پوکی استخوان: مدیریت و پیشگیری فیزیوتراپی
نوشته شده توسط : ایران ماداس

پوکی استخوان با چگالی کم مشکلی برای سلامتی است که باعث ناتوانی و عوارض مختلفی در مبتلایان می شود. زمانی اتفاق می افتد که استخوان طبیعی به دلیل تغذیه نامناسب یا پیری نازک و متخلخل می شود، که می تواند توانایی استخوان را برای مقاومت در برابر نیروهایی که در طول فعالیت های روزانه اعمال می شود کاهش دهد.

این بیماری می تواند پیشرونده خاموش و بدون علائم برجسته باشد تا زمانی که اگر درمان نشود یا شناسایی نشود عوارضی مانند شکستگی رخ دهد. راهکارهایی برای بهبود تراکم استخوان و کاهش احتمال افتادن در پیشگیری از پوکی استخوان مهم است.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

 فیزیوتراپی نقش مهمی در درمان این مشکل سلامتی دارد. برخی از تمرینات زمانی می توانند به تقویت استخوان ها کمک کنند، زمانی که به روشی مناسب و تحت هدایت یک متخصص خوب آموزش دیده انجام شوند. در این وبلاگ به مدیریت فیزیوتراپی برای مبتلایان به پوکی استخوان و اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از عوارض می پردازیم.

 

نقش فیزیوتراپی در مدیریت پوکی استخوان

فیزیوتراپیست ها متخصصان آموزش دیده ای هستند که با شخصی سازی برنامه درمانی پوکی استخوان را درمان می کنند. هیچ رژیم ورزشی واحدی برای افرادی که از پوکی استخوان رنج می برند وجود ندارد. بر اساس یک ارزیابی پزشکی از دامنه حرکت، قدرت عضلانی، سطح آمادگی جسمانی، خطر شکستگی، راه رفتن و تعادل، هر رژیم برای هر بیمار خاص طراحی شده است. آنها برنامه خاصی را بر اساس نیاز فرد ایجاد می کنند. هدف اهداف:

 

برای کمک به مدیریت پوکی استخوان با حداقل خطر عوارض.
برای ساختن یا تقویت استخوان ها و ماهیچه ها برای کاهش میزان از دست دادن استخوان و خطر آسیب دیدگی و کمک به مستقل ماندن.
هم ترازی پوسچرال و حرکات بدن را برای محافظت از ستون فقرات در برابر شکستگی در حین فعالیت های روزانه مانند بلند کردن، خم شدن به جلو و خم شدن آموزش می دهد.
آموزش تعادل می دهد و برنامه ای برای کمک به کاهش خطر سقوط ایجاد می کند.
عضله وقتی با وزنی بیش از حد معمول به چالش کشیده می‌شود رشد می‌کند، در مورد استخوان نیز همین‌طور است، استخوان زمانی رشد می‌کند که به‌طور مناسب و کافی تحت فشار قرار گیرد.

 

مدیریت فیزیوتراپی

ورزش برای استخوان سازی یا کاهش سرعت تحلیل استخوان بسیار خاص و مشابه برای همه سنین است.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید

فیزیوتراپیست ابزارهای خارجی مناسبی مانند بریس را برای بهبود وضعیت بدن و بهبودی فراهم می کند.
از روش های مختلفی استفاده می کند که به کاهش درد کمک می کند

دامنه حرکتی (ROM) و تمرینات تقویتی

هدف فیزیوتراپیست ها بهبود وضعیت کلی بدن از طریق دامنه حرکتی ملایم و تمرینات تقویتی است. شکستگی های تدریجی و گوه زدن مهره ها به دلیل افزایش خم شدن از طریق ستون فقرات قفسه سینه است. این شرایط با وضعیت نامناسب بدتر می شود. حفظ وضعیت بدنی خوب با کمک تمرینات با دامنه حرکتی ملایم و تمرینات تقویتی می تواند تحرک سالم قسمت فوقانی پشت و هسته را حفظ کند.

 

· تمرینات مقاومتی

از آنجایی که تمرینات منجر به استخوان‌های قوی‌تر می‌شود، فیزیوتراپیست برنامه ورزشی مناسبی را طراحی می‌کند که می‌تواند خطر افتادن و شکستگی‌های مرتبط با سقوط را کاهش دهد. برنامه های ورزشی شامل استفاده از باندهای ورزشی، تمرینات مقاومتی گرانشی مانند اسکات، بالا بردن پاشنه تک پا، اکستنشن تنه مستعد با بالشتک برای محافظت از پایین ترین دنده ها، فشارهای فشاری، لانژ، وضعیت ایستادن پایدار در وضعیت خنثی ستون فقرات است.

 

· تمرینات بارگذاری

برای افزایش ثبات کلی و استحکام استخوان، بلند کردن وزنه و ورزش با ضربه کمتر می تواند خطر شکستگی را کاهش دهد. افراد مبتلا به پوکی استخوان از انجام ورزش های تقویتی و سایر ورزش های سنگین می ترسند. 

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

برای بهبود عملکرد هر سیستم فیزیولوژیکی، بار بزرگتر از حد معمول باید برای تقویت در معرض قرار گیرد. استخوان‌ها باید با نیروهایی بیشتر از آنهایی که تحمل می‌کنند پاسخگو باشند تا قدرت روزانه را بهبود بخشند. وزنه برداری در ستون فقرات مناسب و هم ترازی اندام تحتانی قابل انجام است. تمرینات تحمل وزن پا زدن، قطره پاشنه پا، رقص، دویدن نیز تحت هدایت انجام می شود.

 

· تمرینات تعادل و هماهنگی

تمرینات هماهنگی و تعادل نیز به کاهش خطر سقوط کمک می کند. هنگام راه رفتن روی سطوح ناپایدار یا راه رفتن در فضاهای باریک، این تمرینات به بهبود تعادل کمک می کند. ورزش بر روی توپ بوبات و قرار دادن چالش در کل راه رفتن می تواند تعادل را افزایش داده و حفظ کند.

به عنوان بخشی از یک برنامه کلی تناسب اندام، تمرینات 2 تا 3 بار در هفته انجام می شود.

 

مواردی که باید از آنها اجتناب کرد:

از ورزش‌هایی که می‌توانند خطر آسیب‌دیدگی را بیشتر کنند، خودداری کنید.
از ورزش هایی که باعث فشار بیش از حد یا تحت فشار قرار دادن استخوان یا ماهیچه می شود، خودداری کنید.
از انجام تمرینات با هر نوع دراز و نشست یا کرانچ و پیچش بیش از حد ستون فقرات یا لگن، خم شدن به جلو یا پهلو خودداری کنید.

جهت مشاهده و خرید انواع ایست آسان (ایزی استند easy stand) کلیک کنید





:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: