه روزی تنظیم می‌کند و به موجب آن به ما اجازه می‌دهد که به طور طبیعی عمل کنیم. محققان دریافته اند که اختلال در تنظیم ریتم‌های شبانه روزی می‌تواند منجر به اختلال در خواب شود که که به نوبه خود می‌تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی شود.

مطالعاتی که اخیرا توسط خبر‌های روز پزشکی منتشر شده اند، نشان می‌دهند که بی خوابی و سایر اختلالات خواب می‌توانند ادراک ما و عملکرد شناختی ما را از بین ببرند و خطر ابتلا به بیماری کلیوی و دیابت را افزایش دهند.

تحقیقات همچنین نشان داده است زمانی که به خواب می‌رویم، درجه حرارت بدن ما شروع به کاهش یافتن می‌کند. در نتیجه اشخاص بی خواب، به شکلی مناسب قادر به تنظیم حرارت بدن نمی‌باشند که این امر منجر به مشکل در به خواب رفتن می‌شود.

اینجا جایی است که حرارت خارجی وارد عمل می‌شود. یک مطالعه با استفاده از «کلاه‌های خنک کننده» انجام شد. این کلاه سرپوشی است که سر افرادی که خوابیده اند را در معرض هوای خنک تر قرار می‌دهد.

نتیجه این مطالعه این بود که افراد بی خواب از این روش سود بردند و به آن‌ها اجازه داد که از یک خواب شانه، بهتر لذت ببرند. دستورالعمل‌های مربوط خواب که توسط تحقیقات موجود پشتیبانی می‌شود، درحال حاضر مطرح می‌کند که دمای ایده آل در اتاق خواب ما هنگامی که برای خواب آماده می‌شویم و به آنجا می‌رویم، بهتر است بین ۶۰ تا ۶۷ درجه فارنهایت (حدود ۱۵٫۵ تا ۱۹ درجه سانتیگراد) باشد.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی بالابر بیمار کلیک کنید

حد پایین این دما این است که شما نباید در حد یخ زدن سردتان شود که این موضوع قطعا به خواب شما کمک نخواهد کرد. اما محیط‌های سرد ملایم می‌توانند مناسب این امر باشند.

سرمای هوا اشتهای شما را افزایش می‌دهد

به نظر می‌رسد مطالعه‌ای که در مجله اروپایی تغذیه بالینی منتشر شده است از ادعایی قدیمی مبنی بر افزایش اشتهای ما در زمستان، هنگامی که دما به سرعت کاهش می‌یابد، حمایت می‌کند. نویسندگان این مقاله مطرح کردند: «این تحقیق فعلی نشان داد که تغییرات فصلی منجر به تغییرات جزئی در مصرف کالری روزانه، ترکیب رژیم غذایی، فعالیت بدنی و وزن بدن در افراد معمولی در ایالات متحده می‌شود.»

آزمایش دیگری که بر روی خوک‌ها که یک شباهت ساختاری فیزیولوژیک به انسان‌ها دارند، صورت گرفت، نشان داد که حیوانات نیز در دمای محیطی بالاتر میل به غذای کمتری دارند، اما در محیط‌های خنک تر اشتهایشان افزایش می‌یابد.

مطالعه دیگری که این بار در مورد تأثیر تمرینات هوازی شدید و دمای محیط بر مصرف کالری انجام شد، نشان داد که فعالیت در یک محیط سرد حس گرسنگی ما را تحریک می‌کند.

بنابراین اگر شما به خوردن غذاهای سالم مصر هستید، پس یک پیاده روی تند و یا دویدن در هوای سرد زمستانی درست پیش از غذا می‌تواند به افزایش اشتها کمک کند.

سرمای هوا باعث چربی سوزی می‌شود.

اگر از سوی دیگر، شما نگران این هستید که تمایلتان برای بیشتر خوردن در این فصل به افزایش وزن ناخواسته منجر می‌شود، نگران نباشید. زیرا سرما می‌تواند موجب کاهش وزن نیز بشود. دماهای پایین، چربی قهوه‌ای را که سوخت تولید کننده گرمای بدن است، فعال می‌کند.

بدن ما چربی را به دو شکل ذخیره می‌کند: سفید و قهوه ای. چربی سفید اغلب به عنوان «چربی بد» نامیده می‌شود، به این علت که به سادگی انباشته می‌شود. و اگر بیش از حد باشد، می‌تواند منجر به اضافه وزن یا چاقی شود. در مقابل، چربی قهوه‌ای «چربی خوب» است، زیرا این سوختی است که بدن ما برای تولید انرژی مصرف می‌کند.

تعجب آور نیست که دانشمندان همیشه به دنبال راهی برای تحریک بدن برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای هستند. روش اصلی «قهوه‌ای کردن» چربی سفید که تحقیقات آن را نشان داده است، قرار گرفتن در معرض دمای سردتر است.

جهت مشاهده و خرید انواع بالابر بیمار کلیک کنید

در فصل سرد، بدن ما به دنبال راه‌هایی برای گرم ماندن است که نیاز به دست بردن در ذخایر چربی برای مصرف سوخت دارد. یک مطالعه منتشر شده در مجله تحقیقات بالینی نشان داد که قرار گرفتن در معرض دماهای سرد می‌تواند سوخت و ساز چربی قهوه‌ای را در افراد بالغ فعال کند. این حالت به سردی متوسطی اشاره می‌کند که با لرزیدن همراه نیست.

نویسندگان سرمقاله‌ای که در کنار این مطالعه منتشر شد، بیان کردند که فعالیت چربی قهوه‌ای از سوی مغز تنظیم می‌شود و بر اساس نیاز به گرما برای کنترل دمای بدن اقدام می‌کند. آن‌ها ادامه می‌دهند: «گرما در ابتدا نتیجه حاصل از سوختن چربی‌های ذخیره شده در بافت چربی قهوه‌ای است، اما در طول مدت مدید تولید حرارت، اجزای چربی غذای خورده شده به عنوان ذخیره مستمر در زیر لایه پوست به داخل بافت چربی هدایت می‌شود.

نسبت به ذخیره، چربی بیشتر به طور مداوم در جهت تولید حرارت می‌سوزد. محققین می‌گویند: «بافت چربی قهوه‌ای در افراد بالغ هنگامی که از نظر فیزیولوژیک تحریک می‌شود، عملاً از لحاظ متابولیکی بسیار فعال می‌شود و در آن زمان چربی قهوه‌ای می‌سوزد.»

یکی از فواید هوای سرد چربی سوزی استیکی از فواید هوای سرد چربی سوزی است

وزن اضافی با لرزیدن در هوای سرد از بین می‌رود.

بعلاوه، محققان نشان داده اند که لرزاندن خود نیز موجب تحریک سوختن چربی می‌شود. مطالعه‌ای که در مجله متابولیسم سلولی منتشر شد، نشان داد که لرزاندن بدن، ترشح آیریزین را که یک هورمون محرک سوزاندن چربی است، تحریک می‌کند.

ظاهرا، تنها ۱۵ دقیقه لرزیدن در یک محیط سرد تأثیری مشابه یک ساعت فعالیت را دارا است.

افراد با شهامت تر راهی را برای افزایش اثر این ادعا ارائه کرده اند: پوشیدن یک جلیقه مملو از بسته‌های یخ. احتمال می‌رود که پوشیدن این جلیقه به مدت یک ساعت، مصرف انرژی فرد را تا ۲۵۰ کالری افزایش می‌دهد. با این وجود، مخترع جلیقه بر این واقعیت تأکید می‌کند که این جلیقه معجزه نمی‌کند و شما به شکلی جادویی بدون مصرف غذای مناسب به تناسب اندام دست نخواهید یافت.

کاهش التهاب و درد از فواید هوای سرد
 

یکی دیگر از مزایای شناخته شده قرار گرفتن در معرض سرمای هوا، کاهش التهاب موضعی است. بسیاری از ما احتمالا یه یاد خواهیم آورد که وقتی کوچک بودیم، به ما گفته می‌شد که یعد از یک حادثه در زمین بازی، کیسه یخی بر روی محل ضربه قرار دهیم.

به طور سنتی، یخ یا یک کیسه مملو از آب سرد برای درمان یک ناحیه ضرب دیده و یا کبود شده استفاده می‌شده است، اگر چه ما باید مراقب باشیم که چه مقدار سرما در پاسخ به هر نوع التهاب و هر فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آسیب شناس کریستوفر وسی، نویسنده راهکارهای طبیعی برای درمان التهاب، می‌نویسد: «مقدار سرمای اعمال شده به بدن نباید بیش از توانایی بدن برای خنثی کردن آن باشد.»

اما برخی معتقدند که حضور در در آب سرد برای درمان التهاب به طور قابل توجهی موثرتر از سایر گزینه‌های بهبود نیست. با این حال، استفاده از تکه‌های یخ برای آرامش گلو درد ادامه دارد، به این صورت که پایانه‌های عصبی در گلو را بی حس می‌کنند و احساس درد را کاهش می‌دهند.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر کامفورت کلیک کنید

محققانی از دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور، توصیه می‌کنند که سرما درمانی -که درمان مبتنی بر قرار گرفتن در معرض سرما است- می‌تواند در کاهش درد موضعی موثر باشد، اما آن‌ها همچنین یادآور می‌شوند که اگر که ما همراه با دارو و سایر درمان‌ها -چنانچه مناسب باشد- از کیسه یخ هم استفاده کنیم. این عمل کاهش درد و التهاب می‌تواند بهتر صورت گیرد.

اثرات روانی هوای سرد
 

متاسفانه، برای بسیاری از مردم، فصل سرد با خلق و خوی نه چندان خوب و احساس خستگی همراه است، همانگونه که آنها دچار اختلال مؤثر فصلی می‌شوند، یک نوع افسردگی نیز که معمولا در زمستان ظاهر می‌شود، ممکن است به سراغ فرد بیاید. با این حال، نتیجه تماما افسردگی و حال بد نیست. تحقیقات نشان داده است که آب و هوای سرد یا غیرمعمول نیز برخی شگفتی‌های جالب دارد.

هوای سرد می‌تواند به ما کمک کند تا وسیع فکر کنیم

مطالعات درباره فواید هوای سرد نشان می‌دهد که محیط‌های سرد ممکن است نوعی خلاقیت در فرد ایجاد کنند

مطالعات درباره فواید هوای سرد نشان می‌دهد که محیط‌های سرد ممکن است نوعی خلاقیت در فرد ایجاد کنند

یک مقاله از دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا نشان داد که در آب و هوای بد، از جمله روزهای سرد، ما تمایل به برقراری تماس‌های تلفنی طولانی تر اما با افراد کمتری داریم. این به این معنی است که وقتی آب و هوا ما را از فعالیت‌های دیگر باز می‌دارد، ما تمایل داریم که در خانه یا نزدیک خانه باشیم و می‌خواهیم بار دیگر با افرادی که بیشتر برای ما اهمیت دارند در ارتباط باشیم.

مطالعه دیگری درباره فواید هوای سرد نشان می‌دهد که محیط‌های سرد ممکن است نوعی خلاقیت را ایجاد کنند که محققان به عنوان «خلاقیت مرجع» برای آن بر اساس نشانه‌های سرما اشاره می‌کنند. آن‌ها می‌گویند: هوای خنک می‌تواند بهتر به ما در شناخت استعاره‌ها، اختراع نام‌های جدید ماکارونی و «انتزاعی بودن در استفاده از استعدادها» کمک کند.

این نمونه‌ها ممکن است تلاش‌هایی واقعاً بی فایده به نظر برسند. چه کسی مایل است که با اسم‌های جدید برای ماکارونی پیشرفت کند؟ اما با توجه به گفته نویسندگان این مطالعه، آن‌ها اظهار می‌کنند که درجه حرارت پایین به ما کمک می‌کند تا بر عادت‌های روانی غلبه کنیم و وسیع تر فکر کنیم.

دانشمندان نتیجه می‌گیرند که سبک پردازش ارجاعی که در زمینه‌های سرمای فیزیکی واقع شده، به طور عمده نوعی خلاقیت را فراهم می‌کند که انعطاف پذیری بیشتری برای تغییر چارچوب‌های ذهنی و شکستن مجموعه‌ای از سیستم‌های علمی از پیش موجود دارد.

چگونه از فواید هوای سرد بهره ببریم و سینوزیت و سرماخوردگی اذیت‌مان نکند؟

با سرد شدن هوا در بعضی از قسمت‌های بدن مثل انگشتان دست و پا، نوک بینی و پوست جریان خون سریع تر کند شده و بی حس می‌شوند. به زحمت می‌توان انگشتان را حرکت داد. رنگ این اعضا سفید، خاکستری و در سرمای شدید سیاه رنگ می‌شود.

اگر دمای هوا به منهای ۳۰ درجه برسد بدن دیگر نمی‌تواند دمای خود را تنظیم کند و حرارت خود را از دست می‌دهد. در واقع بی حسی اعضای بیرونی به اعضای داخلی هم می‌رسد و شخص احساس گیجی. خستگی و خواب آلودگی می‌کند که اگر درمان نشود شخص به خواب می‌رود و ممکن است هیچ وقت از آن بیدار نشود.

با پایین رفتن درجه حرارت بدن بخصوص اگر فرد در هوای آزاد باشد، ممکن است حتی سکته قلبی رخ دهد. چون ضربان قلب تندتر می‌شود تا بتواند جریان خون را برای گرم کردن بدن سرعت بیشتری ببخشد. این خطر برای کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند بیشتر است.

مشکلات زندگی در مناطق سردسیر

گم شدن در هوای طوفانی، خشک شدن و ترک خوردن پوست، خشکی سینوس‌ها و عود سینوزیت، سر خوردن و شکستگی دست و پا باعث می‌شود تا بعضی‌ها بخصوص افراد سالخورده ترجیح بدهند در خانه بمانند.

جهت مشاهده و خرید انواع فریزر آزمایشگاهی کلیک کنید

ولی ماندن در خانه یعنی عدم تحرک. یعنی نشستن جلوی تلویزیون و خوردن انواع میان وعده‌ها که منجر به چاقی می‌شود. در بعضی از مواد حتی به دلیل عدم تحرک ممکن است لخته‌های خون در بدن ایجاد شده باعث بروز سکته‌های قلبی و مغزی شود.

چگونه در آب و هوای سرد سالم بمانیم؟

حتی اگر در سردترین نقطه روی کره زمین یا نوک یک قله کوه در زمستان زندگی کنید با راهکارهایی می‌توانید علاوه بر تحرک داشتن سالم هم بمانید و از فواید هوای سرد بهره ببرید.

گرم نگه داشتن بدن در هنگام سرد شدن هوا

اولین راهکار برای حفظ بدن در آب و هوای سرد پوشیدن لباس مناسب است. از راهکارهای زیر استفاده کنید.

  • با توجه به میزان سردی هوا از چند لایه لباس‌های گرم ولی سبک استفاده کنید. به این ترتیب در صورت گرم شدن هوا می‌توانید لایه رویی را در بیاورید.
  • از لباس‌های چسبان استفاده نکنید. وجود فضایی بین لباس‌ها باعث می‌شود تا هوای بین لایه‌های لباس‌ها گرم بماند و مثل یک دستگاه گرم کننده عمل کند.
  • از دست کش‌های انگشت دار استفاده نکنید. دستکش‌هایی که کل پنجه‌ها را می‌پوشاند دست‌ها را گرم تر نگه می‌دارد.
  • حتما از کلاه و شال گردن استفاده کنید. شال گردن را طوری دور گردن‌تان بپیچید تا فضایی بین دهان و بینی و شال گردن وجود داشته باشد. به این ترتیب هوای سرد وارد مجرای تنفسی نمی‌شود و عمل بازدم باعث گرم شدن بیشتر بدن می‌شود.
  • از چکمه‌های ساق بلند و ضد آب استفاده کنید که کف یخ شکن داشته باشد.
  • از دو لایه جوراب پشمی استفاده کنید. در صورتی که هوا خیلی سرد است می‌توانید بین جوراب‌ها یک لایه پلاستیک مثل کیسه فریزر بگذارید.
  • از نوشیدنی‌های گرم و غذاهای با طبع گرم مثل چای بادام، چای زیره، خرما بیشتر استفاده کنید. حتی می‌توانید چند عدد دیری یا خرمای خشک را همیشه همراه خود داشته باشید.

چند راهکار احتیاطی هنگام سرد شدن هوا و بهره از فواید هوای سرد

هوای سرد نیاز به تجهیزات خاص خود دارد و لباس پوشیدن و گرم نگه داشتن بدن اولین ابزار آن است

هوای سرد نیاز به تجهیزات خاص خود دارد و لباس پوشیدن و گرم نگه داشتن بدن اولین ابزار آن است

بهتر است گزارشات مربوط به آب و هوا را از طریق رادیو، تلویزیون و یا نرم افزارهای تلفن همراه بررسی کنید تا مجهزتر از خانه خارج شوید. همیشه نزدیکترین راه را برای انجام کارهایتان انتخاب کنید تا در صورت بدتر شدن آب و هوا دچار مشکل نشوید.

در صورتی که تنها زندگی می‌کنید حتما کسی را مطلع کنید که چه زمانی از خانه خارج شده اید و کجا می‌روید و البته تلفن همراه تان را با شارژ کامل با خود ببرید.

اگر با شخصی مواجه شدید که دچار سرمازدگی شده است فورا با ۱۱۵ تماس بگیرید و تا رسیدن اورژانس سعی کنید او را گرم نگه دارید. در صورتی که لباس‌ها خیس شده است سعی کنید آن‌ها را در بیاورید و لباس گرم تن فرد کنید. مرتب با او حرف بزنید تا هوشیار بماند و به خواب نرود.

جهت مشاهده و خرید انواع یخچال آزمایشگاهی کلیک کنید

در صورتی که خودتان بعد از رسیدن به خانه احساس سرما کردید دست و پای خود را در آب گرم (و نه داغ) قرار دهید. در صورتی که خارج از خانه هستید با حرکت دادن دست‌ها و پاها مانع از بی حس شدن آن‌ها شوید.

شایعاتی درباره هوای سرد

در مورد سرما گفته‌هایی وجود دارد که پایه علمی ندارد و بی اساس است و نباید بر اساس آن‌ها از فواید هوای سرد خود را بی نصیب کنیم.

  • اگر کمتر لباس بپوشی سرما نمی‌خوری.

هوای سرد نیاز به تجهیزات خاص خود دارد و لباس پوشیدن و گرم نگه داشتن بدن اولین ابزار آن است.

  • بیشتر سرما از سر خارج می‌شود.

تمام اعضای بدن به یک اندازه گرما از دست می‌دهد. پس همیشه باید لباس‌های مناسبی بپوشید که تمام اعضای بدن را بپوشاند مثل کلاه، دستکش و گاهی حتی گتر.

  • در هوای سرد نباید ورزش کرد.

برعکس با فعال بودن در هوای سرد اگر به طور مرتب ورزش می‌کنید سالم تر هم خواهید بود. شاید فقط مجبور باشید زمان آن را کمتر کنید.

  • در هوای سرد و زمستان و برف نیازی به عینک آفتابی نیست.

در آب و هوای سرد بخصوص هوای برفی و بعد از آن نیاز به عینک آفتابی دارید.

  • هوای سرد افسردگی می‌آورد.

اختلال افسردگی زمستان نه به دلیل هوای سرد بلکه به دلیل تابش کم خورشید است.

فواید آب و هوای سرد را بشناسید

با فرا رسیدن فصل سرما بار دیگر لباس های گرم از کمد خارج می شوند و وسایل گرمایشی روشن می شوند. زمستان برای بسیاری از مردم فصلی ناخوشایند محسوب می شود زیرا هر چه بیشتر باید با بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا دست و پنجه نرم کنند. اما سرما روی دیگری نیز دارد که بر خلاف آب و هوای ابری چندان تیره نیست و شاید شگفتی شما را موجب شود. آب و هوای سرد دارای جنبه های مثبتی در قالب فواید سلامت است. در ادامه با برخی از این فواید بیشتر آشنا می شویم.

تحقیقات نشان داده است که تغییرات فصل در دریافت کالری روزانه، ترکیب رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی ما موثر است و انجام ورزش های هوازی در محیط های سرد موجب گرسنگی و تحریک اشتهای ما می شود و جالب اینکه این پرخوری ما را چاق نمی کند. زیرا بدن به دنبال روش هایی برای گرم نگهداشتن خود است و شروع به سوزاندن چربی برای تهیه سوخت کافی می کند.
تحقیقات نشان داده که هوای سرد نیز می تواند فواید سلامتی گوناگونی داشته باشد. از فواید سرما که بنابر بررسی های محققان ثابت شده، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آشنایی با فواید هوای سرد

افزایش کیفیت خواب

کم خوابی می تواند صدمات بسیاری به بدن ما از جمله اختلالات در عملکرد شناختی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، کلیوی و دیابت، بزند. بررسی ها نشان داده ما وقتی به خواب می رویم، درجه حرارت بدن مان شروع به کاهش می کند و در بدن افرادی که به بی خوابی مبتلا هستند، این تنظیم حرارتی به درستی انجام نمی شود. محققان می گویند این افراد بهتر است در محیطی با دمای 5/15 تا 19 درجه بخوابند تا خواب عمیقی تجربه کنند.

جهت مشاهده و خرید انواع بالابر بیمار کلیک کنید

بالا بردن اشتها و چربی سوزی

تحقیقات نشان داده است که تغییرات فصل در دریافت کالری روزانه، ترکیب رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی ما موثر است و انجام ورزش های هوازی در محیط های سرد موجب گرسنگی و تحریک اشتهای ما می شود و جالب اینکه این پرخوری ما را چاق نمی کند. زیرا بدن به دنبال روش هایی برای گرم نگهداشتن خود است و شروع به سوزاندن چربی برای تهیه سوخت کافی می کند.

هوای سرد

فواید هوای سرد

اثرات مثبت روان شناختی

متاسفانه فصل سرد بسیاری از افراد را دچار افسردگی می کند اما تحقیقاتی نشان داده است که روزهای سرد سال به اندازه ای که تصور می شود نامطلوب نیستند. در تحقیقی مشخص شد که روزهای سرد سال باعث می شود افراد کمتر از مکان های بسته بیرون بیایند و وقت خود را با تماس تلفنی با دیگران پر کنند و تعامل با افراد، جای فعالیت های دیگر را می گیرد و بدین ترتیب مردم را به هم نزدیکتر می کند. همچنین هوای سرد قوه تفکر و درک استعاره ها را در افراد افزایش می دهد و انعطاف پذیری و خلاقیت آنها را بالا می برد.
محققان می گویند از هوای سرد پرهیز نکرده و از فواید آن بهره مند شوید.

 





:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: