دیابت و ورزش: مدیریت سطح قند خون با فیزیوتراپی
نوشته شده توسط : ایران ماداس

دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در دنیای مدرن است، اما اگر به موقع درمان شود، می تواند خطرات پیشرفت به نوروپاتی دیابتی یا نوروپاتی اتونومیک را کاهش دهد. افراد مبتلا به پیش دیابت، گلوکز ناشتا و همچنین تحمل گلوکز مختل شده اند، بنابراین مستعد ابتلا به دیابت هستند و ممکن است قربانی بیماری های قلبی عروقی شوند. 

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید

صرف نظر از نوع دیابت فرد، انجام ورزش مهم است. فیزیوتراپی یکی از گزینه های مناسب است که بر تشویق مراقبت های پیشگیرانه تمرکز دارد و به مدیریت علائم دیابت کمک می کند. در این وبلاگ فواید ورزش برای بیماران دیابتی بیان شده است که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می شود.

 

دیابت

دیابت 2 نوع است، دیابت نوع 1 (وابسته به انسولین) که در اثر تخریب سلولی در پانکراس ایجاد می شود، ترشح انسولین کمی دارد و اغلب با آنتی بادی های پانکراس همراه است. آنها معمولاً وابسته به انسولین اگزوژن هستند و در معرض خطر کتوز، کما و مرگ هستند. دیابت نوع 2 (غیر وابسته به انسولین)، مربوط به ژنتیک و سبک زندگی، مقاوم به انسولین است و دارای کمبود انسولین است.

 

فواید ورزش:

 

فیزیوتراپی بخش مهمی از مدیریت دیابت است. فیزیوتراپ ورزش هایی را توصیه می کند که باعث می شود ماهیچه ها از قند برای انرژی استفاده کنند. با کمک ورزش های منظم، بدن به طور موثرتری از انسولین استفاده می کند. عدم تحرک و چاقی مهم ترین عوامل محیطی مرتبط با دیابت نوع 2 است. افزایش فعالیت و افزایش سطح ورزش باعث کاهش وزن می شود.

جهت مشاهده و خرید انواع کالسکه سی پی CP کلیک کنید

 حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهد و استفاده از گلوکز را افزایش می دهد. به کاهش سطح قند خون و حفظ کنترل کلی دیابت کمک می کند. ورزش منظم و کاهش وزن در کنترل قند خون در دیابت نوع 1 و 2 مفید است و همچنین به پیشگیری از ابتلا به دیابت در افرادی که پیش دیابت دارند کمک می کند.

ورزش برای بیماران دیابتی:

 

فیزیوتراپیست با توجه به نیاز بیمار یک برنامه ورزشی ساختاریافته طراحی می کند. برنامه های تمرینی ساختاریافته شامل تمرینات مقاومتی و تمرینات هوازی است. بالای فرم

3 نوع اصلی ورزش برای بیماران دیابتی تمرینات هوازی، قدرتی و انعطاف پذیری است. یک فرد دیابتی باید با تمرینات هوازی شروع کند، سپس به آرامی به تمرینات تقویتی و سپس تمرینات انعطاف پذیری، با دو جلسه تمرین قدرتی در هفته پیشرفت کند.

 

پیاده روی: پیاده روی سریع 30 دقیقه ای، 5 روز در هفته توصیه می شود. این یک ورزش ساده و ایمن است و فقط به یک جفت کفش خوب و یک مکان امن برای پیاده روی نیاز دارد.

جهت مشاهده و خرید انواع گیت ترینر کلیک کنید

 

دوچرخه‌سواری: دوچرخه‌سواری یک ورزش کم‌تأثیر برای درد مفاصل تحتانی، یک ورزش خوب برای دیابت است.

 

شنا: ورزش در آب مانند شنا به کاهش سطح قند خون کمک می کند، همچنین یک ورزش کم تاثیر برای دیابت است و به آرامش کل بدن کمک می کند و یک تمرین خوب برای قلب، ریه ها و عضلات است.

 

تمرینات هوازی: تمرینات هوازی مانند رقص هوازی نیز می تواند به عنوان تمرین انجام شود.

 

تمرین با وزنه: وزنه برداری و سایر فعالیت های تقویتی به ساخت توده عضلانی و سوزاندن کالری کمک می کند. تمرینات قدرتی همچنین می تواند کنترل قند خون را بهبود بخشد، بنابراین ورزش مناسب برای دیابت.

تمرین باند مقاومتی: تمرینات باند مقاومتی را بیماران دیابتی نیز می توانند انجام دهند. با کمک وزنه های ساده یا باندهای مقاومتی می توان تمرینات تقویتی را انجام داد.

 

Calisthenics: Calisthenics نوعی تمرین تقویتی است که در آن از وزن بدن خود بیمار برای افزایش قدرت استفاده می‌شود، مانند اسکات، فشار، کشش لانژ و کرانچ شکم.

 

پیلاتس: پیلاتس یک برنامه تناسب اندام است که برای بهبود قدرت مرکزی، هماهنگی و تعادل توصیه می شود.

 

HIIT: تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) یک ورزش مناسب برای بیماران دیابتی است. با انجام تمرینات تناوبی با شدت بالا، منجر به بهبود سریع سطح گلوکز در بیماران دیابتی می شود.

جهت مشاهده و خرید انواع بالابر بیمار (لیفت بیمار) کلیک کنید

سایر ورزش ها مانند بازی تنیس، بسکتبال، دویدن، دویدن است و این تمرینات تمام عضلات بدن را درگیر می کند و همچنین به حفظ سطح قند خون کمک می کند.

توجه: قبل و بعد از تمرین سطح قند خون خود را چک کنید، در صورت افت قند خون یک میان وعده در دسترس داشته باشید، قبل، حین و بعد از ورزش آب فراوان بنوشید و کفش و جوراب مناسب بپوشید.





:: بازدید از این مطلب : 261
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: