گریه کردن چه فایده ای دارد؟
نوشته شده توسط : ایران ماداس

ما گریه می کنیم چرا که این راهی است که خود را بیان می کنیم ،گریه کمک می کند تا فشار را کاهش داده و حالمان را بهتر کنیم.

گریه کردن Crying  یک عمل معمولی انسانی است و می تواند توسط احساسات مختلف ایجاد شود. اما چرا انسان گریه می کند؟ محققان دریافتند گریه می تواند هم برای بدن و هم برای ذهن شما مفید باشد و این فواید از بدو تولد با اولین گریه نوزاد شروع می شود.

گریه چیست؟

از وقتی که متولد شدیم،گریه در زندگی مان بسیار نقش داشته است.به این فکر کنید که اولین کار ما پس از ورود به این دنیا،گریستن است.وقتی که کودک بودیم میگریستیم،وقتی گرسنه بودیم،وقتی سرما می خوردیم،وقتی زمین می خوردیم،وقتی دلمان نمی خواست که تکالیف مدرسه را انجام دهیم ،در تمام این حالات ما گریه می کردیم.

گرچه وقتی بزرگتر شدیم و بالغ گشتیم احساس می کردیم که اگر گریه کنیم،از خود ضعف نشان داده ایم .درباره گریه هامان با کسی صحبت نمی کردیم و در خلوت خود می گریستیم.مطالب بسیاری در رابطه با فوایده خنده وجود دارد اما به نظر می رسد که هیچ کس دلش نمی خواهد راجع به اشک و گریه صحبت کند.در واقع گریه کردن از آن جایی اشتباه فهمیده شد که اغلب اشک و گریه را به غم و لحظات تلخ در زندگی مربوط می دانستیم.اما بدانید که گریه به شدت برای شما مفید است

تاثیر گریه زیاد

در زندگی اجتماعی ما،وضعیت های بی شماری وجود دارد که می توانند منجر به گریستن شوند.ما می توانیم در اثر اندوه ناشی از وضعیت های مختلف در زندگی گریه کنیم(مثل شکست عشقی،طلاق،مرگ یا بیماری عزیزان) یا از حوادثی که در اطرافمان رخ می دهد(نا برابری در دنیا،تروریسم و..).

همچنین می توانیم از شادی و خوشحالی اشک شوق بریزیم(مثلا هنگامی که برای یک هدف به شدت تلاش می کنیم و پس از رسیدن به آن احساس غرور می کنیم) و یا این که با کسی همدردی می کنیم(مثلا هنگامی که می بینیم شخصی گریه می کند و این اندوه به ما هم سرایت می کند).

گرچه گریه کردن در مکان های عمومی قابل قبول نیست و به همین علت بیشتر ما تلاش می کنیم که کلا آن را کنار بگذاریدم.

بیشتر مردم،اشک ریختن را نشانه ای از ضعف می دانند.به همین علت است که حتی امروزه نیز از دیدن گریه یک مرد متعجب می شویم.چرا ؟

از کودکی،به ما آموزش داده شده است که گریه نکنیم و اگر این کار را کردیم حتما از دیگران  پنهان کنیم.ما همیشه این جملات را می شنیدیم:

“هیچوقت نزار کسی اشکتو ببینه” یا ” مردا که گریه نمی کنن” یا ” مردا همیشه قوی ان”

بگذارید که صریحا بگویم که این اشتباه بزرگی است.باید به فرزندان خود (چه پسر و چه دختر) آموزش دهیم که گریه کردن امری عادیست و نباید از آن خجالت بکشند.کودکان باید بدانند که بروز احساسات چقدر مهم است و چگونه می توانند با اشک ریختن احساس بهتری داشته باشند.

اشک هایی که به هنگام گریستن می ریزیم در واقع موجب ترشح هورمونی می شوند که اثرات تسکین کننده و آرام کننده دارد.

آنها همچنین به حذف مواد خاصی که به عنوان محرک افسردگی عمل میکنند (آدرنالین، اکسیتوسین و نورآدرنالین) و باعث ناراحتی ما می شوند، کمک می کنند

فواید گریه برای سلامتی

گریه کردن موجب سلامت روحی و فیزیکی می شود

هنگامی که گریه می کنیم،شدت احساسات ما کاهش پیدا می کند.گریه موجب می شود تا ما بتوانیم احساسات منفی مانند غم و درد را کاهش داده و احساس بهتری داشته باشیم

باعث آرامش ما می شود

حتما این جمله را شنیده اید که “پس از طوفان،خورشید طلوع می کند”. این مثالی کامل برای آن چیزی است که پس از گریه رخ می دهد چرا که پس گریستن همان اتفاق رخ می دهد… و ما احساس آرامش و رهایی پیدا خواهیم کرد.

می شود گریستن را به یک دوش آب داغ پس از یک روز کاری سخت تشبیه کرد.

اشک ها موجب پاک شده چشم ما می گردند

اشک چشم ما را مرطوب می سازد تا خشک نشوند.اشک کمک می کند که بهتر ببینیم و باکتری هایی که در چشم جای دارند را نابود می کند.اشک همچنین به عنوان یک ضد درد کار می کند چرا که حاوی پروتئین است

وقتی که گریه می کنیم با فشار و استرس ها وداع می کنیم

پس از یک دعوا با همسر،دوست یا خانواده و در انتها “تا زمانی که اشکت خشک بشه” گریه می کنید.احساس سبکی نمی کنید؟پس از بیرون ریختن استرس و فشار،شما و بدنتان احساس آرامش بیشتری می کنید.این اتفاق به این علت رخ می دهد که شما تنش ها را از طریق حذف کردن سموم از بدن خود خارج می کنید.بدن ما آدرنالین و نارودرنالین ترشح می کند که موجب میشود هم استرس فیزیکی و هم ذهنی را کاهش داده و ما را در وضعیت های پر فشار آرام نگه می دارد

گریه موجب سلامتی می شود

بر طبق برخی تحقیقات،افرادی که بیشتر گریه می کنند بیماری های گوارشی و تنفسی کمتری نسبت به آن دسته که گریه نمی کنند دارند.به عنوان مثال،مشخص شده است که زنان کمتر از مردان دچار حملات قلبی و زخم معده می شوند

گریه دید ما را نسبت به وضعیت خود روشن تر می کند.

با این گونه احساس کردن،می توانیم وضعیت را از نقطه دید بهتری بررسی کنیم.هنگامی که گریه می کنیم، از ضعف خود بیشتر آگاه می شویم و این مسئله کمک می کند تا نگرانی های خود را با نقطه دید بهتری حل کنیم.

گریه می تواند راهی برای درخواست کمک باشد

هنگامی که می بینیم کسی گریه می کند،احساس همدلی ما افزایش پیدا کرده و احساس می کنیم که باید به نزد آن شخص رفته و به او پیشنهاد کمک دهیم.شخصی که غمگین است معمولا بابت پیشنهاد کمک تشکر می کند و احساس بسیار بهتری خواهد داشت.بنابراین، می توانیم بگوییم که گریه،ارتباط میان افرا را قوی تر می کند.

1. بدن را سم زدایی می کند

سه نوع اشک مختلف وجود دارد:
اشک رفلکس
اشکهای مداوم
اشک های احساسی

اشک رفلکس مواد زائد مانند دود و گرد و غبار را از چشمان شما پاک می کند. اشکهای مداوم چشمان شما را چرب کرده و از آنها در برابر عفونت محافظت می کند.

اشک های احساسی ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. در حالی که اشکهای مداوم حاوی 98 درصد آب هستند ، اشکهای احساسی حاوی هورمونهای استرس و سایر سموم هستند. محققان این نظریه را مطرح کرده اند که گریه این موارد را از سیستم شما خارج می کند ، اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

 

2. به آرامش کمک می کند

گریه ممکن است یکی از بهترین مکانیسم های بدن برای تسکین خود باشد. محققان معتقدند گریه سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) را فعال می کند.
PNS به بدن کمک می کند تا استراحت نماید . اما مزایای آن فوری نیست. ممکن است چندین دقیقه اشک ریختن طول بکشد تا اثرات آرامش بخش گریه را احساس کنید.

3. درد را تسکین می دهد

گریه برای مدت زمان طولانی باعث آزاد شدن اکسی توسین و مواد مخدر درون زا می شود که در غیر این صورت به نام اندورفین شناخته می شود.

این مواد شیمیایی خوب می تواند به کاهش درد جسمی و روحی کمک کند. هنگامی که اندورفین آزاد می شود ، بدن ممکن است تا حدودی دچار بی حسی شود.

اکسی توسین می تواند به شما احساس آرامش بدهد. این یک مثال دیگر است که چگونه گریه یک عمل آرامش بخش است.

4. روحیه را بهبود می بخشد

در کنار کمک به بدن در کاهش درد ، گریه ، حتی ممکن است روحیه شما را بالا ببرد. وقتی گریه می کنید ، حجم زیادی از هوای خنک را سریعا تنفس می کنید

تنفس در هوای خنک تر می تواند به تنظیم و حتی کاهش دمای مغز شما کمک کند. مغز خنک برای بدن و ذهن شما لذت بخش تر از مغز گرم است. در نتیجه ، خلق و خوی شما ممکن است پس از گریه بهبود یابد.

5. اعلام نیاز به حمایت و پشتیبانی

اگر احساس افسردگی می کنید ، گریه راهی است تا به اطرافیان خود بفهمانید که به حمایت نیاز دارید. این به عنوان یک رابطه بین فردی شناخته می شود.

از زمانی که بچه بودید ، گریه به عنوان یک رفتار وابستگی بود. عملکرد آن از بسیاری جهات به دست آوردن راحتی و مراقبت از سوی دیگران است. به عبارت دیگر ، هنگامی که شرایط سخت می شود ، به ایجاد شبکه پشتیبانی اجتماعی کمک می کند.

6. به شما در بهبودی از اندوه کمک می کند

عزاداری یک فرایند است. این عمل شامل دوره های غم ، بی حسی ، احساس گناه و عصبانیت است. گریه در دوره های عزاداری بسیار مهم است. حتی ممکن است کمک کند که از دست دادن یکی از عزیزان خود را پردازش کرده و بپذیرید.

هرکس به طرق مختلف مراحل سوگواری را طی می کند. اگر متوجه شدید که گریه شما شدید است یا در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می کند ، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

7. سبب تعادل احساسی می شود

گریه فقط در پاسخ به چیزی غم انگیز اتفاق نمی افتد. گاهی اوقات ممکن است وقتی بسیار خوشحال ، ترسیده یا تحت فشار هستید گریه کنید.

محققان دانشگاه ییل معتقدند گریه به این روش ممکن است به بازگرداندن تعادل احساسی کمک کند. هنگامی که شما به طور فوق العاده ای خوشحال هستید یا از چیزی می ترسید و گریه می کنید ، ممکن است این کار بدن راهی برای بهبودی پس از تجربه این احساسات قوی باشد.

8. به تنفس نوزاد کمک می کند

اولین گریه نوزاد بعد از خروج از رحم ، بسیار مهم است. نوزادان اکسیژن مورد نیاز خود را در داخل رحم از طریق بند ناف دریافت می کنند.
هنگامی که نوزاد به دنیا می آید ، باید تنفس خود را شروع کند. اولین گریه و فریاد نوزاد عملی است که به ریه های نوزاد کمک می کند تا با زندگی در دنیای خارج سازگار شوند.

گریه همچنین به نوزادان کمک می کند تا هرگونه مایعات اضافی در ریه ها ، بینی و دهان را از بدن خارج کنند.

9. به خواب نوزاد کمک می کند

گریه کردن همچنین ممکن است به نوزادان برای خواب بهتر در شب کمک کند. در یک مطالعه کوچک در مورد خواب نوزادان ، 43 شرکت کننده از گریه کنترل شده برای خواباندن نوزادان خود استفاده کردند.

با گریه کنترل شده ، نوزادان به مدت چند دقیقه قبل از مداخله والدین خود گریه می کردند. گریه باعث افزایش طول خواب و کاهش تعداد دفعات بیدار شدن نوزادان در طول شب می شود.

این تکنیک گریه کنترل شده، به نظر نمی رسد که استرس را در نوزادان افزایش دهد یا بر پیوند والدین و فرزندان تأثیر منفی بگذارد.

میزان گریه متعادل در ماه

محققان گریه را به صورت کامل مورد مطالعه قرار دادند. به طور متوسط ، زنان آمریکایی 3.5 بار در ماه گریه می کنند در حالی که مردان آمریکایی حدود 1.9 بار در هر ماه گریه می کنند.

میانگین ها به تفکیک کشورها بسیار متفاوت است. میانگین در آمریکا در بالاترین سطح طیف قرار دارد. به عنوان مثال ، زنان در چین فقط 1.4 بار در ماه گریه می کنند. گفته می شود مردان در بلغارستان فقط 0.3 بار در ماه گریه می کنند.

بنابراین اشک ریختن اشکالی ندارد حتی ممکن است برای سلامت بدن مفید باشد. اگر احساس می کنید نیاز به گریه دارید ، جلوی اشک های خود را نگیرید. اشک راهی عادی و سالم برای ابراز احساسات است.





:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: