دستگاه ها و سیستم های دیجیتال پیشرفته برای مراقبت های تنفسی
نوشته شده توسط : ایران ماداس

درمان‌های نوآورانه مدت‌هاست که برای تشخیص، مدیریت و درمان بیماری‌های تنفسی و ریوی استفاده می‌شود. با این حال، تأثیر کووید-19 - همراه با افزایش آگاهی از مشکلات تنفسی و سایر عوارض سلامتی که می‌تواند منجر شود - منجر به افزایش تعداد دستگاه‌ها و سیستم‌های دیجیتالی پیشرفته شده است که در دستگاه‌های تنفسی و تنفسی به بازار می‌آیند. فضای مراقبت ریوی

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 65 میلیون نفر از بیماری‌های انسدادی مزمن ریه (COPDs) متوسط ​​تا شدید رنج می‌برند که شامل آسم مقاوم (شدید)، آمفیزم و برونشیت مزمن می‌شود. سل، COPD و سرطان ریه تا سال 2030 حدود یک مورد از هر پنج مرگ در سراسر جهان را تشکیل خواهند داد.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر سی پی CP کلیک کنید

بسیاری از افراد مبتلا به آسم مدیریت وضعیت خود را دشوار می دانند - زیرا برخی علائم ممکن است به سختی کنترل شوند، در حالی که زمان و شدت حملات اغلب کاملاً تصادفی ظاهر می شوند. عواقب آن می تواند کشنده باشد، به طوری که آسم هر سال باعث مرگ حدود 400000 نفر در سراسر جهان می شود. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اغلب برای شناسایی عوامل یا محرک‌هایی که باعث حملات می‌شوند، تلاش می‌کنند، و اغلب نمی‌توانند تایید کنند که آیا مبتلایان داروهای خود را به‌درستی مصرف می‌کنند یا نه.

دستگاه های تنفسی هوشمند


داروهای استنشاقی برای درمان COPD مانند آسم با ارائه داروهای گشادکننده برونش مستقیماً به راه هوایی، بدون عبور از خون، استفاده می‌شوند. بیماران باید برنامه دارویی را که به دقت طراحی شده است، با دوز و زمان تنظیم دوره ای برای دستیابی به کنترل مطلوب علائم رعایت کنند. با این وجود، بسیاری از کاربران استنشاقی یا برنامه را فراموش می‌کنند یا نادیده می‌گیرند، یا موفق به خرید مجدد به موقع آن نمی‌شوند.

انتظار می‌رود استنشاق‌های «هوشمند» که تعداد فزاینده‌ای از آن‌ها وارد بازار می‌شوند، با بهبود روشی که بیماران و پزشکان درمان COPD را مدیریت می‌کنند، نقش داشته باشند. اینها اساساً دستگاه های تنفسی با ویژگی های دیجیتالی اضافی هستند، مانند اتصال بلوتوث، که به یک برنامه مرتبط می شود. برخی از آنها حسگرهایی دارند که می توانند تشخیص دهند که کاربر در منطقه ای با آلودگی زیاد یا گرده قرار دارد، برخی می توانند تشخیص دهند که کاربر باید تکنیک استنشاق خود را بررسی کند یا خیر و برخی می توانند یادآوری ارسال کنند. همه آنها سابقه استفاده از استنشاقی را نگه می دارند.

جهت مشاهده و خرید انواع یونیت صندلی دندان پزشکی کلیک کنید.

به عنوان مثال، خط Digihaler از Teva Pharmaceuticals مستقر در اسرائیل، مجهز به فناوری بی سیم بلوتوث است که به طور خودکار داده های استفاده از دستگاه تنفسی را هر بار که درپوش باز می شود یا کاربر استنشاق می کند، ثبت می کند. داده ها با یک برنامه همراه متصل می شوند که می تواند به کاربران یادآوری کند که چند بار از دستگاه استفاده شده است، نرخ جریان دمی را اندازه گیری کند، تعیین کند که آیا تکنیک استنشاق نیاز به بهبود دارد یا خیر و داده های بیمار را با پزشکان به اشتراک بگذارد.

الگوریتم های پیشرفته


فناوری‌های دیجیتال سلامت می‌توانند به طور موثر به تشخیص و مدیریت طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن تنفسی کمک کنند. در مورد آسم، به طور گسترده پذیرفته شده است که ابزارهای تشخیصی فعلی نیاز به بهبود دارند - در حالی که این بیماری هنوز به عنوان یک بیماری واحد درمان می شود، در واقع یک وضعیت ناهمگن است که توسط مکانیسم های مختلف ایجاد می شود. اینجاست که هوش مصنوعی (AI) می تواند نقش مهمی ایفا کند.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر کامفورت کلیک کنید

ResApp مستقر در بریزبن یک رهبر جهانی در ارزیابی سلامت تنفسی مبتنی بر صوتی است که صدای سرفه را با یادگیری ماشینی/AI برای شناسایی بیماری‌های مختلف مانند ذات‌الریه تجزیه و تحلیل می‌کند. از آنجایی که این شرکت از صدا استفاده می‌کند، می‌تواند الگوریتم‌های خود را بدون نیاز به لوازم جانبی یا سخت‌افزار اضافی روی گوشی‌های هوشمند خارج از قفسه پیاده‌سازی کند. این الگوریتم‌ها در اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند ساخته شده‌اند که به‌عنوان دستگاه‌های پزشکی تأیید شده‌اند و توسط شرکت‌های بهداشت راه دور، کلینیک‌ها و شرکت‌های دارویی در سراسر جهان استفاده می‌شوند.

تونی کیتینگ، مدیرعامل و مدیر عامل ResApp گفت:

"تشخیص افتراقی بیماری های تنفسی چالش برانگیز است زیرا بر ترکیب پیچیده ای از مهارت های بالینی متکی است. علائمی مانند سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس همگی در بیماری های بسیار متفاوتی بروز می کنند. در مطالعات بالینی و در دنیای واقعی، ما الگوریتم‌های خود را به‌طور استثنایی دقیق یافته‌ایم. به همین دلیل، ما می‌توانیم راهنمایی‌های زیادی در مورد نحوه درمان بیماران خود به پزشکان ارائه کنیم.»

تصویربرداری نسل بعدی


شرکت بلژیکی Fluidda یک فناوری اختصاصی به نام تصویربرداری تنفسی عملکردی (FRI) توسعه داده است که سی تی اسکن معمولی و کم دوز را با هوش مصنوعی و دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) ترکیب می کند. این تکنیک در مقایسه با ارزیابی استاندارد بصری سی تی اسکن و تست‌های معمولی عملکرد ریه، بینش بیشتری را در مورد بیماری‌های ریوی و درمان بیماری‌های ریوی ارائه می‌کند.

یان دی بکر، مدیر عامل Fluidda توضیح داد:

ارزیابی های مرسوم سی تی اسکن توسط رادیولوژیست ارزش محدودی را اضافه می کند زیرا توصیف معمولاً فقط کیفی است نه کمی و ذهنی. FRI که ارزیابی کمی، تکرارپذیر و منطقه‌ای از ساختار و عملکرد ریه را ارائه می‌کند، تنها فناوری است که می‌تواند ناهنجاری‌ها را در راه‌های هوایی، بافت ریه، رگ‌های خونی، تهویه و رسوب آئروسل با استفاده از مجموعه‌ای از سی تی اسکن با دوز پایین ارزیابی کند.

عجایب پوشیدنی


فراتر از راه حل های الگوریتمی، مراقبت های تنفسی از نوآوری حسی نیز سود می برد. به عنوان مثال، خدمات نظارت از راه دور بیمار (RPM) از Spire Health مستقر در سانفرانسیسکو، متخصصان مراقبت های بهداشتی را از طریق فناوری سنجش تنفسی انقلابی بر سلامت بیمار نظارت می کند.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی بالابر بیمار کلیک کنید

برنامه RPM دارای ویژگی های نوآورانه بسیاری است. یک سنسور اختصاصی "Health Tag" که 100% غیرفعال است، به لباس زیر بیمار متصل می شود و تا 18 ماه در آنجا می ماند (می تواند از لباس های شسته شده عبور کند و نیازی به شارژ باتری ندارد). تا زمانی که کاربر از لباس‌های مجهز به حسگر استفاده می‌کند، داده‌های تنفسی، ضربان نبض و فعالیت‌های او به طور مداوم ضبط می‌شود و با تیمی از درمانگران که تحت نظارت پزشک بیمار کار می‌کنند به اشتراک گذاشته می‌شود. در مقایسه با سیستم‌های مرسوم که داده‌های تنفسی محدودتری را ضبط می‌کنند، سیستم RPM به درمانگران درک کاملی از شکل یا "مورفولوژی" تنفس بیمار می‌دهد.

Spire Health همچنین الگوریتم‌هایی ساخته است که می‌تواند تغییرات ظریف در فیزیولوژی بیمار را تشخیص دهد و مداخله زودهنگام را ممکن می‌سازد.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی غلتکی کلیک کنید

 برچسب‌های سلامت الگوی تنفس هر بیمار را یاد می‌گیرند، با این الگوریتم به‌طور خودکار تیم نظارت را در اولین نشانه‌های تغییر مطلع می‌کند. فیل گلز، معاون بهداشت Spire Health، توضیح داد:

«داده‌های اولیه ما نشان می‌دهد که برای پتنت‌هایی که تشدید دارند، نرخ بستری شدن در بیمارستان را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهیم. RPM یک پنجره زمانی ایجاد می‌کند که در آن می‌توانیم بیمار را فراخوانی کنیم، وضعیت سلامتی او را بررسی کنیم، و افرادی که در معرض خطر هستند را به پزشک خود برسانیم تا بتوانند مداخله کنند و بیمار را از بیمارستان دور نگه دارند. داده‌های اولیه ما نشان می‌دهد که برای پتنت‌هایی که تشدید می‌شوند، نرخ بستری شدن در بیمارستان را تا 90 درصد کاهش می‌دهیم.





:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: