پیشرفت در رباتیک پزشکی
نوشته شده توسط : ایران ماداس

به گفته متخصصان مراقبت های بهداشتی و نوآوران در MEDICA 2021، رباتیک پزشکی در مورد ترکیب هوش و دقت ماشین با هوش، تصمیم گیری و مهارت های انسانی است.

مجمع جهانی پزشکی امسال به پیشرفت‌ها در رباتیک پزشکی، از گام‌های رو به جلو در جراحی با کمک رباتیک تا اسکلت‌های بیرونی که برای کمک به بیماران و مجروحان طراحی شده‌اند، نگاه می‌کند. دکتر Ing Bartlomiej Stanczyk، از لهستان و آلمان مستقر در Accrea Engineering، در مورد بازوی ربات ARIA بحث کرد. او گفت:

ما پزشکان کافی برای همه مردم روی کره زمین نداریم - تعداد ما بیشتر است، پیرتر می‌شویم و مراقبت‌های بهداشتی بهتری می‌خواهیم، بنابراین من می‌خواهم پزشکان خود را با روبات‌ها توانمند کنم.»

Accrea Engineering با توسعه یک بازوی کمکی سبک وزن از فیبر کربن برای کاربران ویلچر شروع کرد و اکنون RoPuc را برای استفاده در جراحی توسعه داده است. دکتر اینگ بارتلومیج استانچیک توضیح داد:

«بازوی ما برای کار در محیط‌های انسانی، با سنسورها و ویژگی‌های ایمنی داخلی طراحی شده است. می توان از آن به عنوان دستیار برای جراحی های کم تهاجمی با در دست گرفتن دوربین ها، کشنده ها و ابزار و غیره استفاده کرد.

جهت مشاهده و خرید انواع اتوکلاو کلیک کنید

 همچنین می توان از آن برای هدایت سوزن روباتیک برای انجام بیوپسی های دقیق استفاده کرد. بیوپسی با دست آزاد می تواند منجر به دقت کم، عوارض، قرار گرفتن در معرض تابش زیاد و خستگی جراح شود. این سیستم این مشکلات را برطرف کرده و مزایایی از جمله عدم عارضه را برای بیماران به همراه دارد. همچنین اگر منجر به کاهش خستگی جراح شود مقرون به صرفه است.

جراحی هیبریدی انسان-رباتیک


Jaume Amat، مدیرعامل شرکت اسپانیایی Rob Surgical، سیستم Bitrack خود را معرفی کرد که برای غلبه بر محدودیت‌های سیستم‌های روباتیک فعلی و ایده‌آل برای جراحی هیبریدی انسان-رباتیک در زمینه‌هایی از جمله اورولوژی، کولون و رکتوم و زنان طراحی شده است. او مشاهده کرد:

بیست سال پس از اولین روش رباتیک، در حال حاضر تنها حدود دو درصد از کل روش های جراحی هدفمند با روبات ها انجام می شود. ما 6000 ربات جراحی نصب شده در سراسر جهان داریم، اما هر کدام کمتر از یک عمل جراحی در روز انجام می دهند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

 با سیستم های فعلی، روش های جراحی بسیار گران هستند زیرا هزینه های اولیه بالا موانعی را برای بیمارستان های کوچک و متوسط ایجاد می کند. همچنین، ما پلتفرم‌های فعلی واقعاً سفت و سختی داریم که بیش از حد بر روی ربات تمرکز می‌کنند تا نیازهای بیمار و جراحان. این چیزی است که ما دوست داریم تغییر دهیم.»

سیستم Bitrack یک پلت فرم باز با چهار بازو است. ربات را می توان در هر موقعیتی در اطراف بیمار قرار داد و امکان دسترسی آناتومیک چهار ربعی و دسترسی کامل بیمار را فراهم می کند. پورت های منبع باز به هر دو ابزار لاپاراسکوپی رباتیک و سنتی اجازه می دهند که به طور همزمان کار کنند. Jaume Amat توضیح داد:

ایده این است که ابزار دستی و رباتیک را با هم ترکیب کنیم. دقت بالا توسط سیستم رباتیک ارائه می شود، اما لزوماً تمام جراحی ها را انجام نمی دهد. این می‌تواند هزینه‌های بیمارستان‌ها را کاهش دهد - ما بسیار مطمئن هستیم که می‌تواند آینده جراحی باشد.»

یک اسکلت بیرونی خود متعادل


مدیر ارشد بازرگانی و بالینی، ژان لوئیس کنستانزا، از واندرکرفت مستقر در پاریس، آتالانت خود را معرفی کرد، یک اسکلت بیرونی هندزفری برای توانبخشی راه رفتن. او گفت:

این اولین اسکلت بیرونی در جهان است که می تواند متعادل راه برود - تعادل خود را ایجاد می کند و خود تثبیت می شود. خیلی ساده است. این می تواند توسط یک فرد پاراپلژیک استفاده شود و می تواند به تنهایی راه برود. می توانید آن را بپوشید، بایستید و هر کاری که فیزیوتراپ یا تیم پزشکی شما در بیمارستان توانبخشی برای کمک به شما در یادگیری مجدد راه رفتن ضروری می داند، انجام دهید. می توانید خم شوید، چیزی از زمین بگیرید و از پله ها بالا و پایین بروید.»

برای افرادی که مبتلا به پاراپلژی یا همی پلژی کامل یا جزئی هستند، استفاده از آن شهودی است و شدت عمل را ارائه می دهد که به بیماران کمک می کند تا حرکات را خیلی سریع تر دوباره یاد بگیرند. او اضافه کرد:

ما در حال حاضر روی نسخه دومی کار می کنیم که بسیار باریک تر، سبک تر، ارزان تر و چابک تر است. این می تواند به افرادی که در حال حاضر روی ویلچر نشسته اند کمک کند تا بایستند و تمام زندگی روزمره خود را در خانه و محل کار انجام دهند.

زندگی مستقل

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی کلیک کنید


دکتر Luca Randazzo، دکترای رباتیک، از شرکت سوئیسی Emovo، Emovo Grasp، یک اسکلت بیرونی دست قابل حمل و متصل را که در حال حاضر در حال توسعه است، مورد بحث قرار داد. او گفت:

ماموریت ما ایجاد دستگاه هایی است که به انسان ها توانایی زندگی مستقل را بازگرداند. ما در تلاش هستیم تا عملکرد 40 میلیون کاربر را که از سکته مغزی رنج می‌برند و با مشکلات دستی زندگی می‌کنند، دوباره به دست آوریم. هدف ما رسیدن به ورود به بازار با این کار تا سال آینده است - در آینده روش‌های کنترل بیشتری را اضافه خواهیم کرد. ما پتانسیل ادغام دستگاه سخت‌افزاری خود را با داده‌ها می‌بینیم تا به بیمار نشان دهیم در مرحله توانبخشی در کجاست و بنابراین پزشکان می‌توانند از راه دور پیشرفت بیمار را پیگیری کنند.»





:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: