15 شایع ترین آسیب های ورزشی در ورزشکاران
نوشته شده توسط : ایران ماداس

دو و میدانی به عنوان مادر همه بازی ها شناخته شده است. ورزشکار یک ورزشکار همه جانبه است که کنترل زیادی بر حس و حرکات بدن خود دارد. وقایع درگیر عبارتند از راه رفتن رقابتی، پریدن، پرتاب و دویدن.

 این بازی ها نه تنها قدرت بدنی ایجاد می کنند، بلکه عملکرد قلب، تنفس، سلامت روان و هماهنگی بدن را نیز حفظ می کنند. برخی از ورزش‌های ورزشی مستلزم استرس یا هیجان‌های جسمانی با شدت بالا هستند و از این رو همیشه بدون خطر نیستند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید

 در حین بازی، یک ورزشکار ممکن است به روش های اشتباه حرکت کند، زمین بخورد یا زمین بخورد، تماس ناگهانی با زمین یا سایر بازیکنان که منجر به آسیب های مختلف شود. سایر آسیب های رایج در دو و میدانی ناشی از مهارت های حرکتی ضعیف یا تکنیک ضعیف، تمرین بیش از حد و کمبود استراحت است. می توان اقداماتی را برای کاهش خطر آسیب دیدگی انجام داد و در نتیجه از وقوع صدمات جلوگیری کرد.

 این کار را می توان با ایجاد و حفظ قدرت عضلانی تحت هدایت فیزیوتراپیست انجام داد. درمانگر به تشخیص زودهنگام و سپس درمان کمک می کند و در نتیجه به بهبودی سریع بازیکن کمک می کند تا او را به بازی بازگرداند. در این وبلاگ در مورد شایع ترین آسیب های ورزشی و اقدامات پیشگیرانه احتمالی که می توان انجام داد صحبت خواهیم کرد.

پیشگیری از آسیب های ورزشی

صدمات ممکن است به دلیل گرم کردن و کشش ناکافی، تمرینات ضعیف یا عدم آمادگی بدنی ایجاد شود.

ماهیچه‌های سرد (عضلاتی که تمرینات گرم‌آپ ندارند)، وقتی بیش از حد کشیده می‌شوند، در مقایسه با عضلات گرم (عضلات بعد از تمرینات گرم‌آپ)، که انعطاف‌پذیرتر هستند، بیشتر در معرض آسیب و پارگی هستند. از آنجایی که می توانند خم ها، حرکات سریع و تکان ها را جذب کنند و ورزشکار را کمتر در معرض آسیب قرار دهند.
در حین ورزش یا فعالیت، حرکت باید به درستی انجام شود. انواع مختلف تمرینات به موقعیت ها و وضعیت های مختلف نیاز دارند. به عنوان مثال، در برخی ورزش‌ها، خم کردن زانوها در زمان مناسب می‌تواند به جلوگیری از آسیب به ستون فقرات یا باسن کمک کند.
برای جلوگیری از آسیب دیدگی از لباس های محافظ و کفش مناسب استفاده کنید.
باید از فعالیت بیش از حد جلوگیری کرد، در صورت آسیب، تنها پس از بهبودی مناسب، فعالیت را دوباره شروع کنید.
تمرینات خنک کننده مانند تمرینات کششی باید بعد از ورزش انجام شود.
آسیب های رایج در ورزشکاران

فشارها

کشیدگی ها به دلیل کشش بیش از حد ماهیچه ها یا تاندون ها رخ می دهد که معمولاً توسط ورزشکاران استفاده می شود بنابراین کشیدگی ها اغلب در ورزشکاران رخ می دهد. تمام اعضای بدن به دلیل کشش بیش از حد در هنگام حرکت به گونه‌ای که نباید حرکت کنند، مستعد کشیدگی هستند و باعث آسیب و پارگی می‌شوند. کشش‌های رایج عضلانی شامل کشیدگی عضلات چهار ران و کشیده شدن عضلات کشاله ران است. تمرینات کششی و گرم کردن قبل از جلسه می تواند به کاهش فشار کمک کند.

جهت مشاهده و خرید انواع بالابر بیمار (لیفت بیمار) کلیک کنید

رگ به رگ شدن

رگ به رگ شدن زمانی اتفاق می افتد که رباط ها بیش از حد کشیده شوند. کشش یا پارگی رباط زمانی اتفاق می افتد که به روشی اشتباه چرخانده شود. پیچ خوردگی مچ پا شایع ترین نوع پیچ خوردگی در بین ورزشکاران است و به دنبال آن پیچ خوردگی زانو، مچ دست و آرنج و غیره است. پیچ خوردگی می تواند دردناک باشد، برای جلوگیری از آسیب بیشتر نیاز به بی حرکتی دارد. 

حرکات کششی و گرم کردن قبل از تمرین می تواند به کاهش پیچ خوردگی کمک کند. رگ به رگ شدن ها اغلب رباط را ضعیف و مستعد آسیب مجدد می کند، بنابراین خوب است در حین بازی از مفصل با بریس حمایت کنید.
شکستگی

شکستگی‌ها، بیشتر دست‌ها، پاها و پاها به دلیل ضربه زیاد و ورزش‌های تماسی رخ می‌دهند که می‌تواند باعث درد شود، هفته‌ها بی‌حرکتی طول می‌کشد تا بهبود یابد و گاهی اوقات ممکن است برای اصلاح نیاز به جراحی داشته باشد.

 خطر شکستگی را می توان با بستن بریس ها، گرم کردن مناسب، بالشتک، ورزش برای قوی و انعطاف پذیر نگه داشتن ماهیچه ها، تمرین تکنیک خوب و غیره کاهش داد و همچنین از بازی در هنگام درد و درمان نشدن خودداری کرد، زیرا می تواند باعث شود استخوان آسیب پذیر به شکستگی
ضربه مغزی

ضربه مغزی صدمات مغزی است که زمانی اتفاق می افتد که ضربه ناگهانی به سر وارد شود، همه ضربه های مغزی منجر به از دست دادن هوشیاری نمی شود. بازیکن احساس تهوع، سردرد، مشکل در تمرکز، از دست دادن تعادل، سرگیجه، فراموشی و سایر علائم می کند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

 معمولاً آن دسته از ورزشکاران نسبت به ورزشکارانی که در ورزش های تماسی مانند فوتبال، کشتی، هاکی، بوکس و فوتبال شرکت می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ضربه مغزی هستند. اسکی بازان و ژیمناست ها نیز در معرض خطر هستند. در صورت وجود علائم ضربه مغزی، بازیکن نباید به ورزش ادامه دهد.

 حدود 2 هفته تا 4 هفته طول می کشد تا ضربه مغزی بهبود یابد که با استراحت حاصل می شود. بهترین راه برای کاهش خطر ضربه مغزی استفاده از پوشش محافظ هنگام انجام ورزش های تماسی مانند فوتبال یا هاکی یا هنگام دوچرخه سواری یا اسکیت بورد و غیره است.
آسیب روتاتور کاف

آسیب روتاتور کاف در بازیکنانی که حرکت بالای سر را انجام می دهند یا به دلیل استفاده بیش از حد یا حرکت مداوم شانه در یک جهت رخ می دهد. بازیکنانی مانند شناگران، وزنه برداران، بیسبال، بسکتبال تنیس و بازیکنان والیبال معمولاً با آسیب دیدگی شانه مواجه می شوند.

 آسیب های شانه باید با RICE درمان شود. فیزیوتراپیست می تواند با وادار کردن بازیکن به انجام تمرینات تقویتی و استقامتی، او را برای جلوگیری از آسیب دیدگی شانه راهنمایی کند. روش RICE یک رژیم درمانی رایج برای آسیب های ورزشکاران است. مخفف:
ر- استراحت
I-Ice
C- فشرده سازی
E-Elevation

این روش درمانی برای آسیب های خفیف ورزشکار مفید است، می تواند به کاهش درد، تورم و کبودی در روزهای اولیه پس از آسیب ورزشکار کمک کند.

آرنج تنیس بازان و آرنج گلف باز

آرنج تنیس بازان و آرنج گلف باز به دلیل استفاده بیش از حد و فعالیت های مکرر ایجاد می شود و باعث ایجاد پارگی ریز در رباط های آرنج می شود. بازیکن در داخل یا خارج آرنج احساس درد می کند، اما آسیب بیرونی شایع تر است.

 در جراحات جزئی، برنج بهترین راه برای التیام این بیماری است. تمرینات تقویتی کششی ساعد و آرنج بند بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدگی آرنج است. برای جلوگیری از وقوع، بازیکن باید در بین فعالیت استراحت کند و همیشه قبل از بازی تمرینات گرم کردن و کششی انجام دهد.
کشاله ران

آسیب به کشاله ران (عضله داخلی ران) در بازیکنانی که در حرکات پهلو به پهلو مانند فوتبال، هاکی و بیس بال حرکت می کنند، رخ می دهد، زیرا موارد زیادی از کشاله ران دارند. بازیکن در قسمت داخلی ران خود احساس درد و کبودی می کند.

 1 تا 2 هفته طول می کشد تا بهبود یابد، فیزیوتراپیست RICE را به عنوان یک درمان توصیه می کند. باید مراقب بود که خیلی سریع به فعالیت عادی برنگردید، این ممکن است مشکلات قابل توجهی ایجاد کند. با انجام حرکات کششی مناسب می توان از کشش کشاله ران جلوگیری کرد.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر کامفورت کلیک کنید
کشش فلکسور هیپ

آسیب به فلکسورهای لگن زمانی رخ می دهد که این عضلات بیش از حد کشیده شده و پاره شوند. به دلیل سفت یا ضعیف بودن ماهیچه ها، گرم کردن مناسب یا زمین خوردن رخ می دهد. این آسیب معمولاً در ورزشکارانی مانند بازیکنان هاکی، فوتبال و هنرهای رزمی یا بازیکنانی که با تغییر جهت ناگهانی یا حرکات ناگهانی به سمت بالا همراه هستند، دیده می شود.

 بازیکن احساس درد، اسپاسم، تورم و کبودی می کند. آسیب جزئی فلکسور لگن را می توان در خانه با RICE بهبود بخشید. فیزیوتراپیست ممکن است ورزش های تقویت کننده لگن را توصیه کند.
سویه های همسترینگ

کشیدگی همسترینگ در بازیکنانی که شامل حرکاتی مانند دوی سرعت، با مانع و پرش هستند رخ می دهد. معمولاً به دلیل تمرین بیش از حد یا استفاده بیش از حد، تکنیک یا مهارت های حرکتی ضعیف و عدم استراحت ایجاد می شود. 

فیزیوتراپیست می تواند با توصیه به گرم کردن، کشش، تقویتی و ورزش های استقامتی، بازیکن را برای جلوگیری از کشیدگی عضلات همسترینگ راهنمایی کند.

فشار ACL

ACL یا رباط صلیبی قدامی، کشیدگی به دلیل ضربه زیاد به کناره زانو یا به دلیل توقف ناگهانی و تغییر جهت ایجاد می شود. درمان فوری RICE مفید است. فیزیوتراپیست گرم کردن مناسب، تمرینات کششی و وضعیت مناسب را توصیه می کند. هنگام انجام ورزش های تماسی می توان از بالشتک و مهاربندی مناسب استفاده کرد.
سندرم پاتلوفمورال

سندرم کشکک زانو به دلیل حرکت مکرر کاسه زانو بر روی استخوان ساق پا رخ می دهد و در نتیجه به بافت های کاسه زانو آسیب می رساند. این نوع آسیب در دوچرخه سواران، شناگران، دوندگان، بسکتبال، فوتبال و والیبالیست ها رخ می دهد که 6 هفته طول می کشد تا بهبود یابد.

جهت مشاهده و خرید انواع بالابر بیمار (لیفت بیمار) کلیک کنید

 این آسیب را می‌توان با پوشیدن کفش‌های مناسب کاهش داد، سطوح نرم‌تر دویدن مانند مسیرهای داخلی تأثیر کمتری بر زانوها نسبت به بتن دارد. فیزیوتراپیست فورا RICE را برای کمک به تسریع روند بهبود توصیه می کند. برای جلوگیری از عود مجدد باید تمرینات گرم کردن مناسب قبل از بازی انجام شود.
سندرم استرس تیبیا داخلی (MTSS)

سندرم استرس تیبیا میانی به دلیل ایجاد درد در جلوی ساق پا شناخته شده است. عضلات ساق پا به عنوان ضربه گیر در حین ورزش با شدت بالا عمل می کنند. اگر تمرین خیلی شدید شود یا اگر ماهیچه ها خسته شوند، ممکن است پاها همیشه نتوانند بارگذاری را تحمل کنند.

 در چنین مواقعی بازیکن در ناحیه ای که ماهیچه ها به استخوان می چسبند احساس درد می کند. سندرم استرس میانی تیبیا اغلب در دوندگان یا بازیکنانی دیده می شود که شدت ورزش خود را خیلی سریع افزایش داده اند یا به ورزش عادت ندارند. 

ممکن است به دلیل نوع نامناسب کفش رخ دهد. گاهی اوقات این سندرم می تواند دلیلی برای شکستگی استرس در استخوان باشد. آسیب های جزئی را می توان با RICE بهبود بخشید، پوشیدن کفش مناسب، انجام حرکات کششی، ماساژ و نوار چسب نیز ممکن است درد حاد را کاهش دهد. فیزیوتراپیست توصیه می کند که بین فعالیت ها یا تمرین هایی که باعث درد می شود، استراحت کنید.
کشیدگی ماهیچه ساق پا

یکی از آسیب های رایج در ورزشکاران، کشیدگی عضلات ساق پا، گاستروکنمیوس و کف پا، دو ماهیچه ساق پا هستند که در پشت ساق پا قرار دارند. این ماهیچه ها در برابر کشیدگی آسیب پذیر هستند. بازیکن تورم، کبودی، حساسیت، یا درد کوبنده دارد. فیزیوتراپیست درمان RICE را توصیه می کند که به کاهش درد، تورم و جلوگیری از آسیب بیشتر کمک می کند. برای جلوگیری از آسیب مجدد، توانبخشی مناسب باید دنبال شود.

جهت مشاهده و خرید انواع یخچال آزمایشگاهی کلیک کنید

تاندونوپاتی آشیل

تاندون آشیل ممکن است در حین انجام ورزش دچار کشیدگی شود، این تاندون ممکن است پاره شود یا بشکند. بازیکن درد ناگهانی و شدید و مشکل در راه رفتن را تجربه می کند. فیزیوتراپیست RICE را به عنوان درمان فوری توصیه می کند و به دنبال آن تمرینات اکسنتریک انجام می شود که در آن عضلات پا به آرامی از حالت نوک پا پایین می آیند. درمان مناسب و مدیریت بار آموزش داده می شود که به بازیکن کمک می کند تا به سطح قبلی فعالیت خود بازگردد.
فاشیای کف پا

فاشئیت کف پا به دلیل فعالیت بیش از حد همراه با عدم حمایت مناسب رخ می دهد. بازیکن با هر قدم درد شدیدی را تجربه می کند که معمولاً در دوندگان، دوندگان، بازیکنان فوتبال و بسکتبال و غیره دیده می شود. تمرینات کششی مناسب و استراحت گاه به گاه دو بهترین پیشگیری هستند.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر سی پی CP کلیک کنید

جهت مشاهده و خرید انواع تردمیل پزشکی کلیک کنید
زمان بهبودی عضله به میزان آسیب بستگی دارد، صدمات شدید ممکن است تا چند ماه طول بکشد. خطر عود مجدد برای کسانی که از برنامه جامع توانبخشی پیروی نمی کنند وجود دارد. اندازه گیری میزان درد می تواند در طول فرآیند توانبخشی مهم باشد، بنابراین به کمک یک فیزیوتراپیست مجرب نیاز است.





:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: