مدیریت و پیشگیری فیزیوتراپی پیچ خوردگی مچ پا
نوشته شده توسط : ایران ماداس

آیا تا به حال هنگام فرود آمدن روی مچ پای خود تعادل خود را از دست داده اید و دچار پیچ خوردگی پا شده اید؟ اگر بله، پس این وضعیت "پیچ خوردگی مچ پا" است. اگر درد مچ پا به سرعت ناپدید شد، معمولاً به آن فکر نمی‌کنید، اما اگر درد شدید است، باعث تورم می‌شود و با تحمل وزن شروع به درد می‌کند، نیاز به درمان ضروری دارد. 

مداخلات متعددی در مدیریت پیچ خوردگی حاد مچ پا توصیه شده است، از جمله، فیزیوتراپی با سطح شواهد بالاتری توصیه شده است و باید در فرآیند توانبخشی گنجانده شود. برنامه فیزیوتراپی شامل تمریناتی است که از دامنه حرکتی ساده، کششی، تمرینات تقویتی گرفته تا تمرینات عصبی عضلانی، حس عمقی و ورزش های خاص را شامل می شود. 

جهت مشاهده و خرید انواع بالابر بیمار (لیفت بیمار) کلیک کنید

از طریق این وبلاگ سعی خواهیم کرد اطلاعات شما را در مورد پیچ ​​خوردگی مچ پا و مداخلات مختلف فیزیوتراپی که می تواند به عنوان یک مداخله درمانی برای آن مورد استفاده قرار گیرد، افزایش دهیم.

 

پیچ خوردگی مچ پا

 

آسیب حاد مچ پا یکی از شایع ترین آسیب های اندام تحتانی است که بیشتر در افراد فعال فیزیکی رخ می دهد. پیچ خوردگی مچ پا بیشتر در زنان، کودکان و ورزشکارانی که در ورزش های داخل سالن و خارج از خانه شرکت می کنند، رخ می دهد.

 بی‌ثباتی مفصل مچ پا می‌تواند به دلیل آسیب به استخوان یا ساختارهای عضلانی رخ دهد، رباط‌هایی مانند آسیب جانبی، داخلی و سندزموزیس نقش مهمی در بی‌ثباتی مچ پا دارند. پیچ خوردگی مچ پا زمانی اتفاق می افتد که یک یا چند رباط مچ پا کشیده یا پاره شود.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

 اگر پیچ خوردگی درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات طولانی مدت مچ پا شود. در هنگام آسیب، مچ پا به سمت داخل یا خارج غلت می خورد. رگ به رگ شدن آسیب به سمت داخل شایع ترین نوع است که باعث درد در امتداد قسمت بیرونی مچ پا می شود. بسته به میزان آسیب دیدگی رباط ها، پیچ خوردگی را می توان به درجه I، II و III طبقه بندی کرد.

طبقه بندی پیچ خوردگی مچ پا

درجه 1- خفیف.
درجه 2-متوسط.
درجه 3- شدید.
 

پیچ خوردگی مچ پا درجه یک

استراحت: استراحت کنید
یخ: با گذاشتن یخ تورم کاهش می یابد. آن را به مدت 10 تا 20 دقیقه بعد از هر 1 تا 2 ساعت در طول روز بمالید.
فشرده سازی: فشرده سازی به کنترل تورم کمک می کند و قسمت را بی حرکت می کند تا روند بهبودی را بهبود بخشد.
ارتفاع: پا را با قرار دادن آن بالاتر از سطح قلب بالا ببرید.
 

پیچ خوردگی مچ پا درجه دو

R.I.C.E را دنبال کنید برنامه ریزی کرده و با استفاده از بانداژ یا اسپلینت آن را بی حرکت کنید.
 

پیچ خوردگی مچ پا درجه III

خطر بی ثباتی دائمی مچ پا وجود دارد. به ندرت ممکن است برای ترمیم آسیب یا قرار دادن گچ پا کوتاه به مدت دو تا سه هفته یا کفش پیاده روی نیاز به جراحی باشد.
 

اهداف درمان پیچ خوردگی مچ پا:

برای تسکین درد.
قدرت را بازیابید.
بازیابی دامنه حرکتی
هنگامی که بیمار دوباره شروع به ایستادن روی مچ پا می کند، فیزیوتراپ تمریناتی را برای تقویت عضلات و رباط ها و افزایش انعطاف پذیری، تعادل و هماهنگی انجام می دهد.

 

درمان فیزیوتراپی:

بسته به شدت پیچ خوردگی مچ پا، فیزیوتراپیست برنامه درمانی برای بهبود روند بهبودی طراحی می کند و توصیه می کند که به فعالیت ها و ورزش ها بازگردید.

مداخلات فیزیوتراپی شامل استفاده از کیسه های یخ، کیسه های حرارتی، روش هایی مانند TENS، اولتراسوند، شاک ویو تراپی و تمریناتی مانند:

 

تمرینات دامنه حرکتی:

برای حرکت دادن مفصل تا جایی که می تواند در هر جهت باشد.


الفبای مچ پا

روی یک صندلی بنشینید و پاهایتان را باز کنید، حروف الفبا را با انگشت شست پا در هوا بنویسید. این کار را 2 یا 3 بار تکرار کنید و مچ پا را در تمام جهات حرکت دهید.
حرکت زانو

روی یک صندلی بنشینید، پا را صاف روی زمین قرار دهید. سپس به مدت ۲ تا ۳ دقیقه به آرامی زانو را از این طرف به سمت دیگر حرکت دهید.

تمرینات کششی:

برای انعطاف پذیر نگه داشتن تاندون آشیل در حین بهبودی مچ پا.


کشش ساق پا ایستاده

جلوی دیواری که رو به آن است بایستید، دست ها را روی دیوار بگذارید. مچ پا آسیب دیده را یک قدم به عقب و پای آسیب ندیده را به جلو قرار دهید. پاشنه پشتی را صاف روی زمین نگه دارید، به آرامی زانوی پای آسیب ندیده را خم کنید تا زمانی که کشش در ساق پای آسیب دیده احساس شود. 3 بار تکرار کنید، 30 ثانیه نگه دارید.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید
بالا بردن پاشنه

بایستید و دست‌ها را در جلو قرار دهید، به دیوار تکیه دهید یا برای حمایت به پشتی صندلی بنشینید. پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، به آرامی روی انگشتان پا بلند شوید و به پایین برگردید. 10 بار تکرار کنید سپس تا 20 حرکت کنید.
 

تمرینات تقویتی:

برای تقویت عضلات و حمایت از مچ پا.


فشار باند الاستیک

روی زمین بنشینید. ساق پا را دراز کنید و کمی آن را تا 20 درجه بالا بیاورید تا پاشنه از زمین خارج نشود. نوار الاستیک را در اطراف توپ پا قرار دهید و دو انتهای آن را نگه دارید. با اشاره انگشت پا به آرامی مچ پا را به سمت جلو فشار دهید. سپس به آرامی آن را برگردانید. این کار را 10 بار تکرار کنید.
کشش باند الاستیک

روی زمین بنشینید، قسمت بالایی پا و انگشتان پا را به باند قلاب کنید. پا را به آرامی به سمت بدن به عقب بکشید و به حالت عمودی برگردانید. 10 بار تکرار کنید.
 

تمرینات تعادل و کنترل:

برای کمک به پاسخگویی پا و مچ پا به فعالیت ها، که می تواند به جلوگیری از آسیب مجدد کمک کند. تمرینات تعادلی و کنترلی را باید زمانی شروع کرد که در هنگام ایستادن دردی وجود نداشت.


یک پا بالا بردن

دست ها را روی دیوار قرار دهید، پای آسیب ندیده را از پشت بلند کنید تا وزن روی مچ پا آسیب دیده باشد. سعی کنید این وضعیت را برای 20 تا 30 ثانیه حفظ کنید.
تعادل بالش

تمرینات تعادلی اولیه را در حالی که روی بالش ایستاده اید انجام دهید. پا زیاد می‌چرخد و برای حفظ تعادل باید مرتباً اصلاح شود. این وضعیت را به مدت 30 50 ثانیه حفظ کنید.

جهت مشاهده و خرید انواع کالسکه سی پی CP کلیک کنید

برای محافظت از مچ پا، می توان پرانتزی انجام داد و کمک هایی مانند عصا را نیز می توان برای جلوگیری از لنگیدن توصیه کرد. برای آسیب‌های شدیدتر به مچ پا، چکمه‌ای توصیه می‌شود تا امکان بهبودی مناسب را فراهم کند.
بهبود کامل پیچ خوردگی مچ پا بسته به شدت آن تقریباً 4 ماه طول می کشد. در حین انجام تمرینات ورزشی مانند مچ بند، رکاب هوا یا چکمه های پیاده روی ممکن است توصیه شود در طول دوره بهبودی برای محافظت از رباط ها پوشیده شوند.

 پس از بهبودی مچ پا، می توان با نوار چسب یا مچ بند برای حمایت از مچ پا استفاده کرد. برای جلوگیری از آسیب مجدد به تمرینات کششی به خصوص قبل و بعد از فعالیت بدنی برای جلوگیری از آسیب مجدد ادامه دهید. 

جهت مشاهده و خرید انواع بالابر بیمار (لیفت بیمار) کلیک کنید

تمرینات تقویت کننده عضلات و تمرینات تعادلی باید برای حفظ قدرت مچ پا ادامه یابد. درد و ضعف طولانی مدت مفاصل در افراد مبتلا به پیچ خوردگی شدید یا مکرر مچ پا قابل مشاهده است، بنابراین تمام تمرینات توصیه شده باید حتی پس از درد، تحرک و قدرت مچ پا حفظ شود.





:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: