11 علت ضعف ناگهانی پا
نوشته شده توسط : ایران ماداس

ضعف ناگهانی ساق پا می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی سلامتی باشد و باید در اسرع وقت توسط پزشک بررسی شود. در برخی موارد، ممکن است نشان دهنده یک وضعیت پزشکی باشد که نیاز به مراقبت اورژانسی دارد. در اینجا به 11 علت رایج ضعف پ...


 

ضعف ناگهانی ساق پا می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل اساسی سلامتی باشد و باید در اسرع وقت توسط پزشک بررسی شود. در برخی موارد، ممکن است نشان دهنده یک وضعیت پزشکی باشد که نیاز به مراقبت اورژانسی دارد.

در اینجا به 11 علت رایج ضعف پا و سایر علائمی که باید بدانید، صحبت خواهیم کرد.

جهت مشاهده و خرید انواع گیت ترینر کلیک کنید

1. دیسک لغزنده
دیسک لیز خورده زمانی اتفاق می‌افتد که ماده ژلاتینی داخل دیسک‌ها که مهره‌های شما را تحت فشار قرار می‌دهند، از طریق پارگی در قسمت بیرونی بیرون زده و باعث ایجاد درد می‌شود. این می تواند به دلیل آسیب یا تغییرات دژنراتیو مرتبط با سن در ستون فقرات اتفاق بیفتد.

اگر دیسک لغزیده عصب مجاور را فشرده کند، می‌تواند باعث درد و بی‌حسی در امتداد عصب آسیب‌دیده، اغلب پایین پای شما شود.

علائم دیگر عبارتند از:

ضعف عضلانی
دردی که هنگام ایستادن یا نشستن بدتر می شود
احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در ناحیه آسیب دیده
اگر درد گردن یا کمر به سمت بازو یا پای شما کشیده شد یا احساس کردید بی حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف داشتید، به پزشک مراجعه کنید. درمان محافظه کارانه، از جمله استراحت و به دنبال آن فیزیوتراپی، معمولاً علائم را ظرف چند هفته تسکین می دهد.

2. سکته مغزی
سکته مغزی زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به مغز شما به دلیل انسداد قطع می‌شود یا رگ خونی در مغز می‌ترکد. می تواند باعث بی حسی یا ضعف ناگهانی در صورت، بازوها یا پاها شود.

سایر علائم و نشانه های سکته مغزی عبارتند از:

جهت مشاهده و خرید انواع استندینگ برد کلیک کنید

سردرگمی ناگهانی
مشکل در صحبت کردن
سردرد ناگهانی و شدید
افتادگی یک طرف صورت یا لبخند ناهموار
اگر شما یا شخص دیگری دچار سکته مغزی شده اید، فورا با 911 تماس بگیرید. درمان سریع برای بهبودی سکته مغزی حیاتی است. درمان زودهنگام می تواند خطر عوارض طولانی مدت را کاهش دهد.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی بالابر بیمار کلیک کنید

3. سندرم گیلن باره
سندرم گیلن باره یک اختلال خودایمنی نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن به اعصاب شما حمله می‌کند و باعث گزگز و ضعف می‌شود که معمولاً از پاها و ساق‌ها شروع می‌شود. اگر فوراً درمان نشود، ضعف می تواند به سرعت گسترش یابد و در نهایت کل بدن را فلج کند.

علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس سوزن سوزن شدن یا سوزن سوزن شدن در مچ دست، انگشتان دست، مچ پا و انگشتان پا
درد شدید که در شب بدتر می شود
مشکل در حرکات چشم یا صورت
مشکلات کنترل مثانه یا روده
علت این بیماری مشخص نیست، اما اغلب توسط یک عفونت، مانند آنفولانزای معده یا عفونت تنفسی، ایجاد می شود.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوراً به پزشک مراجعه کنید. هیچ درمانی وجود ندارد، اما درمان هایی وجود دارد که می تواند علائم را تسکین دهد و طول مدت بیماری را کاهش دهد.

جهت مشاهده و خرید انواع صندلی انتقال کلیک کنید

4. ام اس
مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمنی سیستم عصبی مرکزی است. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی بدن شما به میلین، که غلاف محافظ اطراف اعصاب شما است، حمله می کند. اغلب در افراد 20 تا 50 ساله تشخیص داده می شود.

ام اس می تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بی حسی و خستگی شایع ترین علائم هستند. علائم دیگر عبارتند از:

ضعف عضلانی
اسپاستیسیته عضلانی
مشکل در راه رفتن
لرزش
درد حاد و مزمن
اختلالات بینایی
ام اس یک بیماری مادام العمر است که می تواند شامل دوره هایی از عود علائم باشد که با دوره های بهبودی همراه است یا می تواند پیش رونده باشد.

درمان‌های ام‌اس، از جمله دارو درمانی و فیزیوتراپی، می‌تواند به شما کمک کند تا قدرت را در پاهای خود بازیابی کنید و پیشرفت بیماری را کند کنید.

5. عصب فشرده
سیاتیک که به دلیل فشار دادن عصب در قسمت پایین کمر ایجاد می شود، دردی است که در امتداد عصب سیاتیک تابش می کند، که از قسمت پایین کمر شما از طریق باسن و باسن و پایین پاها گسترش می یابد. معمولاً یک طرف بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

سیاتیک می تواند از درد مبهم تا درد سوزش شدید متغیر باشد و با نشستن یا عطسه طولانی مدت بدتر شود. همچنین ممکن است بی حسی و ضعف پا را تجربه کنید.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید

سیاتیک خفیف معمولاً با استراحت و اقدامات مراقبتی مانند کشش از بین می رود. اگر درد شما بیش از یک هفته طول کشید یا شدید بود به پزشک مراجعه کنید.

اگر درد ناگهانی و شدید در ناحیه کمر یا ساق پا همراه با ضعف یا بی حسی عضلانی یا مشکل در کنترل مثانه یا روده خود را تجربه کردید، که نشانه سندرم دم اسبی است، مراقبت های اورژانسی دریافت کنید.

6. نوروپاتی محیطی
نوروپاتی محیطی آسیب عصبی به سیستم عصبی محیطی بدن شما است که اعصاب را از سیستم عصبی مرکزی به بقیه بدن شما متصل می کند.

این می تواند در اثر آسیب، عفونت، و تعدادی از شرایط، از جمله دیابت (نوروپاتی دیابتی) و کم کاری تیروئید ایجاد شود.

علائم معمولاً با بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست ها و پاها شروع می شود، اما می تواند به سایر قسمت های بدن شما سرایت کند. علائم دیگر عبارتند از:

ضعف
دردی که در شب بدتر می شود
احساس سوزش یا یخ زدگی
تیراندازی یا درد برق مانند
مشکل در راه رفتن
درمان بستگی به علت آسیب عصبی دارد و ممکن است با درمان یک بیماری زمینه‌ای شروع شود. داروهای تجویزی و درمان های مختلف نیز در دسترس هستند.

7. بیماری پارکینسون
بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که ناحیه ای از مغز به نام جسم سیاه را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم این عارضه به تدریج در طول سال ها ایجاد می شود. مشکلات حرکتی معمولا اولین نشانه است. سایر علائم بیماری پارکینسون عبارتند از:

دستخط کوچک یا سایر تغییرات نوشتاری
حرکت آهسته (برادی کینزی)
سفتی اندام
مشکلات تعادل یا راه رفتن
لرزش
تغییر صدا
درمان بیماری پارکینسون شامل ترکیبی از تغییرات سبک زندگی، داروها و روش های درمانی است. داروها و فیزیوتراپی می توانند به کاهش از دست دادن عضلات ناشی از بیماری پارکینسون کمک کنند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید

8. میاستنی گراویس
میاستنی گراویس (MG) یک اختلال عصبی عضلانی است که باعث ضعف در عضلات اسکلتی ارادی شما می شود. این بیماری می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، اما در زنان زیر 40 سال و مردان مسن تر از منبع معتبر 60 شایع تر است.

علائم عبارتند از:

ضعف عضلانی در بازوها، دست ها، پاها یا پاها
افتادگی پلک
دوبینی
مشکل در صحبت کردن
مشکل در بلع یا جویدن
هیچ درمانی برای MG وجود ندارد، اما درمان اولیه می تواند پیشرفت بیماری را محدود کرده و به بهبود ضعف عضلانی کمک کند. درمان معمولاً ترکیبی از تغییرات سبک زندگی، داروها و گاهی جراحی است.

9. ضایعه یا تومور ستون فقرات
ضایعه یا تومور نخاعی رشد غیرطبیعی بافت در داخل یا اطراف نخاع یا ستون است. تومورهای ستون فقرات می توانند سرطانی یا غیرسرطانی باشند و از ستون فقرات یا ستون فقرات منشأ گرفته یا از محل دیگری در آنجا پخش شوند.

جهت مشاهده و خرید انواع ترالی کلیک کنید

کمردرد که در شب بدتر می شود یا با فعالیت افزایش می یابد، شایع ترین علامت است. اگر تومور به عصب فشار آورد، می تواند باعث بی حسی یا ضعف در بازوها، پاها یا قفسه سینه شود.

درمان به نوع و محل ضایعه یا تومور و سرطانی یا غیرسرطانی بودن آن بستگی دارد. جراحی برای برداشتن تومور، یا پرتودرمانی یا شیمی درمانی برای کوچک کردن تومور، معمولاً می‌تواند ضعف پا را برطرف کند.

10. ALS
اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) همچنین به عنوان بیماری لو گهریگ شناخته می شود. این یک بیماری عصبی پیشرونده است که به سلول های عصبی آسیب می رساند و اغلب با انقباض عضلات و ضعف در پاها شروع می شود.

سایر علائم اولیه عبارتند از:

مشکل در راه رفتن یا انجام کارهای روزانه
مشکل در بلع
لکنت زبان
مشکل در بالا گرفتن سر
در حال حاضر هیچ درمانی برای ALS وجود ندارد، اما درمان‌هایی در دسترس هستند که می‌توانند به کنترل علائم و عوارض و بهبود کیفیت زندگی کمک کنند.

11. سموم
نوروپاتی سمی آسیب عصبی ناشی از مواد سمی مانند مواد شیمیایی پاک کننده، حشره کش ها و آفت کش ها و سرب است. مصرف زیاد الکل نیز می تواند باعث آن شود. این نوروپاتی الکلی نامیده می شود.

این عصب بر روی اعصاب بازوها و دستها یا پاها و پاهای شما تأثیر می گذارد و باعث درد عصبی، بی حسی یا گزگز و ضعف می شود که می تواند منجر به از دست دادن حرکت شود.

درمان شامل دارو برای تسکین درد عصبی و محدود کردن قرار گرفتن در معرض سم است.

جهت مشاهده و خرید انواع استندینگ برد کلیک کنید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
ضعف پا همیشه باید توسط پزشک ارزیابی شود زیرا ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه ای جدی باشد که نیاز به درمان دارد.

مراقبت های پزشکی اورژانسی دریافت کنید اگر:

ضعف شما با درد ناگهانی و شدید در پشت یا پا همراه است.
از دست دادن کنترل مثانه یا روده را تجربه می کنید.
شما یا شخص دیگری علائم هشدار دهنده سکته مغزی را تجربه می کنید.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت تراکشن کلیک کنید
خط پایین
ضعف ناگهانی پا می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی جدی مانند سکته باشد. اگر مطمئن نیستید که چه خبر است، به نزدیکترین اورژانس بروید یا با 911 تماس بگیرید.

سایر شرایط نیز می تواند باعث ضعف پا یا مشکل در راه رفتن شود. اگر ضعف پا، بی حسی یا گزگز یا تغییر در نحوه راه رفتن خود را تجربه کردید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.





:: بازدید از این مطلب : 226
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: