راهنمای ساده برای فیزیوتراپی برای بیماران سکته مغزی
نوشته شده توسط : ایران ماداس

سکته مغزی ارتباطات حیاتی بین مغز و ماهیچه های شما را قطع می کند، به همین دلیل است که علت اصلی ناتوانی طولانی مدت است و تقریباً همیشه منجر به از دست دادن تحرک و حرکت می شود. با این حال، این از دست دادن لزوما دائمی نیست. جهت مش...


 

سکته مغزی ارتباطات حیاتی بین مغز و ماهیچه های شما را قطع می کند، به همین دلیل است که علت اصلی ناتوانی طولانی مدت است و تقریباً همیشه منجر به از دست دادن تحرک و حرکت می شود. با این حال، این از دست دادن لزوما دائمی نیست.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی انتقال بیمار کلیک کنید

 در واقع، توانبخشی به ویژه در مراحل اولیه بهبودی، زمانی که بیماران کنترل کمی بر عضلات آسیب دیده خود ندارند، بسیار مهم است. مهم نیست که در کجای سفر خود به سمت بهبودی هستید، پیشرفت طولانی مدت شما به یک رژیم فیزیوتراپی ثابت بستگی دارد. 

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

بیاموزید که چرا فیزیوتراپی برای سکته مغزی برای بازماندگان سکته مغزی بسیار مفید است و هنگام انتخاب یک مرکز و جستجوی خدمات برای بازماندگان سکته مغزی به دنبال چه چیزی باشید.


هدف از فیزیوتراپی پس از سکته مغزی چیست؟


سکته مغزی اغلب باعث فلج در یک طرف بدن می شود، به این معنی که بیماران عملکرد یک دست و یک پا را از دست می دهند. در هفته‌ها و ماه‌های اول بهبودی، فیزیوتراپ‌ها با بازماندگان سکته مغزی کار می‌کنند تا این ماهیچه‌ها را تقویت و تحریک کنند - حتی قبل از اینکه دوباره حرکت داوطلبانه را به دست آورند. اگر و زمانی که عملکرد بازگردد، فیزیوتراپی به بیماران این امکان را می‌دهد تا مهارت‌های روزمره را دوباره یاد بگیرند و سلول‌های سالم مغز خود را برای کنترل قسمت‌های آسیب‌دیده بدن بازآموزی کنند. این بخشی از خدمات مختلفی است که برای بهبود سکته مغزی از جمله کاردرمانی، پرستاری توانبخشی و گفتار درمانی ارائه می شود.

 

فواید فیزیوتراپی برای بیماران سکته مغزی


فیزیوتراپ و بیمار سکته مغزی به محض بازگرداندن اکسیژن به مغز پس از سکته مغزی، بدن و مغز شما روند طولانی بهبودی پس از آسیب مغزی و از دست دادن عملکرد عضلانی را آغاز می کنند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید

 توانبخشی پس از سکته مغزی بخش بزرگی از این روند بهبودی است و اغلب 24 ساعت پس از سکته مغزی شروع می شود. فیزیوتراپیست های سکته مغزی می توانند عضلات و اعصاب آسیب دیده را برای حفظ گردش خون و جلوگیری از سفتی تحریک کنند، سپس بیماران را در مراحل بهبودی سکته مغزی در حین یادگیری مجدد حرکات ماهیچه ای راهنمایی کنند.

امروزه بسیاری از فیزیوتراپ ها در زمینه سکته مغزی و انواع دیگر آسیب های عصبی تخصص دارند. این درمانگران می دانند که چگونه به بیماران کمک کنند تا حرکات پیچیده بدن را دوباره یاد بگیرند و از عوارضی که بعداً پیشرفت آنها را مختل می کند اجتناب کنند. پس از سکته مغزی، بهبود تعادل، هماهنگی و سایر مهارت های اساسی برای کیفیت کلی زندگی شما ضروری است.

چه زمانی به فیزیوتراپی نیاز دارید؟


حتی قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنید، باید بدانید کدام فیزیوتراپ یا برنامه توانبخشی می‌خواهید به شما در بهبود سکته مغزی کمک کند. پزشکان شما می دانند که پس از سکته چه چیزی برای بدن شما بهتر است، بنابراین مطمئن شوید که تمام برنامه های ترخیص خود را با دقت بررسی کرده و با تیم پزشکی خود در مورد برنامه توانبخشی خود مشورت کنید. متخصص مغز و اعصاب شما را به یک برنامه فیزیوتراپی یا مرکز توانبخشی بر اساس نیازهای فیزیکی فوری و خطرات عوارض ارجاع می دهد.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر سی پی CP کلیک کنید

برخی از برنامه های توانبخشی دقیق تر از برنامه های دیگر هستند، بنابراین تنظیمات درمانی ایده آل شما به علائم فردی و نیازهای سبک زندگی شما بستگی دارد. اختلالات حرکتی و حسی پس از سکته بسیار رایج است، اما در صورت دریافت تحریک و حمایت مناسب برای اندام‌های آسیب‌دیده سکته، شانس بهبودی شما افزایش می‌یابد. پزشک می تواند به شما کمک کند تا برنامه و درمانگری را انتخاب کنید که با درجه خاصی از ناتوانی، سلامت جسمی کلی، سن و سایر عواملی که بر توانایی بدن شما برای بهبودی تأثیر می گذارد، کار کند.

در طول فیزیوتراپی پس از سکته مغزی چه اتفاقی می افتد؟

 

فیزیوتراپی برای سکته‌های مغزی معمولاً برنامه‌های سفارشی برای هر بازمانده سکته مغزی دارد. در طول اولین قرار ملاقات شما با درمانگر جدیدتان، آنها بدن شما را به طور کامل معاینه می کنند، با یادداشت های پزشکتان مشورت می کنند و با شما یا عزیزانتان درباره علائم و مشکلاتتان مصاحبه می کنند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برنامه‌ای را که برای شما مناسب است، با تمرکز بر بازگرداندن حرکت و جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است پس از سکته مغزی رخ دهد، ایجاد کنند.

رژیم فیزیوتراپی شما حول اهداف خاصی می چرخد، که شما و درمانگرتان برای تعیین و تلاش برای رسیدن به آنها با یکدیگر همکاری خواهید کرد. انجمن فیزیوتراپی آمریکا (APTA) بیماران را تشویق می کند تا سوالاتی را بپرسند، به خصوص در مورد اهداف خاص و جدول زمانی شما، تا مطمئن شوید که همه در یک صفحه هستند و شما می دانید که از فیزیوتراپی چه انتظاری دارید.

جهت مشاهده و خرید انواع کالسکه سی پی CP کلیک کنید

به عنوان مثال، فیزیوتراپیست ها با ابتدایی ترین کارها و حرکات، مانند حرکت ایمن از تخت به صندلی و در عین حال محافظت از بازوهای آسیب دیده در برابر آسیب، شروع می کنند. آنها به تدریج به تمرینات و کارهایی می رسند که تعادل را بهبود می بخشد، به شما کمک می کند مهارت های هماهنگی اولیه را دوباره بیاموزید و مغز خود را برای انجام وظایف کاربردی مانند گرفتن اشیا و راه رفتن دوباره آموزش دهید. فیزیوتراپیست شما همچنین ممکن است به شما یاد دهد که چگونه از دستگاه های بهبود سکته مغزی مانند SaeboFlex، یک دستکش مکانیکی که به کشش و درک کمک می کند، استفاده کنید.

 

برنامه های بستری و سرپایی


برخی از برنامه های توانبخشی سکته مغزی برنامه های بستری و برخی دیگر برنامه های سرپایی هستند. برنامه های بستری بیماران را برای اقامت شبانه می پذیرد و اتاق هایی را برای زندگی در طول درمان به آنها اختصاص می دهد. برنامه های سرپایی بدون نیاز به اقامت یک شبه بیمار، درمان را ارائه می کنند. برنامه‌های سرپایی به بازماندگان سکته مغزی که در خانه زندگی می‌کنند، با مراجعه به بخش سرپایی بیمارستان، مرکز توانبخشی سرپایی، یا برنامه روزانه بیمارستان، این امکان را می‌دهد که طیف کاملی از خدمات را در خانه زندگی کند.

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر کامفورت کلیک کنید

بسته به وضعیت زندگی و نوع مراقبتی که نیاز دارید، در یکی از سه نوع برنامه مراقبت دریافت خواهید کرد:

 

تسهیلات توانبخشی بستری


بازماندگان سکته مغزی با اختلالات شدید ممکن است نیاز داشته باشند در یک مرکز پرستاری ماهر بمانند که در آن مراقبت های پزشکی و توانبخشی 24 ساعته دریافت خواهند کرد. انجمن قلب آمریکا بر اهمیت برنامه‌های بستری بین رشته‌ای تأکید می‌کند، که فشرده هستند و زمینه‌های تخصصی متعددی را در نظارت و درمان بیمار لحاظ می‌کنند. اگر حداقل پنج روز در هفته و سه ساعت در روز به کار درمانی یا فیزیوتراپی نیاز دارید، کاندیدای مناسبی برای توانبخشی بستری هستید.

فیزیوتراپی سرپایی


درمانگران سرپایی بیماران را برای چند ساعت در روز در یک مرکز فیزیوتراپی مستقر در بیمارستان یا آزاد می بینند. پزشک شما باید خدمات فیزیوتراپی سرپایی شما را تأیید کند، که شامل انواع فعالیت های توانبخشی است و سطح پایین تری از نظارت و کمک های پزشکی را شامل می شود.

جهت مشاهده و خرید انواع گیت ترینر کلیک کنید

 

فیزیوتراپی خانگی


پس از ترخیص از بیمارستان یا مرکز بستری، پزشک ممکن است مراقبت های شدید در منزل را توصیه کند. در طول فیزیوتراپی حاد خانگی، درمانگران مستقیماً به خانه شما می آیند و تمریناتی را انجام می دهند که برای تحریک و تقویت ماهیچه های شما طراحی شده و در عین حال بافت سالم مغز شما را بازآموزی می کنند.

چگونه می توانم فیزیوتراپیست مناسب را پیدا کنم؟


اگرچه پزشک شما تصمیم می گیرد که کدام گزینه توانبخشی برای شما بهترین است، شما و خانواده تان این گزینه را دارید که فیزیوتراپیست خود را انتخاب کنید. برای دسترسی به خدمات فیزیوتراپیست از طریق دسترسی مستقیم نیازی به ارجاع پزشک ندارید، اما ارائه‌دهنده بیمه شما باید بگوید که کدام یک در شبکه پوشش شما هستند.

 

در نهایت، یافتن یک فیزیوتراپیست که معیارهای زیر را داشته باشد بسیار مهم است:

جهت مشاهده و خرید انواع تخت بیمارستانی کلیک کنید

متعلق به APTA است
الزامات مجوز یا گواهینامه ایالت شما را برآورده می کند
توسط یک فیزیوتراپ مجاز هدایت می شود
ارزیابی مداوم پیشرفت شما را ارائه می دهد
در زمینه مناسب فیزیوتراپی تخصص دارد
با برنامه ای کار می کند که بر مراقبت از بیمار تمرکز دارد
آماده است تا با در نظر گرفتن خواسته ها و محدودیت های شما، اهداف درستی را برای شما تعیین کند
شما را وادار می کند تا به محدودیت های فیزیکی فعلی خود برسید (اما سعی نمی کنید از آنها عبور کنید)
پشتیبانی و آموزش مداوم را برای اعضای خانواده و سایر مراقبان شما فراهم می کند
به طور منظم با شما ملاقات می کند تا پیشرفت شما را ارزیابی کند
ناتوانی ها و علائم پس از سکته را درک می کند
در صورت لزوم، در طول درمان، تمام توجه خود را به شما اختصاص می دهد، مراقبت مستقیم، یک به یک و مشاهده مداوم برای جلوگیری از آسیب و ارزیابی پیشرفت شما
 

البته، همیشه نمی توانید دقیقاً بر اساس اولین جلسه خود بگویید که از یک درمانگر جدید چه انتظاری دارید. از آنجایی که حفظ ثبات در رژیم فیزیوتراپی و شروع تمرینات مؤثر در اسرع وقت بسیار مهم است، مهم است که افراد و برنامه هایی را که با شما ناسازگار هستند یا با نیازها و علائم شما سازگار نیستند، کنار بگذارید.





:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: