10 تمرین برتر برای بیماران آتاکسی مخچه ای
نوشته شده توسط : ایران ماداس

آیا کسی در اطراف شما در راه رفتن، در دست گرفتن اشیا یا صحبت کردن مشکل دارد؟ و همچنین با آتاکسی مغزی تشخیص داده می شود. سپس مطمئناً باید به او کمک کنید تا درمان مناسب را در اسرع وقت دنبال کند. 

آتاکسی با طیف گسترده ای از شرایط سلامتی مرتبط است، این بیماری به دلیل بیماری یا آسیب به مخچه، ناحیه ای در مغز که حرکت ماهیچه ها را کنترل می کند، رخ می دهد. 

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی کلیک کنید

هر نوع آسیب به مخچه باعث از بین رفتن انقباض عضلانی به خصوص در دست ها و پاها می شود. مداخلاتی مانند دارودرمانی، فیزیوتراپی و کاردرمانی برای کاهش اسپاستیسیتی، از دست دادن تعادل و لرزش در دسترس هستند. 

فیزیوتراپیست برنامه درمانی را طراحی می کند که برای دستیابی بیمار به هدف مورد نظر مناسب است و از تفسیر نتایج ارزیابی و اندازه گیری تهیه شده است. در زیر چند تمرین ارائه شده است که می تواند به راحتی توسط بیمار مبتلا به آتاکسی مغزی انجام شود.

 

آتاکسی مخچه

آتاکسی مخچه زمانی رخ می دهد که مخچه ملتهب یا آسیب ببیند. مخچه مسئول کنترل راه رفتن و هماهنگی عضلات است. این اختلال می تواند به دلیل سکته مغزی، ناهنجاری های رشدی، عفونت ویروسی یا باکتریایی، خونریزی مخچه، تروما و بسیاری دلایل دیگر رخ دهد. 

این می تواند منجر به بی ثباتی وضعیتی، لرزش، مشکل در گفتار، مشکل در راه رفتن، مشکل در بلع، حرکات غیر ارادی چشم و کلافگی شود که همه این علائم به دلیل اختلال عملکرد مخچه رخ می دهد.

فیزیوتراپی با بهبود راه رفتن، تعادل و کنترل تنه برای افراد مبتلا به آتاکسی به بازیابی عملکرد، کاهش محدودیت های فعالیت کمک می کند. چند تمرینی که می توان به برنامه درمانی اضافه کرد عبارتند از:

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر کامفورت کلیک کنید

 

با چرخش زانو خم دراز بکشید:

روی تخت دراز بکشید با صورت رو به بالا و هر دو زانو خم شده، به اندازه عرض باسن و پاها روی زمین صاف باشند، بازوها از بدن دور باشند. بالاتنه و پشت را صاف نگه دارید، به آرامی شروع به چرخش زانوها از یک طرف بدن به طرف دیگر کنید.

فشار دادن به زانو:

با زانو زدن به صورت عمودی شروع کنید، زانوها را زیر لگن و بازوها را در کناره ها قرار دهید، به آرامی از حالت زانو زدن بالا با ران صاف، به حالت زانو زدن پایین باسن از پایین حرکت کنید تا روی پاشنه ها قرار بگیرید.

 

تغییر وزن چهارپا:

با دست زیر زانو در حالت زانو زده شروع کنید و زانوها، باسن و ستون فقرات را در حالت خنثی قرار دهید. یک بازو را به سمت جلو تا ارتفاع شانه بگیرید. پای طرف مقابل را به سمت عقب تا ارتفاع باسن دراز کنید و سعی کنید قبل از پایین آوردن دست و پا روی زمین تعادل خود را حفظ کنید.

جهت مشاهده و خرید انواع بالابر بیمار (لیفت بیمار) کلیک کنید

 

توپ دهلیزی:

با حمایت فیزیوتراپیست می توان از توپ دهلیزی برای تمرینات تعادلی استفاده کرد. بیمار به صورت عمودی روی یک توپ ورزشی با پاهای باز می نشیند. سپس پاها توسط فیزیوتراپیست قفل می شوند تا از هرگونه زمین خوردن جلوگیری شود. با حرکت دادن بالاتنه به سمت راست و سپس به سمت چپ وزنه را به آرامی از یک سمت به سمت دیگر منتقل کنید.

 

تعادل پاشنه تا پا ایستاده:

روی یک پا و پای دیگر در جلو به طور عمودی بایستید، به طوری که پاشنه پای جلویی با انگشتان پای عقب برخورد کند.

جهت مشاهده و خرید انواع یخچال آزمایشگاهی کلیک کنید

 

تغییر وزن جانبی ایستاده:

در حالت ایستاده قرار بگیرید و پاها را به اندازه عرض لگن باز کنید، شروع به جابجایی کل وزن از یک سمت به سمت دیگر کنید، در حالی که لگن، تنه و سر را صاف نگه دارید.

 

جابجایی قدامی-خلفی ایستاده:

به حالت ایستاده برسید، پاها را به اندازه عرض لگن باز کنید، شروع کنید به جابجایی کل وزن از جلو به انگشتان پا به عقب به پاشنه پا. عمودی نگه داشتن لگن، تنه و سر.

 

لانژ جانبی:

با حالت ایستاده شروع کنید، پاها را به اندازه عرض لگن باز کنید. در حالی که زانو را در سمت تحمل کننده وزن خم کنید، کل وزن بدن و باسن را به سمت یک طرف به عقب و به طرفین ببرید. سپس به پشت صاف شده و به حالت ایستاده برگردید.

حالت تک پا:

به حالت ایستاده برسید، وزن بدن را روی یک پا قرار دهید و پای دیگر را از روی زمین بلند کنید. سعی کنید روی پای ایستاده تعادل داشته باشید. بعد از مدتی پای بلند شده را پایین بیاورید و با پای مخالف این کار را تکرار کنید.

جهت مشاهده و خرید انواع ایست آسان (ایزی استند easy stand) کلیک کنید

 

بنشینید تا بایستید:

روی یک صندلی بنشینید، پاها را زیر زانوها به اندازه عرض لگن باز کنید. تمام بدن را جلوی صندلی قرار دهید، وزن بالاتنه را روی پاها به جلو ببرید، به حالت ایستاده فشار دهید و به حالت نشسته برگردید.

 

تمام این تمرینات باید 3 بار در روز با 10 تکرار انجام شود و باید تحت نظر یک فیزیوتراپیست مجرب انجام شود.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر سی پی CP کلیک کنید





:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: