نقش فیزیوتراپی در سالمندان | فیزیوتراپیست برای مراقبت از سالمندان
نوشته شده توسط : ایران ماداس

پیری یا پیری بدن ما را دچار تغییرات فیزیکی زیادی می کند. این تغییرات معمولاً باعث کاهش قدرت عضلانی، تراکم استخوان، هماهنگی بدن و حتی سفت شدن مفاصل می شود که گاهی اوقات منجر به افتادن و شکستگی می شود. 

برای شهروندان مسن، ورزش ممکن است کلید بازگرداندن و حفظ عملکرد فیزیکی مورد نیاز در زندگی روزمره باشد. برنامه های ورزشی تنظیم شده توسط فیزیوتراپیست می تواند به کاهش درد بدن، تقویت حرکت مفاصل، تسهیل هماهنگی و تقویت عملکرد تنفسی کمک کند. سالمندانی که از بیماری های مزمن رنج می برند نیز می توانند از مزایای فیزیوتراپی بهره مند شوند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید

 اگرچه فیزیوتراپی نمی تواند روند پیری را متوقف کند، اما می تواند به کاهش تأثیر آن بر بدن ما کمک کند. فیزیوتراپیست ها متخصصان آموزش دیده ای هستند که می توانند عواملی را شناسایی کنند که از فعال و مستقل بودن سالمندان جلوگیری می کند.

 ورزش منظم همچنین می تواند به کاهش خطر و تأثیر بیماری هایی که بیشتر افراد مسن را تحت تأثیر قرار می دهند، کمک کند. در این وبلاگ به بررسی شرایط مختلف سالمندانی که نیاز به فیزیوتراپی دارند می پردازیم.

 

شرایطی که توسط فیزیوتراپیست های سالمندان درمان می شود

بیماری های سالمندان مستعد ابتلا به بیماری های مختلفی هستند که معمولاً از جمله مشکلات اسکلتی عضلانی، عصبی و قلبی ریوی، بیماری های روانی، مشکلات تعادلی و دردهای مزمن هستند. درمان فیزیوتراپی در مدیریت هر یک از این بیماری ها موفقیت آمیز بوده است.
 

درد ناشی از شرایط مزمن:

فیزیوتراپی می تواند به کاهش ناراحتی ناشی از شرایطی مانند آرتریت یا پوکی استخوان کمک کند. معمولاً درد مفاصل در اثر التهاب مفاصل، جراحات، آرتریت، نقرس و غیره ایجاد می‌شود. اگر برای مدت طولانی‌تری درمان نشود، می‌تواند تحرک را محدود کند و منجر به ضعف یا بی‌ثباتی در انجام فعالیت‌های عادی شود. هدف فیزیوتراپیست بازیابی عملکرد ماهیچه ها، استخوان ها، مفاصل، تاندون ها و رباط ها است.

بهبود قدرت و انعطاف پذیری:

به دلیل افزایش سن، کاهش قدرت و انعطاف پذیری یکی از رایج ترین مسائلی است که تقریباً هر فردی با آن مواجه است. علاوه بر این، این وضعیت می تواند با وجود سایر شرایط مزمن مرتبط با مسائل عصبی، مشکلات غدد درون ریز و مسائل اسکلتی عضلانی بدتر شود.

جهت مشاهده و خرید انواع کالسکه سی پی CP کلیک کنید

 در نتیجه تغییرات دژنراتیو که به دلیل کهولت سن رخ می دهد، تون عضلانی ضعیف و مفاصل سفت و غیره وجود دارد. فیزیوتراپیست به کاهش درد کمک می کند و به بازگشت به تحرک کمک می کند. برخی از علل شایع کاهش قدرت عبارتند از بیماری تیروئید، کم خونی و افسردگی، کمبود خواب، دیابت، نارسایی احتقانی قلب و عوارض جانبی داروها. فیزیوتراپی به بازگرداندن قدرت و انعطاف پذیری و همچنین بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک می کند.
 

بی ثباتی وضعیتی و اختلال در تعادل:

اختلال تعادل در سالمندان به دلیل از دست دادن عملکرد طبیعی ماهیچه ها و استخوان ها است. این بیماری بیشتر به دلیل آرتروز و بی حسی در پاها و پاها، مشکلات چشمی، مشکلات گردش خون و مصرف چندین دارو ایجاد می شود. درمان فیزیوتراپی شامل تمرینات تعادلی برای کمک به بهبود عملکرد عضلات و استخوان‌ها در افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر، ALS، بیماری پارکینسون یا آسیب مغزی است.
 

خطر جراحت:

فیزیوتراپی به حفظ ثبات کمک می کند. فیزیوتراپیست به بیمار می آموزد که با اختلالات بینایی، تحرک، تعادل و از دست دادن عضله سازگار شود تا به راحتی فعالیت های روزمره زندگی را تکمیل کند. این آگاهی به کاهش خطر آسیب و آسیب مجدد کمک می کند.

جهت مشاهده و خرید انواع بالابر بیمار (لیفت بیمار) کلیک کنید

 بیمارانی که دچار حمله قلبی شده‌اند یا سایر بیماری‌های قلبی عروقی یا ریوی مانند فیبروز ریوی یا بیماری انسداد مزمن ریه دارند، می‌توانند با پیروی از یک رژیم درمانی که به آنها در افزایش استقامت و به دست آوردن استقلال عملکردی کمک می‌کند، از فیزیوتراپی بهره‌مند شوند.

پیشگیری از خطر سقوط:

سقوط علت اصلی تصادفات در میان افراد مسن است که منجر به شکستگی استخوان و آسیب های دیگر می شود. یک فیزیوتراپیست می تواند تکنیک هایی را برای جلوگیری از زمین خوردن به فرد آموزش دهد.
 

حفظ سبک زندگی مستقل:

بهبودی از درد ناشی از یک بیماری یا آسیب به فرد این امکان را می دهد که برای مدت طولانی تری زندگی فعال و مستقل داشته باشد. ثابت شده است که تمرینات کششی و تقویتی برای افراد مسن موثر است. به بیماران مبتلا به افتادگی پا، آسیب نخاعی و سکته مغزی برای تسهیل زندگی مستقل، وسایل کمکی برای راه رفتن ارائه می شود. درمانگر با بیمار کار می کند تا اطمینان حاصل کند که او می تواند تا حد امکان مستقل باقی بماند.
 

درمان فیزیوتراپی:

هدف فیزیوتراپ کمک و رسیدگی به مناطقی است که نیاز به درمان دارند. درمانگر از اطلاعات خود برای طراحی یک برنامه سفارشی استفاده می کند. این برنامه شامل تمرینات تقویتی، دامنه حرکت (ROM)، تعادل و تمرینات پیاده روی است.


فیزیوتراپی شامل تمرینات، تمرینات ورزشی و استفاده از روش های الکتریکی مانند اولتراسوند، TENS، شاک ویو تراپی، لیزر و غیره است.
تمرینات تقویت کننده عضلات دو بار در هفته انجام می شود که یکی از بهترین درمان ها برای آرتروز و سلامت استخوان است.
فعالیت با شدت متوسط ​​مانند پیاده روی سریع توصیه می شود.
تمرینات تقویتی عضلات را می توان در برابر مقاومت با استفاده از نوارهای کششی انجام داد.
ترکیبی از تمرینات قلبی متوسط، استقامتی و تعادلی.

فواید:

فیزیوتراپی برای بازگرداندن عملکرد، کاهش درد و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی حیاتی است.
تمرینات منظم منجر به بهبود تعادل، قدرت، هماهنگی، کنترل حرکتی، انعطاف پذیری، استقامت و حتی حافظه می شود.
به حفظ عملکرد شناختی کمک می کند.
خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
به حفظ توانایی انجام فعالیت های روزمره کمک می کند.
خلق و خو و عزت نفس را بهبود می بخشد.
خطر سقوط را کاهش می دهد.
به کاهش تأثیر بیماری هایی که احتمال ابتلا به افراد مسن را بیشتر می کنند کمک می کند.
درمان و پیشگیری از مشکلات مفصلی، اختلالات تعادل، خطر زمین خوردن، کاهش قدرت و کاهش فشار خون بالا و چاقی.
ثابت شده است که فیزیوتراپی برای افراد مسن که از شرایطی مانند سفتی مفاصل، رباط های خم نشدنی و حرکت کلی بدن رنج می برند، مفید است. بیماری پارکینسون، آرتریت و مشکلات عصبی.
این درمان به حفظ تحرک و استقلال کمک می کند.
درمان وسیله ای برای دستیابی به هماهنگی درون سیستم های بدن است.
همچنین عملکردهای قلبی-تنفسی را بهبود می بخشد.
فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند در مورد اینکه چگونه ورزش‌ها را می‌توان به طور ایمن انجام داد، توصیه‌هایی ارائه می‌کنند و همچنین تمرینات ورزشی را برای بیماران مسن به عنوان بخشی از یک برنامه روزانه به شدت توصیه می‌کنند.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

 در حالی که پیروی از رژیم ورزش، افراد مسن به شرایط زندگی ناراحت کننده یا فعالیت بدنی ناکافی محدود نمی شوند. این درمان منحصر به فرد یک روش اثبات شده برای والدین سالخورده است که تا زمانی که سلامتی آنها اجازه می دهد در تمرینات شرکت کنند.





:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: