فیزیوتراپی در مقابل توانبخشی فیزیکی - چه تفاوتی دارد؟
نوشته شده توسط : ایران ماداس

وقتی به فیزیوتراپی فکر می کنیم، بسیاری از مردم از همه درمان ها و درمان های مختلف که شامل آن می شود آگاه نیستند. بسیاری از مردم فیزیوتراپی و توانبخشی فیزیکی را یکسان می دانند. با این حال، فیزیوتراپی در واقع زیر چتر توانبخشی فیزیکی است. بنابراین، تفاوت بین این دو چیست و انواع مختلف توانبخشی فیزیکی موجود چیست؟

انواع اصلی توانبخشی فیزیکی چیست؟

مریام وبستر توانبخشی فیزیکی را اینگونه توصیف می کند:

"یک تخصص پزشکی مربوط به پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها، اختلالات و آسیب‌های ناتوان‌کننده با ابزارهای فیزیکی (مانند استفاده از الکتروتراپی، ورزش‌های درمانی یا کنترل درد دارویی)"

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی انتقال بیمار کلیک کنید


هدف از درمان های مورد استفاده برای درمان کمک به بهبود کیفیت زندگی شما با بازگرداندن عملکرد طبیعی بدن است. جراحات یا بیماری های درمان شده می تواند مفاصل، ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها، استخوان ها، نخاع، مغز یا سیستم عصبی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

توانبخشی نه تنها می تواند جنبه جسمانی سلامتی شما را بهبود بخشد، بلکه وضعیت ذهنی و شناختی شما را نیز بهبود می بخشد. همچنین باید توجه داشت که درمان ها ممکن است بر اساس سن متفاوت باشد، به خصوص با درمان کودکان و سالمندان.

توانبخشی فیزیکی سه نوع درمان عمده را پوشش می دهد:

  • فیزیوتراپی
  • کار درمانی
  • گفتار و زبان درمانی

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی (PT) درمان بیماری یا آسیب با تکنیک های فیزیکی مانند ورزش، درمان های سرما و گرما، ماساژ و کشش است. PT را می توان در بیمارستان، کلینیک سرپایی و حتی در خانه انجام داد. این می تواند به شرایطی مانند آرتریت، تعویض مفصل، آسیب ورزشی، زانو درد، کمردرد، سندرم تونل کارپال و بسیاری موارد دیگر کمک کند.

کار درمانی

کاردرمانی (OT) مشابه فیزیوتراپی است، اما بیشتر بر کمک به مستقل شدن شما در انجام فعالیت های زندگی روزمره (ADL) تمرکز دارد. این فعالیت ها ممکن است شامل مسواک زدن، پوشیدن لباس، یا به سادگی بلند شدن از رختخواب باشد. 

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید

هر جلسه با رفتارهای عادی زندگی شما تنظیم می شود. بسیاری از درمان‌ها و درمان‌ها نیز ممکن است مشابه درمان‌های فیزیوتراپی باشند. در حالی که PT بر بهبود عملکرد بدن شما تمرکز دارد، OT بر روی فعالیت واقعی که شما نیاز دارید یا می خواهید هر روز انجام دهید تمرکز می کند.

گفتار و زبان درمانی

گفتار درمانی بر بهبود زبان، ارتباطات، بلع و روان تمرکز دارد. یکی از شایع ترین علائمی که ما در Sheltering Arms درمان می کنیم، دیسفاژی است که به مشکل در بلع اشاره دارد. دیسفاژی می تواند ناشی از سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون، سرطان یا بهبودی یک آسیب فیزیکی باشد و می تواند زبان، دهان، گلو یا مری شما را تحت تاثیر قرار دهد.

هنگامی که توانایی شما برای صحبت کردن به درستی تحت تأثیر قرار می گیرد، به این حالت دیسفازی می گویند. برخی از پزشکان ممکن است اصطلاح آفازی را به جای یکدیگر به کار ببرند، در حالی که برخی دیگر زمانی که به از دست دادن کامل توانایی صحبت کردن اشاره می کنند، از آفازی استفاده می کنند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

جهت مشاهده و خرید انواع ایست آسان (ایزی استند easy stand) کلیک کنید





:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: