آنچه در مورد هایپرلوردوز باید بدانید
نوشته شده توسط : ایران ماداس

هایپرلوردوزیس، همچنین به عنوان عقب ماندگی یا پشت توخالی شناخته می شود، وضعیتی است که شامل انحنای بیش از حد ستون فقرات در قسمت تحتانی کمر یا ناحیه کمر است. در حالی که انحنای خفیف معمولی است، انحنای بیش از حد پایین ستون فقرات می تواند منجر به کمردرد و بی حسی شود.

هایپرلوردوز یک انحنای بیش از حد و مشخصه به شکل C در قسمت تحتانی کمر یا ناحیه کمر ایجاد می کند، جایی که ستون فقرات درست بالای باسن به سمت داخل خم می شود. در حالی که لوردوز به انحنای طبیعی ستون فقرات به سمت داخل اشاره دارد، هایپرلوردوز به انحنای شدید اشاره دارد. در حالی که مقداری انحنای معمولی است، اما بیش از حد ممکن است باعث درد و ناراحتی منبع مطمئن شود.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

ستون فقرات از سه بخش خمیده تشکیل شده است:

ستون فقرات گردنی یا گردن
ستون فقرات قفسه سینه یا قفسه سینه
ستون فقرات کمری یا پایین کمر
هایپرلوردوز کمر اغلب به دلیل خمیدگی یا عدم ورزش رخ می دهد. برخی شرایط نیز ممکن است باعث ایجاد یا تشدید این بیماری شوند. در بسیاری از موارد، فیزیوتراپی می تواند به بهبود علائمی که ممکن است در هیپرلوردوز رخ دهد کمک کند.

این مقاله به بررسی هایپرلوردوزیس می پردازد و علائم و درمان آن را توضیح می دهد. همچنین فهرستی از تمرینات را ارائه می دهد که ممکن است به تسکین علائم کمک کند.

تمرینات هیپرلوردوزیس

یک مطالعه در سال 2018 تأثیر برخی تمرینات را بر انحنای ستون فقرات، قدرت عضلات پشت و کمردرد مزمن بررسی کرد.

شرکت کنندگان در این مطالعه یک تمرین منظم 60 دقیقه ای شامل هشت تمرین تثبیت کننده کمر با هدف تقویت عضلات پشت و افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات انجام دادند. آنها این تمرین را 3 روز در هفته به مدت 12 هفته انجام دادند.


جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

پس از 12 هفته، کاهش درد کمر و افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات کمر مشاهده شد. با این حال، تغییر قابل توجهی در انحنای ستون فقرات مشاهده نشد.

این تمرین شامل تمرینات زیر برای تثبیت کمر بود.

سیتوپ ها


به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را با زاویه 90 درجه خم کنید و پاها را صاف روی زمین قرار دهید.
دست‌ها را روی سینه ضربدری کنید و بالاتنه‌تان را بالا بیاورید تا به ران‌هایتان برسد.
به طور پیوسته بالاتنه خود را به سمت زمین پایین بیاورید.

ورزش سوپرمن


صاف دراز بکشید، رو به پایین، بازوهای خود را در مقابل خود دراز کنید.
همزمان دست ها، پاها و سینه خود را از زمین بلند کنید.
این حالت را به مدت 2 ثانیه در حین بازدم حفظ کنید.
در حین دم به آرامی دست ها، پاها و سینه خود را به سمت زمین پایین بیاورید.


بالا بردن دست و پا چهارپا
روی زمین زانو بزنید، به جلو خم شوید و دستان خود را کف دست پایین بیاورید.
زانوها را در راستای باسن و دست ها را مستقیماً زیر شانه ها نگه دارید.
بدون حرکت دادن ستون فقرات، به طور همزمان یک دست را بلند کرده و پای مخالف را طوری دراز کنید که در راستای ستون فقرات قرار گیرند.
به موقعیت شروع بازگردید.
اسکات
بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید.
بازوهای خود را از جلو دراز کنید، دست ها را به هم قلاب کنید.
در حالی که رو به جلو هستید، بدن خود را پایین بیاورید که انگار روی یک صندلی خیالی نشسته اید. پایین آوردن را تا حد امکان ادامه دهید تا ران های شما موازی با زمین شوند. زانوها و مچ پاها را در یک راستا نگه دارید.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی کلیک کنید


پاشنه های خود را فشار دهید تا به حالت اولیه بازگردید.
پلانک پایین تنه یا معکوس
بنشینید و پاهای خود را در جلوی خود قرار دهید و به عقب متمایل شوید. کمر شما باید نسبت به زمین زاویه 45 درجه داشته باشد.
دست‌هایتان را طوری کنار پهلویتان قرار دهید که کف دست‌ها رو به پایین باشد. بازوهای شما باید در راستای شانه ها و کمی پشت باسن قرار گیرند.
به سقف نگاه کنید و باسن خود را بالا بیاورید و وزن خود را روی دست ها و پاشنه های خود تحمل کنید. هسته و باسن خود را سفت کنید، بدن خود را صاف نگه دارید.
قبل از اینکه بدن خود را پایین بیاورید، 10 تا 15 ثانیه در این وضعیت بمانید.
پلانک بالاتنه یا ساعد
ساعد و زانوهای خود را به اندازه عرض شانه ها روی زمین قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که آرنج ها و شانه ها در یک راستا قرار دارند و ساعدها را مستقیماً در جلو نگه دارید.
هر دو زانو را از روی زمین بلند کنید، پاهای خود را به عقب فشار دهید تا بدنتان به طور کامل کشیده شود. به پایین نگاه کنید تا مطمئن شوید که گردن شما در یک راستا با بقیه ستون فقرات است.

جهت مشاهده و خرید انواع بالابر بیمار (لیفت بیمار) کلیک کنید
این وضعیت را نگه دارید، باسن خود را بالا نگه دارید و در عین حال قسمت مرکزی و باسن خود را سفت کنید.

تخته کناری
به پهلوی راست دراز بکشید و پاها را کنار هم بگذارید. بازوی راست خود را در آرنج خم کنید تا ساعد در راستای شانه باشد.
ماهیچه های اصلی خود را منقبض کنید و باسن خود را بالا بیاورید تا بدن شما از سر تا پا خط مستقیمی را تشکیل دهد.
این وضعیت را تا جایی که ممکن است بدون افتادن باسن نگه دارید.
در طرف مقابل تکرار کنید.
پل هیپ
به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید، پاها را با فاصله باسن و پاشنه ها چند اینچ از باسن خود فاصله دهید. بازوها را در کنار قرار دهید، دست ها را نزدیک باسن قرار دهید.
باسن خود را منقبض کنید و از پاشنه پا فشار دهید تا باسن به سمت بالا بلند شود. سعی کنید یک خط مورب در بالای بدن خود، از شانه تا زانو ایجاد کنید.
قبل از اینکه به آرامی به پایین برگردید، موقعیت را برای 1 تا 2 ثانیه حفظ کنید.

جهت مشاهده و خرید انواع ایست آسان (ایزی استند easy stand) کلیک کنید
هنگام تمرین، حداقل 10 دقیقه برای گرم کردن و خنک کردن بدن ضروری است. این می تواند شامل حرکات ساده مانند راه رفتن و کشش ملایم باشد.

علائم
فرد مبتلا به هایپرلوردوز ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

کمردرد: افراد مبتلا به هایپرلوردوز ممکن است کمردرد خفیف تا شدید را تجربه کنند که ممکن است با حرکت بدتر شود. همچنین ممکن است اسپاسم کمر یا سفتی در پشت را تجربه کنند.
مشکل در حرکت: افراد ممکن است به دلیل سفت شدن عضلات و سفتی در ناحیه کمر دچار مشکلات حرکتی شوند.
بی حسی: علاوه بر درد، برخی از افراد ممکن است احساس گزگز نیز داشته باشند.
از دست دادن کنترل مثانه: در برخی موارد، فرد ممکن است تغییراتی را در کنترل مثانه تجربه کند.

علل هایپرلوردوزیس


عوامل زیادی ممکن است باعث ایجاد هیپرلوردوز یا ایجاد آن شوند. برخی از دلایل ممکن است شامل موارد زیر باشد.

شرایط ستون فقرات


در برخی موارد، هایپرلوردوز ممکن است به دلیل سایر مشکلات زمینه ای ستون فقرات، مانند آکندروپلازی و اسپوندیلولیستزیس باشد.

خم شدن
خم شدن می تواند به هایپرلوردوزیس و کمردرد کمک کند. در نتیجه، ماهیچه‌های ناحیه کمر می‌توانند بیش از حد سفت شوند، زیرا سعی می‌کنند ستون فقرات را تثبیت و حمایت کنند. این می تواند ستون فقرات را به تدریج از تراز خارج کند و باعث افزایش انحنای ستون فقرات شود.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید

چاقی
چاقی منجر به وجود چربی اضافی در شکم و باسن می شود. این می تواند فشار بیشتری را به کمر وارد کند که ممکن است باعث شود ستون فقرات کمری به سمت هیپرلوردوزیس حرکت کند.

عدم ورزش
فقدان ورزش، علاوه بر افزایش خطر چاقی، می تواند عضلات مرکزی را که در اطراف تنه و لگن قرار دارند، ضعیف کند. ماهیچه های ضعیف کمتر قادر به حمایت از ستون فقرات هستند و به ستون فقرات اجازه می دهند بیش از حد انحنا پیدا کند.

تشخیص
تشخیص هایپرلوردوزیس می تواند دشوار باشد، زیرا تنوع زیادی در انحنای طبیعی ستون فقرات - که پزشکان آن را لوردوز کمری می نامند - در سراسر جمعیت وجود دارد.

به طور معمول، یک متخصص مراقبت های بهداشتی از اشعه ایکس برای اندازه گیری انحنای ستون فقرات درخواست می کند. با این حال، اگر فکر می کنند ناهنجاری در بافت نرم مسئول هیپرلوردوز است، ممکن است اسکن MRI یا سی تی اسکن را نیز توصیه کنند.

جهت مشاهده و خرید انواع گیت ترینر کلیک کنید

آنها همچنین ممکن است آزمایش خون و اسکن استخوان را برای ارائه اطلاعات بیشتر و رد سایر بیماری های احتمالی پیشنهاد کنند.

رفتار
درمان اغلب شامل تکنیک هایی برای کمک به جلوگیری از بدتر شدن انحنای کمر است. پزشک ممکن است با تجویز داروهای مسکن و ضد التهاب برای تسکین علائم درد شروع کند.

در جایی که چاقی ممکن است یکی از عوامل موثر باشد، یک متخصص مراقبت های بهداشتی احتمالاً برنامه ای برای کاهش وزن طراحی می کند. این ممکن است شامل تمرینات فیزیوتراپی باشد که عضلات مرکزی بدن را برای بهبود وضعیت بدنی کشش و تقویت می کند. در موارد دیگر، پزشک ممکن است استفاده از بریس پشتی هایپرلوردوز را برای کمک به تراز نگه داشتن ستون فقرات پیشنهاد دهد.

درمان طولانی‌مدت به علت بیماری بستگی دارد. اگر هیپرلوردوز به دلیل ضعف یا عدم تعادل عضلانی باشد، ممکن است ارجاع به فیزیوتراپ یا متخصص کمر ضروری باشد. در موارد شدیدتر، جایی که سایر گزینه‌های درمانی علائم را بهبود نمی‌بخشند، ممکن است فرد برای کمک به اصلاح منحنی به جراحی نیاز داشته باشد.

خطرات هایپرلوردوز


مطالعه‌ای در سال 2017 یک رابطه بین انحنای بیش از حد ستون فقرات و آرتروز را گزارش می‌کند که به بیماری دژنراتیو مفصل (DJD) اشاره دارد. این وضعیتی است که در آن غضروف بین مفاصل شکسته می شود.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی غلتکی کلیک کنید

با این حال، از مطالعه مشخص نیست که کدام شرایط باعث دیگری می شود. با این حال، نویسندگان حدس می‌زنند که هم هیپرلوردوزیس و هم هیپولوردوزیس – که در آن ستون فقرات صاف‌تر از آنچه باید باشد – فشار بیشتری بر مفاصل وارد می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد DJD شود.

چه زمانی با پزشک صحبت کنیم


در صورت تشدید کمردرد بهتر است با پزشک صحبت کنید. داشتن یک دفتر خاطرات برای نظارت بر شدت درد و تأثیر آن بر فعالیت های روزانه فرد ممکن است به تشخیص کمک کند.

افراد همچنین در صورت تجربه هر یک از علائم زیر که ممکن است نشان دهنده یک مشکل زمینه ای جایگزین یا اضافی باشد، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشند:

انحنای پایدار در قسمت پایین کمر، حتی در هنگام خم شدن به جلو
گزگز یا بی حسی در پشت، بازوها یا پاها
اسپاسم عضلانی
مشکلات مثانه یا روده
چشم انداز
هایپرلوردوز شامل انحنای شدید و درونی کمر است. در حالی که افراد ممکن است با این بیماری متولد شوند، زمانی که در بزرگسالی ایجاد می شود، احتمالاً به دلیل عوامل خاص سبک زندگی است. اغلب، حفظ وزن متوسط ​​و ورزش منظم می تواند وضعیت وضعیت بدن و مشکلات کمردرد را بهبود بخشد.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر سی پی CP کلیک کنید

اگر ورزش علائم هیپرلوردوز را کاهش نداد، بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی باشید. یک پزشک قبل از تشخیص و ایجاد یک برنامه درمانی مناسب، معاینه ستون فقرات را انجام می دهد.





:: بازدید از این مطلب : 275
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: